tol betalen om brussel binnen te mogen. belachelijk

vind u het ook belachelijk

• Totaal aantal stemmers
    24
  • Opiniepeiling gesloten .

snelle willy

Net ingestapt
nieuwsblad

BRUSSEL - Wie Brussel met de wagen binnenrijdt, moet daar straks voor betalen, ook de Vlaamse pendelaars. Het Brussels Gewest voert nog deze legislatuur een variant in op de omstreden kilometerheffing. De nieuwe Brusselse regering kiest voor een stadstol met variabel tarief, afhankelijk van het tijdstip en het type wagen. Dat verklaart Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt woensdag in De Tijd en op Bruzz.

rest te lezen op de link.

neen dan maar. Als men zorgt dat je op een fatsoenlijke manier met OV het stadshart kunt bereiken, zijn dit soort maatregelen niet per se een probleem imo.

Tja, steden slibben dicht. Moet toch iets gebeuren. (Snelle) ebikes worden een steeds serieuzer alternatief gelukkig.

Brussel heeft sowieso een status apparte in Belgie...
Afgezien daarvan kan het geen kwaad om als niet-Belg de auto vooraf te registreren via deze website: https://www.lez.brussels/nl zeker als je regelmatig in Brussel moet zijn. Deze registratie is gratis, en voorkomt dat je eventueel een naheffing krijgt van 25 euro of meer bij een controle of betreden van de milieuzone.

Zoals ik het begrijp zou deze heffing daar bovenop komen. Of beter ik vindt het artikel, net als de website van lez.brussels niet heel erg duidelijk. Aangezien ik zelf per maand enkele malen in Brussel moet zijn (vlak bij Louisa, dus kort bij het centrum) heb ik m'n auto al vorig jaar op de website geregistreerd.

Als er idd dagpassen komen wordt de trein nog aantrekkelijker. Geen files, en voorspelbare reistijd. Deur tot deur (huis naar kantoor) ben ik 4 uur onderweg. Met de auto zonder files kan het iets sneller, maar vaak ben je 6 uur bezig. Qua kosten is een retourtje (inclusief regionaal trein) Thalys of Eurostar naar Brussels Midi voor 100 a 150 Euro te boeken. Ongeveer gelijk aan brandstofverbruik en parkeerkosten.

Meest vervelende is wel dat momenteel op regionaal niveau er zoveel verschillende regelingen zijn die dank zij camera's etc een 100% pakkans hebben. Het is quasi onmogelijk om van elke stad of elk land alle vignetten en passen te hebben of wetgeving te kennen. Neem als voorbeeld een cirkel van 250km rondom Utrecht, een afstand die je binnen dag kan rijden voor een dagje weg, zonder er veel tijd in te steken heb je dan al 6 of 8 verschillende (en op detail van elkaar afwijkende) regelingen. Milieuzone in Duitsland (met vignet), beperkingen voor bepaald verkeer in Utrecht, Rotterdam, Gent, Antwerpen en Brussel. Milieusticker voor Frankrijk. Pfff.... Als het Europees Parlement zich nu eens hiervoor zou inzetten zou dat een hoop schelen.

In Londen heeft de stadstol voor wagens de stad een pak leefbaarder, aangenamer gemaakt.
Misschien lukt dat door zo'n initiatief ook wel in Brussel dat op weekdagen met een bijna permanente congestie van de invalswegen kampt.

iDS zei:
In Londen heeft de stadstol voor wagens de stad een pak leefbaarder, aangenamer gemaakt.
Misschien lukt dat door zo'n initiatief ook wel in Brussel dat op weekdagen met een bijna permanente congestie van de invalswegen kampt.

