Verborgen schade auto

Kevin9512

Startmotor
Sinds kort hebben wij een Fiesta van 2006, de auto rijdt prima en we zijn er dan ook tevreden mee. Nu is het zo dat ik laatst opmerkte dat de lak onder het achterlicht is gaan barsten, nadat ik de bumper eraf had geschroefd kwam ik tot de conclusie dat het een schadeauto betreft. De auto is bij aankoop probleemloos goedgekeurd, maar onder het achterlicht in het binnenscherm zit nogal al wat roest. Ook is de hoek waar de auto is geraakt nooit rechtgetrokken maar er is gewoon een nieuwe bumper overheen gezet. In hoeverre is deze roest in de toekomst apk afkeur?

schade binnenzijde

schade buitenzijde

De roest is op de foto's niet goed te zien of komt minimaal over.
Maar dit is geen dragend deel. Dus voor de APK hoef je je geen zorgen te maken.

Wel zou ik ervoor zorgen dat er geen gaten in de bodem/kofferbak zitten. Anders krijg of heb je mogelijk last van vocht in de auto.
Beslagen ramen etc.

Voor de APK verwacht ik de komende jaren geen problemen, maar kan geen kwaad om de roest enigszins te behandelen natuurlijk.

Valt beide wel mee, zowel de schade als de roest.
Gewoon schoonmaken en behandelen, heb je er nog vele jaren plezier van.

Er hebben zich 2 andere problemen voor gedaan! De auto maakt een heel raar geluid, komend vanuit de remtrommel. Het klinkt alsof de trekhaak los hang en achter de auto aansleept. Ook is bij de voorband passagierszijde inmiddels het canvas door de band heen gekomen, ook blijkt deze band van 2005 te zijn. Levensgevaarlijk als je het mij vraagt?

De rest van de banden zijn ook erg slecht, zo slecht dat 1 ervan 2x lek is geweest en de reserveband is inmiddels ook lek. De auto is bij aankoop in eind februari APK goedgekeurd. Sindsdien is er ong 3500 a 4000 km meegereden. In hoeverre mag je wat van een APK verwachten. Had deze band 3 maanden geleden nog gewoon APK goedgekeurd kunnen worden? Is het ook zo dat na 3 maanden de remblokken in de remtrommel al dusdanig op zijn dat ze loskomen sinds goedkeur?

Band passagierszijde

Wat wil je daar mee dan? Wat verwacht je van een apk?

Kan zijn dat het canvas nog niet te zien was, dan is het geen afkeur.
Loskomen heeft vaak ook helemaal niets met de dikte van de blokken te maken.
Ze kijken bij apk ook helemaal niet naar die blokken, ze kijken niet in de trommel. Ze kijken hoe hij remt.

APK is een momentopname: op het moment van terechte goedkeur voldoet het voertuig aan de gestelde minimale voertuigeisen, maar dat zegt verder niets over de staat van onderhoud van het voertuig en is ook geen garantie dat het de komende tijd na de apk ook goed blijft.
Wat de remmen betreft: als de remtestbank een goed resultaat geeft is het geen afkeur, ook al remt het ook op kaal ijzer... zegt verder niets over de staat van remvoeringen.
Wat banden betreft: geen schade waarbij canvas zichtbaar is en minimum profiel aanwezig: goedkeur, hooguit een adviespunt om banden te vervangen.
Kan prima zijn dat de schade waarbij het canvas zichtbaar is geworden pas na de apk is ontstaan, kleine droogtescheurtjes in oude bandjes kunnen snel groter worden... o.a. bandendruk, temperatuur, snelheid, rijgedrag zijn factoren die dit proces kunnen veroorzaken.

Maar die bandenkwaliteit had je voor de aankoop toch ook al kunnen beoordelen?

Het is zo dat ik de auto zelf niet heb gekocht. Hij is dan ook niet van mij. De garage beweerde dat het een hele goede auto was en na een proefrit de auto gekocht. Alle dingen die ik hier heb opgenoemd ben ik dan ook pas later tegengekomen. Ik rijd er heel soms mee.

Nu is het wel zo dat je 6 maanden wettelijke garantie hebt en dat je mag verwachten dat je het product normaal kan gebruiken waarvoor het bedoeld is. Dat gaat nu, 3.5 maand later al niet meer omdat ermee rijden levensgevaarlijk is ivm kans op klapband en kapotte remmen.

Ik zie daar geen canvas hoor....

