Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Die neiging om dichtbij te willen parkeren, snap ik niet zo goed. Ik zette mijn auto meestal juist wat verder weg op een veilige en ruime plek, toen ik nog in de grote stad woonde. Ik zie het nu op kantoor ook. De meeste mensen pakken de smalste plekken recht voor de deur. Zelf parkeer ik om de hoek en dan helemaal achterin. Lekker de ruimte en die paar meter loop ik dan wel.
Snap ik ook niet zo. Ik woon nu in Gouda in een jaren '30 volkswijkje, dus met veel busjes en weinig parkeerplek. Maar ik kan eigenlijk altijd wel binnen 50 meter parkeren. Ik pak wel altijd het ruimste plekje met zo min mogelijk bewegingen om me heen. Of ik nou 5 of 50 meter moet lopen boeit me ook niet zo. Zou mooi zijn, 3x per week naar de sportschool en nog een avond boulderen en dan zeuren om een paar seconden extra lopen. ;)

Leuke foto's van Classic Remise! Toevallig vorige week nog geweest. Het was regenachtig in de Eifel en de Ring was afgesloten, dus maar geen rondje gemaakt en naar Dusseldorf gereden. Altijd leuk om een rondje te lopen en lekker wat te eten.

@funf in de Porsche wereld zie ik veel hre wielen, die hebben ook leuk spul voor bmw's.

BMW-F80-M3-15-1014x487.jpg

Wel wat duurder, maar wel echt kwaliteit

• Leuk
Waarderingen: funf
https://www.bmw.nl/nl/content/meer-bmw/financialservices/financieren/prive-financieren.html

Enkel op een nieuwe lees ik, waarschijnlijk niet op die demo. Maar wellicht valt er te handelen in Zwolle (denk ik wel

Ben even bij van Poelgeest en Dusseldorp geweest gisteren. 2,99% geldt op alle EV’s (nieuw en gebruikt) met de bmw verzekering. Zonder verzekering 3,49%. Alsnog interessant. Paar auto’s gereden. Wonderbaarlijk gezien vond ik een 2022-2024 ix3 het fijnst. Kan toch niet echt wennen aan het interieur van die nieuwe (i)5.

• Leuk
Ben even bij van Poelgeest en Dusseldorp geweest gisteren. 2,99% geldt op alle EV’s (nieuw en gebruikt) met de bmw verzekering. Zonder verzekering 3,49%. Alsnog interessant. Paar auto’s gereden. Wonderbaarlijk gezien vond ik een 2022-2024 ix3 het fijnst. Kan toch niet echt wennen aan het interieur van die nieuwe (i)5.
Dat snap ik wel. De overgang is ook wel groot en ik ben zelf ook wel benieuwd hoe het in de praktijk gaat bevallen. Zo’n iX3 of X3 is iig een heel fijne auto. Ik zal hem nog gaan missen.

Heb precies hetzelfde, nieuwe X3 spreekt me totaal niet aan, de vorige des te meer. Liefst nog als pre-lci. Ik hou het aanbod in de gaten tot er een keer een mooie ( blauwe) voorbij komt.

2,99 en 3,49 maakt niet eens zo heel er veel uit. Tientje per maand ofzo, dus wellicht alsnog goedkoper met een verzekering anders.

Overigens wel interessant met deze rentes... Toch eens over nadenken. Zo'n i4 lijkt me ook wel wat.

Heb precies hetzelfde, nieuwe X3 spreekt me totaal niet aan, de vorige des te meer. Liefst nog als pre-lci. Ik hou het aanbod in de gaten tot er een keer een mooie ( blauwe) voorbij komt.
Pythonic blue is één van de mooiere kleuren voor een X3. Zelf had ik ook Sunstone in gedachten, een champagne-achtige kleur. Ook fraai.

Malachit groen en Stratus grijs zag ik recent ook voorbijkomen op LCI-versies van de X3. Dat vind ik ook erg mooi. In Carbon zie je ze jammer genoeg teveel.

2,99 en 3,49 maakt niet eens zo heel er veel uit. Tientje per maand ofzo, dus wellicht alsnog goedkoper met een verzekering anders.

