Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Heb de R8 nooit echt mooi gevonden en nog steeds niet. Vooral die detonerende vertikale plaat, meestal ook nog in een andere kleur gespoten, waardoor het net lijkt alsof de auto uit 2 delen bestaat.
 
funf zei:
Ja, eens. Audi bouwt echt goede auto's, maar de wow-factor zit er ook voor mij niet in.
Probleem dat ik bij Audi heb is dat ik niet echt een lekkere rijpositie kan vinden. Alhoewel ik een A6 Avant hier serieus overwogen heb. Eigenlijk stonden alleen de A6 Avant en de Volvo V90 nog op de shortlist. Maar na een dagje rekenen heeft de ratio het gewonnen en ga ik toch voor elektrisch. Het scheelde toch wel serieus geld op jaarbasis. Het vergelijk ging tussen een aanschaf van €30.000 voor een diesel of te veel voor een ID3:).

Jaarlijkse besparing is met mijn kilometrage ongeveer €7.000 per jaar (ruim €3.000 meer brandstofkosten, €2.000 HSB en €2.000 onderhoud ervan uitgaande dat er geen tropische zaken stuk gaan). En dan heb ik de afschrijving nog niet eens meegerekend. Want mijn verwachting is als ik een diesel koop met een ton op de teller en deze na 4 jaar inlever met 260.000 ik er vrij weinig meer voor terug krijg. Hooguit €10.000. En dan ben ik denk ik nog spekkoper. De hogere aanschafwaarde van de ID3 is in dat opzicht eenmalig en ik verwacht dat de afschrijving hierop lager zal zijn en geen onderhoud op slijtagedelen na.
 
Ik snap wel dat je deze vergelijking maakt voor jouw specifieke situatie, maar moet je, om et eerlijk(er) te maken, een ID3 niet vergelijken met een VW polo / golf ofzo? Scheelt het dan nog steeds € 7k?

Audi: Vaak mooie auto's, maar zou er zelf altijd een BMW of Mercedes kiezen. Iets meer 'eigen' DNA die twee, nog steeds gelukkig. Audi heeft niet heel veel karakter wat dat betreft vind ik. Kan je net zo goed een VW kopen. :T:)
 
W212 zei:
Ik snap wel dat je deze vergelijking maakt voor jouw specifieke situatie, maar moet je, om et eerlijk(er) te maken, een ID3 niet vergelijken met een VW polo / golf ofzo? Scheelt het dan nog steeds € 7k?

Audi: Vaak mooie auto's, maar zou er zelf altijd een BMW of Mercedes kiezen. Iets meer 'eigen' DNA die twee, nog steeds gelukkig. Audi heeft niet heel veel karakter wat dat betreft vind ik. Kan je net zo goed een VW kopen. :T:)
Dat is helemaal appels met peren. De ID3 is prijstechnisch ook net te vergelijken met een Polo. Het was voor mij de overweging of een dikke diesel of elektrisch.
 
Ik snap dat et jouw afweging was/is. Begrijp ik helemaal, maar et is niet zo gek dat een ID3 dan zoveel goedkoper is dan een dikke diesel bedoel ik. En Polo is wat overdreven inderdaad, maar qua comfort, omvang etc zou je em toch wel met een golf diesel moeten vergelijken toch? ID3 is duurder in aanschaf denk ik, maar goedkoper in gebruik. Maar qua formaat etc. lijkt et meer op elkaar dan een V90 en een ID3.
 
michel1975 zei:
Zo tijdje niet zo actief hier. Wel meegelezen maar weinig gepost.

+1

Mooi om te zien dat er eindelijk een beslissing is, geeft toch weer wat rust in de kop. En voor de dagelijkse sleur kan ik me zo'n EV heel goed voorstellen. Alhoewel, op termijn nog iets erbij? :T ID3 + Kodiaq klinkt wel ontzettend rationeel na 560SEC, RaRo, CL500, etc...

