Taunusdrivers Beuntoko: Het reilen en zeilen van mijn Oldtimer Fordjes. >>Update Taunus + stuur Granada<<

Taunusdriver. zei:
thanks voor de reacties(y)

de laatste keer was in februari/maart ergens... dus ik ben benieuwd wat de oorzaak is geweest...

En toen was alles goed, neem ik aan? Lijkt mij niet dat in 2 a 3 maanden de olie helemaal verdwijnto_O Een lek ergens?

Balen man!
Gelukkig is het nog te repareren en blijft je Granny nog even rijden! Hoeveel heeft het Capri-blok gelopen?

Je auto ziet er op de foto's erg goed uit met de origninele verlichting, al eens overwogen om het zo te laten?

Wielen, 2.8i- (onee, 2.3 :p) -bumperlip en kofferbakspoiler maken hem helemaal af!
Die zwarte lichten doen mijns inziens (maar ben dan ook een liefhebber van OEM) afbreuk aan de auto...

Sterkte en succes met de reparatie!

Thanks Granada 2.8i ghia(y):LOL:
De lichten moet ik nog even bekijken.. ik vind beide wel mooi staan:cool: het smoked maakt zo'n auto wat ruiger:cool:

Vanavond ff naar het andere blok wezen kijken/luisteren:cool:

Het blok lag nog in een Capri, en kon hem dus lopend horen:cool: het blok ziet er op dit moment niet uit, maar hij loopt nog als een tierelier:cool: en lekkages heb ik niet ontdekt:cool:

Toen besloten om het blok mee te nemen, dus de Capri de schuur in, en na een uurtje sleutelen lag het blok bij mij in de aanhanger:cool:

Hier wat foto's:cool:

100_4111.jpg

De kont ging omhoog ivm de versnellingsbak.. blijft de olie erin, en kun je makkelijk de boel loshalen
100_4112.jpg

100_4113.jpg

Wat een ruimte na 45 minuten sleutelen:)
100_4114.jpg

100_4116.jpg

En de kar op:LOL::LOL:
100_4117.jpg

Het blok wordt schoongemaakt, en krijgt een kleurtje.. en tevens voorzien van nieuwe pakkingen:LOL:

Lijkt zo simpel op die foto's. Even een motortje uitbouwen, maar volgens mij hoefde je niet bang te zijn de Capri tijdens de werkzaamheden te beschadigen of wel? Met de Amazon gingen we wat dat betreft wat voorzichtiger te werk, die auto moet tenslotte nóg eens 40 jaar mee :p.

Voor het mooie zou je het blok eens goed schoon moeten maken. Wat is er mee gebeurd joh? Heeft ie lang niet gelopen ofzo? En heb je de compressie nog gemeten of liep ie direct al zo mooi rond dat je er wel vertrouwen in hebt? Wel effe de kleppendeksels een mooi kleurtje geven en desnoods zelfs het hele blok. De carburateur ziet er nog wel mooi schoon uit. Zie ik het nou goed dat er een zogenaamde visco-ventilator op zit? Zo eentje die reageert op de warmte afgifte van de radiateur.

Vliegwiel ook al gedemonteerd zie ik. Nu nog 'effe' in de Granada zetten en karren maar weer. Ben benieuwd of ie met de andere motor ook hetzelfde rijdt, elke oude auto van hetzelfde type rijdt immers weer anders. Da's ook het leuke van dat ouwe spul :p.

Succes ermee en plaats nog eens wat foto's, altijd leuk.

P.S. Wel een beetje heiligschennis, die trekauto vóór de aanhanger. Lijkt wel 'n Japannert. Had toch zeker een Ford moeten wezen! :rolleyes:

Even sleutelen maar dan heb je ook wat :)

Die Capri is dat zo'n halfweg gestopt restauratieproject van iemand?

Groetjes,
Jan

@ Blitz, Het inbouwen/ombouwen gaat wel wat langer dan een uur duren:) moet nog wel eea aangepast worden

En de Granny is een automaat, dus heb ik het vliegwiel niet nodig;)
Foto's zullen er nog wel komen, straks even een pakkingsetje ophalen, motortakel ophalen en het blok een likkie verf geven:cool:

De onderdelendag is bij mij bekend, maar ik ga toch liever met m'n vriendin naar de autorodeo kijken maandag:)

De auto voor de kar is idd een japanner: een '97er Mitsubishi Carisma met ruim 3 ton op de teller...
In 1997 was er een poster-actie van Mitsubishi, en m'n ouders waren de enige in overijssel die zo'n Carisma wonnen:cool:

@ Janneman:
Tis idd een gestrand projecto_Oo_O De vorige eigenaar is enthousiast begonnen.... maar dat is hem snel minder geworden:eek: bodem is verrot, wielkasten achter zijn gelast, maar hoe(n)
Ding gaat wss de rodeo/banger in... is niet zoveel meer van te maken....

