Taunusdrivers Beuntoko: Het reilen en zeilen van mijn Oldtimer Fordjes. >>Update Taunus + stuur Granada<<

Gister een fotoshootje met de andere Taunus:cool:

100_5559.jpg


100_5564.jpg


100_5566.jpg


100_5569.jpg


100_5570.jpg


En de GXL nog een poetsbeurtje gegeven, wat knapte hij daar van op:eek::eek::eek:

100_5576.jpg


Vandaag de Taunus op de bokjes gezet, kan ik met de uitlaat gangs, en ik heb de waterpomp er al voorweg gesloopt:)

100_5579.jpg


Waterpompje:
100_5581.jpg


Het is wel een troosteloos gezicht zo:(:(

100_5585.jpg


Maar dat gaat weer helemaal goedkomen:cool:
 
Nog geen bericht gehad van de onderdelenboer voor de waterpomp:( maar ff afwachten...

Vanmiddag maar weer gangs geweest met de GXL, de demper is verrot, dus die er maar onderweg geslepen...
Ik heb nog een stuk pijp liggen, dus dat gaat helemaal goedkomen:cool:

100_5595.jpg


Toen de demper er onderweg kwam, zag ik een plek waar de roestduivel ook al heeft toegeslagen...
Dus het lasapparaat erbij en de boel weer terecht gemaakt en in de strijkkit gezet.

100_5596.jpg


De hoek linksachter is ooit eens vervangen, en her en der was er weer vliegroest zichtbaar. Roestomvormer doet wonderen(y) en morgen maar verder behandelen:cool:

De knipperlichtunit linksvoor was een jaar of 5 geleden apk afkeur, dus die heb ik gelijk maar vervangen voor een goede unit:cool:
De unit was niks meer, maar de unit rechtsvoor is écht hagelnieuw:cool::cool:

100_5600.jpg


Morgen de behandelde plekken verder afwerken, eindpijp eraan zetten en dan ist wachten op een waterpomp.. Dan de banden ff wisselen, en dan kan ie voor de apk:cool:
 
Zaaaaaaaalig man!
Prachtige GXL.

Ik weet ook nog ééntje staan, first owner, 30.000km op de teller. Witte GXL 4-deurs 1.6 van '73, nieuw nieuw nieuw.

btw, ik heb gekeken of ik je niet zag op de ford meeting in Zonhoven, maar je was er denk ik niet? (zaterdag)
 
Thanks kerel(y)

Zonhoven ben ik niet geweest, wilde in eerste instantie wel heen, maar wat maten van me, die ook ford rijden, stonden hier 10km vandaan op de camping. Aangezien ik laatst met m'n meissie een '78er caravan heb gekocht, konden we die gelijk uitproberen;) zodoende

Hoe ist met jouw Taunus dan???????
 
Die staat nog steeds in de schuur, het ontbreekt me echt aan tijd...
Er is wel een nieuw benzinepompje gemonteerd, en het blokje draait(y)
 
Taunusdriver. zei:
Thanks kerel(y)

Zonhoven ben ik niet geweest, wilde in eerste instantie wel heen, maar wat maten van me, die ook ford rijden, stonden hier 10km vandaan op de camping. Aangezien ik laatst met m'n meissie een '78er caravan heb gekocht, konden we die gelijk uitproberen;) zodoende

Hoe ist met jouw Taunus dan???????

Zonhoven was weer super, je hebt wat dat aangaat wel wat gemist, maar wij hebben dan weer jullie kleine camping treffen dan weer gemist :D

Leuk dat je er ook nog een oude sleurhut bij hebt :cool:
mag de Taunus die straks ook nog trekken :confused:

Je gaad lekker met de GXL (y)
 
@ opelfreak:
Dat kan gebeuren he, tijdgebrek....

