Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Die grens is meer een gevoelswaarde dan een bepaalde auto. Plus om eerlijk te zijn is er ook wel een verschil tussen dromen en realiteit.

Voor mij is een Teutoon een Zuid-Duitse auto, degelijk gebouwd (‘voor de eeuwigheid’), wars van modetrends en vertrouwend op ietwat behoudende merk waardes. Een auto gemaakt om de familie als geheel of een persoon alleen veilig en comfortabel van A naar B te brengen. Geen sportwagen. Bij voorkeur een sedan, in een enkel geval een station (een E61 heeft het voor mij wel, een F31 bijvoorbeeld niet). Een motor is qua inhoud niet belangrijk, wel is een bepaalde ‘waft ability’ belangrijk, het idee dat je voldoende vermogen hebt om vooraan mee te kunnen rijden, zonder dat je dat perse hoeft te doen.

Zoiets…
 
Grotendeels mee eens. Maar wat vermogen betreft, auto’s als een W123 240d of een W124 200d zijn voor mij ook echte Teutonen.
 
Eensch…. Maar daar overtreft de stoïcijnse onverzettelijkheid van de aandrijflijn het gebrek aan vermogen/snelheid
 
Ik vind eigenlijk dat het minimaal een 5 serie of een E-klasse moet zijn. Ongetwijfeld geen juiste definitie van een Teutoon, maar gevoelsmatig begint daar vooral de soevereiniteit en kwaliteit écht te onderscheiden.
 
Mwah…..

59YsjCR.jpg


IPReVKZ.jpg


3lbYH5I.jpg


CRegNxh.jpg


ILOksZm.jpg


En verdient iets als dit ook niet het predicaat Teutoon?

wsgpADU.jpg
 
Wat ik al zei, ik geef geen juiste definitie. Maar gevoelsmatig is een Teutoonse mobiel, voor mij, een dikke sedan uit Zuid Duitsland. Ook een beetje uit eigen ervaring, W212 versus S205. Een (oude) Volkswagen, iconisch of niet, doet et ook niet voor mij, wat dat betreft.
 
Afgelopen dagen elke dag gebruik mogen maken van diverse taxi’s. Een bonte stoet van oude en nieuwe modellen. Voornamelijk MB maar er zat ook een verdwaalde BMW bij.
Het echte soevereine Teutoonse gevoel kreeg ik als passagier in een Benz E-Klasse. Ongekend comfortabel en goed. Ongeacht de leeftijd.
 
W212 zei:
Wat ik al zei, ik geef geen juiste definitie. Maar gevoelsmatig is een Teutoonse mobiel, voor mij, een dikke sedan uit Zuid Duitsland. Ook een beetje uit eigen ervaring, W212 versus S205. Een (oude) Volkswagen, iconisch of niet, doet et ook niet voor mij, wat dat betreft.

Zelfs een Phaeton dan niet? Sommige modellen zijn inderdaad overduidelijk, zoals eerder al benoemd, een 'grote' Zuid-Duitse sedan inderdaad is vrij duidelijk.

De interessante discussies worden natuurlijk meer onderaan gevoerd. Voor mij geeft ook geen enkele Golf of Passat dat 'machtige' Teutonen-gevoel, ookal vond ik de eerste R32 op basis van de Golf IV toch wel erg indrukwekkend.

Wat mij betreft geldt dat 'machtige' wel voor de ML-klasse, Q7 en X5, al heb ik daar meer een haat-liefde-verhouding mee. Ook meer afwijkend modellen als de Mercedes CLS of Porsche Panamera beschouw ik als echte Teutonen, maar een Volkswagen Arteon heeft dat voor mij dan weer helemaal niet eigenlijk.

Auto's buiten Duitsland die in de buurt komen zijn wat mij betreft:
- Lexus ES/GS, heb ook het gevoel dat je die in Duitsland vrij veel ziet

Lexus_GS_450h_F_Sport_%E2%80%93_Frontansicht%2C_17._Juni_2012%2C_D%C3%BCsseldorf.jpg

- Volvo S90, tijdloos design en lijkt uit één blok gehouwen
JxgPoCsc7YnJmKCz.10.jpg


- Een hele dikke uitgevoerde Jaguar XJ van het laatste type, maar hoe vaak zie je die eigenlijk?
m1fy0dnbinaf.jpg
 
W212 zei:
Wat ik al zei, ik geef geen juiste definitie. Maar gevoelsmatig is een Teutoonse mobiel, voor mij, een dikke sedan uit Zuid Duitsland. Ook een beetje uit eigen ervaring, W212 versus S205. Een (oude) Volkswagen, iconisch of niet, doet et ook niet voor mij, wat dat betreft.

