Stoplichtsprintjes III: You vs ...

Daarbij komt dat het winnen van een sprint totaal niet belangrijk is, het gaat om de belevenis toch? Of je nou wint of niet...
+1

Ik had gisteren een collega bij me die zelf een Baleno GSX heeft. Altijd hele verhalen over wat ie uitvreet en hoe ie lekker door bochten dendert en andere auto's opjaagt. Vanaf de eerste oprit de snelweg op plankgas was ie daar de hele weg stil over. Niet alleen was ie totaal overdonderd van de acceleratie (ow wtf rijden we nu al 180? :D), ook van de enorme bochtensnelheid die er met mijn auto te behalen valt met speels gemak.
En dan te bedenken dat ik nog een relatief traag gebakkie heb vergeleken met andere mensen hier in het topic. Misschien dat ie nu beseft dat zijn Baleno niet meer dan een gemiddeld autootje is ipv een werkelijk scheurijzer.

@FOFO ST: We vliegen terug begin mei, de auto's verwacht ik begin juni. Moet nog kijken of ik ze in een container stuur of met "Roll on Roll off".

@BMWlover: Niks mis mee met de grenzen op te zoeken, als er maar voldoende uitloop.

Heb net een kleine road trip achter de rug. Met de TOTMBO (The One That Must Be Obeyed) ongeveer 500 km heen gereden, overnacht en toen weer 500km terug. Ik mocht de route uitstippelen dus dat werden een paar mooie bergwegen met bocht na bocht na bocht! De grenzen opzoeken had nu ook een hele andere betekenis, om de sfeer in de auto goed te houden kon ik niet eens in de buurt komen van de limieten van de auto :)

Niet echt noemenswaardige sprintjes gehad. Paar keer hoorde ik bij het optrekken van een verkeerslicht een SUV naast me die vol gas gaf, maar kon het automatische start/stop systeem gewoon aan laten, rustig optrekken en toch gewoon erbij blijven.

Een ander keertje kwam ik een SLK 300 tegen, maar die reed ook met z'n vrouw ernaast en had de kap omlaag dus daar volgde niks spannends uit.

In de bochtige bergwegen was er een keer een Ford Focus sedan die opeens harder ging rijden toen ik hem naderde. Was wel leuk, hij deed aardig z'n best want ik zat tegen mijn zelf opgelegde limiet aan terwijl we enkele km achter elkaar aanreden. Toen bij een lange rechte stuk vond ik het wel genoeg geweest en ging er langs, reed toen ongeveer 100 in z'n 4. Mijn opponent wilde blijkbaar nog even spelen want op het moment dat ik hem inhaalde gaf hij vol gas. Ik had dus iets meer ruimte nodig dan ik eerst dacht, maar de weg was lang genoeg dus heb 'm maar in z'n 4 gelaten en ben er langs gegaan. Toen ik weer van het gas ging reden we al weer 180 dus toch maar even bijremmen (deed de Focus ook toen ik er langs was).

Op de snelweg heb ik een tijdje lang achter een Ram pick-up gereden, de kleinste uitvoering daarvan heeft een 3.6l V6, maar er kan ook een V8 in zitten. Maar ik vond het wel goed om erachter te blijven rijden, we gingen met een vaartje van 150 en hij kon met z'n imposante verschijning aardig de weg schoonvegen.

FOFO ST it is!! zei:
BMWlover1 zei:
FOFO ST it is!!

Bmwlover1
Maar waar het om gaat is dat ik hem er dus wel uitgereden heb thumbs up

Volgens mij snap jij er helemaal niks van...confused smiley

@ Vincent, wanneer verwacht je dat je project klaar is?

@Ordep, jammer dat er zo weinig gesprint wordt daar. Heb je al enig idee wanneer je weer terug in Nederland bent?Wat snap ik niet dan?

