Toyota Corolla / Suzuki Swace | Allion/Levin GT (CN); facelift p. 10

Leuk detail aangezien ze in Japan wel vaker een eigen logo hebben op sommige Toyota-modellen (y)

Kom ze regelmatig tegen tijdens mijn fietstochten, die nieuwe Corolla. Van mij mag hij in de top -10 verkopen komen!

1500km verder en blij met de keuze voor een Corolla. De CVT redelijk goed leren rijden rijden inmiddels.
Alleen op de snelweg in een tussensprintje is het geloei niet altijd te voorkomen en irritant af en toe, verder redelijk onder controle. Verbruik op de boordcomputer is 5.0/100km zonder al te veel moeite dus niet verkeerd! Zou nog zuiniger kunnen met 100 op de rechter rijstrook, maar daar heb ik niet zo'n zin in.
Afgelopen weekend in zuid Limburg rond gereden en daar bleek de wegligging echt wel goed te zijn. Heerlijk sturen en strak door te bochten te krijgen.

Stond van de week wel even raar te kijken aan de pomp. Kon volgens de boordcomputer nog 40km rijden dus even tanken, ging er maar 33 liter in. Dacht dat er een 43liter tank in zat? Had gehoopt wat meer actieradius te hebben, maar dat valt toch lager uit dan verwacht zo.

Kan dat geloei bij tussensprintjes misschien door 'rijstijl' aangepast kan worden, je voelt toch aan wanneer hij opschakelt of heb ik dat verkeerd?

speedtouch zei:
Kan dat geloei bij tussensprintjes misschien door 'rijstijl' aangepast kan worden, je voelt toch aan wanneer hij opschakelt of heb ik dat verkeerd?

Ja, dat heb je verkeerd, speedtouch. Kennelijk zijn er nog steeds mensen, zoals speedtouch dus, die geen idee hebben hoe de hybride aandrijflijn van Toyota werkt. Daar "schakelt" dus niets, niet op én niet af...
Voor de goede orde: een Toyota hybride heeft dus géén versnellingsbak, maar een E-CVT. Wat dat is en hoe het werkt? Zie hier. In de uitleg gaat het over de Prius II, maar het principe (en de voordelen;)) is (zijn) in elke Toyota hybride gelijk:

https://www.john2211.nl/Hybride_versnellingsbak.htm
https://www.john2211.nl/Hybride_planetary_gear_set.htm

Wist ik, alleen ik had schakelen tussen aanhalingstekens moeten zetten. Wat ik dacht, dat je dat met de bediening van het gaspedaal misschien e.e.a. kan beïnvloeden.

Mijn (beperkte) ervaring is met de Auris Hybrid dat je inderdaad met bediening van gaspedaal kan beinvloeden. Maar zover ik weet had de Auris maar 2 of 3 'standen'. Of gewoon versnellen of enorm loeien zodat ie wat vlotter versneld. Ligt eraan hoe diep je 'm intrapt. Ik vind het persoonlijk helemaal niks, maar goed. Dat heb ik ook met diverse automaten

Toerental is inderdaad met het gaspedaal te regelen. Het is ook met name de combinatie met adaptieve cruise control die minder is. Zodra je achter een auto vandaan kom kiest de auto zelf voor 5000/6000 toeren maken als er een groot snelheidsverschil was. Gebruik dan ook steeds meer de normale cruise stand. Aan de andere kant wel lekker om met 2000 toeren stabiel te kunnen rijden op de snelweg

Curlew zei:
Mijn (beperkte) ervaring is met de Auris Hybrid dat je inderdaad met bediening van gaspedaal kan beinvloeden. Maar zover ik weet had de Auris maar 2 of 3 'standen'. Of gewoon versnellen of enorm loeien zodat ie wat vlotter versneld. Ligt eraan hoe diep je 'm intrapt. Ik vind het persoonlijk helemaal niks, maar goed. Dat heb ik ook met diverse automaten

Klopt. ik heb 60k gereden met de Auris Hybrid. Het is een fijne auto als je hem op max 60% ofzo rijdt. Dan kom je goed met verkeer mee zonder dat geloei (stadverkeer). Wil je vlot invoegen op de snelweg dan gaat ie snel veel toeren maken. Zeker "hernemingen" icm cruise control zijn niet prettig. Hij wil dan zsm naar de ingestelde snelheid. Soort kickdown doet ie dan. Daarbij is de isolatie niet zo goed en maakt de motor een niet zo prettig geluid op toeren. Verder topauto.

