Tol Blankenburgertunnel (A24) duidelijk aangegeven? Ervaring met boete/naheffing?

Het is nog erger. Ik heb de helpdesk destijds gevraagd of ik nog kon betalen. Dat bleek nog te kunnen. Ik heb een banknummer gekregen en een code van 16 cijfers en het geld direct overgemaakt. Na enige weken kreeg ik het terug met de mededeling dat ik volgens het systeem te laat zou zijn. Kortom ik heb betaald, maar dat is niet geaccepteerd door "het systeem"

Even een update.

Ik heb zelf de tunnel genomen. Ik moet zeggen: je ziet wel vol op A24TOL borden naar het zuiden. Heel eerlijk gezegd had ik op de terugweg het idee dat de tol daar niet geldt, pas op het allerlaatste stond daar een behoorlijk cryptisch "PAY e-tol.nl < 72h" bord.

Ik had na de heenreis al een herinnering aangemaakt. Toch merkte ik dat je zoiets snel vergeet (na het retourtje, meteen weer een andere afspraak). Dankzij mijn herinnering toch net even twee ritten betaald, dat ging vrij simpel.

Ik heb mezelf ook aangemeld op move-izi. Niet echt een aanrader, maar vanwege nieuwsgierigheid toch maar even de boel ingesteld. Ik vond het namelijk erg jammer dat je:
  1. Een account moet aanmaken, met username (hallo 1995, wist je dat in 2010 Digid toch echt wel gemeengoed is?)
  2. Daar ook je volledige naam en postadres moet achterlaten (Heb ik maar gedaan want anders mis ik vast weer één of ander reset/herinnering optie)
  3. Een actieve betalingmethode moet aanmaken (ik denk creditcard of SEPA (automatische incasso). Ik heb de laatste gekozen. Dan moet je ook nog weer activeren met ideal.
Dat je je kenteken en email moet invoeren zal ik niet als jammerlijk punt opvoeren. Die twee zijn namelijk behoorlijk fundamenteel.

Waarom moeten al die persoonlijke gegevens ingevoerd worden en waarom kan het niet gewoon met een kenteken plus email adres of anders mobiel telefoonnummer?

De automatische incasso rechten geef je trouwens aan een Spaans bedrijf. Ok, één Europa, maar toch geeft het een extra vreemd smaakje.

Samengevat, er is dus al een systeem met kentekenherkenning en het mandaat te incasseren (straks €8 herinnering en €36(?) boete), maar nee daar 'moet' dan weer zo'n hele database bovenop worden geknutseld zodat je gegevens nog makkelijker voor het oprapen liggen. Voor boeven is dit een heerlijke database, NAW plus autogegevens én email om een fijne phising campagne op te starten.

"Geachte heer Jansen, uw BMW M5 uit bouwjaar 2023 met kenteken ABC123 komt in aanmerking voor een terugroepactie om een electronische ABS module te vervangen. Om het ongemak voor u te beperken halen wij de auto gratis en voor niets op. Geeft u de sleutels maandag 1 oktober tussen 8:00 en 9:00 mee aan onze chauffeur en u krijgt u auto dezelfde werkdag nog terug.

Met vriendelijke groet,

Snelle Jaappie!^H^H^H^H^H^H Bert Belangrijk, BMW Dusseldorf"

Overigens heeft een vriend al de €36 boete gekregen, woont & werkt al tig jaar in Rotterdam en rijdt regelmatig die kant op. Hij heeft de nu nog gratis herinnering mogelijk ook gemist/vergeten?

Waarom moeten al die persoonlijke gegevens ingevoerd worden en waarom kan het niet gewoon met een kenteken plus email adres of anders mobiel telefoonnummer?

De automatische incasso rechten geef je trouwens aan een Spaans bedrijf. Ok, één Europa, maar toch geeft het een extra vreemd smaakje.
Precies de reden dat ik dus géén account gemaakt heb. Dat vreemde smaakje. Wat gebeurt er met mijn gegevens daar? Als een dienst gratis is, ben ik niet de klant, maar het product. Dat accepteer ik van een hoop dingen, maar niet van een overheid die tol heft via een vage stroman in Spanje, die dus misschien niet onder de Autoriteit Persoonsgegevens valt. Of wel. Maar vaag in elk geval.

