Stuurgedrag Suzuki Vitara

SoesRider

Startmotor
Een klein jaar geleden heb ik bij een Suzuki dealer een gebruikte Suzuki Vitara (LY) 1.6 aangeschaft. De auto komt uit 2016 en had bij aanschaf nog geen 40K gelopen. Hiervoor heb ik twee Swift's gehad waarover ik erg tevreden was en omdat ik een wat ruimere auto zocht leek me de Vitara een goede keuze.

De auto leek na aanschaf in eerste instantie prima te rijden totdat ik tijdens mijn eerste lange snelweg rit begon te merken dat er iets niet klopte.
Onbewust was ik continue met het stuur aan het corrigeren om rechtuit te rijden waardoor ik na een snelweg rit van meer dan een uur doodmoe was. Normaal gesproken heb ik er geen moeite mee om 2 á 3 uur achter elkaar te sturen maar in de Vitara is dit bijna niet te doen.
Afgelopen voorjaar heb ik onderweg naar ons vakantie adres in Zuid Frankrijk het stuur aan mijn partner overgegeven en niets over mijn stuur-ervaring verteld om te kijken of zij het ook opmerkte. Dit bleek inderdaad het geval. Ook zij is gewend om zonder problemen langere afstanden te rijden maar gaf aan dat dit in deze auto echt niet fijn is.

En dan ga je Googlen en kom je van alles tegen over sticky steering bij Suzuki. Voornamelijk de Swift blijkt hier vaak last van te hebben maar dit heb ik zelf bij mijn Swift's nooit ervaren. Ook over de Baleno kwam ik verhalen tegen, over de Vitara iets minder.

Omdat ik garantie op de auto had, heb ik me na mijn vakantie gemeld bij de dealer. Gelukkig werd er serieus naar me geluisterd en een afspraak ingepland.

Een lang verhaal kort. De auto is inmiddels drie keer terug geweest. Het stuurhuis is afgesteld en later ook vervangen. De stuurkolom is uit elkaar geweest, inwendig schoongemaakt en van nieuwe vet voorzien. Ook is het kunstof tandwiel in de stuurkolom opgeschuurd zodat deze nu minder strak tegen het wormwiel aanzit. Het probleem is iets minder geworden maar helaas nog steeds duidelijk aanwezig. De auto wil nog steeds niet normaal rechtdoor rijden en ik moet bij kleine stuurcorrecties het stuur vanuit de middenstand door een zwaar punt heen duwen waardoor je eigenlijk altijd overcorrigeert. Hierdoor ben ik continue aan het bijsturen en voelt het rijden een beetje aan als laveren in een zeilboot. Na elke stuurcorrerctie moet ik het stuur ook terugzetten in de middenstand, dit gaat niet automatisch als ik het stuur loslaat. Na elke flauwe bocht in de weg of veranderen van rijstroook blijft het stuur schuin staan en moet ik opnieuw op zoek gaan naar de middenstand.

Inmiddels is ook de Suzuki dealer door zijn ideeen heen en kan mij niet meer verder helpen. Het wordt nu op een producteigenschap gegooit en ik zal hiermee moeten leren leven. Dit is voor mij helaas geen optie want in mijn ogen hoort een auto niet zo te sturen. Het rijplezier wordt totaal verziekt door dit euvel en het levert soms ook onveilige situaties op. Bij bijvoorbeeld wegversmallingen moet je echt heel voorzichtig sturen en op de snelweg continue opletten of je nog tussen de lijntjes rijdt. De aandacht 2 tellen van de weg en de auto kruipt richting de berm of de andere weghelft.

Omdat de Vitara verder prima bevalt wil ik deze eigenlijk niet inruilen en daarom hoop ik dat er hier iemand is die een oplossing heeft.
Ook ben ik benieuwd naar ervaringen van andere Vitara rijders hier.
 
