Trekhaak voor een elektrische auto

Alex 9221973

Net ingestapt
Ik was van plan mijn Hyundai I20 in te ruilen voor een elektrische auto. Bij alle varianten van verschillende merken mis ik de mogelijkheid om een aanhangertje en boottrailer te koppelen.
Hoe wil de overheid dat straks in 2030 realiseren om de 100000den caravanbezitters en eigenaren van een aanhangwagen over te halen.

Lijkt me geen taak voor de overheid maar meer voor de autofabrikanten. Vraag en aanbod, er komt vanzelf een moment dat het interessant wordt om ook de trekhaakrijders te voorzien van een EV. Ter vergelijk: er zijn ook diverse benzineauto's op de markt die geen aanhanger mogen trekken.

Inderdaad geen taak voor de overheid. Bovendien staan de ontwikkelingen niet stil. Een Tesla mag wel degelijk trekken en veel ook. Wordt de X niet standaard zelfs met haak geleverd? En de eerste prototypes van elektrisch ondersteunde caravans zijn er ook al.

Tuurlijk is het aan de fabrikant om deze groep te faciliteren.
Het gaat me meer om het gemak waarop de overheid zegt: vanaf 2030 geen nieuwe benzine en dieselauto’s meer.
Ik weet inmiddels wat de beperkingen zijn, uitgebreid gelezen op internet en besproken en voorgelicht/info gehad van verkopers.
De groep die (on)regelmatig iets meesleept wordt over het hoofd gezien.

Tja, een Tesla is voor een arme sloeber als ik niet weggelegd. Ik kan me hooguit een Nissan Leaf of Hyundai Ionic veroorloven.

Alex 9221973 zei:
Tja, een Tesla is voor een arme sloeber als ik niet weggelegd. Ik kan me hooguit een Nissan Leaf of Hyundai Ionic veroorloven.

Als het onder een Tesla kan en mag, volgen er vanzelf meer.

Het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat caravanbouwers hier op inhaken door caravans met eigen elektrische aandrijving te gaan bouwen. Nu al zijn er caravans die je zonder auto kan manoeuvreren op de camping.
Het is maar een kleine stap om deze zwaarder uit te voeren en een of andere koppeling naar het motormanagement van de auto te maken, zodat caravan en auto samenwerken.

Het gaat me meer om het gemak waarop de overheid zegt: vanaf 2030 geen nieuwe benzine en dieselauto’s meer.
Allemaal populaire praat. Ik denk dat ze daar nog wel op gaan terugkomen. Ten eerste is dit niet realistisch, ten tweede zie je nu de discussie loskomen of een BEV van productie tot sloop echt zoveel milieuvriendelijker is dan een ICE.

Overigens is ook de nieuwe eTron met haak leverbaar. Het begin is er dus.

Er zijn al wat voorbeelden van elektrisch aangedreven caravans, maar wetgeving houdt een en ander nog tegen: https://www.caravantrekker.nl/elektrische-caravan/

En tja, hoe gaat dat over 10 jaar? Dan maar vliegen naar de camping in Kroatië? Of toch maar doortuffen die 2x 1300 km met een verbrandingsmotor.

Alex 9221973 zei:
De groep die (on)regelmatig iets meesleept wordt over het hoofd gezien.
Hoe jij je caravan naar de camping krijgt is een luxeprobleem. Dat weegt toch totaal niet op tegen het klimaatprobleem?

Het meeslepen van caravans en boten over vele kilometers is natuurlijk ook vrij ridicuul in milieutechnisch opzicht... Vakantiehuisjes genoeg op de plaats waar je wilt zijn en een bootje huren is ook zo geregeld. Echt typisch Hollands om je hele hebben en houwen maar achter je auto te willen hangen incl. de aardappels, hagelslag en pindakaas. ;) Ik snap kamperen en het plezier van genieten en het buiten zijn prima, begrijp me niet verkeerd. Veel campings bieden prachtig ingerichte tenten, lodges en stacaravans om van te genieten zonder dat je dat zelf allemaal mee moet brengen. Ik wil zelf graag zo min mogelijk van thuis beleven op vakantie, ik geniet zelf veel meer van de plaatselijke sfeer, inrichting en eetgewoonten als ik in het buitenland ben, maar ieder zijn eigen ding natuurlijk.

