Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Roder zei:De vormen doe hem ook weinig goed...
Moderator
Reyner zei:![]()
Die kleur doet hem niet echt goed...
Moderator
https://www.autoweek.nl/nieuws/toyota-c-hr-smaakmaker-van-fris-toyota/[size=x-large]TOYOTA C-HR: VOORBODE OP FRISSER TOYOTA[/size]
NIEUWE CROSS-OVER OOK VANBINNEN TE ZIEN. Toyota injecteert een dosis frisheid in zijn modellengamma en de C-HR zal als uithangbord dienen. We wisten al hoe het exterieur van de cross-over was vormgegeven, nu weten we ook hoe de C-HR er vanbinnen uitziet én hoe Toyota hem gaat plaatsen. Al in 2014 konden we in Parijs kennismaken met een eerste voorbode van de C-HR: de C-HR Concept. Een jaar later liepen we op dezelfde beurs een meer productierijpe versie van de cross-over tegen het lijf. Inmiddels is het definitieve ontwerp ook al even bekend, maar hoe de excentrieke C-HR er vanbinnen uit komt te zien, was nog niet bekend. Tot vandaag. Opvallen, dat wil Toyota met zijn C-HR. De auto - tussen de Auris en de RAV4 gepositioneerd - heeft een uiterlijk meegekregen dat de tongen ongetwijfeld zal losmaken. Dat is ook de bedoeling, weet ontwerper Kazuhiko Isawa AutoWeek te vertellen. "De auto zal polariseren, dat is ook een van de pijlers geweest van het design."
Voorbode
De C-HR - Coupé High Rider - is samen met de Prius en de Mirai vaandeldrager van een uitgesprokener designtaal, een ontwerpstijl die we - afhankelijk van het model - in meer of mindere mate op toekomstige Toyota's zullen terugzien. Die frisse wind op het gebied van design waait door in het interieur. De C-HR heeft een opvallend lage zitpositie en geeft de ervaring in een C-segment hatchback te zitten.
Interieur
We zien een dashboard met opvallend geplaatst 8-inch multimediascherm dat enigszins naar de bestuurder is toegedraaid. Voorin zit je op door kuipstoelen geïnspireerde stoelen. Er is zichtbaar veel aandacht besteed aan 'Sensory Quality', ofwel de gebruikte materialen. Toyota heeft het hele interieur bedekt met hoogwaardiger materiaal, een invloed van de Europese designafdeling van Toyota. Zowel onder- als bovenkant van het dashboard zijn uit voelbaar mooiere kunststoffen opgebouwd dan in - pak hem beet - een Auris. De C-HR zal in diverse smaken op de markt verschijnen. Bovenaan de uitrustingsladder staan twee versies, één met gedeeltelijk bruin leer en een over het algemeen 'sjiekere' uitstraling, en één die meer gericht is op de consument die sportiviteit hoger op de prioriteitenlijst heeft staan.
Veiligheid
De C-HR krijgt standaard een uitgebreid pakket veiligheidsvoorzieningen mee, bestaande uit zaken als Pre-Collision System, Adaptieve Cruise Control, Lane Departure Alert en Automatic High Beam.
Dit jaar nog 21 procent bijtelling
Net als de nieuwe Prius staat de C-HR op Toyota's TNGA-platform. Onder de kap van de in Turkije te produceren C-HR een geblazen 116 pk sterke 1,2-liter benzinemotor die zowel met handgeschakelde zesbak als met CVT-automaat te krijgen is. Ook is de benzineversie met vierwielaandrijving te krijgen. Interessanter voor Nederland - Toyota Nederland mikt op een aandeel van zo'n 70 procent - is de Hybrid. Deze krijgt dezelfde hybride aandrijflijn als de Prius mee. Ook hier een 122 pk sterke combinatie van benzine- en elektromotor, goed voor een CO2-uitstoot van 85 gram. Hij moet nog voor het eind van dit jaar op de markt verschijnen. Bijtellers kunnen dan nog 21 procent bijtelling scoren.
British Racing Green zei:Verklaar me gerust gek,
maar ik vind hem schitterend,
zelfs in saaigrijs.
Mr Mayhem zei:Meer van dit graag, dan wordt het wat leuker op de weg tussen de zoveelste grijze veelverkochte Duitsers.
Wouter82 zei:
Wouter82 zei:Dat vind ik ook een mooi detail, zoals BMW de Hofmeister-knik heeft, zo heeft Toyota het Casio-klokje![]()
Moderator
Moderator
D-C zei:Toffe auto; toffe kleuren.
Wouter82 zei:Maar helaas niet verkrijgbaar in Nederland.
