Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Werd hier al genoemd, auto’s zijn vreselijk duur. Vooral een leuke X3 is enorm prijzig.
Leuke X3 30i uit 2020 gevonden, maar moet nog 46k kosten. Oké, weinig km’s en echt heel netjes maar gevoelsmatig is dat wel heel fors. Bij een universele dealer, zonder garantie, en op de eerste bandjes nog. Reed wel heerlijk overigens.

Bijna 50k voor bijna zes jaar oude een 4 cilinder X3, off, gaat echt nergens meer over. In de vs zie ik de auto markt ook langzaam opdrogen. Zal daarna ook wel naar Europe komen.

Werd hier al genoemd, auto’s zijn vreselijk duur. Vooral een leuke X3 is enorm prijzig.
Leuke X3 30i uit 2020 gevonden, maar moet nog 46k kosten. Oké, weinig km’s en echt heel netjes maar gevoelsmatig is dat wel heel fors. Bij een universele dealer, zonder garantie, en op de eerste bandjes nog. Reed wel heerlijk overigens.
Wel fors inderdaad. Mijn X3 M40i uit 2020 kostte twee jaar geleden, in september 2023 als 3-jarige auto, ook 46k (in Duitsland). Er kwam nog 9k BPM bij, dus totaal op Nederlands kenteken 55k. Met weinig kilometers (45.000) en bij een BMW dealer inclusief 2 jaar Premium Select garantie. Heb niet het idee dat de inflatie sinds 2023 zóveel hoger is geworden. Je moet erg opletten wat en voor welke prijs je iets koopt. Dure auto's kunnen lang blijven staan. Mijn auto was toevallig net met 5k afgeprijsd door de BMW dealer, waardoor ik wel snel moest handelen (er waren meer kapers op de kust).

Et leven is te kort om alleen maar verstandige dingen te doen. En je hebt al een E-Golf toch. Daarmee had ik het voor mezelf al recht gekletst. :cool:

Haha ja en een 300E. En sinds begin deze zomer een CLK320 cabrio. En de Infiniti staat er ook nog. De Infiniti is eerst aan de beurt, mogelijk een ix3. Twijfel soms om de 300e en clk en egolf weg te doen voor één goede daily. Maar elke rit in die 124 haalt die gedachte weer weg. Maar goed, allemaal geen haast.

Ik ben fan!
Naast de gegalvaniseerde knoppen zou een zwart hemeltje ook mooi zijn.

Zoals hierboven gezegd - het leven is te kort om alleen maar verstandige keuzes te maken…

Edit: https://www.autoscout24.ch/de/d/bmw-640i-gt-xdrive-steptronic-m-sport-12706462
Met Herman Karton audio
h/k is wel heel fijn. Maar die zwarte nieren en m pakket en velgen zijn niet mijn smaak.

6GT staat naar mijn weten op een 7 onderstel. In theorie zou dat niet mis kunnen gaan..

De X3 is populair en dus duur. Ik ruil de mijne nu in en krijg er ook nog behoorlijk geld voor.
Ze blijven ook niet lang staan. Hou het aanbod wat in de gaten. Uit Duitsland halen levert ook weinig op tenzij je een 30e haalt maar die wil ik pertinent niet. M40i natuurlijk het mooist. Maar om nu twee 6-cilinders te hebben staan wordt wat gortig. Moet er ook nog weer een zuinig gebakje bij komen.
Slechte vergelijking natuurlijk, maar voor 45k een 5 jaar oude X3 terwijl je daar ook een nieuwe MY voor koopt.
En de huidige G21 is in een aantal opzichten moderner dan een G01 pre-LCI. Een LCI vanaf 2022 is wel vergelijkbaar maar doet al snel 50k.

• Leuk
Waarderingen: funf
Die x3tjes zijn inderdaad leuk én populair. Heb recent een 2021 x3 20i en een 2022 ix3 gereden. De ix3 is zoveel leuker om te rijden. 20i voelde wat astmatisch. Dezelfde dag ook een x4 m40i gereden en dat was een partij leuk. Dus het liefst wil ik een m40i maar dat is ook gelijk weer een heel rijbewijsgevaarlijke auto en zal qua onderhoud ook (weer) niet mis zijn. Een tesla nieuw is natuurlijk het beste. Ruim, goedkoop, snel, etc. Maar dan koop ik nog liever een Corolla of pak ik de trein.

Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

Verkoopprijs: € 49.795
Kilometerstand: 149.295 km
Bouwjaar: 10/2019

Halve ton nog voor dit met 150k op de klok. Dit lijkt mij helemaal ultiem. Mjah weer ander kostenplaatje.

Zag deze w203 voorbij komen op socials:

Heb ooit een c220cdi s203 gehad met h6. Heb echt enorm genoten van die auto. ‘It sparks joy’.

De oude X3 is dan ook heel veel mooier dan de nieuwe. Mijn voorkeur is dan gewoon een fijne 3 liter 6 in lijn diesel. Maar dat mag in NL natuurlijk niet meer.