We betalen allemaal bergen belasting, waarom moet er voor die lousy anderhalve euro tol nou zo'n vage constructie opgetuigd worden? Had de MRB voor heel Nederland met een paar centen verhoogd en je was klaar geweest.

En nou beperkt dit gedoe zich tot één tunnel, dus het valt wel mee. Maar wie zegt dat je straks niet ook tol moet betalen voor de verlengde A16, of de doorgetrokken A15-A12. Of....? Het principe past gewoon niet in Nederland. Je moet op die postzegel van ons niet na elke rit moeten nadenken over welke tolwegen je nou wel of niet gepasseerd bent. Daar is nu nog geen sprake van, maar uit principe zou je als land niet aan dit soort geneuzel moeten beginnen denk ik.

Doorgetrokken A15 wordt vermoedelijk hetzelfde.
Ik ben er werkgerelateerd helaas nogal druk mee. Zo'n systeem past echt niet hier. Het roept zoveel vragen en gedoe op.

^^ Ja, de verlenging wordt betaald uit de tolgelden, uiteindelijk.

Welke provider dat wordt? Denk dat daar nog een aanbesteding voor moet komen.

De tolheffing voor de ViA15 maakt in ieder geval onderdeel uit van dezelfde wet als die voor de Blankenburgertunnel geldt.

Ik heb de helpdesk destijds gevraagd of ik nog kon betalen. Dat bleek nog te kunnen. Ik heb een banknummer gekregen en een code van 16 cijfers en het geld direct overgemaakt. Na enige weken kreeg ik het terug met de mededeling dat ik volgens het systeem te laat zou zijn. Kortom ik heb betaald, maar dat is niet geaccepteerd door "het systeem"

Jammer dat de betreffende helpdeskmedewerker(ster) niet op de hoogte was van de eigen regels, want je kan dus maar beperkt 'later' betalen, hierna gaat dus het herinneringssysteem in werking dat dus, kennelijk, niet om kan gaan met kentekens van onze oosterburen? Vreemd.

@Ben 8576975 Ik zou informatie inwinnen bij een NL politiebureau dat nog open is (op afspraak). Leg daar je situatie voor en wellicht kunnen hun een check op kenteken doen óf er een beschikking open staat? Soms staan ze ook wel te ANPR'n op grensovergangen, dan zou je toch misschien ook eruit gepikt kunnen worden? :unsure: Dan ben je (is je vrouw) er maar vanaf.

Laatst bewerkt:
Ik heb zelf de tunnel genomen. Ik moet zeggen: je ziet wel vol op A24TOL borden naar het zuiden. Heel eerlijk gezegd had ik op de terugweg het idee dat de tol daar niet geldt, pas op het allerlaatste stond daar een behoorlijk cryptisch "PAY e-tol.nl < 72h" bord.

Dan heb je de aankondigingen op de A15 zelf gemist, denk ik. Want ze hangen er wel, ik vind juist vanaf de A20 dat het minder prominent is dan vanaf de A15.

Op het wegenform zijn beide richtingen te bekijken op de openingsdag 7 december 2024 (19:37 uur).

• Leuk
Waarderingen: Vorq
van een overheid die tol heft via een vage stroman in Spanje, die dus misschien niet onder de Autoriteit Persoonsgegevens valt. Of wel. Maar vaag in elk geval.

We betalen allemaal bergen belasting, waarom moet er voor die lousy anderhalve euro tol nou zo'n vage constructie opgetuigd worden? Had de MRB voor heel Nederland met een paar centen verhoogd en je was klaar geweest.

'Gelukkig' zijn er wel EU uitvoeringsverordeningen die e.e.a juridische zouden moeten borgen.

• Uitvoeringsverordening (EU) 2020/204: Externe link: Uitvoeringsverordening (EU) 2020/204 van de Commissie van 28 november 2019 inzake gedetailleerde verplichtingen van aanbieders van de Europese elektronische tolheffingsdienst, de minimuminhoud van de gebiedsverklaring van de Europese elektronische tolheffingsdienst, elektronische interfaces en eisen voor interoperabiliteitsonderdelen, en tot intrekking van Beschikking 2009/750/EG (PbEU 2020, L 43);

• verwerking van persoonsgegevens: verwerking van persoonsgegevens als bedoeld in artikel 4, onderdelen 1 en 2, van de Algemene verordening gegevensbescherming;

Maar goed, het gaat uiteindelijk ook hoe zo'n incassobedrijf in Spanje met de regeltjes en afspraken omgaat. Een server in Spanje kán natuurlijk een vinkje verkeerd hebben staan en zo lek als een mandje zijn.. :whistle:

'Gelukkig' zijn er wel EU uitvoeringsverordeningen die e.e.a juridische zouden moeten borgen.