Een terreinwagen of een SUV die ook goed overweg kan met terreinrijden zal altijd een beetje vaagheid in de rechtuitstand hebben van het sturen. Dit is om letsel bij het terreinrijden te voorkomen.
Verder kan er bij terreinwagens ook "death wobble" optreden en om dat tegen te gaan is er vaak een stuurdemper aanwezig; welke dan ook een beetje weerstand toevoegd die je zeker bij het net bewegen van het stuurwiel kan merken.

Het zou dus kunnen dat het een producteigenschap is. Ik ken dit model niet goed genoeg om dat te bevestigen. Ga eens een ander exemplaar rijden.
 
Is de uitlijning van de voorwielen al eens gecontroleerd, door een onafhankelijke banden firma ? Bovenstaande doet mij denken aan uit- of toespoor. In beide gevallen zal de auto alles behalve rechtdoor willen.
 
De uitlijning is gecontroleerd en volgens Suzuki specs. Heb zelf al aardig wat onderzoek online gedaan en het zou kunnen dat de Vitara niet voldoende caster (naloop) heeft. Caster zorgt ervoor dat de wielen bij stuur los na een bocht weer recht komen te staan. Dit zou betekenen dat er een ontwerpfout in de wielgeometrie van de Vitara zit. Caster is helaas niet af te stellen bij de Vitara. Het probleem van het zware punt in de middenstand lijkt echt in de stuurkolom te zitten. Teveel weerstand op de haakse overbrenging van de EPS of zoiets.
 
Bekend probleem, en de oplossing is ook simpel: ga langs bij deze garage ; wordt ook door de ANWB aangeraden, vertel je klachten daar, wat de dealer gedaan heeft en zij lossen het op
 
Bekend probleem, en de oplossing is ook simpel: ga langs bij deze garage ; wordt ook door de ANWB aangeraden, vertel je klachten daar, wat de dealer gedaan heeft en zij lossen het op
Thanks voor de tip! Ik had ze al gebeld maar ze gaven aan dat ze geen ervaring hebben met de Vitara en dus niet zeker weten of ze het kunnen verhelpen. Heb het adres ook doorgegeven aan mijn Suzuki dealer maar weet niet of ze contact hebben gehad over mijn stuurproblemen.
 
Zoals het probleem is omschreven herken ik het helemaal met het stuurhuis probleem dat ik ooit bij mijn Hyundai had. Maar die is dus al eens vervangen lees ik.

Misschien is het de moeite waard om eens naar de (elektrische?) stuurbekrachtiging te laten kijken?
 
Zoals het probleem is omschreven herken ik het helemaal met het stuurhuis probleem dat ik ooit bij mijn Hyundai had. Maar die is dus al eens vervangen lees ik.

Misschien is het de moeite waard om eens naar de (elektrische?) stuurbekrachtiging te laten kijken?
Stuurhuis is al vervangen en dit leverde helaas geen verbetering op. De auto heeft inderdaad elektrische stuurbekrachtiging (EPS). De elektromotor is via een haakse (wormwiel) verbinding met de stuurkolom verbonden. Deze is al nagekeken maar ik heb het idee dat hier nog steeds een probleem mee is.
 
Probleem van het stuurhuis is dat dealers dat dan weer vervangen door eenzelfde stuurhuis....
Lijkt op een soort van ontwerpfout, onze Suzuki heeft het ook....
 
Een terreinwagen of een SUV die ook goed overweg kan met terreinrijden zal altijd een beetje vaagheid in de rechtuitstand hebben van het sturen. Dit is om letsel bij het terreinrijden te voorkomen.
Verder kan er bij terreinwagens ook "death wobble" optreden en om dat tegen te gaan is er vaak een stuurdemper aanwezig; welke dan ook een beetje weerstand toevoegd die je zeker bij het net bewegen van het stuurwiel kan merken.

Het zou dus kunnen dat het een producteigenschap is. Ik ken dit model niet goed genoeg om dat te bevestigen. Ga eens een ander exemplaar rijden.
Het gaat over een Vitara uit 2016. Dat is absoluut geen terreinwagen of iets wat er maar een beetje op lijkt.
 
