Stoplichtsprintjes III: You vs ...

Vanmiddag bij het stoplicht: Volvo 740 Turbo '86 VS Ford Granada combi 2.8 Ghia '81. Echte oldschool stoplichtsprint.(y)

Ik kon hem maar net pakken. Bij 100 km/h zat ik net een autolengte voor hem om te kunnen invoegen.

Vorige week redelijk vergist in een Duitse Matsubishu Charisma. Kwam links van het vaalrode hok te staan met de 850 en had niet verwacht dat ie ervoor zou gaan. Het ding was vlotter dan ik dacht maar ik kon langer door in '2' waardoor ik er nog net voorlangs kon invoegen. Daarna direct de snelweg op, na het invoegen kon ik gelukkig wel uitlopen tot ongeveer 190 km/h waarna het wel weer leuk geweest was. Duimpjes omhoog van de Duitser, en daarna nog een beetje gespeeld van 120 naar 160 en weer terug. Toch leuk om af en toe iemand tegen te komen die nog plezier durft te maken in het verkeer.

Vanmorgen een Z4 coupé opweg naar school op de snelweg. Kwam al aardig flot aanrijden, heb me er echter maar niet aan gewaagt. Zelfs de minimale versie is al 250pk ofzo?

Z4 coupe begint vanaf de 265 pk (3.0i) ja, dus dat is inderdaad een erg rap bakkie.

De wat oudere Z4 cabrio's daarentegen heb je in ook 2.0i (150 pk), 2.2i (170 pk) , 2.5i (192 pk), 3.0i (231 pk) versies, dus daar hoef je nou niet meteen met knikkende knieenen naast te gaan staan. :)

Schandalig dat sommige 'mensen' de openbare weg als racebaan gebruiken ! Direct rijbewijs laten inleveren en inbeslagname van het desbetreffende voertuig lijkt me de enige gepaste straf voor dergelijk asociaal rijgedrag.

Gisteren de 309 turbo langs een mercedes C270 CDI gezet, niet echt een vergelijke strijd maar hij had zo'n donkere walmen uit de uitlaat dat er toch nog een kans bestond dat hij wellicht gechipt was.
Gezien het snelheidsverschil zal de motor wel gewoon koud zijn geweest en niet gechipt.

Wel toen ik rustig 50 reed werd ik asociaal ingehaald door 2 auto's die een race aan het houden waren, zelf ook wat gas gegeven om bij het naderende stoplicht er langs te gaan staan.
Zij gingen echter links dus sprinten was niet mogelijk, en gezien het feit dat ik al op de rem moest onderweg naar het stoplicht, was het toch de moeite niet en ben maar rechtdoor gegaan om de auto te wassen en vervolgens te stallen in de garage.

@ axxel; Ben jij 17 april weer op Circuit Park Zandvoort te vinden? Ik ben er dit jaar weer bij uiteraard!:)(y)

ferdinando zei:
Schandalig dat sommige 'mensen' de openbare weg als racebaan gebruiken ! Direct rijbewijs laten inleveren en inbeslagname van het desbetreffende voertuig lijkt me de enige gepaste straf voor dergelijk asociaal rijgedrag.

Grappig dat je mensen tussen aanhalingstekens zet. Alsof mensen die stoplichtsprintjes doen, wat onder veel omstandigheden gewoon legaal is, geen mensen zijn.

Shady zei:
@ axxel; Ben jij 17 april weer op Circuit Park Zandvoort te vinden? Ik ben er dit jaar weer bij uiteraard!:)(y)

Zekers maar weet nog niet of ik ga sprinten op de 1/4mijl.

Alex

Leuk! Je hebt het sprinten inderdaad al een aantal keer gedaan. Nu een keer niet?

QuiCk01 zei:
ferdinando zei:

Grappig dat je mensen tussen aanhalingstekens zet. Alsof mensen die stoplichtsprintjes doen, wat onder veel omstandigheden gewoon legaal is, geen mensen zijn.

