Suzuki Celerio - Airco Kapot

A

Anoniem

Guest
Inleiding

Ik schreef vorig jaar rond deze tijd al over de Suzuki Celerio, met name dat het een onderwaardeerde stadsauto was. En nu twee jaar later, vliegen mij de vooroordelen nog steeds om de oren: met name dat het een auto voor bejaarden zou zijn |:( Maar dat vind ik gewoon ongefundeerde onzin en daar trek ik mij dus niks van aan, want bij het tankstation lach ik het hardste _/-\o_

Ja ik rij enorm goedkoop met deze auto en verbruik slechts 3,94 l/100km wat neerkomt op € 5,41 per 100KM oftewel, 25,37km per liter benzine. Ik ben wat je noemt een bewuste zuinige rijder en daar maak ik soms gewoon een sport van :X Zo ben ik een keer met een actieradius van 85km weggereden, terwijl ik ongeveer 90km totaal moest afleggen. Ik heb toen zo zuinig mogelijk gaan rijden en mijn actieradius werd een stuk hoger, waardoor ik uiteindelijk nog zelfs nog ruim drie liter in de tank had zitten :+

Mijn mening over deze auto is na ruim 2 jaar nog steeds niet veel veranderd: het blijft gewoon een hele praktische en zelfs nu is het nog steeds de zuinigste benzineauto die je kunt kopen. Helaas is dit binnenkort verleden tijd, want Suzuki ziet geen brood meer in de Celerio en daarom kun je straks dus geen nieuw exemplaar meer kopen :( Een van de redenen is dat deze auto relatief gezien niet veel verkocht is: in totaal zouden er 12.000 exemplaren verkocht zijn sinds de introductie in 2014.
Bron

Nu heeft Suzuki ook niet bepaald hun moeite gedaan om de Celerio te promoten: want op Facebook word je bijna dood gespamd met gesponsorde berichten over de Suzuki Swift, welke trouwens in tegenstelling tot de Celerio niet in Azië ( Thailand ) maar in Hongarije gebouwd word. Dus ik kan wel zeggen dat ik in een Aziatische auto rij, waar de Swift gewoon net als een Volkswagen Up! door Oostblokkers in elkaar gezet worden |:(

1133aXArI8tGupTioUMJMdfY.png

In India is de Suzuki Celerio overigens immens populair en zo'n beetje alle foto's op Instagram zijn afkomstig van eigenaars uit India, al zijn die wel uitgerust met de minder zuinige K10B motor welke ook in de Alto zit. En hij is zelfs verkrijgbaar als een uitvoering die op CNG gas kan rijden, ook word hij op een hele andere manier door Suzuki Maruti gepresenteerd, heck hij staat zelfs direct op de voorpagina helemaal bovenaan naast iCreate.

De Celerio in India kost omgerekend trouwens nog geen € 6000 nieuw en de enige Suzuki auto die goedkoper is, dat is de Alto welke minder dan € 4000 nieuw kost. Natuurlijk is dit appels met peren vergelijken: want in India zijn de regels niet zo streng als in Nederland en dus hoeven de auto's ook niet uitgerust te worden met Stop-Start en hebben ze ook niet, het Hill-hold systeem aan boord.

Ongeluk

Vlak nadat ik terug gekomen was uit Groot Brittannië eind oktober 2019 en ruim 2000km in een week tijd had afgelegd, werd mijn geparkeerde auto op een zondagavond aangereden: de tegenpartij verliet daarna direct de plek van het ongeval en volgens getuigen, is hij er als een haas vandoor gegaan en zou hij zijn dimlicht uitgezet hebben. Dit was voor mijn persoonlijk de grootste schrik uit mijn leven: ik ben zo zuinig op mijn auto en zodoende heb ik ook nog geen schade gereden!

51PKrS2n7LcEnrDgE0cfFbft.jpg

Ik was toen ook heel boos dat een onbenul, mijn auto beschadigd had door zijn waarschijnlijke roekeloze rijgedrag. Ja ik weet het is niet netjes om iemand een onbenul te noemen en eigenlijk dient de leeftijd er ook niet echt toe: maar dit omschrijft mijn boosheid van destijds het beste. Want ik heb die zondagnacht enorm slecht geslapen en het enige wat door mijn hoofd ging, was hoe ik deze schade hersteld kreeg en wat mij dat zou gaan kosten!

Een ware nachtmerrie was het dus die uitkwam: maar gelukkig trof ik de volgende morgen een briefje aan op mijn auto, waarmee ik de schade heb kunnen verhalen op de tegenpartij! Maar het heeft mij helaas wel een trauma opgeleverd, waar ik vooral de eerste paar weken last van had nadat ik mijn auto terug had. Zo durfde ik mijn auto niet meer langs de weg te parkeren en als het dan toch niet anders kon, zette ik mijn dashcam aan door hem aan te sluiten op een externe batterij.

Ook over het herstel was ik niet 100% tevreden over: bij daglicht kon ik door lichtval, kleurverschil zien en ik heb mij daar echt een tijdje aan gestoord. Tot ik een bezoekje bracht aan de Suzuki Dealer en ze mij lieten zien, dat zo'n beetje alle auto's in de showroom kleurverschil hadden en dat ook de bumpers niet altijd naadloos aansluiten op de carrosserie 8)7

Ik heb het nu dus los kunnen laten en het stoort mij ook niet meer: zelfs de voorbumper heeft kleurverschil met de carrosserie, dus ik begrijp wel dat het kleurverschil vrijwel onmogelijk is en het extra opvalt bij vers gespoten nieuwe bumpers. Dus als je bij een bumperklever denkt: als hij er achterop knalt, dan krijg ik mooi een nieuwe bumper }> Dat wil je dus echt niet, want ik was mijn auto twee weken kwijt :(

Eerlijk gezegd had ik liever gehad dat mijn auto total loss verklaard was geweest, want dan had gewoon een nieuwe auto kunnen kopen. Het schadebedrag was overigens bijna € 2000 en dat is bijna 1/3 van de vervangingswaarde bij total loss, die is namelijk € 6500. Mijn verzekeraar Inshared keerde het schadebedrag overigens redelijk snel uit, ze hebben dat gewoon voorgeschoten. Dus ik ben opzich wel tevreden over Inshared, ondanks dat ik nogal ongeduldig was in die twee weken :X

Overigens sinds het ongeluk ben ik ook een beetje angstig omtrent het parkeren van mijn auto en vooral bij mij thuis, zet ik de auto bij voorkeur achterom neer: waar aanzienlijk minder verkeer langs komt en maar weinig auto's geparkeerd staan. Daarnaast hoor ik sinds de auto hersteld een kraakje rechts achterin uit de kofferbak komen. Waarvan ik al vastgesteld heb, dat het de nieuwe achterlamp is die kraakt. Al lijkt mij dat vrij onschuldig en daarom negeer ik het maar en met de radio aan hoor ik het sowieso niet :)