@funf
Geweldige aankoop, gefeliciteerd!

@MB
Hoe gaat het met de 560?
 
TYN zei:
michel1975 zei:
Zo tijdje niet zo actief hier. Wel meegelezen maar weinig gepost.

+1

Mooi om te zien dat er eindelijk een beslissing is, geeft toch weer wat rust in de kop. En voor de dagelijkse sleur kan ik me zo'n EV heel goed voorstellen. Alhoewel, op termijn nog iets erbij? :T ID3 + Kodiaq klinkt wel ontzettend rationeel na 560SEC, RaRo, CL500, etc...

@funf
Geweldige aankoop, gefeliciteerd!

@MB
Hoe gaat het met de 560?
Dat laatste realiseerde ik me ook al:). Voor nu zijn dit wel de auto's die voldoen aan de eisen. Moet eerlijk zeggen dat de Kodiaq me prima bevalt. Lekker ruim en stiekem vind ik al die snufjes als acc, lane assist, virtual cockpit wel erg prettig. De afschrijving en onderhoudskosten waren achteraf redelijk exorbitant. Dus voor 40.000 km per jaar sowieso geen optie meer. Een youngtimer is geweldig maar dan wel voor er bij. Maar als je dan 3 auto's voor de deur hebt staan de youngtimer wel heel erg weinig gepakt werd. Het houdt ergens een keer op.
 
Absoluut waar. De voorpret is misschien nog wel het leukste. Maar als het ding dan op de stoep staat, het nieuwe eraf is, en de praktische zaken om de hoek komen kijken ("Ik moet eigenlijk dit weekend een stuk gaan rijden, het is alweer 3 weken geleden en dat vindt de accu niet leuk., is de lol er ook weer snel af. Zeker als je het afzet tegen het aantal euros (ponden, in mijn geval) slaat het eigenlijk nergens meer op. Want ondertussen gaat er redelijk ongemerkt wel een berg geld in. Hij moet wel op Michelin's staan, met verse olie, een fatsoenlijke accu, enz, enz...

Mede om bovenstaande staat de E220 momenteel ook te koop. Begrijp me niet verkeerd, absoluut geen spijt van en heb er heerlijk mee gereden. Maar op een zondagavond tijdens de terugreis na een lang weekend in Cornwall (6u enkele reis), vraag je je wel af waarom je in godsnaam niet de CL meegenomen hebt.

Enfin, het blijft wel een plaatje, zo'n S124.

e3af5d4f082d4120bfd0140ca0a326f5.jpg

dd45517bfe46435d99fb84e00cdcd516.jpg

22b80068dbf14b06874d40f55e69081e.jpg

f6672ee0f4e94f9b9f33e4243fe72b98.jpg

18f71b3de09448f89055aa3de13606b6.jpg

6210c692795f41bcb33026a425a7b69a.jpg

f8cad050a5164ddd86549e3dc69db397.jpg

5974e1b823d54d43ac11a82ac96d4e28.jpg

b9d410bc80634601a61e3a56b4bea139.jpg


En nog eentje in Cornwall:
cJBHyy5.jpg
 
TYN zei:
@MB
Hoe gaat het met de 560?

Heeft erg lang geduurd door allerlei oorzaken, maar er zit nu schot in en nadert voltooiing.

Jammer dat de S124 het veld moet ruimen, maar toch leuk om hem afgevinkt te hebben.

Op pagina 207 een plaatje van mijn A207:

vYz5sHi.jpg


Nog steeds een erg fijne auto. Een 911 lonkt, maar deze E300 rijdt zo fijn en bevalt nog zo goed dat ik moeite heb om er afscheid van te nemen.
 
MB 300SL zei:
TYN zei:
@MB
Hoe gaat het met de 560?

Heeft erg lang geduurd door allerlei oorzaken, maar er zit nu schot in en nadert voltooiing.