Natuurlijk heb je wel eens extra ruimte nodig om dingen af te voeren naar de gemeentewerf of ergens een bankstel op te halen. Voor die 1-2 keer per jaar huur je dan gewon een busje.

Klimaatprobleem? De elektrische auto stoot dan welliswaar geen CO2 uit, je moet wel redelijk frequent het accupakket opladen en dat toch gaat altijd via het stopcontact.
Aan het begin van dat stopcontact zit nog altijd een enrgiecentrale (kolen of gas) die de CO2 de lucht in blaast die normaliter uit de uitlaat komt.
Wat mij betreft is er geen sprake van een klimaatoplossing door elektrische auto’s.
Nog even los van de schadelijke productie en het vervoer ervan.

Lees net in de kampioen: Alle tweedehands kleine EVs (4 jaar oud, 4 jaar rijden, 10.000km/jr) kosten rond de €400 per maand.. Een Model S €760.

Daar kan je heel wat nieuwe leuke private lease ICE voor uitzoeken, zonder trek, range en laadgedoe.

En het ICE verbod over 10 jaar: denk aan onverwachte fenomenen: bijvoorbeeld extreme waardevastheid van ICE wagens, goedkopere verzekering, goedkoper onderhoud en onderdelen omdat garages harder moeten lopen etcetera. Bepaalde hyperhybride uitvindingen die nog komen, elektra problemen etcetera.

michel1975 zei:
s velthuis zei:
smarter zei:
Echt typisch Hollands om je hele hebben en houwen maar achter je auto te willen hangen incl. de aardappels, hagelslag en pindakaas. ;)

Da's wel een beetje een achterhaald beeld...
Ja op vliegvakantie is veel milieuvriendelijker.

De laatste jaren zoek en boek ik een tof en bijzonder vakantiehuis via AirBnB binnen een straal van ca. 750km van huis. Dit bevalt mij geweldig: Binnen 1 dag op plek van bestemming met de auto en telkens een heel comfortabel en mooi ingericht huis op een fijne plek gehad.

smarter zei:
michel1975 zei:
s velthuis zei:
smarter zei:
Echt typisch Hollands om je hele hebben en houwen maar achter je auto te willen hangen incl. de aardappels, hagelslag en pindakaas. ;)

Ja op vliegvakantie is veel milieuvriendelijker.

De laatste jaren zoek en boek ik een tof en bijzonder vakantiehuis via AirBnB binnen een straal van ca. 750km van huis. Dit bevalt mij geweldig: Binnen 1 dag op plek van bestemming met de auto en telkens een heel comfortabel en mooi ingericht huis op een fijne plek gehad.
Ik trek lekker met mijn PHEV de SMV door heel Europa heen. Bevalt mij ook uitstekend. Van alle gemakken voorzien en lekker slapen in mijn eigen bed.

2ptp7vd.jpg

Edit: alleen jammer dat die op zijn kant ligto_O

Alex 9221973 zei:
Klimaatprobleem? De elektrische auto stoot dan welliswaar geen CO2 uit, je moet wel redelijk frequent het accupakket opladen en dat toch gaat altijd via het stopcontact.
Aan het begin van dat stopcontact zit nog altijd een enrgiecentrale (kolen of gas) die de CO2 de lucht in blaast die normaliter uit de uitlaat komt.
Wat mij betreft is er geen sprake van een klimaatoplossing door elektrische auto’s.
Het zet inderdaad geen zoden aan de dijk zolang electriciteitsproductie niet CO2-vrij of neutraal is. En dat duurt nog erg lang... Daarna is het ook maar een reductie van een 10-15 procent op het totaalplaatje.
CO2-uitstoot van een electrische auto is afhankelijk van 2 dingen: uitstoot bij productie en uitstoot via de centrale. Productie is een 70% CO2 intensiever gemiddeld (Hoewel de fabricage van de Kia e-Niro naar zeggen 3x zoveel kost als de gewone Niro) en resulteerd in gemiddeld 70g/km aan uitstoot. Daarna is het afhankelijk van waar je woont wat de gemiddelde uitstoot per kWh is. In NL is dat rond de 160 g/kWh. In Noorwegen met 90% waterkracht vrijwel niks.

