Toyota Camry / Daihatsu Altis (JP) | Nieuw: update 2021

BENZine zei:
Zoveel kwaliteitsverschil zal er niet zijn tussen de Camry en de Lexus ES. Een CT200 is ook echt niks beter dan een Auris.

Er is wel degelijk verschil, BENzine. Je roept maar weer wat. Een vriendin van mij had eerst een 200CTh en nu een Auris. De afwerking van die Auris is aanmerkelijk minder fraai. Ook het gebruikte materiaal in die Auris kan niet tippen aan het Lexus materiaal.

Rustig aan “vriendelijke” “vrienden”, ik heb het niet over een iets mooier stukje plastic maar over de kwaliteit. Technisch is er nauwelijks verschil tussen de Auris en de CT200, onderhuids zijn ze nagenoeg gelijk.

BENZine zei:
Rustig aan “vriendelijke” “vrienden”, ik heb het niet over een iets mooier stukje plastic maar over de kwaliteit. Technisch is er nauwelijks verschil tussen de Auris en de CT200, onderhuids zijn ze nagenoeg gelijk.

Haha, dat zegt Benzine.....die altijd de vriendelijkheid zelve is :D.

Technisch is er ook weinig verschil tussen een Skoda Octavia, Seat Leon of VW Golf . Ook een Aud A3 is geen heel andere auto onderhuids.

MBdoubleyou zei:
Luxe zus Lexus ES staat vanaf ruim 52 mille in de showroom straks. De laatste Avensis kostte als 1.8 VVT met 143 pk en automaat als Business Pro 37 mille. Ik verwacht niet dat de Camry veel goedkoper wordt. Vanaf 39.995 euries?
Ik denk inderdaad dat er best wat Camry's als taxi ingezet gaan worden. Slimme keus. Maar de zakelijke rijder zal 'm toch links laten liggen, verwacht ik. Ook al omdat in het D-segment de station de dienst uitmaakt. En die heeft Toyota niet in de aanbieding. Men stapt eerder in een RAV4.

Ben benieuwd, denk ook dat Toyota de Camry scherp in de markt gaat zetten, de ES is ook scherp geprijsd, veel auto voor je geld. De Camry zal wellicht niet echt goed gaan verkopen maar wel goed dat het grote Toyota nu weer vertegenwoordigd is in het D-segment. Een complete Camry hybrid voor 37k a 40k zou geweldig zijn en kan wellicht bij de juiste lease tarieven best eens voor een verrassing in de verkopen gaan zorgen, relatief gezien dan, want de Passat zal zich geen zorgen hoeven te maken. De Rav4 vind ik persoonlijk ook erg fraai maar ben wel uitgekeken op de SUV's van al die merken.

De nieuwe Camry deze week meerdere malen in Canada gezien. De sportieve versies (zeker met two tone dak) zijn nog wel het bekijken waard maar dat geldt eigenlijk voor elke auto die je sportief aankleed. De gewone versies zijn wel wat spannender dan zijn voorganger (een van de meest zaaddodende auto's in Noord-Amerika) maar echt bijzonder mooi wordt het niet (vind ik)... maakt op straat iig weinig indruk (bij mij)

5Zm2yxF.jpg

O9QBWEM.jpg

Een Nissan Altima, Mazda6 en Chevrolet Malibu ogen veel indrukwekkender

Je moet een Camry leuk aankleden met mooie velg en mooie kleurstelling, niet 'passat' grijs met standaard vwlg. Elke wagen maakt in standaardtrim weinig indruk, Volvo, Mercedes, Bmw, VW etc.

De wagen zal muurbloempje blijven in Nederland maar goed dat Toyota weer een volwaardig alternatief heeft in het D segment. Uitstekende kwaliteit en comfort tegen waarschijnlijk scheroe prijs, er zal afstand gecreëerd moeten worden met de verrassend scherpe prijzen van de Lexus ES.

Ik vind het wel wat hebben, op die foto's van bird nerd. Het grote rooster onder de grille is een beetje te modieus wellicht maar met name de vormgeving rondom de C-stijl vind ik wel echt karakteristiek en bijzonder gedaan.

