1 – Warme motor
2 – Schuine ondergrond
3 – Te vaak of te weinig olie bijvullen
4 – Verkeerde olie in de auto
5 – Olie te weinig verversen
6 – Oliedop vergeten
7 – Verkeerde vulgat
8 – Olie naast het gat mikken.
9 – Nieuw: niet langs de stealer kunnen gaan.
Even de boel nuanceren, correct me if i am wrong.
1- Zoals al gesteld, er zijn merken waarbij koud peilen niet kan. Een motor maakt in het blok een soort walm van oliedruppels en de olie wordt rondgepompt in het blok. Het doel van wachten tot de motor koud is, is het niet te vol gooien van de motor.
Als je met een warme motor te weinig olie zou ik er toch op gokken een beetje olie bij te vullen.
2- Tja. Dat kan een probleem zijn.
3- Hoe kan je te vaak olie bijvullen? Er zijn tegenwoordig auto's waar iedere 500 km een liter olie in gegooid moet worden (en de dealer beweert dat dit normaal is). Dit betekent letterlijk bij iedere tankbeurt olie bijvullen (actieradius is meestal rond de 500 km). Te weinig olie lijkt mij duidelijk, dan zakt het peil onder het minimum.
4- Ik ben van mening dat verkeerde olie beter is dan geen olie. Nu is het natuurlijk wel belangrijk in welke mate de olie 'verkeerd' is. Als je bijvoorbeeld geen longlife olie gebruikt maar gewone olie van de juiste viscositeit zal je er met een keer extra olieverversen wel goed uitkomen. Bijvoorbeeld: Bij motorfietsen gebruik je vaak olie geschikt voor een natte koppeling, de anti-frictiedopes in de motorolie voor auto's zorgt dat deze koppeling gaat slippen. Maar te weinig olie zorgt dat het blok met de koppeling in goede conditie op de sloop terecht komt.
5- Olie niet vaak genoeg verversen is een erg domme manier van bezuinigen. Olie vervuilt en na verloop van tijd gaat het als schuurmiddel werken. Het is ook van belang te letten op de maximale tijd dat olie in een blok mag zitten. Een fout die een enkele eigenaar van een voertuig wat maar weinig gebruikt wordt maakt is de olie na vijf jaar pas te verversen. Dit is ook een grapje wat je vaker bij motorfietsen tegenkomt, sommige eigenaren rijden maar een paar honderd kilometer per jaar en verversen daarom maar zelden de olie. Terwijl het onderhoudsschema duidelijk vermeld dat het eens per jaar of zesduizend kilometer moet, wat het eerst komt.
6- Dom. Maar het gebeurt.
7- Er staat meestal oil of 710 op, lees de manual als je twijfelt.
8- Het lijkt wel eens of sommige mensen een gieter gebruiken om het blok olie te geven. Het is echter de bedoeling alle olie in het gat te mikken.
Met een schoon stuk papier kan je eenvoudig een trechter maken of je vouwt het papier dubbel en gebruikt het als een gootje. Een stokje (schroevendraaier) is ook bruikbaar, mits die schoon is. Giet niet te snel, er zijn motorblokken waarbij de olie maar langzaam weg stroomt.
9- Er zijn tegenwoordig dealerorganisaties die zo weinig vertrouwen in het technisch vernuft van hun klanten hebben dat de klant zelf geen olie mag bijvullen. Heel leuk als je in Frankrijk mag uitleggen dat je speciale longlife olie nodig hebt terwijl de dealerorganisatie van dat merk een verbruik van een liter per duizend kilometer heel normaal vindt.
10- Bij veel auto's is het verschil tussen minimum en maximum een liter olie. Controleren of dit bij jouw auto ook zo is, is wel zo handig.
Je kan een bus van de correcte olie kopen en die in de kofferbak leggen. Veel oliebussen zijn verzegeld en olie in een afgesloten bus blijft lang goed. Denk er wel aan dat iets zwaars die bus open kan laten barsten en van het resultaat ga je niet blij worden - been there, done that.
Een kennis rijdt met een extra bus olie en een keukenpapiertje onder de motorkap rond.