Toyota bZ4X/Subaru Solterra

MCW

Actieve Gebruiker
006_o.jpg

005_o.jpg

008_o.jpg

014_o.jpg

003_o.jpg

002_o.jpg

001_o.jpg

015_o.jpg

009_o.jpg

Alle foto's: https://car.watch.impress.co.jp/docs/news/1362330.html

- Toyota's eerste elektrische SUV in Europa
- Introduceert nieuw E-TNGA-platform
- Tot 450 kilometer range
- Voor- en vierwielaandrijving, tot 218 pk
- Ruimer dan RAV4
- Volgend jaar op de markt

Info: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/toyota-bz4x-ruim-450-kilometer-elektrisch/

CD9LOP

Gebruiker
Mooi model, oogt stoer en niet te zwaar zoals veel EV's, de wagen is ook relatief licht en mooie nieuwe accu technologie, opmerkelijk dat Toyota na 10 jaar nog 90% capaciteit van de accu's aangeeft. Mercedes geeft na 250.000km nog een capaciteit van 70% voor de nieuwe EQS. 500 km actieradius niet bijzonder maar zal wel gehaald worden, Toyota liegt niet over praktijkrange. Wordt succes en veelbelovende start.

MCW

Actieve Gebruiker
Zoals bekend komt er ook de Subaru Solterra. Dit is niets anders dan de bZ4X maar met iets andere achterlampen en neusje

46df5950-21c1-11ec-9f23-a5d40e25e1af

MCW

Actieve Gebruiker
Met een accu van ruim 71 kWh, een range van 450 km en een laadsnelheid van 150 kW is dit nou niet bepaald grensverleggend. 452 liter bagageruimte is ook niet bijzonder. Interieur is mijn ding niet, exterieur heeft wel wat.

CD9LOP

Gebruiker
Gewoon marktconforme specs, ongetwijfeld uitstekende bouwkwaliteit en duurzaam, 500km is uitstekend en Toyota/Lexus zal deze range ook halen ipv 200km teveel op te geven zoals bij de Duitse concurrenten. Daarnaast geeft Toyota 90% capaciteit resterend na 10 jaar, dat doet geen enkele fabrikant Toyota na en dat betekend ook dat deze wagen interessant is als occassion tzt. Verder ziet de wagen er gewoon fraai en herkenbaar Toyota uit, oogt ook niet zo ontzettend zwaar als de Kia die ik nu een paar maal heb zien rijden, geen fraaie wagen m.i. . Hierna komt de Tesla 3 tegenhanger en nog een model van formaat Yaris Cross, prima op tijd wanneer de hybrid rijders van Toyota hun hybrid gana inruilen op een Beyond Zero, goede strategie van Toyota, niet anders verwacht.

Fransosowitz

Gebruiker
CD9LOP zei:
Gewoon marktconforme specs, ongetwijfeld uitstekende bouwkwaliteit en duurzaam, 500km is uitstekend en Toyota/Lexus zal deze range ook halen ipv 200km teveel op te geven zoals bij de Duitse concurrenten. Daarnaast geeft Toyota 90% capaciteit resterend na 10 jaar, dat doet geen enkele fabrikant Toyota na en dat betekend ook dat deze wagen interessant is als occassion tzt. Verder ziet de wagen er gewoon fraai en herkenbaar Toyota uit, oogt ook niet zo ontzettend zwaar als de Kia die ik nu een paar maal heb zien rijden, geen fraaie wagen m.i. . Hierna komt de Tesla 3 tegenhanger en nog een model van formaat Yaris Cross, prima op tijd wanneer de hybrid rijders van Toyota hun hybrid gana inruilen op een Beyond Zero, goede strategie van Toyota, niet anders verwacht.

