Toyota bZ4X/Subaru Solterra (facelift @ pag. 6)

Opmerkelijk nieuws op autonews.com.
De Japanse productiecapaciteit voor de bZ4X zou momenteel 1.000 auto's per maand zijn (inclusief Subaru Solterra). Er wordt ook alleen voor de thuismarkt geproduceerd. Op termijn (we hebben het dan over 2025) wil Toyota de capaciteit (misschien) 6 tot 12x opvoeren.
Volgens hetzelfde bericht zullen bZ4X-en voor Europa en de VS gemaakt worden in China (GAC-Toyota), dit in tegenstelling tot eerdere berichten, die beweerden dat de internationale versie uit Japan zou komen.
Als de totale ramp-up doorgaat, dan zou een best-case scenario zijn dat er in 2025 ongeveer 190.000 bZ4X-en (per jaar) worden gemaakt (het artikel spreekt zelfs over dat aantal als totaal voor alle Toyota BEVs). Ter indicatie, Tesla verkocht vorige maand waarschijnlijk meer dan 100.000 Model Y's.

In de tussentijd is de bZ4X ook in China op de markt gebracht voor prijzen van RMB 200.000 tot 285.000 (€29.000 - €41.500). Daarbij moet wel worden opgemerkt dat het goedkoopste model is uitgerust met een hier niet leverbare 50 kWh accu en een range van 400 km CLTC.

Autonews artikel

Sommige mensen kunnen duidelijk niet wachten om in deze fantastische auto te mogen rijden. Hier is de Toyota bZ4X al te leasen vanaf slechts € 673 per maand, een koopje als je het mij vraagt. Let ook op dat extreem lage verbruik van 13.9 kWh/100km voor de Active, je rijdt bijna gratis!

https://directlease.nl/leasen/toyota/bz4x/

De Volkswagen ID.4 begint daar bij 562 euro, de Hyundai Ioniq 5 bij 617 euro, de Skoda Enyaq bij 625 euro, de Kia EV6 bij 640 euro, de Volvo XC40 Recharge P8 bij 623 euro, de C40 bij 646 euro, de Nissan Ariya bij 674 euro, de Volkswagen ID.5 bij 663 euro.

Is de bZ4X in dat rijtje echt een koopje?

Volt zei:
Let ook op dat extreem lage verbruik van 13.9 kWh/100km
Er moet me nog wat van het hart: Toyota goochelt met range en verbruik. Nu doen wel meer fabrikanten dat, maar Toyota doet het wel heel ondoorzichtig.

Eerst de basis. WLTP (P voor procedure) bestaat uit 4 WLTC-cycli (C voor cyclus). Deze zijn:
laag / urban, max 56 km/u
medium / suburban, max 76 km/u
hoog / rural, max 97 km/u
extra hoog / highway, max 131 km/u

Een volledige WLTP range en verbruik opgave bestaat uit de volgende elementen:
Verbruik stad
Verbruik snelweg
Verbruik gemiddeld
Range stad
Range snelweg
Range gemiddeld

Stad = cyclus laag + medium
Snelweg = cyclus hoog + extra hoog
Gemiddeld = cyclus laag + medium + hoog + extra hoog

Range is zonder laadverlies
Verbruik is inclusief laadverlies.

Nu Toyota. In eerste instantie gaven ze een range op tot wel 600 km. Dit was feitelijk juist, maar het was wel de "Range stad" (bij BEVs is range stad groter dan range snelweg, net omgedraaid als bij ICEs). De meeste fabrikanten geven gewoon de "Range gemiddeld" op, die dus lager is.
Toyota doet het nu nog steeds. Neem de instapper. In de folder/prijslijst staat netjes de "range gemiddeld" vermeld (512 km, overigens zonder expliciet te zeggen dat het hier om de gemiddelde cyclus gaat), maar in de configurator zetten ze alleen de "range stad" (583 km). Een tikje misleidend, want veel mensen zullen niet bewust zijn van het verschil stad/snelweg/gemiddeld.

Tot slot het verbruik dat jij noemt, 13,9 kWh/100km. Als de beschikbare energie (71,4 kWh) deelt door de "range gemiddeld" (512 km), krijg je ... precies 13,9 kWh/100km. Dit kan je echter niet vergelijken met de waarden, die de concurrentie opgeeft, want die doen het allemaal volgens de 'regels' en noemen het gemiddelde verbruik inclusief laadverlies. Die 13,9 kWh/100km is dus geen WLTP-waarde, maar een door Toyota berekende waarde. Nemen we voor het laadverlies bv. 10%, dan kom je uit op een geschat WLTP "verbruik gemiddeld" van 15,4 kWh/100km.

