SoesRider
Startmotor
Een klein jaar geleden heb ik bij een Suzuki dealer een gebruikte Suzuki Vitara (LY) 1.6 aangeschaft. De auto komt uit 2016 en had bij aanschaf nog geen 40K gelopen. Hiervoor heb ik twee Swift's gehad waarover ik erg tevreden was en omdat ik een wat ruimere auto zocht leek me de Vitara een goede keuze.
De auto leek na aanschaf in eerste instantie prima te rijden totdat ik tijdens mijn eerste lange snelweg rit begon te merken dat er iets niet klopte.
Onbewust was ik continue met het stuur aan het corrigeren om rechtuit te rijden waardoor ik na een snelweg rit van meer dan een uur doodmoe was. Normaal gesproken heb ik er geen moeite mee om 2 á 3 uur achter elkaar te sturen maar in de Vitara is dit bijna niet te doen.
Afgelopen voorjaar heb ik onderweg naar ons vakantie adres in Zuid Frankrijk het stuur aan mijn partner overgegeven en niets over mijn stuur-ervaring verteld om te kijken of zij het ook opmerkte. Dit bleek inderdaad het geval. Ook zij is gewend om zonder problemen langere afstanden te rijden maar gaf aan dat dit in deze auto echt niet fijn is.
En dan ga je Googlen en kom je van alles tegen over sticky steering bij Suzuki. Voornamelijk de Swift blijkt hier vaak last van te hebben maar dit heb ik zelf bij mijn Swift's nooit ervaren. Ook over de Baleno kwam ik verhalen tegen, over de Vitara iets minder.
Omdat ik garantie op de auto had, heb ik me na mijn vakantie gemeld bij de dealer. Gelukkig werd er serieus naar me geluisterd en een afspraak ingepland.
Een lang verhaal kort. De auto is inmiddels drie keer terug geweest. Het stuurhuis is afgesteld en later ook vervangen. De stuurkolom is uit elkaar geweest, inwendig schoongemaakt en van nieuwe vet voorzien. Ook is het kunstof tandwiel in de stuurkolom opgeschuurd zodat deze nu minder strak tegen het wormwiel aanzit. Het probleem is iets minder geworden maar helaas nog steeds duidelijk aanwezig. De auto wil nog steeds niet normaal rechtdoor rijden en ik moet bij kleine stuurcorrecties het stuur vanuit de middenstand door een zwaar punt heen duwen waardoor je eigenlijk altijd overcorrigeert. Hierdoor ben ik continue aan het bijsturen en voelt het rijden een beetje aan als laveren in een zeilboot. Na elke stuurcorrerctie moet ik het stuur ook terugzetten in de middenstand, dit gaat niet automatisch als ik het stuur loslaat. Na elke flauwe bocht in de weg of veranderen van rijstroook blijft het stuur schuin staan en moet ik opnieuw op zoek gaan naar de middenstand.
Inmiddels is ook de Suzuki dealer door zijn ideeen heen en kan mij niet meer verder helpen. Het wordt nu op een producteigenschap gegooit en ik zal hiermee moeten leren leven. Dit is voor mij helaas geen optie want in mijn ogen hoort een auto niet zo te sturen. Het rijplezier wordt totaal verziekt door dit euvel en het levert soms ook onveilige situaties op. Bij bijvoorbeeld wegversmallingen moet je echt heel voorzichtig sturen en op de snelweg continue opletten of je nog tussen de lijntjes rijdt. De aandacht 2 tellen van de weg en de auto kruipt richting de berm of de andere weghelft.
Omdat de Vitara verder prima bevalt wil ik deze eigenlijk niet inruilen en daarom hoop ik dat er hier iemand is die een oplossing heeft.
Ook ben ik benieuwd naar ervaringen van andere Vitara rijders hier.
De auto leek na aanschaf in eerste instantie prima te rijden totdat ik tijdens mijn eerste lange snelweg rit begon te merken dat er iets niet klopte.
Onbewust was ik continue met het stuur aan het corrigeren om rechtuit te rijden waardoor ik na een snelweg rit van meer dan een uur doodmoe was. Normaal gesproken heb ik er geen moeite mee om 2 á 3 uur achter elkaar te sturen maar in de Vitara is dit bijna niet te doen.
Afgelopen voorjaar heb ik onderweg naar ons vakantie adres in Zuid Frankrijk het stuur aan mijn partner overgegeven en niets over mijn stuur-ervaring verteld om te kijken of zij het ook opmerkte. Dit bleek inderdaad het geval. Ook zij is gewend om zonder problemen langere afstanden te rijden maar gaf aan dat dit in deze auto echt niet fijn is.
En dan ga je Googlen en kom je van alles tegen over sticky steering bij Suzuki. Voornamelijk de Swift blijkt hier vaak last van te hebben maar dit heb ik zelf bij mijn Swift's nooit ervaren. Ook over de Baleno kwam ik verhalen tegen, over de Vitara iets minder.
Omdat ik garantie op de auto had, heb ik me na mijn vakantie gemeld bij de dealer. Gelukkig werd er serieus naar me geluisterd en een afspraak ingepland.
Een lang verhaal kort. De auto is inmiddels drie keer terug geweest. Het stuurhuis is afgesteld en later ook vervangen. De stuurkolom is uit elkaar geweest, inwendig schoongemaakt en van nieuwe vet voorzien. Ook is het kunstof tandwiel in de stuurkolom opgeschuurd zodat deze nu minder strak tegen het wormwiel aanzit. Het probleem is iets minder geworden maar helaas nog steeds duidelijk aanwezig. De auto wil nog steeds niet normaal rechtdoor rijden en ik moet bij kleine stuurcorrecties het stuur vanuit de middenstand door een zwaar punt heen duwen waardoor je eigenlijk altijd overcorrigeert. Hierdoor ben ik continue aan het bijsturen en voelt het rijden een beetje aan als laveren in een zeilboot. Na elke stuurcorrerctie moet ik het stuur ook terugzetten in de middenstand, dit gaat niet automatisch als ik het stuur loslaat. Na elke flauwe bocht in de weg of veranderen van rijstroook blijft het stuur schuin staan en moet ik opnieuw op zoek gaan naar de middenstand.
Inmiddels is ook de Suzuki dealer door zijn ideeen heen en kan mij niet meer verder helpen. Het wordt nu op een producteigenschap gegooit en ik zal hiermee moeten leren leven. Dit is voor mij helaas geen optie want in mijn ogen hoort een auto niet zo te sturen. Het rijplezier wordt totaal verziekt door dit euvel en het levert soms ook onveilige situaties op. Bij bijvoorbeeld wegversmallingen moet je echt heel voorzichtig sturen en op de snelweg continue opletten of je nog tussen de lijntjes rijdt. De aandacht 2 tellen van de weg en de auto kruipt richting de berm of de andere weghelft.
Omdat de Vitara verder prima bevalt wil ik deze eigenlijk niet inruilen en daarom hoop ik dat er hier iemand is die een oplossing heeft.
Ook ben ik benieuwd naar ervaringen van andere Vitara rijders hier.