Ik heb de 30i vorige week gereden en die reed wel heerlijk soepel en vlot. Die heeft mijn voorkeur. IX3 kan de caravan niet achter helaas. Ik wacht wel tot er een geschikte kandidaat voorbij komt. En wellicht dat Phaeton W12 zijn M40 nog eens aan een goed baasje kwijt wil.

• Leuk
Waarderingen: funf
30i heeft wel 70pk meer. Komende uit een 320pk FX was de 184pk 20i een tegenvaller. Maar een ix3 is in elk opzicht nog steeds gunstiger..

Is het een 30i? Wat is het bouwjaar? Is dit de inruilprijs bij aankoop van de M5 tegen catalogusprijs?
Ik ruilde ook de M4 in. De X3 is een 30e uit 2022 met 54k kilometers. Dit is de prijs die de dealer me geeft voor inkoop van de auto. De korting op de nieuwe zit daar niet in.

Laatst bewerkt:
Ze blijven ook niet lang staan. Hou het aanbod wat in de gaten. Uit Duitsland halen levert ook weinig op tenzij je een 30e haalt maar die wil ik pertinent niet. M40i natuurlijk het mooist. Maar om nu twee 6-cilinders te hebben staan wordt wat gortig. Moet er ook nog weer een zuinig gebakje bij komen.
Slechte vergelijking natuurlijk, maar voor 45k een 5 jaar oude X3 terwijl je daar ook een nieuwe MY voor koopt.
En de huidige G21 is in een aantal opzichten moderner dan een G01 pre-LCI. Een LCI vanaf 2022 is wel vergelijkbaar maar doet al snel 50k.
Als caravantrekker is het wellicht een minder gelukkige keuze, maar voor het overige bevalt hij ons erg goed. De zescilinder is natuurlijk leuker. De X3 30i heb ik niet gereden, maar die motor had ik wel in een 5 touring. Daar was ik uiteindelijk niet kapot van. Maar wellicht is dat in de X3 beter.

30e zal ongetwijfeld heel fijn zijn, maar ik wil eigenlijk een auto waar ik nog een jaar of 5 mee wil doen en tegen die tijd zal het wel wel helemaal elektrisch worden. Zo’n PHEV is me dan een te groot risico gelet op mogelijke problemen met accu of aandrijflijn. Een gewone X3 durf ik prima tot 150dkm of verder door te rijden.
Morgen gaat de 320e voor een beurt naar Dusseldorp. Met die investering waarschijnlijk na de winter maar eens weer serieus op X3 jacht.

Lastige keuze idd. Misschien is de M40i dan wel de leukste optie, zeker met de caravan.

Ik heb een volledig elektrische auto overwogen, maar iets houdt me nog steeds tegen. Hybride vind ik wel een mooie tussenstap tot nu toe, met standverwarming/koeling als prettige bijkomstigheid.

Laatst bewerkt:
Zeker, objectief gezien bevalt de 320e ook echt uitstekend. Heel soepel, stil en zuinig. Kleine tank is minder handig maar voor die 1 keer per jaar is dat ook geen enorm issue. M40i lijkt me geweldig, maar met de 20dkm per jaar die we nu rijden wordt dat ook wel een dure kostganger. Moet er nog weer wat naast voor de ritjes in de buurt en ik heb al een Z4. Niet genoeg plek om drie auto’s op de oprit te kunnen stallen.

Volledig elektrisch twijfel ik ook over. Staat voor mij zo ver af van echt leuk autorijden dat het dan ook geen BMW hoeft te zijn. Dan t.z.t. maar gewoon een (lelijke) MY LR naast de E85 Z4.

Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

Verkoopprijs: € 26.500
Kilometerstand: 159.128 km
Bouwjaar: 03/2018

Ik vind hem echt heel erg mooi. Zou echt een hele domme zet zijn om te kopen. Maar. Prachtig. Mist wel de gegalvaniseerde knoppen.

Niet lang over hoeven beslissen want hij is al verkocht.. nog nooit een 6GT zo snel zien gaan.

Maandje terug een Macan S en een nieuwe Macan EV gereden. De EV is een stuk ruimer dan de benzine maar nog steeds te klein. Wij zijn vrij lang dus ruimte is wel echt belangrijk. Heb ik wel gereden alleen de ruimte nog niet goed getoetst. Binnenkort met m'n vrouw even gaan zitten/passen samen.

Moet ook eerlijk zeggen dat ik de benzine Macan redelijk 'underwhelming' vind. Een m40i x3/4 vond ik echt leuker om te rijden. De Macan EV vond ik bijzonder fijn rijden. Maar ook nog zeker buiten budget. Merk dat ik EV qua rijden steeds meer omarm. Paar jaar terug zat ik nog volledig in de weerstand. Die eGolf heeft hier wel echt bij geholpen. Blijft een fijne daily (buiten de range om).

De Macan EV vond ik bijzonder fijn rijden.
Wij hebben ook een Macan EV gereden en precies dezelfde conclusie getrokken. Bijzonder fijn rijdend en iets boven het gestelde budget.