Dit doet mij denken aan hetzelfde probleem wat ik heb met sommige moderne auto's heb (Skoda Enyaq en BYD Seal in elk geval) waarbij het lijkt alsof de stuurbekrachtiging wordt "uitgeschakeld" wanneer je een halve seconde niet aan je stuur zit. Om de stuurbekrachtiging weer te "activeren" moet je flink wat kracht zetten waarna het sturen weer heel licht gaat, maar zich niet automatisch centreert.
Het lijkt erop dat ik erg gevoelig hiervoor ben want geen van mijn collega's herkent zich hierin. Ook specifiek wat betreft de Vitara kan het erg persoonlijk zijn want mijn oom is gewoon erg tevreden met die van hem (ook eentje uit 2016). Het enige wat je mogelijk nog kan proberen is met een andere Vitara een proefritje maken om te kijken of je hier hetzelfde bij voelt. Lijkt mij de enige manier om zeker te weten of het een producteigenschap of een exemplarisch probleem is.
 
Dit doet mij denken aan hetzelfde probleem wat ik heb met sommige moderne auto's heb (Skoda Enyaq en BYD Seal in elk geval) waarbij het lijkt alsof de stuurbekrachtiging wordt "uitgeschakeld" wanneer je een halve seconde niet aan je stuur zit. Om de stuurbekrachtiging weer te "activeren" moet je flink wat kracht zetten waarna het sturen weer heel licht gaat, maar zich niet automatisch centreert.
Het lijkt erop dat ik erg gevoelig hiervoor ben want geen van mijn collega's herkent zich hierin. Ook specifiek wat betreft de Vitara kan het erg persoonlijk zijn want mijn oom is gewoon erg tevreden met die van hem (ook eentje uit 2016). Het enige wat je mogelijk nog kan proberen is met een andere Vitara een proefritje maken om te kijken of je hier hetzelfde bij voelt. Lijkt mij de enige manier om zeker te weten of het een producteigenschap of een exemplarisch probleem is.
Dit zou ook een goede verklaring zijn voor de problemen die ik ervaar. In dat geval zou het dus niet gaan om een mechanisch probleem maar aan de elektronica liggen. Om uit te sluiten dat het aan mij lag heb ik mijn partner een langer stuk in de auto laten rijden op weg naar Frankrijk. Zij had als bijrijder al opgemerkt dat ik in deze auto niet echt koersvast reed, iets wat ik in mijn vorige auto's wel deed. Na zelf te hebben gereden gaf ze ook aan dat het met de Vitara bijna onmogelijk is om fatsoenlijk koers te houden en het erg vermoeiend rijden is. Normaal gesproken wisselen we op lange vakantie ritten om de twee uur. Nu zijn we het beide na een uur sturen al spuugzat.

Volgens de dealer zou de nieuwere generatie Vitara's er minder last van hebben en ze hebben me ook een proefrit laten maken. Heb deze dan ook even uitgebreid getest. Dit model stuurde inderdaad een stuk beter. Bij deze Vitara geen weerstand/zwaar punt in het middengebied van het stuur en daarom geen kracht nodig bij kleine stuurcorrecties. Ik kon deze auto met twee vingers sturen op de snelweg, bij mijn eigen auto lukt het me dan niet om het stuur door het zware punt heen te draaien.
 
Wellicht lees ik er overheen, maar is er nog steeds een punt in midden van het stuur waar je 'door heen moet' voordat je pas kan sturen? Zo ja, heb exact dit (sticky steering) in een Hyundai gehad. Vooral bij kou een probleem.

Stond op het punt hem in te ruilen maar toen zelf opgelost door vet te verwijderen en vervangen door teflon in stuurhuis. Het komt vrij nauw hoe hard je dit wormtandwiel aandraait. Bij los aandraaien stuurt ie super soepel, bij vast aandraaien is ie nauwelijks te draaien.

