Gaaf, die Dedra, die Alpine en die Seat 131 al helemaal. Dedra's zie je helaas vrijwel nooit meer.
Mijn vrouw is Mexicaanse, en in december hebben we drie weken lang haar thuisland bezocht. Een aangename afwisseling van de donkere dagen van december en uiteraard een gezellige en voedzame kerstperiode. Behalve de kerstdagen in haar thuisstad in het noorden maakten we een omweg via Mexico-stad en de badplaats La Paz aan de zuidpunt van het schiereiland van Baja California.
Voor mij was het de eerste keer in bijna drie jaar weer in Mexico te zijn. Daarvóór was ik er gemiddeld 2 keer per jaar en had destijds een aardige kijk op het Mexicaanse wagenpark, nu bleek er sindsdien aardig wat veranderd. Wat meteen opvalt is dat de Chinezen veel aanweziger zijn, MG is veruit het meest verbreid.
En ze zien er best smakelijk uit, zoals deze MG5 GT.
Van deze MG7 kon ik alleen deze snelle foto maken, niet te zien is het knalrode interieur. Durf kun je MG niet ontzeggen.
Het model MG5 dat we in Europa kunnen is in Mexico overal te vinden, alleen dan in sedanvorm.
En met de RX8 bedienen ze ook de SUV-markt.
Ook BYD is van de partij. De Seagull heet daar Dolphin Mini en is als stadsautootje in trek. Deze Shark pickup is ook populair.
De Chinese merken zijn niet de enigen die Chinese auto's verkopen. Alledrie de Big Three hebben in Mexico modellen uit China in het aanbod.
Zoals deze Ford Territory
Deze Dodge Journey, een omgebadgede Trumpchi GS5
Maar GM leunt veruit het meest op hun Chinese modellen. De nieuwe Aveo is door SAIC-Wuling ontwikkeld en is er in hatchback- en sedanvorm. Ziet er best netjes uit eigenlijk.
De Chevrolet Captiva bestaat nog steeds, al is het nu eigenlijk een Baojun 530 en is een gunstig geprijsd alternatief voor de Amerikaanse modellen. Een bevriend stel heeft er eentje en we hebben een stukje met ze meegereden door het drukke verkeer daar. In Europa lusten we deze auto's niet, maar erin zittend vroeg ik me af, waarom eigenlijk niet?
Ook overal te vinden is dit busje: de Chevrolet Tornado. Dit is een Chinese auto van de oude stempel; hooguit een paar jaar oud maar allemaal al flink afgeleefd. Dit zijn duidelijk gebruiksvoorwerpen.
Behalve Chinese Chevrolets biedt GM ook een aantal van zijn Braziliaanse modellen aan. Naast de Onix ook deze Tracker.
"Echte" Amerikanen zijn er ook nog, zoals deze Pontiac Bonneville SSE.
Dodge Tradesman
Mercury Grand Marquis (de Sade)
De Jeep Cherokee is in Mexico een evergreen.
En de Bronco Sport doet het ook aardig.
Andere leuke spots waren deze Kia K4
En z'n kleine broertje, de K3
De Stepway heeft in Latijns-Amerika nog een buttlift gekregen
Renault Kwid
Een nog erg gave Mazda 626.
De Amerikaanse versie van een paar generaties later.
Nog erg mooi, deze Camry.
Een wat afgeleefde Nissan Maxima.
Nog een maatje kleiner dan de Panda, deze Fiat Mobi. Lager vooral.
De nieuwe Prius had ik nog niet gezien. Een scherp ogende maar behoorlijk forse auto, dat laatste had ik niet verwacht.
Één dag hebben we een auto gehuurd, en dat was deze Nissan Versa. Feitelijk een lange Micra, en ondanks dat 'ie formeel in het B-segment zit, is het een aardig grote auto. Breedte, hoogte en wielbasis zijn vrijwel gelijk aan die van mijn Astra H, en hij zit zelfs niet ver van de Vectra B af. Het resultaat is een lekker ruime auto met in ieder geval voorin veel licht door de grote ramen.
En hoe rijdt dat nou? Niet kwaad, maar wel een beetje ouderwets. Onder de kap ligt een 1.6 zonder turbo, gelinkt aan een gewone CVT zonder gefingeerde schakelmomenten. Start-stop en veiligheidspingels zijn niet voorhanden, het rijdt daardoor weinig anders dan een auto van zo'n 20 jaar geleden. Het gevolg van de ouderwetse motor is een ronduit tegenvallend verbruik, beter dan 7,5L/100km ben ik zelfs bij 100km/u op de snelweg niet gekomen.
Wel fijn is was de lichte maar precieze besturing en het algemeen lichtvoetige weggedrag. Behalve het verbruik zou ik zo'n auto best in overweging nemen hier in Europa. Jammer dat de Micra een veel kortere wielbasis heeft.
Als afsluiter deze Chevrolet pickup in de tuin van een restaurant. Een bijzondere ervaring, Kerstmis onder de palmbomen.