Wat ik met name erg waardeer is het gemak waarmee de auto vooruit gaat, in een heerlijke oase van rust.

YyMJfJo.jpeg

je moet echt het logo gaan bekijken om te zien dat het een Porsche is idd, wat een inspiratieloze treurnis

YyMJfJo.jpeg

je moet echt het logo gaan bekijken om te zien dat het een Porsche is idd, wat een inspiratieloze treurnis
Veel te hoog, want accu's onder de vloer. Er zijn ook merken die de accu's in een H-opstelling in dashboard, middenconsole en achter de achterbank plaatsen. Dat is wel slim om het ontwerp in proporties te houden.
Je moet met de Macan met een zwarte zijskirt rijden, anders is hij optisch nog veel hoger.

Volledig elektrisch twijfel ik ook over. Staat voor mij zo ver af van echt leuk autorijden dat het dan ook geen BMW hoeft te zijn. Dan t.z.t. maar gewoon een (lelijke) MY LR naast de E85 Z4.
Deze zomer ben ik met de E300e naar Engeland geweest. Wat was ik blij dat ik een PHEV had ipv EV, opladen is daar echt een ramp. En in veel andere landen zal dat niet anders zijn…

Dat ligt eraan wat je onder 'leuk autorijden' verstaat. De meeste kilometers maak ik binnen Nederland en dat zijn niet echt 'leuke kilometers'. Een EV zal dan prima voldoen. Wil ik leuk rijden, dan pak ik de Mini of de Kever.
Ik zou niet weten waarom ik een 320i of een 330e zou moeten verkiezen boven een EV. Of je moet vaak lange buitenlandse snelwegritten rijden.

Voor gewoon woon/werk verkeer is een ev ook een prima oplossing. Zeker als je thuis of op de zaak kan laden. In nl zal het laadnetwerk inmiddels best prima zijn. Maar hier zie ik vooral kapotte laadpalen, laadplekken waar containers zijn neergezet, of gewoon helemaal geen laadpalen. En dan zou ik me ook nog gaan ergeren aan het laden zelf onderweg bij lange stukken

Inderdaad.
1) Rijden in NL is niet leuk (meer)
2) woon-werk verkeer is sowieso saai (randstad, drukte)
3) laadplekken overal (thuis, werk, snelweg)

Een EV met al die hulpsystemen is daar gewoon veel fijner voor dan een 'leuke' auto.

Ik zie niet echt in waarom je iets saais als woon-werk verkeer en/of filerijden in de Randstad, nóg beroerder zou maken met een vervelende auto. Ik heb een week een Tesla Model 3 geprobeerd en we hebben een tijd lang een Kona Electric op de oprit gehad. Ook de Kona had alle hulpmiddelen die je maar kan wensen, maar wat een oervervelende zielloze auto. En die Tesla vond ik ook niks aan.

Ik vind de PHEV in Nederland wel prima, ik heb 100 of 70 km woon-werk en ik kan thuis en op de kantoorlocaties laden vanaf de zonnepanelen. Mijn 330e hangt eigenlijk altijd aan de stekker. Met lange reizen is het een tamelijk vervelende auto door de ultra kleine tank. En een aanhanger hoef je er al helemaal niet aan te hangen. Had twee weken geleden een retourtje Zeeland met de surfkar aan de haak. Dan moet ik 2x tanken.

Dus ik denk dat ik nog niet klaar ben voor een elektrische auto. En dat het maar een paar keer per jaar is, die lange reizen en dat ik niet moet zeuren hoor ik ook vaak. Maar juist die vakanties en weekendtripjes zijn de mooiste dagen / weken van het jaar en dan wil ik dat gedonder niet. Dus ik ben eigenlijk op zoek naar een dikke diesel tegen de geldende trend in. :cool: Een F11 530d of een S212 350 cdi voor de lange afstanden en de vakanties. Auto's met een actieradius van meer dan 1000km, 6 cilinders en nog zonder, app, ID en software updates om de haverklap.

Maar goed, we zijn net verhuisd en nog druk aan het klussen, dus voorlopig zal ik Mw. W212 maar even niet lastig vallen met mijn laatste auto strapatsen.

Of ik nou in een Ferrari of in een Lada in de file sta, stil staan doe je toch.
Leuke auto is voor de overige ritten.

Laatst bewerkt:
@W212 dat altijd aan de stekker hangen was ook mijn issue met de 530e/330e. Op alleen het vermogen van de batterij was het ook verre van ideaal. Een Kia tesla of Hyundai EV (of benzine for that matter) is inderdaad zielloos en zou ik zo van de Brienenoordbrug af rijden. De golf is gewoon een golf. Prima dus. De ix3 is een x3. Hele andere beleving imho.

Een 5 of e met zescilinder diesel is natuurlijk ultiem. Maar 2500-3000€ per jaar aan wegenbelasting is gewoon wel echt veel (belasting)geld. Als ik daar op kán besparen..

Terug
Bovenaan