Hetzelfde hier.

Over de W212 gesproken, ik rijd nu even tijdelijk in de S212 van mijn vader. Bijna 320.000 km maar rijdt nog steeds heerlijk. Het is dat ik naar mijn werk kan lopen....

Misschien toch maar uit de verkoop halen, de Z4 stallen in de winter en volgend jaar te koop zetten.... ;)
 
Dat zou ik zeker doen, straks met de E350 naar de wintersport en in het voorjaar weer van de zon genieten in de Z4.
 
JoelD zei:
Misschien toch maar uit de verkoop halen, de Z4 stallen in de winter en volgend jaar te koop zetten.... ;)

Denk je dat hij volgend jaar meer waard is? Of twijfel je gewoon of je er wel of niet in wilt blijven rijden?
 
Mooi houden die E85 Joel! of een andere kopen :T
Verkoop is in het voorjaar het meeste kans op succes en een goede prijs.
 
ENTE zei:
Twix zei:
Ik heb hier eerder geloof ik eens verteld over flinke reparaties aan onze X5, allemaal vergoed door de bijgekochte garantie.

Voor wie het niet meer weet...:
- auto ging naar de garage om het niet laden van de 12v accu. Onder garantie is er voor $ 7.000 aan verbouwd.
- auto ging voor een kleine beurt en onder garantie zijn toen de rubbers van de voorwielophanging vervangen, $ 1.000.
- tijdens regenbuien kwam er een foutmelding van de adaptieve verlichting. Reparatie is goedgekeurd onder de garantie, $ 3.500...

Dat is $ 11.500 in nog geen 3 jaar...

Pittig. Maar ze hebben bij BMW natuurlijk wel een reputatie hoog te houden :)

(y)

Nou, daar gaan we. Toen de auto terug was van de garage, zei Twixin me dat de ruitensproeierreservoir leeg was. Even bijgevuld dus. Maar de volgende dag wist ik waarom: het lekte onder de auto.

Weer naar de dealer. Die vertelden ons vandaag dat we geen oranje Rain-X vloeistof moeten gebruiken. Daar kunnen ze niet tegen. Hebben jullie daar weleens van gehoord?

De boel is weer vervangen. In eerste instantie wilden ze 1400 dollar hebben. Na aandringen kregen we de auto zonder betaling mee :D
Ze hebben de verzekering zover gekregen om te betalen.
 
Dit zal waarschijnlijk onze laatste BMW zijn voor een tijdje. Al gaat 'ie voorlopig nog niet weg, want hebben lange garantie.

De wens is allereerst een derde auto. Ik heb een reservering lopen voor een ID.4, maar weet nog niet zeker of we hem daadwerkelijk gaan kopen.
 
Dat kun je blij zijn dat je garantie hebt Twix!

Dat is bij een 320TE uit 1993 wel anders. :( Bracht de Benz gisteren vol goede moed naar de specialist voor een kleine beurt + paar reparaties (tempomat doet het niet, niveauregeling achter is hard en het schuifdak kantelt alleen, maar opent niet). Krijg ik een paar uur later dit gestuurd...

XduuE2B.jpg


Oftewel, koppaking naar de knoppen. Daardoor ook radiator, waterpomp en thermostaat aan de beurt. En los daarvan, beide suspension spheres (hoe zeg je dat in het Nederlands, veerbollen?) voor de niveauregeling achter moeten vervangen worden, en tevens de remleidingen. Alles bij elkaar opgeteld hebben we het dan over, jawel, £5,150. Das even slikken op een vrijdag net voor de vrijmibo!