Jammer dat de S124 het veld moet ruimen, maar toch leuk om hem afgevinkt te hebben.

Op pagina 207 een plaatje van mijn A207:

vYz5sHi.jpg


Nog steeds een erg fijne auto. Een 911 lonkt, maar deze E300 rijdt zo fijn en bevalt nog zo goed dat ik moeite heb om er afscheid van te nemen.
Het is ook een plaatje. Hier heeft de 911 ook nog even de revue gepasseerd. Maar uit praktisch oogpunt. Dan toch maar even wachten tot de hond er niet meer is en de kids uitgevlogen zijn.
 
MB 300SL zei:
TYN zei:
@MB
Hoe gaat het met de 560?

Heeft erg lang geduurd door allerlei oorzaken, maar er zit nu schot in en nadert voltooiing.

Jammer dat de S124 het veld moet ruimen, maar toch leuk om hem afgevinkt te hebben.

Ben benieuwd naar het resultaat (en de foto's)!

Ik rij al heel wat jaren W124 en blijf erbij dat het anno 2021 nog steeds een prima dagelijks inzetbare auto is, MITS:
- 150+ pk
- Automaat
- Airco
- Cruise control
- Bluetooth

Deze S124 mist 2 van de 5, en dat maakt het op langere afstanden gewoon een minder fijne metgezel. De CL daarentegen zet je oprit snelweg op 140km/h en hij brengt je lekker naar huis.
 
TYN zei:
MB 300SL zei:
TYN zei:
@MB
Hoe gaat het met de 560?

Heeft erg lang geduurd door allerlei oorzaken, maar er zit nu schot in en nadert voltooiing.

Jammer dat de S124 het veld moet ruimen, maar toch leuk om hem afgevinkt te hebben.

Ben benieuwd naar het resultaat (en de foto's)!

Ik rij al heel wat jaren W124 en blijf erbij dat het anno 2021 nog steeds een prima dagelijks inzetbare auto is, MITS:
- 150+ pk
- Automaat
- Airco
- Cruise control
- Bluetooth

Deze S124 mist 2 van de 5, en dat maakt het op langere afstanden gewoon een minder fijne metgezel. De CL daarentegen zet je oprit snelweg op 140km/h en hij brengt je lekker naar huis.
+1

Klopt de 124 is een prima metgezel. De 300-24 vond ik echt een van de fijnste auto's. Zeker qua karakter. De CL is wat dat betreft de overtreffende trap. Maar ook in kosten.
 
De W124 is legendarisch, destijds absolute top in de hogere middenklasse. Maar tegenwoordig toch wel wat klein en achterhaald. Blijft desondanks leuk, maar om zelf nog te bezitten zou ik alleen nog voor een 500E gaan.
 
Blijft een mooie wagen TYN, je S124. Maar je punt snap ik wel, de CL is natuurlijk wel heel lekker en het voelt toch wat meer bij de tijd. En inderdaad, je hebt hem toch maar mooi afgevinkt.(y)
 
@michel: die 24 klepper van Mercedes was inderdaad een geweldige motor. Ik had hem in de A124 en dat reed heerlijk.
 
Een Mopf 1 300TE-24 Sportline met Karo, tempomat en klima... Zet maar voor de deur. :D Maar goed, betaal je de absolute hoofdprijs voor tegenwoordig, als je er al eentje vindt.

funf zei:
Blijft een mooie wagen TYN, je S124. Maar je punt snap ik wel, de CL is natuurlijk wel heel lekker en het voelt toch wat meer bij de tijd. En inderdaad, je hebt hem toch maar mooi afgevinkt.(y)

Zo is dat.

