Topic voor alle oude bestelwagens en busjes

Hier in Zeeland rijdt ook nog zo'n witte Maestro 700L Van rond, dat is echter een orig. NL exemplaar.

rzasa zei:
Verschrikkelijke reclame, maar wat voor busje gebruiken ze hier?
https://www.youtube.com/watch?v=n5OjBYL14CA

Een ErAZ 762, uit Armenië.

Wikipedia

Klik: zumann.com/eraz-762:

eraz-762-v-06.jpg

Die uit de reclame lijkt me dan een unieke wagen. Hoeveel daarvan zouden er bestaan in NL?

Die Eraz was volgens dat Wikipedia-artikel een in licentie gebouwde RAF 977. Die in dat spotje lijkt me dus waarschijnlijker zo'n RAF.

929V6 zei:
Die Eraz was volgens dat Wikipedia-artikel een in licentie gebouwde RAF 977. Die in dat spotje lijkt me dus waarschijnlijker zo'n RAF.

Alleen is een RAF 977 een bus met ramen en een ErAZ een gesloten bestelbus.
(wat ik in andere artikelen heb kunnen lezen)

800px-RAF-977front.jpg

RAF 977

Nou, mijn busje er ook maar bij dan. De grote en oudere broer van de T3. Toen de mijne gebouwd werd liepen de laatste T2's nog van de band. Ik heb dan ook een T2 stuur (met de komst van de T3 kreeg de LT ook het modernere stuur). Verder waren de achterlichten ook gelijk aan de T2 natuurlijk.

Mijn exemplaar is uit 1979 en afgeleverd als korte wielbasis met hoog dak in Belgie (Kortrijk). Daarna direct omgebouwd naar camper en sindsdien binnen geslapen en alleen voor vakanties op pad geweest. Kilometerstand is vermoedelijk dan ook pas 140.000km en verder ziet de bus er erg goed uit. Foto's zijn van de export uit Belgie een aantal jaar terug. Inmiddels is de bus ietsje aan het roesten gegaan maar we blijven er scherp op. Ik heb hem pas sinds kort en gekocht van een bekende (dezelfde die de bus uit Belgie heeft gehaald).

Best apart geluid uit zo'n 6-cilinder lijn diesel die direct naast je stoel zit. Verder nog echt werken met een zeer vage versnellingspook in de 4-bak en geen stuurbekrachtiging. Zowaar wel rembekrachtiging, wat wel fijn is met een leeggewicht incl. camperinrichting van iets van 2,3 ton. Verder kunnen de ruitenwissers alleen gewone snelheid of iets meer snelheid (geen interval), de ruitesproeiers zijn via een balgje naast het koppelingspedaal (niets elektrisch dus), geen achterruitrij verlichting (gelukkig wel omgebouwd naar manouvreerlampen). Erg leuk die oude techniek.

5tu11.jpg

qq8g7p.jpg

En een recente foto:
11sdzd5.jpg

En even een snel voorbeeldje van het dashboard aangezien ik even geen eigen foto kan vinden. Op de kleur na wel zo'n beetje identiek.
4163017353_d99f8a6ab5_z.jpg

Denk trouwens niet dat er een toerenteller in zit. Zelfs een klok was te gek. De rechter"koker" bevat de snelheidsmeter en de linker is leeg op heel kleine brandstof en temperatuur meters na aan de randen.

Dennis_zw zei:
Kwam vandaag weer de
Code:
Voertuig
Kenteken		DL-63-29
Voertuigsoort		personenauto
Merk			SKODA
Handelsbenaming		1200
Brandstof		Benzine
Datum eerste toelating		 	30-06-1953
Datum aanvang laatste tenaamstelling	19-09-1995
Datum eerste afgifte Nederland		19-09-1995
tegen. Rijdt rond in Amsterdam. Ziet er niet uit overigens, ben verbaasd dat hij niet afgekeurd is in de APK. Vraag me trouwens af of grijs-kenteken oldtimers ook een oud kenteken krijgen dat niet grijs is. Want op het kentekenbewijs staat personenauto, maar met de dichte zijwanden en de ontbrekende achterbank is het duidelijk geen personenauto.

Deze op de foto ziet er beter uit...

429.jpg

Vorige week nog gezien in Amsterdam:

Want op het kentekenbewijs staat personenauto, maar met de dichte zijwanden en de ontbrekende achterbank is het duidelijk geen personenauto.

En dan blijkt dus dat hij gewoon ruiten en een achterbank heeft...