Overigens wel interessant met deze rentes... Toch eens over nadenken. Zo'n i4 lijkt me ook wel wat.

Prachtig zo een i4. Voor mijn postuur alleen echt te klein en de achterbank is schier onbruikbaar. Ix3 zit beter en mooier interieur. Functie boven vorm, ben geen 20 meer :p

Dat mokka leder is in het echt veel donkerder en mooier. Slechte foto’s.

IMG-3941.jpg
IMG-3942.jpg
IMG-3943.jpg
IMG-0863.jpg

Vandaag even naar de dealer geweest en gekeken naar m’n CLA die in november zal worden uitgeleverd.

Echt eens wat anders dat macchiato beige interieur. Heel rustgevend!
Exterieur zal ik zodra ik ‘m heb ook plaatsen. De juiste wielen zaten er nog niet op, dus dat kijkt niet zo fraai…

Je ziet bij foto 3 al wel in de deurstijl dat hightech silber gelukkig meer lichtblauw- m’n favoriete kleur!- is dan grijs.

Me happy!

Laatst bewerkt:
Oeh….mooi hoor.
Ja lekker hè

Wel nog lang wachten. :rolleyes:
Geduld is een wachtwoord :LOL:
Lease jongens zitten extreem strak in de wedstrijd, contract datum blijkt leidend i.p.v. maximale kilometers.
Zit nu al over het aantal maximale contract kilometers maar in november loopt m’n huidige contract af. Vlak na m’n bestelling bleek uiteindelijk dus datum opeens leidend.

Vanaf februari wachten is wel een opgave zullen we maar zeggen. Als er nog leaseboys meelezen - @Durashift en @Barri - tips zijn welkom!

Ziet er smaakvol uit! Toch die ‘ Benz ‘ klasse.

Dat leasen geeft toch minder flexibiliteit dan zelf kopen. Ik weet niet of ik het nog zou kunnen om zo lang vast te zitten. Aan een auto en werkgever.. (overname lease is ook niet meer vanzelfsprekend).

• Leuk
Waarderingen: ENTE
Ja lekker hè

Geduld is een wachtwoord :LOL:
Lease jongens zitten extreem strak in de wedstrijd, contract datum blijkt leidend i.p.v. maximale kilometers.
Zit nu al over het aantal maximale contract kilometers maar in november loopt m’n huidige contract af. Vlak na m’n bestelling bleek uiteindelijk dus datum opeens leidend.

Vanaf februari wachten is wel een opgave zullen we maar zeggen. Als er nog leaseboys meelezen - @Durashift en @Barri - tips zijn welkom!
Werkgevers willen in de autoregeling nog wel eens wat rommelen, maar looptijd is inderdaad leidend. Kilometers wordt gewoon afgerekend. Je kan altijd vragen naar een voorstel tot inkorten, maar iemand zal dat moeten betalen.

En potjandriedubbeltjes, wat een fijne Benz heb je samengesteld!

• Leuk
Waarderingen: ENTE
Dat leasen geeft toch minder flexibiliteit dan zelf kopen. Ik weet niet of ik het nog zou kunnen om zo lang vast te zitten. Aan een auto en werkgever.. (overname lease is ook niet meer vanzelfsprekend).
Heb sinds ‘98 naast m’n eigen auto’s ook een leasewagen van de zaak en dat bevalt me uitstekend.
Zit meestal 3 jaar vast aan een leasewagen, dus dat is prima te overzien. Sommige wagens had ik zelfs langer willen hebben…

Ik zou het ook zeker aandurven. 177k kilometers gereden in 3 jaar tijd, daar heeft de motor weinig van geleden. Op de E91 heb ik nu 278k kilometers staan en die draait als een zonnetje, ik heb er alle vertrouwen in dat die probleemloos het half miljoen haalt. Heb er ook weinig kosten aan, 1x een koppeling vervangen en de achterste schokdempers bij 200k kilometers, verder weinig aan de hand. En dat is dan een 14 jaar oude auto en niet een 3 jaar oude zoals de Alpina.

• Leuk
Mooie Benz Ente, een mooier model dan de nieuwe, en dat geldt ook voor die Alpina, toch echt een stuk mooier dan de nieuwe 5. 177k is veel, maar als je ok bent met het compleet afschrijven naar nul, dan kun je er nog jaren plezier van hebben.

