Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Die moderne Impala staat op het (verlengde) platform van de Insignia. Toch wel bijzonder hoeveel aantrekkelijker die Impala eruit ziet tov de Insignia. Of wellicht is dat meer omdat je die Impala hier nooit ziet....

Die jaren 90 Impala, dan liever een Buick Roadmaster Estate Wagon uit dezelfde periode, meer een guilty pleasure. En hetzelfde 260pk LT1 blok....

Een paar bladzijdes geleden wat gevraagd over BMW specialisten. Afgelopen dagen is de E61 te logeren geweest bij Procar in Zwolle. Het onregelmatige lopen werd veroorzaakt door een gescheurd membraan in het kleppendeksel. Heb gelijk de gelegenheid genomen om de auto 'op punt' te brengen, veel was er niet nodig op basis van de APK, maar heb voor de gemoedsrust of uit gemak omdat ik anders later in het jaar terug zou moeten gelijk een kleine beurt laten doen, een pakking tussen oliefilterhuis en motorblok laten vervangen, schijven en blokken achter en natuurlijk dat membraan laten fixen naast nog een paar kleine dingetjes. Technisch dus helemaal top. Net opgehaald, wat rijdt dat toch altijd weer lekker een auto die technisch helemaal op orde is :). De keuze voor Procar overigens gemaakt op basis van een zeer groot verschil in de offerte. Heb zowel Roos als Procar vooraf gevraagd wat ik kwijt zou zijn voor een APK, kleine beurt en remblokken achter, en daar zat een substantieel prijsverschil tussen (meer dan Euro 300,-) in het voordeel van Procar. Uiteindelijk ook dus prima geholpen (even het voordeel ter zijde), de behandeling, uitleg en uitvoering van werkzaamheden hebben de keuze alleen maar verder bevestigd.

Nog iets heel anders, ik ben een beetje aan het opruimen en ben oa bezig een aantal (auto-) tjdschriften aan het uitzoeken. Ik wil een paar bewaren (bv met specifieke artikelen of speciale edities van CAR of EVO) - en heb een aanzienlijke stapel AutoBild Klassik en wat losse nummers van Top Gear (UK + NL versie) en ongesorteerde automagazines. Ongeveer een doos vol. Is er iemand die daar blij mee wordt? Dan zet ik de doos wel even aan de kant, anders gaat het de oud papier container in.
 
Ik reed vanmorgen nog achter een mooie jaren’90-Yank

aVjKemn.jpg


Wat Chevrolet betreft heb ik niet zoveel met de “badkuipen” uit de jaren ‘90. Meer met dedecennia daarvoor, vanaf 1965 tot de jaren’80. Van de latere modellen boeien mij eigenlijk alleen nog de Tahoe en de Suburban.
 
Leuk, een LeSabre. Die zie eigenlijk nooit in NL. Het kleinere, goedkopere budget broertje van mijn Park Avenue. Technisch en tot de achterdeuren grotendeels hetzelfde maar stuk soberder. Roadmaster (woody) wagon is natuurlijk ook top, zowel het 80's als 90's model. Vroeger reed een vader van mijn hockeyteamgenoten er eentje, dat was natuurlijk de meest populaire keuze voor de uitwedstrijden.

Das lekker zo'n beurtje DagDromer. Vaste prik bij die oudere auto's. Ik doe altijd een rondje vloeistoffen en filters, vervangen van alles wat uitgedroogd of gescheurd is en het liefst ook rondom nieuwe banden+ uitlijnen. Rijdt een auto weer een stuk beter en voelt het gelijk wat meer eigen.
 
De nieuwe S-Klasse is dan wel een geweldige auto, toch kan ie wat mij betreft de W222 nog niet overtreffen.

vQHK5zr.jpg
 
Vandaag moesten we er even op uit en hebben we zo'n 1000km gereden. Vaak pakken we voor lange trips de Ford, ook omdat de hond dan meegaat. Omdat het echt op en neer was, bleef de hond thuis en hebben we de X5 genomen. Op een lange rit als deze komen de vertellen tussen de Ford en de X5 wel aardig boven. Zeker omdat we flinke stukken met de cruise control op 140km/h gereden hebben. De BMW ligt zoveel strakker op de weg, geeft veel vertrouwen af.

