Stel dat het die was geworden....?

scorpione zei:
My sincere apologies for using English, but I'm writing from USA. Am seeking pictures of rejected alternative proposals for the de Vries-penned DAF P900, which became DAF 77 and then Volvo 343. These proposals dated from 1971-72, and included outside submissions from Bertone, Michelotti, Trevor Fiore, and possibly Coggiola. There was also a discarded internal one from Provoost. Believe that original scale models of all these are retained in the DAF Museum, but after contacting them and numerous other persons online over the past 12 years(!), have come away empty-handed. Could some of the posters on this forum perhaps be of assistance? Have any renderings/photos been published anywhere? Thanks in advance to everyone.

Have you ever checked this site?
Here you can find several prototypes, like the P200, P300 and P500

This is what Google came up with:
Volvo%20343%20proto.gif

df80.png

df81.png

001.jpg

Did you have contact with the guys who operate this site below?

https://www.siteje.com/dafalbums/bijzonderdeel8.html

There are quite a few pictures on that site, and although it is a dutch language site they might be able to help you... Although the site is not very well organised, the owners seam to have quite a lot of DAF related material...

Good luck!

@Antigoon: Snap jij dat nou, die mensen hebben Cadillacs alles, en als je dat niet betalen kunt koop toch een leuke grote lange Ford?
Wij hebben hier 40 jaar lopen sappelen na de oorlog met klein rotspul, en nou gaan zij zich erin verdiepen.
Het is nog gekker dan het WK hier!:T

Late at night in Europe, and so many responses! I am already familiar with the DAF sites mentioned. And also with Auto&Design magazine. (Speaking of which, they once had a small picture of Volvo 760 proposed by Giugiaro, which resembled an enlarged Lancia Prisma--saw this many years ago, and am still trying to track that one down again, too.) My interest is mainly in NON-American cars, and I'm old enough to remember when DAFs used to be imported and sold here (early Sixties). The Museum seems to have what I'm looking for, but personal appearance there (along with a 'donation') appears to be necessary....

Scorpione, had you seen this and this photo yet? (they are from a different topic in this forum, so I won't repost them in this incorrect topic: it also has very interesting car show pictures with DAFs, so you'd better look for yourself).

Gaan we allemaal verder in het Engels vanwege 1 niet-Nederlandstalige forummer?
Hij had dit forum al gevonden zonder Engelstalige posts. Blijkbaar zeggen plaatjes meer dan woorden,

Fiat Rider zei:
---GT--- zei:
Bladveren zijn een ramp. Moet je telkens rustig aan doen in de bochten.

Ik heb dat niet in de gaten gehad. Het kan weer een fabeltje zijn GT.;)

Als je niet beter weet, merk je het probeem niet. Maar als je eens een scheurijzer gereden hebt, weet je wat bladveren doen voor de wegligging.

scorpione zei:
Late at night in Europe, and so many responses! I am already familiar with the DAF sites mentioned. And also with Auto&Design magazine. (Speaking of which, they once had a small picture of Volvo 760 proposed by Giugiaro, which resembled an enlarged Lancia Prisma--saw this many years ago, and am still trying to track that one down again, too.) My interest is mainly in NON-American cars, and I'm old enough to remember when DAFs used to be imported and sold here (early Sixties). The Museum seems to have what I'm looking for, but personal appearance there (along with a 'donation') appears to be necessary....

Had you heard this one yet: "Interestingly, the 340 was almost a BMW, and could also have been an Audi - these and other companies were all prospective partners during the development the DAF project P900, which became the 340." source

Moet die eerste op de tweede rij van boven een moderne interpretatie van de G-klasse voorstellen? Dan heb ik toch liever dat ze het huidige model nog een tijdje handhaven!

Tijdens mijn zoektocht naar beeld van prototypes van de Daf P900 kwam ik alvast dit tegen...

xpd4qr.jpg

Schetsen door Marcello Gandini (van Bertone) van de BMW 520 en bijbehorende coupé (die er nooit kwam).

seaoat.jpg

En een foto van het werk in de Bertone studio.

Volgens het bijgaande verhaal (dit is uit de Autovisie van 4 december 1970) was er van de coupé al een stalen model gemaakt (kennelijk die een onder het doek). Ze verwachtten de auto's op de autotentoonstelling van Frankfurt van 1971, maar we weten nu dat het zomer 1972 werd voordat de 520 er was.

