Update Skoda Kodiaq en wat nieuws

Wat is de beste optie??

• Totaal aantal stemmers
    36
  • Opiniepeiling gesloten .

Bobbeltje

Kilometervreter
Beste forumleden,

Helaas zit ik met een luxe probleem het uitzoeken van een nieuwe leaser.
De afgelopen 4,5 jaar heb ik zeer veel plezier gehad aan mijn Peugeot 308SW BLE en nu is het tijd dat deze wordt vervangen.

Alleen het probleem deze tijd is dat er echt zo veel mooie auto's worden gemaakt en ik een beetje de bomen door het bos niet meer zie.
Het bedrijf waar ik werk stimuleert behoorlijk elektrisch rijden (Tesla) alleen is dit voor mij afgevallen i.v.m. problemen thuis laden.
Heb geen mogelijkheid om op eigen terrein te laden.

Had zelf al 3 exemplaren gevonden die eventueel in aanmerking kwamen
-Tesla model 3 (eigenlijk te klein en de kinderen kunnen niet fatsoenlijk achterin zitten)
-Kia Niro (collega heeft hem net alleen wordt ik hier nog niet erg warm van)
-Ford Mustang (levertijd nu al zomer 2021, diverse collega's krijgen hem als het goed is nog wel dit jaar)

Dus gaan we deze keer voor een benzine of Hybride

Heb afgelopen week de inloggegevens ontvangen en oei wat is dit toch altijd leuk om alles samen te stellen.
Eisen auto
-Budget max. € 40.000,- (incl. opties)
-Lease budget incl. benzine € 880,- bij 48 maanden en 30.000 km
-Benzine of Hybride
-Co2 max. 120 gram/kilometer
-Station // SUV (ruimte en niet veel kleiner als de 308)
-Beenruimte achterin voor mijn dochters (dit vond ik zelf tegenvallen in mijn huidige 308 i.c.m. mijn lengte van 1.90)
-Trekhaak gaat geregeld een aanhanger achter 1000kg+

Wensen
-Heel veel ruimte
-Interieur is belangrijker dan exterieur (klinkt gek maar met zoveel kilometers moet het kloppen, rij tussen de 35 en 55 duizend kilometer per jaar en dat heeft te maken waar de projecten die tijd bevinden
-Geen zwart, grijs of wit (heb nu mijn eerste zwarte auto en echt nooit meer)
-Voorkeur handbak, automaat is te overwegen i.c.m. Hybride
-Geen leer
-Goede geluidsinstallatie
-Achteruitrijcamera
-Panoramisch dak (optie) alleen vrij dure optie

Nu heb ik al redelijk wat rondgekeken en tot nu toe kom ik op de volgende auto's uit

1) Opel Grandland X 1.2 turbo 96kw Business Executive
Met de volgende extra opties
-Kleur Topaz blue
-Zwart dak en spiegels
-18 inch 5 spaaks bi color black
-Trekhaak
-Achteruitrijcamera
-Denon geluidsinstallatie (helaas dan geen reservewiel)
-Open en Start
-Panoramisch dak (optie)

2) Peugeot 3008 1.2 Puretech 130 Blue Lease Premium
Met de volgende opties
-Kleur Bleu Magnetic
-Hifi premium Focal
-Plaatsbesparend reservewiel
-Trekhaak
-Panoramisch dak (optie)

3) Skoda Octavia Combi 1.5 TSI first edition
Met de volgende opties
-Kleur Titan Blue of Lava Blue
-18 inch PERSEUS ANTHRACITE
-Reservewiel (thuiskomer)
-Trekhaak
-Panoramisch dak (optie)

Heb reeds gereden in de Peugeot en Opel alleen nog niet in de Skoda
Komende week probeer ik mijn vrouw zo ver te krijgen om ook in alle 3 en of nog een alternatief te rijden.