Die 500km bereik is volgens de WLTC, niet de WLTP. De WLTP van de bZ4X zou 450km zijn. En dat is nou niet echt een indrukwekkende waarde voor een model in deze klasse die nog op de markt moet komen... Slecht is het niet, maar ook echt niets bijzonders anno 2021. Jammer wat mij betreft.
Als referentie enkele concurrenten:
Polestar 2 75kWh single motor longe range: 540km
VW ID4 77kWh 204pk RWD: 520km
Kia EV6 77,4kWh RWD: 528km
Ioniq 5 73kWh RWD: 481km

De meeste hierboven hebben een iets grotere batterij dan de bZ4X (+ ca 5,5%), maar dan nog.

Zadelsnuiver

Gebruiker
Ik had gehoopt dat laatkomer Toyota met verpletterende specs zou komen, maar eigenlijk lopen ze nu al achter de feiten aan. Ik vrees dat ze deze boot gemist hebben, jammer want op het valk van Hybrid zijn ze nog altijd de benchmark.

CD9LOP

Gebruiker
Fransosowitz zei:
CD9LOP zei:

Die 500km bereik is volgens de WLTC, niet de WLTP. De WLTP van de bZ4X zou 450km zijn. En dat is nou niet echt een indrukwekkende waarde voor een model in deze klasse die nog op de markt moet komen... Slecht is het niet, maar ook echt niets bijzonders anno 2021. Jammer wat mij betreft.
Als referentie enkele concurrenten:
Polestar 2 75kWh single motor longe range: 540km
VW ID4 77kWh 204pk RWD: 520km
Kia EV6 77,4kWh RWD: 528km
Ioniq 5 73kWh RWD: 481km

De meeste hierboven hebben een iets grotere batterij dan de bZ4X (+ ca 5,5%), maar dan nog.

Geen enkele jouw genoemde wagen haalt de wltp, bij lange na niet. Toyota had rustig kunnen aangeven 600km bereik als ze de strategie van de Duitsers zouden volgen. Deze Toyota zal de wltp halen en in de winter nauwelijks minder scoren, Toyota heeft dit eerder aangegeven ook als belangrijk verschil met huidige eerste generatie EV's.

Fransosowitz

Gebruiker
@CD9LOP: Niemand weet nog wat de praktijkcijfers zijn die de bZ4X gaat halen. Tot die tijd is de WLTP range en het WLTP verbruik het enige wat je kunt gebruiken om auto's onderling te vergelijken.
Waar baseer jij je aanname op dat de bZ4X de WLTP in de praktijk gaat halen en in de winter nauwelijks minder zal scoren? Alleen op uitspraken die Toyota zelf gedaan heeft?

CD9LOP

Gebruiker
MCW 84 zei:
Deze Toyota zal de wltp halen en in de winter nauwelijks minder scoren

Toch mooi dat een testrijder van Toyota de moeite neemt om op dit forum te reageren.... :rolleyes:

Uitgangspunt bij ontwerp van de BZ, genoeg over geschreven op internationale website van Toyota etc. En ja, geen testrijder, wel leverancier aan.... .dus goed geinformeerd. Kwam regelmatig in Tokio, nu niet meer, mogen anderen doen binnen ons bedrijf. Deze BZ zet in op duurzaamheid en haalbare wltp, let straks maar op. Vlgd jaar de Bz1 en Bz3, lexus EV, Lexus brandstofcel en introductie brandstofcel in meer betaalbare Toyota's specifiek voor Japanse markt. Tevens is deze bz ook veel lichter dan Id 4 en consorten, ev's die nu al zwaar gedateerd zijn zoals je weet. Of moet ik zeggen rutger of wouter etc etc.

Fransosowitz

Gebruiker
Tsja, eerst zien dan geloven CD9LOP. Als het waarheid wordt wat je zegt, dan kunnen ze op applaus van mij rekenen.
Op het moment dat de afwijking WLTP en werkelijke range vergelijkbaar wordt als die bij de concurrentie, dan kunnen we neem ik aan bij jou verhaal gaan halen? ;)
Serieus: je mag best overtuigd zijn van bepaalde kwaliteiten, maar in alle stelligheid vooruit lopen op zaken puur op basis van een niet aangetoonde claim gedaan door een fabrikant vind ik riskant.

