Engineer2
Kilometervreter
Er wordt veel gepraat over de onmogelijkheid van caravan of aanhanger trekken... Dat valt nog wel mee. Het is vooral dat er weinig vraag is terwijl de typegoedkeuring best wat geld kost. En daarbij zit er ergens ook nog een voordeel voor de fabrikant in het vaststellen van de CO2 uitstoot. Je ziet dan ook bij veel ICE versies dat er tegenwoordig een trekgewicht van 0kg bij staat. Technisch vaak geen punt.
In Duitsland weet ik ook van bv. Hyundai Ioniq (met een relatief lichte motor en kleine accu) die prima in staat is een mooi formaat caravan te trekken. Actie radius uiteraard wat minder maar niet belachelijk onbruikbaar. Echter.. geen typegoedkeuring dus alleen voor gebruik op privé terrein (of op test circuit zoals in het voorbeeld). Als Hyundai zou willen zou zo'n Ioniq best de type goedkeuring kunnen halen voor een trekhaak met een bruikbaar trekgewicht.
Een Kona of Niro zou ook geen punt moeten zijn en die hebben nog ruim marge voor de actieradius. Vergeet ook niet dat je met een caravan toch ongeveer 90 maar rijdt waarbij het verbruik erg beperkt wordt door de snelheid.
Oftewel; blijven vragen! Maar het zou me niet verbazen als er gewoon te weinig mensen zijn die een aanhanger echt nodig hebben c.q. bereid zijn om wat meer te betalen. Het zou me ook niet verbazen als er nog maar aan handvol ICE auto's overblijven waarmee dat kan.
Dan krijgen we net zo iets als in de VS; als je dan toch een aanhanger wilt kunnen trekken dan koop je een auto die daarvoor gemaakt is. Een stevige SUV of een pick-up. Ooit, toen de Chrysler Voyager populair was in Nederland, waren er grote problemen met automaat bakken die kapot liepen als je er een caravan achter hing. De wanhopige Nederlandse importeur kreeg na veel zeuren eindelijk een meeting met de ontwikkel afdeling van Chrysler. De amerikanen waren stomverbaasd... wie hangt er nu een aanhanger achter een MPV? Wat een idioten! Uit coulance hebben ze toen een speciale oliekoeler ontwikkeld die gemonteerd kon worden om de transmissie in ieder geval de garantie periode te laten overleven. En dat is dus wat voor ons ook gaat gebeuren!
Als laatste wil ik er nog even op wijzen dat de trend naar minder caravans en meer campers al heel lang geleden is ingezet.
In Duitsland weet ik ook van bv. Hyundai Ioniq (met een relatief lichte motor en kleine accu) die prima in staat is een mooi formaat caravan te trekken. Actie radius uiteraard wat minder maar niet belachelijk onbruikbaar. Echter.. geen typegoedkeuring dus alleen voor gebruik op privé terrein (of op test circuit zoals in het voorbeeld). Als Hyundai zou willen zou zo'n Ioniq best de type goedkeuring kunnen halen voor een trekhaak met een bruikbaar trekgewicht.
Een Kona of Niro zou ook geen punt moeten zijn en die hebben nog ruim marge voor de actieradius. Vergeet ook niet dat je met een caravan toch ongeveer 90 maar rijdt waarbij het verbruik erg beperkt wordt door de snelheid.
Oftewel; blijven vragen! Maar het zou me niet verbazen als er gewoon te weinig mensen zijn die een aanhanger echt nodig hebben c.q. bereid zijn om wat meer te betalen. Het zou me ook niet verbazen als er nog maar aan handvol ICE auto's overblijven waarmee dat kan.
Dan krijgen we net zo iets als in de VS; als je dan toch een aanhanger wilt kunnen trekken dan koop je een auto die daarvoor gemaakt is. Een stevige SUV of een pick-up. Ooit, toen de Chrysler Voyager populair was in Nederland, waren er grote problemen met automaat bakken die kapot liepen als je er een caravan achter hing. De wanhopige Nederlandse importeur kreeg na veel zeuren eindelijk een meeting met de ontwikkel afdeling van Chrysler. De amerikanen waren stomverbaasd... wie hangt er nu een aanhanger achter een MPV? Wat een idioten! Uit coulance hebben ze toen een speciale oliekoeler ontwikkeld die gemonteerd kon worden om de transmissie in ieder geval de garantie periode te laten overleven. En dat is dus wat voor ons ook gaat gebeuren!
Als laatste wil ik er nog even op wijzen dat de trend naar minder caravans en meer campers al heel lang geleden is ingezet.