thuiskomer afwijkende maat

SX Superfly

Net ingestapt
Ik heb een thuiskomer nodig voor mijn auto. Maakt het uit als de thuiskomer 16" is terwijl de de rest van de auto voorzien is van 17" wielen?

Nee. Zo er niet al te lang mee doorrijden. Thuiskomer is echt alleen bedoeld waarvoor je het zou verwachten met zo'n naam. De afwijkende maat kan geen kwaad. Wel zou ik deze niet op de vooras plaatsen in verband met de krachten die erop komen te staan bij het remmen en optrekken bij een voorwielaangedreven auto.

SX-Superfly zei:
Ik heb een thuiskomer nodig voor mijn auto. Maakt het uit als de thuiskomer 16" is terwijl de de rest van de auto voorzien is van 17" wielen?

Ligt aan de hoogte van de band om de thuiskomer!

Thuiskomer is normaliter een smal bandje, mogelijk met kleinere velgmaat dan origineel. Maar wel met een omtrek die ongeveer gelijk staat aan origineel. Heb je er dus niet-originele maat velgen onder is dat niet echt handig en moet je de juiste maat thuiskomer monteren.

Op zich kan een afwijkende maat inderdaad geen kwaad bij een thuiskomer. In principe zal die maat altijd wel iets afwijken overigens.
Of het moet echt enorm veel kleiner zijn dat je auto scheef staat erdoor!

Zolang je je maar houdt aan de snelheden die er op staan (maximaal 80 dus!!) en er alleen mee naar huis of de dichtsbijzijde garage rijdt kan een kleine afwijking niet zoveel kwaad
.
Het is dus nooit de bedoeling om op een thuiskomer een hele tijd te blijven rijden.

Indien je dat wil kunnen doen moet je een volwaardig reservewiel aanschaffen die dezelfde maat of, zoals ik zelf trouwens heb, de kleinste maat die onder de auto geleverd is. Tenzij je dus een veel grotere bandenmaat hebt dan origineel, maar dat is sowieso af te raden. Oorspronkelijk lag er bij mij ook een thuiskomer in.

En het is inderdaad af te raden om een thuiskomer op een aangedreven as te leggen. Dat wiel heeft minder grip als de andere kant en daardoor zal de thuiskomer makkelijker slippen (even er van uitgaande dat er een normaal differentieel in de auto zit)

Ik heb de band niet nu nodig, maar als reservewiel in mijn auto ter vervanging van de compressor met flesje vloeistof.

Thuiskomer die ik op het oog heb is 125/70/16. Wielen nu onder de auto zijn 205/55/17

SX-Superfly zei:
Ik heb de band niet nu nodig, maar als reservewiel in mijn auto ter vervanging van de compressor met flesje vloeistof.

Thuiskomer die ik op het oog heb is 125/70/16. Wielen nu onder de auto zijn 205/55/17

Dan nog is het wel handig als je nu de juiste thuiskomer koopt en weet hoe je hem moet gebruiken ;)

De genoemde bandenmaat wijkt enorm af van wat op de auto zit. Hij is veel te klein.
Zelfs met een 135cm brede band wijk je al 20cm aan omtrek en ruim 6cm aan hoogte af (bij 125 dus nog meer)

Past de betreffende thuiskomer om de rem heen? Wel even controleren.

Verder mag een thuiskomer echt enorm afwijken qua maat en het is eigenlijk bizar dat de overheid dit ooit heeft toegestaan. Het feit dat er allerlei beperkingen aan het ding zijn opgelegd (niet te ver mee rijden, niet harder dan 80, abrupt remmen en sturen vermijden, liefst niet op de aangedreven wielen vanwege oververhitting van het differeniëel) geeft al aan dat het kl#tewielen zijn. Noodgedwongen ooit mee terug gereden vanuit Frankrijk, er kan meer mee dan formeel mag (ze worden ook veel gebruikt bij het bangerracen), maar het blijven pokkedingen.

Pobresh zei:
Zelfs met een 135cm brede band wijk je al 20cm aan omtrek en ruim 6cm aan hoogte af (bij 125 dus nog meer)

Da's geen probleem. VW levert 105 70 R14 af fabriek op een auto waar standaard 185 60 R14 of 195 50 R15 op zit. Die afwijking is minstens zo groot. Mag gewoon. Mijn auto houdt met zo'n wiel de bumper nét van de grond af.

s velthuis zei:
Pobresh zei:

Da's geen probleem. VW levert 105 70 R14 af fabriek op een auto waar standaard 185 60 R14 of 195 50 R15 op zit. Die afwijking is minstens zo groot. Mag gewoon. Mijn auto houdt met zo'n wiel de bumper nét van de grond af.