Zo mag je het wel stellen ja. Gewoon asociaal tuig dat lak heeft aan veilig verkeer en zich enkel maar kan bewijzen door zijn voertuig. Mensen met enig niveau zullen zich nooit verlagen tot dit soort onzin.

ferdinando zei:
QuiCk01 zei:
ferdinando zei:

Zo mag je het wel stellen ja. Gewoon asociaal tuig dat lak heeft aan veilig verkeer en zich enkel maar kan bewijzen door zijn voertuig. Mensen met enig niveau zullen zich nooit verlagen tot dit soort onzin.

Van het weekend nog gesprint tegen een Saab. Dacht die kan ik wel hebben, bleek het een 2.0T te zijn, ging gelijk op. Vond ik wel jammer, meeste Saabs zijn namelijk niet zo snel.

ferdinando zei:
Ik haal uiterst zelden in met mijn Golf SDI op de autosnelweg en hang meestal keurig in de windschaduw van een vrachtwagen , lekker zuinig !

ferdinando zei:
Zo mag je het wel stellen ja. Gewoon asociaal tuig dat lak heeft aan veilig verkeer. Mensen met enig niveau zullen zich nooit verlagen tot dit soort onzin.

Zondagavond een sprintje tegen een auto waar ik nog niet helemaal over uit ben welk merk het was. Nou ben ik niet een grote auto-nerd, maar mede doordat ik mij er wel aardig in verdiep d.v.m. dit forum en carbase, en ik erg geinteresseerd ben in auto's, kan ik toch vaak heel wat merken en types benoemen door ze te zien. Wat was nou het probleem, deze auto was dermate getuned dat ik er niet uit kon komen wat het was, zelfs de ''badges'' waren weg. Nou moet ik zeggen dat ik van de wat oudere sedans sowieso niet altijd weet welk type het is, maar met het juiste merk auto kom ik meestal al een heel eind. Goed, allerlei vreemde bumpers en een grote knalpot hing er onder deze auto, mijn enige gok is een Mitsubishi Galant, maar het was ook praktisch donker.

Om even lekker stoer te doen, ging deze jongen met 20kmpu door het dorp rijden, met mij achter hem rijdend denkend: waarom? Goed, over de brug richting de rotonde gaf hij in een keer wat gas, ik denk, ga ik dan eindelijk een sprintje doen? Rechts over de rotonde, belande op een asfaltweg richting het einde van het dorp. Weg waar je in principe 30 moet rijden, maar ik zou de eerste zijn die dat zou doen (dat wil dus zeggen: ruimte zat). En ja hoor, zoals ik vermoedde, ging hij volgas. Door de bromuitlaat was dit prima te horen. Ik ook het gas erop, maar moest uiteindelijk iets inhouden, kort maar krachtig toch een eerste leuke sprint, maar....

Het leukste vind ik dan, als ik mij bedenk dat hij met zo'n log-getunede auto met PVC-pijp als uitlaat wel even een Daihatsu eruit sprint, maar dan kan mijn kleine Daihatsu toch nog wel een klein wolfje in schaapskleding zijn.

Haha, ik reed laatst een stukje op met een Peug 407 diesel. Ik moest vol doorhalen in de derde versnelling om ernaast te blijven!:T

Als het al een vooroordeel is. Die agenten kunnen ook BMW-liefhebbers zijn geweest, die de auto eens rustig wilden bekijken. Vervelend voor jou dat je net dat moment uitkiest om je top te proberen.

Dilemma zei:
Achja. Eigen schuld dikke bult. De autobanh was niet ver van daar.

Vind het wel zielig van ze dat ze achter mij bleven rijden toen ik nog gewoon 120 km/h reed maar wel goed werd ingehaald door andere...
Zal wel door de auto komen.

Waarschijnlijk hoopten ze nog een tweede meting te kunnen doen die 200+ km/uur zou uitvallen, zodat ze de krantenkoppen zouden kunnen halen. ;)

Ik heb vandaag toevallig ook weer eens even mijn top getest aangezien ik in de buurt van Duitsland moest zijn (dus uiteraard effe een stukkie autobahn meegepakt).

