Teutonia LXV :Geschwindigkeit

W212 zei:
Aankomende zomervakantie ben ik van plan om deze regionen mee te pakken op een roadtrip met de A207, maar ooit wil ik dat ook nog eens met de R107 gaan doen.

Zijn die passen nog wel te doen tegenwoordig? Mijn ervaring de laatste jaren beperkt zich tot de Franse Alpen, maar daar is het overbevolkt met wannabee Mollema's in het hoogseizoen.

Zeker! Splugenpass heb ik vorig jaar gereden (met de familie-auto). Het was een prachtige rit en ik zou hem graag nog eens rijden met een fijne cabrio. Dat heeft BENZine dus mooi bekeken.(y)

Phaeton W12 zei:
Hoe is het afgelopen met die witte 300E, S-J? Of was het een 260E?
Volgens mij heb ik destijds nog in die witte gereden. Daar was de roestduivel al langs geweest. In mijn herinnering had hij die verkocht.

De W114:

VFVGSru.jpg

NfeIb2w.jpg

Met de W114 wordt de Mercedes-Benz middenklasse bedoeld die van 1968 tot 1976 gebouwd werd, en is de voorloper van de huidige E-Klasse. Deze reeks wordt ook wel aangeduid als /8 („Strich-Acht“) vanwege het introductiejaar 1968. In 1976 werd de auto afgelost door de W123.

Overigens zijn de verschillen tussen de W114 en W115 aan de buitenkant niet eenvoudig te zien. Het verschil zit hem in het aantal cilinders. De zescilinders en coupés zijn Baureihe W114; de viercilinders en diesels zijn W115. Het was tijdens de ontwikkeling nog wel de intentie om de W115 als een apart model (20 centimeter korter model en met horizontale koplampen) uit te brengen. maar dat is er nooit van gekomen.

Op de foto vind ik zo'n W114 Coupe een zeer sjieke verschijning. Goed qua verhouding, en vooral de raam-opening qua vorm precies goed. Gek genoeg in 't echt wekt zo'n auto geen begeerte..

Leuk deze pagina-stukjes BENZine(y) Inderdaad best een mooi model zo'n W114, alleen zien ze er nogal snel armoedig uit als je ze ziet rijden. Werden niet zo gekoesterd zoals de W123 of mindere kwaliteit misschien?

Die passen, gewoon snel keertje doen met de R107. Kinderen thuis laten en de vrouw meenemen op een weekje richting Como. Ik heb die pas afgelopen zomer nog gereden met de Buick, niet echt de ideale auto ervoor maar prachtige route. Maart vorig jaar een pas vlakbij genomen met de Rallye nadat ik hem in Italië had opgehaald, zijn de mooiste herinneringen met die auto's. Goed de tijd ervoor nemen, max 500km per dag, goede hotelletjes en uitgebreid lunchen, veel beter wordt het niet.

Ibud zei:
(...), zijn de mooiste herinneringen met die auto's.

Dit dus. (y)

De mooiste herinneringen aan m'n W124 zijn de keren dat het ding goed gebruikt is voor verre tochten. Bij +40 graden het Spaanse binnenland doorkruisen, offroad ritten over het Litouwse platteland, dwars door de Noorse bergen met 5x 1.90m aan boord. Of met 6 man (en evenzoveel katers) erin dwars door Lissabon.

Maar ik begrijp heel goed dat een R107 geen vier zitplaatsen heeft, en dat je dergelijke herinneringen liever met het hele gezin maakt. :D

Geheel eens.

De mooiste herinneringen aan m'n up! zijn de keren dat het ding goed gebruikt is voor verre tochten. In ruim 4 uur en 20 minuten naar Gotha rijden met een gemiddelde van 132 km/h (191 km/h volgas heuvelaf in Duitsland, met 75 pk!). Met +24 graden het Italiaanse binnenland doorkruisen en 4.000 km rijden in 5 dagen, in September dwars door de Noorse bergen in dikke sneeuw en met winterbanden. De up! was fantastisch.

