Ik heb pas een paar dagen wat stukjes met de Subaru variant (de Solterra) gereden. Die heeft altijd AWD en heeft wat andere afstelling van het onderstel, en nog wat kleine verschillen met de Bz4X, dus helemaal hetzelfde als de Toyota is het niet. Die Solterra reed naar mijn gevoel heel erg fijn en lag als een blok op de weg (zoals je mag verwachten bij permanente AWD). Ik had niet eerder een electrische auto gereden dus ik kan alleen maar vergelijken met benzine-gestookte auto's (Subaru's: een 2017 XV en een 1992 SVX), en dit leek mij gewoon een heel fijn rijdende auto. De veiligheidssystemen leken helemaal top (nog beter dan wat we in onze XV hebben), en van overmatige piepjes (waar ik in het algemeen veel geklaag over hoor bij nieuwe auto's) had ik eigenlijk helemaal geen last. Ik vermoed dat het exemplaar waarin ik reed net iets te oud was om al die piepjes te moeten hebben, en dat dat in de latere versies dus anders kan zijn. Alleen gaf de navigatie wel vaak verkeerde maximumsnelheden aan (130 of 70 op de snelweg overdag, dat soort werk), maar hij deed er verder niets mee, dus niet zelf afremmen of zo. Het lijkt erop dat de auto verkeersbordherkenning doet (dus niet de maximum snelheden op voorgeprogrammeerde data baseert, maar zelf verkeersborden leest, en daarbij wel onderborden negeert).
De auto heeft een klein stuur dat je relatief laag moet zetten (en dan kijk je over het stuur naar het dashboard): ik dacht dat ik daar aan zou moeten wennen maar het voelde meteen heel natuurlijk aan, en het geeft inderdaad goed zicht op het dashboard.
De auto heeft nog wel redelijk wat knoppen (dus niet alle functies in het scherm), maar toch minder dan ik gewend ben. En er zijn dan wel knoppen voor de airco, maar dat zijn geen draaiknoppen maar een soort tuimelknoppen, terwijl je draaiknoppen toch instinctiever (makkelijker blind) bedient dan tuimelknopjes. Maar goed, het is beter dan alles in het scherm, wat sommige andere merken doen.
Laden (aan de publieke laadpaal) ging best langzaam. Toen ik de auto een keer bij 22% resterende accucapaciteit aan de laadpaal hing, gaf de auto aan dat hij over 29 uur en nog wat minuten volledig opgeladen zou zijn(!?). In de praktijk kwam er ca 6%-punt per uur bij, en na een uur of 13 was hij inderdaad weer volgeladen. Een andere keer ging de accu van 16 naar 90% in ruim 10 uur, dat was dan weer wat sneller (ruim 7%-punt per uur erbij). Hoe dan ook, in beide gevallen vond ik het best lange laaddtijden. En nog een andere keer van 62% naar 83% in ruim 5 uur, dus 4%-punt per uur). Ik vermoed dat dat komt doordat ik de oude versie met 1-fase lader had (de actuele versie heeft een 3-fasen lader). De laadsnelheid verschilt dus, maar of dat per laadpaal, tijdstip of laadvolume verschilt (en of het uitmaakt dat er nog een andere auto aan dezelfde paal hangt) is mij niet helemaal duidelijk. Snelladen hebben we maar 1 keer geprobeerd, eigenlijk om voor de zekerheid wat extra sap te hebben en om te zien hoe en of dat werkte. Het werkte natuurlijk prima, maar omdat we niet al te lang hebben snelgeladen ('gesnellaad'?) kan ik daar niet veel nuttigs over zeggen.
[Latere toevoeging] Een paar jaar geleden was ik een keer meegereden met een collega, die een Tesla Model S had, en het viel mij destijds op dat de auto op de snelweg vrij lawaaierig overkwam. Dat kwam doordat je door het onbreken van motorgeluid het windgeruis en geluid van de banden beter hoorde, was de verklaring van mijn collega. Dat kwam mij best logisch voor. Maar fast forward een paar jaar, en toen ik recentelijk op een enigszins winderige dag met de Solterra op de snelweg reed, viel mij op dat ik de banden nauwelijks hoorde en windgeruis slechts af en toe, veel minder geluid in ieder geval dan in de Model S destijds, terwijl de Solterra toch duidelijk minder gestroomlijnd oogt dan de Model S. Wellicht heeft de Solterra betere geluidsisolatie dan de Model S, staat hij op stillere banden, en/of is zijn vormgeving beter geschikt voor het niet doorgeven van windgeruis naar het interieur?
En wat mij ook opviel is dat de auto aanvoelt zoals ik van een Subaru gewend ben. Dat vond ik opmerkenswaardig omdat het een gezamenlijk project met Toyota is, waarbij Toyota natuurlijk de bovenliggende (immers veel grotere) partij is. Wellicht komt dat doordat Subaru de AWD-aspecten van de auto voor haar rekening heeft genomen en nog een eigen sausje op de onderstelafstemming heeft gegooid? Hoe dan ook lijkt een overstap van een relatief moderne Subaru (waaronder ik versta: één met EyeSight) naar een Solterra niet zozeer een revolutie maar een evolutie. En dat vind ik positief.