Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Kwestie van perspectief inderdaad. In de VS past zo'n wagen prima. Daar mag het lekker groot zijn. Het zit bij mij overigens ook tussen de oren hoor. Ik heb nu gewoon zin in een wat compactere auto met een lekkere motor. Dat bevalt in de Mini al heel goed en ik heb ook hoge verwachtingen van de 3.

Zo vandaag weer een rondje dealers gedaan. De PHEV loopt er in juli uit en bedacht me opeens dat er wel eens behoorlijke levertijden zijn voor een nieuwe auto. Dus dan maar eens even gaan informeren. Dus de VW, Skoda en Ford dealer aangedaan. De Mazda's waren al afgevallen op de kofferruimte. Overigens best opvallend maar bijna al die SUV's zijn een stuk kleiner dan de PHEV. Achterkanten lopen allemaal schuin af waardoor het kalf achterin klem zit:). Shortlist is aangevuld met de Kodiaq, Tiguan allspace en geheel onverwacht de Focus station ST 182pk. De Kuga was te klein en wordt komende periode vervangen.

Voordeel van de Focus is dat ik alles aan kan kruizen. Enige nadeel is dat hij er niet met een automaat is in de 182pk versie. Allspace is ruim maar ben nog niet volledig overtuigd. Aangekleed valt de leaseprijs me nog mee maar de bijtelling niet. Kodiaq is denk dan betere aanbieding dan. Levertijd van de Tguan is al 22 weken. Dus ik moet eigenlijk komende maand de knoop gaan doorhakken. Of leasen en maar bestellen of in juli zelf een auto aanschaffen. Ik wil ook nog even bij Opel kijken. De Insignia is ook wel redelijk bang for bucks. Maar ja Opel. Ik heb nog trauma's van de Omega.

Wat een overwegingen Michel, heb je er wel van kunnen slapen vannacht? :)

@Uwbuurman: Thanks! Genieten en sturen gaat gebeuren;) bedankt ook voor de tip!

@funf: Dank je wel! Blijft echt een hele fijne auto.

@Michel1975: Ik denk dat je wellicht het beste af bent met een grote stationcar met flink laadvolume achter de achterbank.
De meeste SUV modellen zijn daar helemaal niet zo ruim en ontberen laadlengte.
Zo even wat voorstellen: Skoda Superb iV combi, Volvo V60 of V90, Passat Variant, Insignia.
Helaas is dit type auto een uitstervend ras:(
Ten faveure van die SUV hype......

Echter weet ik uit mijn hoofd de leaseprijs niet hoor.

Die Focus 182 pk die je noemt kan stiekem wel eens een fijne auto zijn.

Zo'n Focus is wel een erg fijne auto qua rijden (met kleinere motorisering in elk geval wel). Seat heeft nog de Terraco, dat is eigenlijk een Tiguan Allspace met andere voor- en achterkant. Wellicht is dat nog interessant?

nee, een kleine auto is gewoon k*t. Ik haat die megane nu inmiddels echt. Het is gewoon geen auto, het is een verbruiksartikel. Prima natuurlijk, maar niet als je het zelf moet gaan betalen. Ik reed echt liever in mijn 10 jaar oude ML dan in die nieuwe megane.

Van een focus ga je gewoon niet gelukkig worden.

R107 zei:
Wat een overwegingen Michel, heb je er wel van kunnen slapen vannacht? :)
Als een roos:)

Blue Knightrider zei:
@Michel1975: Ik denk dat je wellicht het beste af bent met een grote stationcar met flink laadvolume achter de achterbank.
De meeste SUV modellen zijn daar helemaal niet zo ruim en ontberen laadlengte.
Zo even wat voorstellen: Skoda Superb iV combi, Volvo V60 of V90, Passat Variant, Insignia.
Helaas is dit type auto een uitstervend ras:(
Ten faveure van die SUV hype......