Ik kwam ook achter iets anders vandaag. De X5 40e heeft een knopje om de tankklep te ontgrendelen. Je moet dit knopje indrukken voordat je de tankklep op de normale manier kan openen. Deze vertraagt het openen enigszins, omdat anders het drukverschil tussen de tank en de buitenlucht te groot kan zijn o_O
 
Tja moderne auto;s zitten boordevol snufjes om maar een gram co2 te besparen.
En al die meuk kan en gaat op den duur kapot. Huidige autos gaan -denk ik- een stuk sneller naar de sloop dan de autos van eind jaren 90. Lekker milieu vriendelijk :)
 
Twix zei:
Ik kwam ook achter iets anders vandaag. De X5 40e heeft een knopje om de tankklep te ontgrendelen. Je moet dit knopje indrukken voordat je de tankklep op de normale manier kan openen. Deze vertraagt het openen enigszins, omdat anders het drukverschil tussen de tank en de buitenlucht te groot kan zijn o_O

Is het niet zo dat je het knopje best lang ingedrukt moet houden voordat ie vanzelf openspringt? Dat ie tijd genoeg heeft om het drukverschil te doen verdwijnen. Bij mij 330e die ik had, werkte het op die manier.
 
Nee, in de x5 gaat dat automatisch, je moet een knopje indrukken, en krijgt dan een melding wanneer het klaar is, en dan pas gaat de klep open
 
Ja precies, je hoeft hem dan niet handmatig open te drukken. Soms is ie sneller dan andere keren.
 
Joris 6091088 zei:
Twix zei:
Ik kwam ook achter iets anders vandaag. De X5 40e heeft een knopje om de tankklep te ontgrendelen. Je moet dit knopje indrukken voordat je de tankklep op de normale manier kan openen. Deze vertraagt het openen enigszins, omdat anders het drukverschil tussen de tank en de buitenlucht te groot kan zijn o_O

Is het niet zo dat je het knopje best lang ingedrukt moet houden voordat ie vanzelf openspringt? Dat ie tijd genoeg heeft om het drukverschil te doen verdwijnen. Bij mij 330e die ik had, werkte het op die manier.

Nee, bij mijn X5 werkt dat niet. Ik heb het vandaag nog even geprobeerd. Nadat de auto klaar is moet je het klepje zelf opendrukken.
 
Ik ben het helemaal met hem eens. EV staat nog teveel in de kinderschoenen en is nog lang geen volwaardig alternatief voor de verbrandingsmotor.
 
@ Bofkont: Als je nog eens een mooie R230 wil scoren in een ander kleurtje dan zilver of zwart, dit is wel een lekker exemplaar!

8qQrggS.jpg
 
Bedankt voor het delen, SL. Fantastisch om te zien! Duidelijk een echte liefhebber, die vent.

Ik ben en blijf W124-fanboy. Het is dat ik hier in Londen met die milieuzone zit, anders kocht ik er direct weer een.
 
Zeker, minimaal Euro 4 voor benzine (Euro 6 voor diesel). Dus dan zit je ongeveer rond 2001/2002.

Maar n.a.v. van het Stiptpoint filmpje heb ik me wel aangemeld bij een 'W124 buy/sell UK'-facebook groep. :T
Een goedkope S124 voor erbij, als rijdend zomer project ofzoiets. En dan gekocht bij zo'n typisch Engelse classics veiling. Hmmmm...
 
Leuk! Je merkt dat ze hier nu wel schaars worden (het aanbod W124 bij de bekende YT-specialisten is ook minimaal), en prijzen voor nette exemplaren worden steeds hoger. Is er in GB nog wel veel aanbod?
 