Zuid-Wales Roadtrip

Vlak voordat mijn auto twee weken uit de running was, had ik er nog ruim 2000KM mee afgelegd om in vijf dagen tijd helemaal naar Zuid-Wales te reizen. Ja de auto kan het echt wel aan hoor en hij had er totaal geen moeite mee om 120KM/u over de Belgische Autosnelweg te rijden, ook het verbruik viel uiteindelijk best wel mee. Wel viel het weer in Wales nogal tegen, maar het hoort er een beetje bij :X

sozMedocVXXveQW25eosZ5mF.jpg

Freshwater West

Maar het rijden was in iedere geval goed te doen en ik heb ook stevig door kunnen rijden met de auto: het was wel grappig dat ik in Wales plotseling naast een Britse Celerio parkeerde en zo heel droog zei: nice car mate, wat ik gewoon gekopieerd had van een Car Throttle video |:( Ook erg fijn tijdens dit soort roadtrips is de cruisecontrol die ik heb laten inbouwen, dat rijdt echt veel fijner als je meerdere uren onderweg bent in de auto :)

Yu0AJLyogQbMjCI14HIawPSI.jpg

Castle Combe Cotswolds Engeland

Op de terugweg hebben wij een dagje Cotswolds gedaan, met name de plaatsjes Castle Combe en Lacock, waarvan de laatste beroemd is als een veel gebruikte filmlocatie voor scenes uit de Harry Potter films. Als ik roadtrips doe, dan verdeel ik de afstand altijd over meerdere dagen. Maar als je in vijf dagen tijd, naar Zuid-West Wales rijdt en terug: dan ontkom je er eigenlijk niet aan dat je per dag veel km's aflegt. Het is dus niet zoals veel Nederlanders doen: in een dag naar Zuid-Frankrijk rijden :+

Maar echt bewust een rondreis waarbij je iedere avond in een ander hotel slaapt en dus verder reist, i.p.v. op een locatie verblijven en deze als uitvalsbasis te gebruiken. Daar zijn de afstanden gewoon te ver voor, want van Kerkrade naar St Davids rijden in Zuid-West Wales is ruim 9 uur reizen en je zit ook twee uur op de veerboot van Duinkerke naar Dover.

TL3qHuv71wdyBe2bBquisjIS.png

Op de laatste dag heb ik ruim 670km afgelegd en dat is de grootste afstand die ik ooit in een dag gereden heb: het is echter wel te doen, vooral omdat je twee uur op de veerboot zit en in Groot Brittannië zijn er genoeg mogelijkheden om even lekker een kwartiertje pauze te nemen. Dat laatste is echt een stuk beter geregeld dan in Nederland, want bij de service plaatsen langs de Motorway zitten meestal meerdere restaurants en het is dus geen monopolie van een specifieke speler.

Geluk bij een ongeluk: Storm Ciara

Drie weken geleden was het land in rep en roer: met windstoten van 120KM/u zouden wij in Zuid-Limburg mee te maken krijgen, maar viel gelukkig wel mee en volgens Accuweather was het hooguit 70KM/u op zijn hoogste. Desalteniem bleek de volgende dag dat mijn voorruit een barst in de ruit te hebben, veroorzaakt door de storm :(

pjS0muvP6BpVg1p149Y1ygJz.jpg

Ruitschade storm

Ja geluk bij een ongeluk noem ik dat, want mijn voorruit zat vol hinderlijke krassen en steenslag. Al ruim langer dan een jaar zover ik mijn kan herinneren, vermoedelijk mede veroorzaakt door de voorruit met kranten schoon te maken! Ik heb toen al eens overwogen om de ruit op eigen kosten te vervangen, maar dat is erg duur en daarom heb ik dat niet gedaan. Ook heb ik niet echt vertrouwen in de vage bedrijfjes, die het schijnbaar voor € 269 op locatie doen.

Ik heb ook uitgerekend hoeveel premie ik ongeveer voor het WA+ gedeelte betaald heb, waar dus de ruitverzekering in zit. Dat is per maand een bedrag van € 4,07 en daarmee ben ik tegen ruitschade en stormschade o.a verzekerd. Dit bedrag heb ik nu ongeveer 24 maanden betaald en komt daarmee uit op € 97,68 totaal, wat waarschijnlijk lager ligt omdat ik uitga van de huidige premie. Het eigen risico was € 135 en daarmee heeft mij de voorruit in-principe € 232,68 gekost als je de twee jaar premie mee telt. Echter ongeacht of ik ruitschade heb of niet, zolang de auto WA+ verzekerd is moet ik die € 4,07 per maand sowieso betalen en het lijkt mij verstandig deze dekking te behouden!

L6aABWmKSG84oKvzlQEFh7iz.jpg

Nieuwe voorruit

Enige nadeel is dat ik bij de TuV in Duitsland even een nieuwe Umweltplakette dien te halen en nieuwe 3M tape voor de mount van de dashcam nodig heb, welke ik op AliExpress besteld heb. Overigens was die mount best lastig van de voorruit af te halen, dus de dashcam zit dan wel echt stevig vast aan de ruit :X

PS de totale kosten voor vervanging van de voorruit door Autototaalglas kwam uit op € 553,26 totaal volgens de factuur: waarvan ik zelf dus uiteindelijk 1/4 van betaald heb. Bij andere verzekeringen zou het wellicht gratis geweest zijn, maar de maandpremie is bij Inshared aanzienlijk lager.

Vierlanden Roadtrip

Geheel spontaan besloten wij twee dagen voor vertrek, dat wij een Roadtrip gingen ondernemen richting Bayern via Baden-Württemberg oftewel de stad Konstanz. Makkelijk is dat niet hoor: mijn vrouw moet ik letterlijk uit bed trekken, wanneer gepland staat dat wij om 7:00 uur beginnen met rijden :X

De ruwe planning zag als volgt uit: Konstanz, Schloss Neuschwanstein, Berechtgaden, Hallstatt, Salzburg, Cèsky Krumlov en als laatste Neurenberg. Waarbij Hallstatt en Salzburg in Oostenrijk liggen, wat een beetje mijn moederland is: aangezien mijn moeder Oostenrijkse was :)

LMUlU1vVUyZwiZgttluDhmBB.jpg

Besneeuwde bergtoppen bij Konstanz

Over Oostenrijk gesproken: voor de autobahn en autoweg heb je een vignet nodig, behalve het stukje bij de grens is tegenwoordig tolvrij. Gelukkig is het makkelijk de tolwegen te vermijden met de navigatie, dan rij je over wat de Duitsers en Oostenrijkers Landstrasse noemen. En Bundesstraße B, welke aan gegeven worden met een B en den het nummer.

LQ9YXdEDbQWne3om4mPvSInD.jpg

Via St Gallen en daarna door Oostenrijk, zijn wij uiteindelijk naar Füssen gereden.