De CL is nog steeds een absolute droomauto- zo smooth en rustgevend, maar zo'n beest als het moet. Tevens proefondervindelijk vastgesteld dat een Tesla Model 3 (basis versie) de oude baas weliswaar re-de-lijk bijhoudt 50-250km/h, maar zeker niet sneller is. :T

Recent (slecht) plaatje halverwege London-Limburg. Half 6 stap je in de auto en 5 uur later stap je fris uit op Nederlandse bodem (en gewoon 140km/h @ 1:10,5).
jUMCQkD.jpg
 
michel1975 zei:
Maar na een dagje rekenen heeft de ratio het gewonnen en ga ik toch voor elektrisch. Het scheelde toch wel serieus geld op jaarbasis. Het vergelijk ging tussen een aanschaf van €30.000 voor een diesel of te veel voor een ID3:).

Jaarlijkse besparing is met mijn kilometrage ongeveer €7.000 per jaar (ruim €3.000 meer brandstofkosten, €2.000 HSB en €2.000 onderhoud ervan uitgaande dat er geen tropische zaken stuk gaan). En dan heb ik de afschrijving nog niet eens meegerekend.

Ik stond voor eenzelfde keuze, ik had mezelf een budget van € 25.000 gegeven voor een diesel maar heb helemaal niet nagedacht over elektrisch. Ik heb alleen gedacht aan de € 1.200 per maand die ik aan de A5 kwijt was als leasekosten. Toen gekozen voor de dikste diesel binnen budget die er nog wel representatief uit ziet, de F11 535d. De shortlist bestond ook wel uit de 5, A6 en V90.
 
E-klasse niet overwogen? Toen ik mijn F11 nieuw kocht viel de E af omdat ik de BMW mooier vond, maar inmiddels denk ik daar toch anders over. De W212 blijkt (net als z’n voorgangers) de meest tijdloze te zijn, mooier oud te worden dan een A6 of 5 uit die tijd. En op leeftijd met een wat hogere km-stand denk ik ook kwalitatief de betere auto.

ZVoh1Dp.jpg


4xOwJ5R.jpg
 
MB 300SL zei:
Is die 300 24-klepper fijner dan de 320 motor van Mercedes uit die tijd?

funf zei:
@michel: die 24 klepper van Mercedes was inderdaad een geweldige motor. Ik had hem in de A124 en dat reed heerlijk.

Klopt helemaal. Eigenlijk het enige echt hoogtoerige blok die Mercedes gemaakt heeft. Eigenlijk een BMW blok in een Mercedes. Ik weet vloeken in de kerk maar het was echt een matchmade in heaven. In de SL had ik hem ook maar zo fijn als de E was die niet.

Wybe zei:
michel1975 zei:
Maar na een dagje rekenen heeft de ratio het gewonnen en ga ik toch voor elektrisch. Het scheelde toch wel serieus geld op jaarbasis. Het vergelijk ging tussen een aanschaf van €30.000 voor een diesel of te veel voor een ID3:).

Jaarlijkse besparing is met mijn kilometrage ongeveer €7.000 per jaar (ruim €3.000 meer brandstofkosten, €2.000 HSB en €2.000 onderhoud ervan uitgaande dat er geen tropische zaken stuk gaan). En dan heb ik de afschrijving nog niet eens meegerekend.

Ik stond voor eenzelfde keuze, ik had mezelf een budget van € 25.000 gegeven voor een diesel maar heb helemaal niet nagedacht over elektrisch. Ik heb alleen gedacht aan de € 1.200 per maand die ik aan de A5 kwijt was als leasekosten. Toen gekozen voor de dikste diesel binnen budget die er nog wel representatief uit ziet, de F11 535d. De shortlist bestond ook wel uit de 5, A6 en V90.
Ook de E stond op de shortlist. Enige struikelblok met elektrisch is de aanschafprijs. Die lag wel wat hoger dan de 30k voor een dikke diesel. Verwachting is echter dat de afschrijvingskosten voor een ID lager zullen zijn na 4 jaar inruilen. De running costs gaven de doorslag. Ik heb wel een aangeklede versie genomen. Een Max. Met name ook omdat de andere versies minder goede stoelen hebben en audio die echt om te huilen is. Het rijdt ook nog eens best vermakelijk. Ondanks zijn wat hogere gewicht (wat laag ligt vanwege de accu's) kun je er best mee gooien en smijten als het moet. Ik had minder rijbeleving verwacht. Dat viel me alles mee. Daarom is het ook een ID3 geworden en geen 4. De ruimte hadden we en sich niet nodig. Overigens is de ID3 verrassend ruim te noemen. Voelt ook ruimer dan een Golf waarmee je hem qua ruimte ook moet vergelijken.
 