Welke auto's zijn tot nu toe al afgevallen en waarom
-Nissan Qashqai vond het interieur niet mooi en niet fijn rijden
-Toyota Corolla vond het interieur niet mooi reed wel fijn alleen kon ik de stoel niet lekker instellen
-Citroen C4 space tourer werd ik niet echt vrolijk van
-Citroen C5 Aircross vrouwlief werd hondsberoerd in de auto en vond de stoelen ook niet fijn
-Mazda CX30 erg mooie auto alleen veels te klein achterin
-Peugeot 5008 te duur in de lease en te weinig hoofdruimte achterin
-Peugeot 508SW erg mooie auto maar wordt wel kostbaar en is tevens heeeeeeel erg laag

Hebben jullie eventueel nog een alternatief of moet ik nog op enige punten letten
Alvast bedankt voor jullie reactie

Laatst bewerkt:
De 508 SW heeft een basisprijs van nog juist onder de 40 mille. Die zou ik eerder nemen dan de 3008.
Het nadeel van de beperkte ruimte op de achterbank van de hatchback heeft deze niet. Dus met de binnenruimte moet het wel goed zitten.

We hadden het er gisteravond al over Bob en ik geloof dat je met alledrie geen verkeerde beslissing maakt
Gewoon rijden, voelen, passen en meten

Ik mis alleen de 5008 nog in je rijtje, die is wel flink ruimer dan de 3008

Het zijn twee SUV's en één D-segmenter, dat is wel opvallend. Ik zou zeker voor de Octavia gaan, maar als je liever een SUV wil dan kan je de Karoq of Kodiaq aan je lijstje toevoegen.

Guus Leferink zei:
We hadden het er gisteravond al over Bob en ik geloof dat je met alledrie geen verkeerde beslissing maakt
Gewoon rijden, voelen, passen en meten

Ik mis alleen de 5008 nog in je rijtje, die is wel flink ruimer dan de 3008

Broer klopt alleen vind ik de achterkant van de 3008 mooier dan de 5008.
Tevens is de 5008 wel een 7 zitter alleen de ruimte van de achterste bank vind ik zwaar tegenvallen.
De enige die daar kan zitten is de jongste.
Tevens is in de lease de 5008 een stuk duurder waardoor ik een Blue lease Premium niet kan maar een Blue Lease Executive
Het is een luxe probleem alleen vind ik de uitvoering in Executive niet zo mooi

Als ik puur egoistisch kies voor de auto waar ik het liefst langs loop, dan ga ik voor de Peugeot. ;) En waarom ook niet, als de 308 je zo goed beviel?
De Opel is dezelfde auto in een ander jasje, of ervoer jij meer verschil?
Van een Peugeot naar een Skoda vind ik een aparte stap, dat lijkt me zo'n wereld van verschil. Ik word niet blij van moderne Skoda's in elk geval, maar dat is natuurlijk 100% persoonlijk.

@Barri: Sinds wanneer is de Octavia D-segment? Is altijd een (iets ruimere) C-segmenter geweest toch? Wat is de Superb dan?

iDS zei:
De 508 SW heeft een basisprijs van nog juist onder de 40 mille. Die zou ik eerder nemen dan de 3008.
Het nadeel van de beperkte ruimte op de achterbank van de hatchback heeft deze niet. Dus met de binnenruimte moet het wel goed zitten.

Klopt hier wil ik dan ook nog in rijden alleen valt de 508SW Bleu Lease Active in het budget met een paar extra naar 42K
Hmmm goed punt over na te denken dank hiervoor

Je vertelde gisteravond ook dat de Opel Insignia afviel
Waarom was dat ook alweer? Uitstoot?
Ik vind dat echt een mooie ruime auto namelijk

Guus Leferink zei:
Je vertelde gisteravond ook dat de Opel Insignia afviel
Waarom was dat ook alweer? Uitstoot?
Ik vind dat echt een mooie ruime auto namelijk

Hier sluit ik me grotendeels bij aan, al vind ik de hatchback (ook al erg ruim en groot) wel aanzienlijk mooier dan de stationwagon. Groot voordeel tov de Grandland (en dus ook 3008) is onderandere het infotainment, komt nog uit de GM-stal en staat duidelijk op een hoger niveau dan wat er bij PSA vandaan komt.