Dennis_zw zei:
Kwam vandaag weer de
Code:
Voertuig
Kenteken		DL-63-29
Merk			SKODA
Handelsbenaming		1200
Brandstof		Benzine
tegen. Rijdt rond in Amsterdam. Ziet er niet uit overigens, ben verbaasd dat hij niet afgekeurd is in de APK.
Geen APK-plicht <1960. ;)

Dakloos zei:
Dennis_zw zei:
Kwam vandaag weer de
Code:
Voertuig
Kenteken		DL-63-29
Merk			SKODA
Handelsbenaming		1200
Brandstof		Benzine
tegen. Rijdt rond in Amsterdam. Ziet er niet uit overigens, ben verbaasd dat hij niet afgekeurd is in de APK.
Geen APK-plicht <1960. ;)
Ding is schitterend.

Heb 2 weken geleden een daf bestel ex PTT gespot in Zwolle, foto's volgen zo spoedig mogelijk
Foto650-QCY34D6X.jpg

Ik drop dit bericht maar even in dit topic:
https://www.rijnmond.nl/nieuws/20-08-2015/failliete-spijkstaal-werd-groot-met-srv-wagen

Erg intressant onderwerp dit , jammer dat het al een poosje stil ligt . Zelf een groot fan van de grotere bestelwagens zoals de vario van mercedes en ook de dusseldorfer omdat ik deze zelf heb gehad . Nu mis ik hier eigenlijk nog de Masscott /Master-pro en voorloper Messenger van Renault , en omdat ik ook gek ben op iveco bussen mis ik de Iveco Zeta en TurboZeta , die al in de 70's bestonden als fiat-om of magirus deutz ,alleen weet ik daar geen type aanduiding van , misschienniet goed gebladerd , maar ik heb ze in dit topic niet gezien

Ik doe even een flinke schop omhoog!

Vorig jaar zag ik in Roden deze camper:

Dit is een MAN 470 Camper uit 1974. Eigenlijk niets meer dan een Saviem SG2.

Omdat MAN (volgens Wiki) (de) motoren leverde aan Saviem, mochten ze een eigen versie maken van de Saviem. Naast deze versie is er ook een Avia, een licentiebouw uit Tsjechië. EN bouwde Alfa Romeo zelfs een versie, de A38.

Ook vorig jaar zag deze fraaie FIAT 238, wederom een camper:

Misschien nog niet helemaal echt oud, maar inmiddels ook al weer 31 jaar oud. Ook erg zeldzaam, en wederom een camper. Deze Nissan Urvan:

Heb dit topic nog niet eerder gezien dus gelijk maar even weer een schopje omhoog, want die oude werkpaardjes blijft gewoon leuk spul.

Ik heb vorig jaar per ongeluk ook zo'n oud werkspeeltje gekocht, inmiddels 53 jaar jong met 20.000 km op de teller... is dus net ingereden, en kan nog wel een paar jaartjes mee.
Van oorsprong is het bussie tot 2016 als brandweerwagen in dienst geweest, maar de toeters en bellen zijn inmiddels allemaal verwijderd.

Peter O zei:
Ik doe even een flinke schop omhoog!

Vorig jaar zag ik in Roden deze camper:
https://live.staticflickr.com/65535/50161572691_8a38ae2c55_c.jpg
Dit is een MAN 470 Camper uit 1974. Eigenlijk niets meer dan een Saviem SG2.

Omdat MAN (volgens Wiki) (de) motoren leverde aan Saviem, mochten ze een eigen versie maken van de Saviem. Naast deze versie is er ook een Avia, een licentiebouw uit Tsjechië. EN bouwde Alfa Romeo zelfs een versie, de A38.

Leuk! En ook de achtergrondinformatie. Deze zie ik ook regelmatig op die plek in Roden als we daar zijn. Staat er al jaren, in gezelschap van andere oude vierwielers.

Leuke bus! Al vind ik het persoonlijk altijd ook wel leuk om aan de hand van het opschrift te zien waar hij als brandweerwagen dienst heeft gedaan.

Als het er allemaal nog netjes en een beetje tijdsorigineel uit had gezien dan had ik de brandweer stickers er nog wel een tijdje op laten zitten, maar dat was dus absoluut niet het geval.... en toen ik van tante agente ook nog het vriendelijke doch dringende advies kreeg om dat (vrij moderne jaren '90) blauwe zwaailicht te verwijderen heb ik alle restanten van het brandweerverleden er maar gelijk afgehaald.
Als alle roestplekjes, krassen, deukjes en boorgaten netjes weggewerkt en strak gemaakt zijn zal de gehele bus toch opnieuw gespoten gaan worden, grote kans dat er daarna dan wat eigen bedrijfsreclame in een tijdsoriginele versie op gaat komen.

Ik vind het juist leuk dat er een oude brandweerbus is waarbij je niet ziet dat het een brandweerbus is geweest!

