Zo het is alweer bijna twee maanden geleden dat ik voor het laatst getankt heb: al ga ik wel vandaag voltanken, aangezien ik nog maar een range van 90km heb.
Toen ik vorig jaar twee dagen voor de geboorte van mijn dochter de auto vol getankt had in Duitsland, betaalde ik € 1,18 per liter en dat was zo goedkoop dat ik er graag voor naar Selfkant bij Sittard naartoe reed. Nu mag je blij zijn als je voor € 1,30 per liter E5 kunt tanken....
Ja ik weet dat in 2019 de benzine in Duitsland ook plotseling bijna net zo duur was in Nederland, toen betaalde je € 1,46 per liter: maar dat was maar tijdelijk en had met de bevoorrading te maken. Nu heeft de Duitse regering er een CO2 belasting op gegooid, wat ongeveer uitkomt op € 0,10 per liter extra. De BTW is ja van 16% terug naar 19% gegaan.
In de laatste drie maanden heb ik dus 811km gereden en € 177 totaal aan de auto besteed: dat klinkt als veel geld voor de van APK naar APK automobilisten, die toch hun kosten niet bijhouden
Maar dat is dus een kleine € 59 per maand en daarmee heb ik relatief weinig kosten: ik vermoed zelfs dat het rijden op stroom duurder zou zijn, want een accu ontlaad zich zelf uiteindelijk. Terwijl de benzine wel goed blijft voor een paar maanden, alleen ik durf geen E10 te tanken omdat ik weet dat die minder lang goed blijft.
Oh ik was nog eens op
AliExpress het kijken voor navigatiesystemen: je kunt aftermarket systemen kopen, speciaal bedoeld voor de Celerio. Maar als ik dan zie dat carplay ( soort Android auto ) alleen via USB werkt.
Dan kan ik net zo goed mijn huidige radio houden, want mijn telefoon koppelt automatisch met bluetooth en dan kan ik Spotify ook gewoon bedienen: in de zin van dat ik naar het volgende nummer kan skippen, met de bediening van de radio en dat de titels zichtbaar zijn op het display.
En stja met Google Maps op je telefoon heb je nooit navigatie die niet up to date is, dus dat werkt gewoon perfect. Natuurlijk draaien al die aftermarket systemen ook op Android, sommige zelfs op Android 10.
Maar het voelt als halfgebakken systemen en als ik het zou doen, dan is het eigenlijk omdat ik wel een achteruitrijcamera zou willen hebben. Echter ik zie op tegen het wegwerken van kabels en je moet een splitsing maken, in de kabel van het achteruitrijlicht zodat het systeem in werking treedt bij achteruit rijden.
Ahja ik heb een achteruitrijcamera eerlijk gezegd ook niet nodig, meestal heb ik nog meer dan een meter over als ik denk dat het nog maar een halve meter is of er bijna tegenaan zit. Dat laatste is mij trouwens 1x ik Aken gebeurd, maar ik heb toen lichtjes de kentekenplaat houder aangetikt en er was geen schade bij de andere auto.
Duitse politie ziet dat trouwens ook niet als ongeluk, als je de kentekenplaat of houder aantikt. Ik keek veel Achtung Kontrolle en daar heb ik het eens langs zien komen: belde een mevrouw de politie, voor een deukje in haar kentekenplaat
De benzineprijs in Aken was € 1,429 voor Euro 95 E5, dat vind ik behoorlijk aan de prijs vergeleken met vorig jaar: maar grappig genoeg is dat nog steeds € 0,20 goedkoper dan in Nederland, aangezien je hier E10 tankt en daar betaal je ongeveer € 1,60 voor. Is eigenlijk dus niet 1 op 1 te vergelijken, want je kunt immers geen Euro 95 E5 in Nederland meer tanken.
En de auto vandaag ( donderdag ) na bijna drie maanden ook weer schoongemaakt: het scheelt dat mijn auto nooit onder een boom geparkeerd staat thuis, andere was hij natuurlijk al veel viezer. Toch komt er nog genoeg vuil af, getuige de tweede emmer wat schoon water was.