Lees wel dat de dealer al wat heeft gedaan aan stuurhuis. Dat je geen verschil merkt betekent dat ze dit niet goed hebben gedaan of er is iets anders aan de hand. Check ook de elektromotor (zat er bij Hyundai naast) of ie rond middenstand wel constant reageert. Stuurhuis vervangen heeft vaak geen zin omdat ze verkeerd uit de fabriek komen.

Ik zou hier dus toch opnieuw naar kijken. Andere opties die te controleren zijn:
- Pak een andere Vitara en check of hier ook issue is
- Kan wellicht van invloed zijn: hoeksensor stuur
- Software
- Iets anders als banden of uitlijning
 
Ik heb net van een Suzuki Alto de banden laten vervangen. Nu veel meer corrigeren en stuur komt ook moeilijker automatisch recht na een bocht.
Dus wellicht ver gezocht, maar probeer eens een ander setje banden?
 
Ik heb net van een Suzuki Alto de banden laten vervangen. Nu veel meer corrigeren en stuur komt ook moeilijker automatisch recht na een bocht.
Dus wellicht ver gezocht, maar probeer eens een ander setje banden?
Zou dat niet meer het probleem zijn dat de bandenspanning nu te hoog is?
 
Thanks voor de reacties en tips. Met de bandenspanning ben ik al direct gaan experimenteren maar dit had weinig effect. Met hoge bandenspanning stuurde de auto iets lichter maar centreerde het stuur minder goed en met een lagere bandenspanning was het precies andersom. Ongeveer 2.3 bar werkte bij mij het beste (minst slecht ;-)).

Omdat de Suzuki dealer niks meer voor me kan/wil doen ben ik er gisteren maar zelf mee aan de slag gegaan.
De tip van Slablaadje was ik op YT ook al tegenkomen en ik was wel benieuwd of dat bij mij ging werken.
Gisteren dus de stuurkolom onder het dashboard vandaan geschroefd. Toen ik deze op de werkbank had liggen viel me meteen op dat ik de stuur-as aan de as zelf nauwelijks met de hand rond kon draaien. Na het verwijderen van de servo en wormwiel draaide alles soepel.
Lagers en vet in de stuurkolom waren in orde maar het bleek dat het nylon tandwiel erg strak tegen het wormwiel aanzat. Helaas is er bij de Vitara geen mogelijkheid om dit af te stellen daarom heb ik voorzichtig wat van het nylon tandwiel afgeschuurd om wat ruimte te creëren. Helaas bleef er spanning op de tandwielen staan en omdat ik niet teveel weg wilde schuren heb ik nadat ik alles grondig had schoongemaakt en van nieuw vet heb voorzien de boel maar weer in elkaar gezet. De as was nu wel met de hand te draaien maar het ging nog niet zoals het eigenlijk zou moeten.

Vandaag de stuurkolom weer teruggebouwd en ik moet zeggen dat er wat verbetering is. Het plakken in de middenstand is zo goed als weg en het stuur komt na een bocht iets beter terug naar de middenstand.

Het is me nu wel duidelijk geworden waar het probleem vandaan komt. De stuurhuizen van dit type auto zijn in mijn ogen niet goed ontworpen. De haakse wormwiel overbrenging van de ESP heeft te weinig ruimte en daardoor teveel weerstand. In combinatie met (te) weinig naloop/caster levert dit een beroerd stuurgedrag op.

Nu maar even aankijken of ik er mee kan leven en anders wordt 't exit voor de Suzuki. Jammer want ik ben verder wel tevreden over de auto.

Ben trouwens nog steeds benieuwd naar ervaringen van andere Vitara rijders want ik kan me niet voorstellen dat ik de enige hier ben met dit probleem.
 
Leuk om te lezen dat je er mee aan de gang bent gegaan, meeste mensen beginnen er niet aan. Zo'n overbrenging wordt met een bepaalde gedachte in elkaar gezet: voor de Europese markt moet hij relatief zwaar sturen.

