• Het Autoweek Forum is vernieuwd! Een volledige nieuwe technische basis met moderne features en gemakken. Heb je leuke tips of andere feedback? Meld het in dit topic .

Trucks uit de jaren '60, '70 en '80

Guest
Naar aanleiding van de site van medeforummer TriColore ben ik weer helemaal enthousiast aan het raken van oude trucks zoals die in mijn vroege jeugd (zo'n beetje eind jaren '70, begin jaren '80)rondreden. De liefde voor vrachtwagens steekt bij mij af en toe de kop op, zo ongeveer vanaf de lagere school-periode. Ik ben in eerste instantie een personenauto-freak, maar vrachtwagens hebben toch ook een speciaal plekje bij mij. Daarom maar dit topic geopend om eens wat nostalgie op te wekken...:):

Pegaso_1080_B0746AW_1975.jpg

Dit was zo'n beetje het meest exotische wat er bij ons in de regio rondreed, de Pegaso's van Snoep uit Hansweert. Schitterende auto's waren dat!

Volvo%20F89%20CH230a.jpg

Als kleuter heb ik verscheidene keren mee mogen rijden met een Volvo F89 combi, nog steeds een van de mooiste Volvo trucks m.i.

1963%201e%20bulkoplegger.jpg

Fiat 643, gewoon een heel mooie vrachtauto. In 2002 heb ik er nog eentje gespot op Malta, een losse trekker die werkeloos in het struweel gedumpt was.

cover-zu120t11.jpg

Unic Izoard, een van de mooiste Franse trucks uit de jaren '60

Ford-Transcontinental-Schaust-Zugm-Zimmer-blauweiss.jpg

Ford Transcontinental, die vond ik als kleuter al bijzonder omdat je ze maar zelden zag! En ook nog geassembleerd in Amsterdam, nog een beetje Nederlands ook dus!

Hier nog ff de link naar de site van TriColore, de aanleiding van dit topic:

https://www.interwheels.nl

Vul maar aan met foto's aub!:)

mod-edit : link werkende gemaakt.

Ivanov
Autoweek Moderator

D E N N I S

Gebruiker
Prachtig al die oude trucks(y)

Toch ben ik blij dat er tegenwoordig veel meer aan het comfort van de chauffeur wordt gedacht.

Dit is de oudste vrachtwagen, waar ik ooit op gereden heb:
monsuur2ssr3.png

Een Ginaf F535 ATI uit 1987. Toen ik er mee mocht rijden (1 dag in 2003) was deze auto al 16 jaar oud. Opvallend was hoe goed deze auto was onderhouden. Alles werkte gewoon zoals het hoorde. Ik heb in die tijd weleens op jongere betonwagens gereden die er veel slechter aan toe waren.

Deze auto reed of rijd bij de firma Monsuur in Badhoevedorp.

Als Tricolore deze foto wil gebruiken, dan heeft hij bij deze toestemming.

Guest
Zo`n volvo F88 wekt bij mij goede herinneringen op.

Typerend voor die tijd zijn de bakkelieten stuurwielen.
Sommige "oldies" rijden ook met zo`n stuur in een moderne vrachtwagen rond.

Mijn eerste echte vrachtwagen was een scania 81, daarvoor reed ik met een canter en een 608.

929V6

Gebruiker
Dat mindere comfort van vroeger had wel een voordeel, trucks kantelden veel minder. De chauffeur voelde namelijk veel eerder aan hoe de truck zich hield in een bocht.

Leuk topic trouwens!

In 1960 z'n tijd vooruit (vooral de cabine), de Bedford TK:
Dranestks.jpg

Guest
L00290-Krupp-Mustang-Kipperlastzug-lichtblau-rot.jpg

Nog een stoere Duitser: Krupp Mustang.

JBMy%20erf.jpg

Dit soort ERF's zag je nog wel eens op de A58 als de boot uit Engeland was aangekomen in Vlissingen

Renault-R-380-Glastransporter-Brock-220204-1.jpg

Renault R310, ook een mooie exoot tussen de gebruikelijke Dafs, Scania's en Volvo's

Loonbedrijfspeelman8jp081998.jpg

Scania T141, in Nederland een zeldzaamheid gebleven. Er was er in mijn geboorteplaats eentje in dienst als bergingsauto ken ik me herinneren.

steyr1.jpg

Steyr, zag je zo af en toe ook wel in Nederland opduiken

Guest
Kennisen van ons hebben jarenlang twee van die Bedfords TK in dienst gehad als rijdende groentewinkels, erg leuke vrachtwagentjes waren dat!

