Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Mocht je het interessant vinden, ik heb het even opgezocht, hij is 5,6m lang met een wielbasis van 3,3m...

Pagina 113.... W113:

PDHH6XA.jpg

LnJaJjT.jpg

De opvolger van de minder succesvolle 190SL (een slap aftreksel van de roemruchte 300SL met slechts een 1,9 liter 4-cilinder), eindelijk weer met 6 cilinders in het vooronder. Leverbaar als 230, 250 en 280Sl, met 150 tot 170pk sportieve auto’s voor die tijd. Herkenbaar aan het katakteristieke Pagode hardtop-dak, waardoor de auto ook aan z’n bijnaam komt.
Inmiddels zijn goede exemplaren al zeer waardevolle klassiekers met prijzen soms tot ver boven een ton.

Ik snap niet wat men aan een 190SL vindt, en wat voor bedragen ervoor worden betaald. Zo'n 280SL Pagode vind ik een ander verhaal, hoewel zo'n ding bij mij ook totaal geen bezitsdrang oproept. Maar leuk om te zien van een ander.

Nee, de 190 is het idd net niet. Te klein, geen fijne motor, kwalitatief matig en ook niet echt mooi. Echt een “poormans-300SL”. De Pagode is in alles beter en mooier/stoerder, maar die legt het vervolgens weer af tegen de ruimere en fijner rijdende R107.

Ja, eens. Met name de faceliftversie van de R107, dus vanaf 1985 zijn fijne en zeer bruikbare autos. Ook niet om daar nu een ton voor te betalen overigens. En een R129 blijft een plaatje, echt een SL zoals een SL eruit hoort te zien. De bouwseries daarna spreken mij dan weer minder aan.

Na de R129 maakt de SL weinig los of het moet een AMG zijn in de juiste trim. Maar dan is het meer het geluid en de performance dan dat het model wat los maakt.

De 500E van Mr. Bean is uiteindelijk verkocht voor omgerekend zo'n EUR 22.500. Niks te duur m.i., gezien het gewoon een LHD is, en zeker gezien het feit dat het een 1 of 29 is. We mogen tevens concluderen dat er van een 'Mr. Bean'-effect geen sprake was.

De volledige lijst HIER. Staan een paar koopjes tussen.

BENZine zei:
De Pagode is in alles beter en mooier/stoerder, maar die legt het vervolgens weer af tegen de ruimere en fijner rijdende R107.

Maar de Pagode wint het dan weer op pure stijl en elegantie.

Ibud zei:
Eindelijk weer een beetje Bofkonten. Wellicht straks nog wat spuitwerk en een bumpertje stellen hier en daar?:T

Gullwing zei:
Nog wel interesse in een daily, maar geen lijst met (klassieke) auto's meer die ik wil hebben.

Snap ik, heb je helemaal geen tijd voor met 4 kinderen, dan moet het gewoon rijden:p Kost toch aardig wat tijd en moeite om een paar (young)classics op de weg te houden. Ben zelf al een jaar op zoek naar een paar bumpersteunen bijvoorbeeld. Ik dacht 3D printen is een goede optie. Kost eventjes 800 euro om een scan te maken en te laten printen en dan is het nog in het verkeerde materiaal ook. Klein onderdeeltje. Maar even doorzoeken dus. Werk aan de Rallye fijn uitbesteed aan de garage, flink wat centen verder maar technisch 100% fris nu. Beetje Teutonia gerelateerd gehouden door de Z3M op de foto.
Klopt ja, er is altijd wel wat te doen met zo'n oudere auto en met meerdere auto's loopt het aantal te nemen hordes op. Wel leuk overigens, ik heb je Rallye daar op de brug zien staan :) Zelf onlangs voor het eerst met de M3 geweest en uitstekend geholpen.

Pagode is 1 van de weinige klassiekers die ik graag nog eens zou willen hebben, ontzettend stijlvol wagentje. Hoe het rijdt, geen idee. Wel leuker als je zoiets in zuid Frankrijk of Spanje hebt staan. Verder vind ik dat spul uit de jaren '60/70 altijd iets te fragiel eruit zien om zelf in te willen rijden/ hebben. Leuk om te zien wel natuurlijk. Daarnaast de Camaro SS van 67-68 of een Chevelle SS uit 71-72. Maar wat een prachtige periode van Mercedes met de modellen die op de laatste pagina's voorbij komen. Zo'n W111/112 coupe, veel chiquer wordt het niet.

Twix zei:
Om op het verschil in onderhoud tetug te komen: Amerikanen verversen veel sneller de olie, maar dat kost zo'n 50 dollar. De rest van de intervallen zijn wel enigszins vergelijkbaar.