Dat vooral. Als ik nu Brussel binnenrijd betaal ik al tol in de vorm van anderhalf uur verveling in de file. ;)
De Belgische treinen zijn best oké, ook de verbinding met Nederland vind ik vrij redelijk. Vooral doen dus, voorbeeld van Londen vind ik goed. (y)

Tja,

Het is in Brussel gewoon nodig. Op een of andere manier willen bedrijven het hoofdkantoor graag in het centrum van Brussel hebben en onze Europese regering zit er ook. Daarmee heb je het over een groep mensen die graag met de auto Brussel in gaan. Ik heb het zelf een keer meegemaakt dat ik in anderhalf uur van mijn appartement naar de parkeergarage reed en in een half uur dezelfde afstand weer terug liep. Ik heb lopend een filmpje gemaakt van een politieauto, een brandweerwagen en een ambulance op een rijtje met loeiende sirenens en zwaailichten stilstaand op kruidtuinlaan. Je zal een kilometer verderop dood liggen te bloeden.

Nee, Brussel is een groot verkeersinfarct en het is heel hoog tijd dat men er iets aan gaat doen. Als je met Waze de in de stad navigeert is er geen dag dat je dezelfde route voorgeschoteld krijgt, al ga je iedere keer naar dezelfde bestemming. Sluip door, kruip door is de enige manier om een gemiddelde snelheid te halen die in de buurt komt van wandelsnelheid.

Ik geloof nooit dat tol veel gaat helpen. Ik vermoed eerder dat al die tob-ambtenaren, ceo's en andere vips in no-time een regeling hebben getroffen om de tol door het bedrijf / de organisatie te laten betalen. Gezellig stilstaan in de Leopold tunnel waar 30 jaar uitlaatgas de stenen zo zwart als de nacht gemaakt hebben.

Het klinkt goed, als je de gemiddelde persoon vraagt of ze je een keertje naar Brussel will brengen zal het merendeel antwoorden "liever niet" dus als dit de chaos in en rond Brussel wat kan verbeteren ben ik zeker voor.

Wat ik me wel afvraag met dit soort projecten is wat er straks gaat gebeuren met de gebeurde inkomsten. Hopelijk niet zomaar rechtstreeks in de schatkist.

Zadelsnuiver zei:
Wat ik me wel afvraag met dit soort projecten is wat er straks gaat gebeuren met de gebeurde inkomsten. Hopelijk niet zomaar rechtstreeks in de schatkist.

Waarom niet? Om een land draaiende te houden is nou eenmaal geld nodig. Aan de gekozen politici de taak om inkomsten en uitgaven zorgvuldig af te wegen en in balans te houden. Linksom of rechtsom komen de inkomsten toch neer op belastingen.

En, Snelle Willy, deze vind ik gewoon zielig:
politiekers de grooste( sic) oplichters van de wereld.

1. Politici zijn ook maar mensen, dus er zullen ook wel profiteurs tussen zitten
2. Het zijn vaak degenen die het hardste schelden op hun collega's die de grootste oplichters zijn: politici die hun werk doen en standpunten verdedigen, onderbouwen, roepen weerstand op. Wat in het wilde weg beginnen roepen is dan vaak de eenvoudigste, maar meest zinloze reactie.

Een democratie is nog steeds het minst slechte bestuursysteem. Verlichte potentaten? Ik ken er geen, tegenvoorbeelden daarentegen genoeg.

iDS zei:

1. Politici zijn ook maar mensen, dus er zullen ook wel profiteurs tussen zitten
2. Het zijn vaak degenen die het hardste schelden op hun collega's die de grootste oplichters zijn: politici die hun werk doen en standpunten verdedigen, onderbouwen, roepen weerstand op. Wat in het wilde weg beginnen roepen is dan vaak de eenvoudigste, maar meest zinloze reactie.

Een democratie is nog steeds het minst slechte bestuursysteem. Verlichte potentaten? Ik ken er geen, tegenvoorbeelden daarentegen genoeg.

Zijn polls/keuzeopties slaan meestal nergens op, deze valt dan nog wel mee. Populair gelöl zit er altijd tussen.

R W xxx zei:
iDS zei:

Zijn polls/keuzeopties slaan meestal nergens op, deze valt dan nog wel mee. Populair gelöl zit er altijd tussen.
Gebrek aan inhoud of kennis van zaken wordt doorgaans 'gecompenseerd' door de wijze van communiceren. De praktisch opgeleide medemens gaat dan (liefst met krachtige taal) de overheid en de instanties de schuld geven, de theoretisch opgeleide gaat Engelse termen gebruiken. Let er maar eens op. Het is de meest doorzichtige vorm van camouflage. Als je even vergeet hoe zielig het eigenlijk is dan is het best lachwekkend. :) En het werkt bovendien niet alleen op internet maar ook gewoon op straat of op kantoor.