Je kunt er zeker nog jaren plezier van hebben. Zelf zou ik er nog eens een nachtje over slapen, ik heb dan liever een exemplaar met minder kilometers. Maar die vind je dan weer niet voor die prijs….

IMG-0865.jpg
IMG-0864.jpg

Mooie Benz Ente, een mooier model dan de nieuwe, en dat geldt ook voor die Alpina, toch echt een stuk mooier dan de nieuwe

Ik zag gister die nieuwe staan. Best wel knappe wagen, van achteren. Voorkant kan me minder bekoren. Binnenkant is ook discutabel.
Bij het dash moest ik denken aan een ouwe Rolls. Maar dan als plastic/glasplaat…

• Leuk
Ja echt prachtig ding die Alpina. Zag m staand Dat donkerrode hout vind ik icm zwart erg mooi. Beetje dat eind jaren 90 Mercedes-Benz / BMW e39 gevoel.

177k zou ik ook wel aandurven en dan zien als eind station auto voor de 10 jaar erna. Meer heb je gewoon niet nodig. En nog zonder bemoeienis qua rijhulp systemen

die rijhulp systemen zijn echt bedacht om mensen uit de auto te jagen. Nu ook een huurhok in dland, daar wordt je toch echt gestoord van. En met een paar jaar zal het ook wel niet uitgeschakeld kunnen worden. En zou het allemaal nu echt tot minder ongelukken hebben geleid? Wel tot duurdere en minder makkelijk te repareren autos dat wel.

Jammer dat ie zwart is, maar verder een heel gaaf apparaat! Die velgen heb ik ook nog nooit gezien.
En een sterk op de kap, was dat destijds nog op alle uitvoeringen?

die rijhulp systemen zijn echt bedacht om mensen uit de auto te jagen. Nu ook een huurhok in dland, daar wordt je toch echt gestoord van. En met een paar jaar zal het ook wel niet uitgeschakeld kunnen worden. En zou het allemaal nu echt tot minder ongelukken hebben geleid? Wel tot duurdere en minder makkelijk te repareren autos dat wel.
Eens, sterker nog - ik durf zelfs te stellen dat deze systemen eerder tot gevaarlijke situaties leiden dan zonder. Denk aan plotselinge en ‘wilde’ stuurcorrecties of het reageren van automatische snelheid op basis van foute informatie.

Jammer dat ie zwart is, maar verder een heel gaaf apparaat! Die velgen heb ik ook nog nooit gezien.
En een sterk op de kap, was dat destijds nog op alle uitvoeringen?
Pre-LCI zat er inderdaad nog een ster op de kap, post-LCI is deze verdwenen. De velgen zijn, voor zover ik weet, vrij standaard AMG-velgen.

Mijn vrouw is verliefd op een ander…
Een andere auto wel te verstaan ;)

De E61 wordt ouder en past niet helemaal meer in de huidige vervoersbehoefte thuis. Net even te groot en zwaar, plus de 6 in lijn heeft een grote dorst, zeker op de relatief korte stukjes. 5 jaar in bezit en ruim 80.000 mee gereden, heeft deze dame ons veilig en comfortabel overal heen gebracht. Ik vind het jammer, maar m’n vrouw rijdt er het meeste in. En om eerlijk te zijn, behoudens een enorme bak karakter is de kosten-baten analyse van een 18 jaar oude E61 523i niet geweldig ;)

Een zoektocht opgestart dus;
Minimale eisen; handgeschakeld (mn vrouw wil graag weer zelf roeren, en met het oog op onze meiden die binnen nu en 2 jaar gaan beginnen met rijlessen een mooie extra oefening voor hun), minimaal 150pk, degelijke gebouwd, rookvrij, navi en climate control.
Ik begon met handenwrijvend Z4’s en TT’s aan te bieden of zelfs voorzichtig een wat oudere Boxster.
Helaas, en ook wel terecht. De auto moet wel de mogelijkheid bieden om met minimaal 3 mensen op pad te kunnen, al is het met inschikken.
Mini Clubman - enkele bekeken. Heel veel kaf onder het koren, maar uiteindelijk toch een beetje te braaf en ‘standaard’ (hier ze je ze op bijna elke straathoek)
BMW i3 - geen unaniem duimpje omhoog (jammer, ik vind het concept echt geniaal, en het rijdt ook nog eens alleszins goed)
Beetle/Beetle Cabrio - te weinig zicht rondom en geen ‘klik’
A5 coupe of cabrio - voor het budget geen passende gevonden