Op zich deed iedereen het vrij rustig aan aangezien het zondagmorgen was, maar ik kon toch nog even een tijdje leuk oprijden met een Audi A6 3.0 TDI tot een gangetje van 230. Helaas kreeg ik niet de gelegeheid om er nog even voorbij te steken, aangezien meneer bijtijds alweer moest uitvoegen.

Daarna nog even wat zitten 'spelen' met een Nissan 350Z. We reden een beetje om en om wat op kop (al auto's inhalend) met een gangtje of 160 toen meneer (en een/zijn vrouw ernaast) het blijkbaar zat was en me lichtjes begon op te drukken. Oke, die uitnodiging nam ik natuurlijk graag aan, dus het werd even vol planken van de 160 naar de 250. (y) Ik moet zeggen dat ik tot de 230 slechts minimaal bij hem kon weglopen (hooguit een paar meter) maar daarna werd het gat toch een behoorlijk stuk groter, waarschijnlijk omdat vrouwlief begon te sputteren :p. Kan op zich wel aardig klopen gezien de specs van beide wagens en aangezien ik alleen in de auto zat en zij met zijn tweeen.

Blijft toch altijd leuk om met je dieseltje af en toe even krachten te meten met de 'echte sportwagens'. :T

535d is geen 'dieseltje' te noemen. Is ook gewoon een sportwagen, zij het met 4 deuren of als stationwagen.

Zaterdagnacht stopt er een tractor naast me, het duurt even voor ik het door had maar hij gaat er vol vandoor.

Verdorie bijna verloren van een diesel. (71-KPJ-5)

Hij wilde wel van zijn plek ja. Was wel leuk om eens concurrentie te hebben in een sprintje.
Ik schakelde vroeg naar 2, en toen had ik pas door dat we aan het "racen" waren.
facepalm.gif

Afgelopen weekend gewonnen van een aygo met de 106 :)

Doet me denken aan de eerste keer toen ik 1 van die 3lingen op de snelweg tegenkwam met de 309 turbo.
Ik de hele tijd denkende dat hij aan het spelen was en er elk moment vandoor kon gaan bij het gassen, dus ik deed vrolijk mee en vond het jammer dat hij er niet vol voor ging.
Totdat ik de specs naging op inet en erachter kwam dat dat dus al volgas was :p

309 Turbo zei:
Afgelopen weekend gewonnen van een aygo met de 106 :)

Doet me denken aan de eerste keer toen ik 1 van die 3lingen op de snelweg tegenkwam met de 309 turbo.
Ik de hele tijd denkende dat hij aan het spelen was en er elk moment vandoor kon gaan bij het gassen, dus ik deed vrolijk mee en vond het jammer dat hij er niet vol voor ging.
Totdat ik de specs naging op inet en erachter kwam dat dat dus al volgas was :p

Heel herkenbaar.

tijdje terug eens een gozer in mama's aygo die me ook constant aan het uitdagen was op de snelweg. Vooral het 'proberen' klem te rijden als ik weer naar rechts ging was een hele wedstrijd voor hem :). Gangetje 120-160 (harder liep die Aygo niet) en ik in de 4 telkens als hij naast me was weer wat gas bij :)

Vrijdag nog een nieuwe Alto voor me die heldhaftig invoegde door meteen naar links te gaan, terwijl ik daar al zo ongeveer reed. (Had even wat meer gang gemaakt achter hem :). Bij bleef links totdat bij 160 de puf eruit was en ik er maar rechts voorbij ging.
Heerlijk die 'helden'. ;)

Laatste tijd overigens weinig stoplichtsprintjes. Zondagmiddag sjonnies in een oud-oud-oud type Corsa GSI, maar dat beestje had de grootste puf wel op. Na een paar tussensprints gingen ze bij het stoplicht ook maar niet meer naast me staan.

Verloren sprintjes? Jazeker, 335i was me alweer te snel af :)

:) Van het weekend een sprintje verloren van mijn vader...... Reed hem naar de garage om de Signum op te halen. Ik reed in de Alto van moeders:) Terug weg Ik achter hem aan door de polder. Toen de Signum eenmaal warm was spoot hij er vandoor. Met 64 tegen 184 pk kwam ik er natuurlijk nooit meer bij:)

@Dilemma: Wel balen dat je het rijbewijs kwijt bent!

