Teutonia LXV :Geschwindigkeit

ENTE zei:
Uwbuurman kom je ook overal tegen....:T

U, heer Eend, u treft men overal. Maar gezellig is het zeker!:D

FH126560 zei:
Naar mijn mening .... Daar kon ook een 12 cilinder 750i BMW niet tegenop.

Ha, mooi dat meningen mogen verschillen. Die V8 is niet vergelijkbaar met een V12 uit de e32. Die V8 is overigens een bijzonder fijn blok maar ook de V8 van AMG, de 6.3 is een van de mooist klinkende motoren op de Ring. Heerlijk.

Maar die V12 is zo heerlijk soepel en niet bedoeld voor de brute kracht van een V8. Heel andere signatuur, ander doel.

Uwbuurman was je op vakantie in de states of werk gerelateerd?
Maar bijzonder leuke reis, ik zou er ook nog wel eens graag willen kijken, lijkt me een geweldig land.

Nee, niet mee eens. Het gaat over de motorisering van topsedans. En ik heb het over de 5.4 liter V12 uit de E38 750i. Ik vond dat een soepel lopende motor maar in feite te weinig topvermogen en te weinig koppel en mijn verbazing werd nog groter toen ik ervoer hoe de V12 van Mercedes liep, wat een wereld van verschil! Dat is pas echt een turbine-achtige motorloop. Maar zo'n krachtige en koppelrijke 'old school' 560 V8 blijft mijn ultieme motor met die beschaafde V8 roffel. Misschien komt t ook wel omdat de eerste Mercedes waarin ik ooit reed een W116 450SE was en die maakte destijds op mij erg veel indruk. En dat blijft je bij.

Beste FH,

Ik heb dat nog steeds met mijn ex CLK 430, geweldige V8 is die M113.
Bakken koppel en zo krachtig, motorisch de fijnste auto die ik ooit in bezit heb gehad.

Beste Uwbuurman,

Kijk dat zijn de betere vakanties! doe je goed.

Hoewel dit niet het topic is waar ik überhaupt reageer, maar gezien het feit dat dit het enige topic is waar vriend Bofkont actief is, EN het nieuws over zijn nieuwe Z4 deelt, wil ik toch een berichtje plaatsen.

Mooie Z4 Bofkont! In mijn ogen de mooiste kleur op een Z4, mooi om te lezen hoeveel verschil er tussen de uitvoeringen zit! Ik ben wel erg benieuwd naar je wagen, misschien binnenkort maar eens omrijden langs je!

Anyhow, veel plezier met je nieuwe Z4!

Ja, die M113 5.0 heb ik in mijn ML500, maar ik bedoelde de M117 uit de W126/C126.

BENZine zei:
Ziet er weer goed uit Bofkont(y). Bekende beelden eigenlijk :). Hopelijk gaat deze goed bevallen!
Heb je een adresje voor nieuwe navigatieschijven, of heb je deze van de BMW dealer? Mijn APS50 schijf is ook al 7 jaar oud dus moet ook vervangen worden.

Vandaag ook mijn E300 opgehaald en de eerste 150 km mee gereden. Fijne auto met een soepele en heerlijk klinkende V6, ondanks dat de kap niet open kon (wegens winterwiel in de kofferbak...) toch genoten van de rit naar huis.

https://i.imgur.com/w1vgkhU.jpg

Prachtige auto!

uwbuurman zei:
@Twix, ik ben dus de laatste forummer die de v8 in levende lijve heeft gezien, met jou ernaast???

Jep. Volgende keer kan je hem bewonderen! In tegenstelling to mijn oude Expedition zal ik deze wel wassen als je er bent.

Gefeliciteerd met de aankoop Bofkont! Lijkt me een geweldig feestje om mee te rijden, zes-in-lijn met handbak en goed onderstel, top :cool: Jammer dat je er geen mijn auto topic meer op nahoudt, maar daar zal je best goede redenen voor hebben.