R W xxx zei:
iDS zei:

je vergeet de zout erbij te nemen. die staan er gewoon tussen voor de lol broeken.

ik snap je wel maar ja. vrije spraak he. ik vind het zelf belachelijk maar kom zelf niet meer in brussel sinds 2016 de 22ste

Het is goed dit te bespreken, het is slechts een kwestie van tijd voordat een andere gemeenteraad dit ook gaat bedenken.

DagDromer zei:
Meest vervelende is wel dat momenteel op regionaal niveau er zoveel verschillende regelingen zijn die dank zij camera's etc een 100% pakkans hebben. Het is quasi onmogelijk om van elke stad of elk land alle vignetten en passen te hebben of wetgeving te kennen. Neem als voorbeeld een cirkel van 250km rondom Utrecht, een afstand die je binnen dag kan rijden voor een dagje weg, zonder er veel tijd in te steken heb je dan al 6 of 8 verschillende (en op detail van elkaar afwijkende) regelingen. Milieuzone in Duitsland (met vignet), beperkingen voor bepaald verkeer in Utrecht, Rotterdam, Gent, Antwerpen en Brussel. Milieusticker voor Frankrijk. Pfff.... Als het Europees Parlement zich nu eens hiervoor zou inzetten zou dat een hoop schelen.

We zijn bezig eilandjes en no-go-area's te maken. Een eilandje Rotterdam waar je in mag met een voertuig die aan zus en zo eisen voldoet en een eilandje Utrecht waar je met andere voertuigen in mag en een eilandje Brussel waar je jezelf blauw moet betalen.
Het is tijd voor standaardisatie, dan kan je direct weigeren bij een uitnodiging om in een of ander stadscentrum een meeting bij te wonen. Dan hoef je niet na een half uurtje googlen een of andere lullige smoes te verzinnen.

Ik kreeg me toch spontaan een heftige een migraine toen ik "Brussel" hoorde en het wil maar niet zakken. Volgend jaar nog een keer proberen een meeting op te zetten?

Naar Brussel Centrum vanaf de ring, duurde even langs als van Rotterdam naar Brussel. Dus ja verkeersprobleem is duidelijk. Geld is een goede stimulans om gedrag te veranderen.

Ik zou zeggen; grote P+R aan de rand met goede OV en fiets verbindingen.

RaceChinees zei:
Naar Brussel Centrum vanaf de ring, duurde even langs als van Rotterdam naar Brussel. Dus ja verkeersprobleem is duidelijk. Geld is een goede stimulans om gedrag te veranderen.

precies, goed bereikbare, fatsoenlijke en aantrekkelijke parkeerruimte maken met goede verbindingen naar een autoluw stadscentrum, zouden meer steden moeten doen. Het alleen maar weren en je zoekt het verder maar uit, is natuurlijk niet de juiste weg en wekt alleen maar weerstand op.

@ RaceChinees, gewoon vanaf Rotterdam CS met de trein... Loop je ook niet het risico door 2 truckers gesandwiched te worden op de E19, of uren in Antwerpen (bij de werken aan de ring) stil te staan. Echt hoor, was er geen fan van, maar als mijn planning het toelaat (dwz retour vanaf huisadres en geen aansluitende afspraken op andere locaties) ga ik sinds een jaaar of 2 zoveel mogelijk met de trein naar Brussel. Op tijd boeken en dan zit je 1e klasse in de Eurostar, beetje werk - bakkie erbij. Prima toch?

DagDromer zei:
@ RaceChinees, gewoon vanaf Rotterdam CS met de trein... Loop je ook niet het risico door 2 truckers gesandwiched te worden op de E19, of uren in Antwerpen (bij de werken aan de ring) stil te staan. Echt hoor, was er geen fan van, maar als mijn planning het toelaat (dwz retour vanaf huisadres en geen aansluitende afspraken op andere locaties) ga ik sinds een jaaar of 2 zoveel mogelijk met de trein naar Brussel. Op tijd boeken en dan zit je 1e klasse in de Eurostar, beetje werk - bakkie erbij. Prima toch?