Kun je de electronische ontsteking van je oude blok zo overzetten ? Dit Capri-blok heeft nog contactpuntjes (en 108 i.p.v. 114 pk). Wat nog wel eens kapot gaat bij de V6-en is de oliepomp; is mij eens bijna overkomen. Zou dat bij je oude blok niet gebeurd kunnen zijn of was de olie echt "op" ?

@ Taunusdriver: Haha jaha, die Carisma-actie kan ik me nog wel herinneren. Half Heel Nederland had zo'n rode poster voor 't raam hangen, wij ook. Leuk dat je ouders zo'n kar wonnen, is een felicitatie 12 jaar later nog op z'n plaats? Bij deze!

party-smiley-052.gif

Maar volgens mij heb je geen tijd om dit te lezen en heb je het blok stiekum al in je Granny gehangen. Misschien vind er op dit moment zelfs al een proefrit plaats.

@ 244-55:
Dat behoort ook nog tot de mogelijke oorzaken... het blok heb ik nog niet uit elkaar getrokken... en van de ontsteking zou ik niet weten.. valt volgens mij wel mee.. ik kan het nog even navragen.. maar voor zover ik hoor/weet moet dat geen problemen geven;)

@ Blitz:
thanks(y) die Carisma rijdt nog steeds prima:cool:

En helaas zit het andere blok er nog niet in... Gister had ik verjaardag in Dordrecht, en vandaag met m'n vriendin naar de rodeo in Luttenberg wezen kijken.. Voor de Bangers in Lopik was het al te laat voordat we wakker waren;)

Afgelopen zaterdag begonnen met het blok eruit te halen...

Eerst de motorkap eraf, radiateur ervoor weg (incl. de olieleidingen vd automaatbak)
Toen begonnen om de rest eraf te halen (luchtfilter, stuurbekrachtigingspomp etc.) en de verdere leidingen los te halen:

100_4146.jpg

Het viel 100% mee dat bijna alles gewoon makkelijk losging:cool:

Toen de boel bij de automaatbak losgehaald, zodat de hele rataplan eruit kon:cool:

100_4145.jpg

(ik in actieo_O)

Toen alles los gesleuteld was, tijd om de motor+ bak eruit te halen, eerst een stukje, toen nogmaals gecontroleerd of alles daadwerkelijk loswas, en toen verder gegaan..

100_4148.jpg

Maat van me die de laatste controle uitvoert

En verder hijsen:
100_4150.jpg

100_4151.jpg

100_4154.jpg

En de pruttel voor de auto...
100_4164.jpg

Het valt opzich wel mee om de boel eruit te halen, maar al met al een aardig gesleutel:)

Het grootste deel is al overgezet op het andere blokkie, maar ik krijg de koppelomvormer nog niet los vant vliegwiel vant oude blok:confused::cry: en het vernaggelen van de bouten is geen optie... maar dat zal vast wel goedkomen:)

Tot zover de update:)

100_4162.jpg

haha, met die 2pk's in het vooronder wil die granny zeker niet echt vooruit?:p

Succes met de verdere transplantatie, gaat aardig goed zo volgens mij!

Mooie aktie, toch handig als het vee buiten staat, dan heb je alle ruimte om te sleutelen:).
Sukses met de klus en leuk dat je ons mee laat kijken.

Thanks Enzo en Isla(y)

Met de 2pk biermotoren gaat het niet zo rap:)

En de stal staat leeg, maar dat komt omdat m'n pa vorig jaar gestopt is met het melkveebedrijf ivm gezondheidsproblemen:( we hebben nog wel wat jongvee, maar verder niet...

Vanavond even de motorruimte schoonmaken en de wat delen van het subframe weer voorzien van een likje verf:) verder ziet het er allemaal nog zeer netjes uit:cool:

En nog eea van de blokken overzetten...:)

Ast ff kan, komend weekend het andere blok er weer in:cool::LOL:

Strakke operatie! Wel een gekruip om zonder hefbrug onder de auto de boel los te maken, zeg. Ik krijg het daar altijd wat benauwd van, zeker als er één of andere bijgoochem in de auto gaat zitten terwijl ik er onder lig. Veert ie net effe lekker in....

Bij mijn Amazon hadden we eerst versnellingsbak en koppeling uitgebouwd, voordat het blok eruit ging. Was dat bij de Granny ook niet handiger geweest? Moet je wel ergens een hefbrug weten, anders is dat ook geen doen.

In het blad Klassiek & Techniek las ik laatst een artikel over vastgeroeste bouten en moeren. Daar moet je geen haast mee hebben, gewwon regelmatig inspuiten met kruipolie en er 'n tik met een hamer op geven. Ook al doe je er dan een paar dagen over, de bouten zullen ooit onbeschadigd los komen.

