Taunusdrivers Beuntoko: Het reilen en zeilen van mijn Oldtimer Fordjes. >>Update Taunus + stuur Granada<<

Weer eens wat anders nog even tussendooro_O

Vorige week zag ik in de buurt een zwarte Sierra station langs de weg te koop staan.

Dus natuurlijk gekeken, en contact opgenomen met de eigenaar. De dag erop uit het werk wezen kijken, en toch maar gekochto_O

1Lf6hbNh.jpg

gdLpZGTh.jpg

rHxAiOkh.jpg

KV045JRh.jpg

2o0J1aLh.jpg

d3cR8mFh.jpg

Auto is kogeltjehard, paar stukjes dorpel links en rechts zijn ooit eens gelast, verder geen laswerk gehad, en niet nodig! Plaatwerk, wielranden etc alles kogelhard.
Ook bumpers zijn nog heel, interieur netjes en de 2.0 DOHC loopt nog perfect.
Er zit een autopas bij de auto, en blijkbaar heeft deze Sierra de ton nog niet gehaald, en is tot eind oktober 2016 van de 1e eigenaar geweest!

Het interieur is op de achterbank na GT, dus ooit eens grotendeels overgezet.

Gezien de staat vd auto, kon ik em niet laten staano_O

Heb er ondertussen weer velgjes ondergezet

DnzoqwXh.jpg

gB5hNiHh.jpg

Nu had ik het er met een maatje van me over, en die was helemaal verliefd op de Sierrao_O Maar heeft zelf een Oer-Scorpio uit '85

Aangezien ik niet de moeilijkste ben, hebben we wat kunnen regelen, en gaat de Sierra naar m'n maatje, en ik krijg zijn Scorpioo_O

PKR4Bveh.jpg

1yT8UUhh.jpg

Het is een '85er 2.0 OHC met handgeschakelde 5bak, en aantoonbaar ook iets van 90k gelopen. Verder op de CV en standaard ABS na een kale uitvoering, maar wel in supernette, ongelaste staat:cool:

Komende week de boel omruilen, en dan zie ik wel wat ik met de Scorpio ga doen.... Als ikzelf een Scorpio zou kopen, zou het een luxere uitvoering worden, dus ik zie wel wat ik met deze ga doen. Gezien de staat, en het toch 1 van de oer-Scorpio's is, maakt het wel tot een leuk ding.

Haha, en zo gaat de handel weer door. Dat schip, waar is dat nu ongeveer? (Ik bedoel niet de Scorpio, maar die boot waar de donderse vogel op staat)

Bijzonder, zo'n late en nette Sierra Combi! Exact dezelfde uitvoering als ik nog ergens heb staan, maar dan een heel stuk netter :D

Mooie Scorp ook (y)

haha

Soms komt er wat op je pado_O en laatste tijd nogal veel op mijn pad:p

Tis dat ik de station toevallig zag staan, en dan maar gelijk werk van maken.

Gistermiddag de ruil gedaan, m'n maat de Sierra station, en ik de Scorpio.

Het is gelijk mijn eerste Scorpio ooit, en toch valt het me niet tegeno_O
Hij rijdt goed, en de 2.0 OHC met carb. komt opzich aardig goed mee met het verkeer. Mijn Sierra heeft dezelfde motor en bak, maar is toch 161kg lichter dan de Scorpio.

De bediening van alle hendels etc is even wennen, verlichting, aanjager etc is allemaal compleet anders dan Sierra/Taunus/Granada wat ik gewend ben... Verder is het echt een fijne auto om mee te rijden. Toch zal ie het wagenpark weer verlaten, dus mocht iemand nog een knappe oer Scorpio willen, of het jeugdsentiment willen herleven, schroom niet!

Het schip waar de Thunderbird opstaat, is vanaf de haven van New York nog langs enkele havens langs de oostkust geweest, en nu op de grote plas onderweg naar Europa! Dan gaat ie eerst nog via Groot Britannië (ETA 25-11), en is hopelijk komende dinsdag, 28 november, in de haven van Rotterdam!

Het schip is 334m lang, en 43 meter breedo_O huidige diepgang bijna 12 meter!

showphoto.aspx

Ben erg benieuwd, en heb er superveel zin in!
Nog even afwachten dus!