Voor de Landstrasse gebruiken ze blauwe bordjes, met daarin een nummer en het is dan ook een voorrangsweg. En dan heb je nog witte bordjes met een nummer erin, wat ook Landstraße zijn: alleen dat is dan niet ( automatisch ) een voorrangsweg

Tol vermijden is dus mogelijk in Oostenrijk, maar je moet wel je navigatiesysteem correct instellen. Want A en S wegen, oftewel Autobahnen en Schnellstraßen is een vignet verplicht. Dus het is wel iets waarbij je goed moet opletten en als je verder Oostenrijk inrijdt, dan zou ik gewoon direct een vignet van een tientje aanschaffen.

Bij Konstanz is de Zwitserse A7 bij Kreuzlingen schijnbaar ook vignet vrij, want HereWeGo wilde mij een stukje over de A7 laten rijden. Minder dan een 1KM in totaal, maar ik ben nog voor het oprijden afgeslagen naar rechts om de toll te vermijden. Pas later kon ik op internet vinden, dat dit stukje inderdaad vignet vrij was... alleen dat word vrijwel nergens gecommuniceerd: al weet HereWeGo het dus wel :+

Voor het bezoeken van Hallstatt en Salzburg is het aanschaffen van een vignet een beetje onzinnig: want van Berechtgaden naar Hallstatt heb je letterlijk geen snelheidswinst, door dat kleine stukje autobahn mee te pakken. Je aankomsttijd zal vrijwel gelijk zijn. Al is dat van Salzburg naar Cèsky Krumlov in Tsjechië eigenlijk wel een ander verhaal: dan ben je ruim een uur langer onderweg. Maar persoonlijk vond ik het dit waard :)

Het reisverslag van deze Roadtrip vind je hier, deze heb ik een paar dagen geleden al gepubliceerd de dag nadat ik teruggekomen ben. PS in Oostenrijk tank je extreem goedkoop, nog goedkoper dan in Luxemburg _/-\o_

Tot slot

Stja hoeveel valt er nog over mijn auto te schrijven? Ik ben er in iedere geval erg tevreden over en hij is tot nu toe erg betrouwbaar gebleken, want buiten een lekke band heb ik geen pech gehad. En ik ben van mening dat ik met mijn zuinige rijstijl een bijdrage lever, aan het zo milieubewust mogelijk deel te nemen aan het verkeer. Want elektrische auto's zijn wel leuk: alleen die kan ik ( nog ) niet betalen en zo groen is Nederlandse stroom helaas ook niet :X

Daarnaast lijkt het mij een hele uitdaging om met een elektrische auto een vijfdaagse roadtrip te doen, al helemaal met de modellen die ter vervanging van de benzine stadsauto dienen. Maar de elektrische auto neem ik wel in overweging, aangezien je vanaf 1 juli 2020 € 4000 subsidie op een elektrische auto krijgt van de overheid. Al ben ik bang dat zelfs daarmee een elektrische auto nog steeds duurder is, dan de benzine uitvoeringen.

Nee de auto is zeker niet zo comfortabel als een luxe auto, dat zal je ook zeker merken als je luxe auto's gewend bent. Zo had mijn auto in de bergen zeker af en toe moeite om omhoog te komen en gaat het dus ook niet met hoge snelheid: maar hij red het wel zolang ik maar terug schakel, want in Berchtesgaden kwam ik op de steilste helling enkel omhoog wanneer ik de auto in de 1e versnelling deed zetten. Echter ik heb wel genoeg ruimte in de auto en daardoor kan ik dus ook gewoon roadtrips ondernemen, waarbij ik zelfs nog een paar kratjes Tsjechisch bier mee had kunnen terugnemen :+

Ik heb overigens in twee jaar tijd meer dan 42.000KM met de Celerio afgelegd en nu kost mij de auto per km € 0,316 waar dat vorig jaar nog € 0,515 per KM was. Daarbij hou ik geen rekening met de restwaarde, die momenteel tussen de € 5000 a € 6000 ligt. Wat zou betekenen dat ik voor € 0,20 per km betaald zou hebben, als ik nu de auto voor € 5000 bij wijze van spreken zou verkopen. In totaal heb ik namelijk € 13410 aan de auto uitgegeven: Dit klinkt als enorm veel geld, echter ik neem echt alle kosten mee in de berekening. Dus letterlijk al het onderhoud, belasting, verzekering en brandstofverbruik hou ik bij met Drivvo.

En het onderhoud laat ik gewoon bij de Suzuki Dealer doen, al doe ik dat vooral omdat ik op die manier gratis pechhulp krijg in heel Europa. Wat een besparing van € 155 per jaar oplevert in vergelijking met ANWB Europa Standaard, dat terwijl een VOS Onderhoudsbeurt maar € 168 kost bij de Suzuki dealer. Dat is het enige wat je dient te betalen als het je puur om een ingevuld onderhoudsboekje gaat: want het is echt belachelijk om een dealer € 30 voor een interieurfilter te betalen, terwijl het maar een stukje papier is en voor dat geld heb ik dus 5 interieurfilters bij Autodoc besteld. Alleen de luchtfilter koop ik altijd origineel bij de Suzuki dealer in Duitsland, aangezien die maar € 8,35 kost :)

PS bedankt, voor het advies twee jaar geleden voor deze auto: het advies kwam juist van Autoweek :D

Tesla Bjorn is een goede om ff te kijken voor je.

Overigens 553 euro voor een voorruitje? Tering man wat een geld. Ik heb een nieuwe voorruit van de verzekering gekregen (zonder eigen risico want die extra 50 cent betaal ik daar graag voor)
Dat heeft een A.S.S. Schadehersteller gedaan voor destijds 240 euro. (2,5 jaar terug nu)

Fijn dat je er verder blij mee bent.

Mooi verhaal van iemand die tevreden is over zijn auto.

Ik heb 7 jaar lang een Alto gehad (2010-2018). Nieuw aangeschaft en 20.000km mee gereden. Was de tweede auto, maar eigenlijk de leukste auto om mee te rijden. En eigenlijk hadden we 'm om de maandelijkse kosten nooit weg moeten doen.;) Maar de restwaarde was nog goed en op dat moment werd de auto zo weinig gebruikt dat zelfs de bakfiets het won qua kilometers.:)

Ik vind het persoonlijk wel jammer dat de Celerio qua model wat hoger is geworden dan de Alto, waardoor het toch wat meer een senioren-auto wordt qua uitstraling. Als ik de Alto had willen vervangen zou ik dus waarschijnlijk niet voor de Celerio gekozen hebben.
Verder altijd erg tevreden geweest over Suzuki, en de dealer. VOS-beurt was overzichtelijk en betaalbaar.

Veel plezier nog met deze auto. Kan nog jaren mee.

Nico GTR zei:
Tesla Bjorn is een goede om ff te kijken voor je.

