Update Skoda Kodiaq en wat nieuws

Wat is de beste optie??

• Totaal aantal stemmers
    36
  • Opiniepeiling gesloten .
Bobbeltje zei:
(...)
Ja en dan het stijgende paard :LOL: :LOL: dit is idd van FC Twente maar staat gewoon centraal voor de regio Twente.
Zoals de achterhoekers het nu hebben met de groen vlag hebben wij dat met het paard, gewoon trots op de regio.

Aha! Maar het regiopaard is wel net wat anders.
brandingtwente_fc_hr1.jpg

Durashift zei:
EVV zei:
Zunigrijje zei:
Bobbeltje zei:
Pluspunten
-LED koplampen wat een walhalla echt wat een bak licht heb je hiermee
Dat merken de andere weggebruikers ook, want die worden verblind door die LED koplampen....
(..) omdat de klagers er in kijken en dan lopen ze zeiken dat ze er last van hebben.

.. of het brein van die groep mensen (waar ik mij wel onder kan scharen) reageert gewoon sterker op lichtprikkels.. en stuurt de ogen daarnaar toe en neemt de signalen mee terug.

Maar, ik moet zeggen: wat mij betreft heeft Peugeot (zijn leverancier) dit goed voor elkaar. Dubbele lampen staan aan maar op een prettige manier en niet te vel. Beter dan BMW.. waar het licht al gauw te blauw is (net als bij Mini) naar mijn mening.
Dan zou je ook last moeten hebben van Xeon lampen en gewone halogeen. Volgens mij komen iedere keer als er een nieuw lichtsysteem beschikbaar komt weer dezelfde klachten langs. Of het nu LED, Xeon of halogeen lampen zijn. de mensen moeten er eerst aan wennen. Totdat gebeurd is, is het afwijkend van het normaal en wordt er bewust of onbewust in gekeken.

Durashift zei:
EVV zei:
(..)
Ik ben (ook) blij met mijn LED koplampen, en laat ook gewoon altijd mijn groot licht automatisch regelen. (..).

Ow ja.. ook zo fijn. . ineens een lichtflits die aan/uitschakelt..:rolleyes: :(
Die van mij gaat niet met een lichtflits uit maar dimt de kant die richting tegenligger schijnt. En altijd op het moment dat ik zelf ook grootlicht uit zou schakelen.

Zunigrijje zei:
Bobbeltje zei:
Pluspunten
-LED koplampen wat een walhalla echt wat een bak licht heb je hiermee
Dat merken de andere weggebruikers ook, want die worden verblind door die LED koplampen....

Mits het systeem origineel is en de hoogteregeling in orde is, is dit absolute onzin.
Ik heb meerdere auto gehad/gereden met Xenon en LED verlichting. Bij geen enkele auto heeft dit ook maar één keer lichtsignalen opgeleverd van tegemoetkomend verkeer.

Ik heb nooit last gehad van een auto met originele Xenon/LED. Wel van die beunen die de verlichting er zelf ingeknutseld hebben en die het niks interesseert of het lichtbeeld wel klopt. Ik merk de laatste tijd wel meer auto's op die met het grootlicht rijden, overdag. Dat is irritant o_O

R J G Ruiters zei:
Bij geen enkele auto heeft dit ook maar één keer lichtsignalen opgeleverd van tegemoetkomend verkeer.

Ik heb nooit last gehad van een auto met originele Xenon/LED. Wel van die beunen die de verlichting er zelf ingeknutseld hebben en die het niks interesseert of het lichtbeeld wel klopt. Ik merk de laatste tijd wel meer auto's op die met het grootlicht rijden, overdag. Dat is irritant o_O
Dat zegt eigenlijk niets: ik deed in begin nog weleens een lichtsignaal afgeven, wanneer iemand de verlichting kapot had. Maar dat doe ik nu echt niet meer, want heeft toch geen zin. De meeste snappen toch niet waarom je een lichtsignaal geeft.

Die auto's rijden niet met groot licht, maar goedkope AliExpress LED lampen die niet goedgekeurd zijn voor op de openbare weg. Is heel hinderlijk als je zo'n auto achter je hebt zitten...

Maar goed de LED koplampen van auto's die ik meestal hinderlijk vind, zijn van Duitse automerken: Mercedes, BMW, Audi etc.