michel1975 zei:
Ik trek lekker met mijn PHEV de SMV door heel Europa heen. Bevalt mij ook uitstekend. Van alle gemakken voorzien en lekker slapen in mijn eigen bed.

Zo'n SMV is natuurlijk wel duidelijk een andere league qua karakter en beleving dan een nieuwe caravan. Ik snap dat je daaraan gehecht raakt en er plezier aan beleeft! (y)

smarter zei:
michel1975 zei:

Zo'n SMV is natuurlijk wel duidelijk een andere league qua karakter en beleving dan een nieuwe caravan. Ik snap dat je daaraan gehecht raakt en er plezier aan beleeft! (y)
En lekker licht met elektrische remmen. Zijn tijd ver vooruit. Moet af en toe in de spiegel kijken of die er nog wel achter hangt:)

s velthuis zei:
smarter zei:

Als ik verneem dat er bij de jaarlijkse verkeerscontroles tijdens de grote vakantie-uittocht toch aardig wat overbeladen sleurhutten aan de kant gezet worden lijkt het mij nog niet zo heel achterhaald.
Misschien dat die zak aardappels inmiddels vervangen is door kant-en-klaar maaltijden?

Muddy Bandit zei:
s velthuis zei:
smarter zei:

Als ik verneem dat er bij de jaarlijkse verkeerscontroles tijdens de grote vakantie-uittocht toch aardig wat overbeladen sleurhutten aan de kant gezet worden lijkt het mij nog niet zo heel achterhaald.

Het laadvermogen van veel caravans is doorgaans 'maar' in de orde van 200 tot 400 kg. En dat is dan vanuit het fabrieks-leeggewicht. De meeste caravans zijn voorzien van de nodige extra accessoires als horren, luifel, fietsenrek, mover, reservewiel, gasflessen, toeiletcassette, boiler, etc. Dan blijft er doorgaans niet zo veel meer over. Worden daar vervolgens de ebikes bijgeteld en de kleding ed, dan gaat het hard. Mijn schoonouders hebben een caravan die formeel 950 kg leeg en 1200 kg vol zou mogen wegen. Wij hebben die caravan ooit een seizoen achter de auto gehad (huilende baby). Helemaal gestript, het was letterlijk een dubbel bed op wielen. Voortent eruit, dubbele matras eruit, overbodig bestek/servies/pannen eruit, kleding in tassen in de kofferbak, etc. Bleef toch 1050 kg gewogen over.
Het is doorgaans tamelijk eenvoudig een caravan te overbeladen. Vwb EV's zal daar wel iets gaan veranderen. Zou mij niet verbazen dat de vouwcaravans en vouwwagens in diverse uitvoeringen een revival gaan krijgen.

https://www.youtube.com/watch?v=9yHGckY1eH0

https://www.youtube.com/watch?v=_90GU9P6s30

Het kan wel, maar de actieradius is maar (90 kWh/435 Wh km[sup]-1[/sup]=210 km:

https://www.youtube.com/watch?v=LaZhXXHRmGg

Maar goed, een beste lel van 1,6 ton. Met een vouwwagen, vouwcaravan of zoiets als een T@b is er dus best wel heel wat mogelijk.

Wellicht dat er een aparte generatie caravans komt met elektrische hulpmotor. Separaat laden en deze helpt de auto ahw tijdens het rijden en bijvoorbeeld in de bergen. Zal allicht schelen.

