Vermogen vs verbruik: waar op letten en wat past het beste bij mijn situatie?

A

Anoniem

Guest
Na jaren trouwe dienst ga ik – op advies van mijn garage – mijn Toyota Starlet 1.3 16V uit 1998 inruilen.
In verband met een nieuwe baan rij ik nu 4 x per week 88 km (snelweg) per dag. Tel daar nog zo’n 6.000 tot 8.000 privé-kilometers (ook veel snelweg en natuurlijk wat kortere ritjes binnen mijn eigen woonplaats) per jaar bij op en ik kom aan een kleine 25.000 km p/j.

Mijn budget is rond de € 4.000,- plus wat ik nog terugkrijg voor de Starlet (er staat 170.000 km op de teller).
Ik kijk nu vooral naar: Toyota Yaris en Opel Corsa

En in iets mindere mate naar: Hyundai i10 en Suzuki Swift

Ik krijg een heel karige kilometervergoeding voor woon-werkverkeer, dus dat de auto zuinig is in verbruik is voor mij een van de belangrijkste criteria. Degelijkheid en betrouwbaarheid zijn ook belangrijk; ik ben nu eenmaal een Starlet gewend. ;-) Verder zou ik airco fijn vinden.

Nu zijn er van bovengenoemde auto’s natuurlijk diverse uitvoeringen en ik vind het lastig om in te schatten wat een goede keus is in mijn situatie. Ik rij veel snelweg en ik wil geen tuttebellenauto; ik moet wel lekker mee kunnen komen, maar liefst wel zo zuinig mogelijk.

De garage gaf aan dat ik sowieso 1.3 moest kiezen. Na wat reviews gelezen te hebben, denk ik dat dat voor de Yaris zeker opgaat (1.0 komt niet lekker mee op de snelweg). Maar de Nissan Micra komt bv veel (of alleen maar?) in 1.2 en ik kan me voorstellen dat je met een lichtere auto ook weer wat minder vermogen nodig hebt. En hoe zit het met de Corsa en de i10? Daarnaast begreep ik dat het ook van verschillende dingen afhankelijk is zoals: turbo/aantal cilinders/cilinderinhoud/pk etc. Maar daar heb ik dus geen kaas van gegeten. Hoe moet ik deze dingen lezen, waar moet ik op letten en wat zou goed bij mijn situatie passen? Iemand anders zei namelijk weer dat ik me niet blind moest staren op die 1.3, maar dat het altijd aan de combinatie ligt. En betekent 1.3 altijd een hoger verbruik?

Ik ben overigens geen ‘sportieve’ hardrijder, dus ik hoef niet overdreven veel vermogen om stoplichtwedstrijdjes te kunnen doen. Het gaat om de juiste balans tussen lekker kunnen rijden op de snelweg, zuinig in verbruik en betaalbaar in aanschaf en onderhoud.

Ik heb geen haast, ik kan de komende maanden nog lekker doorrijden met de Starlet dus ik heb de tijd om een goede keuze te maken en de pareltjes af te wachten. Wie maakt mij wijzer?
 
Als er verder niets mis is met de Starlet is het financieel gezien absoluut de beste keuze om gewoon door te rijden "tot de wielen er af vallen". Zelfs als er groot onderhoud aan zit te komen ben je met de huidige auto nog altijd goedkoper uit, tenzij er roest in het spel is. In dat geval kun je de auto inderdaad het best inruilen.

De Yaris is goed maar populair en relatief duur. De Daihatsu Sirion is onderhuids gelijk en heeft een veel milder prijskaartje:

2006 Daihatsu Sirion 2 1.3-16V Comfort
€ 3.945,00
https://link.marktplaats.nl/m1375048449

Je zou ook nog kunnen kijken naar de Daihatsu YRV of de Mitsubishi Colt.
 
Dankjewel voor je reactie! De monteur (een eenpitter gespecialiseerd in Japanners) vond het zonde van mijn geld om mijn Starlet nog een grote beurt (waar ik voor kwam) te geven en de krukaspoelie ging iets raken? Geen idee verder, maar zijn advies kwam dus voort uit de combinatie van de staat van de auto en de hoeveelheid kilometers die ik nu maak... Over roest heb ik hem niet gehoord. De auto is de afgelopen 8 jaar bij hem in onderhoud geweest en hij adviseert me altijd goed, dus ik ga altijd wel mee in zijn advies.