Zunigrijje zei:
R J G Ruiters zei:
Bij geen enkele auto heeft dit ook maar één keer lichtsignalen opgeleverd van tegemoetkomend verkeer.

Dat zegt eigenlijk niets: ik deed in begin nog weleens een lichtsignaal afgeven, wanneer iemand de verlichting kapot had. Maar dat doe ik nu echt niet meer, want heeft toch geen zin. De meeste snappen toch niet waarom je een lichtsignaal geeft.

Die auto's rijden niet met groot licht, maar goedkope AliExpress LED lampen die niet goedgekeurd zijn voor op de openbare weg. Is heel hinderlijk als je zo'n auto achter je hebt zitten...

Maar goed de LED koplampen van auto's die ik meestal hinderlijk vind, zijn van Duitse automerken: Mercedes, BMW, Audi etc.

Dat zegt zeker iets. Als je vaker een lichtsignaal krijgt van tegemoetkomend verkeer, dan weet je dat er iets niet goed is. Tenminste ik toch. Daarvoor ben ik teveel bezig met mijn auto...

Ik zie niet in waarom de LED lampen van Mercedes en de andere genoemde merken voor meer last zouden zorgen. Wellicht ligt het aan de kleurwarmte van het uitgestraalde licht. Dat was bij Xenons van BMW ook, Die hadden net een iets blauwere tint dan bij andere merken.

Originele verlichting mag eigenlijk niet verblinden/storend zijn.

20000-1.jpg

Zo de eerste 20.000 kilometer zitten erop en volgende week de eerste beurt gepland.
Ja en nu het verbruik deze is gezakt naar de 7,2 ltr/100 en had toch nog wat lager verwacht, zal wel aan mijn rijstijl liggen :)

Moet toch wel eerlijk zeggen dat deze Peugeot me echt helemaal top bevalt en zal de komende 3,5 jaar nog heerlijk genieten zijn in mijn laatste benzine auto.
Twee maanden nadat ik mijn 3008 had ontvangen is er een keuze gemaakt bij mijn werkgever om nu alleen nog elektrisch te gaan rijden.
Maar ach we hebben nog 3,5 jaar dus dat zien we tegen die tijd dan wel weer.

Zo en nu zoals het hoort een paar Plus en Min punten tot nu toe wat mijzelf opvalt.

Pluspunten
Led verlichting, kan dit niet vaak genoeg zeggen echt fantastisch.
We gaan weer richting de winter en dan rij je toch meer in het donker en dan is deze verlichting toch echt top

Giga opbergruimte in de middentunnel en tevens gekoeld, wat past hier veel in en blijft het bij stilstaan in de zomer nog een lange tijd koel.

Stoelen, ook nog na een rit van 1200 kilometer stap je er vrolijk uit

Minpunten
Het wegvallen van de bluetooth van de telefoon (laatste 10.000 kilometer 3x gehad, was wel eenvoudig op te lossen maar blijft vreemd.
Bluetooth van zowel de auto als de telefoon compleet verwijderen en helemaal opnieuw koppelen.

Die elektrische achterklep icm trekhaak , het is maar een klein dingetje maar als je geregeld een aanhanger er achter hebt is dit echt stront irritant.

Standaard matten set had hier toch meer van verwacht zelfs slechter als de 308, tevens nieuwe matten zijn besteld.
Hoop in ieder geval dat deze langer meegaan want dit kun je mijn inziens van een auto niet verwachten.

Het probleem met de stoelverwarming is in 1 keer opgelost en heb ik de laatste tijd niet meer gehad, wel gemeld bij de onderhoudsbeurt om eens te kijken of alle stekkers wel goed contact maken of ......
Het koude weer komt er weer aan dus die stoelverwarming wil ik niet meer missen ;)

Afgelopen week kwam ik er toch achter dat ik de eerste kleine schade heb aan de velg ben er zelf zo zuinig op dus vraag me echt af hoe dit is gebeurt, mocht iemand nog tips hebben om deze schade iets te beperken dat is dit van harte welkom.
Baal er zelf giga veel van maar het is natuurlijk ook een werk auto die soms ook wordt geleend door een collega.
Maar ja er zal vast en zeker nog wel een keer een krasje op komen alleen doet de eerste zo zeer

De led koplampen zijn inderdaad fijn. zijn die van jou ook matrix?

