Verbruik accu dashboard lampjes

Henk 4180100

Net ingestapt
Ik ben in het bezit van een Nissan Evalia. Deze heb ik in gebruik als een semi-camper. Dat wil zeggen dat ik in de auto slaap, en over de geopende achterklep een bustent heb bevestigd. Hierdoor gaat op het dashboard een waarschuwingslampje branden. Deze kun je uitdoen, maar gaat bij elke activiteit in de auto weer aan. Net zoals de dashboard lampjes voor de portieren. Mijn vraag is wat de invloed van deze lampjes is op het stroomverbruik van de accu. Met andere woorden: kan ik met een gerust hart een week lang in de auto kamperen zonder dat de accu leegloopt? In de handleiding van Nissan vind ik hier niets over.

1 Watt voor een gloeilampje of 0,2 Watt voor een LED. Dat is grofweg naar boven afgerond 0,1A een kleine accu van 60 Ah houdt dat letterlijk 600 uur vol, maar er is meer sluipverbruik en zelfontlading én je wil nog starten dus zeg 300 uur.

Maar. Niet handig, slecht voor de accu. Mogelijk blijft er een computer actief en is er véél meer verbruik.

Ik zou een simpele sigarettenplugvoltmeter aanschaffen zodat je iets meer weet wat er gebeurt en het schakelaartje bij de achterklep voorzien van een tweede handmatige schakelaar zodat de klep dicht lijkt.

Het lijkt mij niet zo'n probleem, maar ik durf daar geen uitspraak over te doen.
Als ik de deur niet goed sluit, dan blijft de binnenverlichting branden. Dan is mijn accu de volgende dag leeg.
Bij de Seat zit er iets niet goed in de cockpit, waardoor er achter de benzinemeter altijd een wit lampje brand. De Seat staat soms wel een maand stil, maar start altijd zonder problemen.

Ik zou even op zoek gaan naar de schakelaar van de achterklep, die het lampje aanstuurt. Ik vermoed dat dit een eenvoudige drukschakelaar, massa gestuurd. Als je die gevonden hebt is het bekijken wat het handigste is: extra handbediende schakelaar er tussen zetten, zodat je als je de bushtent er niet op hebt zitten je de schakelaar "aan" zet en de dashboardlamp weer gaat branden als de achterklep geopend wordt. Het stroomverbruik zal niet zoveel zijn, 3 Watt of minder als het een LED is, maar het kan wel voor wat oververhitting zorgen in de display van de tellergroep.

Het dashboard lampje van de achterklep kan ik uitzetten. Dat is door de fabrikant gedaan om te voorkomen dat bijvoorbeeld bij een verhuizing het lampje permanent blijft branden. Alleen op het moment dat ik een portier open gaat dat lampje weer branden. Dus moet het constant uitzetten. Een ander probleem is wanneer ik bijvoorbeeld een van de schuifdeuren openzet. Dan gaat logischerwijs ook een waarschuwingslampje branden op het dashboard. Kan dit veel kwaad voor de accu, wanneer ik de schuifdeuren geregeld openzet?

Ik zou eens bij een camperbouwer of gewoonweg de nissandealer navragen hoe ze dat oplossen bij speciaalbouw en camperbouw op die modellen.
Ze worden namelijk ook als camper verkocht met allerlei extra snufjes. Dus er zal vast iets op bedacht zijn.

Dank je. Hoeveel ampere heb ik dan nodig? En kan ik in dat geval dan onbeperkt dit soort dashboard lampjes laten branden?

2 of 4 is prima. Met 6 of 8A kan je eventueel veel verlichting, televisie en een koelkast voeden.

Pobresh zei:
Ik zou eens bij een camperbouwer of gewoonweg de nissandealer navragen hoe ze dat oplossen bij speciaalbouw en camperbouw op die modellen.
Ze worden namelijk ook als camper verkocht met allerlei extra snufjes. Dus er zal vast iets op bedacht zijn.

Nissan GTR R34 zei:
Het gaat gewoon over een 12V accu toch? Gewoon een massaschakelaar op zetten.