Ik keek vooral naar olie inderdaad. Als je veel korte stukken/bergen rijdt dan raden ze zelfs 5000km interval aan..In Nederland heeft het ook allemaal niet zoveel te lijden natuurlijk.

@Beros, leuk! Fijn adresje, kun je eigenlijk niet omheen als je een wat oudere/specialere sportieve auto rijdt. Mijne heeft er een weekje gestaan. Hierna moet het cosmetische werk gaan beginnen maar dat heb je misschien wel gezien. Bumpers spuiten, deukjes eruit, polijsten en stickers er terug op. Veel laten doen aan de M3?

Veel mensen maken de gedachtefout dat een cabrio fijn is met warm weer zoals bijvoorbeeld in Zuid-Frankrijk, Spanje of Florida. Terwijl dan juist geen zon op je hoofd en airco aan veel aangenamer is. Juist met temperaturen van tussen de 14-22 graden is cabriorijden acceptabel, althans als je ervan houdt. Ik ben zelf geen cabrioman maar heb er wel een aantal gehad om te concluderen dat t niks voor mij is.

Klopt, in de zomer is de cabrio in warme landen (of staten) geen doen. Wij rijden ook alleen in de winter en lente open.

Ik vind cabrio rijden juist geweldig, niks liever dan dat. Zodra de zon schijnt en het dak open is geeft dat een extra dimensie waar weinig tegenop kan. En NL is idd een prima cabrio-land, met een windscherm achter de stoelen kan het dak veel vaker open dan je denkt. En te heet zoals in Spanje is ook niet altijd comfortabel.

BENZine zei:
... en het dak open is geeft dat een extra dimensie waar weinig tegenop kan. En NL is idd een prima cabrio-land, met een windscherm achter de stoelen kan het dak veel vaker open dan je denkt. ...

Alleen motorrijden kan er wat dat betreft, met gemak, tegenop. Dat komt omdat motorrijden de extra dimensie van het dak open in het kwadraat levert en een extra dimensie toevoegt in de vorm van het leunen in de bocht.

Wat betreft het laatste: ik denk dat Nederland een beter cabrioland is dan menig warm land.

Ik Vind cabrio rijden ook geweldig, het is idd die extra dimensie zoals Benzine het perfect omschrijft, auto rijden met een dak erop is voor mij puur functioneel van A naar B.
Het kan mij niet te snel te warm worden, 2 jaar terug in de Ardennen/Eiffel een hele dag met 30 graden plus open getoerd, ik verbrand ook niet gelukkig.
Het ideale weer voor mij is tussen de 21-25 graden en geen wind.
Aankomende zaterdag weer toeren! helaas zondag andere verplichtingen, en ach verder geen klagen, hele maand juni vrij :D

Motorrijden heeft één groot nadeel, is het mooi weer en dan moet je zo’n pak aan en een helm op je kop.

Het plezier van motorrijden wordt voor een belangrijk deel bepaald door goede kleding. Daar moet je dus in investeren en dat kost serieus geld. Maar dan is een motor veelal veel en veel fijner dan welke auto ook. Je hebt minder last van drukte, je rijdt overal tussendoor en langs, kunt overal gratis parkeren en een beetje motor trekt harder op dan welke supercar ook. Ik rijd veel motor, circa 40.000km per jaar verdeeld over 8 motoren en altijd met een doel. Dus niet zomaar een rondje rijden. Gisteren nog op en neer naar Heerlen. Je kunt vrijwel op de minuut uitrekenen hoe laat je ergens bent, met een motor sta je eigenlijk nooit vast in een file.

Ik heb dus helemaal niets met motorrijden, dik in de kleding/helm is bijzonder hinderlijk op een mooie warme zomerdag, en je bent uiterst kwetsbaar.
Ik zit lekker met mijn shirtje korte broek relaxt in mijn wagentje. Files??? waar ik woon hebben ze niet eens stoplichten :)
Heerlijke achteraf wegen, fijn terrasje pakken heerlijk!!
Volgende week een ritje in de provincie Groningen, zie er nu al naar uit.
Maar uiteraard ieder zijn eigen ding :D

Kwetsbaar is maar betrekkelijk, maar dat is moeilijk uit te leggen aan niet-motorrijders. Daarbij is motorrijden veel moeilijker dan autorijden dus is sowieso niet voor iedereen weggelegd.