Overigens 553 euro voor een voorruitje? Tering man wat een geld. Ik heb een nieuwe voorruit van de verzekering gekregen (zonder eigen risico want die extra 50 cent betaal ik daar graag voor) k
Dat heeft een A.S.S. Schadehersteller gedaan voor destijds 240 euro. (2,5 jaar terug nu)

Fijn dat je er verder blij mee bent.
Ja verzekeringswerk hè.... vond ik zelf ook nogal veel geld. Maar daar hoefde ik enkel € 128 van te betalen. Ik zit bij Inshared en de premie is aanzienlijk lager, dan andere verzekeringen. Dus ik neem dat eigen risico voor lief.

Net trouwens onderhoudsbeurt laten uitvoeren: ben overgestapt naar Mengelers Suzuki in Sittard, auto was helemaal in orde en tot mijn verbazing hoefde de remblokken niet vervangen te worden. Die zitten er dus gewoon al bijna 80.000km op :D

Lekker goedkoop rijden dan: de pechhulp krijg ik ja ook van de Suzuki dealer, dat valt allemaal mee met het onderhoud.

Rembrandt zei:
Mooi verhaal van iemand die tevreden is over zijn auto.

Ik heb 7 jaar lang een Alto gehad (2010-2018). Nieuw aangeschaft en 20.000km mee gereden. Was de tweede auto, maar eigenlijk de leukste auto om mee te rijden. En eigenlijk hadden we 'm om de maandelijkse kosten nooit weg moeten doen.;) Maar de restwaarde was nog goed en op dat moment werd de auto zo weinig gebruikt dat zelfs de bakfiets het won qua kilometers.:)

Ik vind het persoonlijk wel jammer dat de Celerio qua model wat hoger is geworden dan de Alto, waardoor het toch wat meer een senioren-auto wordt qua uitstraling. Als ik de Alto had willen vervangen zou ik dus waarschijnlijk niet voor de Celerio gekozen hebben.
Verder altijd erg tevreden geweest over Suzuki, en de dealer. VOS-beurt was overzichtelijk en betaalbaar.

Veel plezier nog met deze auto. Kan nog jaren mee.
Ik heb bewust voor de Celerio gekozen, i.v.m. dat het een nieuwere model en zuiniger was in verbruik met de brandstof. Dat van de senioren uitstraling hoor ik wel vaker, maar ik heb een uitvoering in zilver metallic lak en dat oogt toch net wat mooier vind ik persoonlijk.

Heb nu bijna 45.000km gereden met de auto en na het ongeluk, had ik een tijdje een trauma eraan overgehouden. Dus toen was ik minder gelukkig met de auto: maar wetende dat hij helemaal in orde is en ik na twee jaar, nog steeds geen onverwachte kosten gehad heb.

Dus ik ben dat trauma weer vergeten gelukkig en het geeft mij een goed gevoel, dat er geen verborgen gebreken bij de onderhoudsbeurt uitgekomen zijn. Ik had namelijk een beetje de angst, dat de auto wellicht onderhuidse schade had opgelopen van het ongeluk.

Je hebt dus gewoon een prima auto, maar je gaat er ook zuinig mee om. Bedankt voor je verhaal. Veel mensen willen in zo´n auto niet gezien worden en er is niks mis mee.
Zo heb ik jaren lang in een Peugeot 106 gereden, een eenvoudige auto maar ik was er blij mee, nooit stukken en hij liep rond de 1 op 20!

1) mocht je ooit naar WA gaan: ik heb ooit een raam laten vervangen op locatie door zo'n bedrijf: ging gewoon perfect. Echt niets mis mee.
2) Umweltplakette: kan je ook online in Keulen bestellen (website van de stad zelf) kost dan iets van 5 euro incl. verzendkosten
3) met de Suzuki Baleno 1.2 van mijn verloofde (toch een flink grotere auto met grotere motor) rij ik ook makkelijk 1 op 20 (ja een Polo voelt aan als meer auto maar is ook 300kg zwaarder, en dat kost brandstof :) )
4) veel plezier gewenst !

Mooi verhaal van een uitstekende auto.
Op dit moment ben ik aan het uitkijken naar een nieuwe auto voor mijn vader. Zijn huidige auto is total loss verklaard en er moet dus een andere komen. Zuinig, goedkoop in onderhoud en MRB en wat extra ruimte voor in- en uitstappen.
Zou dus weer het vooroordeel bevestigen dat de Celerio een bejaardenauto is. Maar het is dus gewoon een zeer praktische en ecoomische auto die door zijn eigenschappen ook door senioren wordt gewaardeerd.
Maar in mijn zoektocht blijkt dus dat de Celerio best een waardevaste auto is. Als ik de prijzen zie van een 5 jaar oud exemplaar dan stelt de afschrijving niet zoveel voor.
Deze week maar eens een paar occasions bekijken.

HarrieD zei:
Mooi verhaal van een uitstekende auto.
Op dit moment ben ik aan het uitkijken naar een nieuwe auto voor mijn vader. Zijn huidige auto is total loss verklaard en er moet dus een andere komen. Zuinig, goedkoop in onderhoud en MRB en wat extra ruimte voor in- en uitstappen.
Zou dus weer het vooroordeel bevestigen dat de Celerio een bejaardenauto is. Maar het is dus gewoon een zeer praktische en ecoomische auto die door zijn eigenschappen ook door senioren wordt gewaardeerd.
Maar in mijn zoektocht blijkt dus dat de Celerio best een waardevaste auto is. Als ik de prijzen zie van een 5 jaar oud exemplaar dan stelt de afschrijving niet zoveel voor.
Deze week maar eens een paar occasions bekijken.
De Celerio voldoet zeker weten aan al deze criteria: ik heb een tijd vrijwilligerswerk gedaan voor ANWB Automaatje en reed, dus veelal bejaarde mensen. En van vele kreeg ik te horen dat ze de hoge zit en het makkelijk in en uitstappen erg fijn vonden. Zelf heb ik daarin tegen de stoel helemaal omlaag gezet :D

( Enige reden, dat ik momenteel geen vrijwilligerswerk voor ANWB Automaatje doe is i.v.m. de corona uitbraak )

Mrb is € 20 per maand ( Limburg ), verzekering betaal ik € 32 per maand en laat ik maximaal € 50 aan benzine uitgeven? Op de eenmalige investering na, is het echt goedkoop autorijden. Ik heb onlangs ook gekeken wat de auto nog waard was: € 8000 was de aanschafprijs, toen de auto minder dan 3 jaar oud was. En nu zou hij ongeveer € 6000 opbrengen, dus inderdaad niet veel afschrijving.

Ongeveer € 1000 per jaar verminderd de auto in waarde, zou ik zeggen. Voor minder dan € 5000 ga je ( nog niet ) namelijk geen Suzuki Celerio vinden, vooral in Limburg niet. Wel jammer dat hij geen opvolger krijgt in Europa.

Overigens de gebruikte exemplaren, zijn precies hetzelfde als de nieuwe welke nog hier en daar op voorraad zijn bij sommige Suzuki dealers. De Celerio heeft namelijk nooit een facelift gekregen.