Ruimte zat zonder blok in de motorruimte, hoeveel keerls passen er tegelijk in????????

Boet zei:
Blijft toch een mooie serie projecten. Zit dit met plezier te lezen

Mocht je interesse hebben in nog een motorvervanging, effe klikken:

Mijn motorwissel

Maar op dit moment houden we Taunusdriver scherp in de gaten, we laten 'm niet met rust totdat Granny weer rijdt.... :D

@ Boet:
Mooi dat je het met plezier leest:cool: doe ik het niet voor niks:)

@ Blitz:
Onder de auto die op oprijbokjes of op assteunen staat valt het wel mee hoor;)

Zo hebben we ook bij de Taunus en de Sierra bak gewisseld:)

Tis alleen zo vervelend als je net onder de auto kruipt, en blijkt dat je dop 17 nodig hebt, en je dop 19 meegenomen hebto_O:p

Morgen is het blok weer klaar voor inbouw, dus zaterdagavond en zondag er maar weer mee gangs om de pruttel terug te hangen:D

@ VARLN1991:

Ik kan ook niet wachten:) tis nu 'afzien' met 't Sierratjuh naar stage te gaan... opzich een fijne auto, maar kan de Granny niet evenaren....
Ook onderweg merk ik dat ik met de Granny meer 'respect' afdwing dan met de Sierra.. (heb al meerdere keren bumperklevers laten schrikken met de achteruitrijlichteno_O:)

Het blok wat erin zal komen is zo goed als klaar voor inbouw:cool::LOL:

De pakkingen zijn vervangen, en het meeste overgezet zoals carburateur, krukaspoelie, motorsteunen, uitlaatspruitstukken, waterpomp, brandstofpomp, thermostaathuis, kleppendekkel ontsteking etc etc

Links en rechtsom een likje verf en het lijkt weer ergens op:)

100_4199.jpg

100_4200.jpg

Alleen de koppelomvormer en vliegwiel moeten nog overgezet worden en dan kan de pruttel er weer in:)
De waterpomp heb ik geen nieuw likje verf gegeven, want ik kan niet overal even goed bij met de kwast en dan smeer je de poelie er ook onder....

Misschien laat ik de andere kleppendekkels mooi opspuiten, grijs met zwarte Ford logo's oid... Moet ik nog even bekijken hoe of wat.. hoeft van mij niet teveel poespas onder de kap...

Ast ff kan zaterdagavond en zondag ermee gangs:cool: Tis wel afzien, een weekend waarin ik m'n vriendin weinig zal zien:cry: maar je moet er wat voor overhebben;)

En het blok ligt er weer in:LOL::LOL::LOL:

Afgelopen zondag ermee gangs geweest.. de carterpanpakking moest nog vervangen worden, en daar ging nog mirakels veel tijd inzitten...
De carterpan was niet zo mooi meer, dus die gelijk van het 'kapotte' blok overgezet... De kans is aanwezig dat er een krukaslager uitgebrand is...:cry:(n) maar dat ga ik later maar een keer inspecteren.. hopelijk valt het mee, en kan het blok uiteindelijk in m'n Taunus:cool:

Kapotte blok zonder carterpan...
0019.jpg

En de slurk die onderin de carterpan lag:eek:(n)
0004.jpg

De carterpanpakking vervangen, en aan beide kanten vd pakking vloeibare pakking tussen gedaan, aangezien ze wel eens gaan lekken...
Toen dat gebeurt was, de bak er weer aangesleuteld en kon het beginnen!

0006.jpg

Boel omhoog gehesen:
0012-1.jpg

En de boel weer in het motorruim laten zakken, m'n paps kwam ook nog ff helpen:cool:
0013.jpg

Het was ideaal dat we even met z'n drieen waren, 1 onder de auto de bak aansturen en het cardan in de bak te doen, 1 bediende de motortakel en de derde persoon keek of het blok niet achter kabels bleef hangen..

Toen dit allemaal gelukt was, de boel maar weer vastgedraaid:)
0017.jpg

Nu is het een kwestie van de rest weer monteren, maar dat komt in de loop vd week wel... dat zijn allemaal kleine dingetjes, die kunnen wel tussendoor gebeuren:D

Eerst maar weer eens voor school gangs.. volgende week toetsen:eek::confused:

Leuk verslag en foto reportage van het inbouwen:D, zal allemaal wel goed komen met de Granny (y)
Succes met de toetsen volgende week :)

Mooi om te zien man al dat werk!!!