michel1975 zei:
MB 300SL zei:
Is die 300 24-klepper fijner dan de 320 motor van Mercedes uit die tijd?

funf zei:
@michel: die 24 klepper van Mercedes was inderdaad een geweldige motor. Ik had hem in de A124 en dat reed heerlijk.

Klopt helemaal. Eigenlijk het enige echt hoogtoerige blok die Mercedes gemaakt heeft. Eigenlijk een BMW blok in een Mercedes. Ik weet vloeken in de kerk maar het was echt een matchmade in heaven. In de SL had ik hem ook maar zo fijn als de E was die niet.

De 320 was de opvolger van de 300-24. Het koppel is hoger bij een lager toerental, en een 5-traps automaat i.p.v. 4. Op papier lijkt mij de 320 dan toch prettiger en beter te passen bij het karakter van een Mercedes, maar in beide heb ik zelf nog nooit gereden dus uit eigen ervaring weet ik dat niet.
 
michel1975 zei:
Het rijdt ook nog eens best vermakelijk. Ondanks zijn wat hogere gewicht (wat laag ligt vanwege de accu's) kun je er best mee gooien en smijten als het moet. Ik had minder rijbeleving verwacht. Dat viel me alles mee. Daarom is het ook een ID3 geworden en geen 4. De ruimte hadden we en sich niet nodig. Overigens is de ID3 verrassend ruim te noemen. Voelt ook ruimer dan een Golf waarmee je hem qua ruimte ook moet vergelijken.

Ik vind het eigenlijk ook wel een mooie auto. Ik zie em vaak rijden en hij ziet er op de snelweg een stuk beter uit dan die Kona's, Niro's en ook is ie veel beter in proportie dan de ID4 vind ik. De lease Kona die hier op de oprit staat vind ik een vreselijk truttig ding.

S212 is hier de gedroomde auto voor privé. Als de Kona weg gaat, dan gaat de Passat ook. Dan een S212 voor privé en ik ga iets louter zakelijk rijden. Maar dat duurt nog 2/3 jaar.
 
MB 300SL zei:
Toch lijkt mij dit ook een fijne unit, SL320 met 5-traps automaat. Prachtig exemplaar ook trouwens.

Geweldige wagen. Echt heel mooi. Het is dat ik er niet in pas, anders had ik er zeker een gekocht.
 
MB 300SL zei:
De 320 was de opvolger van de 300-24. Het koppel is hoger bij een lager toerental, en een 5-traps automaat i.p.v. 4. Op papier lijkt mij de 320 dan toch prettiger en beter te passen bij het karakter van een Mercedes, maar in beide heb ik zelf nog nooit gereden dus uit eigen ervaring weet ik dat niet.

Mijn ervaring met die 320 was niet verkeerd, maar feitelijk was het (qua karakter) de verbeterde versie van de 300. Althans, zo heb ik dat ervaren. De 300-24 was in zijn karakter meer de hoogtoerige "BMW-achtige" motor.
 
funf zei:
MB 300SL zei:
Toch lijkt mij dit ook een fijne unit, SL320 met 5-traps automaat. Prachtig exemplaar ook trouwens.

Geweldige wagen. Echt heel mooi. Het is dat ik er niet in pas, anders had ik er zeker een gekocht.