Een voordeel dat bijna trouwens niemand noemt bij de Suzuki Celerio, is het feit dat de auto een distributieketting heeft i.p.v. een distributieriem. Daar ben ik persoonlijk erg blij mee, aangezien ik anders nu groot onderhoud gehad zou hebben. Blijft toch duur een distributieriem vervangen....

De reden dat ik er niet in gezien wil worden is het feit dat in mijn omgeving je alleen maar wit of rode exemplaren ziet van een bekend uitschotburo. Ja het is een goedkoop vervoer middel en ja er passen 5 oostblokkers in...Overigens 1 troost de handelaar in werk handjes heeft ook een deal met Kia gesloten want ze hebben ook de wereld aan picanto's in hun vloot.

Hadden de alto's nog een leuk kleurtje en dito interieur, zie ik nu dat Suzuki zich keurig aangepast heeft aan de doelgroep.

Maar veel plezier ermee.

Leuk verslagje. Wij hebben als tweede auto een Alto gehad. Vorige zomer op vakantie een Celerio als huurauto. Duf model inderdaad, maar net wat meer volwassen dan een Alto. Mooi dat je er zo tevreden mee bent! (y)

Hele Leuke auto en.... het is een Suzuki !
Ik rij al een paar maanden Suzuki Swift, maar ik zag altijd een Celerio voorbij scheuren, wat gaan die autootjes hard.
Dus geen oudere-vandage auto, maar een leuk speels karretje.
Mijn vorige auto was een Ford Ka, waar ik ook weg van was. Maar Suzuki is toch betere kwaliteit.

Ralph V zei:
Hele Leuke auto en.... het is een Suzuki !
Ik rij al een paar maanden Suzuki Swift, maar ik zag altijd een Celerio voorbij scheuren, wat gaan die autootjes hard.
Dus geen oudere-vandage auto, maar een leuk speels karretje.
Mijn vorige auto was een Ford Ka, waar ik ook weg van was. Maar Suzuki is toch betere kwaliteit.
Ja ze kunnen binnen de bebouwde kom best vlot rijden: ik vind dat die motor best wel wat leven in brouwerij heeft, i.t.t. de 1.0 van de Kia Picanto. Dat is echt een verschil hoor.

In maart heb ik proefgereden in een Kia Picanto, was benieuwd wat de Celerio nog opleverde inruil en wilde ook weleens een Kia Picanto uitproberen. Nou persoonlijk vond de Kia slomer aanvoelen, dan mijn Celerio. Op de autosnelweg was hij al helemaal sloom, aangezien die Kia laat op gang komt.

Dus naar mijn mening zit in de Suzuki Celerio zeker weten de betere motor: als je wilt, kun je daar gewoon pittig mee rijden.

Nico GTR zei:
Kun je de Picanto niet meer met turbo krijgen dan? :rolleyes:
Weet ik niet: maar dan praat je wel over een andere prijs(klasse) en dan is een Kia Picanto, best wel duur hoor. Sowieso vind ik de A/B segment autos erg duur geworden.

Leuk al die roadtrips met de Celirio, zeker ook die in mijn achtertuin en ook leuk beschreven. Al dat zuinig rijden is niet aan mij besteed. Ik reken dat liever niet uit :)

Sketcher zei:
Leuk al die roadtrips met de Celirio, zeker ook die in mijn achtertuin en ook leuk beschreven. Al dat zuinig rijden is niet aan mij besteed. Ik reken dat liever niet uit :)
Je achtertuin? Woon je in de Alpen? Het uitrekenen, laat ik trouwens over aan Drivvo en Spritmonitor: wel reset it na iedere tankbeurt, weer de dagteller en gemiddeld verbruik.

Voor zorgeloos en hyperzuinig vervoer is zo'n Celerio ideaal, dit soort karretje schrijven ook maar weinig af(y) Lullige schade wel, hoewel je er relatief gezien nog best gunstig vanaf lijkt te zijn gekomen.

Persoonlijk had ik trouwens wel graag een vrolijk kleurtje besteld. Lichtblauw of rood staat hem ook prima.

Zunigrijje zei:
Sketcher zei:
Je achtertuin? Woon je in de Alpen? Het uitrekenen, laat ik trouwens over aan Drivvo en Spritmonitor: wel reset it na iedere tankbeurt, weer de dagteller en gemiddeld verbruik.

Nee maar niet ver niet ver van de Cotswold's. Drivvo gebruik ik ook maar durf niet te kijken :p

Sketcher zei:
Zunigrijje zei:
Sketcher zei:

Nee maar niet ver niet ver van de Cotswold's. Drivvo gebruik ik ook maar durf niet te kijken :p
Ja dat vind ik een schitterende regio en ben al twee keer daar geweest, een keer met een huurauto en vorig jaar met mijn eigen auto :)

Ben ook in Lake District geweest, ook met een huurauto: dat was een Skoda Rapid. Wel jammer dat reizen momenteel totaal niet mogelijk is: ik heb wel te doen, met hun erg Groot Brittannië door corona getroffen is :(

Zodra de crisis weer voorbij is, zou ik graag nog eens een Roadtrip in Groot Brittannië willen ondernemen. Nu realiseren wij ons pas, hoe groot onze vrijheid was voor de crisis. Dus ik hoop oprecht dat eind april het ergste voorbij is. In mei zou ik graag willen reizen, al is het met beperkende maatregelen. Daar heb ik niet zo'n probleem mee.

In Drivvo hou ik letterlijk alles bij: dus ook wanneer ik een Pollenfilter vervang, welke mij € 5 gekost heeft. Enige wat ik nooit invoer, zijn parkeerkosten. Ik vind het zelf fijn om te kunnen zien, wat het autorijden nou echt per km kost.

Hou op, schei uit, kan niet wachten tot ik de swift ( en de Mercedes A 2006 ) weer normaal kan uitlaten.
Gewoon weer naar Limoges, Angoulême, en Royan (aan de kust) rijden. Winkels bezoeken, dromen bij garages van auto's die ik toch niet kan betalen etc.

( Woon in Rochechoaurt, 87 , France )

Ik heb wel gelukkig nog de dagelijkse woon-werk verkeer ritten, aangezien ik in de supermarkt werk en dus niet kan thuiswerken. In dat opzicht is er voor mij niet veel veranderd, behalve dan dat de maatregelen in de supermarkt.

Mijn vrouw is nu ook bij mij in Kerkrade: wij wonen officieel nog niet samen, maar zijn vorig jaar in Juli getrouwd. Daar zij in Düsseldorf werkt, hebben wij beide onze huurwoningen nog aangehouden. En nu zijn wij gewoon dagelijks samen, omdat het vanaf komende vrijdag niet meer toegestaan: zonder geldige redenen, naar Duitsland te reizen.