Kortom, Toyota kan zijn klantenservice aanzienlijk verbeteren.

In algemene zin vind ik eigenlijk dat de EU een publiek toegankelijke database moet opzetten waar alle in Europa geteste verbruikswaarden te vinden zijn, zodat alle getallen in folders en reclame controleerbaar zijn en volgens dezelfde standaard bereikt. Nu staat de deur op een kier voor gemarchandeer met de cijfers a la Toyota.

^^ dien een klacht / melding in bij de reclame code commissie. Kan best kans van slagen hebben.

Hoe rapporteert Subaru de WLTP(C) cijfers voor dit model?

Inderdaad een beetje verwarrend dat DirectLease het rijverbruik van de bZ4X laat zien, hopelijk gaan ze dit aanpassen naar het WLTP verbruik. Geeft wel mooi de gelegenheid het kleine verschil te zien met de eerder genoemde zeer lage WLTP waarde van 14,4 kWh/100km, het laadverlies is minder dan 5% een uitstekende score.

"Subaru Solterra nu bij de dealer

De Subaru Solterra is gearriveerd bij de Nederlandse dealers en vanaf begin november beschikbaar voor proefritten. De batterij-elektrische en vierwielaangedreven SUV met een rijbereik tot 465 km is leverbaar vanaf 56.395 euro. Leasetarieven beginnen bij 695 euro voor full operational lease, op basis van 10.000 km per jaar en een looptijd van 60 maanden. Voor de snelle beslissers is een klein aantal Solterra's uit voorraad leverbaar."

https://www.autozine.nl/subaru/solterra/nieuws/subaru-solterra-nu-bij-de-dealer

De Solterra met het "Sky Star Plus Package", wellicht een initiatief van de importeur of van een dealer? Wel interessant, met alle bumperdelen in carrosseriekleur. Op het exterieur en interieur (op de stoelbekleding) ook het Chinese (ahum Japans kanji) karakter voor ster.

1mXB5Do.png

aLlEY7P.png

t8EtQew.png

20286_1.webp

In het rood prima wat mij betreft en nog lage bijtelling dit jaar. Ook één van de beste EV's voor in de bergen en sneeuw met permanente vierwielaandrijving en veel bodemvrijheid.

.. of met gele remklauwen..:p

subaru-solterra-solterra-71-kwh-solterra-71-kwh.jpg

Rutger DC zei:
(..)De Solterra met het "Sky Star Plus Package", wellicht een initiatief van de importeur of van een dealer? (..)

https://www.autowereld.nl/subaru/solterra/solterra-71-kwh-star-edition-plus-14x-beschikbaar-37121342/foto.html

Renses is zelf officieel dealer (je zou het niet zeggen qua advertentieprofilering..) maar misschien wel eigen initiatief onder zijn 'groen' label?

https://www.subaru.nl/vind-uw-dealer

CD9LOP zei:
Zeer slecht resultaat Noorse test actieradius, 297 km

Bz4x haalt van geen kanten opgave Toyota, zeer slecht resultaat in test. Compleet fiasco de eerste EV van Toyota zo lijkt het.

Geen enkele BEV haalt natuurlijk de opgave van de fabrikant dus mij verbaast het niet. Wat me wel verbaast is de hoge verwachting die met name sommige Toyotafans van deze auto hadden. Het is niet realistisch om te verwachten dat de eerste serieuze BEV van een merk gelijk erg goed is, dat is nog geen enkele fabrikant gelukt.

Bimmert zei:
CD9LOP zei:
Zeer slecht resultaat Noorse test actieradius, 297 km

Bz4x haalt van geen kanten opgave Toyota, zeer slecht resultaat in test. Compleet fiasco de eerste EV van Toyota zo lijkt het.

Geen enkele BEV haalt natuurlijk de opgave van de fabrikant dus mij verbaast het niet. Wat me wel verbaast is de hoge verwachting die met name sommige Toyotafans van deze auto hadden. Het is niet realistisch om te verwachten dat de eerste serieuze BEV van een merk gelijk erg goed is, dat is nog geen enkele fabrikant gelukt.