Nee ruim zijn ze idd niet, maar uiteindelijk kan ik er met mijn 1.90 toch wel een goede zit in vinden. Eigenlijk gaat dat ook wel op bij mijn R107, ook niet ruim maar met de stoel laag en de leuning wat achterover kan ik daar toch prima in zitten. Niet voor een rit van 1.000km maar dat hoeft ook niet.

Ik zou er ook graag nog eens een 129 bij willen hebben maar momenteel is de ruimte wel vol. Inmiddels wel een halletje gekocht maar die moet nog gebouwd worden, als die klaar is kunnen we weer uitbreiden :)
 
Haha, goed bezig! In jouw geval zou ik er dan zeker nog een R129 bij zetten. Wat mij betreft de mooiste SL. Maar voorlopig eerst maar eens genieten van je S-jes.(y)
 
Ik ben ook nog altijd erg gecharmeerd van de R129. Zeker in een wat lichtere of sprekende kleur zoals Bornit. Onlangs kwam ik dit exemplaar tegen in Zwitserland, voorzien van wat AMG spullen.




Dat wakkerde de interesse wel weer aan. Ze zijn nog steeds betaalbaar. Daarnaast wil ik graag nog een keer een V8 rijden. De vraag is of een R129 de beste manier is om deze wensen te combineren. Als ik de reacties hierboven goed lees dan is de SL300-24 misschien een betere keus. Ik hou wel van een hoogtoerig blok, maar i.c.m. 4-trapsautomaat zal de auto toch niet sportief aan doen. De 320 ken ik uit de W124 facelift, vond ik ook een fijne motor maar in die tijd (15 jaar geleden) had ik nog geen ervaring met andere zescilinders. Het lijkt er ook op dat de R129 V8 modellen wat meer kosten.

Qua Mercedessen denk ik ook aan een W126 / C126 (mijn opa had een W126 en de C126 vind ik prachtig) of zelfs een W116 / C107.

Een andere optie is een E34 / E38 met V8, daar zijn soms ook nog handgeschakelde versies van te vinden. Ook al zijn dit evenmin sportieve auto's, ik vind zelf schakelen gewoon leuk.

De vakantie ging overigens per G22 430 met M-pakket. Een fijne reisauto, snel, comfortabel, behoorlijk zuinig (7,2L/100km), maar voor de door mij gewenste rijbeleving te afstandelijk, ondanks dat de achterkant een stuk speelser is dan bij zijn voorganger. Zodra je de bergen in gaat doet de automaat niet meer wat ik wil. Gelukkig krijg je een stuk controle terug in de handmatige modus. Verder steeds lastiggevallen worden met rijhulpjes die zichzelf na een herstart weer aan zetten (rijbaanassistent) of onnodig panikeren bij het inhalen van een fietser of een auto voor je die hard afremt voor een haarspeldbocht. Na een paar dagen onthield hij opeens wel de instellingen. De navigatie deed af en toe ook rare dingen, zoals onverharde wegen uitkiezen (vooral in Frankrijk) en geen snellere/alternatieve routes voorstellen, bijvoorbeeld bij de afgesloten A61 t.h.v. de Eifel. Nepgeluid door de speakers. Noem mij maar ouderwets, maar ik pruim het allemaal niet.
 
@Beros, dan ben ik ook ouderwets met mijn 36 jaar.

Die assistenten die elke keer weer aangaan zijn wellicht via een specialist zo te programmeren dat dat niet meer gebeurd. Het is immers software. Dat de navigatie de afsluiting van de 61 in Duitsland niet ziet vind ik een groter issue. Dat is niet te verhelpen en ronduit slecht. Die weg is sinds de overstromingen al dicht en bijv. google maps leid je er netjes omheen. Net als de google maps van Apple.
 
