Trekhaak voor een elektrische auto

Er wordt veel gepraat over de onmogelijkheid van caravan of aanhanger trekken... Dat valt nog wel mee. Het is vooral dat er weinig vraag is terwijl de typegoedkeuring best wat geld kost. En daarbij zit er ergens ook nog een voordeel voor de fabrikant in het vaststellen van de CO2 uitstoot. Je ziet dan ook bij veel ICE versies dat er tegenwoordig een trekgewicht van 0kg bij staat. Technisch vaak geen punt.

In Duitsland weet ik ook van bv. Hyundai Ioniq (met een relatief lichte motor en kleine accu) die prima in staat is een mooi formaat caravan te trekken. Actie radius uiteraard wat minder maar niet belachelijk onbruikbaar. Echter.. geen typegoedkeuring dus alleen voor gebruik op privé terrein (of op test circuit zoals in het voorbeeld). Als Hyundai zou willen zou zo'n Ioniq best de type goedkeuring kunnen halen voor een trekhaak met een bruikbaar trekgewicht.
Een Kona of Niro zou ook geen punt moeten zijn en die hebben nog ruim marge voor de actieradius. Vergeet ook niet dat je met een caravan toch ongeveer 90 maar rijdt waarbij het verbruik erg beperkt wordt door de snelheid.

Oftewel; blijven vragen! Maar het zou me niet verbazen als er gewoon te weinig mensen zijn die een aanhanger echt nodig hebben c.q. bereid zijn om wat meer te betalen. Het zou me ook niet verbazen als er nog maar aan handvol ICE auto's overblijven waarmee dat kan.

Dan krijgen we net zo iets als in de VS; als je dan toch een aanhanger wilt kunnen trekken dan koop je een auto die daarvoor gemaakt is. Een stevige SUV of een pick-up. Ooit, toen de Chrysler Voyager populair was in Nederland, waren er grote problemen met automaat bakken die kapot liepen als je er een caravan achter hing. De wanhopige Nederlandse importeur kreeg na veel zeuren eindelijk een meeting met de ontwikkel afdeling van Chrysler. De amerikanen waren stomverbaasd... wie hangt er nu een aanhanger achter een MPV? Wat een idioten! Uit coulance hebben ze toen een speciale oliekoeler ontwikkeld die gemonteerd kon worden om de transmissie in ieder geval de garantie periode te laten overleven. En dat is dus wat voor ons ook gaat gebeuren!

Als laatste wil ik er nog even op wijzen dat de trend naar minder caravans en meer campers al heel lang geleden is ingezet.

michel1975 zei:
Gemak mag ook wat kosten. Ik moet er niet aan denken om iedere keer als ik weg wil een auto te moeten regelen. Ik heb noch de tijd noch de zin om maar iedere keer een auto op te halen en weg te brengen. Dat jij het wellicht graag zelf zo regelt prima maar leg anderen niets op. Overigens probeer maar eens in het hoogseizoen op het laatste moment een auto met trekhaak te regelen. Kun je wel vergeten. Dus laat mij maar lekker in die belachelijk zware auto rijden dan mag jij van mij in dat kleine gebakkie rijden.

Exact dat Michel! Veel mensen vergeten vaak dat als je bijvoorbeeld een caravan hebt dat die veel vaker dan 1 of 2 vakanties per jaar wordt gebruikt.

Maar even los daarvan, stel je hebt een kleine ev of hybride of wat ook, een middagje een auto lenen om wat naar de stort te brengen is vaak nog wel te doen, maar een week iemand zijn of haar auto lenen? Of nog langer? Ikzelf maar ook vele andere mensen die ik ken zitten daar nu niet echt op te wachten.

Dat wordt dus huren, ik ken de prijzen niet helemaal maar ik zie prijzen op bijvoorbeeld Aygo's staan van 19 euro per dag, ik denk dat een beetje "caravantrekker" wel het dubbele als het niet meer is kost.

En dan zie ik caravan huren voorbij komen, in het hoogseizoen ben je voor een redelijk knappe toch ook een vermogen kwijt, huur je die een week dan ben je net zoveel kwijt als je met je eigen caravan 3 weken kampeert.

Engineer2 zei:
....

Als laatste wil ik er nog even op wijzen dat de trend naar minder caravans en meer campers al heel lang geleden is ingezet.

Dat is dus niet waar, de trend is heel lang geweest dat campers veel populairder zijn. Tegenwoordig maakt de caravan een comeback.. Ik citeer de Bovag:

"Uit de cijfers van Bovag en Kampeer en Caravan Industrie (KCI) blijkt dat het aantal nieuwe caravans en kampeerauto’s dit jaar tot en met het derde kwartaal met respectievelijk 4 en 3 procent is gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Aan de vooravond van de jaarlijkse Kampeer en Caravan Jaarbeurs in Utrecht constateren de brancheorganisaties dat de caravanverkoop in september zelfs met 21 procent toenam en de camperafzet dit jaar tot recordhoogte stijgt.

In de eerste negen maanden van 2019 werden in Nederland 6.206 nieuwe caravans verkocht. De groei van 4 procent ten opzichte van vorig jaar betekent dat het eindtotaal voor heel 2019 naar verwachting op het hoogste niveau sinds 2012 uit gaat komen. Destijds werden ruim 7.500 nieuwe caravans afgeleverd. De verkoop van nieuwe kampeerauto’s zal dit jaar voor het eerst de grens van 2.000 stuks passeren. Tot en met september 2019 werden 1.895 nieuwe campers geregistreerd en over het gehele vorige jaar waren dat er 1.978. Daarnaast verkocht de vakhandel dit jaar al bijna 10.000 tweedehands kampeerauto’s en dat is 15 procent meer dan in de eerste drie kwartalen van 2018. De verkoopcijfers van gebruikte caravans zijn met ruim 11.500 stuks stabiel ten opzichte van een jaar eerder."

Daarnaast is het zo dat veel nieuwe campers vaak worden gekocht door verhuurbedrijven, waar veel caravans wel nieuw door particulieren worden gekocht, dat is natuurlijk logisch want een riante caravan, is vaak nog altijd goedkoper dan een nieuwe tweepersoons Volkswagen Transporter Camper

Kijk maar eens op Marktplaats voor een leuke tweedehands caravan. Het aanbod is dramatisch afgenomen. De afschrijving op een tweedehands caravan is bijna te verwaarlozen. Onze caravan die we bijna 5 jaar geleden hebben gekocht bij een dealer is €1.000 meer waard geworden dan wij er voor betaald hebben.

Terug
Bovenaan