Wouter82

Moderator

CD9LOP zei:
Uitgangspunt bij ontwerp van de BZ, genoeg over geschreven op internationale website van Toyota etc. En ja, geen testrijder, wel leverancier aan.... .dus goed geinformeerd. Kwam regelmatig in Tokio, nu niet meer, mogen anderen doen binnen ons bedrijf. Deze BZ zet in op duurzaamheid en haalbare wltp, let straks maar op. Vlgd jaar de Bz1 en Bz3, lexus EV, Lexus brandstofcel en introductie brandstofcel in meer betaalbare Toyota's specifiek voor Japanse markt. Tevens is deze bz ook veel lichter dan Id 4 en consorten, ev's die nu al zwaar gedateerd zijn zoals je weet. Of moet ik zeggen rutger of wouter etc etc.

Moet ik mij aangesproken voelen :confused:

Wel top dat je zo goed en zeker alles weet! Dus volgend jaar maar liefst twee Toyota EV's erbij, terwijl ook deze BZ4X "ergens volgend jaar" komt en er nog geen concrete planning is. Trouwens, over gedateerd gesproken, vergeet je niet hoe ongelooflijk achterhaald de UX300e is? En meer algemeen, ik heb denk ik liever een EV met een folderactieradius van 550 km en een praktijkactieradius van 450 km, dan eentje met een papieren belofte van 450 die dan misschien net de 400 haalt. Leverancier? Tja, de koffieautomaten moeten ook gevuld worden natuurlijk (y)

Arno

Gebruiker
Dat maakt mij een insider… nou interessant Wouter! Net als je constatering over de koffieautomaten (y)

Wouter82

Moderator

Arno zei:
Dat maakt mij een insider… nou interessant Wouter! Net als je constatering over de koffieautomaten (y)

Toevallig nog iets inhoudelijks te melden, of kom je echt alleen maar eenzijdig met je vingertje wijzen?

Arno

Gebruiker
Wouter82 zei:
Arno zei:

Toevallig nog iets inhoudelijks te melden, of kom je echt alleen maar eenzijdig met je vingertje wijzen?

Ik reageer enkel op jouw nogal neerbuigende en bevooroordeelde reacties knul, maar als je dat onterecht vindt gaan we toch gewoon snel weer over tot de inhoud, veel interessanter inderdaad ;)

De bZ4 vind ik niet echt begeerlijk te noemen, maar doet zo op 't eerste gezicht niet echt iets fout. Typisch Toyota wat dat betreft dus. Voor mij was Model Y tot voor kort de keuze in dit EV-segment, maar ik denk dat EV6 (of de nieuwe Genesis GV60) die rol gaat overnemen. Behoud van accucapaciteit (die 90% in 10 jaar) vind ik trouwens wel een sterk punt, past eigenlijk wel bij het merk. Wellicht kunnen ze zich op dat gebied onderscheiden.

Engineer2

Gebruiker
Hmm. Discussie is wel erg zwartwit. Maar wel jammer dat Toyota geen stappen verder zet.
-beloofde solid state accu is er niet. Lijkt nu door andere merken als eerste ingezet te gaan worden
-krijgt geen warmtepomp las ik, daarmee is de koud weer range beduidend korter dan WLTP
-opgave is meer dan 450km WLTP wat maar net meedoet met de benchmark. Inderdaad hebben verschillende Duitste fabrikanten en ook wel Tesla wat al te optimistische getallen maar dat gat wordt rap minder. Bij Hyundai en Kia is zelfs met de grote Ioniq5 en EV6 te zien dat 480km range op WLTP nog altijd 400km range is bij koud weer en max 100kmh snelweg. Pas daarboven gaan ze, door hun frontaal oppervlak, meer energie vragen. De Toyota heeft ene vrijwel zelfde frontaal oppervlak en geen warmtepomp... if die realistisch de 400km range gaat halen is dus nogal een belofte. Objectief wijst er niets op
-die accu garantie is erg goed, maar vergelijk dan goed. Bv bij Hyundai en Kia is het 8 jaar zonder kilometerbeperking. Dan inderdaad geen 90% maar 80%. Is vrij vergelijkbaar dus. Daarbij is bij Hyundai al bewezen dat na 5 jaar en 3 ton er bij de meeste modellen nog geen degradatie meetbaar is.. en dat zijn dus de mishandelde auto's die steeds snelladen. Daar zit dus meer vertrouwen achter.
-het gewicht is inderdaad niet super veel maar ook weer niet schokkend. Ook daar zijn er veel die net zo licht of lichter zijn. Ondanks de verhalen dat elke EV dik over de 2 ton weegt...