Zo ook de Phaeton. Met 3 personen naar de wintersport met 260 km/h op de klok, en vervolgens in dikke sneeuw van Goppenstein naar Zermatt (Täsch) rijden.

Met de 911 de hele Mille Miglia volgen en 4.000 km rijden in 5 dagen. En vantevoren met zomerbanden (285-30-ZR-18) een dik besneeuwde Simplon pas oprijden (half mei). Het lukte.

Dat zijn toch wel de jaarlijkse ritten met als voorlopig hoogtepunt de rit naar Berchtesgaden. 900 km heen om vervolgens de dag er na in de omgeving te toeren en de dag erna weer 900 km terug. Heerlijk.

Met de Golf II 1.3 dwars door Joegoslavië tot aan Kalamata in Griekenland, en terug via Corfu en Italië. Met de Alfa 33 naar de Algarve, met de oude 280S (W116) naar Berlijn, en de ritten met de 260E met vrienden op wintersport en ‘s zomers naar Italië, Spanje en Hongarije.... Prachtige tijden! (y)

Met een 200D dwars door Beverwijk en Heemskerk, iedere nacht weer. Gaspedaal werd als aan-uit schakelaar gebruikt en iedere ochtend thuiskomen met 50,- a 100,- extra in de knip, de 200D stond dan na te dampen van alle inspanningen en stonk naar alles waar een auto naar kan stinken. Heerlijke tijden.

Pff mooi reizen waar een auto een hoofdrol heeft gespeeld... zou niet kunnen kiezen. Probeer vrijwel elke rit wel leuk te maken. Een snelle bloemlezing van mooie herinerringen; met een Clio 16V vanuit Hilversum in krap 24 uur naar Lagos, Portugal gereden eind jaren 90. In dezelfde Clio nog met 3 man geslapen op het parkeerterrein van de 24hr Le Mans omdat we geen hotel of camping hadden geboekt. In een vorige baan waar ik veel onderweg was door Europa op de terugweg vanuit Italie vrijwel elke bergpas wel genomen (in een Passat TDI ;( ), met een clubje toenmalige collega's in een bonte stoet snelle en bijzondere Renaults naar evenementen gereden, deelgenomen aan een recordpoging om de meeste cabriolets in een file te krijgen ergens eind jaren 90, begin 2000 in Rosmalen met een Renault Alliance, of wat denken jullie van de topsnelheid proberen van een Alpine A310 V6 midden in de nacht, door de polder... in 'pyama' samen met toenmalig vriendinnetje. Of m'n toenmalige E3 2800, die was al lekker rot (ik was een soort van ratrod rijder avant-la-lettre), maar een heerlijke 'kan-me-niks-schelen-auto' dus bankstellen verhuizen op kofferdeksel, of met een paar vrienden naar Le Mans gebrult met dat ding.... aahh, those were the days... kan wel uren doorgaan.

De auto, of beter gezegd, het gevoel van vrijheid dat een vervoermiddel met geeft heeft toch altijd wel een speciale lading. Hoewel ik graag thuis ben (tenminste als dat de verbouwing is afgerond :)) ben ik ook graag onderweg met een rollend vervoermiddel. Motor, snorscooter, trekker, vrachtwagen, auto, maakt me geen drol uit, als ik een doel heb om ergens heen te gaan probeer ik te genieten van de rit. Wel moet ik eerlijk bekennen dit mojo een beetje kwijt te zijn geweest. Zal wel te maken hebben met ouder worden en andere prioriteiten. Tot pak m beet m'n 30/35ste jaar echt veel met auto's bezig geweest. Veel erover lezen, evenementen bezoeken en vooral genieten van elke gelegenheid en de mensen die je ontmoet via auto's en motoren. Daarna een heel aantal jaren veel minder (emotioneel) verbonden gevoeld met een auto. Wel de reizen die ik mocht maken zo leuk mogelijk gemaakt door een mooie route te kiezen of een leuke tussenstop te hebben. Gek genoeg de laatste anderhalf jaar begint het weer een beetje te groeien.