Staat daar achter tegen de muur niet toevallig een protoype van de Alfa Romeo Montreal?

De concept werd gepresenteerd in 67 en de montreal kwam daadwerkelijk in 1970 dus gezien de historie lijkt het me vreemd. Maar, het zou natuurlijk evengoed kunnen.

Wat leuke modellen van Renault uit de jaren 50 en 60 tegengekomen. Sommige zijn er gekomen, andere niet.

e0s65c.jpg

2ajosw0.jpg

1603oll.jpg

Leuk leuk. Bij het 2e model denk ik dat je de achterkant ziet. Ik denk dat ze doelden op een model met de motor achterin en dichte achterwielen.

Renault 16 coupe
1963_renault_projet_115_16_01_m.jpg

1963_renault_projet_115_16_05_m.jpg

Wat kleimodellen voor de 16 (mss een paar al eerder langs geweest?)
1963_renault_projet_115_16_07_m.jpg

1963_renault_projet_115_16_08_m.jpg

1963_renault_projet_115_16_09_m.jpg

1963_renault_projet_115_16_10_m.jpg

1963_renault_projet_115_16_11_m.jpg

1963_renault_projet_115_16_12_m.jpg

1963_renault_projet_115_16_13_m.jpg

1963_renault_projet_115_16_14_m.jpg

1963_renault_projet_115_16_15_m.jpg

1963_renault_projet_115_16_16_m.jpg

1963_renault_projet_115_16_17_m.jpg

1963_renault_projet_115_16_18_m.jpg

1963_renault_projet_115_16_19_m.jpg

1963_renault_projet_115_16_20_m.jpg

1963_renault_projet_115_16_21_m.jpg

1963_renault_projet_115_16_22_m.jpg

1963_renault_projet_115_16_23_m.jpg

1963_renault_projet_115_16_24_m.jpg

1963_renault_projet_115_16_25_m.jpg

1963_renault_projet_115_16_26_m.jpg

1963_renault_projet_115_16_27_m.jpg

1963_renault_projet_115_16_28_m.jpg

1963_renault_projet_115_16_29_m.jpg

Veel plaatjes maar het laat wel heel mooi zien hoe een model zich uiteindelijk ontwikkeld

@DennisZW: Dat tweeliter model was trouwens de CX15, er zijn tenminste 2 studiemodellen gebouwd:

renault-cx-15-5102.jpg

renault-cx-15-5103.jpg

renault-cx-15-5275.jpg

---GT--- zei:
Bladveren zijn een ramp. Moet je telkens rustig aan doen in de bochten.

Hoeft niet per se, het hangt er gewoon van af of ze goed 'gelocaliseerd' zijn. Het is een samenspel van bladveren, stabilisatorstang(en) en schokbrekers.
Maar ik geef wel toe dat een vaste as met schroefveren (ook goed gelocaliseerd) het comfort ten goede komt!

Dizono.com zei:

Grappig om te zien hoe die bumper het niet haalt op de R16, maar jaren later toch nog opduikt op de R15/17 (oké, er kwam nog een horizontale rand bij, aan de bovenkant, maar ik moest er toch meteen aan denken toen ik hem zag).

Waar zijn al die Renault foto's eigenlijk genomen? Is er een soort museum ofzo waar dat tentoongesteld staat?

Was dit design-idee voor de Porsche 911 al voorbijgekomen? Dit prototype heette overigens 754. Hij had ook een ander instrumentarium, met twee grote ronde klokken. De neus is al wel gelijk aan de definitieve versie.

t9fqbn.jpg

Als dit hem was geworden, zou hij er ook nu nog anders hebben uitgezien, want de lijnen van de achterruit en van het instrumentarium zoals we die nu kennen, stammen duidelijk nog van het origineel af.

Volgens mij was deze ooit bedoelt als variant van de 911, een waar 4 personen wat beter in pasten dan "das orginal"..

Een 1.7 V8 voor Renault? :rolleyes: Wat een interne wrijving en een nodeloze complicatie voor zo'n kleine cilinderinhoud!

Ik vind trouwens de 16 'break' best geslaagd. Was een goede toevoeging geweest.

Die Renault 16 coupe, ziet er wel gaaf uit! beetje een Peugeot 204 cabrio met een hardtop van de zijkant..