Wijn 8578185 zei:
Wil je vlot invoegen op de snelweg dan gaat ie snel veel toeren maken. Zeker "hernemingen" icm cruise control zijn niet prettig. Hij wil dan zsm naar de ingestelde snelheid. Soort kickdown doet ie dan. Daarbij is de isolatie niet zo goed en maakt de motor een niet zo prettig geluid op toeren. Verder topauto.

Ik vraag me af wat er 'verder' dan nog overblijft. Als de auto qua design, versnellingsbak, bijgeluiden, isolatie, cruise control en invoegen op de snelweg tegenvalt zou ik het niet zo snel een 'topauto' meer kunnen noemen...

Design heb ik niks over gezegd. De andere dingen zijn een combinatie van factoren. Verder nog: bijtelling destijds, betrouwbaarheid, ruimte aanbod, opties

De nieuwe lijkt me erg prettig. De Auris vond ik persoonlijk gevoelloos rijden, lelijk en goedkoop van binnen. Snel vergeten dat misbaksel

Hoe ervaren jullie de lane assist? Merk dat deze bij mij moeite lijkt te hebben met het midden van de rijstrook houden. Gaat regelmatig van links naar rechts om het midden. Dacht eerst dat dit zo hoorde, maar ik meen me te herinneren dat dit tijdens de proefrit stabieler leek te zijn.

Bij mij houdt ie heel goed het midden. Maar ik gebruik het systeem (eigenlijk) nooit.
De gevoeligheid hiervan kan je volgens mij instellen.

Ton zei:
Bij mij houdt ie heel goed het midden. Maar ik gebruik het systeem (eigenlijk) nooit.
De gevoeligheid hiervan kan je volgens mij instellen.
Dat is waar ook, zal nog eens testen of minder gevoeligheid beter werkt. Anders een keer laten calibreren.

Hier in Polen is al sinds april de Toyota Corolla de bestseller. In april op 2 en de 5 opvolgende maanden (met afstand) op 1: https://bestsellingcarsblog.com/2019/10/poland-september-2019-toyota-corolla-scores-5th-straight-win-volvo-xc40-in-top-40/

Sinds de introductie al meer dan 13500 stuks verkocht.
a052.gif

Jazzik zei:
Hier in Polen is al sinds april de Toyota Corolla de bestseller. In april op 2 en de 5 opvolgende maanden (met afstand) op 1: https://bestsellingcarsblog.com/2019/10/poland-september-2019-toyota-corolla-scores-5th-straight-win-volvo-xc40-in-top-40/

Sinds de introductie al meer dan 13500 stuks verkocht.
a052.gif
Sinds 2 weken zie ik er hier ook ineens veel meer. Zal vast nog wel flink toenemen.

Na de eerste tankbeurt een verbruik van 1:19. Best prima! Met een 2.0 hybrid met 180PK (wat o-zo-leuk is bij een stoplicht en bij invoegen) is het iets minder zuinig dan een 1.8 hybrid die 1:20 of (veel) beter doet. Lijkt me niet meer dan logisch..

Ga het echt niet met een (oude) Auris of Lexus CT vergelijken.. de Corolla is echt een andere auto. Zelfs in vergelijk met mijn 1.8 C-HR hybrid is de 2.0 Corolla stiller, comfortabeler en uiteraard sneller. Ook van binnen voelt alles even anders, strakker en hoogwaardiger aan. Wij zijn echt dik tevreden met de Corolla. De verkopen in NL lopen wellicht wat achter maar het lijkt alsof de naam Corolla hier nog even opnieuw ontdekt moet worden.

En er is nieuw kaartmateriaal beschikbaar.(2019v2)
gelijke even korte how to voor wie er wat aan heeft:

Huidige versie controleren op de navi:
* Setup
* Algemeen
* Software Update
* navdb_version huidige was bij mij A36_4