Wel is die relatief uitgedroogd.....

En dan zijn dit soort discussies vaker gevoerd, wat mag je verwachten van een auto en wat mag je als consument verwachten van de verkoper. Auto's kopen is een gevaarlijke bezigheid, iedereen wil er een, bijna niemand weet echt waar die het over heeft en dus is de macht van de verkoper nog relatief groot.
Jij hebt onderzoeksplicht, onder het mom neem altijd iemand mee met verstand van auto's, leeftijd van banden en de staat daarvan is verschrikkelijk simpel te controleren en toont ook aan hoe een auto is onderhouden. 4 dezelfde banden op alle 4 de hoeken geeft iets anders aan dan 4 verschillende banden op elke hoek.

Zo op de foto te zien heb je nog voldoende profiel, dus op grond van wettelijke APK eisen (minimaal 1,6 mm) kan ik me wel indenken dat dit goedkeur is. Gek genoeg mag je over droogtescheuren pas iets zeggen van de apk als het eigenlijk echt al veel en veel te laat is. Raar maar waar.
Een nieuwe APK is ook niet hetzelfde als "deze auto heeft geen onderhoud nodig" ook al vaker gezegd, maar toch weet bijna niemand dat, de APK word als heilig gezien. Moet deze dan zwaarder? Mnee, je kunt ervan uitgaan dat een auto veilig is als die APK heeft, maar ook met APK wordt gerommeld dus vertrouw altijd op jezelf.

Banden is dan adviespunt, wat je direct kunt terugzien op het APK rapport dat je bij de auto krijgt. ;) Blanco keuren is daarom al gevaarlijk.....

Fiesta uit 2006..ja kun je de remtrommelvoering ondertussen wel eens van gaan verwachten. Die zijn tegenwoordig niet meer geklonken maar gelijmd en die lijm laat los. Bij de APK open je geen remtrommel (kan ook niet voor die 25 euro) maar meet je de kracht van de rem op de bank. Hij komt er goed uit en t is klaar.

Praktijkvoorbeeldje....mijn trommelrem rechtsachter heeft 4 jaar geleden nieuwe schoenen gehad, (mijn auto is uit 2001) en ook daar liet de voering los. Nu weet ik dat (ik met mijn stomme kop natuurlijk weer, had dit ding net uitbesteed omdat ik geen tijd had) de garage met terugschroeven iets is vergeten of iets heeft stukgemaakt. Hoe dan ook, niet afgesteld, stelmechanisme stuk, vorig jaar dus teveel verschil op de handrem.
Hij gaat er nu door komen, daar ben ik van overtuigd....maar het is wel "stuk"

Trommel eraf, kost je zo een kwartier, dus gaan ze niet doen met APK, nogmaals momentopname en minimale veiligheidseisen. Nieuwe apk is geen garantie op een jaar rijden zonder problemen.
Om je remschoenen het langste heel te houden is de tip om de handrem niet te gebruiken als je weet dat de auto een week of langer stil staat (dan krijg je de klonk als je wegrijd, vastzittende schoen...en na verloop van tijd gaat je voering daarom ook los zitten.

Wel even op korte termijn wat aan doen, straks slaat die nog vast en dan blokkeert je achterwiel ineens zonder waarschuwing....kan vervelend aflopen.

Maar ik denk niet dat je met een 14 jaar oude auto kunt verwachten dat je inderdaad zonder problemen zolang kan rijden, de banden had je bij aankoop kunnen beoordelen en daar heb je nu geen poot meer om op te staan. De rem kan je even rustig met de verkoper overleggen, misschien als je inderdaad een vorm van garantie erbij hebt en niet tot op de laatste cent hebt lopen onderhandelen dat die je tegemoet wil komen door de arbeid te verrichten en jij de onderdelen betaald. (daarna hoef je er immers 14 jaar niets meer voor te kopen, wel ff elke 2 jaar met de grote beurt open maken, schoonmaken en smeren. ;) )

Ze hebben de auto zelf voor ons nagelopen, gelukkig is het een dorpsgarage en komen wij er met alle auto's. Ik maak morgen een afspraak en dan zullen we zien wat ze kunnen betekenen. Wel vind ik dat een auto van €2850 niet na 3 maanden al stil hoort te staan met zulke problemen. De auto is inderdaad blanco gekeurd zonder enig adviespunt.