Wouter82 zei:^^ Het is nog triester, want ook blauw en rood zijn niet verkrijgbaar. Wit, parelmoerwit, zilver, lichtgrijs, donkergrijs, zwart en bruin![]()
Edit - het verschilt een beetje per uitvoering. De Bi-Tone is er wel in het blauw.
Wouter82 zei:Oke, dus waarschijnlijk zijn alleen de Dynamics in rood verkrijgbaar en alleen de Bi-Tones in blauw.
R W D zei:Toyota lijkt een groot fan te zijn van de vrijstaande en naar de bestuurder gedraaide beeldschermen van BMW. Behalve dat ze een soortgelijk scherm monteren maken ze hem gelijk maar 2x zo hoog.
D-C zei:Wouter82 zei:Oke, dus waarschijnlijk zijn alleen de Dynamics in rood verkrijgbaar en alleen de Bi-Tones in blauw.
De Dynamics in rood én blauw en de Bi-Tone in blauwMaar goed, als ik dat blauw hierboven zo zie vind ik dat geen aanbeveling, dan vind ik dat zilvergrijs nog meer uitstralen.
Maar wat jammer dat Toyota geen lekker opvallende kleurtint levert, dat terwijl de Auris II voor de facelift wel in een gave kleur blauw verkrijgbaar was.
![]()
Nu ik naar de Auris kijk; ik zie dat de auto in Australië (als Corolla hatchback) ook in deze wel heel opvallende kleur verkrijgbaar is:
![]()
En voor de C-HR in Nederland kennelijk niets van dat alles.
Toyota is laat met z’n compacte SUV. Heel wat andere automerken maken zich al op voor een tweede generatie van een product in dit segment. Dit soort auto is al lang niet meer voor trendzetters. Hij is het nieuwe normaal. De nieuwe middenmoot. Ingenieurs en ontwerpers kregen echter de opdracht zich daar niet bij neer te leggen… Een missie die veel offers vergde en zeker niet over de ganse lijn een succes te noemen valt.
SCORE
Toyota C-HR 1.2
67% Totaal
Interieur
64%
Exterieur
62%
Veiligheid
70%
Rijgedrag
72%
Plus:
Uiterlijk is… apart
Fiscaal interessante benzinemotor
Er zijn duurdere concurrenten (maar niet veel)
Min:
SUV zonder SUV-voordelen
Claustrofobische achterbank
Sportief, maar Toyota weet niet hoe dat moet
Bedankt, MarcusMarcus zei:De Nissan Juke rebadgen was goedkoper geweest (en net zo lelijk)...
Grappig, straks rijden hier gewoon van die grijsaards in die een Toyota met hoge instap willen.
Waarom zou de hybride niet geschikt zijn voor deze auto. De elektromotor geeft vanuit stilstand al zijn maximale koppel en zou dus soepeler rijden dan een brandstof motor die eerst op gang moet komen voor die zijn maximale koppel geeft.ab123cd zei:De zeer kleine ruitjes in de achterportieren vind ik onbegrijpelijk en zorgt m.i. inderdaad voor een claustrofobische ervaring. Overigens moet ik de wagen eind november nog uitgebreid gaan bekijken bij de Toyota dealer. In Autobild en ook Autoexpress zijn ze juist, voor een nieuw Toyota model, behoorlijk positief. Alleen de hybride aandrijving lijkt niet geschikt voor de zware CH-R, dat is toch wel een gemiste kans voor Toyota.
Ik sluit me bij deze mening aan. Achterin is het zicht naar buiten beperkt, maar claustrofobisch is overdreven. Het is alleen jammer dat ik nog minsten een week moet wachten tot ik de auto op kan halen. Donderdag had de dealer er 3 staan. Je kon er helaas geen proefrit mee maken. In een review van Marko Gorter zei hij dat het navigatie traag werkt. Dat heb ik afgelopen donderdag niet gemerkt. Het is allen zoek waar alle functies zitten op het scherm.ab123cd zei:Gisteren uitgebreid de nieuwe CH-R kunnen bekijken bij de Toyota dealer, wat een ontzettend mooie auto, ik vond de wagen op de foto's al veelbelovend maar in het echt staat er werkelijk een zeer kloeke en mooie wagen. Interieur is helemaal top voor wat betreft materiaalgebruik, hier heeft Toyota een enorme inhaalslag gemaakt vergeleken met de Auris en ook de nieuwe Prius. Achterin is het zicht m.i. te beperkt maar echt claustrofobisch wordt het niet, wel voor kinderen denk ik die echt niet naar buiten kunnen kijken door de oplopende raamlijn, wel een misser vind ik in het verder geslaagde ontwerp van de auto. Opvallend ook de uitstekende stoelen en nogmaals het erg mooie interieur en dashboard, het kan niet anders dan dat deze wagen een succes wordt.