Mooiste herinneringen:

- Met een Corolla 1.6 XL, nét in bezit van rijbewijs, samen met een kameraad naar Côte d'Azur via de Route Napoleon, en door Italië via Garda en wat passen weer naar Nederland.
- Met Leon FR naar Sardinië met mw. W212, daarna via Rome naar Viëste.
- Met 3 vrienden en de E350 naar GP Monaco.

Maar toch ook wel werk gerelateerd:
- In 1997 met Renault Expres naar München (eerste buitenland rit)
- Zaterdagnachten in de zomer met een E39 520d in Friesland taxirijden.
- Mais- en grasoogst bij loonbedrijf. Met groot materiaal nu en dan een nacht doorhalen. Prachtig.

Puur auto gerelateerd is eigenlijk niet één of andere bergpas mijn mooiste herinnering maar heb vaak voor werk of vakantie de A9 Neurenberg - München (of andersom) gereden bij zonsopkomst of zonsondergang. De lange heuvels in de weg, de rust en de snelheden die daar gereden worden... Met een dikke auto, muziekje aan en alleen in de auto of met slapende medereizigers... Wellicht saai voor een ander, maar ik vind dat echt fantastisch.

Mijn road trip vanuit Houston naar Palo Duro Canyon met een caravan staat erg hoog op het lijstje herinneringen. Niet alleen doordat de bestemming prachtig was, ook het rijden met aanhanger / caravan doe ik altijd met veel plezier.

Een andere hoog op de lijst is een trip in de bergen van Oman, ten noorden van Sohar. Was een prachtige rit. Wel spannend, want een groot gedeelte was niet verhard en er waren nog geen borden met de richting.

Twix zei:
Mijn road trip vanuit Houston naar Palo Duro Canyon met een caravan staat erg hoog op het lijstje herinneringen.

Ja, Texas leent zich ook heel goed voor road-trips. Ik heb er ook een rondreis gemaakt, o.a. langs de Rio Grande en de Mexicaanse grens naar het Big Bend National Park. Daarna overnacht in Marathon (het Gage Hotel, waar je het idee had in een westernfilm te zijn beland), en vervolgens via Del Rio naar de Hill Country. Ook een mooi gebied met leuke western stadjes, daar o.a. overnacht in het mooie Rose Hill in Stonewall. Ook San Antonio vond ik een leuke stad.
Texas vond ik geweldig, ook omdat het er veel minder toeristisch is dan in de geijkte gebieden in het westen van de USA waar bussen vol Chinezen langs de bekende parken rijden. Ook de bevolking vond ik in Texas veel sympathieker en authentieker dan elders.

BENZine zei:
Twix zei:
Mijn road trip vanuit Houston naar Palo Duro Canyon met een caravan staat erg hoog op het lijstje herinneringen.

Ja, Texas leent zich ook heel goed voor road-trips. Ik heb er ook een rondreis gemaakt, o.a. langs de Rio Grande en de Mexicaanse grens naar het Big Bend National Park. Daarna overnacht in Marathon (het Gage Hotel, waar je het idee had in een westernfilm te zijn beland), en vervolgens via Del Rio naar de Hill Country. Ook een mooi gebied met leuke western stadjes, daar o.a. overnacht in het mooie Rose Hill in Stonewall. Ook San Antonio vond ik een leuke stad.
Texas vond ik geweldig, ook omdat het er veel minder toeristisch is dan in de geijkte gebieden in het westen van de USA waar bussen vol Chinezen langs de bekende parken rijden. Ook de bevolking vond ik in Texas veel sympathieker en authentieker dan elders.

Ja, Big Bend... dat was ook een 'epic' roadtrip. We hadden een camper gehuurd en vrienden van ons reden met hun eigen auto. De motor ging mee op de aanhanger. Texas-style kamperen.