Dizono

Gebruiker
volgens mij zelfs in frankrijk een zeldzaamheid geweest, maar wat een beauty!
belphegor_pompier.jpg

3fbb.jpg

van deze volvo heb ik nog een speelgoedwagentje:
ap16.jpg

Deze is nog in gebruik bij het circus dat hier in hoorn wel eens langs komt:
Maes1.jpg

en zoeits is bij ons recentelijk uit dienst gegaan maar in menig dorp/stad nog te bewonderen
651.jpg

Guest
Natuurlijk mogen we hier de Floor Truck Fabriek niet vergeten!
ftf_groot.jpg

Hier eentje van Simon Loos! :)

Ik zal maar gelijk even een rijtje DAF'sposten. :)

DSC_1224_resize.JPG

DAF a50 (1949)

01n-A10.jpg

DAF A10 (1950)

daf_london.jpg

Daf 2000 reeks (1957)

aam669.jpg

Daf 2600

daf-roadtanks.jpg

DAF 2800 (1977)

Guest
Ben niet zo'n fan van Amerikaanse trucks (te groot/protserig), maar de Macks met die cabinetypes vind ik wel gaaf! Misschien ook de reden dat ze hier in Europa redelijk verkochten, de eenvoudige recht-toe-recht-aan styling?

FTF's (maar dan vooral het eerste type) reden er hier ook rond, de wagens van Van Tatenhove in Kruiningen.

Guest
Een wat nieuwe model, maar de renault magnum vond ik altijd zo indrukwekkend! :eek:

norbert_renault_magnum_nd.jpg

D E N N I S

Gebruiker
Sterker nog,ze worden niet meer gebouwd.................
Dat is idd jammer, maar wel te begrijpen.

Die neus zorgt ervoor dat er minder lengte beschikbaar is voor lading. Zoals bekend mag een combinatie met een torpedeneus ook niet langer zijn dan 18 meter.

AsconaGT

Gebruiker
ik ben net zo in-to-the-trucks,

maar dit vind ik echt een super mooie verschijning, hele andere manier van styling dan andere wagens toen (y)

wallpaper%202600%201024.JPG

Guest
liaz.jpg

Waarom weet ik niet, maar deze vond ik altijd wel interessant: de Liaz 19.33.

850CSi

Guest
Nog een paar mooie...

De brute Scammel Commander.

scammell_commander.jpg

Steyr 32.S.39

steyr_fadl.jpg

Thornycroft Antar

thornycroft_antar.jpg

Magirus Deutz 170

magirus.jpg

Leyland Landtrain

leyland_renovations.jpg

850CSi

Guest
Allright... nog een paar... Goed topic dit. :) Hey, ik wilde als jochie van acht altijd vrachtwagenchauffeur worden. :D

Renault G340

renault-radford.jpg

Rotinoff Super Atlantic

rotinoff-parnabys.jpg

Terberg

terberg-lamb.jpg

850CSi

Guest
Ik heb niet zoveel met vrachtwagens maar die met zo'n torpedoneus vind ik altijd wel imposante verschijningen. Hoe oud wordt de gemiddelde vrachtwagen eigenlijk in Nederland?

Die Citroen vind ik werkelijk prachtig, nooit eerder gezien!:eek:

In oa Polen zie je die Steyrs maar ook andere oudere trucks nog wel een rijden.

Dit vond ik in juli in Frankrijk, weet iemand wat het is? Het heeft twee sturen, één naar voren en één naar achteren zeg maar...o_O

frankrijkpeter2006136md0.jpg

frankrijkpeter2006138bc5.jpg

GT 1973

Gebruiker
Die Steyrs lijken allemaal achterover te hangen. Ze staan in de zgn. 'straaljager-stand'.
Konden ze de cabine niet gewoon recht monteren, ipv. dat de neus de lucht in wijst?

Icebrain

Gebruiker
Die Steyrs lijken allemaal achterover te hangen. Ze staan in de zgn. 'straaljager-stand'.
Konden ze de cabine niet gewoon recht monteren, ipv. dat de neus de lucht in wijst?

Daar hebben deze geen last meer van............................

steyrdragoj6.jpg

Guest
Ook in de vrachtwagenbranche is badge-engineering tegenwoordig hot item helaas...:(

@ Idranor, das een heel vreemd vehikel wat je daar hebt gefotografeerd!:eek:

Dizono

Gebruiker
naast die kenworth op basis van een man, heb je deze nog:
Miller%20Lite%20Beverage%20truck%20Banko%20North%20pic12.JPG

ik vermoed op saviem-basis

maar ook freihgtliner kan er wat van:

59.jpg

met de cabine van een mb...
Mercedes_LKW_1.jpg

kwam dit tegen op een vage veilingsite voor afgeschreven amerikaans materiaal:
https://www.murphyauctions.net

Guest
Volgens mij zijn die torpedo vrachtwagens nog gewoon te koop.
scania-verwey.jpg

En in ontwikkeling
scania-stax.jpg

Of heb ik wat gemist? want ik zie ze nog regelmatig rijden.

Welk merk is in de `80-er jaren begonnen met de hoge cabines?

Ik weet de komst van de DAF 3600 SPACE CAB ATI (Aan Trekkracht Ingeleverd) nog goed te herinneren.
daf-3600.jpg

MAN kwam met z`n XT (ook nog een tijdje gehad)
MAN%2019.403XT.jpg

Volvo met z`n globetrotter
volvo_hanson.jpg

Al met al vond ik het in de jaren `80 het mooist.(y)

smarter

Gebruiker
Voor mij is dit DE truck uit mijn jeugd (waarschijnlijk zijn ze veel ouder, maar ik zag ze toen nog vrij veel rijden):

DAF%201024.JPG

Guest
@ Rayban, als ik me niet vergis was Volvo met zijn Globetrotter-versies van de F10/F12 de eerste met die hoge cabines.