Naar mijn mening best een mooie auto. Als die voor de prijs van een Mazda 6 aangeboden zou worden zou ik voor de Camry kiezen.

De Europese versie van de Camry wijkt qua afwerking en materiaalgebruik sterk af van de USA en Canadese versie, zoals dit ook bij de nog te introduceren Corolla het geval zal zijn. De Usa Corolla is aan onderkant van de markt gepositioneerd qua prijsstelling zoals in zijn segment de Camry dit ook is in de USA/Canada.

Deze Camry is in de USA en Canada zeer gunstig geprijsd en met name populair als taxi en verhuurbedrijven.

Franse prijzen:
Dynamic 36 900 €
Dynamic Business 39 600 €
Design 41 200 €
Lounge 44 500 €

Bron: https://www.largus.fr/actualite-automobile/prix-toyota-camry-hybride-a-partir-de-36-900-e-9569392.html

De Nederlandse prijzen zullen daar vast niet heel erg van afwijken (immers BPM is door CO[sub]2[/sub]-uitstoot van 98 g/km beperkt).

Ik verwacht dat je daar wel 5.000 euro bij mag tellen, dan nog zit ie niet in het vaarwater van de Lexus ES (vanaf 52.000).

Na een afwezigheid van 15 jaar maakt de Toyota Camry over een kleine twee maanden zijn Nederlandse rentree. De importeur maakt nu bekend voor hoeveel dat gaat gebeuren.

Instappen in de nieuwe Camry kan vanaf € 39.995. Voor de Camry ligt er één aandrijflijn klaar bij de productieband: de 2,5-liter viercilinder benzinemotor waaraan Toyota een elektromotor koppelt. Het gecombineerde vermogen komt uit op 218 pk. De instapper voor nipt geen veertig mille is standaard voorzien van het actieve Toyota Safety Sense-veiligheidspakket, 17-inch lichtmetalen wielen, een 7-inch beeldscherm voor de multimedia, een achteruitrijcamera en klimaatregeling over meerdere zones.

Een stapje hoger bevindt zich de Camry Dynamic voor € 41.995. Bij deze versie groeien de wielen en het scherm voor de multimedia een stuk en voegt Toyota standaard navigatie en led-mistlampen toe. De voorlopige meest complete Camry is de Business Intro met een vraagprijs van € 43.095. Lederen bekleding, stoelverwarming en een punt om de smartphone draadloos op te laden behoren tot de standaarduitrusting van dit model.

Medio mei levert de Nederlandse importeur de eerste exemplaren.

Corolla 1.8 Hybrid Active sedan € 29.295
Corolla 1.8 Hybrid First Edition sedan € 30.395
Corolla 1.8 Hybrid Style sedan € 32.995
Corolla 1.8 Hybrid Executive sedan € 35.495
Camry Active € 39.995
Camry Dynamic € 41.995
Camry Business Intro € 43.095
ES300h Business Line € 52.995
ES300h Luxury Line € 57.795
ES300h Executive Line € 64.595
ES300h President Line € 67.495
ES300h F Sport Line € 58.995
ES300h F Sport Premium € 63.995

Voor 41.600 heb je een Lexus IS 300h, voor wie de binnenruimte niet nodig heeft is dat een prima auto. De Camry vind ik niet goedkoop, zomaar 5.000 euro duurder dan concurrent Ford Mondeo Hybrid.

Rutger, is die Mondeo 1 op 1 vergelijkbaar met de Camry? Ik lees overal dat Toyota de Camry heel scherp in de markt heeft weten te zetten, maar dat is dus wat te kort door de bocht?

Dat is geen concurrent, verouderde wagen en niet kwalitatief te vergelijken met een Camry. Ford laat niet voor niets de sedan voor wat het is, ze hebben de strijd verloren op gebied van sedans in de Usa en wereldwijd. De huidige Mondeo is een matige wagen. Deze Camry schurkt tegen E segment aan en biedt zeer veel waar voor zijn geld.

Cdlop zei:
Dat is geen concurrent, verouderde wagen en niet kwalitatief te vergelijken met een Camry. Ford laat niet voor niets de sedan voor wat het is, ze hebben de strijd verloren op gebied van sedans in de Usa en wereldwijd. De huidige Mondeo is een matige wagen. Deze Camry schurkt tegen E segment aan en biedt zeer veel waar voor zijn geld.