Inloggen op de Toyota website
* Mijn Toyota / e-Store
* Onder Alle of Kaartupdates 2019v2 Map Update kiezen en aan winkelwagen toevoegen
* Winkelmand 'afrekenen'(is gratis update)
* Onder aankopen / Actief staat dan de Update bovenaan
* Het kan even duren voordat je hieronder de linkjes voor downloaden, activatiecode en instructie hebt staan, even geduld.
* Download het bestand en pak de zip uit op een USB stick van minimaal 16 GB (Folder met ISO files in de root zetten)
* print/noteer de activatiecode, of maak er een foto van met je telefoon, je moet deze invoeren op de navigatie
* De update duurt iets meer dan een uur, het systeem geeft ook aan dat de motor moet lopen, (ik heb het tijdens een rit gedaan).
* Sluit de USB stick aan in de aansluiting in het dashboard, de stick wordt gescand en je krijgt de vraag of je de navigatiedatabase wilt updaten naar versie 2019 v2
* Kies op het volgende scherm code invoeren en voer de eerder genoemde code in
* de update wordt nu uitgevoerd, de radio is gewoon bruikbaar alleen de navigatie niet.
* als de update klaar is wordt gevraagd de stick te verwijderen, de unit start nu opnieuw op.
* Zie geheel boven voor het controleren van de nieuwe softwareversie

Zag vandaag zo'n mat grijze hatch rijden. Had van die nep uitlaten maar zag er in die kleur toch wel dik uit.

Goedenavond allen,

Ik ben nieuw hier, maar volg dit forum wel al een tijdje. Ook ik ben sinds kort de gelukkige eigenaar van een Toyota Corolla TS 1.8 Hybrid, als leasewagen.

Ik heb nog maar enkele honderen kilometers gereden, maar merkte vrijwel onmiddelijk iets op. Mijn wagen maakt namelijk af en toe een soort 'compressorgeluid' (ik kan het niet beter omschrijven). Het gebeurt zowel tijdens stilstand (bijvoorbeeld bij het instappen als het contact niet aanstaat), als tijdens het rijden. Het komt regelmatig voor en is zeker zonder radio goed hoorbaar. Het geluid lijkt van vooraan links in het motorcompartiment te komen. Klinkt dit voor iemand bekend? Enig idee wat dit is?

Alvast bedankt.

Nick

Hoor sinds vandaag ook bij de club. Met de 2.0 Executive:

6GvV3Iq.jpg

Zal het topic nog even doorspitten, vraagjes verzamelen en later een review plaatsen. Maar eerste indruk is top en ben er dus heel blij mee!

BEuecqO.png

FcW7mLt.png

eGkkMME.png

Ik vind die zwarte randen om de grille en dat lijntje op de skirts wel mooi. Maar die kleine 'uitlaten'... why?

Jazzik zei:
Curlew zei:
Maar die kleine 'uitlaten'... why?

Omdat er maar heel weinig uitlaatgas door moet? Daar heb je geen schoorstenen voor nodig, toch?
Haha. Het zijn geen uitlaten. Het zijn trapeziumvormige sierstukjes met glimmende randjes, die de suggestie van uitlaten moeten wekken.

In navolging van Curlew: WHY?

Mja dat van die nepuitlaten snap ik ook niet. Maak ze dan gewoon rond en gebruik ze ook. Maar op de andere grille, velgen en stuurtje, zie ik weinig verschillen. Wel is de Premium nu verdwenen van de prijslijsten, dus deze zal hem vervangen.

Nog een vraag voor jullie: welke winterbanden hebben jullie erop liggen en hoe bevallen ze?
Ik heb hem dus met zomerbanden geleverd gekregen en kan nog kiezen wat ik erop laat leggen en waar. De dealer legt er volgens mij altijd Yokohama's op. Persoonlijk vind ik ze niet zo geweldig scoren in de reviews, dus wellicht dat iemand anders een suggestie heeft? Maat is dus 225/40R18 92W. Wellicht dat iemand wat ervaringen kan delen of suggesties heeft voor wat sportiever rijgedrag? De Falken zomerbanden waar ie mee geleverd wordt, vind ik overigens niet verkeerd. Al heb ik (mede omdat ie nieuw is) nog niet heel sportief gereden...

Ik gok dat er Yokohama BluEarth-Winter (V905) 225/40 R18 92W XL BluEarth RPB onder zal gaan bij de dealer. Iemand die dat kan bevestigen? Zie met name de kleinere maten wat minder gewaardeerd worden, dus ervaringen zijn welkom...

Martinspire zei:
Wel is de Premium nu verdwenen van de prijslijsten, dus deze zal hem vervangen.