Maandag even rondbellen voor een second opinion (is 24 uur werk a £99/h realistisch of overdreven? Klinkt veel...), en dan besluiten wat te doen. Voor een habbekrats verkopen zie ik niet echt zitten. Daarbij bevalt de auto perfect en van een Mopf 1,5 zijn er ook niet echt veel meer over, laat staan de top versie. Gevoelsmatig heb ik al besloten wat te doen, enkel het verstand heeft daar nog geen vrede mee gemaakt. :T
 
Zo, dat is wel zuur. Je laat het dus repareren?

Ja, garantie is wel fijn om te hebben in ons geval. Je wordt er nog wel moedeloos van.
 
Het leed dat auto’s heet!

£5,150 klinkt best pittig. Kunnen ze niet wat fixen met de uurtjes? Auto wat langer achterlaten dat ze wat flexibel de uren kunnen inzetten?!


5 zei:
Ben ik van BMW niet gewend….

Ik ook niet, maar hoor het de laatste tijd best vaak om me heen helaas…
 
Twix zei:
Zo, dat is wel zuur. Je laat het dus repareren?

Ja, garantie is wel fijn om te hebben in ons geval. Je wordt er nog wel moedeloos van.

Na al die akkefietjes (die jou gelukkig niets gekost hebben) zou ik hem na reparatie inruilen, wat staan er nog meer voor nare dingen met die auto te wachten?
 
ENTE zei:
Ik ook niet, maar hoor het de laatste tijd best vaak om me heen helaas…

Als je wat hebt, ben je wel aan de beurt. Bij mij deed de grootlichtassistent moeilijk. Gevolg: twee nieuwe koplampunits. Dan moet de halve auto uit elkaar en die units zijn niet te geef, begreep ik….
 
speedtouch zei:
Twix zei:
Zo, dat is wel zuur. Je laat het dus repareren?

Ja, garantie is wel fijn om te hebben in ons geval. Je wordt er nog wel moedeloos van.

Na al die akkefietjes (die jou gelukkig niets gekost hebben) zou ik hem na reparatie inruilen, wat staan er nog meer voor nare dingen met die auto te wachten?

We hebben garantie tot 2027. Ik wacht wel tot de verzekering me belt dat hun business model door onze X5 om zeep geholpen wordt :D Dan mogen ze hem kopen.
 
Krijg bijna spijt dat ik geen garantie op de 5 heb. Premium selectie garantie liep net af bij de aankoop. Het zal mij benieuwen!

Interessante combinatie trouwens zo een PHEV. De 5 rijdt heerlijk, al is de 212 duidelijk ruimer (niet alleen in de kofferbak). De 212 is ook comfortabeler en de distronic is werkt fijner, al is de ACC van de BMW natuurlijk wel moderner - kijkt verder vooruit en ziet 'meer'.

Tegenwoordig rijd ik alleen maar rondjes om de kerk. Stukjes van <50km met af en toe een ritje van 100-200km erbij. De BMW redt in de praktijk 35-45km op de batterij waardoor ik gemiddeld nu op 2,1L/100km sta. Thuis laden is voordelig maar duurt lang (heb nog geen eigen laadpaal) maar gelukkig wonen we op 5 meter van een publieke laadpaal waar altijd plek is mocht ik tussen ritjes door sneller willen laden.

Teutoon: dikke sedan/station in E-segment, sommige D-segmenters ook wel. Een Mondeo natuurlijk niet maar een C of 3 serie (met 4 of meer cilinders) wel.
 
HarmenA zei:
Ik ben wel benieuwd, wat beschouwen jullie als de minimale afmetingen/motorisering/uitvoering voordat je een auto een Teutoon mag noemen? Moet die bijvoorbeeld minimaal 6 cilinders hebben en/of minimaal 250 km/u halen?

Niet dat ik op zoek ben naar een 'Teutoon', maar ben gewoon benieuwd waar 'de grens' ligt voor jullie. :)

Gewoon een beetje over Duitse auto's ouwehoeren joh.

Ik ben ook blij met mijn Golf, die komend jaar een kwart eeuw oud is. Teutoonser dan de X5 die ook in de garage staat.
 
Snap ik, een Golf IV waar ik les in heb gehad reken ik als een echte Teutoon. Tis meer het gevoel dat een auto je geeft dan setje specifieke kenmerken die samenvallen. Dat laat zich m.i. niet helemaal vatten.
 
De Teutonen migreerden vanuit Scandinavië half Europa door.... Als er een paar met de Vikingers meegingen naar Amerika.... dan....
 