FH126560 zei:
Veel mensen maken de gedachtefout dat een cabrio fijn is met warm weer zoals bijvoorbeeld in Zuid-Frankrijk, Spanje of Florida. ...
yup, in Spanje reed ik nooit in juli en augustus met een open kap, dan ga je echt kapot. Altijd leuk om vanaf Malaga airport die bedaagde hollanders te zien in een gehuurde cabrio, lekker met het dak open. 2 dagen later weten ze wel beter.
Al is open rijden wel weer lekker als de zon onder is gegaan, maar dan natuurlijk wel met de airco aan :)

Motor is niet helemaal mijn ding, maar ik heb wel een 500cc motorscooter, ideaal als ik in het centrum moet zijn, die ram je overal op de stoep om te parkeren.

Ik bedoelde dat zo'n Pagode beter tot zijn recht komt daar qua setting, niet zozeer qua temperatuur. Daarnaast hoef je natuurlijk niet 's middags om 1 uur te rijden, om er 's avonds mee naar het restaurant rijden is het perfect. Heb zelf 10 jaar lang een cabrio gehad, reed er toch liever open mee in het zonnetje dan op een grauwe dag.

Bofkont 350 zei:
Ik Vind cabrio rijden ook geweldig, het is idd die extra dimensie zoals Benzine het perfect omschrijft, auto rijden met een dak erop is voor mij puur functioneel van A naar B.
Het kan mij niet te snel te warm worden, 2 jaar terug in de Ardennen/Eiffel een hele dag met 30 graden plus open getoerd, ik verbrand ook niet gelukkig.
Het ideale weer voor mij is tussen de 21-25 graden en geen wind.
Aankomende zaterdag weer toeren! helaas zondag andere verplichtingen, en ach verder geen klagen, hele maand juni vrij :D

Ik heb met mijn cabrio meerdere roadtrips door Italië en Kroatië gedaan, meestal in de nazomer. Maar bij 30+ graden gaat het dak toch dicht. Wel altijd een petje op, ook bij zon in NL.

Heb een aantal vakanties cabrio gereden, het ideale weer voor mij voor cabriorijden is toch tussen 23-29 graden, een zuchtje wind erbij (tot windkracht 4, met windscherm tot windkracht 6) is dan geen probleem. Boven 29 graden ging de kap dicht. Tenzij het bewolkt en windstil was. Het is sowieso een gedachtefout dat voor cabriorijden temperaturen boven de 24 graden niet meer acceptabel zijn. Maar dat is aan motorrijders niet uit te leggen.

Phaeton W12 zei:
Het is sowieso een gedachtefout dat voor cabriorijden temperaturen boven de 24 graden niet meer acceptabel zijn. Maar dat is aan motorrijders niet uit te leggen.

Dat is aan motorrijders heel goed uit te leggen. Maar 24 graden is lente. Bij ons is het ongeveer 40 graden in de zomer met een hoge luchtvochtigheid. En dan zit bij jouw de kap ook dicht.

Twix zei:
Phaeton W12 zei:
Het is sowieso een gedachtefout dat voor cabriorijden temperaturen boven de 24 graden niet meer acceptabel zijn. Maar dat is aan motorrijders niet uit te leggen.

Dat is aan motorrijders heel goed uit te leggen. Maar 24 graden is lente. Bij ons is het ongeveer 40 graden in de zomer met een hoge luchtvochtigheid. En dan zit bij jouw de kap ook dicht.

24 graden is inderdaad een prima temperatuur voor cabrio's. En in Phoenix ging bij 50 graden overdag het dak inderdaad dicht.

Phaeton W12 zei:
Twix zei:
Phaeton W12 zei:

24 graden is inderdaad een prima temperatuur voor cabrio's. En in Phoenix ging bij 50 graden overdag het dak inderdaad dicht.

Dus de post sloeg nergens op. Waarvan akte.

Twix zei:

We kennen Phaeton toch langer dan vandaag? Zijn posts zijn gemiddeld genomen weinig serieus te nemen. Eerder meldde hij hier nog dat hij een aversie heeft tegen cabrio rijden. Waarvan akte :T:)

En laten we eerlijk zijn, met 40 graden zijn sowieso weinig dingen prettig, ook motorrijden niet. Dus cabrio kan prima in Spanje, gewoon niet hartje zomer op het midden van de dag open gaan rijden.

Twix zei:
Phaeton W12 zei:
Twix zei:
Phaeton W12 zei:

Ik reageerde op FH126560 die het volgende stelde "Juist met temperaturen van tussen de 14-22 graden is cabriorijden acceptabel". Dat is wat mij betreft een gedachtefout. Ook bij 24-25 graden is cabriorijden nog steeds prima uit te houden. Bij mij gaat, zoals ik al eerder zei, boven 29 graden de kap dicht.