Ik vermoed dat het probleem bij de Insignia zit in het feit dat er net een facelift is geweest: Als ik nu op de Opelsite kijk kun je vooralsnog alleen diesels configureren en gaat de prijs sowieso over de 40k heen (criterium!). Het oude model is zo te zien ook nog leverbaar, met benzinemotoren en voor lagere prijzen. Misschien valt daar wat te regelen?

Van het lijstje zou ik voor de Grandland gaan. Persoonlijk zou ik zeker de nieuwe Octavia een goede kans geven, maar TS heeft voorheen tot tevredenheid Peugeot gereden en daarom vermoed ik dat de Grandland beter bevalt. Zelf vond ik de Grandland teveel Peugeot en dat stond mij tegen, hetzelfde rampzalige infotainment als bij Peug en ook van die rare dingetjes als een gaspedaal met een weerstandje op driekwart.

Hoe dan ook: als het de Opel wordt, kies sowieso voor de AGR stoelen!

EDIT: Insignia valt dus af op CO2-uitstoot. Helder. Overigens is dat wel een criterium wat je keuzelijst (icm overige wensen) overzichtelijk houdt zeg! :(

Dit is ongeveer je keuzelijst:
https://www.autoweek.nl/nieuwe-autos/?prijs=--40000&brandstof=benzine--elektro-benzine&transmissie=handgeschakeld&carrosserie=hatchback--sedan--stationwagon--suv--mpv&co2emission=101-125--76-100&segment=d-midden--e-groot-midden--f-groot--h-sport--i-luxe--j-lower-mpv--k-upper-mpv--l-lower-suv--m-upper-suv--onbekend

Waarbij nog een aantal zullen afvallen omdat ze over de 120 gram CO2 gaan (Carbase hanteert andere indeling), en een aantal omdat ze formeel in een geschikt segment vallen maar eigenlijk te klein zijn.

Wat het heel lastig maakt is dat je een handbak wilt. Anders zouden diverse (plug-in) hybrides in aanmerking komen.

@DeeTwee, dat ben ik mij zeker van bewust dat ik toch de automaat niet zo zwaar moet tillen i.v.m. Hybrides.
Vind alleen voor de benzine modellen dat ze echt belachelijke meerprijs berekenen voor een automaat.
Dan heb ik liever een handbak met een paar opties ipv automaat maar sta er zeker voor open

@Speedtouch, 2008 is zeker een mooie auto alleen vind ik deze echt te klein

Bobbeltje zei:
@Speedtouch, 2008 is zeker een mooie auto alleen vind ik deze echt te klein

Heb je er al in gezeten? Vond hem best ruim, toen ik er afgelopen zaterdag in zat (in Goes), maar ook dat is persoonlijk natuurlijk.

Ik vond de Grandland een hele prettige en ruime auto.
De andere auto's heb ik nog nooit mee gereden maar ik denk dat als je multimedia niet het aller belangrijkst vind je met de Grandland een hele fijne reisgenoot hebt.

Zeker met de AGR stoelen is het een fijne auto om veel kilometers mee te maken.

Ik vond de Grandland echt te klein en dan met name de achterbak. Ik weet niet hoe belangrijk dat is. Ik ben uiteindelijk voor de Kodiaq gegaan.

MWH zei:
@Barri: Sinds wanneer is de Octavia D-segment? Is altijd een (iets ruimere) C-segmenter geweest toch? Wat is de Superb dan?
Je hebt gelijk, Octavia is C-segment. Haal 'm soms door elkaar met de Superb :)

Waarom vinden de meesten vrouwen er geen donder aan om mee te gaan naar de auto dealer?? ;)

Na ja dealer 1 de Peugeot net geweest met mijn wederhelft.
Heel bizar in de 5008 heb je minder hoofdruimte achterin?? zou je niet zeggen als je er naast staat.
Doordat de 5008 3 losse stoelen heeft staan deze hoger --> minder hoofdruimte

5008 is zo wie zo afgevallen.
Nu stonden we er toch, effe kijken naar de 508 :eek: oei erg mooie auto maar wat is deze laag!!!!!!! o_O
Conclusie bij dealer 1 Peugeot 3008 goedgekeurd door de wederhelft alleen de kleur....
Stond ook een Gris Amazonite (mooie kleur alleen je ziet deze zo vaak) en Rouge Ultimate (mooi rood is niet lelijk)

Weer wat over na te denken, nu maar de vrouw zover te krijgen om ook mee te komen naar Opel en Skoda dealer.

