Top 5 gemaakte fouten bij het bijvullen van olie

A

Anoniem

Guest
Naar onderzoek blijkt dat dit de meest voorkomende fouten zijn

1 – Warme motor
2 – Schuine ondergrond
3 – Te vaak of te weinig olie bijvullen
4 – Verkeerde olie in de auto
5 – Olie te weinig verversen

Bron: Aardig als je de bron vermeld, maar dit kan iedereen verzinnen. Dat maakt de bronvermelding reclame.

Ivanov
AutoWeek Moderator

:) Vekeerde olie is mij een keer gebeurd, zijn ook zoveel verschillende soorten. Maar de schade bleek uiteindelijk nog mee te vallen

Het mengen van verschillende soorten olie (niet merken) is ook niet goed volgens mij.

Ik dacht al top 5, zijn er überhaupt meer fouten mogelijk dan? Maar kennelijk kan het. :D

Maar toch 3e post en 2e die linkt naar dezelfde site?

De Schaduw zei:
Oliedop vergeten er op te draaien. o_O:)
Yep o_O En uiteraard vlak voordat je op vakantie vertrekt. Na een paar honderd kilometer begon het toch wel flink te stinken... :)

Het meest domme wat ik heb meegemaakt (was weliswaar in een vrachtwagen) was dat iemand de olie bijvulde in het ruitensproeierreservoir.
Chauffeur kwam er pas achter toen hij de ruitensproeier gebruikte en de voorruit opeens wel heel erg ondoorzichtig werd.

:rolleyes: Ik doe olie verwisselen altijd met een warme motor. Anders krijg je die oude rommel er toch niet fatsoenlijk uit zeg.

BMW 3 serie 2013 kan enkel het oliepeil via iDrive meten als de olie op minimaal 80 graden staat, dus dat de olie koud moet zijn om correct te kunnen peilen klopt dus niet altijd voor alle auto’s. Staat me voor dat bij een Porsche Boxer motor ook warm moet gepeild worden.

@P. Klieder : had ik voor in de Ardèche, olie moest dringend bijgevuld worden maar de BMW garages zijn daar niet dik gezaaid. Dan liever mengen met olie van de juiste viscositeit dan met te weinig olie verder rijden. Ipv BMW Longlife huppeldepup is er gewoon olie bijgegaan met een ACEA C3 kwalificatie.

ScaniaV8 zei:
Het meest domme wat ik heb meegemaakt (was weliswaar in een vrachtwagen) was dat iemand de olie bijvulde in het ruitensproeierreservoir.
Chauffeur kwam er pas achter toen hij de ruitensproeier gebruikte en de voorruit opeens wel heel erg ondoorzichtig werd.

Ach, ik heb al eens meegemaakt dat iemand de koelvloeistof heeft bijgevuld in een Tatra 148.:)
(even voor de niet kenners: die dingen zijn dus luchtgekoeld)

Wat olie peilen betreft is m'n Talbot Horizon trouwens best praktisch: daar zit een elektronische peilstok in, die meet bij elke start of het oliepeil voldoende is... indien te laag gaat het olielampje op het dash knipperen als de motor draait.
Zelf olie peilen is niet meer nodig, de peilstok is trouwens ook niet visueel afleesbaar.
Meerdere modellen van Simca/Talbot/Matra hadden dit systeem.

1 – Warme motor
2 – Schuine ondergrond
3 – Te vaak of te weinig olie bijvullen
4 – Verkeerde olie in de auto
5 – Olie te weinig verversen
6 – Oliedop vergeten
7 – Verkeerde vulgat
8 – Olie naast het gat mikken.
9 – Nieuw: niet langs de stealer kunnen gaan.

Even de boel nuanceren, correct me if i am wrong.

1- Zoals al gesteld, er zijn merken waarbij koud peilen niet kan. Een motor maakt in het blok een soort walm van oliedruppels en de olie wordt rondgepompt in het blok. Het doel van wachten tot de motor koud is, is het niet te vol gooien van de motor.
Als je met een warme motor te weinig olie zou ik er toch op gokken een beetje olie bij te vullen.

2- Tja. Dat kan een probleem zijn.

3- Hoe kan je te vaak olie bijvullen? Er zijn tegenwoordig auto's waar iedere 500 km een liter olie in gegooid moet worden (en de dealer beweert dat dit normaal is). Dit betekent letterlijk bij iedere tankbeurt olie bijvullen (actieradius is meestal rond de 500 km). Te weinig olie lijkt mij duidelijk, dan zakt het peil onder het minimum.

4- Ik ben van mening dat verkeerde olie beter is dan geen olie. Nu is het natuurlijk wel belangrijk in welke mate de olie 'verkeerd' is. Als je bijvoorbeeld geen longlife olie gebruikt maar gewone olie van de juiste viscositeit zal je er met een keer extra olieverversen wel goed uitkomen. Bijvoorbeeld: Bij motorfietsen gebruik je vaak olie geschikt voor een natte koppeling, de anti-frictiedopes in de motorolie voor auto's zorgt dat deze koppeling gaat slippen. Maar te weinig olie zorgt dat het blok met de koppeling in goede conditie op de sloop terecht komt.