Hey Peter, bedankt voor je leuke reactie! waardeer ik.
Ja geweldige kleur deze sterling grey, geniaal in de zon die parelmoer gloed.
We spreken eerdaags iets af, leuk man.

Beste Damian,

Nou dat kun je gerust zeggen, absoluut een feest deze wagen om te mogen rijden, lang geleden dat ik zo intens heb genoten, schrik er zelfs van :)
Het is echt een leuk stuurwagentje.

Bedankt Twix (y)

Ik vind de M113 V8 juist van ongehoorde klasse. Ragfijn lopen bij 1 op 10. Nooit stuk, oersterk en een prima koppel bij 306 pk. Een M117 is echt een oud blok. Vierkante V8, grote klappen en snel thuis. Boven de 3.000 rpm wordt er niet meer opengedaan als je aanbelt bij de koppeldeur. Destijds de standaard, maar anno 2019 volledig ingehaald. Zuipt ook als een zeeman op de wilde vaart. Dat geldt weer niet voor de M120 V12. Die was goed, is goed, en blijft een van de mooiste blokken ooit gebouwd. Maar ook daar zit een zeeman in verstopt.

De E55 was een van mijn zuinigste Benzen. Verbruik vergelijkbaar met een E280 of 300e. Die met M119 hadden de bijnaam HazeS.

Man wat sleurt zo’n V8 er aan.

Uiteraard is een M117 verouderd, maar voor mij is t zoals een Mercedes V8 hoort te lopen, mede vanuit mijn eerste ervaringen. Ik heb zelf al vanaf het jaar 2000 Mercedessen met een M113 en dat is inderdaad een geweldige motor maar die echte V8 sound mis ik wel.

Nou, dan hebben ze voor jou de 55 AMG gemaakt; M113 met twee kompressors d'r op. Meer dan voldoende sound! (maar eigenlijk wil je de 55 AMG zónder kompressors).

500 E zei:
Nou, dan hebben ze voor jou de 55 AMG gemaakt; M113 met twee kompressors d'r op. Meer dan voldoende sound! (maar eigenlijk wil je de 55 AMG zónder kompressors).
Dat laatste kan ik onderschrijven.

Eerlijk gezegd hoef ik geen AMG. Ik vind een goede motorisering uit de gewone serie voldoende. Ik heb tijdje een CLS AMG gereden en werd ademloos nagestaard door lieden die ik liever zie gaan dan komen. Ik zit daar niet op te wachten. Een gewone V8 moet ook gewoon klinken als een V8, die M113 uit mijn ML500 klinkt teveel als een 6 cilinder. Gelukkig is t weer voorjaar en kan ik genieten van de 2 Caterpillar V8 diesels in m'n bootje.

Nou ja, met dat massa toerisme zal het dan wel een stukje minder worden over een paar jaar.. als de touringcars niet meer binnen de S100 mogen komen om hun 'waar' bij het hotel af te zetten of op te halen voor een dagje Zaanse Schans / Volendam..
Blijven er natuurlijk nog zat hotels buiten de ring over.. maar ik zie niet zo gauw elektrisch aan gedreven touringcars op een Europese rondtour verschijnen..

Durashift zei:
Nou ja, met dat massa toerisme zal het dan wel een stukje minder worden over een paar jaar.. als de touringcars niet meer binnen de S100 mogen komen om hun 'waar' bij het hotel af te zetten of op te halen voor een dagje Zaanse Schans / Volendam..
Blijven er natuurlijk nog zat hotels buiten de ring over.. maar ik zie niet zo gauw elektrisch aan gedreven touringcars op een Europese rondtour verschijnen..

Ach, gelukkig kunnen die drommen toeristen altijd nog arriveren via het nog immer groeiende Schiphol.:T

Wat moet je nog in Amsterdam? Om daar tussen de allochtonen of toeristen te zijn? Halsema cs zijn knettergek geworden. Maar je moet er natuurlijk niet aan denken dat de inwoners uit Amsterdam die veelal afkomstig zijn uit (Noord-)Afrika of Oost-Europa een levensverwachting hebben van een jaar korter ten gevolge van onze luchtverontreiniging. Mijn vader is na een inbraak in zijn huis gepleegd door 4 Marokkanen ten gevolge van een hartaanval zo'n 9 jaar te vroeg overleden maar dat was gewoon pech.