Maar goed, het gaat uiteindelijk ook hoe zo'n incassobedrijf in Spanje met de regeltjes en afspraken omgaat. Een server in Spanje kán natuurlijk een vinkje verkeerd hebben staan en zo lek als een mandje zijn..
Maar dat geldt precies hetzelfde voor een bedrijf in Nederland. We hebben nu juist de EU om ervoor te zorgen dat zowel in Spanje als in Nederland zoveel als politiek mogelijk is dezelfde regels gelden (voor zover die de toegang tot elkaars markten raken). In dit geval gaat het zelfs om letterlijk dezelfde regels, namelijk de AVG (ook bekend als GDPR). Daar heeft elk bedrijf in Spanje en in Nederland zich in gelijke mate aan te houden.

Dat heeft het ook mogelijk gemaakt dat een Spaans bedrijf kennelijk deze order heeft kunnen binnenhalen: er was geen Nederlands bedrijf dat het beter kon (of wilde) doen. En dat vertaalt zich in lagere kosten en dus lagere tol voor degenen die door de tunnel rijden, zonder dat het risico op misbruik / uitlekken van gegevens wordt vergroot.

Dat heeft het ook mogelijk gemaakt dat een Spaans bedrijf kennelijk deze order heeft kunnen binnenhalen: er was geen Nederlands bedrijf dat het beter kon (of wilde) doen. En dat vertaalt zich in lagere kosten en dus lagere tol voor degenen die door de tunnel rijden, zonder dat het risico op misbruik / uitlekken van gegevens wordt vergroot.
OK, maar wat is het verdienmodel van dat Spaanse bedrijf dan? Ik betaal hen niet als tolbetaler, want er komt geen opslag op de tol. Als onze overheid hen betaalt, is de tolopbrengst dus lager, lijkt me ook gek. Dus waar verdient dat bedrijf dan geld mee? Ik kan niks anders bedenken dan de handel in gegevens, want dat is het enige dat ze wel van me vragen. Dat zal onder de genoemde GDPR-wetten niet kunnen en dus wellicht ook niet gebeuren, maar dan snap ik dus niet hoe het werkt.

Zij zijn gewoon een dienstverlener die betaald wordt voor het verwerken van de gegevens ten behoeve van hun opdrachtgever. Net als dat veel bedrijven geen eigen servercapaciteit aanhouden maar dat bij derden (in de cloud) inhuren, kan die leverancier dat beter en efficiënter dan dat de overheid (of de exploitant van de tunnel) het zou kunnen. Dat bespaart hun dus geld. Onderaan de streep houdt de overheid / tunnelexploitant meer over, dus kan de tol lager uitpakken dan als die dienstverlener niet was ingehuurd. En of de kosten van die dienstverlener nu uit een speciale toeslag komt of uit de grote pot, maakt voor het kostenplaatje helemaal niets uit.

In dergelijke situaties mag de dienstverlener helemaal niets met de gegevens, behalve wat uitdrukkelijk door de opdrachtgever (dus de overheid of tunnelexploitant) is bepaald, e.e.a. conform de AVG. Als ze de gegevens echt zouden doorverkopen, zou dat in strijd met de wet zijn en eigenlijk het faillissement van het bedrijf kunnen betekenen als dat zou uitkomen. Dat risico gaat zo'n bedrijf echt niet willen lopen. En dat risico zou niet kleiner worden als een Nederlands in plaats van een Spaans bedrijf was ingehuurd.

Laatst bewerkt:
^^ Ja, okay maar ik denk dat het tegenwoordig het risico op het stelen van dergelijke gegevens groter is.
Neem nu die hack bij dat laboratorium inzake o.a. het bevolkingsonderzoek.
Ik hoorde de voorzitster van de raad van bestuur van bevolkingsonderzoek NL zinnige dingen zeggen over afspraken die zij omtrent gegevensgebruik, opslag en beveiliging heeft gemaakt met de drie laboratoria die het werk mogen uitvoeren. Kennelijk is er nu één waarbij die afspraken geschonden lijken te zijn (in ieder geval de termijn van het melden, want die bedraagt wettelijk maar één dag na constatering, begreep ik).