Met betrekking tot het onderhoud. De auto is tot 2014 bij de Ford onderhouden en daarna jaarlijks bij de garage waar we hem kochten. Je zou dus denken dat ze wel weten wat ze verkopen.

Kevin9512 zei:
Ze hebben de auto zelf voor ons nagelopen, gelukkig is het een dorpsgarage en komen wij er met alle auto's. Ik maak morgen een afspraak en dan zullen we zien wat ze kunnen betekenen. Wel vind ik dat een auto van €2850 niet na 3 maanden al stil hoort te staan met zulke problemen. De auto is inderdaad blanco gekeurd zonder enig adviespunt.

Met betrekking tot het onderhoud. De auto is tot 2014 bij de Ford onderhouden en daarna jaarlijks bij de garage waar we hem kochten. Je zou dus denken dat ze wel weten wat ze verkopen.

Ach ja...dit soort dingen kan de beste overkomen. Daarom doe ik ook het onderhoud zelf (de keren dat ik het liet doen vanwege gebrek aan tijd ging het fout, dus heb ervan geleerd. Zelf doen, anders gebeurt het niet goed.....)

Helaas moet ik de APK overlaten aan de "professionals" maar goed, als dat alles is....

Dat wordt lastig om garantie te claimen. Tijdens de APK was de auto blijkbaar ok. Het tegendeel bewijzen zal niet meevallen.
Banden en remmen zijn slijtage onderdelen die er na 4000 km slechter aan toe kunnen zijn.
Een vriendelijk gesprek met de verkoper zou je weliswaar nog best iets kunnen opleveren. Dat zou schappelijk zijn.
Succes.

Kevin9512 zei:
Wel vind ik dat een auto van €2850 niet na 3 maanden al stil hoort te staan met zulke problemen. De auto is inderdaad blanco gekeurd zonder enig adviespunt.

Voor die prijs mag je wel verwachten dat er een topper van een Fiesta staat.
Voor dat bouwjaar was dit namelijk wel een hele prijzige.

De band heeft echter nog voldoende profiel. Dus APK waardig. Wel zie ik wat droogte scheurtjes, maar dat kan in die 4000km makkelijk slechter geworden zijn.
Ik zie echter geen canvas op de foto?

Banden zijn een slijtage onderdeel. Fiesta bandjes zijn niet zo duur. Voor €200,- heb je er 4 nieuwe op liggen van een fatsoenlijk merk.
Remmen is een slijtage onderdeel, kan na 4000km natuurlijk altijd wat mee gebeuren.
Je trekhaak geluid kun je natuurlijk zelf onderzoeken. Zit er iets los? Voel je wat?

Bij deze band is het canvas zichtbaar, dat is bij jou dus niet het geval.

IMG_Band3-B.jpg

Het is inderdaad niet het canvas, maar het profiel scheurt over het midden door en laat los. Het geluid van de trekhaak komt niet van de trekhaak. Het klinkt alleen zo. Het komt waarschijnlijk uit de remtrommel!

haarr zei:
Dat wordt lastig om garantie te claimen. Tijdens de APK was de auto blijkbaar ok. Het tegendeel bewijzen zal niet meevallen.
Banden en remmen zijn slijtage onderdelen die er na 4000 km slechter aan toe kunnen zijn.
Een vriendelijk gesprek met de verkoper zou je weliswaar nog best iets kunnen opleveren. Dat zou schappelijk zijn.
Succes.

Volgends de 6 maanden wettelijke garantie moet de verkopende partij het tegendeel bewijzen. Niet de koper.

Het verbaast me telkens weer hoeveel waarde men soms hecht aan de APK. Een auto met remschijven zo dun als een cd, versleten remblokken, water als remvloeistof, of zelfs een loszittende remklauw kan gewoon worden goedgekeurd als op het moment van de keuring de remwerking goed is! Als er dan ook nog banden met minimaal profiel en droogtescheurtjes opzitten (dat zou toch een adviespunt moeten zijn maar weet niet in hoeverre dat verplicht is) en je gaat daarmee vervolgens met goed vertrouwen een lange vakantierit mee de bergen in dan blijf ik graag op veilige afstand... Maar de lampjes van de kentekenverlichting doen het in elk geval wel!

Niet lullig bedoeld overigens naar de TS, vaak is het onwetendheid of naïviteit. Een gemiddelde autoleek hecht veel waarde aan een APK keuring maar de meesten van ons hier op het autoforum weten dondergoed dat de APK een momentopname is en helemaal niks zegt over de staat van onderhoud en zelfs niet de veiligheid van een auto!