Ik rij gewoon met volle bak licht achter iemand. Mijn vrouw heeft wel eens voor mij gereden en had totaal geen last van mijn auto terwijl ik gewoon groot licht op had staan. Maar die filtert precies haar auto uit het lichtsignaal. sterker nog; zij profiteerde ook van de enorme bak licht van mij :)

Toch verbaast het mij hoe weinig de 3008 word verkocht gevoelsmatig. Toen deze uit kwam zag je ze plots hel veel. maar zie ze maar weinig met recente kentekens. geld voor de 5008 net zo.

AsconaGT zei:
Toch verbaast het mij hoe weinig de 3008 word verkocht gevoelsmatig. Toen deze uit kwam zag je ze plots hel veel. maar zie ze maar weinig met recente kentekens. geld voor de 5008 net zo.

Net terug uit Frankrijk. Daar is de 3008 (en ook 5008) nog steeds een publiekslieveling. De faceliftversie is er dagelijkse verschijning (lijkt me zelfs al meer in het straatbeeld aanwezig dan de originele versie)

AsconaGT zei:
De led koplampen zijn inderdaad fijn. zijn die van jou ook matrix?

Het is geen Matrix bij Peugeot heb je eco LED of Full LED, collega’s die wel Matrix hebben in hun auto vinden de LED lampen van mij nog fijner.

Zeg maar zo dat de techniek steeds verder gaat.

Moet ook eerlijk zeggen dat ik in Nederland de facelift idd weinig zie. In onze buurlanden zie ik hem vaker.

2-AE8988-F-4-C74-4-CDD-A349-627-AAF4-ED8-EA.jpg

Iets langer geduurd maar de 40.000 kilometer probleemloos gehaald en van de week maar eens bellen voor de tweede beurt.

Verbruik nog steeds op de 7.2 en toch met geregeld een zware aanhanger erachter toch best netjes.
Tot op heden weinig te klagen over de 3008 het blijft gewoon elke keer genieten en gelukkig zie je steeds vaker de 3008 // 5008 facelift voorbij komen.

Na toch een paar jaar wikken en wegen toch besloten om weer te gaan camperen.
Helaas de afgelopen tijd al bij de deur ivm iets te veel hooi op de vork genomen en ga je toch over andere dingen nadenken.

De kids hadden bij andere het zo fantastisch op de campings en wij de huisjes prijzen van de Landals en Centerparcs niet meer grappig vonden toch besloten om een caravan te kopen.

Na echt heel veel caravans bekeken te hebben toch wederom uitgekomen bij een Hobby.

B9258-F92-D91-E-4-A79-84-AF-7-A7-B13-FFB61-F.jpg

Het is natuurlijk geen nieuwe maar voor ons dikke prima.
Erg benieuwd hoe ons dit gaat bevallen maar dit komt zeker goed.

Qwa aanhangers en dergelijk valt me nu toch op dat de 3008 lekkerder rijd dan mij vorige 308 diesel
Had ik toch niet gedacht met de 1.2 3 cylinder waar ik toch een beetje huiverig voor was.

Maar tot op heden doet de 3 cylinder het echt helemaal top

Wat vindt je van het onderstel? Ik vind de 3008 in combinatie met 19 inch niet zo comfortabel. Niet erg, maar hij is ook niet heel strak qua wegligging / stuurgevoel. Leuke kleur wel, wij twijfelden over rood of blauw. Partner mocht kiezen en ze had liever Vertigo blauw ;)

MG ZR 160 zei:
Wat vindt je van het onderstel? Ik vind de 3008 in combinatie met 19 inch niet zo comfortabel. Niet erg, maar hij is ook niet heel strak qua wegligging / stuurgevoel. Leuke kleur wel, wij twijfelden over rood of blauw. Partner mocht kiezen en ze had liever Vertigo blauw ;)

Onderstel heb ikzelf weinig problemen mee, kan met dezelfde snelheden door de bochten als mijn vorige 308 :)
De facelift heeft 18” met normale banden de versie voor de facelift staat op 19” icm speciale smallere banden (let maar eens op als je erachter staat)
Daarom was ik erg blij met de 18” icm normale banden