...maar als het dan toch gaat over de vraag wat Teutonen zijn, dan kan ik maar één auto Het Allerhoogste vinden.

img-3058-large.jpg


In dit geval een 300 E, die overigens te koop staat bij Marco.
 
Ik zou dan toch voor een S-klasse gaan. Ik heb 2 W124’s gehad, vond het maar zozo rijden. Een W140 is tov de W124 in alles vele stappen machtiger.

Deze 300e is super, maar bij Marco zou ik dan de S55 meepakken.
 
Roy R zei:
Voor 4,5k kan je er wel even mee vooruit zo te lezen. Is het een tiptronic en hoeveel km asfalt hebben zijn er inmiddels onderdoor gegaan?

Kon even een paar weken mijn account niet in, had mijn email en ww verandert. Gelukkig vandaag een helder moment.

Geen tiptronic maar een multitronic. Beetje jammer, want het is niet de beste automaat. Voordeel, hij verbruikt hetzelfde als de Xantia. Gekocht op 198.000 nu pas 1500km gereden. Ik heb wel de ruit van de kap op meerdere plaatsen vast gezet met Sika Tech Drive. Heel goed schoonmaken en oude kit afkrabben, primer erop, kitten en vast gezet met 3 algenmagneten van een aquarium. Muurvast.

Antenne deed het niet meer, kabels in de kofferbak waren plat. Allemaal gesoldeerd, krimpkous erom en kut, geen signaal. Zat de stekker in een verloopstuk in de radio en die zat niet goed in de originele bedrading. Goed het was mooi weer om dit klusje te doen.

Water in de kofferbak:confused:. Volgens de fora het derde remlicht stuk. Ff de dealer bellen voor een nieuwe. Die lieten in 5 minuten weer weten dat het de meest arrogante honden van de wereld zijn. Tochtstrip bij Hubo gehaald. Ontvetten, strip er mooi omheen, uiteinde aan elkaar met een drup kit. Waterdicht voor €4.99.

Verder ff goed met Aluteufel erover, wassen en een spraywax en mensen staan met open mond te kijken dat het 20 jaar oud is. Je ziet het alleen aan de knopjes en softafwerking op het dash, dat is wat versleten.

Eerste reparatie dit jaar aan de Xantia, remlichtlampje. €0,98 :)
 
In het 7/i7 topic is de video al gedeeld van Carwow met de review. Link naar video
Ik zat te wachten op deze video’s. Wilde namelijk graag zien hoe het interieur van de nieuwe 5 gaat worden. Wellicht niet zo extreem als de nieuwe 7, maar zeker wel dat doorgetrokken scherm en er sterk op geïnspireerd. De LCI 3 serie heeft ook zo’n breed scherm.
Speel een beetje met de gedacht om de G30 te vervangen, maar twijfel of het slim is een uitloopversie te pakken of te wachten op de nieuwe 5.
Heb de afgelopen weken een aantal opties bekeken, uit nieuwsgierigheid.
Volvo V90 op zich zeker ok, maar ik zit op de een of andere manier niet lekker tov de B-stijl, schuur er ook deels tegenaan (ben 1.95 lang en breed geschouderd), jammer, vindt de interieurs namelijk op het oog heel mooi.
Audi A6 - voor de 2e keer een Audi dealer binnen gelopen en voel me er gewoon niet thuis. Kil, onpersoonlijk en een beetje nep… en datzelfde gevoel krijg ik bij de auto’s.
MB C - mooi, en goed in elkaar gezet, maar net een tikje te klein voor mezelf om lekker lange afstanden te rijden.
Jag XF - gaaf - maar durf het niet aan qua betrouwbaarheid en dealer netwerk - om over afschrijving maar te zwijgen.
3 serie - net als een C prima maar net even te klein om lekker te zitten.

Dus toch een 5 - maar ben bang dat ik de nieuwe qua design erg mooi ga vinden, echter de nieuwste iDrive zoals in de iX en nieuwe i7/7 als te rommelig en veel gedoe ga ervaren
 
Zo, de Benz staat weer voor de deur. Blij!