In pakweg 20 jaar tijd is A’dam een compleet andere stad geworden, en de linkse clan lijkt momenteel de genadeklappen uit te delen. Prutsers zijn het.
Momenteel ben ik in Berlijn. Heerlijke stad in vele opzichten. Alles normaal begaanbaar, geen irritante top-drukte waarbij je over de koppen kunt lopen. Een beetje zoals Amsterdam nog was t/m de jaren ‘90. En wat auto’s betreft, nog nooit zoveel S-Klasses, G-Klasses, 911’s en AMG toppers bij elkaar gezien. En normale parkeertarieven. Hier lijkt een auto-verbod voorlopig nog niet aan de orde te zijn. :)

BENZine zei:
In Amsterdam zijn ze echt he-le-maal mesjogge geworden (n)

The times they are a-changin'.

Maar er moet wereldwijd toch ook iets veranderen, beste Benzine? Het kan zo toch niet verder? Duizenden steden over de hele wereld, staan elke dag compleet verstopt met stationair draaiende verbrandingsmotoren. Dat slaat toch echt he-le-maal nergens op? (En kom nou niet met het argument, 'Ja maar, zij...')

En het leuke is, zodra elektrische auto's bereikbaar en niet onhandig meer zijn, dan zijn Henk en Ingrid direct om. Hen interesseert het niet hoe ze van A naar B komen, als ze maar van A naar B komen. Wat ik daarentegen altijd bizar vind is de mening van zgn autoliefhebbers over dit soort plannen. Star vasthouden aan het oude. Terwijl wij dit juist zouden moeten toejuichen. Fossiele brandstoffen zijn eindig, is het niet beter besteed in een R107 voor een heerlijke tocht op zondag? In plaats van verspild aan miljoenen mensen die enkel van A naar B proberen te komen?

Ter achtergrond, ik fiets 5 dagen per week heen en terug naar m'n werk, dwars door Londen centrum. Ieder weldenkend mens kan bij het zien van een dergelijke situatie niet anders dan concluderen dat we ergens toch niet helemaal lekker bezig zijn met z'n allen (en dat ondanks de milieuzone aldaar, die effectief diesels van voor 2015 weert).

Ik ben net terug van 5 dagen St. Petersburg. Russische dashcam filmpjes, tja ik dacht altijd dat pikken ze er net altijd maar uit. In de bus vanuit het vliegveld naar de appartementen gelijk 2 gezien. Niet normaal wat daar gebeurt. Maar ok, even het milieu aspect. Het aantal oude baken valt daar enorm mee, het aantal touringcars daarentegen is gigantisch. Dikken bakken ook.

Maar dan komt et. Benzine 50 cent per liter en de stadsverwarming wordt centraal bepaald. Dus iedereen heeft het overal even bloedheet. Het was 25 graden in het appartement en niks wat je er aan kan doen. Raam open kan, maar dat wil je niet met lawaai als je aan de Nevsky Prospect zit. Hoeveel m3 gas moet dat wel niet op een jaar onnodig kosten en dan mogen onze auto's niet overal meer komen. Het gaat zo scheef allemaal. Natuurlijk moeten we met zijn allen maatregelen nemen, maar pak ze dan waar de quick wins te halen zijn aub. Waar volume echt bijdraagt.

@Tyn: ik stoor mij vooral aan al die besluiten en afstraffingen terwijl er nog helemaal geen goede alternatieven zijn. Als iedereen nu een elektrische auto zou kopen dan heb je ook een enorm probleem (met laadvoorzieningen, vooral ook in het buitenland). Pas als de markt erop is ingesteld en aangepast (en dat heb je als bestuurtje in Amsterdam echt niet in de hand), dan kun je dat soort dingen roepen.