Nou dat het in de eerste plaats gaat om de veiligheid van jezelf en andere. Over je grenzen heengaan doe je i.m.o. op een circuit....Als ik een sprintje doe tegen iemand die dergelijke fratsen uithaalt kap ik er meteen mee. (n)

Daarbij komt dat het winnen van een sprint totaal niet belangrijk is, het gaat om de belevenis toch? Of je nou wint of niet...
Kan je niet lezen? heb alleen mezelf in gevaar gebracht en zoals ik al zij had ik een extra rijbaan speling om te glijden. ( Die heb ik ook netjes gebruikt )

Bmwlover1 zei:
FOFO ST it is!! zei:
BMWlover1 zei:
FOFO ST it is!!

Bmwlover1
Maar waar het om gaat is dat ik hem er dus wel uitgereden heb thumbs up

Volgens mij snap jij er helemaal niks van...confused smiley

@ Vincent, wanneer verwacht je dat je project klaar is?

@Ordep, jammer dat er zo weinig gesprint wordt daar. Heb je al enig idee wanneer je weer terug in Nederland bent?Wat snap ik niet dan?

Nou dat het in de eerste plaats gaat om de veiligheid van jezelf en andere. Over je grenzen heengaan doe je i.m.o. op een circuit....Als ik een sprintje doe tegen iemand die dergelijke fratsen uithaalt kap ik er meteen mee. (n)

Kan je niet lezen? heb alleen mezelf in gevaar gebracht en zoals ik al zij had ik een extra rijbaan speling om te glijden. ( Die heb ik ook netjes gebruikt )
Volgens mij kan je zelf niet lezen. :) Hij benoemt het letterlijk dat het ook om je eigen veiligheid gaat. Waar ik het overigens ook mee eens ben.

Lol wat een zeurpieten weer.
Er staat toch duidelijk jezelf en andere.

En gelukkig kan ik zelf bepalen wat ik met m'n eigen veiligheid doe.
Zou wat zijn als ik op iedereen z'n veiligheid zou moeten letteno_O

Op zich is een discussie over "veiligheid" bij sprintjes hier wel on topic en kunnen we er af en toe best aandacht aan besteden.
Ik vind het wel goed dat je een bijna misgelopen sprintje hier erop zet. Het enige wat een beetje raar is, is jouw afsluiting dat het belangrijkste was dat je er voorbij was. Maar dat is misschien alleen maar jouw manier van uitdrukken geweest.

Ordep zei:
Op zich is een discussie over "veiligheid" bij sprintjes hier wel on topic en kunnen we er af en toe best aandacht aan besteden.
Ik vind het wel goed dat je een bijna misgelopen sprintje hier erop zet. Het enige wat een beetje raar is, is jouw afsluiting dat het belangrijkste was dat je er voorbij was. Maar dat is misschien alleen maar jouw manier van uitdrukken geweest.
Was idd niet serieus bedoelt dat het alleen om het winnen gaat.

Wat een sensatie met de turbo er op.. Donderdag begonnen, eind van de dag zat er al het meeste op. Vrijdags ff afgemaakt gestart. Bleek nog wat te lekke bij de uitlaat bij de kat. Verder was alles goed

Alleen nog een olielekkage bij de olie return line van de turbo. Dalijk als ie afgekoeld is ff kijken of die goed aangedraaid is.

Hij is snel. zal nu rond de 180 whp zitten vermoed ik. Maar mede door het lage gewicht van 1060kg(gemeten op een weegbank) is ie heel snel op de tussensprint. Cijfers heb ik nog niet, want ik heb eerst wat rustig aan gereden af en toe vol gas en kijken of alles het houd.

Gegroet iedereen, ben weer terug, powerbox steekt weer... lekker veel koppel onderin...

Gisteren twee leuke sprintjes gehad,

De eerste tegen een Mercedes-Benz C 30 CDI AMG Combi:

Ik wist eigenlijk al op voorhand dat ik zou verliezen dus bleef ik aan de lichten achter hem maar bleef hem wel op de voet volgen.
Tot we op een leuk recht eind kwamen, beiden alle registers open...
Tot mijn grote verbazing,kon ik nog redelijk volgen, reed hij maar héél langzaam weg van mij. Misschien een afgetrapt exemplaar? Van tijd zag ik wel wat roetwolken uit zijn uitlaat komen...
Een beetje verder in de bocht liet ik hem gaan, ik mocht van mijn vriendin niet harder door de bocht...

