Trucks uit de jaren '60, '70 en '80

arievdvliet Schreef:
-------------------------------------------------------
> https://img356.imageshack.us/img356/7183/volvof1010
> 7v5841fi6.jpg

Blijft mijn favoriet. Het is alweer een kleine 17 jaar geleden, ik wist helemaal niks van vrachtwagens..had überhaupt nog nooit in zo'n ding gezeten. Totdat ik eens meeging met een chauffeur. Het was een Volvo F12 van de firma Erens uit Hoensbroek. Ik was op slag verliefd. Deze firma was gespecialiseerd in het vervoer van dranken, zij reden vnl. voor de Brand bier brouwerij naar AH filialen. Die Volvo had een aparte onmiskenbare geur in de cabine. Zo'n typische autogeur zoals je die ook wel in nieuwe auto's ruikt. Het heeft echt jaren geduurd voordat ik die geur vergeten ben, zo erg was het :) Door die ene rit ben ik helemaal gek geworden van vrachtwagens, dat is later overgegaan op auto's maar toch.. vrachtwagens kijk ik nog heel graag naar.. maar dan wel de wat oudere.

Eens kijken of ik wat oude(re) foto's kan vinden en scannen..
 
@ Michiel260E

Forumlid Laurent Dircks woont in Zwitserland en heeft een tijdje een Coop Berna gehad ;) Hij had hem op Nederlands kenteken en heeft hem hier gelaten toen hij vertrok. Zover bekend rijdt dus ergens een Coop Saurer op NL kenteken rond ;)

https://www.saurerlkw.ch/index.php?option=com_content&task=view&id=25&Itemid=45

Verhaaltje

https://www.saurerlkw.ch/index.php?option=com_ponygallery&Itemid=28&func=detail&id=6

Foto van zijn oude vrachtwagen (de rechtse)
 
Dit blijft gaaf, kan niet anders zeggen.....................(y)


107v6068lq7.jpg
 
Zo'n 3300 is anders niet de meest fijn vrachtwagen. Het stuur staat zo horizontaal dat je het idee krijgt dat je op het toilet zit te sturen. En de voorruit geeft het idee dat je door een brievenbus zit te kijken.

Zwaar achterhaald model zelfs toen ie nieuw was al.

Greetzz Renate, die even bescheiden haar mening geeft.
 
renate Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zo'n 3300 is anders niet de meest fijn
> vrachtwagen. Het stuur staat zo horizontaal dat je
> het idee krijgt dat je op het toilet zit te
> sturen. En de voorruit geeft het idee dat je door
> een brievenbus zit te kijken.
>
> Zwaar achterhaald model zelfs toen ie nieuw was
> al.
>
> Greetzz Renate, die even bescheiden haar mening
> geeft.



Hoogstwaarschijnlijk weer zo'n S***** piloot
 
Een paar jaar geleden op de Gotthardt pas nog een Saurer in de wegenbouw aan het werk gezien.
Mooi spul hoor!
Zal vanavond de foto opzoeken en posten.

Thom

ps: vindt sowieso die zwitserse "verbouwingen" om binnen de 2,30 meter breedte te blijven altijd erg gaaf.
 
Zo'n Truck met lange motorkap lijkt me veel gestroomlijnder dan die platte bakken die we veel hebben in Europa. Is dat niet veel zuiniger?
 
Stroomlijn is bij een truck van onderliggend belang. De maximale lengte is belangrijker en aangezien die gaat over truck plus oplegger(of eventueel bakwagen met aanhanger) is een frontstuur een metertje in het voordeel. Een meter meer laadruimte dus in de lengte, plus de breedte plus de hoogt...
 
@ Arievectra,
Je afbeelding is niet te zien, w.s. moet je inloggen op het belgische autoforum.......
 
Die zal wel een aardige tijdje staan te lossen.

Maar of het de langste roadtrain is????

Deze lijkt langer
road-train-quarry.jpg
 
Bulldog Transport uit Ede komt met z'n Mack F-700 even een gestrande MAN terugbrengen bij Overdorp in IJmuiden....

mackbulldogederj1.jpg
 
Reed deze week ook een keer bij in de straat (woon in Wageningen), een rode met platte laadbak. Is alweer een paar jaar geleden dat ik die gezien heb.
 
Op één of andere manier zijn die Ford Cargo's nooit echt populaire vrachtwagens geweest, terwijl het ontwerp begin jaren '80 zijn tijd ver vooruit was. Nu zijn ze inmiddels inderdaad bijna uitgestorven, en ook voor de export zijn ze ongewild. Hier in de buurt zit een sloperij die er regelmatig één binnenkrijgt, en zonder uitzondering gaat de snijbrander erin en verdwijnt alles op de motor en bak na in de oudijzercontainer... En dat terwijl andere merken trucks die daar gebracht worden, vaak meteen weggaan voor export!

