Ik zie daar geen canvas hoor....
Wel is die relatief uitgedroogd.....
En dan zijn dit soort discussies vaker gevoerd, wat mag je verwachten van een auto en wat mag je als consument verwachten van de verkoper. Auto's kopen is een gevaarlijke bezigheid, iedereen wil er een, bijna niemand weet echt waar die het over heeft en dus is de macht van de verkoper nog relatief groot.
Jij hebt onderzoeksplicht, onder het mom neem altijd iemand mee met verstand van auto's, leeftijd van banden en de staat daarvan is verschrikkelijk simpel te controleren en toont ook aan hoe een auto is onderhouden. 4 dezelfde banden op alle 4 de hoeken geeft iets anders aan dan 4 verschillende banden op elke hoek.
Zo op de foto te zien heb je nog voldoende profiel, dus op grond van wettelijke APK eisen (minimaal 1,6 mm) kan ik me wel indenken dat dit goedkeur is. Gek genoeg mag je over droogtescheuren pas iets zeggen van de apk als het eigenlijk echt al veel en veel te laat is. Raar maar waar.
Een nieuwe APK is ook niet hetzelfde als "deze auto heeft geen onderhoud nodig" ook al vaker gezegd, maar toch weet bijna niemand dat, de APK word als heilig gezien. Moet deze dan zwaarder? Mnee, je kunt ervan uitgaan dat een auto veilig is als die APK heeft, maar ook met APK wordt gerommeld dus vertrouw altijd op jezelf.
Banden is dan adviespunt, wat je direct kunt terugzien op het APK rapport dat je bij de auto krijgt.

Blanco keuren is daarom al gevaarlijk.....
Fiesta uit 2006..ja kun je de remtrommelvoering ondertussen wel eens van gaan verwachten. Die zijn tegenwoordig niet meer geklonken maar gelijmd en die lijm laat los. Bij de APK open je geen remtrommel (kan ook niet voor die 25 euro) maar meet je de kracht van de rem op de bank. Hij komt er goed uit en t is klaar.
Praktijkvoorbeeldje....mijn trommelrem rechtsachter heeft 4 jaar geleden nieuwe schoenen gehad, (mijn auto is uit 2001) en ook daar liet de voering los. Nu weet ik dat (ik met mijn stomme kop natuurlijk weer, had dit ding net uitbesteed omdat ik geen tijd had) de garage met terugschroeven iets is vergeten of iets heeft stukgemaakt. Hoe dan ook, niet afgesteld, stelmechanisme stuk, vorig jaar dus teveel verschil op de handrem.
Hij gaat er nu door komen, daar ben ik van overtuigd....maar het is wel "stuk"
Trommel eraf, kost je zo een kwartier, dus gaan ze niet doen met APK, nogmaals momentopname en minimale veiligheidseisen. Nieuwe apk is geen garantie op een jaar rijden zonder problemen.
Om je remschoenen het langste heel te houden is de tip om de handrem niet te gebruiken als je weet dat de auto een week of langer stil staat (dan krijg je de klonk als je wegrijd, vastzittende schoen...en na verloop van tijd gaat je voering daarom ook los zitten.
Wel even op korte termijn wat aan doen, straks slaat die nog vast en dan blokkeert je achterwiel ineens zonder waarschuwing....kan vervelend aflopen.
Maar ik denk niet dat je met een 14 jaar oude auto kunt verwachten dat je inderdaad zonder problemen zolang kan rijden, de banden had je bij aankoop kunnen beoordelen en daar heb je nu geen poot meer om op te staan. De rem kan je even rustig met de verkoper overleggen, misschien als je inderdaad een vorm van garantie erbij hebt en niet tot op de laatste cent hebt lopen onderhandelen dat die je tegemoet wil komen door de arbeid te verrichten en jij de onderdelen betaald. (daarna hoef je er immers 14 jaar niets meer voor te kopen, wel ff elke 2 jaar met de grote beurt open maken, schoonmaken en smeren.

)