Toyota heeft geen slechte EV neergezet, maar is te laat met deze specs om serieus mee te doen. Nu zullen ze kunnen proberen wat marktaandeel van de Duitsers af te snoepen maar worden tegelijk aangevallen door de net zo goede maar goedkopere concurrentie uit China. Een MG marvel R is bijvoorbeeld een directe concurrent. Ik ben benieuwd in hoeverre Toyota op prijs kan concurreren.

Bimmert

Gebruiker
Enigneer2,
volgens mij krijgt ie wel een warmtepomp. Voor het overige wel eens met je verhaal. Ik denk echter dat de prijs te hoog zal worden, we zullen zien.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Prima specificaties, maar niet baanbrekend. Het basisontwerp is zoals wel vaker bij Toyota goed gelukt, maar dan wordt het op detailniveau allemaal druk. Het dashboard vind ik om de een of andere reden goedkoop, plastiekerig en grauw ogen. In zijn geheel oogt de auto prima, denk ik, maar minder verfijnd en geavanceerd dan de Koreanen. De auto zal ongetwijfeld succesvol worden, daarbij geholpen door de reputatie en trouwe klanten van Toyota. Subaru zal hiermee na een lange winterslaap weer in beeld komen op onze markt, lijkt mij.

CD9LOP

Gebruiker
Betreft software Wouter, geen koffiebonen. Verder is de Lexus UX een EV van de eerste generatie met een wltp van 320km en praktijk van 270km, Autoweek en 300km, Autobild test. Dat zijn geringe afwijkingen maar als totaalpakket niet voldoende. De pluging NX doet opgave Lexus, 65 km, vkgs Autovisie in praktijk 65km tot 90km, dito vlgs Autobild. Geen afwijking op wltp. Toyota geeft een wltp bereik op dat ongetwijfeld in de praktijk gehaald gaat worden, hoewel de vagweek redacteuren er alles aan zullen gaan doen tegendeel te bewijzen. Er staan diverse BZ's op stapel, naast dat alle modellen van Toyota, voor 2030, een brandstofcel alternatief zullen hebben voor Japan, en Azie. Vanaf 2025, solid state. Deze BZ is een prima alternatief voor Ioniq en Kia en ook Tesla, de gedegen afwerking, levensduur accu"s, betrouwbaarheid en goede EV kwaliteiten gaan voor succes zorgen naast de hybrids, plugin hybrids en straks scale aan brandstofcel auto's bestelwagens en vrachtwagens. Autovisie komt met genuanceerd stuk over BZ en Toyota. Deze BZ is namelijk ook volledig klimaat neutraal geproduceert in fonkelnieuwe fabriek, en dat is ook de diepere betekenis van Beyond Zero voor Toyota, geen woorden maar daden, bron o.a. Autovisie.

Twix

Actieve Gebruiker
Engineer2 zei:
Toyota heeft geen slechte EV neergezet, maar is te laat met deze specs om serieus mee te doen.

We gaan op een gegeven moment ook gewoon naar een situatie waarbij elke EV beter is dan de laatste en een revolutie veroorzaakt. Dat is met auto's met een verbrandingsmotor ook niet zo.