Ondanks dat merendeel van de roadtrips met de Expedition gedaan worden (kan niet wachten op de eerste trip met de nieuwe), gaat soms de cabrio mee. Pas nog een weekendje San Antoon, lekker aan de Boardwalk, of een keer met Kerst naar Kerville.

BENZine zei:
... Ook de bevolking vond ik in Texas veel sympathieker en authentieker dan elders.

In "mijn" hoek, vind ik mensen ook nog vrij ehm authentiek, zeker wat meer naar het noorden; Connecticut, Massachusetts, New Hampshire, Maine,

Vanmiddag was het mooi weer voor een wasbeurtje, het kostte een paar uurtjes maar dan staan ze er ook weer strak bij!

HlHlLST.jpg

Tnx (y). Ja, voor het eerst stonden ze gisteren zo naast elkaar dat ik er maar een paar foto's van heb gemaakt. Het is idd wel een mooi rijtje, ben er tot nu toe erg content mee.
Gisteren weer eens een rit gemaakt met de R107, die sinds de komst van de A207 toch wel veel minder kilometers maakt. Ook het oudje rijdt nog fantastisch, en geeft net als z'n nieuwere broeders nog steeds dat degelijke en comfortabele Benz-gevoel.

Opvallend is dat de A207 en de R107 qua bediening nog heel veel overeenkomsten hebben, ondanks bijna 40 jaar verschil in ontwikkeling. De grote hendel aan de stuurkolom voor richtingaanwijzer en ruitenwissers, daarnaast de hendel voor de cruise control, het "handrem"-voetpedaal, indeling van meters met de grote snelheidsmeter in het midden, schakelpatroon van de automaat.... eigenlijk weinig veranderd in al die jaren! Wat dat betreft zijn er veel meer overeenkomsten tussen de R107 en de A207, dan tussen de A207 en de slechts 7 jaar later ontworpen W213 :)

Wel vind ik jammer dat Mercedes van die Tempomat-pook is afgestapt, zo typisch Mercedes en zo makkelijk.

Vind ik ook jammer want het werkt ideaal. Bij mijn W213 zit ie er gelukkig nog in, vanaf modeljaar 2019 is de Tempomat- hendel vervangen door knoppen op het stuur.

Zemelaar zou de topsnelheid van 250+ gaan uitproberen tijdens een proefrit terwijl hij kort daarvoor met zijn RenaultTwingo hangend achter een vrachtwagen om brandstof uit te sparen naar het Autohaus was gereden met 80 km per uur.

FH126560 zei:
Zemelaar zou de topsnelheid van 250+ gaan uitproberen tijdens een proefrit terwijl hij kort daarvoor met zijn RenaultTwingo hangend achter een vrachtwagen om brandstof uit te sparen naar het Autohaus was gereden met 80 km per uur.

Hij is al lang niet meer onder ons, maar de herinnering blijft....;)

funf zei:
FH126560 zei:

Hij is al lang niet meer onder ons, maar de herinnering blijft....;)

Hij leest nog steeds mee :D
Helaas wil hij niet meer deelnemen aan de discussie.
Bijzonder gaaf ding trouwens die S klasse, maar idd voor dat geld is er veel keuze, deze zou het voor mij ook niet worden.

De witte met rode bekleding was een handgeschakelde 260E zónder airco mét schuifdak waar ik duizenden kilometers heen en weer naar en in Italië heb gereden. Met 40 graden in Rome sloeg mijn iPhone op tilt want het was te warm in de auto. Dakje was open (uiteraard).

De roestduivel was langs gekomen bij deze auto, toen heb ik hem volledig (....) laten overspuiten.

93lxe6awmna.jpg

De zwarte met beige velours bekleding is een 300E. Automaat met clima.

jamk8xvl1fyd.jpg

Deze heb ik nog, de rest is weg. Tijdje leasebakken gereden (Polo 1.0, Focus 1.0 ST-line, V40 D2 Ocean Race - geen keuzevrijheid hierin gehad helaas).