Echter weet ik uit mijn hoofd de leaseprijs niet hoor.

Die Focus 182 pk die je noemt kan stiekem wel eens een fijne auto zijn.
Ik ga nog wel even naar de Insignia kijken maar ik ben niet zo'n Opel man. Ik wil eigenlijk nog wel even in de 182pk versie rijden maar ze hebben hem nergens staan. Van alle auto's heeft die echt de ruimste achterbak dus dat is wel een plus. Alleen geen automaat.

Caspian zei:
Zo'n Focus is wel een erg fijne auto qua rijden (met kleinere motorisering in elk geval wel). Seat heeft nog de Terraco, dat is eigenlijk een Tiguan Allspace met andere voor- en achterkant. Wellicht is dat nog interessant?
Ik vind de Seat niet om aan te gluren.

Gullwing zei:
nee, een kleine auto is gewoon k*t. Ik haat die megane nu inmiddels echt. Het is gewoon geen auto, het is een verbruiksartikel. Prima natuurlijk, maar niet als je het zelf moet gaan betalen. Ik reed echt liever in mijn 10 jaar oude ML dan in die nieuwe megane.

Van een focus ga je gewoon niet gelukkig worden.
Mijn vrouw gaat er grotendeels in rijden. Ik rijd er alleen in als we op vakantie gaan of samen weg met de hond. Ik weet dat doordat ik mezelf een maximaal budget heb gegeven dat het ten alle tijden een compromis wordt. Lekker Nederlands dat polderen:)

Gullwing, rijd je nou nog steeds met die Megane? Daarmee kun je in Marbella toch niet bij je vermogende clientèle komen voorrijden? Straks nemen ze je niet meer serieus... :cool:

michel1975 zei:
Ik ga nog wel even naar de Insignia kijken maar ik ben niet zo'n Opel man. Ik wil eigenlijk nog wel even in de 182pk versie rijden maar ze hebben hem nergens staan. Van alle auto's heeft die echt de ruimste achterbak dus dat is wel een plus. Alleen geen automaat.

Van de genoemde auto's zou mijn voorkeur toch echt wel uitgaan naar een Insignia (station). Ik vind het eigenlijk een hele mooie auto met enorm veel waar voor z'n geld, zowel qua ruimte als qua rijeigenschappen. En kwalitatief zal het ook wel goed zitten want ik lees er weinig problemen over.

R107 zei:
michel1975 zei:

Van de genoemde auto's zou mijn voorkeur toch echt wel uitgaan naar een Insignia (station). Ik vind het eigenlijk een hele mooie auto met enorm veel waar voor z'n geld, zowel qua ruimte als qua rijeigenschappen. En kwalitatief zal het ook wel goed zitten want ik lees er weinig problemen over.
Daarom ga ik hem ook wel bekijken. Eigenlijk een segment hoger dan de prijs doet vermoeden. Ach een Focus met 182 pk is voor de vakanties best prima. Moet ik alleen geen grotere caravan kopen.

Ik zou die handgeschakelde Focus pakken. 182 pk, ruimte en fijn weggedrag. Meer heb je niet nodig. (y)

michel1975 zei:
Ik ga nog wel even naar de Insignia kijken maar ik ben niet zo'n Opel man.

Snap ik. Dat is nou echt zo'n merk waar ik ook niks mee heb. De truttigheid straalt er vanaf.

Juist bij een Insignia heb ik dat minder, en ik vind hem 10x mooier dan een Focus. Echt veel meer auto, minstens 2 klassen verschil (ook wat interieur betreft).

opel-insignia-kombi-3578-33835_head.jpg

ford-focus-32387_wagon-5-porte-ford-focus-sw-2018-side-view.jpg

Hey Michel....

Misschien een tip om ook eens de 150 pk Focus eens te proberen.
Is dezelfde 1.5 motor die op topvermogen wat geknepen is.
Die zijn beter te vinden voor proefritten.