Volgens mij niet, in de prijslijst van 1 november staat de Premium nog gewoon voor hatch en wagon vermeld, bóven de GR Sport gepositioneerd. Wel is de Premium hatch op 't moment niet in de configurator te vinden, wellicht wordt daar aan gewerkt ;)

Hallo Martinspire,

Als je zelf een voorkeur hebt voor een bepaald merk/type winterband kun je dit eventueel bij je dealer aangeven en misschien wil deze dan de door jou gevraagde soort bestellen.
Mijn dealer doet dat wel in ieder geval, en de prijzen die men dan hanteert verschillen niet veel met de reguliere bandenschuivers zoals kwik-fit of profile tyre center.

Overigens gaat het met de verkopen van de Corolla hier in Polen "hosanna"!
Model-wise, the Toyota Corolla (+494.6%) manages a stunning a 6th consecutive monthly win....
https://bestsellingcarsblog.com/2019/11/poland-october-2019-mazda-cx-3-breaks-into-top-10-in-market-up-13-2/
a040.gif
In april op 2 en nu al 6 maanden op rij de meest verkochte auto...

Helaas het nadeel van de redelijk lage neus ondervonden. Klein boomstronkje geraakt van een afgezaagde boom aan de wegrand tussen hoog gras. Voorbumper op de hoek bekrast en een kleine scheur aan de onderkant. Was bij de wielkast ook los geschoten, maar kon alles gelukkig weer op z'n plek vastklikken. Toch zonde :/

The6thgate zei:
Helaas het nadeel van de redelijk lage neus ondervonden. Klein boomstronkje geraakt van een afgezaagde boom aan de wegrand tussen hoog gras. Voorbumper op de hoek bekrast en een kleine scheur aan de onderkant. Was bij de wielkast ook los geschoten, maar kon alles gelukkig weer op z'n plek vastklikken. Toch zonde :/
Ai... dat doet pijn!:(
Je hebt Japanse merken die een soort flexibel kunststof onder de bumper monteren (voor de aerodynamica), dat hoor je kraken en krassen. Soms lijkt het alsof je de hele bumper aan gort rijdt, maar niets is mi nder waar en het waarschuwt tijdig voor hoge obstakels. De Corolla mist dat dus...

Op de website van Toyota lees ik het volgende over de Corolla:

Rijd tot 50% van de tijd elektrisch zónder stekker*

Ik was enorm benieuwd naar dat sterretje bij deze bewering:

Het daadwerkelijke te halen percentage is afhankelijk van de gebruiksomstandigheden, de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden.

Deze info komt ook van Toyota:

Een hybride Toyota kan tot 2 kilometer volledig elektrisch rijden met een snelheid tot 50 kilometer per uur. Een hybride Toyota hoeft niet met een stekker te worden opgeladen.

Dan kan Toyota toch niet beweren dat je tot 50% elektrisch kan rijden? Alleen als je 4 kilometer per keer rijdt en niet harder dan 50. Zo gebruikt toch bijna niemand zijn auto?

DeeTwee zei:
Jazzik zei:
Curlew zei:
Maar die kleine 'uitlaten'... why?

Omdat er maar heel weinig uitlaatgas door moet? Daar heb je geen schoorstenen voor nodig, toch?
Haha. Het zijn geen uitlaten. Het zijn trapeziumvormige sierstukjes met glimmende randjes, die de suggestie van uitlaten moeten wekken.

In navolging van Curlew: WHY?

En nu maar wachten op reactie van Jazzik....

MBdoubleyou zei:
Op de website van Toyota lees ik het volgende over de Corolla:

Rijd tot 50% van de tijd elektrisch zónder stekker*

Ik was enorm benieuwd naar dat sterretje bij deze bewering:

Het daadwerkelijke te halen percentage is afhankelijk van de gebruiksomstandigheden, de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden.

Deze info komt ook van Toyota:

Een hybride Toyota kan tot 2 kilometer volledig elektrisch rijden met een snelheid tot 50 kilometer per uur. Een hybride Toyota hoeft niet met een stekker te worden opgeladen.

Dan kan Toyota toch niet beweren dat je tot 50% elektrisch kan rijden? Alleen als je 4 kilometer per keer rijdt en niet harder dan 50. Zo gebruikt toch bijna niemand zijn auto?

Jawel hoor, waarom niet? Met gas los en remmen regenereert het systeem toch telkens energie die vervolgens weer wordt gebruikt. Het zal per type verschillen, maar met name de recentere hybrids halen in stedelijke gebieden 60 tot 80% elektrisch, daarbuiten daalt het naar 40% tot 50%. Lees of bekijk de tests van de RAV4, Camry, Corolla 2.0 en C-HR 2.0 Hybrid die het afgelopen jaar zijn gedaan.