Wen er maar aan, Amsterdam is een voorbeeld hoe Nederland eruit gaat zien over 10 - 20 jaar.

Als ik nu al zie hoe NL is veranderd de laatste 20 jaar, dat wordt alleen maar erger.

BENZine zei:
@Tyn: ik stoor mij vooral aan al die besluiten en afstraffingen terwijl er nog helemaal geen goede alternatieven zijn. Als iedereen nu een elektrische auto zou kopen dan heb je ook een enorm probleem (met laadvoorzieningen, vooral ook in het buitenland). Pas als de markt erop is ingesteld en aangepast (en dat heb je als bestuurtje in Amsterdam echt niet in de hand), dan kun je dat soort dingen roepen.

Fair enough, maar er staat toch 2030, geen 2020? Zoals genoemd in het NOS-artikel, een goede 'stip aan de horizon'. Een uitgangspunt om geleidelijk naar toe te werken. Als de overheid niet wat forceert, gaat natuurlijk geen enkele markt zich 'instellen en aanpassen'.

Roy R zei:
Ik ben net terug van 5 dagen St. Petersburg. Russische dashcam filmpjes, tja ik dacht altijd dat pikken ze er net altijd maar uit. In de bus vanuit het vliegveld naar de appartementen gelijk 2 gezien. Niet normaal wat daar gebeurt. Maar ok, even het milieu aspect. Het aantal oude baken valt daar enorm mee, het aantal touringcars daarentegen is gigantisch. Dikken bakken ook.

Maar dan komt et. Benzine 50 cent per liter en de stadsverwarming wordt centraal bepaald. Dus iedereen heeft het overal even bloedheet. Het was 25 graden in het appartement en niks wat je er aan kan doen. Raam open kan, maar dat wil je niet met lawaai als je aan de Nevsky Prospect zit. Hoeveel m3 gas moet dat wel niet op een jaar onnodig kosten en dan mogen onze auto's niet overal meer komen. Het gaat zo scheef allemaal. Natuurlijk moeten we met zijn allen maatregelen nemen, maar pak ze dan waar de quick wins te halen zijn aub. Waar volume echt bijdraagt.

Oeps, het 'Ja maar, zij...' argument. :)

TYN zei:
Fair enough, maar er staat toch 2030, geen 2020? Zoals genoemd in het NOS-artikel, een goede 'stip aan de horizon'. Een uitgangspunt om geleidelijk naar toe te werken. Als de overheid niet wat forceert, gaat natuurlijk geen enkele markt zich 'instellen en aanpassen'.

2030 is over 11 jaar, dat is zo om. En dan nog, dergelijke besluiten moeten in groot collectief verband worden genomen, de markt zal zich echt niet aanpassen voor Amdterdam alleen.

We zijn overigens qua pagina’s in de Mercedes Baureihe-nummers aanbeland. Daarom even een plaatje van de W107:

2n3nTuQ.jpg

Op de volgende pagina een historische foto van de W108 van Michel? :)

We hebben afgezien van laadpalen een heel ander electriciteitsnet nodig. De infrastructuur qua kabels en dergelijke is totaal ongeschikt voor de komende vraag. En je zult maar een autobedrijf hebben binnen de bebouwde kom. En een paar kilometer verderop vliegen duizenden vliegtuigen met straalmotoren per week de lucht in of komen terug met passagiers die voor een paar tientjes hun (islamitische) thuisland zijn gaan bezoeken of met vakantiegangers die zijn gaan wandelen in Marokko ofzo.

We hebben afgezien van laadpalen een heel ander electriciteitsnet nodig. De infrastructuur qua kabels en dergelijke is totaal ongeschikt voor de komende vraag

Je kan hier ook kansen in zien voor bedrijven. Ik begrijp de ophef over de 2030 plannen niet, dit hing natuurlijk wel in de lucht en imo is Amsterdam wel een aardige proeftuin.