Mensen staren zich blind op de specificaties, maar niet iedereen vind dat belangrijk. Die willen misschien gewoon een elektrische auto.

Aras

Gebruiker
Waarom weegt dat ding net zo veel als een W140 met een 5 liter V8 van 30 jaar terug? Als alles klimaat neutraler moet, dat is dat gewicht toch wel een dingetje.

Engineer2

Gebruiker
Twix zei:
Engineer2 zei:
Toyota heeft geen slechte EV neergezet, maar is te laat met deze specs om serieus mee te doen.

We gaan op een gegeven moment ook gewoon naar een situatie waarbij elke EV beter is dan de laatste en een revolutie veroorzaakt. Dat is met auto's met een verbrandingsmotor ook niet zo.

Mensen staren zich blind op de specificaties, maar niet iedereen vind dat belangrijk. Die willen misschien gewoon een elektrische auto.

Daar heb je wel gelijk in natuurlijk. Het gevolg is dan wel dat de meerprijs steeds slechter is goed te praten. Kijk naar wat BYD, MG, Nio etc nu zo allemaal op de markt beginnen te brengen. Dat zijn auto's die goede specificaties hebben maar over het algemeen niet revolutionair zijn. In ruil daarvoor zijn ze wel tot zo'n 10.000 euro goedkoper.
Voor andere merken, zeker die niet zo'n cult following hebben als Tesla, moeten ze hun meerprijs dus verdedigen door in een of meer punten revolutionair te zijn. En de goede afwerkingskwaliteit waarmee ze zich ooit konden onderscheiden is al lang ook behaald door die goedkopere Chinese concurrentie.

Oftewel; je kan de EV markt betreden en een plek krijgen door middel van revolutionair zijn, of juist door een erg goede prijs te bieden. Toyota lijkt te kiezen voor de prijs concurrentie. Of ze echt lukt om op prijs te concureren met de Chinese merken is nog maar de vraag.

Het feit dat Toyota een van de meest agressieve lobbyisten is op het moment tegen EVs doet er eerder aan denken dat ze niet op prijs kunnen concureren en niet klaar zijn om revolutionair te zijn.

Maar... dit is vooral een verhaal voor die markten zoals China, Noorwegen en Nederland.. want dit zijn de eerste markten waar er steeds meer het geval is dat een EV wordt gekocht als vervanging voor de vorige EV. In de meeste markten is een EV nog vooral in concurrentie met ICE auto's. Toyota kan dus de pech hebben dat hun (naar vermoeden lage winstmarge) EV gaat concureren tegen hun eigen ICE auto's.

CD9LOP

Gebruiker
Ziet er niet zo obese uit als de Kia en Ioniq gelukkig, minimaal 450 wltp voor 4x4 versie en minimaal 500km wltp voor voorwielaangedreven uitvoering, actieradius in winter zal vlgs Toyota nauwelijks afwijken. Volledig klimaatneutrale productie ook in splinternieuwe fabriek.

CD9LOP

Gebruiker
CD9LOP zei:
Wat een lelijke kleur voor een introductie van een nieuw model, verder bijna gelijk aan Bz4.

Naschrift: WLTP 4 wiel aangedreven Solterra minimaal 450 km, 480km meer waarschijnlijk, gaat rond in Japanse pers. De ook met voorwielaandrijving leverbare Bz4 krijgt een actieradius van meer dan 500km. In winter zal vlgs Toyota de actieradius nauwelijks afwijken, dat is een first en niet vermeld in diverse berichten behalve uiteraard bij Autovisie. Voor Greenpeace activisten onder ons, volledig c02 neutrale fabricage in splinternieuwe fabriek, maar dan ook alles CO2 neutraal, alle materialen, behalve transport. Bron: Autovisie.

Engineer2

Gebruiker
BYD geeft aan dat ze hun EV platform in licentie hebben gegeven aan... Toyota. De bZ4X heeft de aandrijflijn, accu en inverters van BYD. Ze hebben dan wel meteen de LFP accu van BYD (die ook aan Tesla geleverd wordt).