Die Taunusdriver heeft een snelheid van handelen daar zou Jet Cars jaloers op zijn. :D

Oei oppassen dat die Chinezen er niet met je dondervogel vandoor gaan :p

(Is overigens bij lange na niet eens de grootste varende blokkendoos)

Whahaha geweldig mensen:D:p:p:p:p:p

Zijn hier zat Fordgekken in de buurt, en altijd wel mensen die weer wat leuks zoeken....
Of het altijd handel is, geen idee, ben er nog niet rijk van gewordeno_O maar vind het mooi als het spul weer ergens goed terechtkomt voor leuk geld.

Ben met de verkoop van de auto's gewoon eerlijk, en het is zoals het is, en wil achteraf geen gezeur. Mocht er wat zijn, zeg het me en we regelen wat. Ga niks wegmoffelen of verbergen, heb ik geen zin in.

Met verkoop van onderdelen ook alleen maar positieve reacties. Vorig jaar een motorblokkie uit een Sierra verkocht, en de koper had al rondgevraagd of ene Marco uit Nieuwleusen wel een betrouwbaar iemand was.
Hij kreeg als antwoord dat ie bij die Marco gerust wat kan kopen zonder geouwehoer.:D

Zo hoort het ook(y)

Helaas zijn er ook mensen die daar anders over denken, en helaas ook mensen die anders doen.
Zo zit er in Eerbeek een knasterd, die vooral Taunussen verhandeld. Doet zich voor als liefhebber, maar verkoopt de ellende van een ander voor veels te veel geld....

Die knasterd heeft voor menig persoon de hobby al flink verpesto_Oo_O

Nou de auto die ik bij je kocht doet het toch echt niet hoor. Hele set nieuwe batterijen er in, maar rijden ho maar :)

Wouter82 zei:
Nou de auto die ik bij je kocht doet het toch echt niet hoor. Hele set nieuwe batterijen er in, maar rijden ho maar :)

Ow echt:eek: afstandsbediening defect? Of doet t motortje het niet?

Had dat gezegd man! Ik had em zelf ook niet getest oid, wat ik je gezegd had, maar dan vind ik het nog vervelend!

Zo blijkt dat Sierra's niet geschikt zijn voor electrisch rijden:p;):)

Ik weet het niet, misschien is het iets simpels. Motortje zoemde eventjes maar verder niets. Kan een stekkertje zijn, of een los draadje. Misschien laat ik er nog eens naar kijken door iemand. Maar hij staat wel mooi in de kast :)

t7L7z1n.jpg

Okee, dat is vervelend Wouter, maar komt vast wel goed(y)

Verder is afgelopen dinsdag het schip waar de Thunderbird opstond, aangekomen in Rotterdam!
En vandaag kreeg ik een mailtje van de transportfirma, dat ie op hun Douane-entrepot in Lelystad staat, en ik nog een formuliertje in moest vullen.

Die is weer retour, en hopelijk kunnen ze er morgen nog mee gangs, en hoop dat het allemaal in orde is verder, en dat ie snel hier staat!

Verder niet stilgezeten, en nog even wat investeren in de andere auto's.

Voor de 17M heb ik hopelijk een goed raammechanisme gevonden, en laat ik binnenkort het zitvlak van de voorbank opnieuw bekleden.
Voor de TC1 heb ik ook wat goodies besteld, nieuwe remklauwen, nieuwe rubbers voor het stuurhuis en nieuwe remslangen, als ik dan toch bezig beno_O

Blijf de laatste tijd aan het ouwehoeren met de remklauwen vd TC1, en wil daar gewoon vanaf, en hoop dat het straks wel gewoon weer goed is.

Afgelopen donderdag deed de aanjager vd Sierra het niet meero_O
Lekker met t koude weer, vooral voor het ontwasemen vd ramen....

Ik had het vermoeden dat het in de schakelaar zit, en die heb ik nét niet liggen natuurlijk.... Bak vol met schakelaars, behalve die...
Dus bij een kennis geweest, die had 3 Sierra's staan voor onderdelen, maar alle3 zonder die schakelaar.. Toen maar door naar het volgende adresje, en daar wel een schakelaar uit de sloper gehaald.

Maar helaas.... Nog niks.... Dan zal het de kachelmotor zijn. Die heb ik nog liggen..... Ook niet meer duso_O Was ervan overtuigd dat ik er nog 1 had liggen maar zal dan blijkbaar al eens weggegeven zijn ofzo...