Dat is waar maar Toyota blundert continue met de Bz4x, voor Toyota Noorwegen ook een blamage want Toyota was een, relatief, grote speler daar. Dat Toyota recent hele EV strategie heeft herzien lijkt dan ook zeer noodzakelijk, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Toyota moet terug naar tekentafel, interne processen herzien en veel betere pr en marketing gaan opzetten. Daarvoor kunnen ze in de leer bij de collega's van Vag.

Vlgs de Noren heeft eea te maken met o.a. 10% lagere capaciteit accupakket dit om 90% laadcapaciteit te waarborgen na 10 jaar. Een veiligheidsmaatregel die de Noren niet noodzakelijk vinden en Toyota dus wel. Toyota Noorwegen gaat nog formeel reageren op slechte resultaten.

CD9LOP zei:
Vlgs de Noren heeft eea te maken met o.a. 10% lagere capaciteit accupakket dit om 90% laadcapaciteit te waarborgen na 10 jaar. Een veiligheidsmaatregel die de Noren niet noodzakelijk vinden en Toyota dus wel. Toyota Noorwegen gaat nog formeel reageren op slechte resultaten.

Dat zeg je iedere keer en Toyota roept dit ook steeds. Maar het is niet zo dat andere fabrikanten dit niet doen. Sterker nog binnenkort is dit gewoon wettelijk verplicht. Toyota lijkt met cijfers te strooien als excuus en is dan ook nog eens erg selectief en soms op het randje van misleidend met cijfers.

Toyota heeft inmiddels gereageerd op het artikel van elbil24 met de gebruikelijke PR-babbel (zie onder). Het enige interessante is dat ze melden dat de wagen een vrij grote onderste buffer heeft. Als de range indicator op 0 km staat, zou er nog maximaal 8,1% accucapaciteit over zijn. Zelfs met dee extra range "onder 0" meegerekend, zou de bZ4X de slechts geteste EV in elbil24's testgeschiedenis zijn. Bovendien heeft iedere EV zo'n onderste buffer, meestal alleen niet zo groot. Elbil24 merkt ook terecht op, dat je deze niet bij de range kan rekenen, omdat je als bestuurder blind vaart: de auto geeft geen resterende actieradius meer aan, dus je moet maar gokken hoe ver je nog komt.

Wat er volgens mij wel eens gebeurd zou kunnen zijn (let op, dit is speculatief), heeft te maken met de melding van autonews.com dat de export-bZ4X-en uit China komen. Eerst meldde Toyota dat ze uit Japan zouden komen en die wagens hebben allemaal een Primearth/Panasonic accu. Het kan zijn dat Toyota alle homologaties, garantievoorwaarden en PR-communicatie opgesteld heeft gebaseerd op deze accu-versie.
Als de EU-modellen werkelijk uit China komen, dan hebben ze echter een CATL-accu. Ik kan niet achterhalen welke CATL-accu precies, het bedrijf maakt vele verschillende versies voor allerlei verschillende prijzen. Het kan echter zo zijn, dat Toyota zich genoodzaakt ziet, om financieel gedekt te zijn tegen de garantievoorwaarden, de netto capaciteit van de CATL-accu een stuk verder te reduceren. Als ik het goed heb, garandeert Toyota 90% range na tien jaar (binnen bepaalde voorwaarden). Een buffer van grofweg 15% aanleggen helpt dan mee om over tien jaar niet tegen allerlei grote claims aan te lopen. Hoe ze dat regelen zonder de wagen opnieuw te hoeven homologeren (met naar beneden bijgestelde range), dat is mij onduidelijk.

Bij deze test lijkt ook de HVAC erg inefficient te zijn, ondanks dat er een warmtepomp in de auto zou moeten zitten. Bij een buitemperatuur van 8C merk je het natuurlijk wel als je de temperatuurregeling op 23C zet, maar het mag zeker geen 25% rangeverlies opleveren. Zeker niet in Eco-modus.

Elbil24-artikel met de reactie van Toyota

Zou zo maar kunnen. Eerst was namelijk idd sprake dat Europa de Japanse Bz4x zou krijgen. In ieder geval blundert Toyota er aardig op los met de Bz4x.