Henk 4180100 zei:
Dank je. Hoeveel ampere heb ik dan nodig? En kan ik in dat geval dan onbeperkt dit soort dashboard lampjes laten branden?

Camperbouwers gebruiken vaak een massa-schakelaar die in de min-draad van de accu geplaatst wordt. Daarmee zet je de gehele accu los en kan er geen stroom meer gebruikt worden door de auto. Zaken zoals binnenverlichting en centrale deurvergrendeling werken dan ook niet en denk dan aan een schakelaar die meer 150A kan schakelen. Ik zou ook bij de Nissan dealer navragen of je straffeloos de accu los kan halen.
Wat wel een voordeel is, de accu loopt zeker niet meer leeg door lekstroompjes via de bedrading van de auto. Dat speelt dan vooral bij campers die soms maanden in een stalling staan.
500000-hoofdstroomschakelaar.jpg

.
Je kan inderdaad ook het schakelaartje van de achterklep opzoeken. Dat is meestal een schakelaartje met een rubber dopje waarvan het dopje door de achterklep ingedrukt wordt. Als je de draad aan deze schakelaar losmaakt en isoleert, ben je van het lampje af maar dan registreert de auto niet meer dat de achterklep openstaat. Als je het over low-budget hebt, is dat de oplossing die mijn voorkeur zou hebben, eventueel met een extra schakelaartje in die ene draad. Voor deze extra schakelaar kan je inderdaad een relatief simpele schakelaar gebruiken, de stroomsterkte zal niet hoog zijn.

Wat de meeste camperbouwers doen is een extra accu plaatsen. Dat geeft dan uitdagingen als waar de accu te plaatsen, welke soort accu er gebruikt moet worden en hoe deze accu te laden. Bovendien is dat geen budget-klusje, daar gaan echt wel wat euro's aan verloren.

rke zei:
Pobresh zei:

Nissan GTR R34 zei:
Het gaat gewoon over een 12V accu toch? Gewoon een massaschakelaar op zetten.

Henk 4180100 zei:

Camperbouwers gebruiken vaak een massa-schakelaar die in de min-draad van de accu geplaatst wordt. Daarmee zet je de gehele accu los en kan er geen stroom meer gebruikt worden door de auto. Zaken zoals binnenverlichting en centrale deurvergrendeling werken dan ook niet en denk dan aan een schakelaar die meer 150A kan schakelen. Ik zou ook bij de Nissan dealer navragen of je straffeloos de accu los kan halen.
Wat wel een voordeel is, de accu loopt zeker niet meer leeg door lekstroompjes via de bedrading van de auto. Dat speelt dan vooral bij campers die soms maanden in een stalling staan.
500000-hoofdstroomschakelaar.jpg

.
Je kan inderdaad ook het schakelaartje van de achterklep opzoeken. Dat is meestal een schakelaartje met een rubber dopje waarvan het dopje door de achterklep ingedrukt wordt. Als je de draad aan deze schakelaar losmaakt en isoleert, ben je van het lampje af maar dan registreert de auto niet meer dat de achterklep openstaat. Als je het over low-budget hebt, is dat de oplossing die mijn voorkeur zou hebben, eventueel met een extra schakelaartje in die ene draad. Voor deze extra schakelaar kan je inderdaad een relatief simpele schakelaar gebruiken, de stroomsterkte zal niet hoog zijn.

Wat de meeste camperbouwers doen is een extra accu plaatsen. Dat geeft dan uitdagingen als waar de accu te plaatsen, welke soort accu er gebruikt moet worden en hoe deze accu te laden. Bovendien is dat geen budget-klusje, daar gaan echt wel wat euro's aan verloren.

Dank je. Ik ga dan voor de extra schakelaar. Zoals gezegd heb ik geen echte camper, maar slaap ik slechts in de Evalia. Het dashboard lampje van de achterklep is op het stuur uit te schakelen, maar op het moment dat je een van de portieren open doet brandt dat lampje weer. Zo’n schakelaartje zou dan een oplossing zijn.

Controleer of je niet allerlei zaken aan je radio dan moet gaan instellen.

Terug
Bovenaan