De combinatie met 19” hoor ik wel vaker problemen mee icm wegligging, dit moest helaas zo gedaan worden ivm uitstoot

Bobbeltje zei:
MG ZR 160 zei:

Onderstel heb ikzelf weinig problemen mee, kan met dezelfde snelheden door de bochten als mijn vorige 308 :)
De facelift heeft 18” met normale banden de versie voor de facelift staat op 19” icm speciale smallere banden (let maar eens op als je erachter staat)
Daarom was ik erg blij met de 18” icm normale banden

De combinatie met 19” hoor ik wel vaker problemen mee icm wegligging, dit moest helaas zo gedaan worden ivm uitstoot

We hebben 19 na de facelift, nooit op gelet of de banden smaller zijn eigenlijk! Mocht ik alles zelf configureren had ik ook liever 18 gehad maar dit was in combinatie met de GT Business en Black Pack de standaard optie (ze zijn wel mooi, dat dan weer wel).

3-B54870-A-F12-E-4186-BE5-C-60-FD2-BD807-FB.jpg

Eindelijk konden we onze nieuwe aanwinst ophalen, duurde iets langer ivm nieuwe dak luiken en koelkast .

Hij is niet de nieuwste (1993) maar voor ons dikke prima.
Nu effe wat TLC geven en dan over een maandje lekker weg :cool:

Natuurlijk gister al de eerste tegenvaller met een lekkage in het leidingwerk maar deze handige Harry heeft dit weer eens lekker gefixt en het poetsen kan beginnen :cool:

Voor een caravan die je maar een paar weken per jaar gebruikt is een ouder bouwjaar niet erg, toch? Wij hadden 8 jaar lang een caravan van 1996. Ding was bijna als nieuw.

Zo we zijn weer een jaartje verder en de 3008 bevalt me tot op heden echt helemaal top.

Alleen….. begin ik over 2 maanden bij een nieuwe werkgever en dacht gewoon mijn huidige auto mee te kunnen nemen maar mijn huidige werkgever doet een beetje moeilijk.

Dus moet ik toch opnieuw opzoek gaan naar een nieuwe auto en dan komt weer het dilemma wat gaan we nu kiezen.

Must
Hoge instap
Trekgewicht minimaal 1400kg

Benzine, Hybrid of volledig elektrisch het mag allemaal alleen omdat ik nu de keuze heb ga ik de volledig elektrisch auto nog even uitstellen puur ivm caravan

Maar ja de opties die ik nu op mijn huidige 3008 heb zitten kun je ook wel allemaal krijgen op de rest van de auto’s

Ga ik nu toch weer voor een 3008 (helaas mag de 5008 minder trekken anders was de keus denk ik al gemaakt) of ga ik de overstap wagen naar een ander merk

Puur voor de bijtelling zat ik zelf te denken aan max 55k mag bij mijn nieuwe werkgever zelfs veel hoger alleen hoeft dit van mij niet zo.

Tot nu toe zit ik te twijfelen aan de
Peugeot 3008
Skoda Kodiaq
Mazda CX5

Outsiders die ik van de week nog ga proberen
Audi Q3
BMW X2
Hyundai Santa Fe
Kia Sorento // Sportage
Seat Tarraco
Volkswagen Tiguan

Afvallers
BMW 2 serie
Ford Kuga
Hyundai Tucson
Mercedes B-klasse
Mitsubishi alles
Nissan alles
Renault alles
Suzuki alles
Toyota alles
Volvo alles

Dus het gaat een druk weekje worden langs alle dealers

Zo'n Tuscon of Sportage is ook niet gek. Als PHEV best wat trekgewicht dacht ik.
Juist niet, de Tuscon mag 300 kilo minder trekken als PHEV ten opzichte van de Hybride, 1650 om 1350. Voor de Kia is er geen trekgewicht bekend voor de PHEV, maar gezien het dezelfde auto's zijn ga ik er vanuit dat ook het trekgewicht hetzelfde is. Het grote voordeel van de PHEV is natuurlijk de 4wd. Ik zou zelf voor de Kia gaan ik vind daarvan het interieur mooier dan van de Hyundai.
De X2 zou ik zelf niet kiezen, is ondertussen een ouder model, ik zou dan voor de X1 gaan, zowel de 25 als 30e mogen flink wat trekken.
Q3 vind ik niet mooi en mag als plug-in ook maar 1400 kilo trekken. Als 40i 2000 kilo.