De specificaties:
Mercedes C30 CDI AMG combi, 231pk, 540Nm Koppel, gewicht 1600kg
Skoda Octavia 2.0 TDI 166pk, 404Nm koppel, gewicht 1300kg

De tweede stoplichtsprint was tegen een Toyota Yaris (motor onbekend), op zich betekende die niet veel maar de situatie was wel leuk...

Een jong gastje samen met wat babes in zijn auto kwam met zijn vrij nieuwe Yaris aan de lichten links van mij staan, licht op groen trokken we beiden op, om hem wat te plagen bleef ik naast hem rijden waarbij ik hem eerst het gevoel gaf dat hij zou winnen, een beetje later ging ik vol op het gas en reed ik weg, hij probeerde bij de volgende lichten nogmaals, helaas...

Het leuke was dat ik mijn 'bompa' (opa) pet (hoed) aan had en me al even niet geschoren had zodat ik op een oudje leek, samen met een familieskoda is dit een leuke combinatie! (y)

Zo het is nog steeds erg veel fun.

Ik heb 1 tijd gemeten via m'n ECU en laptop, dat was alleen de 80-120 sprint in z'n 3, en daar kwam ik uit op 4,3 sec. Best netjes, van 6,1 zonder turbo naar 4,3 met turbo

Ik zit echt tegen het limiet van m'n injectoren aan en er zit nog een lek in m'n uitlaat tussen 2 flenzen, morgen maar weer eens onder de auto kruipen. De nieuwe injectoren zijn inmiddels binnen.

Verder heb ik gemerkt dat ie bij een lange rit af en toe bij gas geven 'm door z'n koppeling heen trekt. Dus dat staat op de planning en daarna een boostcontroller en vervolgens de turbodruk verhogen voor wat meer POOWAAAHHHH

Dat is een beste vooruitgang zeg. Tof! Nu nog optimaliseren. Wat voor injectoren gaan er in? Ben benieuwd naar het eindresultaat en de uitdraai! Door je koppeling heen trekken klinkt al goed in ieder geval :T Snel vervangen voordat je echt met de gebakken peren zit.

Wat trouwens ook goed klinkt is de V8 van een Chevrolet Corvette Ik stond gister naast een witte bij het stoplicht, we hadden al ff lopen spelen voordat we naast elkaar bij het stoplicht stonden. En onderweg al even een (y) omhoog uitgewisseld.
Uiteindelijke werd het groen, ik was goed weg in de 1 en pakte een autolengte voorsprong...aangekomen bij 5000 toeren ging ik iets te fanatiek op het gas...volle bak wielspin en dus snelheidsverlies....Bij mijn buurman was het niet veel anders, ik keek in mij linker buitenspiegel en dag meneer behoorlijk gummen en zijn auto links en rechts uitbrekend naar grip zoeken...:) Die grip eenmaal gevonden was het redelijk snel bekeken...Bij 130 had ik 5 meter achterstand en werd het tijd om op de rem te gaan...Duimpje uitwisselen zat er niet meer in...hij heeft denk de 200 denk ik wel aangetikt...

Sprintjes doe ik met mijn auto niet. Met een 1.2 8v win je toch niet of je moet tegen een opoe racen die niet eens in de gaten heeft dat het groen is.
Maar wel houd ik van vlot optrekken en vaak doe ik het wat vlotter als ik op een 2 baans weg links sta te wachten. Dus laatst was dit ook het geval. Ik ging naast een Seat Arosa staan van de 1e generatie met een jongedame achter het stuur. Nu daag ik ook nooit uit om te gaan sprinten en het feit dat er '1.2' op de auto staat gedrukt helpt ook niet echt in mijn voordeel. Toch dacht ik dit dametje wel meteen voorbij te zijn maar daar keek ik toch lelijk van op.
Over het algemeen schakel ik bij 3000 toeren en dit was ook geen uitzondering maar het dametje bleef me met gemak voor hahaha. Heb nog geprobeerd wat in te lopen door de pook wat sneller in de versnelling te zetten (doe het sowieso behoorlijk rap) maar dat mocht ook niet baten.