Valt hier inmiddels ook erg tegen, als je het vergelijkt met bijv. 3 jaar geleden. Weinig aanbod, en de mooie exemplaren gaan zonder meer richting 5k pond. Een Mopf 0 is al helemaal niet meer te vinden.

Enfin, eerst maandag maar eens de CL voor de MOT brengen- wellicht gaat daar al het budget aan op. :)
 
Ik vind hem eigenlijk wel aardig. De E65 was destijds baanbrekend qua bedieningsconcept, en nu wil men doen geloven dat de iX dat is.
 
Oef.. dit is wel écht pijnlijk om maar te kijken. Ik snap dat BMW graag de kloof tussen conventioneel en EV wilt dichten en het op deze probeert goed te keuren, maar om zo je hele heritage te grabbel te gooien is in elk geval niet de manier. Je zou bijna denken dat dit filmpje gemaakt zou kunnen zijn door Tesla in plaats van door BMW zelf. Deze commercial zorgt alleen maar voor een grotere kloof; er is écht geen mens die na het zien van dit filmpje naar de dealer gaat rennen om zijn E60/65/38/46 etc. in te ruilen op zo'n nieuw i-geval. In tegendeel..

Ik denk dat de achterliggende gedachte van deze commercial meer gezocht moet worden in het idee dat BMW op zoek is naar nieuwe klanten en met deze marketingstrategie zich los probeert te maken van het oude imago wat toch wel een beetje gespekt is van chauvinisme, excessieven en "oudejongens krentenbrood". De nieuwe liberale woke generatie zal er wel van smullen en zijn blijkbaar betere/makkelijkere klanten dan de oude garde.
 
Sport Leicht zei:
@ Bofkont: Als je nog eens een mooie R230 wil scoren in een ander kleurtje dan zilver of zwart, dit is wel een lekker exemplaar!

Ideale Bofkont spec, geen Airmatic, lekker kleurtje en een betrouwbare M112.

TYN zei:
Enfin, eerst maandag maar eens de CL voor de MOT brengen- wellicht gaat daar al het budget aan op. grinning smiley

Nog steeds stoer dat je voor 'weinig' die Cl gekocht hebt afgelopen jaar. MOT zal wel een beetje loslopen lijkt me of inmiddels wat klachten aan de auto?
 
Tja, veranderende wereld en nieuwe generatie(s) mensen. Maar zeker niet leuker en/of fijner. Zelf heb ik totaal niets met electrische auto's, vind t erg tobberig overkomen allemaal. Heb je als petrolhead wat vrijbesteedbare euro's koop dan nu t nog kan een fijne 8 of 12 cilinder om nog iedere keer dat je instapt een smile op je gezicht te krijgen. Want die auto's sterven vanzelf uit of worden straks wegbelast door de Klavers, Halalsema's en (dementerende) rapportenschrijver Nijpels' van deze wereld. Naar mijn mening is niets mooier dan het gevoel en geluid van bijvoorbeeld een Mercedes (M113) V8 met mooi opschakelende automaatbak. Gewoon uit de tijd dat een motor nog echt machinebouw was.
 
FH163500 zei:
... straks wegbelast door de Klavers, Halalsema's en (dementerende) rapportenschrijver Nijpels' ....

rijden die zelf al elektrisch, of zitten ze nog in hun a6, e of 5 met diesel motor van de zaak?
 
Gullwing zei:
FH163500 zei:
... straks wegbelast door de Klavers, Halalsema's en (dementerende) rapportenschrijver Nijpels' ....

rijden die zelf al elektrisch, of zitten ze nog in hun a6, e of 5 met diesel motor van de zaak?

Burgemeester en wethouders stellen aanschaf nieuwe dienstauto’s uit

De Amsterdamse burgemeester Halsema en de acht wethouders zien af van hun nieuwe elektrische dienstauto’s, vanwege de penibele financiële situatie van de stad. De oude vertrouwde hybride BMW’s blijven voorlopig in gebruik.
https://www.parool.nl/amsterdam/burgemeester-en-wethouders-stellen-aanschaf-nieuwe-dienstauto-s-uit~b2c4be82/

Wel typerend hoe mensen altijd triggeren op Halsema en Klaver.
 