Dan heb je in ieder geval een beeld van de motorkarakeristiek, geluid en prestaties. ( En dan moet je het beter doorgaan na 4500 rpm er maar bij denken;);) )

En ook te krijgen met automaat.

Bizar trekgewicht van zo'n Focus, max 1700kg. Een C-segmenter met 1500cc en 1300kg leeggewicht! Ik zou er niet aan beginnen.

En waar heb je die dikke Benz dan voor? Trekhaak eronder en gaan. :cool:

TYN zei:
Bizar trekgewicht van zo'n Focus, max 1700kg. Een C-segmenter met 1500cc en 1300kg leeggewicht! Ik zou er niet aan beginnen.

En waar heb je die dikke Benz dan voor? Trekhaak eronder en gaan. :cool:
Alleen naar Friesland hangt de zware caravan er achter. Dat durf ik wel aan. Auto volgestouwd en gaan:)

Naar Frankrijk gaan we met de oldtimer en die weegt niet zo veel. Kan wel een trekhaak op de cl zetten maar dan kan de hond weer niet mee

Als niet-caravanner zou ik zeggen, hond lekker in de caravan, of is dat not done? :)

Zo'n Insignia vind ik ook niet gek trouwens, sluit me wat dat betreft bij R107 aan. Gewoon een prima no-nonsense D-segmenter van de oude stempel.

Geen paard in de caravan.:LOL:

Ik zou de Focus zeker overwegen, een Superb in een zwaardere motorisering, is dat niet wat? Ruimte zat.

Ik vind Skoda echt zo’n nietszeggend VAG-product. Dan heb ik meer met Opel. Ook zeker geen spannend merk, maar wel met een veel rijkere historie dan het Skoda onder VAG.

R107 zei:
Ik vind Skoda echt zo’n nietszeggend VAG-product. Dan heb ik meer met Opel. Ook zeker geen spannend merk, maar wel met een veel rijkere historie dan het Skoda onder VAG.

Ik ook, ik vind Opel een mooi merk. Maar het is Michel zijn keuze niet, jij (en ik ook) vinden de Skoda saai. Maar het is wel een optie.

Mwoah van de Superb word ik ook niet echt warm. Wel groot maar ook nog wel aan de prijs in de lease. Dan zijn er leukere auto's voor dat geld. De insignia is wel meer auto dan de Focus maar voor €650 is die Focus wel bomvol. Enige wat niet te krijgen is is een automaat. Ben wel benieuwd hoe de Focus rijdt. Ga nog wel kijken voor de Insignia. Die is dan wat minder vol maar op zich met de juiste opties. Kan alleen niet echt een leuke kleur voor de Insignia vinden. Voor de Focus zou het Desert Island Blue worden.

R107 zei:
Gullwing, rijd je nou nog steeds met die Megane? Daarmee kun je in Marbella toch niet bij je vermogende clientèle komen voorrijden? Straks nemen ze je niet meer serieus... :cool:

:)

Vanaf volgende week maar weer eens rond gaan kijken. Vroeger vond ik het nog wel leuk, bij dealers en handelaren binnen stappen om wat rond te kijken, maar het irriteert mij tegenwoordig, ik zal wel oud worden :D

Hé hé, eindelijk weer een nieuwe auto zoektocht in Teutonia, het was hier al zo rustig in 2020.

Leuke zoektocht wel Michel! Maar het is de auto voor je vrouw en zij wilt het liefst een SUV? Dan zou ik eigenlijk ook niet verder kijken naar auto's als een Focus etc.

Gullwing zei:
R107 zei:

:)

Vanaf volgende week maar weer eens rond gaan kijken. Vroeger vond ik het nog wel leuk, bij dealers en handelaren binnen stappen om wat rond te kijken, maar het irriteert mij tegenwoordig, ik zal wel oud worden :D
Herkenbaar. Ik loop nu alleen nog maar naar binnen als ik echt in de markt ben voor iets waar ik voorheen nog wel eens ergens naar binnen liep om gewoon te kijken. De enige handelaar waar ik af en toe nog een bakkie haal is bij Marco.