Je mag zelfs niet meer boodschappen doen en tanken, dus eergisteren heb ik op de terugweg van Sittard even een omweg gereden via Selfkant. Daar nog snel de auto volgetankt, voor € 1,18 per liter: dat is ook het enige voordeel van deze crisis..... maar je hebt er toch niets aan, als je alleen essentiële autoreizen mag maken :(

Goed verhaal en een mooi verslag. Fijn dat er nog mensen zijn die gewoon nuchter kijken naar wat ze nodig hebben en zich niet gek laten maken, dat doe je beter dan mij!

Zo maar uit nieuwsgierigheid: wat doen bandjes en remblokken etc. nou voor zo'n Celerio? Volgens mij is zo'n ding qua onderhoudskosten ook bijna onverslaanbaar.

Veel fijne kilometers nog met de Suzuki en hopelijk snel weer een mooi reisverslag ;)

Wouter82 zei:
Groot verhaal over een klein autootje :D (y)
Deze foto kan zowel in de folder van Suzuki als die van de plaatselijke VVV :)
Zunigrijje zei:
Hoe vaak ik ook Instagram ook de hashtag #mijnsuzuki gebruik, schijnbaar heeft Suzuki Nederland er geen oog ervoor o_O Zelf gebruik ik die foto als profielfoto op mijn Instagram account GBRoadtrips :D

Toen straks ook de laatste keer in Duitsland getankt: ik heb schijnbaar 30,72KM/L gedaan, zo extreem zuinig heb ik nog nooit gereden. Maar wellicht komt dit ook door de injectiereiniger, welke de dealer in de brandstoftank gestopt heeft.

Ik was namelijk naar Düsseldorf gereden om spullen van mijn vrouw op te halen, waarna wij direct weer terug naar Nederland gereden zijn. Nog nooit was het zo rustig op straten in Düsseldorf, alsof je in een andere stad bent. Normaalgesproken is het verkeer echt druk in Düsseldorf, maar nu was het echt lekker rustig :)

Schijnt trouwens minimaal een boete van € 200 op te kunnen leveren, als je zonder goede reden toch gezellig naar Duitsland gaat. Vraag mij alleen af hoe ze dat gaan handhaven in de Nieuwstraat in Kerkrade/Herzogenrath.

Zadelsnuiver zei:
Goed verhaal en een mooi verslag. Fijn dat er nog mensen zijn die gewoon nuchter kijken naar wat ze nodig hebben en zich niet gek laten maken, dat doe je beter dan mij!

Zo maar uit nieuwsgierigheid: wat doen bandjes en remblokken etc. nou voor zo'n Celerio? Volgens mij is zo'n ding qua onderhoudskosten ook bijna onverslaanbaar.

Veel fijne kilometers nog met de Suzuki en hopelijk snel weer een mooi reisverslag ;)
Ik laat mij soms ook wel gek maken hoor: ben namelijk wel degelijk geïnteresseerd in elektrische auto's, maar rationeel gezien is de infrastructuur daar niet eens klaar voor. Dus dat duurt nog wel een jaartje of twee....

Ik heb in november 2018 Nexen 4-seizoensbanden op de auto laten monteren, voor € 175 totaal. Deze zitten er nu alweer 30.000km op, althans het paar op de achteras. Want ik had na nog geen 10.000km al een lekke band.... dus toen besloten, om een nieuwe velg te kopen en twee nieuwe Nexen 4-seizoensbanden.

Voor € 135 had ik dus een nieuwe velg en op de vooras, heb ik toen twee nieuwe banden erop laten monteren. Waarbij ik de niet lekke band, als reserveband in de auto nu heb liggen. Banden kosten dus niet zo heel veel :D

Remblokken vervangen kost tussen de € 110 en € 200 ongeveer: wat het bij de dealer kost weet ik niet, maar ik heb een tijdje geleden prijs opvragen gedaan bij allerlei garages. De goedkoopste was € 110 een dorpsgarage in Landgraaf.

Onderhoudskosten vallen inderdaad reuze mee: heb nu € 1441 aan onderhoud uitgegeven, de afgelopen 2 jaar en 1 maand. Zal voor sommige "ik zie APK als onderhoud types" als veel geld klinken, maar het is € 0,032 per km. Ik heb dus ook preventief airco onderhoud uitgevoerd, bougies vervangen, luchtfilter etc. Eigenlijk sla ik bijna geen onderhoud over en ik heb de auto, ook eind vorig jaar voor de zekerheid uit laten lijnen.

Als aanvulling op mijn vorige reactie.
Een mooie 2016 Celerio Comfort gevonden in de buurt en vanmorgen een proefrit gemaakt. Rijdt bovenverwachting goed. Met mijn lengte had de stoel iets verder naar achteren geschoven mogen worden, maar voor mijn vader voldoende beenruimte.
Knoop doorgehakt en eind van de middag de Suzuki opgehaald. Vader blij en is weer mobiel.

HarrieD zei:
Een mooie 2016 Celerio Comfort gevonden in de buurt en vanmorgen een proefrit gemaakt. Rijdt bovenverwachting goed. Met mijn lengte had de stoel iets verder naar achteren geschoven mogen worden, maar voor mijn vader voldoende beenruimte.
Knoop doorgehakt en eind van de middag de Suzuki opgehaald. Vader blij en is weer mobiel.
Mooi om te horen, hopelijk heeft hij er nog lang rijplezier van :)

HarrieD zei:

Raad iedereen aan die lange bovenbenen/onderbenen/maat 46/47-brede schoen heeft(net als ik) de voetsteun(groot blok piepschuim) te verwijderen en de stoelslede 5 cm naar achter te plaatsen(dan heb je de zelfde afstand als de Suzuki Alto), voor mij was 3 cm genoeg geweest.
Ik heb zelf een Celerio 9-2015, met zwarte achter ramen + trekhaak.

Leuk verhaal, leuk geschreven.
Ben met de Celerio in 6-2019 naar Dresden(35°) geweest, Ertsgebergte vond de auto niet fijn, je blijft constant schakelen, het is allemaal heuvels, ik heb daar een darm infectie opgelopen, met 38°koorst naar huis gereden, met 35°, dat viel niet mee met de hitte.
9-2019 naar Rügen/Swinemünde(Polen) geweest, de Osi rijden als gekken
Kan een foto plaatsen aan de grens van Swinemünde als U het wilt.
De foto's zijn gemaakt met een mobieltje van € 45,-.
zadf29h.jpg

57y1t9.jpg

5hat557tm7tpa.jpg

Rügen
9k85em1j2e7.jpg

iocdbp.jpg

31cvjj.jpg

ft895nzv89.jpg

Ja in de bergen rijden, dat is echt wel anders: maar ik vermoed, dat dit zelfs geld voor de vele stationwagen's. Want die zijn zo zwaar bepakt vaak....

Wat ik heel eng vond bij het naar onder rijden in de bergen, was dat ik soms de auto in de 1e versnelling moest laten en dan ruim 5000 toeren maakte. Echter volgens de ANWB, dien je in de zelfde versnelling omlaag te rijden. Welke je ook gebruikte om omhoog te rijden.