5- Olie niet vaak genoeg verversen is een erg domme manier van bezuinigen. Olie vervuilt en na verloop van tijd gaat het als schuurmiddel werken. Het is ook van belang te letten op de maximale tijd dat olie in een blok mag zitten. Een fout die een enkele eigenaar van een voertuig wat maar weinig gebruikt wordt maakt is de olie na vijf jaar pas te verversen. Dit is ook een grapje wat je vaker bij motorfietsen tegenkomt, sommige eigenaren rijden maar een paar honderd kilometer per jaar en verversen daarom maar zelden de olie. Terwijl het onderhoudsschema duidelijk vermeld dat het eens per jaar of zesduizend kilometer moet, wat het eerst komt.

6- Dom. Maar het gebeurt.

7- Er staat meestal oil of 710 op, lees de manual als je twijfelt.

8- Het lijkt wel eens of sommige mensen een gieter gebruiken om het blok olie te geven. Het is echter de bedoeling alle olie in het gat te mikken.
Met een schoon stuk papier kan je eenvoudig een trechter maken of je vouwt het papier dubbel en gebruikt het als een gootje. Een stokje (schroevendraaier) is ook bruikbaar, mits die schoon is. Giet niet te snel, er zijn motorblokken waarbij de olie maar langzaam weg stroomt.

9- Er zijn tegenwoordig dealerorganisaties die zo weinig vertrouwen in het technisch vernuft van hun klanten hebben dat de klant zelf geen olie mag bijvullen. Heel leuk als je in Frankrijk mag uitleggen dat je speciale longlife olie nodig hebt terwijl de dealerorganisatie van dat merk een verbruik van een liter per duizend kilometer heel normaal vindt.

10- Bij veel auto's is het verschil tussen minimum en maximum een liter olie. Controleren of dit bij jouw auto ook zo is, is wel zo handig.

Je kan een bus van de correcte olie kopen en die in de kofferbak leggen. Veel oliebussen zijn verzegeld en olie in een afgesloten bus blijft lang goed. Denk er wel aan dat iets zwaars die bus open kan laten barsten en van het resultaat ga je niet blij worden - been there, done that.
Een kennis rijdt met een extra bus olie en een keukenpapiertje onder de motorkap rond.

Niseko zei:
BMW 3 serie 2013 kan enkel het oliepeil via iDrive meten als de olie op minimaal 80 graden staat, dus dat de olie koud moet zijn om correct te kunnen peilen klopt dus niet altijd voor alle auto’s. Staat me voor dat bij een Porsche Boxer motor ook warm moet gepeild worden.

Klopt, heb ik ook in mijn auto. Maar hij gaf bij mij vol aan in het scherm, bij de winterbandenwissel 2 dagen later werd mij door de dealer verteld dat ze er een liter olie bijgegooid hadden (na 30.000 km dus alsnog netjes). Dus of het echt betrouwbaar is..

Niseko zei:
@P. Klieder : had ik voor in de Ardèche, olie moest dringend bijgevuld worden maar de BMW garages zijn daar niet dik gezaaid. Dan liever mengen met olie van de juiste viscositeit dan met te weinig olie verder rijden. Ipv BMW Longlife huppeldepup is er gewoon olie bijgegaan met een ACEA C3 kwalificatie.

Nee in noodgevallen is zelfs olijfolie beter dan te weinig olie.

.Timo zei:
De Schaduw zei:
Yep o_O En uiteraard vlak voordat je op vakantie vertrekt. Na een paar honderd kilometer begon het toch wel flink te stinken... :)

Heeft de garage (dealer) bij mij ook eens vergeten. Begon na een kilometer al te stinken. Konden zij vervolgens de hele motor (van buiten) schoonmaken.

Meeuw zei:
.Timo zei:
De Schaduw zei:

Heeft de garage (dealer) bij mij ook eens vergeten. Begon na een kilometer al te stinken. Konden zij vervolgens de hele motor (van buiten) schoonmaken.

Helaas was ik zelf de sukkel dus dat mocht ik ook lekker zelf doen.

Ik rij gewoon van beurt tot beurt (30.000 km) zonder olie bij te vullen, bij de Megane zakt de olie met 165.000 km 2/5 deel van max-min schaal en bij Grande Punto met 100.000 km ongeveer 1/2 deel van de max-min schaal.

Megane is nu weg en Grand Scenic is afwachten hoe het olieverbruik is.

$_84.JPG

In mijn begin dit jaar aangeschafte E39 ging het lampje links onderaan ineens branden. Ging er blind van uit dat mijn olie laagstond.
Keeperde er bijna een liter olie in. Bij contact aanzetten brande het lampje op dezelfde manier:eek:. Dit is dus het motoronderhoud-interval lampje.

Jaren geleden in mijn diensttijd een verhaal van een dienstplichtig "monteur" die de olie vulde tot aan de rand van de olievuldop. 16 liter ging erin.

Terug
Bovenaan