Tekentopic deel 4

@Basjc: Mooie tekeningen! Maar hoe bepaal jij het perspectief van je wielen? Het lijkt namelijk alsof je ze altijd 'verticaal' tekent.

i4S zei:
@Basjc: Mooie tekeningen! Maar hoe bepaal jij het perspectief van je wielen? Het lijkt namelijk alsof je ze altijd 'verticaal' tekent.

Wielen teken ik op gevoel, gewoon kwestie van veel oefenen. Hoe bedoel je "wielen verticaal tekenen" precies?

Scan45.jpg

Had ik ook nog liggen, kleine VW coupe op basis van de Up.

Waauw. Weer hele mooie tekeningen bas!!!!!!!

ik ben ondertussen ook weer aan de slag geweest.
voornamelijk voor in me portfolio. want nu kan ik bewijzen dat ik 'kan tekenen' zegmaar
(omdat je op zwart niet kan overtrekken)
De Ford Mustang GT500

AlindaFlikweertBlackMustang.jpg

Heb je toevallig ook stiekem met een schuin oog naar de Lambo Gallardo gekeken, Bas? Gaaf, man!

Allinda zei:
ik ben ondertussen ook weer aan de slag geweest.
voornamelijk voor in me portfolio. want nu kan ik bewijzen dat ik 'kan tekenen' zegmaar.

Yes, you can! ;)
Ook erg mooi op zwart papier. Nog nooit eerder gezien.

Basjc zei:
i4S zei:

Wielen teken ik op gevoel, gewoon kwestie van veel oefenen. Hoe bedoel je "wielen verticaal tekenen" precies?

De symetrie-as, die lijkt bij jou bijna altijd verticaal.

Ik begin het te begrijpen, zo dus:
https://i599.photobucket.com/albums/tt79/Bas1992/Schermafbeelding2011-08-29om131455.png

Nee, Hier een plaatje van wat ik bedoel:

scaled.php

De wielen zijn getekend met een horizontale as, terwijl de rode lijn ongeveer het goede perspectief is;)

Misschien een tip houdt je tekening voor een spiegel en je ziet meestal gelijk de perspectieffouten

Hoi Allemaal,

De meest zullen mij nog wel kennen van een aantal jaren terug..
Al met al heb ik al jaren niets meer gepost.. Leek me dus wel een leuk idee om weer eens een berichtje te posten..
Zoals je ziet ben ik van mn markers overgestapt naar een tablet.

renderalfa2.jpg

Gaaf! Wat heb je hiervoor gebruikt? SKP of Photoshop? Ik zie veel Alfa 4C invloeden. Show us more..

Ga nu zelf deze renderen:
fordX.jpg

@Basjc, Tnx, gebrushed in photoshop.
Zal proberen weer eens wat vaker iets te posten..

@ i4S

Voor het juiste perspectief zal de rode lijn loodrecht op de als moeten staan. Alleen tegenwoordig hebben veel (vooral sportieve) auto's camber op de vooras, hierdoor kan die van de scirocco in sommige situaties weer goed kloppen..

Enige tips in het algemeen:
Je kan altijd een in aantal tekeningen je perspectief overnemen aan een foto of tekening die klopt.. en dan de rest zelf invullen, perspectief is namelijk nogal belangrijk.
Als je dat vaak genoeg doet, en dan ook alle perspectiefregels over wielstanden, afstanden, verhoudingen en dergelijke leert dan gaat het uiteindelijk vanzelf.
Controleer je perspectief door je tekening af en toe tussendoor in spiegelbeeld té bekijken hierdoor zie je meteen de foutjes,
Owja wat het allerbeste helpt is doen doen doen... Zoveel mogelijk doen :):) (bijv 3 a4tjes vol per dag) als je namelijk heel af en toe een tekening maakt zul je niet snel verbetering zien. Kleine schetsjes zijn vaak makkelijker in perspectief, en werk met pen waardoor je zekerheid creëert.
En voor alle product designers in spe is het boek Design Sketching HET boek to have!
Anyway succes!!

Basjc zei:
Nee, wil 'm wel graag. Is het een handig boek?

Heb ik toevallig een tutorial gemaakt die erg lijkt op een uit dat boek?

Zeker een handig schetsboek. Ontwerpen van de zijkant wordt daar ongeveer hetzelfde uitgelegd, alleen dan wat uitgebreider.

main main main. bas, waar haal je de inspiratie en fantasie vandaan! mijn smaak is de laatste niet hoor, maar wat een creaties, respect!
wat ik wel moet zeggen, of eigenlijk, wil zeggen is, dat ik het jammer van de achterliggende vlakken vind. misschien een kwestie van persoonlijke smaak, maar ik denk dat als je dat, of weglaat, of iets meer aandacht aan besteedt een mooier totaal plaatje overhoud. ik ben wel altijd bijzonder nieuwschierig naar wat je nog meer kunt verzinnen. geweldig. wat ik wel graag een keer van je zou willen zien is, wat krijg je als je je ontwerp iets realistischer tekent en net iets langer aan bezig bent. dat doe ik zelf natuurlijk graag, dat weet je ;) maar daar ben ik zo benieuwd naar bij jou. puur omdat je hier een autootje in 2 minuten tekent, en daar nog een krabbeltje in 5 minuten. ik zeg overigens niet dat je dat moet doen hoor, zo is het ook niet...

Bedankt voor je comment! Ik focus vooral op het idee bij m'n tekeningen, daarom laat ik vaak onnodige details weg. Neemt niet weg dat ik best een keer wat realistischer wil tekenen. Lijkt me wel leuk om m'n vaders 911 een keer goed te tekenen :)

Grappig, ik vind de schets waar je het minst aan hebt gedaan, die ene met dat vanquishdesign logo, eigenlijk de beste van deze hele pagina;) Wat vooral te maken heeft met het feit dat je je tekening eigenlijk te vol inkleurt, naar mijn smaak dan. Het lijkt een beetje op kindertekeningen van vroeger, alles inkleuren, binnen de lijntje. Pak es markers en kleur een schets wild in, en vooral niet teveel. Een paar strepen doen al heel veel. Verder zou je dus de focus op een klein gedeelte kunnen leggen, en bijvoorbeeld de achterkant van de auto, en evt het achterwiel, alleen heel dun tekenen, zonder details. Denk dat dat je tekeningen best ten goede zou kunnen komen. En dat hoeft alsnog maar een paar minuten te duren;)

scaled.php

Ik heb 'm even zo geplaatst, dat kijkt makkelijker;)

Ik zie veel Bugatti Veyron maar dat is niet erg als je die als underlay gebruikt om te leren tekenen. Ik zou je wel willen aanbevelen het plaatsen van photorealistische wielen en het inkleuren (met paint?) van bepaalde plekken niet te doen. Focus eerst op de tekening en het onder de knie krijgen van tekenen, de rest komt later:) Ik zie graag meer!

Scan72-1.jpg

Uhm, een beetje een faal van mij. Ik zat niet op te letten (was vooral bezig met het voorbeeld) en merkte niet dat ik niet genoeg ruimte overhield voor de hele tekening:p Een nieuwe volgt dus nog (ook strakker en met meer detail)

Terug
Bovenaan