Ik zie vooral veel blunders bij de Noorse test. Je moet sowieso de accu 100% laden en dan volledig leegrijden om een actieradiustest te doen, zeker als dat ook met de WLTP gebeurt. De eerste test van ruim 300 km actieradius was in de regen, bij 8 graden, op winterbanden en dus zonder de accu helemaal leeg te rijden. Dat Toyota grote buffers aanhoudt zowel aan de onder- als bovenkant zorgt voor een langere levensduur van de accu's, ook zijn ze voorzichtig met snelladen. Andere fabrikanten laten dit vaak aan de gebruiker over of grijpen achteraf in, b.v. Tesla die het snelladen afknijpt of Porsche die alsnog de mogelijkheid biedt een limiet in te kunnen stellen tot hoever je snellaadt om de accu te sparen.

Volt,
Bij een WLTP test is de accu "leeg" als de auto op de rollenbank niet langer een snelheid van 100 km/u kan aanhouden.
De Noren testen altijd totdat de actieradiusmeter op 0% of 0 km springt.
Bij de WLTP test pak je bij verschillende BEVs (niet alleen de Toyota) waarschijnlijk een stukje van de onderste buffer mee. De Noren doen echter een consumententest. In de echte wereld ga je niet tot de laatste km, vooral omdat je niet weet wat er daarna gebeurt. Kan de auto op de onderste buffer nog 2 km of nog 20 km rijden? Niemand wil dat in de praktijk uitvinden. Overigens zeggen de Noren dat de bZ4X met de onderste buffer erbij gerekend (~345 km) nog steeds een heel slecht resultaat neerzet.

De Noren geven aan dat Totota op veilig speelt, maar geven ook aan dat in een zeer concurrende markt dit een riskante strategie is, daar ben ik het mee eens overigens. Totota heeft een blijkbaar zeer gemiddelde EV neergezet en ontwikkelingen gaan zeer snel, zeker in segment van de Bz4x. Met de huidige aanpak diskwalificeert Toyota zich en loopt hierbij enorme imagoschade op. Zeker vergeleken met Kia/Hyuandai en ook Vag, Stellantis. Dit alles als gevolg van Toyoda zijn afkeer van EV's. Dat het kwartje inmiddels is gevallen in Tokio is dan weer positief want de vorig jaar met veel tam tam gepresenteerde EV concepts van Bz, Toyota en Lexus zijn on hold of geschrapt/vertraagd ten faveure van een nieuw EV onderstel. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald maar hoop vooral dat de houding van Toyota tav EV transitie daarmee ook aangepakt is.

Eens CDPLOP, al zou ik het ook graag anders zien. Op dit moment zou mijn keuze toch echt op Model Y vallen, mocht ik in de markt zijn voor een SUV in deze klasse. Ik hoop dat ze op tijd zijn, maar als ik zo bij mijn dealer pols dan proef ik toch een overtuiging (arrogantie wil ik het nog niet noemen) van de huidige strategie.

Persoonlijk vind ik Tesla en Kia/Hyundai enige EV'S die het overwegen waard zijn. Toyota gaat nu in ieder geval Tesla als voorbeeld nemen, dat is al stap in goede richting.

Autovisie heeft Bz4x getest, complete teleurstelling. Slechts 314km bereik, net zo'n slecht resultaat als de Noren hadden met hun test Bz4x. Toyota kan het met de Bz4x dus vergeten, fiasco.

Jan 7666490 zei:
En ook niks (veel)belovends dat er aankomt. Ben benieuwd of ze na 2025 nog bestaan in Europa…

Dat is niet waar dat weet je heel goed maar de BZ4X is een totaal fiasco. En dat is prima ook want Toyota loopt hierdoor enorme imagoschade op en dat vinden ze niet leuk, dus werk aan de winkel..... . Hoofdschuldige de Ceo Toyoda die geen affiniteit heeft, of had, met EV's. De recente voorstelling van concepts van een elektrische Chr zijn tekenen dat Toyota zich realiseert dat ze een andere koers moeten varen.

Het noorden van China kan best frisjes worden. Onlangs werden er een heleboel auto's met allerlei aandrijvingen getest, waaronder meer dan 60 NEVs. De buitentemperatuur daalde daarbij tot -20°C. Naast dat er een aantal warmtepompproblemen en lastige startende LFP-accu's werden geconstateerd, werd er ook een rangetest gedaan. Helaas kan ik de hele testuitslag niet vinden, maar d1ev heeft in ieder geval een samenvatting. Ze delen ook de twee slechts scorende BEVs. Een na laatste wordt de Nissan Ariya, die met 250 km ongeveer 46% van z'n opgegeven CLTC range haalt. Allerlaatste wordt, je raadt het al, de bZ4X, die met net 200 km slechts 37% van de CLTC range haalt. Daarnaast duurt het opladen bij de Toyota ook nog eens veruit het langst.