@ Ford Lord:
Dat Zonhoven weer super was, betwijfel ik niet.. Nu ook weer iets van 10 Granny's hier uit de buurt, we kwamen Jarno nog tegen, dus die was ook niet die kant opan gegaan;)
Ik zat eerst te denken om achter de Sierra een trekhaak te gooien, maar dat doe ik lekker niet:)
De XL krijgt een trekhaak, en ook het 2liter blok wat ik hierzo heb liggen komt erin:cool: kan die tenminste fatsoenlijk een slephutte trekken:)

Vandaag weer verder gegaan met de GXL:cool:

De eindpijp zit eraan, maar iets onder een hoek naar beneden... Weet nog niet of ik dat zo laat, of nog aanpas, heb het nog niet van een afstand bekeken, anders de boel wat bijtrekken dat de eindpijp er recht onderhangt:D

100_5609.jpg


Op de foto ist erger dan dat het is, omdat de foto ook wat scheef is genomen:confused:

Verder blijft de GXL me verrassen, onder de kap zit ook een lampje:confused: Even rondgevraagd, en het schijnt een optie te zijn geweest in die tijdo_O:eek:

Ziet er wel grappig uit:)

100_5608.jpg


Verder vandaag de voorkant op de assteunen gezet, om de voorschermen en A-stijlen klaar te maken. De voorschermen zijn snoeihard:cool: maar er zat wel vliegroest aan. Hier heb ik roestomvormer op gedaan, dus morgen verder afwerken. De A-stijl links heeft halverwege een gaatje van 2x1 cm, en de A-stijl rechts heeft onderin een gat. Ik heb geen zin om de voorschermen los te halen, dus moet ff bekijken of ik dat nog netjes kan lassen.

Verder net een waterpomp besteld, dus zal eerdaags wel verschijnen:)
 
Allemachtig, wat een prachtige auto's! :eek:

Dat lampje is heel handig bij pech 's nachts, is ook een optie geweest op de Audi 100. Veel succes met de waterpomp!
 
Het nadeel van oude auto's met iets werk, is dat je vaak dingen tegenkomt, en die gelijk ook klaar wilt maken.

Vanavond heb ik de A-stijlen weer dichtgemaakt, het gaatje in de linker stijl heb ik erop gekit, aangezien er vlak bij het gat kabels lopen... En vervolgens het linkervoorscherm in de roestomvormer gezet.

De rechter stijl:

100_5615.jpg


100_5613.jpg


Het plaatje past, moet ik alleen nog lassen.

Een ander bekend probleem is de naad van de keienvanger met het front, hier wil ook wel roestvorming optreden. Ik had al wel wat vliegroest gezien, dus de voorbumper eraf gehaald:eek::eek:



100_5616.jpg


Was iets slechter dan ik had gedacht:rolleyes:

100_5617.jpg


Deze naad heb ik grof ontroest, en ook roestomvormer op gespoten en zal weer strakgemaakt worden. In het midden, tussen de bumpersteunen is hij slecht, verder is hij nog gaaf(y)

Het front heeft ook last van vliegroest, dus dat is deze week ook nog aan de beurt:cool:
 
op mijn werk (autosloop) is een belastinvrije ford escort laser binegekomen een diesel met een zeer slecht rechterspartbord en een deuk in de deur en veder nog wat roest bodem is hard hij is van 85 hij heb een paar jaar in een schuur gestaan met 70000 gelopen intriuur is in zeer mooie staat
dus als je nog wat nodig hebt dinsdag is hij plat
 
Mooie groene Taunus (y)
Mijn vader kocht in 1975 bij Ford dealer Bolhaar in Epe een gebruikte Taunus XL, 4-deurs met zwart vinyl dak en een 2 liter V6 motor, in dezelfde groene kleur als die van jou. Het kenteken was 77-33-XM. Interieur ook dezelfde kleur. In verband met (veel) roest heeft ie deze in 1978 al weer ingeruild voor een Opel Rekord. Jeugdsentiment dus :D
 
Mooi bezig an de GXL kerel, en zal ook weer goed komen.

Was gezellig gister op Ford Camping @ Beerze.

Ik kom oe GXL wel keer int echt bekijke, want lijkt toch een mooi ding man :cool:(y)
En de XL met 2.0 OHC gaat die hut wel kunnen trekken ja :D
 
@ ddr man:
Zonde dat zo'n autootje plat gaat... onderdelen zijn nog goed verkrijgbaar dus heb er verder geen interesse in;)

@ Anne Jan
Thanks, jammer dat ie hem heeft weggedaan, maar ze kunnen idd hard roesten:eek:o_O gelukkig staan mijn Taunussen, als ik er niet mee rij:p, lekker droog binnen:cool: anders was er van mijn XL helemaal niks meer van over....