De rij-assistenten zijn inderdaad vast wel uit te programmeren, maar dat hoef ik gelukkig niet te gaan doen want het was niet mijn eigen auto. Maar het valt me vooral op/tegen dat ze ook anno 2021 nog vooral in de weg zitten 99% van de tijd. De navigatie gaf uiteindelijk wel aan dat we niet verder over de A61 konden, maar pas kort vantevoren. Hij had de uren daarvoor gewoon in de aangegeven route gezeten. Toen waren we natuurlijk allang op Maps overgestapt om te kijken wat een verstandige route was. Voor lokale trips in Frankrijk diverse malen maps gebruikt via carplay, wat overigens wel goed werkte. De waarde van een fabrieksnavigatie is wat mij betreft echt nog maar beperkt.
 
Vandaag weer even gekeken bij de 560, op een paar onderdelen en de grote poetsbeurt na is ie eigenlijk klaar. 120 km heen en weer terug, was ook een mooie gelegenheid om de 300sl weer eens los te laten.

S6V0TC1.jpg


1Bo18RK.jpg


G1aTexW.jpg


BlHWKjY.jpg
 
@Michel gefeliciteerd met de ID3 alvast, toch geen Model S geworden uiteindelijk? Ik ben uiteindelijk overstag gegaan voor een nieuwe Model 3 Dual Motor, voor het zelfde geld als een knappe maar oudere S rij je dan gewoon nieuw en je merkt aan alles dat de Model 3 veel moderner is + betere bouwkwaliteit + 4 jaar garantie op alles & 8 jaar garantie op batterij en motoren. Nu nog even een paar weken wachten, volgens de Tesla app komt 'ie eerste week van Oktober. Ondertussen komt maandag iemand naar de 530i kijken. Ik ga hem wel missen vrees ik..

20210826-170246.jpg


TYN zei:
ID3 + Kodiaq klinkt wel ontzettend rationeel..

Wat dacht je van een Model 3 + Prius :eek:
 
MB 300SL zei:
Inmiddels wel een halletje gekocht maar die moet nog gebouwd worden, als die klaar is kunnen we weer uitbreiden :)

Mooi! Altijd handig zo'n hobbyruimte. Wat voor een formaat heb je?
De verdiepingsvloer zit er inmiddels in bij mij. Nu nog een trap, brug en ben aan het kijken wat handig is qua afwerking van de betonvloer. Epoxy coating?


W126 ziet er top uit zeg, leuk om af en toe even mee te nemen ipv de E(y)
 
Zadelsnuiver zei:
Ik ga hem wel missen vrees ik..

Tsja, ik zou er niet aan moeten denken. Juist het feit dat de Tesla zo’n perfecte aandrijflijn heeft staat mij tegen. Ik zal er niet aan ontkomen maar geniet graag nog een tijdje van een aandrijflijn met karakter. Ik dacht juist dat een BMW met 6 in lijn de ultieme combinatie is tussen comfort en rijplezier. Nog een echte machine.
Een heerlijk motorgeluid, soms een lichte trilling, koppel dat niet altijd beschikbaar is maar waarvoor je nog aan het werk moet, beter gaat het nooit meer worden.
 
@Aras dat is zeker waar! Ik verkoop hem ook niet aan de eerste de beste, het moet wel écht een liefhebber zijn.

@Kristian, dat was ook de reden dat ik 530i toendertijd kocht, het idee om nog één keer zo'n fijne machine te rijden. Ik heb er in die tijd ontzettend veel plezier aan gehad, maar ik ben wel klaar voor de toekomst merk ik. Met zijn 16 jaar is het toch gewoon een oude auto en dat merk je aan alles. Maar wie weet, misschien koop ik tzt er wel weer iets leuks bij.
 
Ibud zei:
MB 300SL zei:
Inmiddels wel een halletje gekocht maar die moet nog gebouwd worden, als die klaar is kunnen we weer uitbreiden :)

Mooi! Altijd handig zo'n hobbyruimte. Wat voor een formaat heb je?
De verdiepingsvloer zit er inmiddels in bij mij. Nu nog een trap, brug en ben aan het kijken wat handig is qua afwerking van de betonvloer. Epoxy coating?