Range test op d1ev (chinees)

Het stukje over Toyota en Nissan met Google vertaald:

De batterijduur van Japanse nieuwe energie is de laatste

Vergeleken met het feit dat de airconditioner niet opwarmt en de kleine batterij bijna leeg is, denk ik dat wat iedereen het belangrijkst vindt aan de prestaties van nieuwe energievoertuigen in de winter, de levensduur van de batterij is. Laten we het niet hebben over de betere endurance-prestaties in deze wintertest, maar hier hebben we het vooral over de twee Japanners met de slechtste prestatie, wat nogal verrassend is, Toyota bZ4X en Nissan Ariya.

De Toyota bZ4X zou de eerste puur elektrische auto moeten zijn die door Toyota op de Chinese markt wordt gelanceerd. Hij is gepositioneerd als een middelgrote puur elektrische SUV met een richtprijs van 199.800 tot 284.800. Hij is uitgerust met een ternaire lithiumbatterij van CATL. De prestatie van de kilometerstandtest is echter geen "miljard punten". Het voltooiingspercentage van de wintertestbatterij van de bZ4X is slechts 37%, er is slechts 208 kilometer gereden en het gemiddelde stroomverbruik per 100 kilometer is maar liefst 32 graden. Met uitzondering van een paar mini-auto's zoals de Wuling Hongguang MINI EV, heeft de bZ4X de slechtste levensduur van de batterij.

Niet alleen dat, maar de laadsnelheid van Toyota bZ4X is ook de langzaamste. Van alle nieuwe energievoertuigen met snelladen is het de laatste. Het duurt 7 uur om volledig op te laden, terwijl de in eigen land geproduceerde nieuwe energie die goed presteert kan in één of twee uur volledig worden opgeladen.

Toen deed een andere Japanse speler, Nissan Ariya, het niet veel beter wat betreft batterijduur, met een voltooiingspercentage van de batterijlevensduur van slechts 46% en een gemiddeld stroomverbruik van 36 graden per 100 kilometer. Dit is een puur elektrisch model dat Nissan eindelijk heeft bedacht, en het verkoopt voor ongeveer 270.000 tot 350.000. Wat de levensduur van de batterij betreft, is het geen wonder dat het verkoopvolume slechts een paar honderd eenheden bedroeg sinds de lancering twee maanden geleden.

Hoewel we allemaal weten dat verschillende grote autofabrikanten in Japan aarzelen om puur elektrische voertuigen te ontwikkelen, is het niet nodig om met dergelijke producten te komen om de Chinese consument enthousiast te maken. Ik hoop dat de leidinggevenden van Japanse bedrijven na het zien van deze test voldoende over zichzelf kunnen nadenken en geen puur elektrische voertuigen willen maken, maar het is niet nodig om dergelijke producten te gebruiken om Chinese consumenten te walgen, toch?

Bz4x is volledig fiasco voor Toyota, wat een blamage. Als Toyota fan zwaar teleurgesteld in broddelwerk van Toyota sofar waar het gaat om EV's. Enorme imago schade ook voor Toyota, wat dieselgate was voor Vag is BZ gate voor Toyota.

Het is bij jou alleen maar superpositief of supernegatief, volgens mij :)

De toekomste BZ-auto's moeten wel beter worden ja. Qua looks gaan ze er binnenkort sowieso op vooruit.

MCW 84 zei:
Het is bij jou alleen maar superpositief of supernegatief, volgens mij :)

De toekomste BZ-auto's moeten wel beter worden ja. Qua looks gaan ze er binnenkort sowieso op vooruit.

Als je de Noorse test, Autovisie en overige media leest, ja, dan jan de conclusie niet anders dan zwaar negatief zijn. Autovisie is totaal niet ondet de indruk, druk ik mij zeer mild uit. Over de hybrids ben ik idd zeer positief, en terecht.

Er zijn zeker een paar verbeterpunten maar verder een uitstekend rijdende auto. Met name de grote buffer van 8 procent die overblijft als de batterij 'leeg' is zorgt voor onduidelijkheid over de actieradius. Toyota heeft inmiddels aangegeven de software aan te gaan passen zodat deze onduidelijkheid verdwijnt. In de WLTP wordt deze buffer wel leeggereden, daarom moet je voor allerlei conclusies te trekken dat in een test ook doen. Verder zorgt Toyota ervoor dat de batterij lang meegaat waardoor de laadsnelheid sneller wordt afgebouwd. Autovisie raadt sowieso aan voor de Active of Dynamic te gaan met 18 inch velgen en een WLTP actieradius van ruim 500 km.