Hey broer, in jouw situatie absoluut de Skoda Kodiaq
Ander model, veel ruimte, redelijk tijdloos en pretentieloos
Andere goede keus vind ik de Seat Terraco, alhoewel Seat binnenkort gaat verdwijnen

Misschien de hoge instap laten vallen ( zo oud zijn jullie niet ) en gaan voor een grote D-segment station als de Superb of Mazda 6. Meer ruimte ga je niet vinden voor hetzelfde geld!

Zo de afgelopen dagen behoorlijk wat proef gereden en bekeken
@Guus, D segment station heb ik geen zin aan nu lekker hoog gewend dus wil zeker weer een hoge terug.

BMW valt allemaal af, persoonlijk vind ik ze niet lekker rijden, klein en belachelijk duur als je ze een beetje wil aankleden.
Van te voren een erg hoge verwachting van de Q3 maar nee dit wordt hem ook niet.
Hyundai en Kia ook allemaal gereden en dit is gewoon niet mijn ding.
Vind de stoelen niet fijn, interieur voor mijn gevoel niet logisch, idem als Toyota en Suzuki.

Misschien verwent maar heb er allemaal niks mee.

Ja en nu…. Morgen toch nog even rijden in de CX5 maar denk dat het toch een Kodiaq gaat worden.
Vandaag een erg lange proefrit gemaakt en deze beviel me helemaal top.
Alleen wordt het ivm tijd geen nieuwe maar een demo.

Maar ja welke uitvoering en welke opties wil ik nu perse en welke mogen eventueel afvallen.
Toch een Sportline alleen is alles Zwart van binnen en buiten en dan wil ik eigenlijk wel een pano dak, anders wordt het zo’n donker hok van binnen.
Of toch een Business Edition Plus met chroom aan de buiten zijde en lichte bekleding aan het dak.

De meeste zijn een 7 zits en dat hoeft van mij niet, wil liever een 5 zits en dan wel met een thuiskomer.
Deze thuiskomer is wel een must voor mij omdat ik in de bouw werk en minimaal 2 a 3 lekke banden heb per jaar en na 1x dat gepiep met zo’n spuitbus is de gehele band naar de …..

Weet het, zijn luxe problemen maar moet toch een deze dagen de knoop doorhakken.

Zwart van binnen en buiten? Ik dacht na je vorige auto's de conclusie te kunnen trekken dat je wel van kleur hield. Een zwarte Skoda, veel saaier wordt het niet... Gelukkig hoef ik er niet meer op uit te kijken. ;)

Bedoel niet helemaal zwart maar de Sportline heeft een zwarte gril, spiegels enz
een zwarte gaat het zeker niet worden en de kleur rood van Skoda vind ik net een brandweer auto
Blijft blauw, 3 soorten grijs of parelmoer wit over en ja dan gaat mijn voorkeur naar een blauwe.

Ah vooruit, dan snap ik het weer! Rood op een Skoda heeft inderdaad een bepaalde associatie...

Donkergroen staat er niet meer tussen en was idd ook een erg mooie kleur
Knoop doorgehakt en gaat toch een Kodiaq worden.

Puur de bak met ruimte en 1800kg trekgewicht gaf grotendeels de doorslag
Heb wekelijks grote aanhangers erachter hangen dus dat trekgewicht is helemaal top.

Heb doorgegeven wat voor uitvoering ik graag zou willen hebben met de opties dus nu even afwachten waar ze allemaal mee komen

Witte was uit den boze bij de overige directie leden.
Zijn reactie was, de directie rijd niet in een witte auto die zijn voor de uitvoerders
Soms……

Maar ja het wordt deze keer toch weer een iets wat saaie kleur.
Nu toch geen demo maar een nieuwe
Het wordt toch een Skoda maar dan wel een nieuwe, verwachte levertijd eind september begin oktober

1120x940.webp

1120x940.webp

1120x940.webp

Skoda Kodiaq Sportline Tour de France Edition
in bovenstaande kleur Graphite Grey

30 augustus wordt de Peugeot opgehaald en krijg ik ook voor een maand een tijdelijke.
Wat dat gaat worden zien we dan wel weer, voor een maandje heb ik niet veel wensen.