Hoeveel heeft dat ''nieuwe'' blok nou precies gelopen, weet je dat ook? Of zijn die v6'jes onverwoestbaar? (op die van jou na dan;))

Thanks Leute:cool::D

Tis ff wat werk, maar gelukkig ging alles voorspoedig, alles wilde goed los, en er is nog niks fout gegaan:cool:

Voor m'n eerste motorwissel (waar ik zo actief aan meedeed) valt het me niet tegen:)

Hoeveel km dat blok gelopen heeft, is onbekend... Een km stand zegt niks, en voor zover we konden bekijken en horen zal er weinig aan schelen...
3 ton redden die blokken in principe wel, dan is de kop uitgesteld... Het blok heeft zowiezo een jaar of 7 stilgestaan... Toen was de Capri iets meer dan 20 jaar oud... Dus opzich zal de km stand wel meevallen...

Gisteraamd de laatste dingen gemonteerd aan de Granny:cool:

Toen was het tijd om de vloeistoffen weer bij te vullen.. en uiteraard opletten op lekkages..

Motorolie erbij ging prima
koelwater ging ook prima
En toen de automaatbakolie... Na 4 liter hoorden we er wat olie uitlopen:eek::eek:

Lichtelijk geschrokken gekeken waar de olie uitkwam... Dit bleek 1 of ander ontluchtings/overloopventieltje bovenop de bak te zijn... Dit is te verklaren, aangezien er nog geen olie naar de koppelomvormer loopt (gebeurt alleen met draaiende motor).

Met 4 liter in de automaatbak gaat het in principe wel goed om het blok te starten..

De ontsteking kunnen we niet afstellen, daar wij geen stroboscooplamp hebben.. maar op gevoel kom je al een heel eind.

Na wat gestart en geprobeer kwamen er wat backfires uit de carb:cool: Dit betekent dat alles goed aangesloten is, en tevens nog geen lekkages ontdekt:cool:

Komende week maar iemand erbij halen die vaker ontstekingen afstelt, en dan kan de Granny de wegen weer onveilig maken:):LOL:

De deadline is volgend weekend, want dan is er weer de jaarlijkse FordFreaks jaartreffen hier opt dorp:cool::LOL:

Maar dat gaat helemaal goedkomen!:cool::D

De toetsen zijn achter de rug, en aan de Granny kan ik zelf opt moment niks doen...

Dus vandaag de Taunus weer klaargemaakt voor de FordFreaks jaartreffen

Vanbinnen met de stofzuiger erdoor en alle andere pruttel eruit gehaaldo_O

En van buiten de auto gewassen en gepoetst:cool:

100_4245.jpg

100_4249.jpg

Dus die is mooi terecht voor komend weekend:cool::D

Ziet er goed uit!(op de foto's:p) nu ff mooi houden;)

waar in Oudleusen is Fordfreaks Jaartreffen ergens?
kom misschien nog wel even een kijkje nemen(zet de alfa wel om de hoek neer:))

VARLN1991 zei:
Ziet er goed uit!(op de foto's:p) nu ff mooi houden;)

waar in Oudleusen is Fordfreaks Jaartreffen ergens?
kom misschien nog wel even een kijkje nemen(zet de alfa wel om de hoek neer:))

Tis in Nieuwleusen;)

Het wordt gehouden op het terrein van café de Roustap..
Deze zit aan de weg tussen de lichtmis en N'leusen;)

20 en 21 Juni 2009 Ford Freaks Nieuwleusen Treffen

Ford Oldtimer & Youngtimer Treffen van de Ford Freaks Nieuwleusen. Wegens groot succes, opnieuw het
Ford Treffen van het jaar voor alle Ford auto's tot bouwjaar 1985. : Dit treffen vindt plaats op
het terrein van cafe-restaurant “ de Roustap” welke nogal eenvoudig te vinden is vanaf de A28
(Zwolle-Meppel). U neemt hier afslag nr: 22 en gaat vervolgens de N377 op richting Nieuwleusen, dan
is het nog slechts 1 KM en slaat U rechtsaf om tenslotte op de eindbestemming aan te komen. Kortom
een makkie, zelfs voor de minder getalenteerde kaartlezer(es). Wij hopen op uw komst als Ford
(oldtimer) rijder/liefhebber. Tevens is het mogelijk om te overnachten in eigen caravan of tent.
Voor een maaltijd kunt U terecht in het restaurant. Voor meer informatie of reactie kunt U ons
bereiken op info@fordfreaks.nl of bel (0031)06-53378212 Entree 5 euro per auto.

www.fordfreaks.nl

Tis altijd reuze gezellig, en er komt volk uit Engeland, Duitsland, België, Holland en Salland:)

00210259.jpg

Iedereen die zin heeft om te komen kijken, is welkom!!! 's avonds altijd een gezellig 'feestje' waarbij zelfs onze Engelse Ford vrienden mirakels brak int dak zijn:):eek::D

Dat Ford treffen is toch altijd bij dat spoorviaduct waar je overheen komt als je van de Lichtmis naar Nieuwleusen rijdt? Als je vanaf dat viaduct in genoemde richting rijdt en naar rechts kijkt zie je het terrein al.

