Barri
Moderator
Na 7 december wel. Tot dan is de betalingsherinnering nog gratis. Ik heb mijn kenteken bij MoveIZI aangemeld, daar zitten er geen administratiekosten bij.Wel minder dan de kosten voor de betalingsherinnering![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Moderator
Na 7 december wel. Tot dan is de betalingsherinnering nog gratis. Ik heb mijn kenteken bij MoveIZI aangemeld, daar zitten er geen administratiekosten bij.Wel minder dan de kosten voor de betalingsherinnering![]()
Dat is wel heel frappant. Je zou zeggen dat als de eigenaresse van de auto wil betalen, dit gewoon mogelijk moet zijn.Nee die heeft precies dezelfde problemen. We wonen op hetzelfde adres. Daar ligt het probleem niet.
Precies de reden dat ik dus géén account gemaakt heb. Dat vreemde smaakje. Wat gebeurt er met mijn gegevens daar? Als een dienst gratis is, ben ik niet de klant, maar het product. Dat accepteer ik van een hoop dingen, maar niet van een overheid die tol heft via een vage stroman in Spanje, die dus misschien niet onder de Autoriteit Persoonsgegevens valt. Of wel. Maar vaag in elk geval.Waarom moeten al die persoonlijke gegevens ingevoerd worden en waarom kan het niet gewoon met een kenteken plus email adres of anders mobiel telefoonnummer?
De automatische incasso rechten geef je trouwens aan een Spaans bedrijf. Ok, één Europa, maar toch geeft het een extra vreemd smaakje.
Ik heb de helpdesk destijds gevraagd of ik nog kon betalen. Dat bleek nog te kunnen. Ik heb een banknummer gekregen en een code van 16 cijfers en het geld direct overgemaakt. Na enige weken kreeg ik het terug met de mededeling dat ik volgens het systeem te laat zou zijn. Kortom ik heb betaald, maar dat is niet geaccepteerd door "het systeem"
Ik heb zelf de tunnel genomen. Ik moet zeggen: je ziet wel vol op A24TOL borden naar het zuiden. Heel eerlijk gezegd had ik op de terugweg het idee dat de tol daar niet geldt, pas op het allerlaatste stond daar een behoorlijk cryptisch "PAY e-tol.nl < 72h" bord.
van een overheid die tol heft via een vage stroman in Spanje, die dus misschien niet onder de Autoriteit Persoonsgegevens valt. Of wel. Maar vaag in elk geval.
We betalen allemaal bergen belasting, waarom moet er voor die lousy anderhalve euro tol nou zo'n vage constructie opgetuigd worden? Had de MRB voor heel Nederland met een paar centen verhoogd en je was klaar geweest.
- Uitvoeringsverordening (EU) 2020/204: Externe link: Uitvoeringsverordening (EU) 2020/204 van de Commissie van 28 november 2019 inzake gedetailleerde verplichtingen van aanbieders van de Europese elektronische tolheffingsdienst, de minimuminhoud van de gebiedsverklaring van de Europese elektronische tolheffingsdienst, elektronische interfaces en eisen voor interoperabiliteitsonderdelen, en tot intrekking van Beschikking 2009/750/EG (PbEU 2020, L 43);
- Verordening (EU) 2018/858: Externe link: Verordening (EU) 2018/858 van het Europees Parlement en de Raad van 30 mei 2019 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan en systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn bestemd, tot wijziging van Externe link: Verordeningen (EG) nr. 715/2007 en Externe link: (EG) nr. 595/2009 en tot intrekking van Externe link: Richtlijn 2007/46/EG (PbEU 2018, L 151);
- verwerking van persoonsgegevens: verwerking van persoonsgegevens als bedoeld in artikel 4, onderdelen 1 en 2, van de Algemene verordening gegevensbescherming;
Maar dat geldt precies hetzelfde voor een bedrijf in Nederland. We hebben nu juist de EU om ervoor te zorgen dat zowel in Spanje als in Nederland zoveel als politiek mogelijk is dezelfde regels gelden (voor zover die de toegang tot elkaars markten raken). In dit geval gaat het zelfs om letterlijk dezelfde regels, namelijk de AVG (ook bekend als GDPR). Daar heeft elk bedrijf in Spanje en in Nederland zich in gelijke mate aan te houden.'Gelukkig' zijn er wel EU uitvoeringsverordeningen die e.e.a juridische zouden moeten borgen.
Maar goed, het gaat uiteindelijk ook hoe zo'n incassobedrijf in Spanje met de regeltjes en afspraken omgaat. Een server in Spanje kán natuurlijk een vinkje verkeerd hebben staan en zo lek als een mandje zijn..
OK, maar wat is het verdienmodel van dat Spaanse bedrijf dan? Ik betaal hen niet als tolbetaler, want er komt geen opslag op de tol. Als onze overheid hen betaalt, is de tolopbrengst dus lager, lijkt me ook gek. Dus waar verdient dat bedrijf dan geld mee? Ik kan niks anders bedenken dan de handel in gegevens, want dat is het enige dat ze wel van me vragen. Dat zal onder de genoemde GDPR-wetten niet kunnen en dus wellicht ook niet gebeuren, maar dan snap ik dus niet hoe het werkt.Dat heeft het ook mogelijk gemaakt dat een Spaans bedrijf kennelijk deze order heeft kunnen binnenhalen: er was geen Nederlands bedrijf dat het beter kon (of wilde) doen. En dat vertaalt zich in lagere kosten en dus lagere tol voor degenen die door de tunnel rijden, zonder dat het risico op misbruik / uitlekken van gegevens wordt vergroot.
Ik betaal hen niet als tolbetaler, want er komt geen opslag op de tol. Als onze overheid hen betaalt, is de tolopbrengst dus lager, lijkt me ook gek. Dus waar verdient dat bedrijf dan geld mee?
MOVE-IZI is de merknaam van het Nederlandse bedrijf IZI-to, een dochteronderneming van het Portugese Via Verde, dat in Nederland tolheffingsdiensten aanbiedt. Na een Europese aanbesteding voor automatische tolheffing koos de RDW (de Nederlandse vervoersautoriteit) voor IZI-to.
(..) Via Verde heeft tientallen jaren ervaring met het innen van tol in Portugal en is een betrouwbare partner. Het land heeft honderden kilometers aan tolwegen, die allemaal door Via Verde worden beheerd. Via Verde is onderdeel van de Brisa Group, waarvan de grootste aandeelhouder de Nederlandse pensioenverzekeraar APG is.
Moderator
Getver dat is mogelijk jaren vooruit betalen. Erg stevig.Ze werken toch met een tegoed, het minimale bedrag is dat je per keer kan bijstorten is €16,00.
Moderator
Die twaalfuurs notatie liep ik ook al tegenaan idd. Gelukkig zit dat issue bij MoveIZI en niet bij E-tol zelf.Ik heb mijn eerste retourtje met move-izi gemaakt en heb er geen goed gevoel bij. Op het dashboard zou ik om 4(am?) en 12 (am/pm) uur een rit hebben gemaakt. Via een detailpagina blijkt dat toch gewoon 12:00 en 16:00 te zijn. Wat wel klopt. Gelukkig heb ik geen wantrouwende vrouw.