Ven het linkse coalitieclubje D66 (de klimaatridders) verplaatsen alle ministers (Kaag, Olongren, Koolmees) zich in een riante 7-Serie.
 
^^^ Ja, maar Rutte heeft ook een dienstauto.

De auto's die jij noemt zijn auto's die bij het betreffende ministerie hoort.

Rutte fiets / loopt inderdaad veel door Den Haag. Dat zie/zag je ook tijdens formatiebesprekingen.

Bij het vorige Catshuisoverleg kwam er een E-tron over de dam rijden.

Als ik het goed heb is het ministerie van Defensie nog steeds penvoerder voor de dienstvoertuigen van onze rijksoverheid.
 
Ja, dat deugd hier wel natuurlijk..

Arme chauffeur van 'm.. die kan niet iets nieuws rijden en z'n collega's wel. :T

In zijn beginjaren als premier was het nog Audi.

rutte-dienstauto_0.jpg


https://www.rtlnieuws.nl/node/2182291
 
Zadelsnuiver zei:
Oef.. dit is wel écht pijnlijk om maar te kijken. Ik snap dat BMW graag de kloof tussen conventioneel en EV wilt dichten en het op deze probeert goed te keuren, maar om zo je hele heritage te grabbel te gooien is in elk geval niet de manier.

Nah, zo 'lees' ik die reclame niet hoor. Er wordt nadruk gelegd op evolutie, dat de 7-serie toen revolutionair was en dat de focus ergens anders naartoe verschuift maar dat dat niet betekent niet dat het vroeger slecht was. Zie ook de beschrijving: ''The night has come and it holds surprises at the BMW Welt. Two cars from two different worlds but closely related to each other. A firstly superficial bragging and mocking conversation turns into a lesson about development, interdependence and caring….''.

Heel gaaf die 'fabrieksnieuwe' W124's. Blijft een mooi bedrijf wat die Rick heeft opgebouwd, de filosofische quotes in relatie tot auto's (beheersing is intelligentie en intelligentie is macht..?) hoeven van mij niet per se maar wel een droom zo'n loods waar zijn collectie in staat uitgestald. Zou het zelf niet meer hoeven te hebben, dan liever een topmodel zoals een W126 of W140. Dat rijdt toch een stukje bijzonderder. Zo'n W124 als TYN heeft moet je echter nooit meer weg doen met al die herinneringen.
 
Tsja, die reclame. Weet niet zo goed wat ik er van moet vinden.
Qua veranderingen en de overgang naar elektrisch rijden ben ik eigenlijk best enthousiast. Ben blij dat ik de het benzinetijdperk in volle glorie heb meegemaakt samen met de overgang van analoog naar digitaal.

Maar het is reuze interessant om te zien waar de ontwikkelingen heen gaan. Als ik nu naar onze X5 kijk zie ik echt grote voordelen elektrisch rijden. En dan is een hybride nog maar een voorzichtige start.

Ben het wel met FH eens dat het soms allemaal wel behelpen is. Ik zou er bijvoorbeeld niet aan moeten denken een elektrische auto te hebben en geen eigen laadpaal.
 
Ibud zei:
Zadelsnuiver zei:
Oef.. dit is wel écht pijnlijk om maar te kijken. Ik snap dat BMW graag de kloof tussen conventioneel en EV wilt dichten en het op deze probeert goed te keuren, maar om zo je hele heritage te grabbel te gooien is in elk geval niet de manier.

Nah, zo 'lees' ik die reclame niet hoor. Er wordt nadruk gelegd op evolutie, dat de 7-serie toen revolutionair was en dat de focus ergens anders naartoe verschuift maar dat dat niet betekent niet dat het vroeger slecht was. Zie ook de beschrijving: ''The night has come and it holds surprises at the BMW Welt. Two cars from two different worlds but closely related to each other. A firstly superficial bragging and mocking conversation turns into a lesson about development, interdependence and caring….''.