Dat zal ook zijn omdat daar de leukere auto’s staan. In een showroom van Ford, Skoda of Opel wordt je nou eenmaal niet hebberig van wat je er ziet.

R107 zei:
Dat zal ook zijn omdat daar de leukere auto’s staan. In een showroom van Ford, Skoda of Opel wordt je nou eenmaal niet hebberig van wat je er ziet.
Nope. Alhoewel ik bij de Mercedes dealer vorige week wel vrolijk werd. Stond een erg mooi stel G65 Brabussen in een briljante kleurstelling.

Is die toermalijngroene E200T bij Next niet wat voor je? Weinig km, nieuwstaat, redelijk zuinig, ruimte voor Hector en fiscaal vriendelijk.

R107 zei:
Is die toermalijngroene E200T bij Next niet wat voor je? Weinig km, nieuwstaat, redelijk zuinig, ruimte voor Hector en fiscaal vriendelijk.
Zou inderdaad een prima exemplaar zijn maar zij wil geen 'oude' auto's meer. Moeders wil liever een nieuwe auto. Kortom we zijn er nog niet uit:)

De meeste kans om dan de handen op elkaar te krijgen is die S211 die binnenkomt. Maar ja dan heb ik de komende 3 maanden weer 3 auto's voor de deur staan en geen liquiditeit meer.

R107 zei:

Historisch gezien is het oude Boheemse L&K een slagje spannender dan Opel.
Momenteel zijn er überhaupt weinig spannende ‘normale’ merken, alhoewel Mazda en Honda mij altijd positief verrassen.

Tip: je moet de spruitjeslucht wegroken en zo’n Skoda een beetje over de top aankleden. Heerlijke auto’s. Sinds dag 1 dat ik er 1 zakelijk rij ben ik fan. Had ik nooit gedacht.

ENTE zei:
R107 zei:

Daarom had ik het ook over het Skoda onder VAG

Als ik in een hedendaagse Skoda stap dan ervaar ik exact hetzelfde gevoel als wanneer ik in een Volkswagen of een Seat stap. In die zin zou ik dan ook voor een Skoda kunnen kiezen, als ik bijvoorbeeld een Passat op het oog zou hebben en vervolgens blijkt een Superb ruimer, completer en goedkoper te zijn dan is de keuze snel gemaakt. Maar verder heb ik helemaal niks-nada-nul met het merk.

Opel onder Peugeot of Skoda onder VAG, tja...Minder saai wellicht :T

Ik heb niets met beide merken maar tot nu toe heb ik nog nimmer een betere nieuwe auto gehad dan Skoda.
Het kan verkeren.

De Insignia is in die zin nog een echte Opel, diens opvolger zal ongetwijfeld een 508-kloon worden.

Als daar een opvolger van komt. Ik denk dat er de komende jaren enorm gesnoeid zal worden in merken en modellen.

Een Skoda is eigenlijk de betere Volkswagen. Qua techniek is het allemaal eender, alleen probeert een Skoda niet veel te hard om premium te zijn.

Bij een vorige stageplek hadden ze een Superb. Nee, je krijgt er geen harde plasser van, maar in dagelijks gebruik gewoon een fijn ding. En dat komt vooral omdat er eigenlijk niets is om je aan te irriteren. Het ding rijdt vlot, alle knoppen zitten waar je ze verwacht en alles past erin.

Zou ik nooit privé durven aanschaffen trouwens, 2.0 TDI 170pk, DSG én 4x4. Net Russisch roulette.