Antigoon zei:
Emelba wilde hier te tegenhanger van maken voor de Espace. Men bouwde al de Seat Terra voor de lokale markt en zocht mogelijkheden de productie uit te breiden. Volgens mij ging het mis toen VW de boel overnam in Espagna... (Hablaat er iemand Espagnolo?)

Nou ja, een beetje dan. Interessante auto, die 7! En de ondergang had met vw niets te maken. Heb het laatste stuk van Wikipedia (over de 7 en het einde van Emelba) maar even vertaald.

De Emelba 7 werd in 1985 gepresenteerd op de autosalon Expoocio. Voorheen werd ze LB genoemd. De bodemgroep van de nieuwe SEAT Ibiza werd gebruikt, die met 30 cm. werd verlengd en was versterkt. Ook werden de mechaniek, en een diesel- en benzinemotor overgenomen van de Ibiza. Gek genoeg was de benzinemotor efficienter en goedkoper dan de diesel, verbruikte minder, kostte minder, had meer pk en haalde 160 km/uur. De achterstoelen waren demontabel, de voorstoelen konden worden gedraaid. Vanwege het gewicht was de karosserie van fiber [!!!] en deelde enkele delen van het exterieur met de Ibiza. Enkele karakteristieken van deze serie waren: metallic lak, ook in bicolor leverbaar, halogeen lampen, vijf versnellingen, getinte ruiten, achterruitenwisser, hoofdsteunen voor, radiovoorbereiding en airco. Voor haar tijd een complete auto.

Emelba had een behoorlijke geldschuld bij SEAT door de aankoop van chassis en onderdelen. Ze begon met de fabricage van de eerste 100 exemplaren van de 7, maar bouwde maar drie definitieve modellen en vier of vijf prototypes. Dit leidde tot grote problemen in de fabriek, die een productiecapaciteit van 5000 exemplaren per jaar had.

Emelba zocht verschillende hulpbronnen, zoals Hyundai, of Daihatsu voor het monteren van haar kleine Cuore, maar het had geen gevolg.

Als laatste uitkomst presenteerde Emelba zich voor de taxichauffeurs van Barcelona, die een nieuw model wilden voor de Olympische Spelen van 1992. Het gerucht ging dat de 7 was gekozen als officiele taxi vanwege de goede eigenschappen.

Als Emelba de wedstrijd had gewonnen, was het bedrijf zeker gered door de fabricage van 11000 exemplaren tot 1992.
Dit gebeurde echter niet, en als laatste mogelijkheid werd onderhandeld met een Isralische groep over een investering om de 7 in productie te nemen.
Maar de onderhandelingen liepen op niets uit en Emelba sloot de deuren, en met haar verdween de fantastische 7.

Opmerkelijk: een Emelba 7 werd gekocht door El Corte Ingles [warenhuis zoals onze Bijenkorf] in Barcelona. Deze auto rijdt nog altijd in het noorden van Spanje en er wordt gedacht dat nog een exemplaar het heeft overleefd, in de kleur groen-blauw.

Die Chato is trouwens ook een verhaal apart, werd zelfs gebruikt als ambulance en politieauto! Een busje op basis van een panda!!!

Wow, zo'n Emelba 7 is echt cool! Die kan weer op het lijstje mocht-ik-ooit-een-automuseum-hebben-komt-deze-erin!

Hmm, ik ben er eigenlijk niet zo van overtuigd dat die Simca 936 een prototype voor de 1100 was... Daar is het toch wat te klein voor geloof ik (vergelijk maar eens met die Horizon die er achter staat welke ongeveer even groot was als de 1100) Ik heb even op internet gezocht, het projectnummer voor de 1100 was 928... dit zal dus inderdaad wel wat anders zijn...

Nietemin een interesante foto, was dit wellicht een opvolger voor de 1000?

Pedigreepaul zei:

Je had er wel even bij moeten zetten dat dit gaat om een herontwerp voor de achterzijde (ass lift), uit 1967. Dus dit waren geen ontwerpen voor het origineel van 1955. Ook wel logisch, want het derde zijruitje op de linkerfoto toont lijnen die we niet veel later in de GS en daarna ook in de CX terugzagen.

Grappig is dat deze achterzijde aan de nieuwe neus (met dubbele koplampen achter één glas) gekoppeld was, die al sinds 1964 van de tekentafel kwam, maar pas in 1968 in de showroom verscheen. De nieuwe achterzijde heeft het nooit gehaald.

Terug
Bovenaan