Henschel-HS-16-blau-rot-Blumenberg-050706-01.jpg

Henschel HS 16, schitterend apparaat!

Guest
Rayban schreef
Of heb ik wat gemist? want ik zie ze nog regelmatig rijden.

Van de nieuwe Scania R-serie is (nog geen) torpedoversie geintroduceerd, en wat ik ervan begrepen heb is dat ie er ook niet komt. De laatste die gemaakt werden was dus de T-serie

76-torpedo.JPG

Guest
Volgens mij zijn die torpedo vrachtwagens nog gewoon te koop.

Dat klopt... veel bedrijven kiezen alleen voor een 'cab over'. Een vrachtwagen mag voor de wet niet langer zijn dan 18 meter. De neus van een 'torpedo' neemt daarvan al wat ruimte in, dus is het logisch dat een 'cab over' populairder is.

Maar... bij bepaalde ladingen maakt het niet zoveel uit. De auto's van De Telegraaf zijn bijvoorbeeld bijna allemaal 'torpedo's'. Dit komt omdat papier als lading heel erg zwaar is. De dichtheid is heel hoog zeg maar. En daarom maakt die extra lengte die je mist door de neus van een 'torpedo' niet zoveel uit. Anders zou de trailer toch maar extreem zwaar worden.

850CSi

Guest
ff zoeken.....

**KLIK**

Neemt niet weg dat er op de amrikaanse markt nog voolop torpedo's ronderijden en verkocht worden. Alleen in Nederland loont het niet. In Amerika wordt ook gekeken naar de lengte van de aanhanger/oplegger, en maakt het geen reet uit hoe groot de trekker is. :)

Guest
Ah, nou ja... in het buitenland worden ze nog wel verkocht gelukkig. Het blijven indrukwekkende verschijningen. :)

850CSi

929V6

Gebruiker
Terberg-N-1000-080804-3.jpg

Terberg N 1000.(y) Terberg is een merk waar ik wel een klein beetje trots op ben, want de fabriek staat in mijn geboorteplaats. Pal naast de fabriek bevond zich mijn oude basisschool, die er nu nog steeds staat. Zo waren we regelmatig getuige van het vertrek van een prototype voor een testrit.

De beer staat trouwens symbool voor de geuzennaam van de Benschoppers tijdens carnaval (het dorp telt aanzienlijk meer calvinisten dan katholieken, maar toch): de berenschieters.

Guest
@Hans,
https://www.scania.nl/trucks/trunk_range/model_range/Tseries/
Die laatste is er een van de oude serie.

btw. En combi mag 18,35 meter lang zijn, daarbij mogen de laadbakken maar 8meter nogwat zijn.
Dit om de z.g. topsleepers uit te bannen.

En voor het containertransport (40ft) heeft men ruimte voor een torpedo.
Ook het tegenwoordige EXC van scania is in het containertransport inzetbaar.
desktop_longline.jpg

Trouwens ook typerend voor de `80-er jaren:
De topsleeper:
Scania-113-M-360-Topsleeper-rot.jpg

Zo te zien een ex-Van der graaf uit Venlo (tegenwoordig penske).:p

Guest
Hier een voorbeeldje van een volumecombi uit de `80-er jaren.
Dit geval kan 5 vliegtuigpallets laden.
Deze MAN heeft een underfloormotor. dwz de motor zit onder de laadbak.
Ook heeft men van deze orginele F90 cabine de achterkant afgezaagd zodat de laadbak langer kon zijn.
Bijkomend nadeel was dat de chauffeur minder beenruimte had en de stijfheid van de cabine ver te zoeken was.
64%20MAN_topsleeper%20voor%20de%20garage.jpg

In de 80-er jaren probeerde vervoerders zoveel mogelijk laadmeters ui de max. lengte te halen.
Zo weet ik nog de 16meter bakken van J. de rooy.
Heel veel kortkoppel systemen. (minimale ruimte tussen aanhanger en motorwagen)

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Overigens is dit ding mij een keer voorbij gevlogen toen ik met een 4-tonner over de Oirschotse heide reed.

dakar1984daf1em7.jpg

(helemaal gek, ik reed hard maar die vloog gewoon over alle kuilen heen)

4 tonner (zo een waar ik mijn loopbaan als chauffeur in begonnen ben)
4tonner.jpeg

Guest
Leuk topic(y)
Ik kwam onderstaande site tegen na wat googlen:
https://www.fierdetreroutier.com/

Selectie van wat mooie foto's:
AA013.jpg

dessertsaudi1(2).jpg

middenoosten5.JPG

langrestotal.jpg

file000a.JPG

010.jpg

07.jpg

Zelfs een Lancia:eek::
5.jpg

Er staat nog veel meer (naar mijn mening) moois op die site, maar voorlopig lijkt me dit wel even voldoende.

Bovenaan