D-C zei:
Ik denk dat zo'n busje ook weer niet teveel moet worden geromantiseerd. Het is natuurlijk een lawaaiig, oncomfortabel ding met een totale afwezigheid van passieve en actieve veiligheid. UAZ busjes staan volgens mij bekend als onbetrouwbaar, maar ze zijn wel gemakkelijk te repareren, waardoor ze zo populair zijn in Centraal-Azië. Als alternatief voor een Volkswagen T2 of iets dergelijks is het natuurlijk wel leuk.
Even vanuit mijn eigen ervaringen van 20 tot 25 jaar geleden:
De schaars aanwezige elektra was altijd een drama door vocht en corrosie, de éérste 1000 km waren technisch kritiek maar eenmaal ingereden en de fabrieksaf ingebouwde kinderziektes (montageslordigheden) hersteld een probleemloze auto die door elke dorpssmid of stalhouder onderhouden en gerepareerd kan worden.
Roest was de meest beperkende factor en daar werden ze destijds nieuw al mee afgeleverd.
Het rijden ermee kun je een beetje vergelijken met de welbekende Citroën 2CV, alleen waggelt de eend over de weg en huppelt de Buchanka over de weg.
Ik heb elke kilometer ermee met een grote grijns op m'n gezicht gereden, maar kan me ook goed voorstellen dat er velen zijn die na 25 kilometer bijna huilend eruit stappen en er nooit meer in willen.
Veiligheidsvoorzieningen zijn er trouwens royaal ingebouwd, echter niet in de vorm van moderne technische snufjes maar meer als beperkende factor:
- inhalen doe je niet want je rijdt toch ongeveer continu vooraan in de file
- medeweggebruikers houden automatisch ruim afstand als ze zo'n vreemd ding zien en passen noodgedwongen hun snelheid wel aan
- te hard rijden gaat je ook niet snel lukken door de kalendergemeten acceleratietijd
- dankzij het rijcomfort ga je al ruim binnen de gestelde 2 rij-uren een kwartiertje aan de kant om je benen te strekken zodat vermoeidheid ook geen rol kan gaan spelen
- telefoontjes plegen is zinloos zolang je rijdt want niemand verstaat je, en eventjes appen gaat ook niet lukken want met slechts 1 slap handje aan het stuur huppelt de Buchanka al alle kanten op waar je totaal niet heen wilt.
Kortom een auto met een zeer eigen karakter waarin eigenlijk iedereen verplicht een jaartje zou moeten rijden, want in zo'n oude Buchanka leer je namelijk nog anticiperen, onthaasten en voertuigbeheersing.