Ford Mondeo 4867 mm (wielbasis 2850 mm)
Opel Insignia 4897 mm (wielbasis 2829 mm)
Renault Talisman 4849 mm (wielbasis 2810 mm)
Skoda Superb 4861 mm (wielbasis 2841 mm)
Toyota Camry 4885 mm (wielbasis 2825 mm)

De Camry schurkt tegen E-segment aan? Dan schurkt het halve D-segment tegen E-segment aan, wat qua formaat lijkt te kloppen, simpelweg omdat we in Europa slechts premium E-segment modellen zijn en premiummodellen zijn standaard kleiner, premium D-segment is ook niet of nauwelijks groter dan C-segment sedans van de massamerken.

Hier kun je lezen waarom de Mondeo kwalitatief niet te vergelijken is met de Camry (o nee, wacht):
Camry vs. Mondeo, Commodore (Insignia), Sonata en Stinger: https://www.whichcar.com.au/car-reviews/ford-mondeo-v-holden-calais-v-hyundai-sonata-v-kia-stinger-v-toyota-camry-comparison-review
Camry vs. Commodore (Insignia), Mondeo, Liberty (Legacy): https://www.drive.com.au/new-car-comparison/holden-commodore-rs-v-ford-mondeo-trend-v-toyota-camry-sx-v-subaru-liberty-2-5i-premium-comparison-test-117894

Carfanatic zei:
Na een afwezigheid van 15 jaar maakt de Toyota Camry over een kleine twee maanden zijn Nederlandse rentree. De importeur maakt nu bekend voor hoeveel dat gaat gebeuren.

Instappen in de nieuwe Camry kan vanaf € 39.995. Voor de Camry ligt er één aandrijflijn klaar bij de productieband: de 2,5-liter viercilinder benzinemotor waaraan Toyota een elektromotor koppelt. Het gecombineerde vermogen komt uit op 218 pk. De instapper voor nipt geen veertig mille is standaard voorzien van het actieve Toyota Safety Sense-veiligheidspakket, 17-inch lichtmetalen wielen, een 7-inch beeldscherm voor de multimedia, een achteruitrijcamera en klimaatregeling over meerdere zones.

Een stapje hoger bevindt zich de Camry Dynamic voor € 41.995. Bij deze versie groeien de wielen en het scherm voor de multimedia een stuk en voegt Toyota standaard navigatie en led-mistlampen toe. De voorlopige meest complete Camry is de Business Intro met een vraagprijs van € 43.095. Lederen bekleding, stoelverwarming en een punt om de smartphone draadloos op te laden behoren tot de standaarduitrusting van dit model.

Medio mei levert de Nederlandse importeur de eerste exemplaren.

Alle info inmiddels op www.toyota.nl, inclusief configurator. Er zijn ook een Executive en Premium toegevoegd aan het NL-gamma, voor 45 resp. 47 mille.

Camry was altijd een midsized sedan in Noord-Amerika. De Avensis was echt voor Europa ontworpen. De oude Camry die hier werd verkocht werd als E-segmenter gezien maar inmiddels is het toch meer D-segment. Maar Noord-Amerikaanse midsized sedan zijn vaak toch net iets groter dan onze D-segmenters (al is dat inmiddels ook weer veranderd)

Misschien moeten we wat die segmenten betreft eens wat minder in hokjes denken en gewoon kijken naar wat een auto te bieden heeft voor het geld.