Het is in in de hele wereld bekend dat men in Oud- en Nieuwleusen helemaal gek is op oude Fords en dat is dan nog zacht uitgedrukt. Afgelopen zaterdag in Nieuwleusen nog een hele mooie Granada Coupé zien rijden uit het begin van de jaren '70. Rood metallic met een zwart vinyl dak. Schitterend! De vent erin was precies het tegenovergestelde: dik, lelijk, baard, tattoos en mouwloos shirt.... Maar hij reed heel netjes en voorzichtig met z'n klassieker, dat dan weer wel.

Maar er is een vraag die me al wat langer bezig houdt en misschien kan Taunusdriver me daar een antwoord op geven. Ik heb familie in Nieuwleusen wonen waar ik zeer regelmatig over de vloer en in de tuin kom. Vaak is dat met m'n ouwe trouwe Volvo Amazon. En het punt is nu juist dat, zoals gezegd, er ook in dat dorp een oude-Ford-verheerlijking gaande is. Niks mis mee en ik snap het helemaal. Maar hoe kijken die Fordfreaks nou tegen oude Volvo's aan? Die moet je in die contreien met een lichtje zoeken namelijk. Gooi het eens in de groep zou ik zeggen. En kom maar op met een eerlijk antwoord, ik kan het hebben hoor. Ik zal trouwens de laatste zijn die jullie van je Ford-tic af wil helpen, integendeel. Goed bezig daar en lekker zo doorgaan!

(y)

@Blitz: toen Taunusdriver bij mij was paar maanden geleden waren ze met een flinke Volvo ;)

Gr Jeroen

Mooi dat alles zo vlot is verlopen én dat je het meeste zelf kan (y)
Hoewel ik niets heb met oude auto's, bleef ik je Granny wel erg gaaf vinden. Zeker in dat kleurtje (y)

waarbij zelfs onze Engelse Ford vrienden mirakels brak int dak zijngrinning smileyeye popping smileysmileys with beer

Das toch niet zo gek?
Wat ik van die Engelsen weet is dat ze zuipen als geen ander, totdat ze er letterlijk bij neer vallen.

Vorig jaar ook een stel Engelsen in Chersonissos gezien. Gooiden 's middags hun koffers in het hotel en daarna gelijk aan de cocktails bij de tegenoverliggende bar. Twee vielen in slaap met hun hoofd op de bar en de andere viel van een barkruk af en heeft zich toen op een bank gelegd :D

@ blitz,

Ik kom uit deze conterijen, Balkbrug om precies te zijn(das 5 km vanaf nieuwleus'n). En weet je wat 't is, er rijden hier gewoon veel oude wagens. Ook zat oude volvo's! Natuurlijk volvoliefhebbers, maar ook bangervolk mag graag rijden in die ouwe sloepen zoals de 740 etc. Wij hebben zelf ook +/- 6 Amazone's gereden(ben de tel kwijt) Verder kom je veel 240, 140, 164 tegen die auto's zijn hier ook nog populair zat hoor. Wees niet bang!

Zelfde geldt voor de Opeltjes, vw'tjes, amerikanen, mercedes, en noem maar op. Alles rijdt hier wel in de buurt:) Voor de motorliefhebbers kom je ook wel es een BSA, Norton of andere echte motor tegen, is ook super...

En natuurlijk rij ik zelf in een 82'er BMW, en oude bmw'tjes zie ik hier ook steeds meer! Maar nee je moet niet denken dat hier volvo's en andere oldtimers er niet bij horen...:)

@ Blitz:

Dat klopt! tis idd bij het spoorviaduct!

Dat er veel ford gekken rondrijden klopt, maar er zijn ook genoeg volvo rijders hier opt dorp..

Maat van me heeft een volvo 940 (waarmee we ook bij Baur zijn geweest) en die maat was vorig jaar ook op de FordFreaks.. puur vanwege de gezelligheid..

Toen anderen vroegen wat voor auto hij had, en vertelde dat ie met een volvo reed, kwamen er ook alleen maar positieve reacties(y) teken van gemoedelijkheid:cool:

Ook zijn er wel wat Fordjes die met volvo onderdelen klaargemaakt zijn.. Er is 1 Granada mk1 met een volvo interieur:) en een ander heeft naafdopjes met VOLVO embleem bij z'n Wolfrace velgen die onder een Taunus zitten:)

Vorig jaar stonden er ook een paar kevers op het terrein:)o_O Ik weet zeker dat jouw Volvo ook wel bekijks trekt;) Als je vant weekend nog tijd hebt, kom gewoon de sfeer proeven!!! (geldt ook voor alle andere lezers:))

In deze buurt zitten veel jongens met liefde/passie voor oude auto's... bmw, vw, opel, Ford, volvo, amerikanen, mercedes (met dank aan v. Lenthe(y)) Citroens etc. Tis eigenlijk een grote oldtimerregio hierzo:):cool:

@ B-Real:
Thanks(y):cool: De Granny is zo ongeveer naar m'n smaak:cool: alleen de ontsteking moet nog afgesteld worden, maar iedereen is druk met de voorbereidingen voor de Meeting:):(

Vandaag was ik vrij van stage, dus samen met m'n maat de auto's terecht gemaakt voor de FordFreaks!:LOL::D:T

Vanmorgen eerst de Granny aan de praat gekregen, maar hij loopt nog niet helemaal goed... zit hem wss in de ontsteking ergens...