Beetje grijs, maar wel mooie stoelen. Lijkt me een fijne auto!

Gewoon een 1.5 TSI DSG? Geen plugin ofzo toch? Die is bij de Tarraco nu wel weer leverbaar las ik.

Het wordt idd de 1.5 TSI met DSG zonder accu gewoon puur
Ook nog even gekeken naar de Seat en Volkswagen alleen vond ik de Skoda veel beter rijden en mooier afgewerkt.

Maar ja ieder z’n smaak zeg ik maar.
Wel heel benieuwd wat straks de + en - zijn tussen de 3008 en Kodiaq

Volgens mij is de plugin niet meer leverbaar omdat het model er uitgaat en een nieuwe voor in de plaats komt.

En toen was het zo ver dat de 3008 opgehaald werd
Erg jammer want had de afgelopen 2,5 jaar een super fijne wagen aan gehad

IMG-8674.jpg

Ja en toen kon ik in de middag de grijze muis ophalen….

IMG-8675.jpg

En dat valt me helemaal niet tegen na 750 kilometer.
Tuurlijk hebben beide auto’s zo hun plus en min punten en niet allemaal voor de hand liggend
Nu een paar puntjes verschil na de eerste week

Plus
Wat een ruimte wonder is dit zeg echt niet te geloven hoeveel ruimte de kids op de achterbank hebben

De stoelen, die van de 3008 waren al top maar deze helemaal.

Bediening navigatie

Standaard geluidsinstallatie radio is stukken beter

DSG automaat echt helemaal top

4 cylinder heeft toch meer rust

Panorama dak, echt wat heb ik dat gemist in de 3008

Min
Cruise control vond ik toch makkelijker te bedienen in de 3008

Rijstrook assistent van de navigatie van de 3008 was beter en duidelijker echt hier kon je niet mee fout rijden, die van de Skoda vind ik minder

Geen dode hoek bewaking spiegels (of ik heb ze nog niet gevonden in de instellingen)

Bij achteruit rijden moeten de spiegels naar beneden klappen in de Skoda maar nog niet gevonden in het menu, moet wel kunnen.

Midden armsteun incl enorm koelvak van de 3008 mis ik echt enorm

Klinkt stom maar wat een Knake bekers houders in de Skoda

Saai kleurtje maar verder een goed ding!
Vwb de spiegels: verstelknop op de rechterspiegel laten staan, dan werkt het dat ie naar beneden gaat bij achteruitrijden. Met contact aan in zn achteruit de spiegel in de gewenste positie stellen dacht ik. Dan contact uit. Daarna moet ie het doen, zoiets was het.

Zo even een update plaatsen en ook weer wat nieuws.

Nu de Skoda bijna 2,5 maand in bezit en de kilometers gaan rap omhoog nu bijna alweer 12.000km op de klok.
De DSG bak bevalt me tot op heden echt top alleen de omschakeling van de R naar de D mag soms wat sneller maar je raakt er aan gewend.

Wel zo dat je toch met een automaat te snel te hard rijd.
Wel jammer dat de dodehoekongeval bewaking in de spiegel ontbreekt bij de Skoda.
Vond het in de Peugeot toch niet zo bijzonder en dacht dat ik het niet veel gebruikte maar nu toch minder waar.

Maar zo de knetter wat een ruimte wonder is deze Skoda toch en wat kan deze auto met gemak alles trekken.
Van de week nog een Pipo wagen verplaatst maar echt appeltje eitje met deze Skoda

Ja en nu toch wat nieuws te melden…

70669d09-11bd-42ca-880c-d8ec7536d2e7.jpg

80 meter van onze woning heb ik eindelijk een garage op de kop weten te tikken.
Was de garage van onze oude buurman 4 huizen naast ons en dacht dat het altijd een huur garage was maar wat bleek dat het toch zijn eigen was.

Nu na wat vragen en onderhandelen toch besloten om bovenstaand aan te schaffen met een eigen elektra en wateraansluiting.
Afmeting 4,5 meter breed en 9,5 meter diep
Deels voor opslag en deels ….
We zullen zien wat de toekomst brengt

Terug
Bovenaan