Eerste Reviews zijn binnen waaronder Autoexpress en Autozeitung, beiden zijn overtuigd van het geweldige comfort van deze nieuwe Camry, lage verbruik (5 tot 6 l op 100km!!!, met name in de stad zeer zuinig) en zeer stille motor. Alleen infotainment wordt bekritiseerd door Autoexpress. Afwerking ook dik voor elkaar. Des al niet te min wordt de Camry vooral een toekomst als taxi toegedicht (Autozeitung), vanwege lage verbruik in de stad.

https://www.youtube.com/watch?v=VWmoPg7wDow

Er zijn betere auto's voor dat geld. Interieur is ook weer af en aan goed en dan weer gemiddeld. Itt de Mazda6 die zelfs mooie materialen heeft op plekken waar je het niet verwacht. Beide hebben relatief klein scherm, niet vreselijk veel hoofdruimte achter maar de Mazda6 is duidelijk de betere en meer hoogwaardige auto https://www.youtube.com/watch?v=HmuIJEABwYc&t=

in Amerika niets dan Camry's....ben door drie staten heen gereden in April, en als er iets veel voorbij komt daar, zijn het wel Camry's. In alle uitvoeringen, condities en bouwjaren. Maar toch is het meeste daar wel V6 en ook V8. Nog steeds. Teslas kon ik onderweg op 1 hand tellen en laadpalen zag ik nergens.

V6

20190419_194408 by Eelco v Manen, on Flickr

Lexus broertje

20190428_175114 by Eelco v Manen, on Flickr

Nissan heeft idem kaliber Maximas, Altimas en dergelijke

20190426_150540 by Eelco v Manen, on Flickr

Ik vindt ze stuk voor stuk schitterend, terwijl ik helemaal niet van de nwe wagens ben. Dat gezeik over gebruikte materialen enzo is zo ontzettend jaren negentig. En dat het schermpje misschien te klein is, prima, des te minder afleiding en de neiging om erop te turen. Snap sowieso die schermen niet. Smartphone bedienen mag niet, maar infotainment wel….op een megascherm. Niets mis met intuitieve bediening met schuifjes of draaiknoppen die je ook op de tast in het donker kan vinden zonder je blik van de weg af te halen.

Niets mis met intuitieve bediening met schuifjes of draaiknoppen die je ook op de tast in het donker kan vinden zonder je blik van de weg af te halen.

Daar heb ik ook nog knoppen op het stuur voor. Toyota/Lexus wint simpelweg geen prijzen als het op de infotainment aankomt, so be it.

Als ze gewoon Apple carplay en Android auto zsm gaan faciliteren zal het voor de meeste mensen geen moer meer uitmaken.

Jaren in USA gewerkt en inderdaad Camry zeer populair evenals lexus, ook de (in mijn ogen prachtige) Nissans zie je heel veel. Erg veel waar voor weinig geld en goed gebouwd. begrijp niet al het gedoe rond carplay etc, zal daar wel inmiddels te oud voor zijn, boeit mij totaal niet al die schermen en mogelijkheden. Camry, zeker ook de Europese versie, is een zeer scherpe aanbieding. Autovisie kwam tot een verbazingwekkend gunstig verbruik van 1 op 21 bij hun testronde, ongehoord zuinig voor zo'n grote wagen. De iets duurdere ES is ook al zo'n goede aanbieding, jmmr dat je ze hier zo weinig ziet.

Apple Carplay en Android Auto zijn imo het resultaat van het feit dat autofabrikanten nu eenmaal niet zo goed zijn in het ontwikkelen van software als de softwarefabrikanten zelf. En dat mensen tegenwoordig vrijwel alles met hun telefoon doen. Voor wie niet structureel gebruik maakt van Google maps of muziekstreaming is het evengoed niet echt een must om het ook in de auto te hebben. Voor mij is Android auto met Google maps of Waze navigatie Inc muziek streamen via Deezer echt niet meer weg te denken in de dagelijkse praktijk. Ondanks dat mijn Ford met Sync3 echt een prima systeem aan boord heeft incl verkeersinfo via internet en alles. En ik denk dat ik niet bepaald de enige ben.

DeeTwee zei:
Apple Carplay en Android Auto zijn imo het resultaat van het feit dat autofabrikanten nu eenmaal niet zo goed zijn in het ontwikkelen van software als de softwarefabrikanten zelf. En dat mensen tegenwoordig vrijwel alles met hun telefoon doen. Voor wie niet structureel gebruik maakt van Google maps of muziekstreaming is het evengoed niet echt een must om het ook in de auto te hebben. Voor mij is Android auto met Google maps of Waze navigatie Inc muziek streamen via Deezer echt niet meer weg te denken in de dagelijkse praktijk. Ondanks dat mijn Ford met Sync3 echt een prima systeem aan boord heeft incl verkeersinfo via internet en alles. En ik denk dat ik niet bepaald de enige ben.