SVF zei:
Het verbaast me telkens weer hoeveel waarde men soms hecht aan de APK. Een auto met remschijven zo dun als een cd, versleten remblokken, water als remvloeistof, of zelfs een loszittende remklauw kan gewoon worden goedgekeurd als op het moment van de keuring de remwerking goed is! Als er dan ook nog banden met minimaal profiel en droogtescheurtjes opzitten (dat zou toch een adviespunt moeten zijn maar weet niet in hoeverre dat verplicht is) en je gaat daarmee vervolgens met goed vertrouwen een lange vakantierit mee de bergen in dan blijf ik graag op veilige afstand... Maar de lampjes van de kentekenverlichting doen het in elk geval wel!

Niet lullig bedoeld overigens naar de TS, vaak is het onwetendheid of naïviteit. Een gemiddelde autoleek hecht veel waarde aan een APK keuring maar de meesten van ons hier op het autoforum weten dondergoed dat de APK een momentopname is en helemaal niks zegt over de staat van onderhoud en zelfs niet de veiligheid van een auto!

Ik weet zelf ook dat een APK vrij weinig voorstelt, werk zelf al 3 jaar in de autobranche. Op de dag dat mijn moeder de auto ging bekijken kon ik niet mee, dus ik heb haar wat dingen meegegeven die ze moest testen. Deze waren dan ook allemaal oke. Daarnaast met de garage afgesproken om de auto te keuren, technisch na te lopen en een beurt te geven. Dus of er is met de ogen dicht nagelopen, of ze hebben het werkelijk niet gezien. Daarnaast had ik met zulke banden zeker wel een adviespunt verwacht.

Helaas ben ik alle dingen die ik heb opgenoemd in de maanden erna pas tegengekomen, bijvoorbeeld 2x achter elkaar een lekke band, zo kwam ik erachter dat er banden van 15 jaar oud onder liggen. Nu snap ik dat het APK goedkeur is, maar een beetje garage had dit wel kunnen vertellen, vooral als je specifiek vraagt of het een technisch goede auto is.

Ook kwam ik achter de schade toen ik de auto ging wassen. Helaas allemaal achteraf. Maar hopelijk valt er met de garage het een en ander te regelen.

Kevin9512 zei:
haarr zei:
Succes.

Volgends de 6 maanden wettelijke garantie moet de verkopende partij het tegendeel bewijzen. Niet de koper.

Maar die kan wijzen op de APK goedkeuring. De schade had hij wel moeten melden imo.

Heb net de auto nogmaals nagelopen en ben best geschrokken. Zo mist ook de gordelspanner van de bestuurdersstoel. Die is dus al een keer af gegaan en vervangen met een normale gordel zonder spanner. Al met al een slecht gemaakte schade en 0 vertouwen in de auto

Wel even een belangrijk punt: de onderzoeksplicht van de koper. Je mag namelijk verwachten dat een koper goed onderzoek doet voorafgaande (!) aan de koop. Niet achteraf. Dan is het te laat.

Non-conformiteit van een auto is wat anders dan gebreken die men had kunnen zien bij de aankoop na onderzoek.

Terence zei:
Wel even een belangrijk punt: de onderzoeksplicht van de koper. Je mag namelijk verwachten dat een koper goed onderzoek doet voorafgaande (!) aan de koop. Niet achteraf. Dan is het te laat.

Non-conformiteit van een auto is wat anders dan gebreken die men had kunnen zien bij de aankoop na onderzoek.

De auto is door mijn moeder nagelopen en er is mee proefgereden, remmen en koppeling getest etc. Gewoon zoals je normaal gesproken een auto test als je er een koopt! Wel is het zo dat je niet alles gelijk kunt zien, zo zit een gordelspanner verborgen onder de stoel en is de schade alleen zichtbaar door de bumper van de auto te halen. Daarnaast is het wel zo dat de auto met de APK op de brug is gegaan. De schade aan de achterzijde hebben zij op deze manier kunnen zien, ik zag het pas toen ik half onder de auto was gekropen.

De APK is een momentopname waarin wordt gekeken naar de minimale veiligheidseisen. Een gerepareerde schade bij een auto kan je verwachten. Is er gevraagd aan de verkoper of de auto ooit schade heeft gehad? Een auto met gerepareerde schade is niet per definitie non-conform.