Dus weer naar m'n kennis, en daar uit mijn 'oude' 2.3 donor gehaald. Die gemonteerd, hij klinkt niet fijn, maar doet t iig.

q58CCESh.jpg

Ook Sinterklaas is de Beuntoko niet vergeten, en warempel! 2 nieuwe remklauwen voor de TC1 in de klompen! :LOL:
knuCQXDh.jpg

De voorbank van de 17M en de bestuurdersstoel van de TC1 hebben wat instapschade/scheuren in de bekleding, en laat ik repareren/opnieuw bekleden.

Dus de stoel uit de TC1 gedopt, en het zitgedeelte vd voorbank van de 17M eruit gehaald.

dNDcEaDh.jpg

nrndOz2h.jpg

Nu kan ik de boel verder weer even netjes schoonmaken, en is alles weer netjes:cool:

En de TC1 verveelt nog steeds niet:LOL::cool:
x2OfWYgh.jpg

Afgelopen vrijdag kreeg ik een appje van een kennis van me, of ik nog een Scorpio te koop had, of wist...
Nou... Toevallig heb ik er 1 'over' :p Het was voor z'n collega, die zoekt zo'n ding, en die collega belde me 's avonds op hoe of wat.
De beste man is serieus geinteresseerd, en wil binnenkort komen kijken! Dus ben benieuwd!
iLy9zeVh.jpg

En om dan ook nog een update over de Thunderbird, donderdag kreeg ik een mailtje dat ie bij het transportbedrijf in Lelystad staat, en dat de douanepapieren in orde werden gemaakt. Dus hopelijk komende week komt de Tbird op z'n nieuwe nest!:cool:

Dan eindelijk na lang wachten zie je de vogel zelf. En dan mag je nog steeds niet ermee de weg op. Maak snel een afspraak met de RDW als je zekerheid hebt. In December hebben ze het druk en de dagen net na Kerst zijn ze vaak dicht.

Ik ben erg benieuwd. Misschien kom ik je op een Amerikanen event wel tegen van het voorjaar?

Ja inderdaad,

Heb er écht wel zin in! Omtrent de RDW, moet ik even kijken hoe of wat, wil em eerst eens bij de Beuntoko hebben, dan kijken wat er allemaal aan moet gebeuren, en dan maar een keer naar de RDW. Maakt me weinig uit of het december, januari, februari of maart is voordat er een kenteken opzit.

Verder kreeg ik gisteren een mailtje van het transportbedrijf, dat de auto vrijgegeven is, en bij hun in Lelystad opgehaald kan worden.... Is blijkbaar niet helemaal doorgekomen dat ik em graag bij de deur gebracht wilde hebben.

Achteraf niet erg, want ik was in de veronderstelling dat het bedrag voor het transport van Rotterdam naar de Beuntoko zou zijn. Lelystad is 75km dus is zelf nog wel een keer goed te doen.

Dus ik heb vandaag even wat transport geregeld, en vrijdagmiddag halen wel hem op!
Gezien het gewicht moet je met een flinke combinatie, of oprijwagen die kant opan, en kan wel een oprijwagen huren, maar durf dat niet aan ivm de lengte van de auto, en de hoek waarmee de auto erop gereden moet worden. Wil geen achterbumper aan puin rijden....

Hier in de buurt zit een garage die veel met Amerikanen doet, en een mooie pickup en goede trailer heeft om grote sloepen op te halen. Dan weet ik iig zeker dat ie goed vervoerd wordt, en de prijs valt nog wel mee.

ZIN IN!:LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL:

WOEHOOOOOOO

Vanmiddag was het eindelijk zover, begin vd middag zou ik bij m'n kennis zijn, en zijn samen die kant opan gegaan.

De weersverwachting was niet zo heel best, dus hopen dat t allemaal nog meevalt.

Goed aangekomen in Lelystad, papierwerk in orde gemaakt, en daarna mee naar de hal waar ie stond.

JusuH2ph.jpg

JpFqhedh.jpg

De heftruck heeft een speciale klem in de lepels, waar 2 armpjes om de banden vallen, en vervolgens kunnen ze de auto op de voor- of achterbanden optillen en het voertuig verplaatsen.