Dit is gemeten over de gehele rit waarbij je, als je een beetje je best doet
een groot deel elektrisch kunt afleggen,
Niet vanaf stilstand 2 kilometer met een maximale snelheid van 50 km.h maar over de gehele rit gemeten.

Als je 's ochtend wegrijdt slaat, zeker met dit weer de benzinemotor snel al even aan om het systeem alvast op temperatuur te
laten komen zodat de brandstofmotor geen last heeft van een 'koude start'.

Als je tijdens het rijden gas mindert slaat de brandstofmotor vaak af, ook boven de 100 km/h, als je voorzichtig een beetje
gas bijgeeft slaat de benzinemotor niet direct weer aan maar rijdt je elektrisch tot er weer meer vermogen nodig is of je
accu onder een bepaald niveau komt.

Lange stukken snelweg met hoge(re) snelheid zijn niet echt ideaal voor een hybride qua verbruik.
Mocht je echter zoals ik vaak van file naar file rijden kan je als je met beleid gas geeft en als het nodig is vroeg
zachtjes afremt met dit afremmen de accu aardig vol houden en tijdens het rijden behoorlijk van de elektromotor gebruik maken.

Sinds kort geeft de Toyota App ook de gemiddelde tijd en afstand elektrisch gereden aan, onderstaand mijn rit van vanmorgen
waarbij ik veel rechterbaan rustig aan gereden heb.
(met dan net zoveel reistijd als de permanente baanwisselaars waar ik verbaasd van zou zijn als ze beter dan 1 op 14 rijden)

toycor20191121.png

Arno zei:
Jawel hoor, waarom niet? Met gas los en remmen regenereert het systeem toch telkens energie die vervolgens weer wordt gebruikt. Het zal per type verschillen, maar met name de recentere hybrids halen in stedelijke gebieden 60 tot 80% elektrisch, daarbuiten daalt het naar 40% tot 50%. Lees of bekijk de tests van de RAV4, Camry, Corolla 2.0 en C-HR 2.0 Hybrid die het afgelopen jaar zijn gedaan.

Dus Toyota zegt zelf tot 50% maar volgens jou is het 60 tot 80% in stedelijk gebied en daarbuiten 40% tot 50%? Op een gewone 80km/u weg of een snelweg waar je niet veel hoeft af te remmen kan je toch nooit 40/50% volledig elektrisch rijden met een gewone hybride? Leg mij dat eens uit hoe dat kan met een auto die een accucapaciteit heeft van max 2 km bij max 50 km/u.

Ik heb met een Auris TS Hybrid, een Lexus CT200h en een Niro Hybrid gereden. Bij normaal gebruik rij je toch echt overwegend op de verbrandingsmotor.

MBdoubleyou zei:
Arno zei:

Dus Toyota zegt zelf tot 50% maar volgens jou is het 60 tot 80% in stedelijk gebied en daarbuiten 40% tot 50%? Op een gewone 80km/u weg of een snelweg waar je niet veel hoeft af te remmen kan je toch nooit 40/50% volledig elektrisch rijden met een gewone hybride? Leg mij dat eens uit hoe dat kan met een auto die een accucapaciteit heeft van max 2 km bij max 50 km/u.

Ik heb met een Auris TS Hybrid, een Lexus CT200h en een Niro Hybrid gereden. Bij normaal gebruik rij je toch echt overwegend op de verbrandingsmotor.

Nee, lees wat ik schrijf, ik geef in mijn reactie aan wat het afgelopen jaar uit tests met de recente modellen komt. Dus niet volgens mij; dat valt op te maken uit tests online. Dat je dat met modellen voorzien van de vorige 1.8 hybrid niet haalt lijkt me logisch.

Nogmaals de vraag:

Op een gewone 80km/u weg of een snelweg waar je niet veel hoeft af te remmen kan je toch nooit 40/50% volledig elektrisch rijden met een gewone hybride? Leg mij dat eens uit hoe dat kan met een auto die een accucapaciteit heeft van max 2 km bij max 50 km/u.

https://m.youtube.com/watch?v=-bGR2ffSEm4&t=462s

Hier een langdurige test (2x) waar 80% EV mode gehaald wordt in de stad. Kon geen tests vinden waar hetzelfde gedaan werd op de snelweg.

Terug
Bovenaan