Nou ja, vond het zelf in ieder geval vermakelijk :)

Ik heb vanmiddag 430cc injectoren van een rx8 opgehaald. In eerste imstantie wilde ik de 540cc van de latere rx8 maar aangezien die hier nooit geleverd zijn is daar best lastig aan te komen

Dus ok vanmiddag de 430cc opgehaald.. kom ik thuis en bekijk mijn email zie ik dat iemand dus de 540cc heeft liggen. Dus even wat mensen verteld dat ik 430cc in de verkoop heb. Gelukkig zijn deze best gewild en ben ik ze dus zo kwijt.

Daarna koppeling vervangen en als dat gedaan is turbodruk verhogen naar max 12psi denk ik. Dan zal die al gauw op 220-240whp uit komen. Dat zou dys zo'n 240-260 pk op het blok zijn. Dat is nog safe op een standaard BP blok

Dat alles op 1060kg(gemeten op een weegstation) is ie gegarandeerd zeer snel

Nou ja, vond het zelf in ieder geval vermakelijk :)
(y)

Klinkt goed Vincent, leuk project. 540cc das behoorlijk ik heb sinds januari 440cc injectoren in m'n auto zitten. Ze geven een mooier sproeibeeld en uiteindelijk meer koppel in het midden gebied. Dat was er ook nog niet genoeg...:rolleyes:
Met 250 pk gemeten en dat gewicht ga je nog wel wat winst boeken op die tussensprintjes en een hele boel auto's verrassen!! Tof. Dat blijft toch het leukste of je wint of niet, iemand die zich vergist in de power van je auto. Prachtig...:)

Ik heb toch de 430cc er in gedaan. De 540cc hadden ze blijkbaar niet

Jij hebt 440cc maar let wel op dat jij een 5 cilinder hebt. cilindertje meer of minder maakt een groot verschil. Een 4 cilinder met 300pk heeft mischien wel 500cc nodig terwijl een 8 cilinder met 300pk mischien met 250cc nodig heeft.

Ik trof er vanavond weer eens een die schijnbaar niet zo terugdeinsde om eens flink op het gas te gaan.
Ik reed in de buurt van Alkmaar op de N242 toen iemand in een blauwe Mercedes Benz C-klasse sedan (model 2000-2007) voorbij kwam.
Dat viel op zich reuze mee, hij viel amper op. Verderop ging ik hem voorbij en liet ik voorzichtig de blow off even horen.
Daarna ging hij achter mij hangen. De auto voor mij ging aan de kant en ik gaf rustig wat gas bij in de 5. Hij bleef aandringen.
Nou prima, terug naar 4, pedaal plat naar beneden en dan gaan we het wel eens zien.
Dat viel me nog tegen! Verdorie die kon aardig volgen, ik liep echt behoorlijk moeizaam langzaam uit.
Hierna liet ik hem voorbij komen om het andersom eens te proberen. Ook hij had even verkeer voor zich, dus konden we ons voorbereiden op de 2e ronde. Auto aan de kant en volgas in de 4, door naar de 5. Ik liep wel in, maar weer verre van rap.
Duidelijk geen instapmodelletje C180. De vraag bij mij blijft wat het dan wel was? Volgens mij had ie gewoon een originele uitlaat linksachter met 2 van die kleine pijpjes op het eind, zag er ook niet echt uit als een AMG model. Zijn die dingen te chippen of iets? Of zou het de 3.5L benzine versie zijn?