Het gaat mij meer om hoe beide auto's worden geportretteerd; de E65 is oude norse man die niet met zijn tijd meegaat en de i-hazetand is een jonge meid die alles beter weet. Ook de discussie: "Ik heb 12 cilinders!" "Ja maar ik heb lampjes die van kleur kunnen veranderen" gaat toch Nergens over? Is dat écht waar de BMW rijder op zit te wachten? Een lampje in je stoel dat van blauw naar paars of rood gaat? Geef mij maar gewoon die 12 cilinder dan ;)
 
Durashift zei:
^^^ Ja, maar Rutte heeft ook een dienstauto.

De auto's die jij noemt zijn auto's die bij het betreffende ministerie hoort.

Rutte fiets / loopt inderdaad veel door Den Haag. Dat zie/zag je ook tijdens formatiebesprekingen.

Bij het vorige Catshuisoverleg kwam er een E-tron over de dam rijden.

Als ik het goed heb is het ministerie van Defensie nog steeds penvoerder voor de dienstvoertuigen van onze rijksoverheid.

De auto's waarin bewindspersonen worden vervoerd, zijn altijd voer voor discussie. Het gaat om publiek geld dat zo op het oog willekeurig wordt gestoken in dure auto's. De waarheid is natuurlijk wat genuanceerder. Zo is een aantal auto's voorzien van beveiliging c.q. bepantsering, iets wat niet elk merk biedt. Maar het beeld van een minister in een dure BMW of Audi blijft hangen. Rutte gaat daar slim mee om door ook vaker de fiets te pakken. Althans, voor het oog van de camera. Daar is hij overigens niet de enige in.
 
Over het BMW-filmpje, eigenlijk is het wel zo’n beetje de werkelijkheid. Er verschijnen nu in rap tempo auto’s op de markt die met EV-techniek zo’n 12-cilinder volledig achterhaald en overbodig maken, of we dat nu leuk vinden of niet.
Het is wat FH ook zegt, ben je een liefhebber koop dan nu nog zo’n auto zolang het nog kan. Over een tijdje zijn het museumstukken, net als een oude stoomlocomotief dat nu is met z’n prachtige techniek.
Een Porsche Taycan die fluisterstil in 2,8 seconde naar de 100 schiet is in alle opzichten de overtreffende trap van welke sportieve benzine-auto dan ook. Mercedes komt binnenkort met de EQS, reken maar dat die ook baanbrekend zal zijn. Dergelijke auto’s bereiken moeiteloos datgene wat men met een 12-cilinder nooit heeft kunnen realiseren. Voldoende range en laadsnelheid zijn nu nog een dingetje, maar ook daar wordt natuurlijk volop aan gewerkt.

Ook zullen er bij de autofabrikanten steeds meer jongere mensen hun intrede doen die bepalend zijn voor beleid, techniek en uitstraling, mensen die alweer heel anders aankijken tegen een E65 V12 dan wij 40ers en 50ers dat doen. Fabrikanten zullen ook meer naar de toekomst moeten kijken i.p.v. teveel terugkijken naar huzarenstukjes uit het verleden, hoe jammer wij (ook ik) dat vinden. In dat opzicht begrijp ik dat reclamefilmpje wel, al moest ik ook wel even slikken bij de manier waarop die E65 als “boomer” wordt weggezet.
 
Begrijp me niet verkeerd, ik ben positief en enthousiast over de elektrische toekomst! Goedkoper, sneller, meer betrouwbaar(?) Wie wilt dat nou niet?
Maar waarom focussen ze dáár niet op met deze campagne? Waarom moeten ze de draak steken met hun oude auto's (en bijbehorende klanten) om het nieuwe model op te hemelen? BMW heeft jarenlang gebouwd aan het idee dat ze échte rijdersauto's maken, met een uitstraling waar je U tegen zegt. Nu gaat het over tablets en kleurtjes en wordt er met geen woord gerept over de prestaties, sterker nog; er wordt een beetje gekscherend over gedaan (I can drive very fast vroem vroem ha-ha).