Nu dan maar wat foto's van de konvooi die vanavond richting de FordFreaks gaat:):cool:

De Escort is van het zusje van m'n maat, en heeft hem geleend voor de FordFreaks:):cool:

100_4261.jpg

100_4263.jpg

100_4253.jpg

En nog een keer 4 op een rij:):)

100_4274.jpg

Ik post begin volgende week wel wat foto's hoe ast was... Als ik tzt weer bijgekomen ben:):cool:

Zo, de Fordfreaks jaartreffen editie 2009 zit er weer op:cool:

Vrijdagaamd de Taunus en de Sierra die kant opan gebracht, aangezien de Granada nog niet helemaal fijn liep... Zaterdagmorgen kwam een goeie kennis van me helpen om de Granny goed aant lopen te krijgen.. Het was een kwestie van de carburateur afstellen:rolleyes::rolleyes: weet ik dat voor de volgende keer:) dus de Granny heeft de FordFreaks ook gehaald:cool:

Afijn, het was een mirakels gezellige treffen, waar ca 120 auto's zich in hebben laten schrijven, en nog een stuk of 30/40 auto's die zich niet ingeschreven hadden...
Het was weer mirakels gezellig, met veel geouwehoer en voldoende bier:D

Hier enkele foto's:

M'n Tentje:)
0033.jpg

0034.jpg

0036.jpg

0052.jpg

0041.jpg

0054.jpg

Een paar jongens hier opt dorp hadden een heuze BADford gemaakt:)
0050.jpg

Zaterdagaamd hadden ze een leuke activiteit bedacht: Drijfstangwerpen:confused:

Er werden teams van 2 personen gemaakt, en het was de bedoeling om een drijfstang zo ver mogelijk de baan op te gooien, en vervolgens op 2 kratten bier met z'n beiden de finish te halen. Men mag niet met de voeten opt gras komen..

Dit zorgde voor nogal was lol, en vooral de manier waarop mensen probeerden met z'n 2en op 1 krat te staan:)
0101.jpg

Zondag was het wat minder mooi weer.. hierdoor gingen mensen wat eerder op huis aan dan anders...
0110.jpg

Al met al een geslaagde meeting, en volgend jaar zowiezo weer:cool:

Nu op naar 14,15 en 16 augustus Zonhoven:):cool:

Andere foto's die ik tijdens de Treffen heb gemaakt kun je HIER bekijken

@ Taunusdriver,

Ken jij toevallig ene Robbert Mansier uit Dalfsen, zie z'n goudkleurige Granny staan rechts in het hoekkie.
0101.jpg

haha Robbert Mansier ken ik wel:)

Robbert heb ik niet met z'n Granny op de treffen gezien... Hier in de buurt stonden links/rechtsom zowiezo nog wel een tiental oude Fordjes die niet op de treffen waren :(:(

De Granny die je ziet, is van Jos, die heeft mij geholpen met het afstellen vd carburateur:cool:

P1050653Medium.jpg

Ha Taunusdriver,

Ik ben zaterdag ook even langsgeweest, gewoon uit nieuwsgierigheid, en het was inderdaad heel gezellig. 'k Was er even kort met m'n vader en zoontje, ook een beetje uit nostalgische overwegingen; Mijn vader heeft in het verleden 3 x een taunus gehad. (Bijvoorbeeld zo'n als de 95-72-XZ als boven, ook een 1300 coupe, alleen dan donkergroenmetallic.)

'k ben langsgeweest met de Mondeo, net drie weken oud, dus nog niet gekwalificeerd als yougtimer :)

Er kwam net een clubje Granada's het terrein oprijden, wat klinken die toch heerlijk! Een paar hele mooie exemplaren gezien.

Even in twijfel geraakt bij de goudkleurige 15M die te koop stond, echter ondanks het vele vertroetelen, hadden erg veel toch hier en daar wel wat roest issues. En dan weet je dat een dergelijk object als hobby alleen werk als je een ruime schuur hebt waar je kan sleutelen, en wat handig bent met plaatwerk, lassen e.d. Mijn garage is bij lange na niet groot genoeg voor dit soort hobby's en daarbij staat ie vol met andere rommel.