Leuke verhalen hier weer. Ik ben zelf vooral op de achtergrond aan het meelezen tegenwoordig nu ik de RS niet meer heb.
Qua sprintjes moet ik het dus van wat testauto's hebben. De 4C was daarin wel een leuke, en over twee weken iets anders sportiefs (450 paardjes). Eens kijken of ik dan nog iemand kan verschalken. ;)

@FOFO ST It is
Sinds enige tijd heeft iemand hier in de wijk een Focus RS in die knalblauwe kleur. Wat een geweldige machine is het toch. Helaas wel een stuk opvallender dan jouw ST. Jij kunt tenminste nog iemand verrassen. Hij denk ik niet met die enorme spoilers, diffuser, etc. etc.

Paulus0013 zei:
Duidelijk geen instapmodelletje C180. De vraag bij mij blijft wat het dan wel was? Volgens mij had ie gewoon een originele uitlaat linksachter met 2 van die kleine pijpjes op het eind, zag er ook niet echt uit als een AMG model. Zijn die dingen te chippen of iets? Of zou het de 3.5L benzine versie zijn?

Denk dat het een C32 is geweest (heeft dubbel uitlaatje links), heeft rond de 350 ponies voor zo'n 1500 kg. De C AMG van toen ziet er bescheiden uit.

Het lijkt mij niet dat ik even een auto bij kan houden met 350 ponies. Daar is het verschil in vermogen veel te groot voor.

Het was een uitlaat als op dit plaatje:
m1by0nublskj_800.jpg

Net een wedstrijdje met een of andere quad. In z'n 2 vol gas kon ie het toch niet bijhouden.

Mijn vader zat langs mij en vroeg bij volgende stoplicht of hij volgas ging, hij zei "ja ik ging vol gas.. dat ding is ook snel hoor"

48035358.jpg

VincentMX-5 zei:
Net een wedstrijdje met een of andere quad. In z'n 2 vol gas kon ie het toch niet bijhouden.

Mijn vader zat langs mij en vroeg bij volgende stoplicht of hij volgas ging, hij zei "ja ik ging vol gas.. dat ding is ook snel hoor"

48035358.jpg
Zal wel zo'n chineese quad zijn geweest?
Die dingen heb ik er zelfs uitgereden met m'n opgevoerde scooter.

Die dingen hebben meestal van die dikke velgen etc maar zijn zo traag als stront.

Naja, ik heb gok mijn 0-100 tijd op zo'n 6 sec. 180pk ongeveer op 1060 kilo. Zal toch een redelijk vlot ding zijn geweest. Ik dacht dat het een Yamaha was.

VincentMX-5 zei:
Naja, ik heb gok mijn 0-100 tijd op zo'n 6 sec. 180pk ongeveer op 1060 kilo. Zal toch een redelijk vlot ding zijn geweest. Ik dacht dat het een Yamaha was.

Mijn Clio II RS had 180 paardjes op 1010kg en ging in 7,1s naar de 100. (5,6kg/pk)
Zes seconden of net iets vlotter redde ik met mijn Mégane RS (265pk op 1360kg). (5,1kg/pk)
Beide haalden in de tweede versnelling de 110 o.i.d.

Ik denk dat je het een beetje daar tussenin moet zoeken.

De standaard Mazdaspeed Miata 1.8 turbo met 178pk reed in 6,2 sec naar de 100 volgens wikipedia.

Vergeet niet dat ik achterwielaandrijving heb vs jou voorwielaandrijving.

Als ik een andere koppeling heb gaat de turbodruk omhoog. Zal helaas nog wel ff duren

Paulus0013 zei:
Het lijkt mij niet dat ik even een auto bij kan houden met 350 ponies. Daar is het verschil in vermogen veel te groot voor.

Het was een uitlaat als op dit plaatje:
m1by0nublskj_800.jpg

Met 2 kleine pijpjes dacht ik aan een uitlaat met uitsparing in de bumper...vandaar C32 (C30 CDI zou ook kunnen). Zo naar beneden lijkt dan eerder eerder een C230 met 190 of 200 ponies? Of een CDI als op het plaatje...C270 CDI komt op 170...

Geen sprintje...maar toch...