Bij mij gaat ie dicht op het moment dat ik het niet meer lekker vind en ik heb werkelijk geen idee wat de windkracht dan wel temperatuur op dat moment is. Ik ben blijkbaar een gevoelsmens :T

Ben ook helemaal geen cabrio persoon, geen VAG persoon, heb een specifieke aversie naar TSI's en DSG's en toch was de Golf cabrio met TSI en DSG een van de fijnste auto's die ik heb gehad.

Maar een glazen schuifdak voldoet normaliter meer dan prima. Die panorama daken van tegenwoordig doen mij niks, een leasert gehad met zo een ding en ik had veel liever een gewoon glazen schuif-/kanteldak gehad.

Heb vanaf komende maandag woon-werk verkeer van 26 km retour, leasebak is ingeleverd en ik zit na te denken over passend vervoer. Aan de ene kant is het niet veel kilometer, dus een leuke Ster of Propellor met zescilinder kán. Maar het zijn wel korte stukken, niet goed voor de auto en is het nergens voor nodig. Een Up!? dan maar?!

Ja, een up! is prima voor woonwerkverkeer, heb ruim 2 jaar een up! gereden en 65.000 km afgelegd, en meer dan goed bevallen :D Heb er ook in 5 dagen 4.000 km mee afgelegd, nameljk de hele Mille Miglia meegereden. We zijn daar nog aangereden door een Lancia uit 1936, maar na een cashbetaling van een paar honderd euro door de Lancia rijder konden we direct verder rijden. In ieder geval, de up! was fantastisch gedurende de hele rit.

SJ 1001 1001: ingelogd via Facebook?

S J 1001 zei:
Ben ook helemaal geen cabrio persoon, geen VAG persoon, heb een specifieke aversie naar TSI's en DSG's en toch was de Golf cabrio met TSI en DSG een van de fijnste auto's die ik heb gehad.

Maar een glazen schuifdak voldoet normaliter meer dan prima. Die panorama daken van tegenwoordig doen mij niks, een leasert gehad met zo een ding en ik had veel liever een gewoon glazen schuif-/kanteldak gehad.

Heb vanaf komende maandag woon-werk verkeer van 26 km retour, leasebak is ingeleverd en ik zit na te denken over passend vervoer. Aan de ene kant is het niet veel kilometer, dus een leuke Ster of Propellor met zescilinder kán. Maar het zijn wel korte stukken, niet goed voor de auto en is het nergens voor nodig. Een Up!? dan maar?!

Een Up is een gebruiksvoorwerp waarmee ik zelf nu ook al 2 jaar tevreden het 20 km woon-werk verkeer weg pruttel. Maar als het zou kunnen dan toch altijd liever een BMW. Zoals die 8 serie van je... :T

Hier van 8 graden(en zonnig) tot onbeperkt open rijden. Als het echt te warm is petje op en airco vol aan. Ik stem duidelijk geen Groen Links:)
Dus ook met 30 graden + open rijden. Maar ik ben een uitzondering. Ik rijd de SL bijna altijd open van voorjaar tot en met najaar.

michel1975 zei:
Hier van 8 graden(en zonnig) tot onbeperkt open rijden. Als het echt te warm is petje op en airco vol aan. Ik stem duidelijk geen Groen Links:)
Dus ook met 30 graden + open rijden. Maar ik ben een uitzondering. Ik rijd de SL bijna altijd open van voorjaar tot en met najaar.

+1, exactly the same(y)

Phaeton W12 zei:
Twix zei:
Phaeton W12 zei:
Twix zei:
Phaeton W12 zei:

Ik reageerde op FH126560 die het volgende stelde "Juist met temperaturen van tussen de 14-22 graden is cabriorijden acceptabel". Dat is wat mij betreft een gedachtefout. Ook bij 24-25 graden is cabriorijden nog steeds prima uit te houden. Bij mij gaat, zoals ik al eerder zei, boven 29 graden de kap dicht.

Tsja, jouw statement had genoeg elementen om mee aangesproken te voelen. :p

Als je onderstaand had geschreven, was het goed gegaan:

"Het is sowieso een gedachtefout dat voor cabriorijden temperaturen boven de 22 graden niet meer acceptabel zijn. Maar dat is aan FH126560 niet uit te leggen."