Als de fabrikant het dan ook goed en betrouwbaar implementeert dan kan ik mij voorstellen dat je het niet meer weg kan denken. Ik was een weekend op pad met een Peugeot 3008 met een heel fancy navigatiesysteem en digitale klokken. Maar Android Auto werkte echt zo slecht; viel vaak uit. Haperingen, geen integratie met systeem van auto.

Dan heb ik liever een systeem dat ten alle tijden goed en stabiel functioneert. Die frustratie kun je er niet bij hebben als je aan het rijden bent.

Volgens mij doet bij gebruik van AA de telefoon al het werk ipv de auto. Als Android Auto dus niet goed werkt kan dat heel goed aan gebruikte telefoon en kabel liggen. Niet iedere AA-versie werkt even goed met iedere telefoon samen, soms zorgt een downgrade naar een oudere versie voor veel stabieler gedrag bijvoorbeeld. Daarnaast maakt het een wereld van verschil als je altijd de usb-kabel gebruikt die met de telefoon meegeleverd is, of iig een goede kwaliteit kabel.

Vergeet ook niet dat de telefoon vrij veel apps tegelijk moet laten draaien, dat vraagt capaciteit. Kan dat ding niet per se goed aan.

Heb een tijdje terug een telefoon gekocht met vrij hoge specs, en het werkt voorbeeldig sindsdien.

dca492 zei:
Jaren in USA gewerkt en inderdaad Camry zeer populair evenals lexus, ook de (in mijn ogen prachtige) Nissans zie je heel veel. Erg veel waar voor weinig geld en goed gebouwd. begrijp niet al het gedoe rond carplay etc, zal daar wel inmiddels te oud voor zijn, boeit mij totaal niet al die schermen en mogelijkheden. Camry, zeker ook de Europese versie, is een zeer scherpe aanbieding. Autovisie kwam tot een verbazingwekkend gunstig verbruik van 1 op 21 bij hun testronde, ongehoord zuinig voor zo'n grote wagen. De iets duurdere ES is ook al zo'n goede aanbieding, jmmr dat je ze hier zo weinig ziet.

In die vergelijkende AutoVisie-test deze week met de Mazda 6 kwam de Camry trouwens als winnaar van de twee naar voren.

Arno zei:
dca492 zei:

In die vergelijkende AutoVisie-test deze week met de Mazda 6 kwam de Camry trouwens als winnaar van de twee naar voren.

Zo dus ;)

thumbnail_IMG_7768_zps01gsp0yk.jpg

@Arno. Ja inderdaad Arna, wat een resultaat. Opvallend wel dat er dan bijna terloops een opmerking wordt gemaakt over het lage verbruik van de Camry weer door de autojournalisten. 1 op 21,7 is toch niet te geloven!!!!!! . Onze Lexus IS komt met rustige rijstijl uit 1 op 17,5 (wat wij heel gunstig vinden) en onze C3 (nieuw model) 1 op 16,5..... ook bij rustige rijstijl. Niet te geloven dat zo'n grote wagen met zo'n toch ook grote en sterke motor dan 1 op 21 rijdt, gemiddeld, een benzinewagen nota bene.

Quatrelle zei:

Spijtig dat je in Europa die sportieve versie niet kunt krijgen. Ofwel de basis, basis met business pack of premium. Waarbij de basis lelijke 17inchers heeft, en de 2 overige dezelfde 18" velgen. Niet mis op zich, maar die sportievere amerikaanse versie zou de Camry van zijn oubollig imago kunnen af helpen.

Sowieso grote kandidaat als opvolger als mijn RAV4 volgend jaar einde leasing is.

Tja hybride vs geen hybride. Desondanks zijn het uitstekende verbruikscijfers voor een grote D-segment auto (y) Voor mij zijn looks wat belangrijker

jmWXRlB.jpg

Apart, die foto. Als je de Camry ziet, is het een prachtige auto.
Maar zo naast de Mazda6 heeft ie ineens een hele rare raamlijn ten opzichte van de sterk aflopende c-stijl. Dat is bij de Mazda veel mooier.