EAeRGRQh.jpg

En toen het moment van de waarheid, de auto voor het 'eerst' starten om op de trailer te rijden.... Spannend!!!
Na wat doorstarten liep de Ford 390CU als een tierelier, en echt, wat klinkt zo'n V8 toch ge-wel-dig:LOL::LOL:

Thunderbird op de kar, vastsjorren en op huus an! Net de loods uit, en de Tbird kreeg meteen een hagelbuitje over zich heen, en istie ingewijd in het Hollandsche klimaato_O

kboc0Nah.jpg

De Dodge met 5.9 Cummins Diesel kon de trailer met Tbird van zo'n 1900kg gemakkelijk meekrijgen! Zelfs met Tbird erachter merk je nauwelijks dat er wat achteraan hangto_O

k8ZISm4.jpg

De Tbird afgeladen, en staat nu in de Beuntoko.

Zelfs int donker istie prachtig!

aqHpflYh.jpg

PqEoSY5h.jpg

Hij staat nu lekker droog in de Beuntoko, en maar eens zien wat er allemaal aan gedaan moet worden.

De bestuurdersdeur hangt wat door, en hierdoor blijft het deurpaneel wat haken op de dorpel, dus kost je uiteindelijk je deurpaneel....
Verder lijkt het alsof hij ergens wat olie lekt-zweet op de uitlaat, dus eens zien waar dat vandaan komt.

Verder de boel maar eens nalopen, remmerij, smeerpunten weer goed doorsmeren, en de koplampen vervangen voor Europese exemplaren, en heb nog een ander "ideetje" wat de koplampen betreft:cool: maar geen idee of dat wil....

Potverdikkie wat een plaatje(y)(y):LOL:o_O:eek::cool:

Vanmiddag was het echt petweer dat je dan met zo'n combinatue de weg opgaat...genoeg gelult hij staat in de beuntoko!!!!!!!!!!!!

Veel heel veel plezier ervan!

Ja man, wat ben ik er blij mee!

Tis echt een gok, maar het vertrouwen is terecht geweest. De auto is ook inderdaad zoals omschreven, en dat doet mij goed!

Alles werkt zoals het hoort, electrische ramen, zowel voor als de kleine raampjes achter, stuurbekrachtiging en alles nog gewoon netjes en fris.

M'n kennis vond het ook een knappe auto, en die ziet ook zat voorbijkomen.

Heb er wel zin in om mee te gaan rijden! Dus binnenkort maar eens contact opnemen met de RDW voor een afspraak, ergens volgend jaar denk ik. Kan ik em eerst rustig terecht maken.

Leuke ervaring ook om zo een keer een auto te kopen. En wat een gave foto's inderdaad in het donker. Enige ruimtevaart inspiratie kan niet ontzegd worden, zoals het hoort.

Echt imo een van de mooiste Amerikanen. Niet zo achterlijk groot, elke lijn klopt en bijna iets vrouwelijks. Top.

Zeer gaaf,veel plezier ermee.
Dacht de auto ook gezien te hebben in de film ''Thelma & Louise'' en in de videoclip van Mr. Mister ''Broken Wings''.
Maar die van jou is toch iets anders.

Bedankt voor de reacties(y)

Ben er ook supergoed te passe over, ook omdat ie inderdaad aan de verwachtingen voldoet, en misschien wel wat beter dan ik gedacht had.
Voor een auto van 55 jaar oud, zal de tand des tijds wel zijn sporen nagelaten hebben, maar dat valt bij deze nog super mee!

Interieur is netjes, geen losse naden, hemeltje nog netjes en gewoon fris.
Body is ook nog superstrak, paar plekjes op de parafan bij de achterruit (bekende plek) maar verder eigenlijk geen apartigheid!

Vandaag er nog even iets onder gekeken, en ook de bodem lijkt in eerste oogopslag nog hard en netjes. En niet dat er recent veel aan geprutst is:cool:

Ook de doosjes in de kofferbak uitgepakt en bekeken, en zat nog leuk spul bij!