Muddy Bandit zei:
Als het er allemaal nog netjes en een beetje tijdsorigineel uit had gezien dan had ik de brandweer stickers er nog wel een tijdje op laten zitten, maar dat was dus absoluut niet het geval.... en toen ik van tante agente ook nog het vriendelijke doch dringende advies kreeg om dat (vrij moderne jaren '90) blauwe zwaailicht te verwijderen heb ik alle restanten van het brandweerverleden er maar gelijk afgehaald.
Als alle roestplekjes, krassen, deukjes en boorgaten netjes weggewerkt en strak gemaakt zijn zal de gehele bus toch opnieuw gespoten gaan worden, grote kans dat er daarna dan wat eigen bedrijfsreclame in een tijdsoriginele versie op gaat komen.

Jammer. Waarschijnlijk net een strenge agente getroffen.

20.000 km is echt niks! Gaaf ding hoor. Zou denk ik met andere wielen, chromen spiegels e.d. en die 'witte band' voorop wel nog fraaier ogen. Gefeliciteerd met de aankoop.

Ik weet niks van busjes dus ik hou het bij 'mijn' merk; de Mazda Bongo (1966-1975). Deze auto voor de Japanse markt is op pagina 1 getoond op een foto uit het Mazda Museum. Vanaf de tweede generatie heb ik er al niks mee want het guitige was er wel vanaf.

CllTDdd.jpg

Verschillende uitvoeringen als miniatuur:
bJ78LUM.jpg

Foto's uit originele folders vind ik nog altijd het gaafst, vanwege het tijdsbeeld.:
dZibQjO.jpg

CBAfuMa.jpg

SWYQP61.jpg

Deze vond ik ook nog:
j10OGeD.png

O0it90W.png

0v5mqRp.png

rNWsD3t.png

rPX9zEc.png

0upWnxv.png

OMj5qru.png

phXQzmi.png

Hier vind je er nog veel meer: https://ameblo.jp/porsche356a911s/entry-11601639430.html

300EW124 zei:
"per ongeluk gekocht" wat moet ik me daar ongeveer bij voorstellen ? Intrigerende tekst.........

Ik was op zoek naar een geschikte jonge vervanger voor m'n huidige bedrijfs Transit die inmiddels 11 jaar oud is en al aardig wat kilometers op de teller heeft staan, en aangezien rood de huiskleur is voor m'n bedrijfswagens moet die vervanger dus ook weer rood zijn.
En dan zoek je een beetje op Gaspedaal met "bedrijfsauto" en "rood" als zoekcriterium, toen kwam ik dit ding opeens tegen.
En aangezien ik een liefhebber ben van alles wat oud is, brandstof verbruikt en meer als 3 wielen heeft en ik daar toch al in de buurt moest zijn heb ik dat ding maar even live bekeken en uit gekkigheid een bod gedaan zonder er ook maar een meter mee te hebben gereden... en dat bod werd geaccepteerd.
Zo werd ik dus totaal onverwacht de eigenaar van deze bus, had ik het thuisfront weer eens wat uit te leggen, heb ik er weer een hobbyproject bij en ben ik nog steeds op zoek naar een geschikte vervanger voor m'n huidige Transit werkbus. :)

Jay DoubleYou zei:
Jammer. Waarschijnlijk net een strenge agente getroffen.

Het was mij wel bekend dat de aanwezigheid van een blauw zwaailicht verboden is, ook als het niet meer werkt en optisch afgeschermd is.
Ik had er ook totaal geen problemen mee dat die lelijke blauwe dildo van het dak af moest, maar ik had daarvoor wel even tijd nodig aangezien die gaten in het dak dan ook gelijk weer dicht gelast moesten worden.... en daar had die tante agente dan ook nog wel weer begrip voor.

MCW 84 zei:
20.000 km is echt niks! Gaaf ding hoor. Zou denk ik met andere wielen, chromen spiegels e.d. en die 'witte band' voorop wel nog fraaier ogen. Gefeliciteerd met de aankoop.

Het is inderdaad niks maar vergis je niet: langdurige stilstand maakt veel meer kapot dan regelmatig een stuk rijden.
Het gehele remsysteem is inmiddels vervangen (was slechts symbolisch aanwezig), carburateur, brandstofslangen en wiellagers idem, en de motor gaat er nog uit voor een kleine revisie (distributietandwielen en alle uitgedroogde pakkingen/keerringen vervangen) waarbij de cilinderkoppen ook gelijk geschikt gemaakt worden voor loodvrije benzine en lpg.
En het uiterlijk blijft (op 2 kleine achteruitrijlichtjes en een camera na) verder geheel als een originele MK1 bestelbus, deze wordt dus niet met een lading chroom als een personenbus aangekleed.

Terug
Bovenaan