:)

Phaeton W12 zei:
Ja, een up! is prima voor woonwerkverkeer, heb ruim 2 jaar een up! gereden en 65.000 km afgelegd, en meer dan goed bevallen :D Heb er ook in 5 dagen 4.000 km mee afgelegd, nameljk de hele Mille Miglia meegereden. We zijn daar nog aangereden door een Lancia uit 1936, maar na een cashbetaling van een paar honderd euro door de Lancia rijder konden we direct verder rijden. In ieder geval, de up! was fantastisch gedurende de hele rit.

SJ 1001 1001: ingelogd via Facebook?

Klinkt goed, ben met VAG producten altijd bang voor problemen. Mijn eerste auto was een Golf 2 1.3, daar had ik die angst niet. Maar alles vanaf 2005.. daarom ging de (2013/4) Golf er ook uit voor de 100.000 km. Prijzen van Up!?s zijn wel vreemd, een goede 2012 Up!? kost 7000,- en een goede 2016/17 kost 10.000,-. Schrijven bijna niet af.

Geen idee wat er met de naam is gebeurd, heb al jaren geen Facebook (etc) meer dus dat lijkt mij sterk.

Patcore zei:
Een Up is een gebruiksvoorwerp waarmee ik zelf nu ook al 2 jaar tevreden het 20 km woon-werk verkeer weg pruttel. Maar als het zou kunnen dan toch altijd liever een BMW. Zoals die 8 serie van je... :T

Zo. Dat is letterlijk 10 jaar geleden. Tijden veranderen, prioriteiten veranderen. Mag niet klagen wat betreft auto historie, was er laatst nog over in gesprek met mijn schoonvader. Bizar veel auto's gehad en ook zeker hele leuke auto's ertussen.

De W124 300E die een eeuwigheid terug bij 500E vandaan kwam staat ook nog ergens in een hoekje in de loods. Ga ik binnenkort weer op laten knappen, de roestduivel heeft zijn weg gevonden helaas. En stilstand doet het autootje ook niet veel goed.

BENZine zei:
Pagina 113.... W113:

PDHH6XA.jpg

LnJaJjT.jpg

De opvolger van de minder succesvolle 190SL (een slap aftreksel van de roemruchte 300SL met slechts een 1,9 liter 4-cilinder), eindelijk weer met 6 cilinders in het vooronder. Leverbaar als 230, 250 en 280Sl, met 150 tot 170pk sportieve auto’s voor die tijd. Herkenbaar aan het katakteristieke Pagode hardtop-dak, waardoor de auto ook aan z’n bijnaam komt.
Inmiddels zijn goede exemplaren al zeer waardevolle klassiekers met prijzen soms tot ver boven een ton.

Wat een mooie auto blijft dat. Vorige weekend was ik in Como. Ik was lafjes gaan vliegen, maar voor het hotel stond ook een Pagode van een paar Nederlanders die er met de auto heen waren gekomen. Prachtig toch, met je ouwe SL door Europa toeren?

Afgelopen zaterdag (1 juni) was ik een dagje kijken bij de Ring. Wat me opviel was dat er geen motorrijders mochten rijden en dat het percentage hobbyracers erg hoog was. Thuis gekomen ben ik even gaan kijken en nu werden de afgelopen dagen (onder andere, er waren meer dagen) de Green Hell Driving Days genoemd in plaats van Touristenfahrten. Ik heb even snel gekeken maar kon verder niets vinden wat nu het verschil is. Iemand hier mee bekend?

Overigens reed er op een gegeven moment een McLaren Senna rond. Niet echt mooi, toch wel imposant.

En ja, zo'n Pagode blijft ook een plaatje. Dat is wat mij betreft een understatement.

Snipe zei:
Vorige weekend was ik in Como. Ik was lafjes gaan vliegen, maar voor het hotel stond ook een Pagode van een paar Nederlanders die er met de auto heen waren gekomen. Prachtig toch, met je ouwe SL door Europa toeren?

En dan natuurlijk aanrijden via de Splügenpass i.p.v. over de snelweg langs Mendrisio (y).

splugenpas-zwitserland-italie.jpg

Aankomende zomervakantie ben ik van plan om deze regionen mee te pakken op een roadtrip met de A207, maar ooit wil ik dat ook nog eens met de R107 gaan doen.

Aankomende zomervakantie ben ik van plan om deze regionen mee te pakken op een roadtrip met de A207, maar ooit wil ik dat ook nog eens met de R107 gaan doen.

Zijn die passen nog wel te doen tegenwoordig? Mijn ervaring de laatste jaren beperkt zich tot de Franse Alpen, maar daar is het overbevolkt met wannabee Mollema's in het hoogseizoen.

Terug
Bovenaan