Freez

haha klopt, dat waren ook jongens hier uit de buurt:cool:

Het zijn en blijven oude(re) auto's en dan kun je zoiets verwachten.. vroeger roestten ze ook met 5 tot 10 jaar weg... Sommigen rijden alleen met de auto als het droog weer is...

Hier opt dorp is er ook zo iemand.. een gerestaureerde mk1 coupe, 5 jaar geleden opgeknapt, en afgelopen jaar maar 60 km mee gereden.. voor de apk waren de uitlaten rot (net 5 jaar oud), ophangrubbers uitgedroogd etc.
Dat kan niet de bedoeling zijn van je auto....

De ene wil hem in concoursstaat hebben en houden, een ander gewoon rijwaardig:) Dit is ook afhankelijk van de aanschafprijs van zo'n auto.. de ene koopt men voor €3000,- en een andere kost maar €300,-

Ach jah, het verschil moet er zijn toch?

@Taunusdriver,

Je schrijft als het ware niets af, en je rijdt gewoon iets heel leuks en opvallends. Daar staat tegenover dat er "wat werk" in zit. Daar moet je 1. tijd, 2. zin 3. mogelijkheden voor hebben.

Ik heb ooit een '89 XR3i met een gepensioneerd plaatwerker opgeknapt, die daarna ook zo'n beetje als nieuw leek. Al na 1 jaar waar de eerste plekjes weer zichbaar:cry: (Ontdanks een volledige Dinitrolbeurt ) Hij had van mij aan de ene kant mogen blijven, maar mijn vrouw (en drie kids) gebruikten 'm voornamelijk, en die verlangden naar een meer betrouwbare, en veiliger ding met vier deuren.

Wel leuk dat heel veel van de Fordjes daar de originele kentekens leken te hebben.

De XR3i (zwarte) die daar was leek op afstand wel wat, maar van dichtbij had die behoorlijk wat werk!

Freez

Dat is waar Freez,

Maar hier int Oosten des lands is ruimte zat:cool:

Zoals gezegd, het is en blijft oud plaatwerk... En bij oude auto's als hobby neem je 'wat werk' voorlief.. de ene wat meer dan de andere, maar toch...

Die zwarte XR3I is van Wim, beste kerel, en die auto is hem heilig.. hij is momenteel met een mk4 RS turbo aan het restaureren dus gaat deze helaas achteruit...

Nu zijn ze hierzo ook druk met rodeo/banger dus alles waar na 1 of 2 jaar teveel werk aanzit, gaat plat:)

Er komen er steeds meer met orgineel nl kenteken.. of de rest van de auto ook al vanaf 1983 in nederland rondrijdt blijft altijd een vraag:):)

Ach, tis gewoon een gezellige treffen, waar iedereen gemoedelijk is.. je komt er allemaal voor hetzelfde, en er heerst geen sfeer van 'mijn Ford is de mooiste die op het terrein staat' :cool:

Leuk om al die Uber-Fords bij elkaar te zien! Geluid van de Cologne-V6-en is nog steeds onovertroffen.

Ik zie alleen Nederlandse kentekens. Geen engelsen en duitsers dit jaar?

Onze Engelse en Duitse Ford vrienden waren wel van de partij:cool:

De Duitser Obelix met de knalgele Granada mk1 coupé, standaard met een tabbert tandemasser caravan erachter:eek:
normal_DSCN1095.JPG

En de Engelsen Bryan en Mark:cool:
normal_DSCN1083.JPG

P1050643Medium.jpg

Er zijn wel eens meer Duitsers en Engelsen geweest, maar tis niet anders...

De foto's die op de Site staan zijn HIER te vinden:cool:

Zo, de Granny mag weer een jaar sturen:cool::D

Doordat de motorwissel ertussendoor kwam, had ik nog geen tijd gehad om de Granada verder apk klaar te maken..

Dit heb ik maandag en dinsdagmorgen ff gedaan, en 's middags weer weggebracht voor herkeuring...
Gister heeft hij de Granada herkeurd, met succes!:cool:

Aangezien er een ander blok in is gekomen, heeft hij de CO opnieuw gemeten, de aandachtspunten bekeken, en ook even gekeken of het blok e.d. er goed inlagen:cool:

Morgenaamd de Granny maar weer hieropan halen:)

De klepjes moeten nog gesteld worden, en nog een paar kleinigheden maar dat gaat ook wel goedkomen:cool:

Wel mooi dat ie wederom makkelijk door de keuring is gekomen:cool:

Vorig jaar was het de einddemper en iets laswerk bij de dwarsbalk

Afb017.jpg

Als ie zo nog minimaal 4 jaar door de keuring kan komen, teken ik ervoor:)

Zo, weer ff geleden dat ik iets gepost heb...