YVS9wOrh.jpg

gVMGc4Kh.jpg

KwSJRjMh.jpg

BM6YQDkh.jpg

AbS8x58h.jpg

Orginele "Bill of sale" oftewel aankoopbon uit 1962!

xCBIufHh.jpg

Maar wat is het een prachtbak zeg!

rCyu5iQh.jpg

8EgS4Crh.jpg

fiNhY9Xh.jpg

6hG7kgbh.jpg

Ook deze Thunderbird heeft het "Swing Away Steer"
4FmTM54h.jpg

De stuurkolom schuif je opzij, zodat je makkelijker in- en uit kan stappen:)

c7EG5Qah.jpg

En alvast een persoonlijke touch:cool:
EYdLstoh.jpg

Wouter82 zei:
......die foto met de achterlichten is gewoon kunst :)

Ben het hier 100% mee eens. Kan hier naar blijven kijken....
Krijg wel telkens andere beelden van een andere achterkant op mijn netvlies erbij:
f104_starfighter.jpg

:)

Wauw man, geniaal! Wat een bak. Fijn dat hij ook zo voldoet aan je verwachtingen, dat is altijd maar de vragen natuurlijk bij een dergelijke import.

Mooi doosje met spullen ook, folders, draadschema en zelfs de aankoopbon, heel gaaf!

Gaaf hoor. Met deurrubbers er extra bij lijkt het wel (in dat doosje), die dingen kunnen altijd duur zijn. Prachtige staat hoor en vooral ook de techniek valt gewoon op. Goed voor gezorgd en goed bij het origineel gehouden (nogal belangrijk voor de waarde en natuurlijk ook gewoon erg leuk om zo terug in de tijd te kijken). Aankoopbon is natuurlijk helemaal mooi en een zeldzaamheid. De windowsticker ook nog erbij toevallig? Of een buildsheet? Die laatste kon nog weleens ergens in de auto verstopt zijn (bv bovenkant benzine tank).

Echt mooi hoor.
Hoe die kofferbak (tronk) ook bekleed is....top.
En dan te bedenken dat wij in die tijd, hier in NL nog in kevertjes rond tuften..

alleen die hoedenplankspeakers zijn erg jammer. Daar horen van die Period houtmotief opbouwspeakers op (waar natuurlijk wel goede kwaliteit speakers in kunnen zitten)

Ge-wel-dige auto! Van harte Marco! Altijd maar de vraag hoe iets uit de container komt dat je nog nooit in levenden lijve hebt gezien. Gelukkig is dat helemaal top!

Heel veel plezier ermee gewenst!

Wow wat een reacties!

Allemaal bedankt!

Volgens de verkoper zit de orginele "Window Sticker" er ook bij, maar ben ik nog niet tegen gekomen. Evenals de Buildsheet, geen idee...

@stif: de kofferbak is sinds een jaar ongeveer weer voorzien van bekleding, de vorige eigenaar heeft de kofferbak behandeld tegen roest, netjes geschilderd en vervolgens een bijpassende set kofferbak bekleding gekocht en gemonteerd. Is allemaal nieuw te koop.

@Michiel: Over smaak valt te twisten, ben zelf ook wel van een fijn stukkie muziek in de auto, dus dat is voor mij eerder een pluspunt dan een minpunt. De radio is ook een moderne variant, maar heb gelukkig de orginele (werkende) radio erbij gekregen.

@Tom: Bedankt man! ik geniet er nu al van, en als ie de weg opmag helemaal:cool:

@ 244-55: De ruimte wordt nu wel aardig beperkt..... En het zijn lellen van deureno_O maar heb gelukkig al aardig wat onderdelen opgeruimd, en verkocht. Nu zien dat ik de ruimte ook houo_O

De auto is inderdaad netjes bijgehouden, tuurlijk wel wat kleine gebruikssporen, maar al met al een prachtbak:LOL:

Onderkant van de auto heb ik ook wat beter bekeken, en het ziet er allemaal nog netjes uit!

De flanken links en rechters tussen portier en achteras zijn ooit eens vervangen, verder geen sporen van (extra) laswerk gevonden.
Verder zag ik dat ie ooit linksvoor wat schade heeft gehad, maar dat alles na 55 jaar!

Voor kenteken/apk moet ik nog wel wat dingetjes uitzoeken, zoals het ombouwen van de koplampen en stadslichten, en hij heeft nog wat olielekkage die ik op wil sporen.

Verder lijkt alles wel in orde, ophanging, rubbers etc zien er allemaal wel goed uit, dus ben benieuwd!

Terug
Bovenaan