Quatrelle zei:
Wellicht dat er een aparte generatie caravans komt met elektrische hulpmotor. Separaat laden en deze helpt de auto ahw tijdens het rijden en bijvoorbeeld in de bergen. Zal allicht schelen.

zoals gezegd is daar al een prototype van. Lijkt me toch een uitdaging in te zitten. Om daar een beetje profijt van te hebben moet er minimaal een 80 kWh accupakket onder. Da's prijzig. Maar erger is het dat zo'n accu maar zeer sporadisch en onevenredig gebruikt wordt. Dat is nooit goed, voor welke accu dan ook. Dan heb je een soort van wisselsysteem nodig, maar de vraag is of dat werkt. Iedereen heeft op hetzelfde moment zo'n accu nodig.

s velthuis zei:
Quatrelle zei:

zoals gezegd is daar al een prototype van. Lijkt me toch een uitdaging in te zitten. Om daar een beetje profijt van te hebben moet er minimaal een 80 kWh accupakket onder. Da's prijzig. Maar erger is het dat zo'n accu maar zeer sporadisch en onevenredig gebruikt wordt. Dat is nooit goed, voor welke accu dan ook. Dan heb je een soort van wisselsysteem nodig, maar de vraag is of dat werkt. Iedereen heeft op hetzelfde moment zo'n accu nodig.
Dat is denk ook de reden dat een caravan met een elektrische aandrijving toekomstmuziek blijft. Die accu blijft nooit lang heel als je hem een paar weken per jaar gebruikt.

s velthuis zei:
Quatrelle zei:

Hoezo moet een caravan zijn eigen accupakket hebben? Over 10/20 jaar hebben we auto's met een veel grotere accucapaciteit dan nu, daar kan een caravan ook wat vanaf snoepen. Dikkere stroomkabel over de dissel en ipv enkel de lampjes wordt dan ook de electromotor van stroom voorzien.

Dit gezegd hebbende kun je je natuurlijk afvragen wat het nut is van aangedreven wielen op de caravan. De EV die ervoor staat is waarschijnlijk meer dan krachtig genoeg om zonder verdere assistentie die caravan van z'n plek te krijgen.

TYN zei:
s velthuis zei:
Quatrelle zei:

Hoezo moet een caravan zijn eigen accupakket hebben? Over 10/20 jaar hebben we auto's met een veel grotere accucapaciteit dan nu, daar kan een caravan ook wat vanaf snoepen. Dikkere stroomkabel over de dissel en ipv enkel de lampjes wordt dan ook de electromotor van stroom voorzien.

Dit gezegd hebbende kun je je natuurlijk afvragen wat het nut is van aangedreven wielen op de caravan. De EV die ervoor staat is waarschijnlijk meer dan krachtig genoeg om zonder verdere assistentie die caravan van z'n plek te krijgen.

Het probleem zit ook niet in de motoren, het probleem zit in de accucapaciteit. Dat heeft tesla inmiddels wel bewezen. En tig decennia elektrisch diesels op het spoor ook. Een vermogensaansluiting tussen caravan en auto is zinloos en veiligheidstechnisch bovendien waarschijnlijk onhaalbaar. Je 12v zwakstroom stekkertje is iets anders dan 400v dc krachtstroom. Overigens is het nog niet zo vanzelfsprekend dat de accucapaciteit zo maar enorm gaat toenemen. De huidige techniek begint tegen grenzen aan te lopen. De grootste winst is de afgelopen jaren behaald door bij het ontwerp vanaf het begin rekening te houden met het bergen van een accupakket.