Een groot deel van de huidige 'Amsterdammers' komt uit een land waar het straatbeeld wordt bepaald door karretjes met ezels ervoor dus wellicht dat dat navolging verdient? En sinds wanneer houdt 'links'zich bezig met kansen voor het bedrijfsleven?

@Tyn, dan begrijp je mijn punt verkeerd. Een betere wereld begint zeker bij jezelf, maar als dan moet je internationaal ook ergens een lans weten te breken want alleen als nul schiet de wereld er niks mee op en volgens mij moet het probleem globaal toch beter worden opgelost of niet? Dat wij dan starten is prima, maar dan laat anderen ook een duw krijgen om mee te gaan. Anders zitten wij hier braaf te doen met miljarden investering en globaal gezien maakt het geen drol uit.

Amsterdam is nog steeds de mooiste stad ... en ik kan het weten want ben er geboren en getogen en loop er nu ruim 50 jaar rond . Geloof me aan de stad ligt het niet .
Maar dat het allemaal niet goed meer gaat hier is evident . En sorry dat ik het zeg maar dat heeft vooral met import te maken en buiten hetvolk aar FH op doelt dan vooral import uit de provincie : de typetjes die uit Enschede komen (waarschijnlijk ooit niet meer dan 2x in Amsterdam zijn geweest ; Artis en het Rijks) en dan ons wel even gaan vertellen hoe het hier moet .

Ouders die voor hun kindjes een verdiepinkje aan de gracht kopen van een half miljoen en die dan opeens " leuk gaan doen "want in Amsterdam kan alles tenslotte .... Provincialen die opeens picnic tafels , schommels en zandbakken voor de deur zetten want dat moet toch kunnen in Amsterdam , linkse provinciaaltjes met hun electrische bakfietsen van 2m per stuk die overal maar neer gepleurt worden en zijkant van je auto openhalen dat is hier het probleem . Provinciaaltjes die hier naartoe komen met het Prinsengracht concert (met de sloep uit limburg hoe gestoord kan je wezen ! ) en dan mekaar al wiegend op de "Amsterdamse grachten " waar er btw geen 1 de tekst van kent mekaar een toastje in de mond stoppen .... bbbbrrrrrr ....

Maar nogmaals aan de stad zelf ligt het niet ........

BENZine zei:
We zijn overigens qua pagina’s in de Mercedes Baureihe-nummers aanbeland. Daarom even een plaatje van de W107:

Op de volgende pagina een historische foto van de W108 van Michel? :)
Yep:)

TYN zei:
BENZine zei:

Roy R zei:

Oeps, het 'Ja maar, zij...' argument. :)
Nee goed lezen TYN. Ga je efforts inzetten waar je quick wins gaat maken. Het CO2 vrijmaken van Nederland is een druppel op een gloeiende plaat. Pure kapitaalvernietiging. Als je dat kapitaal aanwendt waar er wel winst te behalen valt kun je er nog een goed draaiend business model van maken. Zorg dat je de kennis van hier gaat exporteren en dan kan een kostenpost uitdraaien op een winstgevende model.

Met mijn leesvermogen is niks mis, ik ben het alleen niet eens met het argument. Het feit dat anderen niks doen, of dat elders meer potentieel voor verbetering is, ontslaat jou toch niet van je verantwoordelijkheid om zaken aan te pakken. "Ik ga niet recyclen want mijn buurman doet dat ook niet, en hij heeft veel meer afval.'
Dat dit een mondiaal probleem is dat evenredig aangepakt moet worden, staat uiteraard buiten kijf. Maar het initiatief moet ergens vandaan komen, momentum ontstaat niet zomaar.

Wat bedoel je trouwens met 'kapitaal aanwenden waar wel winst te behalen valt'?

En vwb je laatste punt Michel, dat is zeker interessant, maar welke kennis ga je exporteren als de techniek in je eigen achtertuin nog in z'n kinderschoenen staat? Éérst onze eigen huizen aardgasvrij maken, en daarna de Russen gaan vertellen hoe dat moet. Dat werkt m.i. beter dan andersom.