@500E: Ik moet nog even kijken waar hoe en wat mbt opknappen 300E. Denk eerst beginnen met alle vloeistoffen verversen en technisch goed en daarna bodywork. Zal je tzt wel contacten.

Velgen zijn inderdaad iets te breed, maar S-J vindt dit mooi. Ik vind het ook wel wat hebben.

In combinatie met subtiele verlaging kan het goed uitpakken. Een andere verenset en 1 maatje dunnere verenrubbers doen wonderen qua optiek.

Zijn dat niet SL velgen? Staat wel lekker zo!
Fraai plaatje Benzine! Je kinderen zullen wel in hun handjes wrijven als ze straks 18 zijn?;)

FH126560 zei:
In combinatie met subtiele verlaging kan het goed uitpakken. Een andere verenset en 1 maatje dunnere verenrubbers doen wonderen qua optiek.

Tja, zo ging dat vroeger. Met een paar kleine aanpassingen had je dan toch echt een lekkere wagen staan. Ik kan mij herinneren dat er bij mij in de buurt een 260E in Rauchsilber rond reed met van die BBS spaakvelgen. Die auto was inderdaad ook subtiel verlaagd. Dat zag er zo mooi uit. Die beleving bij een auto heb ik niet meer en dat vind ik erg jammer.

hmm, iemand verstand van autoverhuur? Hoe maken die kerels nog winst?
Ik zit te kijken naar een huur auto voor familie, en ik kan een auto huren vanaf 7 euro per dag voor een peugeot 108 of 25 euro per dag voor een BMW 3 diesel automaat. Allemaal nieuwe auto's, incl verzekering, km vrij, en eenmalig 50 euro om de uiteraard verplichte extra verzekering "af te kopen/"

Dat kan toch nooit uit? Een paar kennissen hebben een paar van die goedkope autootjes ingezet als lease wagen, goedkoper dan bij de leasemij.

Gullwing zei:
hmm, iemand verstand van autoverhuur? Hoe maken die kerels nog winst?
Ik zit te kijken naar een huur auto voor familie, en ik kan een auto huren vanaf 7 euro per dag voor een peugeot 108 of 25 euro per dag voor een BMW 3 diesel automaat. Allemaal nieuwe auto's, incl verzekering, km vrij, en eenmalig 50 euro om de uiteraard verplichte extra verzekering "af te kopen/"

Dat kan toch nooit uit? Een paar kennissen hebben een paar van die goedkope autootjes ingezet als lease wagen, goedkoper dan bij de leasemij.

Dat ze vooral winst maken op de 'verplichte' verzekering. Die je op het moment onder druk toch maar betaalt. Ook bij bekende namen.

En winst op eigen risico / schade. Ik heb ooit in Australië flink moeten bukken voor een huur camper. We hadden hem vol in de verzekering gezet (dachten we), maar bij het inleveren hing er iets los bij de bodemplaat. Bodem en dak vielen natuurlijk net buiten de verzekering... Dan zijn de credit card afschriften niet mals.

Inderdaad een unieke interesse en detailkennis van bijzondere (lees: veelal wanstaltige) top-Mercedessen maar sloeg voor dit podium iets te veel door in zijn enthousiasme..

Ja huurauto’s zijn vaak tamelijk goedkoop. Huurde in Zwitserland voor 170 euro een Ford Mondeo Estate voor 8 dagen. Ruime auto en goed sturend, maar daar is alles mee gezegd. Startstop systeem zeer irritant, en het lane departure warning system is nog veel irritanter, het ding stuurt gewoon tegen als je over de lijntjes gaat :rolleyes: en een verwarmde voorruit is wellicht nuttig, maar niet als je de verwarmingselementen tijdens het rijden ziet zitten :( al met al, een goedrijdende gezinsauto. Maar 13 in een dozijn, is alleen vervoer. Als je geinteresseerd bent, bestel ‘m dan zonder voorruitverwarming.

Terug
Bovenaan