Vervolgens wordt er geld 'verdient' met gestolen gegevens via het duistere internetweb.
Wat kan je er, als simpele burger en goed van vertrouwen, tegen doen?

Ik betaal hen niet als tolbetaler, want er komt geen opslag op de tol. Als onze overheid hen betaalt, is de tolopbrengst dus lager, lijkt me ook gek. Dus waar verdient dat bedrijf dan geld mee?

Ergens zit er wel een vergoeding in het tolbedrag. De 'fee' die je bij de andere aanbieders betaald is voor de extra dienstverlening (grote wagenparken, management rapportages e.d) volgens mij.

Via de regelingen ETS / EETC (tol regelingen in Europa) is wel wat meer te lezen over hoe tolbedragen tot stand (mogen) komen.

Overigens, uiteindelijk vloeien verdiensten ergens, hoog in de boom, als dividend (naar ik aanneem) terug naar de aandeelhouder, het NL pensioenfonds APG. ;)

MOVE-IZI is de merknaam van het Nederlandse bedrijf IZI-to, een dochteronderneming van het Portugese Via Verde, dat in Nederland tolheffingsdiensten aanbiedt. Na een Europese aanbesteding voor automatische tolheffing koos de RDW (de Nederlandse vervoersautoriteit) voor IZI-to.

(..) Via Verde heeft tientallen jaren ervaring met het innen van tol in Portugal en is een betrouwbare partner. Het land heeft honderden kilometers aan tolwegen, die allemaal door Via Verde worden beheerd. Via Verde is onderdeel van de Brisa Group, waarvan de grootste aandeelhouder de Nederlandse pensioenverzekeraar APG is.

Op de site van eTol staan ook mega uitgebreide documenten over hoe je je kan aansluiten als toldienstverlener. Geen overbodige luxe, want drie partijen is niet echt veel: eentje die het voor de berijders gratis doet maar geen keuzes biedt qua aanmeldproces of facturatie, een B2C partij en een vrij jonge B2B partij.
Ik kan wel zeggen dat ik inmiddels expert ben op het vlak van eTol voor dit traject. Niet gek, want ik ben hiermee bezig geweest voor een van de grootste wagenparken van het land.

Mocht iemand nog tips hebben voor een betaal- of herinneringsservice dan hoor ik het graag. Het liefst een app of mail en dan handmatig betalen via bijvoorbeeld ideal of creditcard.

Ik heb mijn eerste retourtje met move-izi gemaakt en heb er geen goed gevoel bij. Op het dashboard zou ik om 4(am?) en 12 (am/pm) uur een rit hebben gemaakt. Via een detailpagina blijkt dat toch gewoon 12:00 en 16:00 te zijn. Wat wel klopt. Gelukkig heb ik geen wantrouwende vrouw.

Ik belande ook op de management console van de identity server, ook wat wazig/rommelig. Wat is er nog meer niet afgeschermd vraag je je dan af.

Wanneer dit nu afgeschreven gaat worden is me ook niet duidelijk. Factuur staat op maandelijks en kan ook op wekelijks. Ik zou het liever direct hebben.

Ze werken toch met een tegoed, het minimale bedrag is dat je per keer kan bijstorten is €16,00.
Getver dat is mogelijk jaren vooruit betalen. Erg stevig.

Nee ik heb nu automatische incasso (SEPA optie in jargon), tot nu toe is er pas 1 cent afgehaald met ideal om dit activeren. Prettige daarbij is dat je dan kan storneren (terugstorten), maar nog liever ontvang ik gewoon een mailtje en doe die enkele betaling of dubbele rit de volgende dag zelf.

Ik heb mijn eerste retourtje met move-izi gemaakt en heb er geen goed gevoel bij. Op het dashboard zou ik om 4(am?) en 12 (am/pm) uur een rit hebben gemaakt. Via een detailpagina blijkt dat toch gewoon 12:00 en 16:00 te zijn. Wat wel klopt. Gelukkig heb ik geen wantrouwende vrouw.
Die twaalfuurs notatie liep ik ook al tegenaan idd. Gelukkig zit dat issue bij MoveIZI en niet bij E-tol zelf.

Je kan ook bij Flitsmeister of 24Toll terecht maar dan komen er wel wat kosten per doorgang bij.

Terug
Bovenaan