Volgende uitdaging is om die caravan weer op te laden. De meeste campings hebben een 6 ampère aansluiting. Dan duurt het 2,5 uur om 1 kWh te laden. 80 kWh komt dan op zo'n 200 uur, oftewel 8 dagen continu laden. En ondertussen mag je niets anders elektrisch aan hebben staan... Dit is wel andere koek dan even een moveracuutje opladen.

s velthuis zei:
Volgende uitdaging is om die caravan weer op te laden. De meeste campings hebben een 6 ampère aansluiting. Dan duurt het 2,5 uur om 1 kWh te laden. 80 kWh komt dan op zo'n 200 uur, oftewel 8 dagen continu laden. En ondertussen mag je niets anders elektrisch aan hebben staan... Dit is wel andere koek dan even een moveracuutje opladen.
Ik kon op de camping niet eens mijn PHEV opladen, laat staan nog de caravan erbij.
Ik betwijfel ook of we nog zulke grote stappen gaan zetten in het vergroten van de capaciteit van accu's.

Ik heb een Kona EV met trekhaak. In principe mag je niks trekken, maar aanhangwagen naar de stort gaat toch echt prima. Buiten NL worden ze er gewoon voor typegoedgekeurd, binnen NL zal het wel extra kosten om dat gedaan te krijgen. Ik gebruik hem grotendeels voor de fietsen, maar snoeiafval moet ook weg worden gebracht.

smarter zei:
Het meeslepen van caravans en boten over vele kilometers is natuurlijk ook vrij ridicuul in milieutechnisch opzicht... Vakantiehuisjes genoeg op de plaats waar je wilt zijn en een bootje huren is ook zo geregeld. Echt typisch Hollands om je hele hebben en houwen maar achter je auto te willen hangen incl. de aardappels, hagelslag en pindakaas. ;) Ik snap kamperen en het plezier van genieten en het buiten zijn prima, begrijp me niet verkeerd. Veel campings bieden prachtig ingerichte tenten, lodges en stacaravans om van te genieten zonder dat je dat zelf allemaal mee moet brengen. Ik wil zelf graag zo min mogelijk van thuis beleven op vakantie, ik geniet zelf veel meer van de plaatselijke sfeer, inrichting en eetgewoonten als ik in het buitenland ben, maar ieder zijn eigen ding natuurlijk.

Natuurlijk heb je wel eens extra ruimte nodig om dingen af te voeren naar de gemeentewerf of ergens een bankstel op te halen. Voor die 1-2 keer per jaar huur je dan gewon een busje.
Ik denk dat je hier een belangrijk punt aanstipt. Op de één of andere manier hebben veel mensen nog de illusie dat ze hun auto 100% van het jaar moeten kunnen gebruiken voor alles wat ze willen. Met als resultaat dat je 90% van de tijd alleen rondrijdt (of in de file staat) in een auto die eigenlijk zwaar overgedimensioneerd is. Terwijl je voor de vakantie of een verhuizing (de 'maatgevende' excessen) inderdaad prima een andere auto of busje kunt huren. Is waarschijnlijk nog goedkoper ook (los van de factor 'milieu).

Pos 6724056 zei:
Ik heb een Kona EV met trekhaak. In principe mag je niks trekken, maar aanhangwagen naar de stort gaat toch echt prima. Buiten NL worden ze er gewoon voor typegoedgekeurd, binnen NL zal het wel extra kosten om dat gedaan te krijgen. Ik gebruik hem grotendeels voor de fietsen, maar snoeiafval moet ook weg worden gebracht.

Dit is wat ik zoek: is de trekhaak door de dealer geplaatst of door een derde partij. En moest er nog aan gesleuteld worden?

Alex 9221973 zei:
Pos 6724056 zei:

Dit is wat ik zoek: is de trekhaak door de dealer geplaatst of door een derde partij. En moest er nog aan gesleuteld worden?

en wat zegt je verzekering hier van?

Alex 9221973 zei:
Je hebt gelijk natuurlijk, dat is alleen maar bedacht om de caravan van de weg te krijgen.