W126 ziet er top uit zeg, leuk om af en toe even mee te nemen ipv de E(y)

Halletje wordt 103m2 (10x10,3), voor mij eigenlijk ideale afmetingen. Een vloer (over ca. 2/3 van de oppervlakte) is optioneel, ik weet nog niet of ik dat doe. Je mist daar dan meteen hoogte, en ik weet niet of ik die verdiepingsruimte wel ga gebruiken.

Hoe groot is jouw hal? Ziet er mooi uit, netjes afgewerkt. De vloer lijkt ook al super glad, alsof de epoxy er al op zit.
 
Mooi formaat! Mijne is 75m2 (7.5 bij 10). Gekozen voor 1/3 vloer erin omdat ik boven een zitruimte met banken wil maken met keukenblokje en dat nu niet van de ruimte voor de auto's af gaat. Totale hoogte is 6m dus 3m onder de vloer is genoeg voor mij. Brug komt dan links waar de Buick nu staat. Rechts trap erin en dan daar onder in een L vorm werkbanken. Ook iets knusser daar met lager plafond.

Is inderdaad erg netjes afgewerkt, stukje mooier/beter dan de anderen die ik heb bekeken. Vloer ligt er ook heel strak in, alleen nu nogal vuilgevoelig dus voor vloeistoffen wisselen etc. moet er wel echt een toplaag op komen. Wat doe jij daarmee?

 
Ik denk ook dat ik er wel een coating op doe, maar nog geen idee wat precies. Ik heb ook nog even om dat te bedenken, het pand moet nog gebouwd worden.
 
Prijzen van goede R129’s lijken nu toch iets in de lift te zitten, wat je een paar jaar geleden nog voor onder de 20k kon kopen gaat nu richting de 25. Ook lijken ze schaarser te worden, in NL is het aanbod momenteel klein.

Wat mij echter opvalt is dat prijzen van de A124 zo door het dak gaan, veel sterker dan bij de (toch minstens zo geliefde?) R129. Prijzen voor een topstaat 300-24 of 320 met lage km-stand tikken zo maar de 45k aan, waar een SL320 in een zelfde staat nog wel voor zo’n 25k te koop is. Hetzelfde gaat op voor de W126, een perfecte SEC of SE(L) met weinig km gaat dik over de 40k (bij de SEC zelfs over de 60k). Ook daarbij lijkt de R129 flink achter te blijven. Of staat laatstgenoemde nu wellicht aan het begin van een flinke waardestijging?
 
Een 124 is minder gecompliceerd als een R129. En een R129 is voor een gemiddelde Nederlander en Duitser een kleine auto qua zitpositie. Een W140 is ook weinig waard, maar een goede moet je met een kaarslichtje zoeken. Zag de 500SE voorbij komen op Mercedesforum.nl, de nieuwe eigenaar zocht een luchtmassameter. Kost, wat ik zo snel kon vinden, een honderdtje of 8. Als dat na je jaarlijkse 2 bobines kom, is de lol er wel af.
 
Dat denk ik ook niet. Ik denk dat de A124 wat zeldzamer is dan de SL. Voor mijn gevoel is een SL veel beter beschikbaar, terwijl je een A124 met een nachtkaarsje moet zoeken.
 
De SL wordt idd wel meer aangeboden, maar daar zijn maar een paar echt goede exemplaren bij. Het overgrote deel heeft hoge km-standen, meer uitgeleefd en/of niet-Europees.
 
Misschien heeft het ook iets te maken met de praktische inzetbaarheid; een A124 kun je nog wel 4 personen in kwijt, een R129 achterbank is net groot genoeg voor een sporttas. Als moeders de vrouw ook enige inspraak heeft in het youngtimer budget zal er 9 van de 10 keer voor de meer praktische A124 gekozen worden dunkt me.
 
Terug
Bovenaan