Meestal ook fan trein naar grote steden :)

Tsja...iedereen wil zo lang mogelijk slapen en zo snel mogelijk weer bij moeder de vrouw vreten. Dat beperkt de tijden. Neem daarbij dat de Belgen geen fuck aan hun infrastructuur doen en je krijgt een puinhoop. Mensen uit de auto weren? Prima. Doen. Het gemiddelde kantoorvolk is zo flexibel als een houten deur wat betreft werktijden, hoog tijd dat dat eens aangepakt wordt. En anders het blik laten staan.

DagDromer zei:

Bovendien wordt in Brussel ieder voertuig gedoogd / is legaal. De elektrische step, het hooverboard, een monowheel, noem maar op.

Je neemt de trein naar Brussel Centraal of Noord, je klapt de elektrieke step open en je vliegt voorbij de stilstaande en wachtende auto's.. over de stoep.
Een fiets is minder geschikt voor Brussel, zelfs met een snelheid van meters per uur presteren sommigen het extreem lomp te zijn. Combineer dat met een typische Rotterdamse manier van fietsen en je begrijpt dat er geen vouw meer in mijn broek zat.

P&R's zou ik niet weten te vinden, behalve voor Antwerpen. Dan sla je ook gelijk het slagveld van de Antwerpse Ring over en dat mag best wel iets waard zijn met de 2 ongelukken die daar per dag gebeuren.

Je kan ook een kamer huren in Brussel. Dat kan eenzaam zijn, Nederlands spreekt men daar niet. Er zijn wel mensen te vinden die een paar woorden Frans willen spreken ("Ik heb honger, wat geld alstublieft" hoor je weleens) maar je hoort meestal talen waarvan je geen flauw idee hebt waar het normaal gesproken wordt.

Wat ook heel goed is aan Brussel is het eten. Iedere eettent probeert het beste eten voor te zetten, of dat nu klassieke vlaamsche frieten zijn, een patatje mayo met een hamburger, een vijf gangen diner met dingen die je normaal echt niet zou eten of een lokale delicatesse (ondatra, dat moet je een keer proberen.)

R W xxx zei:
RaceChinees zei:
(...)

precies, goed bereikbare, fatsoenlijke en aantrekkelijke parkeerruimte maken met goede verbindingen naar een autoluw stadscentrum, zouden meer steden moeten doen. Het alleen maar weren en je zoekt het verder maar uit, is natuurlijk niet de juiste weg en wekt alleen maar weerstand op.

Brussel gaat in ieder geval de komende 10 jaar 65 duizend openbare parkeerplaatsen verwijderen. :p

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/08/10/parkeerplaatsen-brussel/

65000 weghalen langs wegen om zo meer ruimte te maken voor voetgangers, voor inwoners worden er 20000 extra plaatsen gezocht. Op zich niet zo gek als je 'vreemde' auto's wil weren maar de bewoners het ook niet onmogelijk wil maken.

R W xxx zei:
65000 weghalen langs wegen om zo meer ruimte te maken voor voetgangers, voor inwoners worden er 20000 extra plaatsen gezocht. Op zich niet zo gek als je 'vreemde' auto's wil weren maar de bewoners het ook niet onmogelijk wil maken.

Je kan in het centrum alleen in parkeergarages parkeren, het verbaast mij dat er 65000 plaatsen langs wegen te vinden zijn.
Ik gok dat de een aantal parkeergarages straks niet meer voor het publiek toegankelijk zijn en dat er een aantal gesloopt gaan worden.

Wat er voor terug moet komen weet ik niet, een winkelpand of kantoorruimte is nu ook al goed te vinden.

Misschien nog een paar mooie parken, daarvan kan je nooit te veel hebben.

rke zei:
R W xxx zei:

Je kan in het centrum alleen in parkeergarages parkeren, het verbaast mij dat er 65000 plaatsen langs wegen te vinden zijn.
Ik gok dat de een aantal parkeergarages straks niet meer voor het publiek toegankelijk zijn en dat er een aantal gesloopt gaan worden.