Rembrandt zei:
Apart, die foto. Als je de Camry ziet, is het een prachtige auto.
Maar zo naast de Mazda6 heeft ie ineens een hele rare raamlijn ten opzichte van de sterk aflopende c-stijl. Dat is bij de Mazda veel mooier.
Bij Toyota hebben ze idd meer aan de passagiersruimte gedacht dan aan het design - zoals gewoonlijk.
Alleen bij de C-HR en de Corolla HB van de laatste generatie is het omgekeerd.

Pourquoi zei:
Tja hybride vs geen hybride. Desondanks zijn het uitstekende verbruikscijfers voor een grote D-segment auto (y) Voor mij zijn looks wat belangrijker

jmWXRlB.jpg

Puur op uiterlijk is voor mij de Mazda 6 ook bijna onovertroffen, nog steeds een schoonheid. Als ik op dit moment echter zelf (privé) 40-50 mille aan een grote sedan uit zou geven werd het hoogstwaarschijnlijk de Camry. Verfrissend (vind ik) en een goed totaalpakket.

Wellicht had ik dan ook nog gekeken of een Tesla Model 3 en Polestar 2 binnen de mogelijkheden zouden liggen, geen idee wat van die voitures de km-kostprijs gedurende vijf of misschien wel tien jaar zal zijn...

In juli gaf Toyota de eerste foto's vrij van de opgefriste Camry voor Noord-Amerika: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/facelift-voor-toyota-camry/

fguyg3ibj532_800.jpg

4a5yehsbjhzy_800.jpg

99ryfehbcrdc_800.jpg

gmdyo7pbb0jh_800.jpg

xwgyqrhbofa0_800.jpg

lbvyrtgbkuxk_800.jpg

i5pycomba39y_800.jpg

De eerste registratiefoto's duiken op in China:

2efd30aa-5447-43ef-8827-571d0cedf25f_630_w0.jpeg

Meer foto's: https://news.bitauto.com/xinchexiaoxi/20201108/1113067985.html

De Europese markt volgt vast binnenkort. Wat ik nu niet helemaal kan volgen is waarom Toyota in Europa voor dat ontzettend lelijke front heeft gekozen op de Hybrid. In Australië is de Camry ook met dit front leverbaar:

%2Feditorial%2F120140%2Foverview-192.jpg

toyota-camry_42.jpg

Wat mij betreft ziet 'ie er zo echt een stuk beter uit. Dat verhelpt de wat mij betreft onaantrekkelijke achterkant niet, maar het is een begin.

Is die Australische neus niet die van de benzineversies en heeft de Hybride-uitvoering, als die daar al leverbaar is, niet dezelfde neus als hier? Hoe dan ook, ik vind die druipneus ook niet fraai.

Nee, het is echt de hybride, te herkennen aan de Toyota-logo's met een blauwe gloed en Hybrid-logo's op de zijkant. Het uiterlijk van de Camry (en vanaf de facelift ook in Noord-Amerika) is in Australië niet afhankelijk van de aandrijflijn, maar van de uitvoering:

Ascent - neus zoals onze Hybrid - 2.5 of 2.5 Hybrid
Ascent Sport - met sportiever ogende neus - 2.5 of 2.5 Hybrid
SX - idem - 2.5 of 3.5 V6
SL - idem - 2.5 of 2.5 Hybrid of 3.5 V6

Is die Australische neus niet die van de benzineversies en heeft de Hybride-uitvoering, als die daar al leverbaar is, niet dezelfde neus als hier?

Verschillende uitvoeringen:

LE
fQg8Bog.png

XLE
7qlSLLo.png

SE
oyPdyN4.png

XSE
J32gMks.png

TRD
Am9tnJZ.png

LE
nGb6ObA.png

XLE
HapmaLI.png

SE
gfAv7gW.png

XSE
cpKrD3b.png

TRD
pVNMqda.png

Je kan alle versies met benzinemotor krijgen maar ook als hybride. Alleen in Europa niet. Ik vind de Camry een saaie en belegen auto maar daarbij passen wel die normale versies, gewoon prima in verhouding. Ik zie dat liever dan die sportieve uitvoeringen want dat is alsof je een opa in sportkleding hijst. Daarnaast vind ik dat stuk rondom het logo ontzettend log, meer een soort opzetstukje.