Als die PSA-modellen zo goed bevallen, dan vind ik de afwezigheid van de C4 Grand Spacetourer & C5 Aircross wel een opvallende hier. Zou dat niet een optie kunnen zijn?
De C4 is natuurlijk de nieuwste niet meer, anderzijds is de auto qua infotainment en motoren nog prima up-to-date.

@der Magistrat: Beide auto's staan al benoemd in het 'afgevallen-lijstje' onderaan.

Bobbeltje zei:
Stond ook een Gris Amazonite (mooie kleur alleen je ziet deze zo vaak) en Rouge Ultimate (mooi rood is niet lelijk)

Er zijn toch genoeg kleuren die te bestellen zijn?
https://www.peugeot.nl/showroom/3008/suv/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Peugeot_Algemeen

basvijn zei:
Misschien is een Toyota RAV4 2.5 Hybrid in AWD uitvoering (hoger trekgewicht 1650 KG) iets?
TS heeft wel aangegeven dat het uiterlijk minder van belang is maar een mooi interieur wel belangrijk. Daar ga je dan met je Toyota :T
Lijkt me ook niet echt in het aangegeven budget te passen.

Ik heb eens achter het stuur van de 3008/5008 gezeten. Wat komt die middenconsole ver naar binnen zeg.
Ik kon er niet lekker door zitten. Ik zit normaal vrij wijdbeens, met m'n been tegen/langs de middenconsole.

De Grandland X is weinig bijzonders, oude mulitmedia. Keihard plastic deurpanelen.

Ook zijn de Grandland X en 3008/5008 inmiddels oudere auto's.

Ik zou uit deze 3 100% voor de Octavia gaan. Nieuw model, nieuwste techniek, goede afwerking en gewoon veel waar voor je centen.

Zo vandaag een rondje dealers gedaan.
Eerst naar de Skoda dealer naar de nieuwe Octavia

Ja en dan zie je hem wel een mooie auto, groot mooi interieur alleen werd ik er niet echt warm van.
Wil ik hier nu 4 jaar in rijden......

Op naar de Opel dealer toch nog kijken naar de Grandland X mooie auto maar kom er toch achter dat de Peugeot mooier is afgewerkt en een digitaal scherm...
Dus hup op naar de Peugeot en ja hoor dit moet hem gewoon worden.

Maar nu de kleur ..... had bij ontvangt van de 308 gezegd tegen mijn oudste dochter, bij de volgende mag jij de kleur uitkiezen.
Dus bij thuiskomst direct beide dochters in de auto gestopt en naar de dealer toe (wist dat hier alle kleuren stonden)
Maar dan nu nog de vraag ga ik toch voor een Panoramisch dak.....

Vanavond na wat wikken en wegen toch de volgende uitvoering besteld

Peugeot 3008 1.2 Puretech 130 Blue Lease Premium
Met de volgende opties
-Kleur Rouge ultimate
-Hifi premium Focal
-Plaatsbesparend reservewiel
-Trekhaak
-Panoramisch dak

Voorbeeld plaatje

640x480.jpg

Mooue auto in een hele mooie kleur, daar ga je wel 4 jaar plezier van hebben.
Maar wat als je dochter graag een zuurstok roze wil?

@ak2 moet nog effe een paar weken wachten
@Epica gelukkig is hij niet in deze kleur verkrijgbaar 🤣

Ach en bizarre kleuren heb ik in het verleden ook wel gehad

opel-astra-kombi-fresh-mint-zu-verkaufen.jpg

Na een zwarte 308 weer mooi een kleurtje :)

Yes, dit had je voor mijn uitzicht niet beter kunnen doen Bob. Geweldige uitvoering! Complimenten aan jou en je dochter. ;)

Ik heb laatst een Focus station ST line 180PK met veel opties mogen kiezen. Geweldig mooie wagen met super rijeigenschappen. Maar ik denk dat deze voor jou niet haalbaar is gezien je limiet op de CO2 uitstoot helaas...