Ondertussen zijn de werkzaamheden aan de vw T3 bus begonnen, en met m'n wagenpark gaat t allemaal prima:cool: en is het rustig:cool:

Afgelopen zaterdagmiddag ff de kleppen gesteld van de Granada en van de Sierra.. Aangezien ik dat bij de Granny nog niet had gedaan, de Sierra heb ik nu bijna 2 jaar, en had de kleppendekkel er nog nooit afgehad:confused::rolleyes: de klepspeling gecontroleerd, en was nog prima:cool: wel is het tijd voor een onderhoudsbeurtje, dus vloeistoffen + filters enzo...

Bij de Granny de kleppendekkels eraf, en de boel gesteld. Aangezien hij op lpg loopt, de klepspeling 0,05 ruimer aangehouden.
De stelbouten van de cilinderkoppen van de huidige V6 hebben nog genoeg draad, dus hopelijk kan ik minimaal 2 jaar voordat de kop uitgesteld is:cool:
Ik moet nog een keer de riemen wat opspannen, want die slippen zo af en toeo_O ook moet de carb iets anders afgesteld worden, maar dat laat ik doen...

Nu maak ik iets minder kilometers, aangezien ik nu in Alteveer (ca 27km verderop) m'n standplaats heb. En daarvandaan ga ik met de pick-up het veld in:cool::D

Aangezien ik druk ben met werk, en met de Restauratie van de T3 bus

Ben ik wat minder actief de laatste paar weken....

Afgelopen zaterdag moest ik een ochtendje werken, op de heenweg, was net het rodeoterrein voorbijgereden, begon de Granny mirakels te roken:eek: het was gewoon een wit rookgordijn, ent dorp had plaatselijk dichte misto_Oo_O

Dus direct de auto van de weg af, en motor uitgezet....
De motorkap omhoog, en er zat nog wat koelwater in het expansievat:confused: en toch roken... Ik heb m'n maat gebeld, en heeft mij naar huis gebracht, en de Granny ff bij hem voor de deur gezet... Hij heeft nog even gekeken, en nu is de koppakking van de cilinders 4,5 en 6 lek:(

Tijdens het motorwisselen zat ik te denken om de koppakkingen ook te vervangen, maar er toch op gegokt dat het goed zou gaan.... Maar na ruim 700km blijkt de praktijk anders....

Dus maar weer wat meer met de Taunus en Sierra rondtoeren:)

Laat ik deze topic ook maar wat levendig houden:)

De Granny staat nog steeds met lekke koppakking hier op de dam, nieuwe pakkingset is besteld, en zal komende week een keer arriveren:cool:

Verder doen de Taunus en Sierra het nog prima:cool: en ik denk dat ik over 2 weken beter met de Sierra richting Zonhoven ga, ipv de Granny:cry::(

Ach jah, kleinigheidie hou je toch:)

Verder schiet het mooi op met de vw T3 bus:cool: zit veel rotterij aan, maar is nog te overzien... Komende week ben ik vrij, en dan zien we wel hoever we komen met de Bus.

De vorderingen zijn HIER te volgen!

Laatst nog een filmpje gemaakt voor iemand die ook een Taunus (uit 1970) heeft: https://www.youtube.com/watch?v=aQ9bTPb6S7I

Zo, weer eens een update van mijn wagenpark:cool:

De Granny staat nog steeds stil, daar ik nog geen pakkingset had, en geen tijd voor vrijgemaakt had. De bus schiet mooi op, ondanks dat het wat stagneert....

Nu is gister eindelijk m'n pakkingset gearriveerd:cool: dus zsm de koppakking vervangen:LOL: kan ik weer goedkoop rijden:D

Verder heb ik van een kennis van me nog een voor- en achterbumper gekocht, en een 2.0 OHC blokkie:cool: De achterbumper is in nieuwstaat, en de voorbumper wat minder... maar dat is niet erg:) het blokkie komt wss wel weer een keer van pas... ik zit eraan te denken om weer volgend jaar weer wat aan te halen... maar dat moet ik tzt bekijken....

Verder is van m'n Taunus verleden week de hendel van de motorkapvergrendeling afgebroken, en gister tijdens de oldtimerrit een andere geregeld:cool:

Voor zover de update:)

0132.jpg

Hoe heb je dat nu gedaan: de electronische ontsteking van de Granny op het Capri-blok gezet ? Of heb je weer olderwetsche contactpuntjes ?
Dat duurde lang, die pakkingset.... Heb er ook al eens weken op gewacht, toen ik bezig was met m'n Taunus 2.3 (je weet wel, de bruine HS-76-TY die zo jammer aan z'n eind is gekomen :cry:) Is er nog iets van die auto overgebleven/hergebruikt ? Zal vast wel....). De dealer kon 't uiteindelijk niet leveren en toen heb ik het via Harrie Drenth (vast wel bekend) besteld; binnen een week dik veur mekaar !

Terug
Bovenaan