(had ik 3 uur na het ophalen van het rijbewijs al kunnen hebben als meneer agent had doorgereden...... Reed een stukje met mijn pa door de polder. Hij lachen en zei: Wel lekker he die 184 pk:) Ik: heerlijk en trapte het gas in. Reed met 130 door de polder. Je mag op dat stuk 60. Ik laat het gas weer rustig terug zakken en op dat moment komt meneer agent de bocht om in tegenover gestelde richting.:))

vanmiddag kwam bij het stoplicht een zwarte Mercedes ML links naast me staan.....
in me ooghoek zag ik de grote rode remklauw en ik keek iets meer naar boven....
6.3 AMG o_O op het rechter voor spatboord
de bestuurder wilde blijkbaar geen enkel risico nemen, dat een slome Peugeot eerder weg was bij het groene licht, dus
ging hij er (denk ik) vol vandoor....
erg mooi om te zien en wat een bruut geluid uit die V8 :D
die 4 uitlaten waren al snel uit zicht :)

Dat ding trekt in 5.0 seconden naar de 100 inderdaad. 510 paardjes, mits het de recentste betreft...

Het is gebeurd! ...Jaja ... het moest er een keer van komen, maar vandaag toch voor de eerste keer klop gehad bij een sprintje.

Ik heb er helaas geen echt mooi verhaal bij, want het was gewoon even een simpel tussensprintje langs een langzaamrijdende file op de A10 tegen een Subaru Impreza WRX. Hij stak zijn wagen ineens voor me om via een redelijk vrije rijstrook de file te ontwijken en ging daarna vol op het gas van ca. 40 - 120. Ik had even tijd nodig om te reageren en de sportstand op te zoeken, maar ging er daarna toch vol achteraan. Hij had natuurlijk al een voorsprongetje en het ging ook vrij gelijk op, maar uiteindelijk wist hij toch een paar meter op me uit te lopen. o_O

Met mijn vorige wagen (E46 330d) heb ik me trouwens ook al eens een paar keer verslikt in Imprezas, die gewoon serieus snelle bakkies blijken te zijn! Nou was dit op zich nog een WRX met 'maar' 218 pk, maar door zijn 1350 kg toch goed voor een sprintje naar de 100 in 6,2 sec. Alleen wel jammer dat ik niet de kans kreeg om nog een sprintje tegen hem te doen op een wat hogere snelheid (bv. 100-200), want dan had ik hem denk ik toch nog wel aardig kunnen bijhouden en waarschijnlijk zelfs op hem kunnen inlopen. :)

Weet je zeker dat het de gewone WRX betrof en geen STI?
Volgens mij is subaru redelijk positief wat betreft het opgeven van 0-100 cijfers, deze had je eigenlijk voorbij moeten gaan als ik terug denk aan een sprint tegen een 535 en een 218 pk sub met de 309. :confused:

Ik vermoed dat het geen 218 paardjes sub zal zijn geweest waar je tegen hebt gesprint of je hebt teveel tijd verloren wat betreft het reageren/schakelen?

Euhh ... het was toch echt de 218 pk versie ... :rolleyes:

Volgens 2 testen bij www.einszweidrei.de zou hij zijn sprintje naar de 100 zelfs in 5,8 sec doen en dat geloof ik wel ook eigenlijk.

https://www.einszweidrei.de/subaru/impreza20gtli1999-1.htm
https://www.einszweidrei.de/subaru/impgttulist2000-1.htm

Mijn reactie was inderdaad niet super, maar kreeg toch de indruk dat hij net effe wat sneller was dan ik.

Kan trouwens ook zijn dat er motorisch nog wat aan 'geknutseld' was hoor, want de uitlaat (lees: stortkoker) was ook verre van origineel meer. :)

Ik denk dat het moeilijker is om een standaard sub tegen te komen dan een opgevoerde versie, het gaat immers zo simpel met een turbomotor :p
Moet wel zeggen dat me eigen verbaas over de opgegeven tijd bij einszweidrei :confused:
Een subaru is snel, vooral tijdens de eerste meters ivm de 4 wiel aandrijving, maar naderhand zijn dat meer aandrijfasverliezen.