Facelift voor Europa:

foxy4uobbrnc_800.jpg

axbyfpubriw6_800.jpg

sjpy41fbgxz8_800.jpg

uctyn4fb8705_800.jpg

pjfym00b903y_800.jpg

1dzyx7xbfsg8_800.jpg

ebwylo9bt4ot_800.jpg

2f0y1yfbveyx_800.jpg

gd1y4g9b9av1_800.jpg

[size=medium]Facelift voor Toyota Camry[/size]
[size=x-small]Lars Krijgsman | 23 november 2020 om 09:34[/size]

De Toyota Camry is gefacelift. De in Europa alleen als Hybrid leverbare sedan wordt zowel vanbinnen als vanbuiten vernieuwd. In het voorjaar van 2021 staat de gefacelifte Toyota Camry bij de dealers.

Eerder dit jaar voerde Toyota in de Verenigde Staten een facelift op de Camry door. Nu is ook de versie die in Europa wordt geleverd gewijzigd. In de Verenigde Staten is de XSE-uitvoering van de Camry optisch min of meer gelijk aan het uiterlijk waarmee de Camry Hybrid in Europa wordt geleverd. Die medio dit jaar in vernieuwde vorm gepresenteerde Amerikaanse variant gaf al weg hoe de herziene Camry Hybrid in Europa zou worden.

Wereldschokkend zijn de uiterlijke aanpassingen dan ook niet. De bovenste koelopening waarin het Toyota-logo is ondergeberacht, is iets anders van vorm. De uitloper onder het Toyota-embleem loopt minder diep de grote onderste grille in. De bovenkant van die grote koelopening loopt in het midden voortaan in een rechte horizontale lijn. Nieuw zijn de twee uitlopertjes aan de zijkanten van de grille. De grille zelf is in zowel zwart als donkergrijs uit te voeren. Ook aan de achterzijde voert Toyota kleine aanpassingen door. De achterlichten zijn nét even anders dan voorheen en ook de achterbumper is op detailniveau aangepast. Kleinere uiterlijke veranderingen zijn er in de vorm van nieuwe 17- en 18-inch lichtmetalen wielen. Daarnaast is de Camry Hybrid voortaan in een nieuwe kleur te krijgen: Deep Metal Grey.

Interieur
Dan het interieur, want ook dat is op de schop genomen. Nieuw voor de Camry Hybrid is het voortaan min of meer uit het dashboard stekende display van het infotainmentsysteem. Het afhankelijk van de gekozen versie 7- of 9-inch scherm is dus niet meer zoals zijn voorganger in de middenconsole geïntegreerd. Aan weerszijden van het scherm zit een reeks fysieke sneltoetsen, net als bij de displays in diverse andere modellen van Toyota. Het infotainmentsysteem zelf kan voortaan overweg met Apple CarPlay en Android Auto. Toyota stelt verder nieuwe stoelbekleding in beige of zwart leer én andere afwerkingsmaterialen voor het dashboard beschikbaar.

Aan de aandrijflijn verandert niets en dat betekent dat ook de gefacelifte Toyota Camry Hybrid een 2,5-liter viercilinder benzinemotor heeft die samen met de elektromotor een systeemvermogen van 218 pk levert. Wél sleutelt Toyota aan Toyota Safety Sense, het pakket passieve en actieve veiligheidssystemen. Zo is het Pre-Collision System uitgebreid met onder meer Emergency Steering Assist en Intersection Turn Assist. Ook nieuw: Intelligent Adaptieve Cruise Control. Dit systeem combineert de adaptieve cruisecontrol onder meer met de verkeersbordherkenning en een verbeterde versie van Lane Trace Assist.

De gewijzigde Toyota Camry komt in het voorjaar van 2021 op de markt. Nederlandse prijzen zijn er nog niet.

Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/facelift-voor-toyota-camry-2/

Terug
Bovenaan