Ik dacht een 2008 te zien, maar blijkbaar is dat een 3008. Heb niet zoveel met SUV's :)
Wel een goed kleurtje! (y)

speedtouch zei:
Dat panoramisch dak, is dat inclusief een schuifdak?

Bij mijn huidige 308 is het een vast glazen dak.
In de nieuwe 3008 is het idd een schuif/kanteldak in 2 delen (pakket incl. Aluminium dakrails)
Zodat deze met een hutkoffer nog steeds gebruikt kan worden (y)

Het dak is iets kleiner als mijn huidige 308 maar nog steeds groot en hij kan nu open :cool:
Ben heel benieuwd hoe vaak ik het ga gebruiken (de open stand) nu in de 308 heb ik het glazen dak altijd zichtbaar.

Levertijd zoals ik gister van het wagenpark had gehoord was ongeveer 16 weken dus nog effe geduld

Maar de huidige 308 bevalt nog prima dus die 16 weken doen het ook niet

Verwachte levertijd 14-08-2020

Ben benieuwd ivm Corona tijd of dit nog aangepast gaat worden
Nog maar even afwachten

Gefeliciteerd, hele mooie auto, echt ruim voorin en rijdt heerlijk (mijn vader heeft dezelfde uitvoering) Ik zit met een beetje hetzelfde dilemma als jij, afgelopen jaren heerlijk in een 308sw gereden, maar nu tijd voor een nieuwe met minstens zoveel ruimte. Ik twijfel nog over de 508sw, ga binnenkort wel kijken of hij echt zo laag is!

Hmmm lease maatschappij heeft een foutje gemaakt met de bestelling o_O

Kon nu een keuze maken
Keuze 1
Alternatief biedt de dealer de mogelijkheid om deze bestelling te annuleren en te kiezen voor een voorraadauto (niet in Rouge Ultimate)
Keuze 2
Opnieuw in bestelling en dan nog even wachten. (facelift)

Onderstaand kreeg ik van het wagenpark
De dealer geeft aan dat de fabriek nog te maken heeft met opstartperikelen na de eerdere sluiting door de Corona crisis. Zij geven ook aan dat Peugeot produceert in kleur batches en dus een hoeveelheid orders per kleur opspaart. De gekozen kleur wordt relatief weinig besteld, wat van invloed kan zijn op de planning.

Bovendien gaf de dealer aan dat er een modelaanpassing/facelift volgt en dat de productie met ingang van november hier op over gaat. Ook dit kan meespelen bij het bepalen van de productieplanning. Het betekent, dat deze auto wordt gebouwd op basis van die facelift.

Toch voor keuze 2 gegaan en weer in bestelling genomen.
Verwachte levertijd nu half november of januari 2021

Alleen gaan er veel afbeeldingen rond van de facelift alleen welke is de juiste......

Bestaat er niet de mogelijkheid, de leaseperiode van de huidige auto tot januari te verlengen? De leasemij heeft toch zelf de 'fout' gemaakt?

speedtouch zei:
Bestaat er niet de mogelijkheid, de leaseperiode van de huidige auto tot januari te verlengen? De leasemij heeft toch zelf de 'fout' gemaakt?

Nee het waren onze grote vrienden van Volkswagen Pon Financial services
(ja ja en dan een Peugeot besteld :) )

Dat is gelukkig geen probleem, kan gewoon door met de 308 of anders staat er in het land nog wel ergens een auto
Hebben een relatief groot wagenpark van ruim 600 voertuigen

Dat is even balen, maar gelukkig heb je toch die fijne kleur doorgezet. (y) Een voorraadauto zou met grote waarschijnlijkheid een grauwer ding zijn geworden.

Precies, heerlijke kleur!
Wel leuk dat je nog niet weet op wat voor auto je die kleur zal aantreffen (gezien de facelift). :)

Bobbeltje zei:
speedtouch zei:

Nee het waren onze grote vrienden van Volkswagen Pon Financial services
Niks negatiefs over dat bedrijf hè! :cool:

Terug
Bovenaan