@Davey
Het was idd wel ff gezellig, die halve gek uit hoofddorp staat er nu nog steedso_O die komt morgen de slephut terug brengen

Vandaag weer met de GXL verder gegaan, de plaatjes heb ik netjes afgewerkt, en de voorschermen voorzien van een dikke laag tectyl:cool:

Het gat onderin de A-stijl is weer netjes dicht:cool:
100_5632.jpg


Rest van het voorscherm:
100_5634.jpg


Verder heb ik vorige week de nieuwe waterpomp gemonteerd, en kwam tot de conclusie dat de poelie ook een slag heeft:(
Aangezien dat niet bevorderlijk is voor de waterpomp, vandaag achter een andere aangebeld, moet ik morgen ff weerbellen..

Het voorfront had ook last van vliegroest, dus ook dit allemaal behandeld, en de holle ruimtes volgespoten met antiroest spul(y)

Onder de kap was het een grote tectyl meuk, dus daar al iets schoongemaakt, tankje van de ruitensproeier weer schoon, en de fan ook weer ff schoongemaakt..

100_5635.jpg


De luchtfilterbak ga ik een keer opnieuw spuiten, en de kleppendeksels wil ik in de loop vd tijd in carosseriekleur hebben:cool:

Dit zijn dingetjes voor later...

Als de poelie er is, kan ik de boel afbouwen en kan hij voor de keuring:cool:(y)
 
je bent weer goed bezig geweest kerel(y)

dat lampje hebben de mensen van ford bedacht omdat er vaak aan die auto's gesleuteld moet worden:p

ik kom nog wel weer is een keer buurten:D
 
Dat heb je mis kerel...

De heren ingenieurs van FORD hebben dat ooit bedacht, om die mooie motor ook in het donker aan andere mensen te laten zien(y):D:LOL:

En het is niet te geloven maar ik heb nog steeds GEEN poelie:cry: iedereen heeft zolders vol met onderdelen, maar geen enkele poelie:cry:

Als het ff kan, gaat ie begin volgende week voor de keuring:cool:
 
Omdat hier zoveel Taunus- en Granadarijders zijn en jullie allemaal elkaars topics in de gaten houden: reed een van de forummers toevallig vanmiddag tegen half 6 op de N307 van Kampen naar Dronten? Kenteken had **-GP*-* of **-GS*-* geloof ik, beige auto, maar ben eigenlijk glad vergeten of het nou een Taunus of een Granada was :confused: Volgens mij de eerste.

'Allo hè!
 
Volgens mij heeft zo'n V6 nylon distributietandwielen die vreselijk snel slijten ....
 
@ Steevie:
Zoals via de telefoon, past niet... Heb er in Nijverdal 1 opgehaald, gelijk maar wat snaaivleis naar binnen gespit daarzo:):D

@Stalensnuitje:

Geen flauw idee, misschien staat ie wel bij de foto's van de FordFreaks meeting

@ Fryske hynder:
Een V6 heeft idd nylon distributietandwielen, maar welke wel, en welke niet, zou ik niet weten... Dat snelle slijten valt reuze mee;)
 
Zo, eindelijk weer wat te melden:)

Gisteraamd heb ik een juiste poelie opgehaald, en kreeg er 'toevallig' nog wat Snaaivlees:)(y)

Afijn, vanavond de poelie en de rest weer opgebouwd, en gelijk een stukkie wezen rijden:):LOL:

De eindpijp klinkt weer heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk vertrouwd:cool::cool:
Ik merk wel dat er nieuwe olie in de automaatbak moet, maar dat komt binnenkort ook.
Verder weinig aan te merken, alleen met het remmen trekt hij naar links... Ik weet niet of ze dat voor de apk goedkeuren, en heb niet getest of hij daarna wel recht remt... Even afwachten dus.