Ik vind dat ze met deze reclame de oude klantenkring de rug toekeren en op zoek zijn naar nieuwe klanten. Klanten die niets geven om de ultieme rijervaring maar wel om het logo op de motorkap. Hoeveel cilinders je hebt is niet meer belangrijk, maar wel het aantal touchscreens en ledlampjes. We zagen het al met de 1-serie en nu gaan het nog verder. Prima dat tijden veranderen, maar ik vind niet dat je dan opeens moet doen alsof al die voorgaande jaren BMW maar een proletenmerk was, je moet juist trots zijn op je roots en de klant verkopen dat diezelfde DNA nog steeds in de nieuwe i-modellen voorhanden is, albeit in een modernere verpakking.

Ach ik zal het wel gewoon te zwaar opvatten allemaal :)
 
Sport Leicht zei:
Over het BMW-filmpje, eigenlijk is het wel zo’n beetje de werkelijkheid. Er verschijnen nu in rap tempo auto’s op de markt die met EV-techniek zo’n 12-cilinder volledig achterhaald en overbodig maken, of we dat nu leuk vinden of niet.
Het is wat FH ook zegt, ben je een liefhebber koop dan nu nog zo’n auto zolang het nog kan. Over een tijdje zijn het museumstukken, net als een oude stoomlocomotief dat nu is met z’n prachtige techniek.
Een Porsche Taycan die fluisterstil in 2,8 seconde naar de 100 schiet is in alle opzichten de overtreffende trap van welke sportieve benzine-auto dan ook. Mercedes komt binnenkort met de EQS, reken maar dat die ook baanbrekend zal zijn. Dergelijke auto’s bereiken moeiteloos datgene wat men met een 12-cilinder nooit heeft kunnen realiseren. Voldoende range en laadsnelheid zijn nu nog een dingetje, maar ook daar wordt natuurlijk volop aan gewerkt.

Ook zullen er bij de autofabrikanten steeds meer jongere mensen hun intrede doen die bepalend zijn voor beleid, techniek en uitstraling, mensen die alweer heel anders aankijken tegen een E65 V12 dan wij 40ers en 50ers dat doen. Fabrikanten zullen ook meer naar de toekomst moeten kijken i.p.v. teveel terugkijken naar huzarenstukjes uit het verleden, hoe jammer wij (ook ik) dat vinden. In dat opzicht begrijp ik dat reclamefilmpje wel, al moest ik ook wel even slikken bij de manier waarop die E65 als “boomer” wordt weggezet.

Eigenlijk liet het filmpje mij vooral realiseren dat de E65 in een nieuwe fase van zijn loopbaan terechtgekomen is:
- Bij introductie: Afzichtelijk hok, nodeloos complex.
- Vanaf pak hem beet 2012: Dirty pleasure
- Vanaf 2015: "t is toch best een gaaf ding
- NU: Dit is de de laatste echt grote revolutie geweest voor BMW in de topklasse voor de klassieke auto. Hij heeft het fundament voor zijn 2 opvolgers gelegd en heeft een flinke dosis presence. Eigenlijk is het de W140 voor BMW en verdient terecht een plaatsje in de BMW eregalerij.
 
Tja, we zien het al langere tijd dat Europese auto's gedesigned worden mede naar de smaakperceptie van de nieuwe afzetmarkten met name Azie. Scherpe Pokemon-achtige lijnen als bij Lexus en complete teksten op de achterkant (zie vooral Porsche) dat met name Chinezen goed kunnen zien wat er rijdt terwijl ze een broodje vleermuis aan het verorberen zijn. Als fabrikant verloochen je je thuismarkt maar dat zal de generatie spreadsheetridders die het daar nu voor het zeggen hebben worst wezen. Het gaat alleen maar om aantallen en produktiekosten. Principes tellen niet meer, zie BMW met de 1-serie. En dat de auto's bij voorkeur via internet besteld worden.
 
Terug
Bovenaan