En waar heb je die dikke Benz dan voor? Trekhaak eronder en gaan. cool smiley
Alleen naar Friesland hangt de zware caravan er achter. Dat durf ik wel aan. Auto volgestouwd en gaangrinning smiley

Naar Frankrijk gaan we met de oldtimer en die weegt niet zo veel. Kan wel een trekhaak op de cl zetten maar dan kan de hond weer niet mee

Ik ben afgelopen zomer noodgedwongen met een Megane op pad geweest met sleurhut erachter. Ik doe dat nooit weer. Dus ik weet niet hoe zwaar je oldtimer is, maar ik zou dat nog wel even goed overwegen.

Leuke zoektocht!

R107 zei:
ENTE zei:
R107 zei:

Daarom had ik het ook over het Skoda onder VAG

Als ik in een hedendaagse Skoda stap dan ervaar ik exact hetzelfde gevoel als wanneer ik in een Volkswagen of een Seat stap. In die zin zou ik dan ook voor een Skoda kunnen kiezen, als ik bijvoorbeeld een Passat op het oog zou hebben en vervolgens blijkt een Superb ruimer, completer en goedkoper te zijn dan is de keuze snel gemaakt. Maar verder heb ik helemaal niks-nada-nul met het merk.

Staat hier al jaren een 2004 fabia voor de deur. Zoek je iets als sportiviteit of luxe zoek dan door. Maar voor een kleine auto is ie wel super praktisch en ruim

R107 zei:

Mijn idee. Zo'n VAG-auto is voor mij eigenlijk altijd wel goed, welk label er ook op zit. Geen emotie, spannend design of onderscheidend weg- en stuurgedrag, maar wel prettig te bedienen en te berijden auto's met in de regel een neutraal imago. Dat heb ik met Ford eigenlijk ook.

Die Franse zooi en Opel scheer ik over één kam. Niet mijn merken. Net als Tesla. Ik zat er deze week weer in en ik vind het helemaal niks.

Godver de godver wat wordt dit toch een kutsite. Zo dat ben ik kwijt. Hoop dat ik niemand gekwetst heb. Maar voor de zoveelste keer ben ik een heel epistel kwijt met plaatsen.

Zo nu even een snelle samenvatting. Ik zat even te rekenen.
ik kan ook de auto private leasen. Even wat achtergrondinfo. Ik ben DGA maar ben niet btw plichtig en kan dus ook niets terugvragen. IB is 51,75%.

Even rekenvoorbeeld. Stel ik lease een C klasse voor €660 ex btw dus voor €798,60 per maand. Bijtelling is bij een catalogusprijs van €45.000 een bijtelling van €460 per maand.
Private lease tarief stel ik ook even op €800 per maand. Dat bedrag geef ik mezelf als extra inkomen. Daar houd ik netto €355 over (fijn zo'n overheid. gewoon een belastingdruk van 56% over hetgeen ik mij extra uitkeer. Hoezo een schijf van 51,75%) Maar dan nog kost het me netto €445.

Dat hele belastingsysteem bij jullie gaat echt helemaal nergens meer over. Is er nog iemand die dat gewoon snapt? Betalen aan loket 2, 5, 7, 8, 12, 15,16, 62,68 en 83. En dan krijg je weer wat subsidie bij loket 6,9 en 13 als je tenminste de juiste formulieren hebt ingeleverd bij loket 11,3,99,23,14 en 17 en een goed lijkende foto bij loket 72 en 43. Een facepalm is echt wel op zn plek, zelf een spanjaard zou deze overdaad aan vage regels raar vinden :)

Kijk an.. als men bij 500E een aankoop doet en die niet ophaalt.. maar op locatie laat afleveren.. heb je dus grote kans dat Leo de Haas voor je deur staat. :) (y)

Vanaf minuut 35.
https://www.youtube.com/watch?v=tt3L-0moy6c

Of.. als je hem wel ophaalt.. grote kans dat het inkooptransport door Leo is uitgevoerd.. lijkt mij;)

Terug
Bovenaan