Theoretisch klinkt dit leuk, maar in de praktijk wordt het stuurhuis met behoorlijke fout toleranties in elkaar geschroefd: de ene stuurt zoals het hoort, de ander stuurt veel te zwaar en heeft sticky steering. Ook lijkt er wisselende kwaliteit vet te worden gebruikt. Hoop dat het zo voor je werkt!
 
Nu maar even aankijken of ik er mee kan leven en anders wordt 't exit voor de Suzuki. Jammer want ik ben verder wel tevreden over de auto.

Ik las dat je met de huidige generatie Vitara hebt proefgereden en dat beviel beter. Kennelijk ben je zelf handig genoeg dus stel dat de afmetingen van de stuurkolom gelijk is aan beide generaties Vitara's dan zou je misschien de kolom van een nieuwe generatie Vitara kunnen monteren? Zal wel wat kosten natuurlijk maar misschien minder dan aanschaf van een andere auto, als de rest van de Vitara bevalt.
 
Ik las dat je met de huidige generatie Vitara hebt proefgereden en dat beviel beter. Kennelijk ben je zelf handig genoeg dus stel dat de afmetingen van de stuurkolom gelijk is aan beide generaties Vitara's dan zou je misschien de kolom van een nieuwe generatie Vitara kunnen monteren? Zal wel wat kosten natuurlijk maar misschien minder dan aanschaf van een andere auto, als de rest van de Vitara bevalt.
De dealer heeft uitgezocht of dit mogelijk was. Helaas schijnt volgens hun de stuurkolom van de nieuwere generatie niet te passen op mijn auto. Vooral elektrisch zouden ze verschillend zijn. Kan iemand dat bevestigen of ontkrachten? Anders is dit nog wel het proberen waard.
 
Ik heb een Suzuki Alto bouwjaar 2010. De laatste tijd merk ik dat ik bij rechtuitrijden een lichte aarzeling/weerstand voel als ik iets naar links stuur. Het stuur schiet dan ietsje door. Dit is constant reproduceerbaar. is me vroeger niet zo opgevallen (ik heb deze auto nu bijna 7 jaar: km stand 100000--> 200000)
Mij dealer suggereerde dat de accu vervangen zou moeten worden. Lijkt me niet zo logisch.
Zou dit hetzelfde verschijnsel kunnen zijn?
 
Ik heb een Suzuki Alto bouwjaar 2010. De laatste tijd merk ik dat ik bij rechtuitrijden een lichte aarzeling/weerstand voel als ik iets naar links stuur. Het stuur schiet dan ietsje door. Dit is constant reproduceerbaar. is me vroeger niet zo opgevallen (ik heb deze auto nu bijna 7 jaar: km stand 100000--> 200000)
Mij dealer suggereerde dat de accu vervangen zou moeten worden. Lijkt me niet zo logisch.
Zou dit hetzelfde verschijnsel kunnen zijn?
Stuurbekrachtiging is elektrisch, met een slechte accu kan hij in storing gaan. Dus dat kan wel degelijk kloppen.
 
Accu zelf doorgemeten (Konnwei KW 650): is goed. (ook niets gemerkt, goede start bij -2 C)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een Suzuki Alto bouwjaar 2010. De laatste tijd merk ik dat ik bij rechtuitrijden een lichte aarzeling/weerstand voel als ik iets naar links stuur. Het stuur schiet dan ietsje door. Dit is constant reproduceerbaar. is me vroeger niet zo opgevallen (ik heb deze auto nu bijna 7 jaar: km stand 100000--> 200000)
Mij dealer suggereerde dat de accu vervangen zou moeten worden. Lijkt me niet zo logisch.
Zou dit hetzelfde verschijnsel kunnen zijn?

Het is een totaal andere auto, wat heeft het met dit Vitara topic te maken?
 