Tja dat de fabrikant het geen probleem vind, betekend niet dat je erop moet willen rijden... Ik heb niet voor niets een volwaardig reservewiel :)

Pobresh zei:
s velthuis zei:
Pobresh zei:

Tja dat de fabrikant het geen probleem vind, betekend niet dat je erop moet willen rijden... Ik heb niet voor niets een volwaardig reservewiel :)

Da's sowieso een stuk verstandiger (y) Ik heb er helaas geen plek voor. Ligt één of andere bom achterin ;)

Maar aan de andere kant, waneer heb je nou tegenwoordig nog een lekeband? Daarom zit er tegenwoordig overal zo,n pomp setje in, of je beld je anwb, of hulp service op,
Alleen mensen die op 2e hands banden rijden, met 3mm profiel, en altijd tegen stoepranden rijden, die hebben zo,n wiel nodig,
Met 20000km p.jaar. Is het voor mij 30 jaar geleden dat ik een lekkeband had,

Ik heb er ook niet veel gehad, maar vind het een prettig idee dat ik mijzelf kan redden als je eens wat lek rijdt. Een iets groter gat en de compressor drukt de vloeistof er via het gat weer uit. Ik wacht liever niet op een sleepwagen, ik kan in een half uur weer gewoon op pad.

beremans zei:
Maar aan de andere kant, waneer heb je nou tegenwoordig nog een lekeband? Daarom zit er tegenwoordig overal zo,n pomp setje in, of je beld je anwb, of hulp service op,
Alleen mensen die op 2e hands banden rijden, met 3mm profiel, en altijd tegen stoepranden rijden, die hebben zo,n wiel nodig,

Samen met mijn ouders zo'n 8 in de afgelopen 10 jaar. Mijn ouders toevallig in november en december, eerst de zomerset, toen ook de winterset. Twee keer op de openbare weg een schroef in het loopvlak. Zie de laatste tijd ook veel auto's langs de snelweg met kapotte banden, vandaag op de A73 nog een tiguan met skibox. Sta je dan met je pur busje...

nog een nadeel van die spuitbussen is dat het repareren van zo'n volgespoten wiel meer werk kost dan normaal.
Genoeg bandenbedrijven die er niet eens meer aan beginnen. Omdat de vloeistof ook niet altijd even goed is voor de band zelf. En men geen 100% reparatiegarantie meer kan geven op zo'n band. Ook het monteren van een nieuwe band is trouwens een smerig klusje omdat de vloeistof overal heen geslingerd wordt.

Voor een relatief kleine reparatie (schroef/spijker) is een proppenset in de auto (tesamen met een bus perslucht) een beter alternatief.
Waarschijnlijk kun je zelfs grotere gaten ermee dichten dan de vloeistoffen.
En het grote voordeel is dat een prop bij juist gebruik langer kan blijven zitten en probleemloos vervangen kan worden voor een permanente reparatie.
Vroeger werd een prop eigenlijk standaard gebruikt, ook als permanente reparatie.
Zou me niet verbazen als de anwb een hoop linten in de bus heeft liggen voor zulke reparaties.

Pobresh zei:
nog een nadeel van die spuitbussen is dat het repareren van zo'n volgespoten wiel meer werk kost dan normaal.

Zeker. Maar wat ik nog een groter nadeel vind is dat mensen die troep zonder enige technische kennis in hun band kunnen spuiten. Er zijn meer bandschades die je niet dan wel kunt repareren met die troep. Wangschade, te grote gaten, canvasschade, je moet het allemaal maar kunnen herkennen. Anders maak je een mooie tijdbom van je pur busje en compressor.

beremans zei:

Vorige week nog een lekke band gehad. Tenminste lek, de ventiel lekte. Komt op het zelfde neer, zonder reserve wiel heb je er niet zo veel aan. Was in mijn geval helaas de voorwiel in de Alpen, dus met -18C het thuiskommertje op de achteras gezet, de goede achterwiel op de voor as gezet en de voorwiel naar de garage gebracht.

RaceChinees zei:
Was in mijn geval helaas de voorwiel in de Alpen, dus met -18C het thuiskommertje op de achteras gezet, de goede achterwiel op de voor as gezet en de voorwiel naar de garage gebracht.

Dan heb je tenminste nog in een wiel. Afgelopen vakantie naast een Duitser gestaan die met zijn Carens een steen had geraakt. Gat in de wang. Auto afgesleept met een enorme (indrukwekkende) afsleepcombinatie. Hij is z'n auto twee dagen kwijt geweest, was geen goede maat op voorraad. Lekker dan.

Pas voor de wintersport nog even de banen opgepompt. Uiteraard hoor je wel vaker 'check je reserveband ook even' maar ja die ligt onderin de kofferbak dus zo vaak als je er aan denkt, zo weinig pomp je die op. Vrij vertaald: nog nooit gedaan dus. Bleek geen overbodige luxe. Ik dacht eerst dat de meter defect was, maar bij de vier gemonteerde banden werkte die wel. Bleek de reserveband dus toch praktisch leeg te zijn :T Het zal je gebeuren onderweg... Daar sta je dan, lekker zelfstandig met eigen wiel, eigen krik en gereedschap, eigen rechterhanden, maar geen eigen compressor. Kun je de wegenwacht alsnog bellen :)

Terug
Bovenaan