Wat er voor terug moet komen weet ik niet, een winkelpand of kantoorruimte is nu ook al goed te vinden.

Misschien nog een paar mooie parken, daarvan kan je nooit te veel hebben.

In het centrum alleen in parkeergarages parkeren? Dan weet ik mijn weg er beter te vinden dan jij :)
Toegegeven: op weekdagen een vrije bovengrondse parkeerplaats vinden berust meer op geluk dan wijsheid. Maar in het weekend vind ik vaak zelfs een plaatsje in het hart van de stad, langs het warandepark.
Maar de wagens wat meer parkeergarages duwen kan zeker geen kwaad.

Maar owee als parkeertarieven omhoog gaan in Amsterdam dan schreeuwen de meeste mensen moord en brand. Vooral rechtse types die weer een reden zien om links aan te vallen. Grote en volle steden met auto willen bereiken slaat gewoon nergens op. Ook in Amsterdam heb je P&R of je gaat met OV en pakt een OV-fiets. Dat is voor de (meeste) merken een prima alternatief. Je gaat ook Brussel niet in voor je plezier met auto

Curlew zei:
Maar owee als parkeertarieven omhoog gaan in Amsterdam dan schreeuwen de meeste mensen moord en brand. Vooral rechtse types die weer een reden zien om links aan te vallen. Grote en volle steden met auto willen bereiken slaat gewoon nergens op. Ook in Amsterdam heb je P&R of je gaat met OV en pakt een OV-fiets. Dat is voor de (meeste) merken een prima alternatief. Je gaat ook Brussel niet in voor je plezier met auto

heeft niets met rechts of links te maken en je opmerking voegt ook niet toe, de oplossingen zijn vaak wel de parkeertarieven tot idiote bedragen verhogen maar geen (werkbare) alternatieven aandragen. Iedereen, behalve Willy kennelijk, zal begrijpen dat er iets gedaan moet worden aan de overvolle centra maar dat daarvoor dan ook iets meer gedaan moet worden dan alleen 'duurder maken', wil nog wel eens vergeten worden.

Curlew zei:

Het verschil tussen Amsterdam en Brussel is dat Brussel nog meer verstopt zit dan Amsterdam.

Bovendien maken al heel veel mensen gebruik van de trein. Kijk maar eens bij Brussel Noord en Brussel Centraal, de stroom mensen die 's morgens uit de trein stapt is echt groot.

De kern van het probleem is inderdaad dat in Brussel een auto gewoonweg niet meer bruikbaar is. Het wil toch het nodige zeggen dat ik wandelend (en Brussel is niet vlak) drie keer zo snel ben als met de auto. En op de fiets door Brussel... Ik ben niet snel bang op de fiets maar daar pas ik toch voor. Veel Brusselaars gebruiken het voetpad daarom ook vrolijk als fietspad.
In de auto gebruik ik Waze. Waze berekent iedere keer dat je de app gebruikt de snelste route. Als je in de spits Waze in Brussel gebruikt (en die app is daar heel populair) stuurt hij je door straten waar mijn Clio net doorheen kan. Het gebeurde ook regelmatig dat een of andere dikke SUV er niet door kan en dan achteruit moest of wachten tot de doorgang weer vrij was.
Brusselse vips gebruiken een zwaailampje. Een lagere klasse vip moet het in Brussel doen met een enkel oranje lampje, een vip die wat hoger in rang is krijgt een blauw zwaailampje met muziek en als je vip bent zoals Trump krijg je ook nog een auto met blauw zwaailampje voor en achter je. En ook die gasten moeten door achterafstraatjes scheuren om het doel te bereiken en ook die gasten staan regelmatig met feestverlichting en muziek stil omdat de weg verstopt zit.

Lijkt me prima. Een stad wordt gewoon beter van minder verkeer. Let maar eens op hoeveel ruimte een drukke straat met parkeerplaatsen en tram- of busbaan in neemt en ernaast wil je eigenlijk niet zitten en fietsen of lopen is ook niet fijn.