Reed gistermiddag achter een collega aan voor een bespreking. Deze heeft een 997 Turbo S (hebben een hoge Porsche dichtheid op kantoor). Komt op een gegeven moment een 991 Turbo tussen ons in. Bij de stoplichten gaat deze links staan, bleek niet om een sprintje te gaan maar om de afslag naar links 2 stoplichten verder. Maar kon mijn collega later wel zeggen dat de 991 er beter uit ziet en beter klinkt...zo ff direct vergeleken...:cool:

Uzzi zei:
Paulus0013 zei:

Het was een uitlaat als op dit plaatje: *knip*

Met 2 kleine pijpjes dacht ik aan een uitlaat met uitsparing in de bumper...vandaar C32 (C30 CDI zou ook kunnen). Zo naar beneden lijkt dan eerder eerder een C230 met 190 of 200 ponies? Of een CDI als op het plaatje...C270 CDI komt op 170...
Maar die hebben toch echt de ponies niet om in de buurt te blijven. Of ze moeten fors opgevoerd kunnen worden.
De 3.5L benzine leek me dan nog het meest in de buurt te komen. 272pk, 0-100 in 6,4s.

Zo, opvallend veel mensen wilde het proberen.

Vanmiddag een BMW 325CI met 192 pk, 7,3 sec naar de 100. Lag op op de 70 meer als een autolengte voor. Stond volgende stoplicht er weer langs en hij vroeg nog "hoeveel pk het dat ding?".. "snel ding hoor

En toenstraks een BMW 118D met 143pk, 8,9 sec naar de 100. Geen partij meer voor mij, volgende stoplicht reed ie ineens heel rustig en keek mij niet eens aan:D

Andere zijn niet de moeite waard.

Wel allemaal nog ff rustig optrekken in z'n 1 en daarna gas. Niet vanuit stilstand. Terwijl ik daar waarschijnlijk de meeste winst haal vanwege licht gewicht

Sprintje met een Mercedes C220 CDI gehad, was niet echt leuk want hij kon me totaal niet bijhouden.
Het is trouwens niet dezelfde als die hierboven is aangegeven denk ik, zal eerder het 143pk model zijn geweest, anders kon die me wel wat beter bijhouden.

Paulus0013 zei:
Maar die hebben toch echt de ponies niet om in de buurt te blijven. Of ze moeten fors opgevoerd kunnen worden.
De 3.5L benzine leek me dan nog het meest in de buurt te komen. 272pk, 0-100 in 6,4s.

Denk dat je gelijk hebt...dacht altijd dat die twee ovale pijpjes had maar dat blijkt niet zo te zijn...

Enkele dagen geleden een leuke, in Brussel, ik ga aan de lichten naast een A5 met dubbele uitlaat staan,
Ik zeg nog zo tegen mijn vriendin, als het een 2.7 TDI is ben ik ga ik als een gieter af, als het een 2.0 TDI is zal ik hem wel hebben. Btw, ze begint het tegenwoordig leuk te vinden...

We trekken beiden op, ik durf in 1ste niet volgas omdat het wat nat was, maar ik laat mijn auto wel in toeren gaan om een beetje vooruit te komen, dan gaat die Audi vol op het gas, ik dus ook, maar wegens de nattigheid bleven mijn wielen even doorslippen en kwam hij me een stukje voorbij, maar eens grip knalde ik hem weer voorbij...

Ik heb het opgenomen met mijn dashboardcam, maar je ziet de Audi helaas enkel in het gedeelte waarbij ik naast hem aan de lichten ging staan, mijn camera stond niet goed gericht...

Zo!
Dat is even geleden dat ik hier wat gepost heb;)

Met de S70 heb ik helaas maar weinig tegenstand... Maar op het moment gaat de 100-200 in een ruime 11 sec en de 80-120 in 2,8 a 2,9 sec.
Een 313 pk sterke Audi SQ5 moet op de Duitse autobahn dan ook flink in het stof bijten. Vooral boven de 150 loop ik wel fors weg.