Het is wel 100% genieten tijdens het rijden, het was al schemerig, en het dashboard doet lekker ouderwets aan met de grote, ronde klokken, en de metertjes in de middenconsole:cool:(y)

Verder kan de Taunus maandag om 9.30u gekeurd worden:cool:

100_5549.jpg


Zo de fiets weer van stal halen, en hier opt dorp in de feesttent lekker wat sapjes naar binnen gieten:D:D:T
 
Zo, ik ben net weer van de keuring:cool:

Keurmeester was zeer goed te pas over de GXL:cool:

Een paar dingen waar ik al aan twijfelde, waren toch afkeur.

Hier het lijstje:

- remslang naar subframe vervangen
- achterlichtkapje vervangen (twijfelde al)
- kentekenplaatlampje brand zwak
- handrem rechtsachter werkt niet
- stabilisatorpenrubbers vervangen (twijfelde al)
- remklauwen gangbaar maken (twijfelde al)

Na ruim 5 jaar stilstand valt het mij reuze mee:cool:(y) en het zijn allemaal kleinigheden.

En dan lekker rondcruizen:)

DSC01077.jpg


Nu maar opzoek naar het juiste stuk remslang en rubbers:)
De handrem is een kwestie van opnieuw stellen, aangezien de Taunussen vanaf '75 pas zelfstellende remschoenen kregen.
 
Zo, nog weinig gedaan aan Der Taunus.. Druk met sollicitatiegesprekken e.d.

De stabi stang rubbers zijn vervangen, stelde ook niks voor:cool: en alles wilde prima los(y)

Verder zijn de stofhoesjes van de remklauwen kapot, vandaar dat ze vastzitten...

Heb hier nog wel ergens een paar setjes nieuwe liggen, dus dat moet ook geen probleem zijn:cool:

Verder gisteraamd nog een trekhaak voor de '75er Taunus opgehaald, deze wil ik er binnenkort nog aan monteren:cool:
 
Vandaag maar v'dan gegaan met de GXL...

Hij is bijna klaar, alleen het stukje remslang moet ik nog vinden, en de remklauwen zaten MUURvasto_Oo_O
Aan beide kanten zit de binnenste zuiger muurvast, zelfs de remblokken kreeg ik er met moeite uit:rolleyes:

De stofhoesjes zijn allemaal aan puin, en degene die ik heb liggen, zijn voor een Granada, net iets anders:rolleyes:

Nu heb ik nog een paar andere remklauwen liggen, dus ff kijken of die los zijn, en dan gooi ik die eraan.

Het stukje remslang is geen standaardlengte, dus denk dat ik er een langer stuk aanzet.
Verder de handrem achter nog verhelpen en dan ist klaar:cool:

Straks eerst met de '75er Taunus naar een oldtimerrit hier in N'leusen:cool::D
 
Blijft zo van straat, maar mooi dat het straks terecht komt.
GXL blijft een mooie uitvoering.

Vrijdag ook op Beerze aan, met oe slephut? :cool:
 
Zo'n stukje remslang (laten maken) bij een automaterialenzaak kost ook niet zo veel. Kun je dat niet doen?

Groetjes,
Jan
 
Zo, ben weer aan het stoeien geweest met de remmerij enzo.

Remklauwen heb ik vervangen, ging niet vanzelf, maar is gelukt:cool: Alleen de boel nog ontluchten, en hopelijk maandag of dinsdag voor de herkeuring:cool:

@ Davey:
We gaan komend weekend niet naar beerze, de week erop zijn we in Tubbergen te vinden:)

Heb de trekhaak al klaar, nieuw likje verf en nieuwe stekker. Hopelijk dinsdag die eronder bouwen:cool:

Foto's volgen nog:)
 
Zo, weer eens tijd voor een update... mét foto's:)

De GXL heeft nog steeds last van een verspochte remslang naar het subframe.. hier is blijkbaar niet aan te komen, dus die moet er nog onderweg gehaald worden en laat ik er wel 1 op maat maken....

