hobbes2cv zei:
Leuk idee maar het begin van het einde. Als elke stad zo haar eigen regeltjes en tol heffingen gaat besluiten dan zijn we nergens meer. Tuurlijk er zijn teveel auto's in de binnenstad maar ja dat zijn allemaal mensen die wat moeten compenseren... anders waren ze allang met het ov gegaan, of ze schuiven de bonnetjes / kostten gewoon door.
Enerzijds heb je gelijk. Allemaal eigen regeltjes en heffinkjes is zeker niet het juiste antwoord op het probleem.
Maar het openbare veevervoer is ook niet altijd de oplossing. Bijvoorbeeld: ik ben lopend van mijn huis naar het station sneller dan met de bus (50 minuten wandelen). Neem ik de fiets, kan ik beter doorfietsen naar station Dordt (1 uur) dan met het stoppertje uit Zwijndrecht ergens willen komen. Neem ik de trein naar Rotterdam Centraal, kan ik beter met de fiets rechtstreeks naar Centraal fietsen dan omrijden met de trein. En als ik snel naar Centraal moet rijden, is de puistenpuber-scooter nog het snelste vervoersmiddel, gevolgd door de motorfiets. Als ik met het OV naar mijn huidige werkplek wil, ben ik 3 uur en 10 minuten onderweg waarvan ik 17 minuten moet lopen.
Wat ik echter nog steeds niet begrijp: Waarom moet ieder bedrijf een hoofdkantoortje in een onbereikbaar centrum hebben?
Neem Brussel:
Waarom zien we dat niet meer als een openluchtmuseum van mooie oude gebouwen?
Waarom moet een stelletje belangrijk riekende figuren zichzelf daar vervelen en waarom kan dat niet in een industriegebied?
Een nieuw opgezet gebied waar OV en parkeerplaatsen helemaal op maat ingevuld kunnen worden, een gebied waar kantoorruimte zo maar bijgebouwd of afgebroken kan worden en een gebied waar je niet dagelijks tegen de problemen van een oude stad aanloopt (enig idee hoe lastig het is een modern netwerk aan te leggen in een oud, historisch pand? ) .
Bovendien kan je demente oude bejaarden (mensen voor wie de oude situatie heel belangrijk is) dan in het Brusselse centrum huisvesten. Zij voelen zich daar meer op hun gemak dan in een mooi modern flatje waar ooit de stier je het weiland uit joeg.
Daarnaast, we leven in het internet tijdperk. Thuis werken geeft nauwelijks nog problemen en voor de echte face-to-face vergaderingen (die hebben meerwaarde) zou een klein kantoortje drie hoog tussen de bijstandsmoeders al voldoende zijn. Even een uurtje vergaderen betekent dan de koffiemachine, parkeergelegenheid, winkelgelegenheid, de kroeg van ome Jan op de hoek voor de vrijmibo. Wat wil een vergaderteigert nog meer?
En de eigen (lekkere) koffie van thuis als er een keer niet vergaderd hoeft te worden terwijl DHL de bestelde pakketjes bijna 24/7 kan afleveren.
En natuurlijk zijn er genoeg beroepen waarbij het niet mogelijk is om thuis te werken. De loodgieter moet bij jou langs om jouw wc te ontstoppen, de zorgzuster moet nu fysiek eenmaal naar de oudjes, de vuilnisman zou wel met een grote drone kunnen werken werken maar willen wij ons huisvuil over het hoofd zien wegzweven en als DHL de producten bij ons thuis moet afleveren, moet DHL wel vervoer hebben.
Maar onderzoeken hebben aangetoond dat met slechts 15% minder verkeer de verkeersproblemen al veel minder kunnen zijn.