309 Turbo zei:
Ik denk dat het moeilijker is om een standaard sub tegen te komen dan een opgevoerde versie, het gaat immers zo simpel met een turbomotor :p

En ik denk dat dat net zo is bij de Golf V en VI GTI :p Zou er nog een exemplaar rondrijden dat niet gekieteld is?

Zojuist heb ik eindelijk weer eens een leuk sprintje gedaan en wel tegen een Golf V GTI. Er zaten twee heerschappen in en vantevoren had ik ze al stevig zien gassen. Toen meneer op een dubbelbaans weg voor de stoplichten op de LINKER baan ging staan nam ik de uitdaging natuurlijk met open armen aan en dirigeerde de S8 braaf naar de rechter baan :D
Eenmaal groen ging ik er vol voor en aan de twee korte bandenpiepjes van de Golf te horen (ik had m'n schuifdak open) ging mijn tegenstander ook vol van kiet. Ik sloeg gelijk een gat van twee autolengtes en dat bleef zo. De Golf kwam geen haar dichterbij. Eenmaal op 140 ging ik van het gas af waarna de Golf voorbij stoof (hij hecht wss iets minder waarde aan zijn rijbewijs dan ik). Ik ben weer wat V-power 100 octaan lichter maar heb wel plezier gehad;)

Misschien leest de eigenaar dit wel en wil ie even vermelden of zijn auto gechipt is ...

Mijn auto zit volgens de fabriek in 6.6 op de 100, maar in een Duitse test doet de S8 tiptronic het in 6.1s. Gevoelsmatig haalt de mijne dat ook, maar ik heb 't nog nooit gemeten.

Ik stond bij het verkeerslicht voor rechtsaf te wachten en de tegenliggers mogen eerst die weg inslaan en ik zie een bmw serie rijden en daarachter een motor die de bmw wilde uitdagen, echter de bmw had daar geen zin in.
Alleen ondertussen was het groen geworden, de 309 was netjes warm gereden dus ik geef een stoot gas waardoor de dumpvalve ook een hard afblaasgeluid maakte en de motorrijder die inmiddels de bmw over de rechterbaan voorbij aan het gaan was keek meteen achterom.
Ik kreeg de indruk dat hij had verwacht dat het geluid van de bmw af kwam, jammer genoeg moest ik linksaf maar ik verwacht dat de motorrijder de bmw nog in de gaten bleef houden op de hoop voor een sprintje :p

Van de week bij de tolpoortjes nabij de Cote d'Azur moest ik vol aan het werk tegen een X6 diesel. Zoveel moeite deed ik ook weer niet, maar hield hem paar seconden bij, voordat hij wegspurte. Kunnen best leuke sprints zijn, als je van de tolpoortjes weg rijdt.

Gewonnen van een X6! Tot mijn eigen verbazing was ik in een Zafira 2.0DTI '05 de X6 sneller af. De eerste keer gewoon rustig beginnen en tot 4k toeren. Ik dacht, prima, die doet z'n best niet. Wat later komt de beste man weer naast me staan, goed, nog eens. Weer redelijk rustig vertrokken, maar de X6 was weg. Ik ging nog vrij hoog in de toeren (tot de puf eruit was: maximaal dus), maar het hielp niet meer (een goede start is inderdaad alles bepalend). Nog een kans! Fijn, nog eens proberen. Tussen de 2000 en 2500 toeren in z'n 1 bij groen weggereden. Leuk om eens met een Zafira met slippende banden weg te rijden. De X6 bleef een stuk achter. Toen ik daarna lekker 50 ging rijden (het blijft de auto van m'n schoonouders :) ) kwam hij me voorbij. Vriendelijk als ik ben stak ik m'n duim op en keek de beste man aan. Niks. Maar ik kan bijna niet geloven dat hij er vol voor ging. Een 3.0d is toch al snel dubbel zo sterk, al is het gewicht wel snel 800kg hoger. Al met al een leuk ritje.