@ repelsteel: Da's een Iveco met een Pegaso-embleem op z'n neus ;)
 
Ook Lancia heeft vrachtwagens gemaakt. Lancia Esagamma:
lancia.jpg


Lancia Esatau: (een erg mooi model)
13%20%5B800x600%5D.JPG
 
fordCargo.jpg


De Ford Cargo is in Turkije nog altijd actueel (zij het iets opgefrist) en schijnt daar ook één van de best verkochte modellen te zijn.
 
Steyr is ook zo een voorbeeld. Vrij populair in de jaren 80 bij met name bedrijven die voor eigen vervoer een paar trucks hadden en daarna helemaal (in MAN) verdwenen..

een heel mooi voorbeeld:

VF-28-LH-004S.JPG


Plaatje komt van cab-weert.nl

Thom
 
Hier een paar foto's van nieuwere en oude trucks uit mijn colectie

DSC01890.jpg

Een echte oer hollandse FTF Truck

DSC01894.jpg

Een recente VOLVO VN Torpedo truck

DSC_0070.jpg

een foto van 1 van mijn andere pasie een Scania oltimer

DSC_0098.jpg

En als laaste een DAF 3600 ATI Intercooler Turbo
 
@DDJ:
Vindt vooral die foto van die Scania en die DAF gaaf. Zo een oude spacecab (net nog een omgekeerde vierkante badkuip op de cabine) was toen een sensatie (behalve Volvo dan die er al eerder mee kwamen.

Niet meer vrachtwagenliefhebbers hier?

Thom
 
rzasa zei:
Ik zie deze nog wel eens rijden. Wordt ook echt nog ingezet voor ritten.

april202007cr9.jpg

Inderdaad,ik heb deze mooie DAF van de week nog zien rijden op de A7 van Hoorn richting Amsterdam.Een plaatje!!!!!Een degelijke,spartaanse truck tussen al die moderne auto's en vrachtwagens.
Het leek net of de tijd stil stond.
Prachtig!!!!!!!!!!
 
Mur1na zei:
Bulldog Transport uit Ede komt met z'n Mack F-700 even een gestrande MAN terugbrengen bij Overdorp in IJmuiden....

mackbulldogederj1.jpg

Overdorp, helaas ze bestaan niet meer maar toen ik een kleine jongen was liep ik er elk weekend langs, zelfs toen ze nog de Mack's hadden
 
Bedankt voor het tonen van al de mooie foto`s.

Vrachtwagens blijven mooi om te zien, maar zeker de oude DAF`s en Scania`s zijn schitterend. De rest mag er overigens ook wezen.
 
Sanitarium zei:
Zeker wel! Ik ben momenteel ook bezig met het C-rijbewijs, gewoon voor de lol. :)

Die laatste DAF: geweldig!
Helaas moet je dan om de 5 jaar een verplichte keuring ondergaan......

Zo`n daf 2800 heb ik ook nog gereden, heerlijk ding vooral met die dubbelclutch bak.
Mijn eerste echte vrachtwagen was een scania 81.
Die museumstukken zijn niet te vergelijken met de hedendaage vrachtwagens.

@PCR, Overdorp is toch overgenomen door Koops?
 
Rayban zei:
Sanitarium zei:
Zeker wel! Ik ben momenteel ook bezig met het C-rijbewijs, gewoon voor de lol. :)

Die laatste DAF: geweldig!
Helaas moet je dan om de 5 jaar een verplichte keuring ondergaan......

Zo`n daf 2800 heb ik ook nog gereden, heerlijk ding vooral met die dubbelclutch bak.
Mijn eerste echte vrachtwagen was een scania 81.
Die museumstukken zijn niet te vergelijken met de hedendaage vrachtwagens.

@PCR, Overdorp is toch overgenomen door Koops?


KOOPS idd, heeft toen nog jaren de Overdorp kleuren aangehouden en bij aanschaf van nieuw materiaal is toen overgegaan op KOOPS met zijdelings Overdorp op de laaddeuren waarna het helemaal verdween
 
Rayban zei:
Sanitarium zei:
Zeker wel! Ik ben momenteel ook bezig met het C-rijbewijs, gewoon voor de lol. :)

Helaas moet je dan om de 5 jaar een verplichte keuring ondergaan......

Dat weet ik, maar ik had mijn D al, dus die keuring moest toch al. En niet alleen keuring, maar juist ook 35 uur bijscholing. Overigens is er een aantal uitzonderingen op dit laatste, waar ik denk ik ook voor in aanmerking kom. Het lijkt me alleen niet verkeerd om die bijscholing sowieso te doen, houd je scherp.
 
Terug
Bovenaan