Kan dus allemaal geen kwaad, zolang je maar niet in het rode bereik van de toerenteller komt. Maar inderdaad, het is veel schakelen. Vooral bij die haarspeldbochten. Je kunt die bochten ook niet te snel nemen met de Celerio, want dan heb je al gauw het gevoel dat je de bocht uitvliegt.

PS je mag gerust die foto's posten :)

Gisteren uitgebreid de auto gewassen: eerst goed afgespoten en daarna met de twee emmer methode grondig schoongemaakt, waarna ik als laatste ook handmatig de auto in de wax gezet heb. Best wel een flink karweitje, dus waarschijnlijk de laatste keer dat ik het doe helaas.

Wij verwachten aan het einde van het jaar namelijk gezinsuitbreiding: ons eerste kindje en dan heb ik niet zoveel vrije tijd meer natuurlijk. In dat opzicht is de Suzuki Celerio ook uitstekend geschikt: als ik nu i.p.v. een Suzuki Celerio een Toyota Aygo had gehad, dan was ik dus f*cked....

Autostoeltje etc dat past allemaal gewoon, zonder problemen: heb ik al in de praktijk uitgeprobeerd, met de baby van mijn beste maat. Alleen een volwaardige wandelwagen neemt in de kofferbak bijna alle plek in, dus bij reizen is het handiger om een compacte kinderwagen te hebben.

PS ik heb al meer dan 40 dagen niet meer getankt: vlak voordat het reizen naar Duitsland alleen voor essentiële reden was toe gestaan, heb ik in Duitsland nog helemaal volgetankt. En nu door de verminderde km's nog steeds ongeveer 30/40% benzine in de tank.

Je verslag leest idd wel lekker weg, hoewel ik niets met je (soort) auto heb. En ook niets met kinderen trouwens maar toch, gefeliciteerd. ;)

R W xxx zei:
Je verslag leest idd wel lekker weg, hoewel ik niets met je (soort) auto heb. En ook niets met kinderen trouwens maar toch, gefeliciteerd. ;)

Hier hetzelfde.

Gefeliciteerd, inderdaad ben je met deze beter af dan met een Aygo

De laatste keer in de was, van de week wat gelezen over de teruggang van de auto was producten, steeds minder mensen offeren hun vrije uurtjes op voor deze activiteit, nee het is geen sport.

Van harte!!

A3 White zei:
De laatste keer in de was, van de week wat gelezen over de teruggang van de auto was producten, steeds minder mensen offeren hun vrije uurtjes op voor deze activiteit, nee het is geen sport.

Van harte!!
Dat heb ik inderdaad ook gelezen: maar ik zie toch echt het resultaat van het handmatig in de was zetten. De auto glanst gewoon net wat meer, dan wanneer je het enkel houdt bij enkel wassen.

Ook wel fijn dat stukje bescherming: ik had nog geen uur naar het wassen de auto, alweer vogelpoep op de lak liggen. Meestal verwijder ik dat zo snel mogelijk, maar helaas lukt dat niet altijd. Dus dan is een beschermlaagje op lak wel fijn.

Het geeft wel voldoening vind ik en regelmatig de auto wassen, zal ik hoe dan ook blijven doen.

Was weer tijd voor de maandelijkse wasbeurt: ik probeer mijn auto meestal bewust niet onder een boom te parkeren, want binnen een uur heeft de eerste vogel al weer zijn behoefte gedaan :(

In Düsseldorf waar mijn vrouw woont heb ik helaas niet die luxe, dus ik sinds een tijdje een toiletrol en fles met kraanwater in de auto liggen. Op die manier kan ik voegelpoep makkelijk en op tijd verwijderen, voordat het schade aan de lak aanricht :LOL:

Over de lak gesproken: ik heb tig kleine lakschades op de portieren, aangezien er hele volksstammen in Nederland zijn die niet goed uitkijken bij het open maken van hun autodeuren. Maar ik heb allang besloten het te laten voor wat het is, want het is natuurlijk zonde van het geld en uiteindelijk is een auto een gebruiksobject.

Een auto regelmatig een waxbehandeling is eigenlijk gewoon een stukje onderhoud en in mijn optiek van het zelfde niveau als regelmatig olie verversen en zulks.

Ik zou dus absoluut aanraden om het vaker te doen, maar afhankelijk van welke wax je gebruikt kan het inderdaad een pittig klusje zijn. Ik heb veel verschillende merken gebruikt en naar mijn mening is de combinatie van Autoglym rood (super resin polish) en goud (extra gloss protection) het makkelijkste te verwerken met het beste resultaat. Meer dan een paar microvezel doeken (van de Action zijn prima) heb je niet nodig. Voor zo'n 30 Euro ben je dan klaar en ter referentie: ik deed gisteren mijn 5-serie in zo'n 90 minuten dus de Celerio moet in een uurtje wel te doen zijn denk.

Klinkt wel goed hoor die Autoglym, heb het net eventjes opgezocht. Dat lijkt mij inderdaad minder arbeidsintensief dan andere waxproducten. Ik denk dat het regelmatig wassen van de auto hoe dan ook belangrijk is.

Wassen wordt makkelijker met een goede wax, dus inderdaad, wat Zadelsnuiver zegt is zeker waar. Overigens zijn harde waxen inderdaad meer arbeidsintensief, maar vaak is het resultaat ook beter en blijft het langer zitten. Voor een goede hechting en werking is een goede voorbereiding heel belangrijk, bij voorkeur inderdaad een polish zoals Zadersnuiver zegt, maar kleien (voor het polijsten) en ontvetten (na het polijsten) is ook een hele goede toevoeging. Ja het kost allemaal extra werk, maar uiteindelijk gaat het resultaat wel langer mee.

Ik heb mijn auto denk ik in het afgelopen half jaar hooguit twee keer gewassen ofzo, en dan niet eens met wax. :rolleyes: Maar goed, de conditie van de lak op mijn auto is ook in zo'n staat dat ik een beetje zoiets heb van yolo, het is wel prima zo haha.
Mijn vorige bolide (Lexus) had een hele mooie kleur, lak in goede staat en die had ik idd af en toe in de wax gezet en dat gaf echt een bril-jant mooi resultaat naderhand :)

Ik heb begrepen dat de Autoshampoo's van tegenwoordig ook wax bevatten: natuurlijk zal dat nooit hetzelfde zijn, als handmatig waxen. Maar het is beter dan helemaal niet je auto wassen. Overigens heb ik weleens ruzie met de voorruit van binnen goed schoon te krijgen.

Vaak als ik denk dat de vooruit van binnen streeploos schoon is, blijkt het met directe zonlicht toch niet het geval te zijn. De laatste keer heb ik met ruiten reiniger van Lidl gedaan en schone theedoeken, dat lijkt goed zijn werk gedaan te hebben.