Laatst ook nog een leuke tegen een Mercedes Viano 3.0 cdi bij het verkeerslicht.
Ik verwachtte niets dus in eerste instantie ging ik normaal weg, totdat ik zag dat het busje naast me flink van kiet ging;-)
Dus ik ook even stevig het gas intrappen, dus kwam ik hem vanaf 60 wel lekker stevig voorbij.
Ik nooit verwacht dat een busje zo stevig uit de startblokken komt en hij verwachtte nooit dat die opa-Volvo hem boven de 60 nog zo voorbijschiet;-)
Erg leuk! Bij het volgende verkeerslicht even een duimpje!

Gisteravond nog een leuk momentje gehad. Er is een binnendoorweg die ik graag neem omdat het bochtig is en door een rustig bossig gebied gaat. Toen ik die weg opdraaide ging er net iemand anders voor. Dus ik dacht nog, jammer dat wordt dus wat rustiger aan rijden. Het ging om een Ford Thunderbird, een comfortabel geveerde sportieve cabrio met een 4l V8. Er zat een oudere kerel in maar hij reed normaal door, totdat we een andere voorganger naderden die extreem langzaam ging. Bij een splitsing gingen we allebei naar links en was de weg vrij. Toen vond de oudere kerel het ook tijd om het bochtenwerk iets sportiever aan te pakken en ik bleef er een tijdje op een constante afstand achter terwijl we zo een beetje op de limiet reden wat voor die weg nog veilig genoemd mag worden. Hij moest hier bekend zijn want uiteindelijke deed hij zijn richtingaanwijzer uit en draaide zijn oprit op. Hij zwaaide nog vriendelijk dus hij vond het ook leuk.

Ik heb vrijdag voor het eerst een echt sprintje met mijn 309 gehad. Ik stond vooraan bij dit stoplicht: https://www.google.nl/maps/@48.069248,-1.697418,3a,75y,8.83h,97.05t/data=!3m4!1e1!3m2!1spOujM9OVppyZOs6wtwG2nw!2e0 en naast mij kwam een vrij ruw klinkende motor te staan. Een korte blik leerde mij dat dit het bekende 1.2 TDI-blok van VAG was, in een Ibiza in dit geval. Ik zag 'm wat zenuwachtig doen, maar schonk er verder weinig aandacht aan. Wel stond ik klaar om vanaf groen de 309 eens goed van haar plaats te laten gaan en met succes. De Ibiza ging er duidelijk ook voor, maar toen we zo'n 100km/u gingen had ik een ruime autolengte voorsprong. Ik vond het mooi geweest, te hard rijden is geen hobby van me. De Ibiza bleef echter acceleren en passeerde. Een vrolijke jongeman plus vriendin passeerden en ze sloegen rechtsaf (naar de rocade) met de alarmlichten aan. Best leuk zo op z'n tijd.

Van de week weer eens ouderwets losgereden, ditmaal door een BMW 435i. Ik kwam achter hem te rijden vlak voor de oprit richting snelweg (hij was de hele tijd al aan het zigzaggen om te zien waar hij mensen kon inhalen), alleen was mijn motor nog lang niet warm (5 km mee gereden). Wilde hem eerst sowieso laten gaan, maar toch maar even kort de achtervolging ingezeten vanaf 80 richting de 140 maar moest eerlijk gezegd toch vrij dik lossen bij hem. Liet het verder voor wat het was en tufte rustig verder, maar zag dat hij in de verte steeds werd opgehouden, waardoor ik langzaam toch weer wat inliep. Een kilometer of 10 verder met inmiddels warme motor, zat ik weer achter hem dus ik denk toch nog eens proberen, maar daar had meneer blijkbaar toch geen zin meer in, want hij volgde verder niet. Misschien omdat we inmiddels op de A4 reden waar wat vaker wordt gecontroleerd, op zich wel jammer.