Een verzekeraar zal bij een schade aan derden tgv het rijden met een aanhanger vaak geen onderzoek instellen. Maar...… stel dat je met de Niro + aanhanger rijdt en de aanhanger inclusief trekhaak breekt af. 6 tegemoetkomende motorrijder komen ten val, 2 overlijden en 4 dwarslaesies. Ik vermoed dat de verzekeraar dan zich gaat verdiepen in hun eigen kleine lettertjes en zich beroepen op het gegeven dat je met een niet toegestane combinatie op de openbare weg hebt gereden en er derhalve geen dekking is. Dan zullen ze de uitgekeerde schadelast aan de 6 tegenpartijen/nabestaanden kunnen gaan verhalen op de bestuurder, de houder van de auto en de verzekeringsnemer van de Niro. De maximaal verzekerde som bedraagt ongeveer € 9 mio….. Dus goed plannen wanneer je iets laat gebeuren met de aanhanger en duimen dat er hooguit kleine schadebedragen zijn. (Ik vermoed dat de wetgever in het geval van de casus ook wel een strafrechtelijk onderzoekje begint en op een veroordeling aanstuurt.)

Ik kom net bij de dealer vandaan die me het kentekenbewijs van een elektrische Kona liet zien.
Bij het trekgewicht staat : onbekend hetgeen voor de RDW en ook de politie gelijk staat aan 0.
Rijden met een aanhanger? Niet doen dus. Je bent strafbaar.

Maar je stoot in stad en dorp veel minder viezigheid uit. Prettig voor de bewoners aldaar. En uiteindelijk is het een minder ingewikkelde operatie -op termijn- om schone energie op te wekken, dan alle auto's met verbrandingsmotoren schoon om te bouwen. Kan zelf ook nog geen EV betalen, maar wil niet zeggen dat ik het niet zou willen.

Het probleem is dat mensen niet hun gedrag willen aanpassen.

Met EV's worden sommige dingen duidelijker, maar ook met ICE voertuigen is het vreemd. Men koopt niet een auto die optimaal is voor het merendeel van het gebruik, maar voor die kleine minderheid van de gebruik. Het is toch eigenlijk wel een beetje belachelijk dat je het hele jaar in een te grote/zware auto rijdt, zodat je 2 keer per jaar je caravan kan trekken en af en toe iets voor de stort. Meer afschrijving, meer belasting, meer brandstof, hogere verzekeringspremie.

Als je perse een caravan wilt trekken kan je ook berekenen of een ICE huren niet goedkoper is. Maar waarom niet in een chalet op de camping staan of de caravan ter plaatse stallen en lokaal (laten) trekken. Voor de stort; Een aanhanger huren is al €20 per dagdeel, maar een busje vanaf €50. Het prijs verschil per maand tussen een kleiner auto en een grote is al veel meer dan dat. Maar in veel gemeentes kan je het ook laten ophalen. Zelfde voor grote inkopen, waarom zelf moeite doen als de bezorger het voor niets of een paar tientjes voor je doet?

V0RQ zei:
Lees net in de kampioen: Alle tweedehands kleine EVs (4 jaar oud, 4 jaar rijden, 10.000km/jr) kosten rond de €400 per maand.. Een Model S €760.

Waar bestaan die kosten uit? Afschrijving, laden, onderhoud, verzekering?

Wel apart om een pak em beet Renault Zoë te vergelijken met een Model S die nieuw 4 x zoveel kost. Lijkt me logisch dat je dan ook meer maandelijkse kosten hebt.

Ik vind het wel interessant van een BMW 5 serie / Mercedes E / Audi A6 van dezelfde nieuwwaarde maandelijks kost t.o.v. een Model S. Ik denk dat dat zomaar 2 tot 3 x zoveel is.

RaceChinees zei:

Met EV's worden sommige dingen duidelijker, maar ook met ICE voertuigen is het vreemd. Men koopt niet een auto die optimaal is voor het merendeel van het gebruik, maar voor die kleine minderheid van de gebruik. Het is toch eigenlijk wel een beetje belachelijk dat je het hele jaar in een te grote/zware auto rijdt, zodat je 2 keer per jaar je caravan kan trekken en af en toe iets voor de stort. Meer afschrijving, meer belasting, meer brandstof, hogere verzekeringspremie.