Wie roteert er trouwens nog zijn autobanden? De mijne zijn voren overduidelijk meer gesleten, dan achter. Maar niet zoveel dat ik denk dat het roteren hoognodig is. Er zit hoogstens een paar mm verschil in en uiteindelijk, hoor je toch de beste banden achter te hebben.

Roteren staat mij tegen, omdat ik zelf niet een moment sleutel heb en fatsoenlijke krik. Anders had ik het wellicht zelf gedaan: maar de kosten om het bij een garage te laten doen, vind ik dan weer niet het geld waard.

In de lease doen ze het ook niet, de banden van as wisselen. Zelf doe ik het wel. Nadeel is dat je dan ineens aan vier nieuwe banden zit dan twee om twee :)

Ik denk dat ik eindelijk het gekraak vanuit de achterbak, bij het rechter achterlicht heb opgelost. Sinds het schadeherstel of in iedere vlak daarna, begon ik een gekraak te horen vanuit de achterbak. Die hoorde ik ook bij het open en sluiten van de kofferbak....

Dus net voor de zekerheid alle bouten nagelopen met een ratelsleutel: wat bleek? De bouten van de rechter achterlamp konden nog meer aangedraaid worden. Daarna kon ik met open en sluiten van de kofferbak geen gekraak meer horen.

Ook voor de zekerheid de bouten van de bumper gecontroleerd en die konden ook nog een stukje aangedraaid worden, alleen ik merkte dat ik niet verder de bouten moest aandraaien. Want anders draai je ze letterlijk door het plastic heen en toen ben ik maar gestopt o_O

Al heb ik op een of andere manier nu wel het idee, dat de bumper plotseling net iets beter lijkt aan te sluiten. Maar ik blijf het gek vinden, als je een schadeherstel bedrijf bijna € 2000 betaald en ze dit soort fouten maken.... er zaten direct na het herstel namelijk ook letterlijk bouten los, die ik toen zelf aangedraaid hebt :LOL:

Barri zei:
In de lease doen ze het ook niet, de banden van as wisselen. Zelf doe ik het wel. Nadeel is dat je dan ineens aan vier nieuwe banden zit dan twee om twee :)
Gebruik je daarbij ook een momentsleutel of gewoon een kruissleutel? Ik overweeg namelijk sterk om gewoon eens op een ochtend de banden te roteren, waarbij ik het reservewiel gebruik. En met de meegeleverde krik van de auto moet het wel lukken.

Wie roteert er trouwens nog zijn autobanden? De mijne zijn voren overduidelijk meer gesleten, dan achter. Maar niet zoveel dat ik denk dat het roteren hoognodig is. Er zit hoogstens een paar mm verschil in en uiteindelijk, hoor je toch de beste banden achter te hebben.
Ik maar wel iets eerder, juist om dat verschil in mm te voorkomen. In praktijk past het mooi met de zomer-/winterbandenwissel.

Al heb ik op een of andere manier nu wel het idee, dat de bumper plotseling net iets beter lijkt aan te sluiten. Maar ik blijf het gek vinden, als je een schadeherstel bedrijf bijna € 2000 betaald en ze dit soort fouten maken.... er zaten direct na het herstel namelijk ook letterlijk bouten los, die ik toen zelf aangedraaid hebt
Zoals ook al in andere topics gezegd, dan had je terug moeten gaan. Er nu nog over gaan zeuren en zelfs betreffende dealer zwartmaken heeft geen enkele zin.

R W xxx zei:
Ik maar wel iets eerder, juist om dat verschil in mm te voorkomen. In praktijk past het mooi met de zomer-/winterbandenwissel.

Al heb ik op een of andere manier nu wel het idee, dat de bumper plotseling net iets beter lijkt aan te sluiten. Maar ik blijf het gek vinden, als je een schadeherstel bedrijf bijna € 2000 betaald en ze dit soort fouten maken.... er zaten direct na het herstel namelijk ook letterlijk bouten los, die ik toen zelf aangedraaid hebt
Zoals ook al in andere topics gezegd, dan had je terug moeten gaan. Er nu nog over gaan zeuren en zelfs betreffende dealer zwartmaken heeft geen enkele zin.
Ja ik zag dat YouTube: veel mensen roteren de banden inderdaad met zomer/winterbandenwissel. Bij het niet roteren heb je simpelweg geen vier nieuwe banden nodig, maar enkel twee stuks. Aangezien de banden achter nauwelijks slijten, dus ik snap wel waarom roteren nauwelijks nog gedaan word.

Wat betreft die Suzuki dealer: die is gewoon waardeloos! Daarom ben ik naar Suzuki Mengelers overgestapt, dat was echt een wereld van verschil in omgang en aandacht voor de klant.

Ik ben dus echt wel terug geweest met mijn auto, nadat ik ontevreden was over het schadeherstel: zowel bij het schadeherstelbedrijf en de Suzuki dealer in Heerlen. Beide wouden ze niks aan het kleurverschil doen ( door lichtinval ) en schijnbaar, is dat bij Suzuki's normaal?

Maar ik vind het slechte service en het was een opstapeling van slecht ervaringen met de betreffende dealer, waarop ik heb besloten over te stappen naar de Suzuki dealer in Sittard. Dat is een veel betere dealer en houden zich enkel bezig met Toyota en Suzuki.

Dus nee dan ga ik echt niet nog een derde keer terug, terwijl ik al twee geweest ben en iedere keer word er niets gedaan. Dan kun je wel zeggen dat ik zeur en de desbetreffende dealer zwart maak, maar dat laatste verdienen ze en ik vertel geen onwaarheden. Dan hadden ze maar wat beter hun best moeten doen en klantvriendelijker zijn, want dan zou ik ook positiever over ze zijn.

Al die oudjes waar ze nu op teren, gaan op korte termijn dood of stoppen met auto rijden. Terwijl ik net 32 ben en mijn gezinnetje nu aan het stichten ben. Dus als je dan om klantenbinding geeft, dan zou het wellicht lonen als je als bedrijf zijnde klantvriendelijker bent.

En stja 15km ( 30km retour ) rijden om een paar bouten aan te draaien laten? Ik heb zelf gewoon een ratelsleutel set, inclusief bijpassende bougiesleutel. Dus dan doe ik het wel zelf even.

Ik zou toch even investeren in een fatsoenlijke krik, bokjes, kruissleutel en momentsleutel.

Barri zei:
Ik zou toch even investeren in een fatsoenlijke krik, bokjes, kruissleutel en momentsleutel.
Dat is precies wat ik al dacht: heeft weinig zin om aan de slag te gaan, met de meegeleverde krik van de auto. Die is namelijk vooral bedoeld voor als je een lekke band krijgt en het reservewiel erop dient te leggen.

Ik doe het liever goed en anders besteed ik het liever uit, dus dan ga ik kijken wat een beetje fatsoenlijk krik, bokjes, kruissleutel en momentsleutel kosten. Bij Lidl en co zie ik ook regelmatig autogereedschap in de aanbieding, dus wellicht daar eens kijken.

Terug
Bovenaan