Verder heb ik me vorige week nog verbaasd over een Seat Leon 1.8 20VT uit 2004. Daar kwam ik achter te rijden op de snelweg waarbij hij een keer of 3 bij we weg probeerde te rijden. Uiteraard lukt dit niet echt, maar ik moet zeggen dat ik nou ook niet bepaald hard inliep ofzo. Standaard heeft zo'n wagen 180 pk op 1264 kg, dus ik denk dat die niet helemaal zuiver op de graad meer zal zijn geweest met op zijn minst een standaard tuning richting de 210 pk o.i.d.

Valt me in ieder geval wel op dat er ineens weer wat meer gesprint wordt zo met het lenteweer en bij iedereen de zomerwielen er weer onder. :)

Net een leuk sprintje op de Boschdijk in Eindhoven

ik
Mazda MX-5 1.8 turbo 1994, ongeveer 180-200pk. Dit is nog niet gemeten, ik wil de boost verhogen en dan op de dyno

vs

BMW 330xi automaat uit 2008, 272pk. 6,3 op de 100

op de dubbele rotonde voor de stoplicht wilde hij al perse voor mij en gaf hij flink gas, ik gaf ook gas.. vanuit stilstand ff rustig aan om de koppeling te besparen en daarna pas gas en ik merkte dat ik al gelijk wielspin had. Aangezien het net voor de rotonde deed ik rustig aan en ben ik achter 'm aan gekacheld. Volgende stoplicht zat er een auto voor 'm. Daar was het inmiddels een 70km weg. Auto ging aan de kant en gaf hij gas en kon hem makkelijk bijhouden. Moest zelfs gas inhouden een klein beetje.

Volgende stoplicht dacht ik zal eens langs 'm gaan staan, ik had al teruggeschakeld naar z'n 2. Toen we aan kwamen rijden sprong het stoplicht op groen. Ik zat nog te twijfelen of ie wel gas gaf, toen ik zag dat hij gas gaf ik dus ook. Ik ging 'm voorbij en liep wel op 'm uit. volgende stoplicht ging hij rechtsaf en dacht dat ie zelfs een duimpje opstak. De BMW had donkere ramen dus kon het niet goed zien

Ik dacht dat hier alleen maar autogekken zaten, blijken zijn er ook gewoon gekken.

Het gaat dus om een auto die ik zelf helemaal naar mijn smaak aangepast heb en getuned.. Alles zelf gedaan, en om dan een auto te verslaan die 10x zo duur is is dus best leuk.

Net bij de stoplicthen voor spoor in Vlissingen stond er een Focus (met onterechte ST-badges) naast me te gassen

Toen de bomen omhoog gingen en het licht op groen ging stapten we beiden op het gas
Het ging redlijk gelijk op, maar ik was net iets sneller bij de volgende verkeerslichten :)

Lycan_Capri zei:
Net bij de stoplicthen voor spoor in Vlissingen stond er een Focus ST naast me te gassen

Toen de bomen omhoog gingen en het licht op groen ging stapten we beiden op het gas
Het ging redlijk gelijk op, maar ik was net iets sneller bij de volgende verkeerslichten :)

Mocht je dus net iets sneller in de remmen.... :D

Jazzik zei:
Lycan_Capri zei:
Net bij de stoplicthen voor spoor in Vlissingen stond er een Focus ST naast me te gassen

Mocht je dus net iets sneller in de remmen.... :D

Remmen?? Wasda??
Nee ik hoefde niet te remmen want ze waren groen

VincentMX-5 zei:
En met wat voor een auto was dat meneer capri? De capri zoals in je lijstje?

Capri 2.3S, 6 cylinder, 114 pk (!) en 176 Nm. ....
Focus ST (2005-2008?), 5 cylinder, 225 pk en 320 Nm. ....

Die coureur in de ST moet dan wel heel flink op het gas gestapt hebben... :rolleyes:

Daarom mijn vraag, het kan natuurlijk ook zijn dat ie getuned is.

Als mensen bij mijn auto gaan kijken zien ze daar 131pk staan en een 0-100 tijd van 8,7. Maar de MX-5 is nu een heel stuk sneller

Terug
Bovenaan