De Sirion heb ik bekeken, maar is helaas echt niet mijn smaak. En naar wat voor variant zou ik dan moeten kijken bij een Daihatsu YRV of Mitsubishi Colt qua vermogen?
 
Het standaard advies is hier altijd doorrijden. Maar hoe zitten de stoelen? Want voor korte stukjes kan het goed zitten, maar voor lange stukken weer niet.
Je huidige auto is ook al 21 jaar oud en kan ouderdom verschijnselen krijgen en daar wordt je ook niet blij van.
De Colt en YRV zijn goede keuze, maar je kan ook kijken naar een Suzuki Ignis.
 
Ok, thanks! Maar even los van de Starlet, stel dat ik wél een andere auto zou kopen. Hoe moet ik dit dan lezen:

1.0
Aantal cilinders: 3
Cilinderinhoud: 998 cc
Max. vermogen: 51 kW (68 pk)

vs

1.3
Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 1.328 cc
Max. vermogen: 68 kW (91 pk)

Ik wil graag meer weten over hoe ik bovenstaand interpreteer om (nu of in de toekomst) een goede keuze te kunnen maken.
 
Klinkt als een oprechte garage; je maakt regelmatig anders mee als je niet oplet. Toch kun je beslissen door te rijden net zolang tot de auto ermee ophoudt. Zou me niks verbazen als die Starlet dat nog een aantal jaar trekt.

Verder is hoe snel je wil zijn, vergeleken met wat je bereidt bent te betalen qua verbruik persoonlijk. Ik zou in een 1.3 met zeg 90pk en 120nm op 1000 kg. met inhalen redelijk overwegen m'n stuur te gaan opeten tijdens het optrekken. Voor anderen is dit wel acceptabel, idd ook het verbruik meewegend met 25k per jaar.
 
Bij de Mitsubishi Colt kun je beter de 1.3 of 1.5 kiezen , die passen veel beter bij de auto, de 1,1 moet gewoon erg hard werken. De Colt is verder een prima keus.

Andere goede opties zijn de Renault Clio 3, en Fiat Grande Punto. Ze bieden veel auto voor het geld, en zijn technisch goede auto's. Ze rijden goed en hebben ook vaak wat grotere motoren, wat prettig is op de snelweg.

Of kies een Renault Twingo 1.5 D, de auto valt in een lage gewichtsklasse, hierdoor vallen de kosten erg mee. Voor een A segment auto is de auto ruim en volwassen, de auto staat immers op het onderstel van de Clio 2. Ze rijden voor het A segment prettig. Je koopt deze auto vaak voor heel weinig, dus je koopt ze van jonge bouwjaren. De Twingo 2 staat bekend als een hele betrouwbare auto.
 
T1000 zei:
Klinkt als een oprechte garage; je maakt regelmatig anders mee als je niet oplet. Toch kun je beslissen door te rijden net zolang tot de auto ermee ophoudt. Zou me niks verbazen als die Starlet dat nog een aantal jaar trekt.

Verder is hoe snel je wil zijn, vergeleken met wat je bereidt bent te betalen qua verbruik persoonlijk. Ik zou in een 1.3 met zeg 90pk en 120nm op 1000 kg. met inhalen redelijk overwegen m'n stuur te gaan opeten tijdens het optrekken. Voor anderen is dit wel acceptabel, idd ook het verbruik meewegend met 25k per jaar.

Dat klopt! Hij bood ook aan dat als ik een proefrit had dat ik even langs moest komen, dan zou hij voor me checken of het een beetje fatsoenlijke auto is en het geld waard.

Ik heb het even nagekeken en de Starlet heeft:
Aantal cilinders: 4
Motorvermogen: 55 kW (75 pk)
Cilinderinhoud: 1332 cc

En daar wil ik in ieder geval niet onder komen als ik iets anders aanschaf en liefst een stapje beter eigenlijk. Qua verbruik zit ik met de Starlet rond de 1:13/14 dus dat moet wel beter kunnen.