Volgens mij kan je de werking van een gordelspanner testen door er even aan de trekken toch? Het lijkt mij evenwel dat deze gewoon netjes moet functioneren voor de APK?

Overigens: er worden wel meer eisen gesteld aan de onderzoeksplicht dan 'een rondje rijden'. Als een koper niet deskundig is, kan deze een deskundige inschakelen.

De gordel behoort zeker te werken bij de APK. Volgens de theorie deed die dat ook. Immers is de auto goedgekeurd.
Ik zou gewoon even een gesprek met de verkoper voeren en zien wat dat oplevert.
Waarschijnlijk is beide partijen wel wat te verwijten.

Terence zei:
Volgens mij kan je de werking van een gordelspanner testen door er even aan de trekken toch? Het lijkt mij evenwel dat deze gewoon netjes moet functioneren voor de APK?

Ik denk dat het gaat om de spanner die de gordel bij een aanrijding strak trekt en dus net als een airbag werkt met een explosief. Dat is bij de APK niet te controleren tenzij het airbaglampje op het dash gaat branden, maar is dat afkeur? Geen idee eigenlijk.

Het is inderdaad de spanner die onder de gordelklikker zit. Een rond langwerpig buisje wat de gordel straktrekt bij een ongeluk. Deze is rechts aanwezig en links is deze vervangen voor een eenvoudige zonder spanner. De gordel werkt dus wel maar in samenwerking met de airbag zal het systeem minder effectief zijn en dus gevaarlijker lijkt mij? Auto staat bij de garage en heb alle punten opgenoemd!

SVF zei:
Terence zei:

Ik denk dat het gaat om de spanner die de gordel bij een aanrijding strak trekt en dus net als een airbag werkt met een explosief. Dat is bij de APK niet te controleren tenzij het airbaglampje op het dash gaat branden, maar is dat afkeur? Geen idee eigenlijk.

Nee airbag is geen afkeur. ABS wel.

Kan een gordelspanner alleen geactiveerd worden bij een frontale botsing of kan dat ook bij een botsing van achteren? En kan dit teruglezen worden in de ecu dat deze is afgegaan?

Kevin9512 zei:
Ik weet zelf ook dat een APK vrij weinig voorstelt, werk zelf al 3 jaar in de autobranche.

Waarom stel je dan allerlei vragen die voor iedereen die in de autobranche werkzaam is al ongeveer als basiskennis geacht mag zijn?
Ik heb net dit topic even opnieuw doorgelezen, maar begin het verhaal inmiddels wel een beetje vreemd te gaan vinden...

Als zaterdag hulp en autopoetser bij een dealer. Technisch dus niet al te veel kennis van het uitlezen etc van auto's. Wel hoe dat het er ongeveer aan toe gaat. Trouwens leuk om te lezen dat mensen gelijk ergens van uit gaan. Zeer bekrompen gedachte gang maar oke! Als je geen nuttig antwoord hebt en alleen maar een mening waar ik niks mee kan, kan je dan ook beter niet reageren, ik stel namelijk een normale vraag.

Bij een Pon dealer zeker? Maar de meeste bedrijven zijn niet zo vrijgevig in het herstellen van gebreken, enige tijd na aankoop, bij een veertienjarige auto. Gordelspanner heb je wel een puntje mee denk ik.

Waarom zou een gordelspanner vervangen zijn?
- aanrijding (bij welke snelheid gaan ze "af"? ik meen bij 35km/u frontaal, dus frontschade zal zichtbaar zijn)
- storingsmelding
- van stoeprand afrijden (inderdaad, kan gebeuren dat ze afgaan bij een stevige kuil)
- hij doet het niet meer, gordelsluiting defect (na 100.000x je gordel er in proppen met je jas ertussen)
- bevestiging afgebroken (iets met vermoeidheidsschade)
- gordel vervangen van de sloop, maar past niet in type bevestiging
- ......

Een Fiesta van 14 jaar oud....

Dakloos zei:
Bij een Pon dealer zeker? Maar de meeste bedrijven zijn niet zo vrijgevig in het herstellen van gebreken, enige tijd na aankoop, bij een veertienjarige auto. Gordelspanner heb je wel een puntje mee denk ik.

Nee haha ik blijf ver weg van VAG producten. Renault!

