Pobresh zei:
Ik zou eens bij een camperbouwer of gewoonweg de nissandealer navragen hoe ze dat oplossen bij speciaalbouw en camperbouw op die modellen.
Ze worden namelijk ook als camper verkocht met allerlei extra snufjes. Dus er zal vast iets op bedacht zijn.
Nissan GTR R34 zei:
Het gaat gewoon over een 12V accu toch? Gewoon een massaschakelaar op zetten.
Henk 4180100 zei:
Dank je. Hoeveel ampere heb ik dan nodig? En kan ik in dat geval dan onbeperkt dit soort dashboard lampjes laten branden?
Camperbouwers gebruiken vaak een massa-schakelaar die in de min-draad van de accu geplaatst wordt. Daarmee zet je de gehele accu los en kan er geen stroom meer gebruikt worden door de auto. Zaken zoals binnenverlichting en centrale deurvergrendeling werken dan ook niet en denk dan aan een schakelaar die meer 150A kan schakelen. Ik zou ook bij de Nissan dealer navragen of je straffeloos de accu los kan halen.
Wat wel een voordeel is, de accu loopt zeker niet meer leeg door lekstroompjes via de bedrading van de auto. Dat speelt dan vooral bij campers die soms maanden in een stalling staan.
.
Je kan inderdaad ook het schakelaartje van de achterklep opzoeken. Dat is meestal een schakelaartje met een rubber dopje waarvan het dopje door de achterklep ingedrukt wordt. Als je de draad aan deze schakelaar losmaakt en isoleert, ben je van het lampje af maar dan registreert de auto niet meer dat de achterklep openstaat. Als je het over low-budget hebt, is dat de oplossing die mijn voorkeur zou hebben, eventueel met een extra schakelaartje in die ene draad. Voor deze extra schakelaar kan je inderdaad een relatief simpele schakelaar gebruiken, de stroomsterkte zal niet hoog zijn.
Wat de meeste camperbouwers doen is een extra accu plaatsen. Dat geeft dan uitdagingen als waar de accu te plaatsen, welke soort accu er gebruikt moet worden en hoe deze accu te laden. Bovendien is dat geen budget-klusje, daar gaan echt wel wat euro's aan verloren.