In mijn voorbeeld was de eerste een Toyota Yaris 1.0 wat dus qua vermogen behoorlijk onderdoet voor een Starlet uit '98 (als ik het goed interpreteer). De tweede was een Suzuki Swift 1.3.
 
ak2 zei:
Bij de Mitsubishi Colt kun je beter de 1.3 of 1.5 kiezen , die passen veel beter bij de auto, de 1,1 moet gewoon erg hard werken. De Colt is verder een prima keus.

Andere goede opties zijn de Renault Clio 3, en Fiat Grande Punto. Ze bieden veel auto voor het geld, en zijn technisch goede auto's. Ze rijden goed en hebben ook vaak wat grotere motoren, wat prettig is op de snelweg.

Of kies een Renault Twingo 1.5 D, de auto valt in een lage gewichtsklasse, hierdoor vallen de kosten erg mee. Voor een A segment auto is de auto ruim en volwassen, de auto staat immers op het onderstel van de Clio 2. Ze rijden voor het A segment prettig. Je koopt deze auto vaak voor heel weinig, dus je koopt ze van jonge bouwjaren. De Twingo 2 staat bekend als een hele betrouwbare auto.

Dankjewel, ik ga hier even induiken! Ik denk alleen niet dat mijn garage zich aan Franse auto's gaat wagen haha. Het is wel een echte liefhebber van Japanners (een eventuele Opel wilde hij ook nog wel voor me onderhouden). Een andere garage is toch een gok, want ze zijn niet allemaal even oprecht en als je er zelf weinig vanaf weet...
 
Gewoon doorrijden. Een andere wagen gaat snel meer kosten.

Vermogen: ik zou zo'n klein mogelijke motor rijden met die afstanden, dat is gewoon voordeliger. Met proefrijden de tergend langzame combinaties schrappen maar verder lekker rustig doorpruttelen.
 
Een 1.3 Colt zit qua verbruik +/- 1 op 17
Dat deed die van ons tenminste met veel korte stukjes: 5 km enkele reis.
Rijdt prima en is betrouwbaar. De 3 deurs ziet er (naar mijn mening) beter uit dan de 5 deurs.

Voorbeeld:
3 deurs
https://www.autotrack.nl/tweedehands/mitsubishi/colt/43559550
0-af7f7604-d215-4fd6-a8b1-7a6e27efdf68.jpg


5 deurs
https://www.autotrack.nl/tweedehands/mitsubishi/colt/43722368
0-c7382845-f7b5-4189-8470-6b450f42a3a5.jpg
 
haarr zei:
Een 1.3 Colt zit qua verbruik +/- 1 op 17
Dat deed die van ons tenminste met veel korte stukjes: 5 km enkele reis.
Rijdt prima en is betrouwbaar. De 3 deurs ziet er (naar mijn mening) beter uit dan de 5 deurs.

Voorbeeld:
3 deurs
https://www.autotrack.nl/tweedehands/mitsubishi/colt/43559550
0-af7f7604-d215-4fd6-a8b1-7a6e27efdf68.jpg


5 deurs
https://www.autotrack.nl/tweedehands/mitsubishi/colt/43722368
0-c7382845-f7b5-4189-8470-6b450f42a3a5.jpg

Dankjewel! Dat lijkt ook een goede optie.
 
De Yaris is een prima auto en ik zou zeker voor de 1.3 gaan. De eerste generatie Yaris is behoorlijk licht met 870 kg voor de 1.3. In het begin waren de 1.0 en 1.3 beide 4-cilinders, later is er een 3-cilinder 1.0 gekomen. De tweede generatie Yaris is wel een stuk zwaarder. Op de snelweg is 120 km/u nog goed de doen met de eerste generatie 1.3 maar bij 130 km/u is de motor behoorlijk aanwezig.

lijst tweedehands yaris
 
Wij reden voorheen een Kia Rio (model vanaf medio 2012). Zeker in de 1.2 versie lekker zuinig. Voor het geld heb je aardig wat auto onder kont. Het is geen snelheidsduivel, maar je zit en rijdt wel gewoon comfortabel.
 
Terug
Bovenaan