Heb de testuitslag uit China gevonden:

1e kolom: bereikte range in % van CLTC-bereik
2e kolom: gemiddeld verbruik in kWh/100km
3e kolom: bereik in km bij -15°C, ECO-mode, verwarming op 24°C, gem. snelheid ongeveer 50 km/u

Zpx6wOi.jpg

Volt zei:
Er zijn zeker een paar verbeterpunten maar verder een uitstekend rijdende auto. Met name de grote buffer van 8 procent die overblijft als de batterij 'leeg' is zorgt voor onduidelijkheid over de actieradius. Toyota heeft inmiddels aangegeven de software aan te gaan passen zodat deze onduidelijkheid verdwijnt. In de WLTP wordt deze buffer wel leeggereden, daarom moet je voor allerlei conclusies te trekken dat in een test ook doen. Verder zorgt Toyota ervoor dat de batterij lang meegaat waardoor de laadsnelheid sneller wordt afgebouwd. Autovisie raadt sowieso aan voor de Active of Dynamic te gaan met 18 inch velgen en een WLTP actieradius van ruim 500 km.

Dat kan zo wezen maar doet de concurrentie dit dan niet? Is Toyota braafste jongetje van de klas? Ik vind het onbegrijpelijk dat Toyota zich zo te kijk zet.

En de oplaadtest.

Opmerkingen:
-De onderste 3 mini EVs kunnen niet snelladen
-1e kolom: accucapaciteit
-2e kolom: (Blauwe cijfers) laadtijd in minuten, 0-100% aan 120 kW oplader
-3e kolom: gemiddelde laadsnelheid
-4e kolom: hoogste laadsnelheid

dWuGMX8.jpg

Interessante lijst! De Ariya valt dan nog wel mee, die laadt in ieder geval snel.

ANWB vergelijkingstest tussen beide modellen (de Solterra met vierwielaandrijving tegen de Ariya):
https://youtu.be/ovdq87QwLyw
(Vanaf 11:46)

De actieradius slinkt enorm als je de verwarming aanzet. Een deel van het probleem zit kennelijk in de beperkte werking van de aanwezige waterpomp, die alleen werkt als de auto aan een laadpaal staat (voor het voorverwarmen van de auto).

Carthago zei:
Volt zei:

Dat kan zo wezen maar doet de concurrentie dit dan niet? Is Toyota braafste jongetje van de klas? Ik vind het onbegrijpelijk dat Toyota zich zo te kijk zet.

Toyota geeft niet voor niets een uitstekende garantie op de accu. Zeker in NL met een mild klimaat zal de bZ4X prima voldoen, ook voor de particuliere koper die een elektrische auto met lange levensduur zoekt.

Toyota maakt, net als Tesla, gebruik van diverse acculeveranciers in verschillende werelddelen. Voor de bZ modellen BYD, CATL en Panasonic (voor Europa), testen in andere werelddelen kunnen derhalve resultaten bieden die nogal verschillen van de Europese modellen.

Jammer dat de ID-serie niet meegenomen is in die grote test.

ANWB-filmpje gezien. Een standaard tv-serie duurt een half uur, inclusief reclames. Nu kijk je een half uur naar een vergelijkingstest. Beetje overdreven als je het mij vraagt. Die Subaru zou ik niet eens overwegen vanwege het lompe exterieur en lelijk/goedkoop interieur. De Nissan vind ik erg fraai, maar je zit wel beroerd voorin zeg.

Wederom mager resultaat voor de Bz4x

Ook Autoexpress bepaald niet onder de indruk van de Bz4x, voorzichtig uitgedrukt. De Bz4x voor mij toch wel de teleurstelling van 2022. Ben benieuwd wat deze auto in de lease gaat doen, sofar geen enkele positieve review gelezen over deze Toyota en ook Toyota zelf loopt er in Nederland niet echt warm voor. Reclameuitingen van Toyota voor de BZ serie, nog niet hezien. Wellicht is Louwman te druk met pluggen van Byd.

Ik lees enkel dat de range belabberd raakt met koud weer, net als alle andere BEV's en dat de snelheid lastig is af te lezen door het het stuur? Verder is alles prima en moet ie goed rijden.

Terug
Bovenaan