Wat is er allemaal vervangen?
- koppakking
- bougies
- radiator
- waterpomp
- thermostaat
- oliekoeler
- accu
- en nog wat kleine dingen zoals poreuze slangetjes hier en daar (nu de boel toch open lag)

Fijne garage, wel. Niet goedkoop maar wel echte vaklui. Snel pinnen en vergeten wat je nog meer met 4k euro kan doen.

Zit nu nog voor zo'n 2,5/3k euro werk aan, wat ik in januari/februari wil laten doen, vóór de APK in maart. O.a. de niveauregeling achter en de remleidingen. Als dat allemaal is gebeurd staat roest preventie op het programma. Momenteel heeft 'ie erg weinig roest (unicum) en dat wil ik graag zo houden.

Geen foto's maar iemand op Flickr heeft 'm een tijdje terug vastgelegd toen ik bij German Day bij het Brooklands Museum was:
52383397971_233a9d4303.jpg

52383397571_cd70ca97e8.jpg


En vond toevallig ook nog deze foto uit 2017 van de vorige eigenaar:
dd407fdbc9ed00a6b6422a4cc9e94d50.jpg

In goed gezelschap!
 
^^ Goed bezig, voor de eeuwigheid. ;)

Gistermiddag reed er een W140, donkerblauw met Belgisch kenteken (nog zo'n kleine plaat) voor mijn neus de weg op richting Loosdrecht. In deze tijd toch een mooie, toch wel tijdloze, verschijning, vind ik. De plompheid wat in 'm in de jaren 90 veelal verweten werd..doet in het hedendaagse autolandschap helemaal niet verkeerd aan. Mooi strak, vierkant, design in goede verhoudingen, vind ik. (y)
 
Onvermijdelijk Tyn met die oude meuk waar wij in rijden, maar wat mij betreft zoveel leuker als nieuwe auto's.
Erg goed bezig! inderdaad conserveren voor de eeuwigheid.

Mijn Z4 heeft ook 1.5 week bij mijn vaste schadebedrijf gestaan voor diverse werkzaamheden.
Velgen compleet opnieuw gespoten binnen/buitenkant/ rondom nieuwe logo's naafkapjes/achterbumper compleet gespoten.
Nieuwe velours matten set en het grote metalen interieurdeel boven de radio ventilatie rooster compleet vervangen voor een nieuwe.
Ook het ventilatie rooster boven de radio is vervangen , tijden gezocht naar een gebruikte die in perfecte staat is.
Nieuw worden ze nog enkel in zwart facelift verkocht helaas.
al met al erg blij met het resultaat.
Untitled by bofkont OEM, on Flickr
Untitled by bofkont OEM, on Flickr
Untitled by bofkont OEM, on Flickr
 
Flinke investering TYN maar hoort er een beetje bij inderdaad. Ik stop ook altijd wel minimaal 4-5k in mijn youngtimers na aankoop. Onvermijdelijk als je ze bedrijfszeker wilt hebben en goed rijdend. Voor je gevoel ook een stuk fijner als de pijnpuntjes preventief al zijn aangepakt. En een rondje dempers en banden maakt altijd zo'n verschil. Alleen rendabel als het een auto is die qua uitvoering en conditie goed klopt zoals deze fraaie W124, anders is het zonde geld.
 
Heerlijk! En die laatste zelfs nog met DIN kenteken!
Op die eerste ligt wel een goede laag sneeuw zeg.

@Bofkont: dat blijven toch wel de mooiste wielen onder een Z4!
 
Gave auto's die hier voorbijkomen, een stuk leuker dan dat elektrische spul wat tegenwoordig wordt gemaakt, vind ik.
 
Ook prachtig HarmenA (y)
Style 103.
Deze set had mijn 2e E85 destijds ook, zijn helaas net een maatje te klein vind ik persoonlijk (17 inch)
Mijn huidige set de 107 is 18 inch, vult de wielkasten perfect.
 
Wederopstanding van de 3.0 CSL

267b8cg.jpg


Wat een gaaf ding! Prachtige neus ook (sharknose), wat mij betreft mogen ze die bij de LCI ook op de 4-Serie plakken.
 
Ja, tof. Alleen toch net niet zo tof als de concept car uit 2015 helaas: die kijkt wat scherper uit z'n ogen en is niet zo chubby.

drsyjdpb38vq.jpg
 
Terug
Bovenaan