Erg stoer van je hoor dat je 'gewonnen' hebt van een X6. Die man in de X6 zal waarschijnlijk niet begrepen hebben wat er gaande was met die mafkees die met gierende bandjes weg rijdt in zijn Opel familievoertuig.

ferdinando zei:
Erg stoer van je hoor dat je 'gewonnen' hebt van een X6. Die man in de X6 zal waarschijnlijk niet begrepen hebben wat er gaande was met die mafkees die met gierende bandjes weg rijdt in zijn Opel familievoertuig.

Stoer? Neu, ik ben een rustig rijder die de motor af en toe wat toeren laat maken. En hij had het heus door, maar vermoedelijk interesseerde het hem niet genoeg. Wat wel vreemd is, omdat hij steeds naast me kwam staan. En gierende banden, slippend is wat anders. Ik ben geen inspiratiestuk voor de mannen van 'Turbo', ik zei al dat ik al snel 50 ben gaan rijden. Ik ben naar zo'n 80km/u gereden om de rest van het traject volgens de toegestane maximumsnelheid te vervolgen. De schoonouders in kwestie zijn nogal lui rijdende mensen, de op diesel rijdende auto af en toe wat in de toeren jagen is dan ook prima voor de motor (vanzelfsprekend was de olie op temperatuur).
En och, ik vind niet dat je een 'dikke' auto moet hebben voor sprintjes. Ik sprint ook in een Matiz, ik heb meer respect voor degenen die zelfs met alledaagse auto's plezier beleven dan voor zij die beledigd zijn als ze daarvan 'verliezen'. Zie de knipoog, lees beide verhalen en je krijgt een betere visie.

Eergisteren stond er een nieuwe 911 4S achter mij bij het stoplicht en rechts een BMW all road GS nog iets...
Bmw schrok toen ik vol weg trok en porsche kon effe niet volgen maar kwam later met een noodgang voorbij toen ik het bij 100km/h liet.
Porsche was al uit zicht en ik had stoplicht tegen dus BMW weer naast mij en ik wist die gaat volgas weg:D
Dus hij volgas weg alleen ik niet:):)
Naar een aantal km's kom ik de porsche weer tegen en staan we naast elkaar bij het stoplicht dus kijken mekaar aan van we gaan effe een sprintje trekken(y)
Komt die lul met zijn BMW ertussen staan(n)
911 rijder schut al met zijn hoofd en denkt hetzelfde.

Had zón mooi sprintje kunnen worden .....

Alex

Gister nog even gesprint tegen een Mercedes E500. We stonden voor het stoplicht toen ik uit mijn ooghoek opeens een donkere Mercedes zag opdoemen.
Hij ging naast me staan en liet de motor flink brullen. Hij dacht vast dat mijn Golf niet hard kon. Toen het groen werd trok de Mercedes meteen loeihard weg, maar zelfs met het nieuwe rijden kon ik hem nog bijhouden. Toen ik al 50 in z'n 4 reed begon de Mercedes toch wat uit te lopen. Snel teruggeschakeld naar z'n 3 en de Mercedes er toch nog uitgereden. Bleek een E500 te zijn, niet slecht voor zo'n oude Golf he!:D

Toenstraks helemaal in sas omdat de 309 weer gemaakt was van een kapot stuurhuis en wilde ff weer het afblaasgeluid horen dus ik geef een beetje gas en de clio die achter me reed beschauwde het als een teken om te sprinten :D
Dus ik heel rustig naar de afslag toe en gewacht tot we allebei uit de bocht waren en vervolgens vol op het gas gegaan :p
Het gat was behoorlijk groot dus ik besloot rustig richting de volgende sprintgelegenheid te gaan zodat de clio bij me kon komen alleen toen ging de clio zo zacht rijden om een 2de sprint te voorkomen dat hij zelfs onder de max snelheid ging rijden :p

Ik snap het niet, ik vond het sprintje toch aardig geslaagd en zeker voor herhaling vatbaar ;)

Terug
Bovenaan