De reden dat ik het zo frapant vond dat een gordelspanner niet wordt vervangen door een zelfde model maar door de goedkoopste optie zonder spanner, geeft in mijn ogen aan dat de schade slecht is gerepareerd. Vandaar mijn zorgen over de betrouwbaarheid van de auto. Auto is inmiddels op de brug geweest. Morgen krijgen we de resultaten.

Kevin9512 zei:
De reden dat ik het zo frapant vond dat een gordelspanner niet wordt vervangen door een zelfde model maar door de goedkoopste optie...

nee hoor, dat vind ik vrij normaal. Zeker bij een oude goedkope auto. Als er dan iets kapot gaat en de reparateur vraagt hoe je het gerepareert wilt hebben a, OEM voor 1500,' of b, goedkoop voor 150,' wat zou jij dan doen? Het is natuurlijk geen ferrari van een half miljoen.

Gullwing zei:
Kevin9512 zei:
De reden dat ik het zo frapant vond dat een gordelspanner niet wordt vervangen door een zelfde model maar door de goedkoopste optie...

nee hoor, dat vind ik vrij normaal. Zeker bij een oude goedkope auto. Als er dan iets kapot gaat en de reparateur vraagt hoe je het gerepareert wilt hebben a, OEM voor 1500,' of b, goedkoop voor 150,' wat zou jij dan doen? Het is natuurlijk geen ferrari van een half miljoen.

Een gordelspanner OEM moet momenteel 2e hands ongeveer €20 kosten. Nieuw zullen ze dan ook niet extreem veel kosten? Lijkt me een verkeerde bezuiniging.
Maar goed ik heb aan de garage gevraagd deze nu dan wel te vervangen.

Kevin9512 zei:
Dakloos zei:

Nee haha ik blijf ver weg van VAG producten. Renault!

De reden dat ik het zo frapant vond dat een gordelspanner niet wordt vervangen door een zelfde model maar door de goedkoopste optie zonder spanner, geeft in mijn ogen aan dat de schade slecht is gerepareerd. Vandaar mijn zorgen over de betrouwbaarheid van de auto. Auto is inmiddels op de brug geweest. Morgen krijgen we de resultaten.
Als die werkelijk vervangen is lijkt mij dat je ook een storingsmelding moet hebben. Het is immers onderdeel van het veiligheidssysteem dat gecontroleerd word door de auto, net als airbags.

Ik vermoed dat de spanner is afgegaan, de storing is gewist en er daarna een gordel bevestiging zonder stekker aansluiting is geplaatst waardoor er ook geen lampje meer brand.

Is dat zo dat een gordelspanner "correspondeerd" met wat dan ook? Betwijfel dat nogal, volgens mij is een gordelspanner zo analoog als wat, zeker bij een Fiesta uit 2006.

Edit : Laat maar, in de war met ouderwetse oprolautomaat/blokkeer functie.

Total Loss zei:
Is dat zo dat een gordelspanner "correspondeerd" met wat dan ook? Betwijfel dat nogal, volgens mij is een gordelspanner zo analoog als wat, zeker bij een Fiesta uit 2006.

Voor zover ik op internet lees, verbreekt er een ijzeren verbinding in de spanner na activatie wat een signaal doorstuurt, waardoor het airbag lampje brand. Deze blijft branden zolang er een defecte spanner is geïnstalleerd. Dit is te verhelpen door een nieuwe spanner te plaatsen of een gordelslot zonder spanner en dus zonder stekkerverbinding. De spanner zit bij de Fiesta dan ook aan de gordelsluiting en niet in de B stijl.

Het gaat om dit type spanner wat er hoort te zitten:
Spanner OEM

Momenteel is dit geïnstalleerd:
Gordelslot

Kevin9512 zei:
Ik vermoed dat de spanner is afgegaan, de storing is gewist en er daarna een gordel bevestiging zonder stekker aansluiting is geplaatst waardoor er ook geen lampje meer brand.

Dat kan niet. Als er geen verbinding is brand het lampje ook want dat is namelijk SRS (standaard) en dat werkt op weerstandsniveau.

Wat wel kan is dat de "lijn" is uitgeschakeld in de computer. Maar daar heb je de juiste software (ergo, dealer) voor nodig.

Nico GTR zei:
Wat wel kan is dat de "lijn" is uitgeschakeld in de computer. Maar daar heb je de juiste software (ergo, dealer) voor nodig.

Is dat niet ook ingewikkelder (en mogelijk duurder) dan gewoonweg de juiste spanner te monteren?

Terug
Bovenaan