Uiteindelijk bij toeval op de juiste auto gestuit. We liepen bij een handelaar naar binnen en m’n vrouw zei ‘dat is ‘m!’ - 184pk, handgeschakeld, zwart lederen sportstoelen, wit, 18’’, navi en elektrische kap. Uit 2015 met net geen ton op de klok.

Op slag verliefd - het resultaat is dat we over 2 weken onze ‘nieuwe’ 220i (F23) cabrio op mogen halen.

De auto gaat eerst nog door de werkplaats voor een zeer uitgebreide beurt (bij koop gespecificeerd) en zelf ga ik de bekleding met colourlock oid weer netjes maken (was bang dat als hun poetser het doet zo’n glimmende stoel wordt waar je af kan glijden) en omdat ik dat altijd al eens heb willen doen, begin volgend jaar zelf de kap reinigen en impregneren. Leuke is dat onze oudste dochter heel graag mee wil helpen met deze klusjes. Dat laatste is wellicht de mooiste bonus ;) lekker samen klussen.

Beelden volgen na aflevering.

Gefeliciteerd! Vind het een heel mooi model. Zou uit het genoemde rijtje ook mijn keuze zijn. Ik meen met b48? Of is 2015 nog een late n20? En met handbak ook veel leuker.

Benieuwd naar de foto’s. Of het qua onderhoud echt een substantiële besparing zal zijn tov de e61 betwijfel ik. Maar goed, duimpje voor cabrio!

Voor zover ik weet en heb kunnen uit vinden is een F22/23 als 220i met handschakel altijd een N20. Zelfs als LCI.
Heb hier wel aan gedacht en op gezocht, omdat de H6 een must was, voor ons dus geen keuze. Mede door de aanname dat dit een late N20 is, nette staat van onderhoud en lage kmstand ook geen zorgen over.
Een LCI was leuk geweest, maar beperkt in toegevoegde waarde in ons geval dus.
Qua onderhoud tov E61 ben ik het met je eens. Het reguliere spul (olie, filters etc) zal ongeveer hetzelfde zijn. Grote verschillen zijn eventuele reparaties. Bv 6 injectoren is een beste hap. De E61 is goed, maar wordt oud, en een volgende grote reparatie zou economisch niet verantwoord zijn tov de dagwaarde van de auto. Nu dus ruim 150000km erop vooruit en lekker 12 maanden garantie etc.

Laatst bewerkt:
Ja klopt het risico met grote reparaties is minder natuurlijk! Aan een oude grote wagen kan veel kapot/verslijten. Keertje een nieuwe ketting is niet onoverkomelijk bij 220i :)

D’as inderdaad een dingetje, en het enige wat me een (klein) beetje zorgen baart. Mocht die ooit eens gaan dan is het maar zo, maar -zie boven- ik durf de gok wel aan. En anders schenken we maar een keer huismerk wijn ipv Rotschild bij de bbq.
Daarnaast zal er best een kern van waarheid zijn over zwakke geleiders etc, maar tegelijkertijd zijn er ook zat N20 auto’s met hoge tot zeer hoge km standen zonder enig issue. Tijd zal uitwijzen of internet alleen maar p*r no en complottheorien is, of toch een klein beetje waarheid heeft ;)

Laatst bewerkt:
Haha prachtig. Recent een goede delicatessenwinkel in het dorp hiernaast 'gevonden'. Toevallig ook een Rothschild opgepikt. Was voor mij nieuwe informatie dat ze (ook nog) eigen wijnhuizen hebben. ALPINA wijnen zijn ook wel leuk trouwens. Heel lang geleden bij de salon van geneve achtergekomen dat ze meer wijnen doen dan auto's.

Terug
Bovenaan