Als je perse een caravan wilt trekken kan je ook berekenen of een ICE huren niet goedkoper is. Maar waarom niet in een chalet op de camping staan of de caravan ter plaatse stallen en lokaal (laten) trekken. Voor de stort; Een aanhanger huren is al €20 per dagdeel, maar een busje vanaf €50. Het prijs verschil per maand tussen een kleiner auto en een grote is al veel meer dan dat. Maar in veel gemeentes kan je het ook laten ophalen. Zelfde voor grote inkopen, waarom zelf moeite doen als de bezorger het voor niets of een paar tientjes voor je doet?
Gemak mag ook wat kosten. Ik moet er niet aan denken om iedere keer als ik weg wil een auto te moeten regelen. Ik heb noch de tijd noch de zin om maar iedere keer een auto op te halen en weg te brengen. Dat jij het wellicht graag zelf zo regelt prima maar leg anderen niets op. Overigens probeer maar eens in het hoogseizoen op het laatste moment een auto met trekhaak te regelen. Kun je wel vergeten. Dus laat mij maar lekker in die belachelijk zware auto rijden dan mag jij van mij in dat kleine gebakkie rijden.

ForEverFord zei:
W212 zei:
Het is maar een kleine stap om deze zwaarder uit te voeren en een of andere koppeling naar het motormanagement van de auto te maken, zodat caravan en auto samenwerken.

Dat bestaat al kennelijk.

Leuk om te zien dat mijn toekomstblik al werkelijkheid is/wordt. Het is ook erg voordehandliggend dat er zo'n oplossing komt.
Die elektrische caravan gaat er echt niet komen. Dat betekend dat er eigenlijk een halve Tesla in de caravan gebouwd moet worden. Wat denk je dat een caravan dan gaat kosten? Dat is voor nog minder mensen weggelegd dan een Tesla. En die schijnt al aardig onbereikbaar te zijn voor het gros.

michel1975 zei:
RaceChinees zei:

Gemak mag ook wat kosten. Ik moet er niet aan denken om iedere keer als ik weg wil een auto te moeten regelen. Ik heb noch de tijd noch de zin om maar iedere keer een auto op te halen en weg te brengen. Dat jij het wellicht graag zelf zo regelt prima maar leg anderen niets op. Overigens probeer maar eens in het hoogseizoen op het laatste moment een auto met trekhaak te regelen. Kun je wel vergeten. Dus laat mij maar lekker in die belachelijk zware auto rijden dan mag jij van mij in dat kleine gebakkie rijden.

ForEverFord zei:
W212 zei:

Leuk om te zien dat mijn toekomstblik al werkelijkheid is/wordt. Het is ook erg voordehandliggend dat er zo'n oplossing komt.
Die elektrische caravan gaat er echt niet komen. Dat betekend dat er eigenlijk een halve Tesla in de caravan gebouwd moet worden. Wat denk je dat een caravan dan gaat kosten? Dat is voor nog minder mensen weggelegd dan een Tesla. En die schijnt al aardig onbereikbaar te zijn voor het gros.

Ik zie een caravan met battery pack nog wel gebeuren binnen enkele jaren.
Zie deze trailer..
https://youtu.be/Qb7vg08zluQ

Ik niet. Als je nu al ziet wat een nieuwe caravan kost. Dan moet je er aandrijving in maken en het extra gewicht van de accu's meezeulen achter je auto. Dat gaat niet echt op grote schaal plaats vinden. Er zullen wel meer EV's komen die wat mogen trekken. Al was het alleen maar omdat het bedrijfsleven in sommige zaken toch echt met zware aanhangers rijdt.

michel1975 zei:
RaceChinees zei:

ForEverFord zei:
W212 zei:

Ik leg niemand wat op; maar wijs puur op het vreemde fenomeen van prioriteren op een zeer kleine use-case.
Als je EV kiest omdat het goedkoper is of voor het milieu; beide worden teniet gedaan door een grotere versie te nemen.

Terug
Bovenaan