Oftewel... denk je een Toyota of Subaru te kopen krijg je aan Chinese BYD. Geen schande want ze zijn een van de leiders in de EV wereld. Maar dan kan je al helemaal afvragen waarom je niet gewoon een BYD zou kopen.. die is goedkoper.

CD9LOP

Gebruiker
Byd en Toyota hebben joint venture in China, ontwikkelen samen accu technologie, EV's. Dit zowel voor personenauto's als ook vrachtwagens, Hino/Byd. Geen enkele aandacht aan besteed hier in pers uiteraard wel in China en Japan, grootste joint venture op EV gebied sofar.

Ik heb nu een Toyota RAV4 AWD hybrid
Nu is deze bijna 3 jaar en ben zeer tevreden.
De nieuwe bz4x zal hem misschien wel vervangen

Nu een vraagje zal deze bz4x ook kunnen snel laden?

MCW

Actieve Gebruiker
001_o.jpg

002_o.jpg

Bron: https://car.watch.impress.co.jp/docs/news/1366137.html

1689524.jpg

1689526.jpg

1689523.jpg

1689494.jpg

1689490.jpg

1689497.jpg

1689500.jpg

1689502.jpg

1689508.jpg

1689512.jpg

1689516.jpg

1689517.jpg

Meer foto's: https://response.jp/article/img/2021/11/12/351299/1689518.html

MCW

Actieve Gebruiker
Ik vind de neus van de Subaru fraaier, de 'grille' past mooi in lijn met andere lijnen zoals die van de koplampen. Ook vind ik die koplampen geslaagder bij de Toyota. Dat stukje dat in carrosseriekleur er op is geplakt vind ik erg storend. Bij de Subaru zijn de lompe mistlampen weer een misser. Aan de achterzijde een voorkeur voor de Toyota al vind ik bij beide die uitlopers lelijk. De zwarte randen vind ik wel leuk. Geeft wat contrast. En doet me denken hoe ik als (ongeveer) 13-jarige futuristische auto's tekende met zwarte vlakken, een beetje zoals de voorspatbord op deze tweeling.

In de crossover/SUV-klasse vind ik overigens de Skoda Enyaq mooier. Ook de ID.4 vind ik mooi behalve die lompe neus.

CD9LOP

Gebruiker
Deze Solterra en BZ4x zien er vergeleken bij obese Id4 en Enyac rank en slank uit, zeer herkenbaar Toyota ook. Met de uitstekende wltp van 450 en 500km plus, goede laadsnelheid, actieradius in winter welke nauwelijks minder zal zijn dan in de zomer en garantie op capaciteit van accupakket, na 10 jr nog 90%, verwijst Toyota, Vag volledig naar tweede plan. Had niet anders verwacht. Bz serie wordt een suc6.

Aras

Gebruiker
CD9LOP zei:
Deze Solterra en BZ4x zien er vergeleken bij obese Id4 en Enyac rank en slank uit, zeer herkenbaar Toyota ook. Met de uitstekende wltp van 450 en 500km plus, goede laadsnelheid, actieradius in winter welke nauwelijks minder zal zijn dan in de zomer en garantie op capaciteit van accupakket, na 10 jr nog 90%, verwijst Toyota, Vag volledig naar tweede plan. Had niet anders verwacht. Bz serie wordt een suc6.
En je vergeet een USP, als die bejaarde doelgroep een paar pilaren in een parkeergarage meepakt is dat nauwelijks te zien op dat wanstaltige design.

Dit gaat buiten een paar fanboys, met roze bril met mee gespoten glazen, niemand kopen in Europa. Hooguit een paar verstokte Toyota rijders die al 40 jaar Toyota rijden. Die Subaru is helemaal kansloos. Het is ongelofelijk dat jappen toch weer steeds lelijkere auto’s weten te verzinnen.

Bovenaan