Wij maken doe boel aardgasvrij voor een bedrag wat we niet kunnen betalen, terwijl om ons heen landen dat niet of minder doen. Wat is dan de winst? Je kunt wel zeggen: "maar ik doe wel iets".

Of het zin heeft maakt niet eens meer uit. Er "moet" iets gedaan worden....

Net als dat Zweedse spijbel orakel..... Kraamt onzin uit. Ze kan zelf CO2 zien met het blote oog :eek:o_Oo_O

Maar, hey, ze doet "iets".

Denk je dat de Russen niet weten hoe het moet? Dan ben je wel een beetje naïef. De willen niet, lees Gazprom wil niet. Waarom niet gelijktijdig gas loos worden (als dat überhaupt al de oplossing is, maar dat terzijde). Waarom weer eerst hier en dan de rest van de wereld maar z'n gang laten gaan. Wat heb je dan opgelost in deze wereld? Daar volg ik het even niet meer. Alleen maak je het verschil ook niet, dat weet iedereen, waarom daar dan aan beginnen?

M.a.w. ik ben niet tegen verbeteringen die zoden aan de dijk zetten alleen de wijze waarop men nu denkt dit te bewerkstelligen is m.i. compleet zinloos.

Voor de tijd komt da tik hier in het zuiden en wijde omgeving niet meer met mijn hobby V6 mag rijden zijn we hopelijk nog heel wat jaartjes verder.

Het buitenland is totaal niet geinteresseerd in wat wij in Nederland doen. Wij moeten niet denken dat wij enige invloed op besluitvorming in het buitenland kunnen hebben. Interesseert ons de politiek in Denemarken iets? Zo moet je het zien namelijk.

Van het aardgas af in NL heeft, mijn inziens, toch vooral te maken met de bevingsschade in Groningen. Als dat er een stuk minder was geweest, was dat besluit niet zo genomen, denk ik. Of het uitvoerbaar is, is maar de vraag.

Wat wel zinvol kan zijn is om het gasnet te behouden en te vullen met dat waterstofgas.

Verder zit ik wat te lezen in dat actieplan en dan valt mij op pagina 10 een kaartje van de NO2 uitstoot op. In 2010 nog veel rood gekleurde knelpunten in de binnenring.. in 2017 aardig teruggedrongen. :eek: (y)
Kennelijk kan het met de maatregelen die in de afgelopen 9 jaar zijn genomen, al een stuk beter worden. Waarom dan nu kiezen voor deze rigoureusheid?

Nou.. omdat A'dam de WHO advieswaarde voor fijnstof wil verslaan in 2030.. :rolleyes:

(..) De maatregelen in het Actieplan zorgen dat Amsterdam zo snel mogelijk voldoet aan de Europese normen voor luchtkwaliteit. De ambitie gaat echter verder en richt zich op het halen van de advieswaarden van de World Health Organization (WHO) in 2030 voor PM2,5, waarmee tevens wordt voldaan aan de (minder strenge) WHO-advieswaarde voor PM10. Berekeningen laten zien dat met het uitvoeren van de verkeersmaatregelen de fijnstof PM2,5daalt tot onder WHO-advieswaarde van 10,0 μg/m3 (microgram per kubieke meter) in 2030. De NO2-concentratie daalt tot 14,4 μg/m3. Alle verkeersmaatregelen leiden daarnaast tot een stillere, beter leefbare stad en dragen sterk bij aan de reductie van CO2. Het aandeel van mobiliteit in de CO2-emissies in Amsterdam bedraagt 9% (..)

[size=small]pag. 6[/size]
Bron: https://content1b.omroep.nl/urishieldv2/l27m1e7802fa627dea81005ccc59d2000000.d81739b0a3a14c02ed475a8e116ea18a/nos/docs/030519_amsterdam-lucht.pdf

Terug
Bovenaan