Leuk idee maar het begin van het einde. Als elke stad zo haar eigen regeltjes en tol heffingen gaat besluiten dan zijn we nergens meer. Tuurlijk er zijn teveel auto's in de binnenstad maar ja dat zijn allemaal mensen die wat moeten compenseren... anders waren ze allang met het ov gegaan, of ze schuiven de bonnetjes / kostten gewoon door.

hobbes2cv zei:
Leuk idee maar het begin van het einde. Als elke stad zo haar eigen regeltjes en tol heffingen gaat besluiten dan zijn we nergens meer. Tuurlijk er zijn teveel auto's in de binnenstad maar ja dat zijn allemaal mensen die wat moeten compenseren... anders waren ze allang met het ov gegaan, of ze schuiven de bonnetjes / kostten gewoon door.

Enerzijds heb je gelijk. Allemaal eigen regeltjes en heffinkjes is zeker niet het juiste antwoord op het probleem.

Maar het openbare veevervoer is ook niet altijd de oplossing. Bijvoorbeeld: ik ben lopend van mijn huis naar het station sneller dan met de bus (50 minuten wandelen). Neem ik de fiets, kan ik beter doorfietsen naar station Dordt (1 uur) dan met het stoppertje uit Zwijndrecht ergens willen komen. Neem ik de trein naar Rotterdam Centraal, kan ik beter met de fiets rechtstreeks naar Centraal fietsen dan omrijden met de trein. En als ik snel naar Centraal moet rijden, is de puistenpuber-scooter nog het snelste vervoersmiddel, gevolgd door de motorfiets. Als ik met het OV naar mijn huidige werkplek wil, ben ik 3 uur en 10 minuten onderweg waarvan ik 17 minuten moet lopen.

Wat ik echter nog steeds niet begrijp: Waarom moet ieder bedrijf een hoofdkantoortje in een onbereikbaar centrum hebben?

Neem Brussel:
Waarom zien we dat niet meer als een openluchtmuseum van mooie oude gebouwen?
Waarom moet een stelletje belangrijk riekende figuren zichzelf daar vervelen en waarom kan dat niet in een industriegebied?

Een nieuw opgezet gebied waar OV en parkeerplaatsen helemaal op maat ingevuld kunnen worden, een gebied waar kantoorruimte zo maar bijgebouwd of afgebroken kan worden en een gebied waar je niet dagelijks tegen de problemen van een oude stad aanloopt (enig idee hoe lastig het is een modern netwerk aan te leggen in een oud, historisch pand? ) .
Bovendien kan je demente oude bejaarden (mensen voor wie de oude situatie heel belangrijk is) dan in het Brusselse centrum huisvesten. Zij voelen zich daar meer op hun gemak dan in een mooi modern flatje waar ooit de stier je het weiland uit joeg.

Daarnaast, we leven in het internet tijdperk. Thuis werken geeft nauwelijks nog problemen en voor de echte face-to-face vergaderingen (die hebben meerwaarde) zou een klein kantoortje drie hoog tussen de bijstandsmoeders al voldoende zijn. Even een uurtje vergaderen betekent dan de koffiemachine, parkeergelegenheid, winkelgelegenheid, de kroeg van ome Jan op de hoek voor de vrijmibo. Wat wil een vergaderteigert nog meer?
En de eigen (lekkere) koffie van thuis als er een keer niet vergaderd hoeft te worden terwijl DHL de bestelde pakketjes bijna 24/7 kan afleveren.

En natuurlijk zijn er genoeg beroepen waarbij het niet mogelijk is om thuis te werken. De loodgieter moet bij jou langs om jouw wc te ontstoppen, de zorgzuster moet nu fysiek eenmaal naar de oudjes, de vuilnisman zou wel met een grote drone kunnen werken werken maar willen wij ons huisvuil over het hoofd zien wegzweven en als DHL de producten bij ons thuis moet afleveren, moet DHL wel vervoer hebben.
Maar onderzoeken hebben aangetoond dat met slechts 15% minder verkeer de verkeersproblemen al veel minder kunnen zijn.

Terug
Bovenaan