Het is een Suzuki en dat merk gebruikt misschien wel dezelfde stuurbekrachtigingssystemen op meerdere modellen. Hierboven werd al gesteld dat de Swift en in mindere mate de Baleno hetzelfde euvel kennen. Het lijkt me niet nodig om dan een nieuw topic te openen om alleen maar hetzelfde probleem bij een ander model te melden.
 
Het is een Suzuki en dat merk gebruikt misschien wel dezelfde stuurbekrachtigingssystemen op meerdere modellen. Hierboven werd al gesteld dat de Swift en in mindere mate de Baleno hetzelfde euvel kennen. Het lijkt me niet nodig om dan een nieuw topic te openen om alleen maar hetzelfde probleem bij een ander model te melden.
Voor de Vitara heb ik twee Sukuki Swift's gehad (2e en 5e generatie). Met deze auto's heb ik nooit problemen met het sturen ervaren terwijl het internet vol staat met klachten over sticky steering bij de Swift.(en de Baleno). Over de Vitara zijn veel minder klachten te vinden Vandaar dat het me zinvol leek om specifiek mijn ervaring met de Vitara hier te delen. Zelf heb ik, voordat ik de auto kocht, uitgebreid reviews gelezen en ben hier toen helaas niets over tegengekomen.
 
Omdat de Suzuki dealer niets meer voor me kon betekenen en het op een 'producteigenschap' gooide ben ik zelf weer aan de slag gegaan en heb de stuurkolom nogmaals onder het dashboard vandaan geschroefd. Weer viel het me op hoe zwaar deze eigenlijk draaide.

Vervolgens heb ik contact opgenomen met een bedrijf dat gespecialiseerd is in stuurinrichtingen en mijn probleem voorgelegd. Zij waren bekend met het probleem bij de Swift maar de Vitara was nieuw voor ze. Na wat foto's gestuurd te hebben gaven ze aan dat ze het wel wilden proberen.

Lang verhaal kort. Mijn stuurkolom was niet meer te redden en bleef zwaar lopen. Dus ben ik op de sloop op zoek gegaan naar een andere. Gebeld met een sloperij aan de andere kant van het land en gevraagd of ze een goede hadden liggen. Die bleken ze te hebben en kon opgestuurd worden. Omdat ik zelf eerst wilde voelen of deze wel soepel draaide ben ik erheen gereden. (bijna 400 km retour).
Het eerste stuurhuis wat ik te zien kreeg draaide nog zwaarder dan de mijne. De tweede ook en nummer drie liep wat soepeler maar kwam uit een 2021 Vitara. Na ze goed vergeleken te hebben bleken ze identiek. (op het stuurslot na maar dit was eenvoudig om te zetten). Deze dus meegenomen en weggebracht voor revisie. (Het nylon tandwiel is iets afgedraaid om de weerstand er verder uit te krijgen)

Na ongeveer een week was deze gereed en kreeg ik hem per post opgestuurd. Nog steeds voelde ik weerstand maar omdat ik weinig opties meer had heb ik hem gemonteerd.

Het stuurgedrag was iets verbeterd maar nog steeds wilde de auto niet fatsoenlijk rechtdoor rijden en moest ik constant blijven corrigeren om rechtdoor te kunnen rijden. Ook na elke bocht moest ik op zoek gaan naar de middenstand. Doodvermoeiend....

Omdat ik voor werk een paar lange ritten naar het buitenland voor de boeg had heb ik de auto snel ingeruild.
Ik was er klaar mee.
 
Uit vele testen van de Vitara komt dit aspect altijd wel aan de orde. Ik heb zelf sinds mei vorig jaar een Vitara uit 2019 en heb er erg aan moeten wennen. Stuurt erg direct en komt niet terug naar de middenstand, je blijft altijd sturen om rechtuit te rijden. Maar is niet zo erg dat ik hem daarom in zou ruilen, je went er aan en accepteert dat het nu eenmaal zo is.
 
Terug
Bovenaan