Verder met de '75er Taunus bezig geweest om er een trekhaak onder te bouwen(y)

Trekhaak in de primer:
100_5642.jpg


Mooi zwart
100_5648.jpg


En eronder gemonteerd:cool:
100_5650.jpg


Vanavond de stekker aangesloten, en ging ook zeer voorspoedig:cool:

Verder nog een imperial opgescharreld, en deze werd me vanavond netjes op gekoelde temperatuur afgeleverd, Thanks Bennie:)(y)

100_5651.jpg


100_5652.jpg


Hopelijk kan ik morgen de rechterbuitenspiegel eraan zetten, en van de GXL de remslang wegbrengen:LOL:

En volgende week lekker weg met een oldskool combinatie:cool::LOL::D
 
Vergeet ook niet je kenteken even op te sturen naar de RDW met een briefje erbij dat er nu een trekhaak onder zit ;)
Dan is dat ook helemaal geregeld :cool:
 
Kheb idd al gewichten op kenteken staan... Zullen ze vanaf een bepaald jaar standaard doen denk ik..

Deze Taunus is in 2003 ofzo op kenteken gekomen.

Mijn GXL heeft bij de trekgewichten 0kg staan...

Vandaag ff de boel afgewerkt, dus de bedrading netjes weggewerkt, en de boel wat opgeruimd:):rolleyes:

Denk dat ik hem morgen nog ff schoonmaak, van binnen en van buiten, en onder de kap alles even nalopen, aan het torretje doe ik niet zoveel meer, aangezien er toch een 2.0 inkomt:cool:
 
Straks ga ik met m'n meissie een weekje op een camping in Twente staan:cool:

Heb de retro combi al klaarstaan:cool:(y):D

100_5662.jpg


We zullen wel wat bekijks trekken onderwego_O:cool::D
 
@ steevie:
Dat is wel gelukt;) doet de radiateur van je 850 het nog steeds prima?

Gisteren zijn we weer thuisgekomen.

De Taunus haalde een max van 80km/u van de bult af, met de wind meeo_Oo_O

Was een fijn weekje weg, en weet nu ook dat de Taunus niet gewend is om buiten te overnachten... Had eind vd week wat last van vocht bij de ontsteking, en ik moet investeren in nieuwe deur- en kofferbakrubberso_Oo_O

Zo even het stukje remslang van de GXL vervangen, en kan ie begin vd week weer voorzien worden van nieuwe apk:cool:
 
hey radiateur doet het mooi:)

wanneer gaat de motor er uit ?:p
dan rijd hij ook met 80 de bult op:p

kom wel weer een keer buurten:D
 
Zo, gisteraamd ff een paar andere 'velgjes' onder de GXL gezet:LOL::LOL:

Ik vind ze er wel retegaaf onderstaan:cool:

Afb173.jpg


Afb172-1.jpg


Ze zijn van een maat van me, zitten bij hem onder zijn sierra combi, maar die willen ze weer verkopen. Hopen dat de velgen nog blijven zodat ik ze over kan nemen:cool:
 
Ik vind het niet staan bij de rest van de auto. Deze velgen staan onder die sierra idd mooi. Voor die taunus vind ik ze veel te groot en te modern ogen. Ik vind het eruit zien als opa op sportschoenen.
 
"opa op sportschoenen"
Haha!
helemaal mee eens. Velgen zijn 30 jaar te modern.
 
Natuurlijk is er tussen de auto en de velgen een dik generatieconflikt, maar ik vind het best wel cool staan.

Het is niet zo dat je de originele velgen in een container pleurt. Als een moderne auto op 16" velgen staat, vind men het geen porem, en moet er volgens de forumstijlpolitie minimaal 18" onder. Maar een yountimer die origineel op 13" met smalle ballonbandjes staat moet daar tot in lengte van zijn leven blijkbaar op rond rijden. De OZ's staan 'anders'. Ik vind het wel mooi in ieder geval.

Freez
 
ik vind het bij deze wat jammer, zeker gezien z'n originaliteit, en z'n luxe uitstraling met dat vinyl dak. Daar horen eerder luxe 'uit de tijd' velgen bij dan deze nieuwe dingen.
 
Allereerst nog even....wat een geweldig prachtige auto's zijn dit zeg! Vooral de lichtgroene ziet er gaaf uit.

De velgen....minder gaaf. Op de één of andere manier past het inderdaad niet onder dit oude model.
 
Terug
Bovenaan