Stel dat het die was geworden....?

Rover 800 opvolger uit 1988 (uiteindelijk werd het toch een facelift)

ar18_01.jpg

ar18_02.jpg

Je kunt ook al duidelijk wat details zien die later terug zouden komen op de "75", met name de achterkant heeft er globaal wat van weg..

Bron: https://www.aronline.co.uk/blogs/2010/08/06/ar18r16-the-missing-rover/

Die Rover lijkt van de voorkant wat op de Alfa 145, of zie ik dat verkeerd?
Die C5 ziet er wel goed uit!

@Antigoon: lijkt er wat op... Dat het nog 11 jaar heeft geduurd eer die vormgeving tot werkelijkheid is gekomen!

https://www.aronline.co.uk/blogs/2010/08/08/rover-55-the-new-age-midliner/ is goed bezig deze week,

Voorstellen voor de Rover 55, ik weet nog niet echt wat ik er van vind als ik eerlijk ben... heeft wel wat weg van een te heet gewassen Chrysler 300C, maar met wat rare accenten hier en daar... Concept is uit 1997, BMW had de stekker er nog niet uit getrokken dus...

rover55_02.jpg

rover55_01.jpg

rover55_03.jpg

De neus en de achterlichten zien er raar uit. Maar de rest van de auto vind ik wel fraai. Misschien een beetje Japans, maar daar houd ik wel van.
Ik ben niet zo'n fan van de uitgezakte look van de 75.

Nu ik deze foto's een aantal dagen ken moet ik het toch even kwijt...

Deze foto's zijn uit 1997, 13 jaar oud dus en eerlijk is eerlijk... Als dit nu op de markt zou komen ziet het er nog niet ouderwets uit. (originele marktintroductie zou in 2001/2 zijn)

Sommige details vind ik niet mooi, met name het chromewerk op de spatborden voor en achter en het chroom onder op de portieren... nou nee. Ook is de neus me net iets te bol, maar het past daardoor wel weer tussen de huidige auto's die op de markt zijn.

Of de in lengte geplaatste motor zo'n goed idee was weet ik niet, maar BMW zal wel voor deze mogelijkheid gekozen hebben om het onderstel (met achterwiel aandrijving dan welliswaar) ook als BMW te gebruiken...

Jammer dat ze dit model niet doorverkocht hebben aan de nieuwe eigenaren van MG-Rover dus, want het is best een gemiste kans (mits ze die kleine details aangepast zouden hebben natuurlijk)

De proporties van dit ding kloppen namelijk gewoon...

Antigoon zei:
Voorstellen voor de Rover 55, ik weet nog niet echt wat ik er van vind als ik eerlijk ben... heeft wel wat weg van een te heet gewassen Chrysler 300C, maar met wat rare accenten hier en daar... Concept is uit 1997, BMW had de stekker er nog niet uit getrokken dus...

rover55_02.jpg

Ik denk dat ik het een mooi ontwerp vind! Zou, met wat lichte aanpassingen, nog op deze markt passen!

Ik kan me erg moeilijk voorstellen dat deze foto's van de 'Rover 55' zijn wat men zegt: een concept voor de opvolger van de 45, met een wielbasis van 2.80 m (!) maar een overall lengte korter dan die van de 75, op een moment (1997) dat die 75 nog moest worden geïntroduceerd (najaar 1998, leverbaar vanaf 1999), met allerlei details die zo 21ste eeuw zijn. Het kan gewoon niet kloppen.

---GT--- zei:
Antigoon zei:

Die vind ik zeer interessant. Op basis van een 106-onderstel is een zeer sportieve auto te maken. Deze Heuliez voegt daar ook nog eens een passende vormgeving aan toe.

Erg late reactie (ik ontdek dit topic nu pas), maar ik meen me te kunnen herinneren dat deze '106 roadster' in de AutoWeek heeft gestaan, ergens rond 1996/1997 volgens mij. Dus mocht iemand nog oude nummers bewaard hebben...

Ik ook niet zo eerlijk gezegd, het zou de concurentie qua uitrlijk zo eind jaren 80 redelijk goed de baas kunnen namelijk (kwaliteit hebben we het even niet over nu)

Als je deze vergelijkt met de toenmalige Orion, Kadett of Jetta dan...

Let ook eens op details in het dashboard zoals digitale snelheidsmeter en de schakelaars rond het stuur bijvoorbeeld, en dat houtstripje zit er netjes in, zoals het nu ook in de nieuwe XJ zit toch (alleen zit er in een Jag natuurlijk nimmer nephout itt dit...)

Iemand ooit gehoord van de austin Ant? Verder dan enkele prototypes kwam het nooit:

ant.jpeg

4682892684_377f460b18.jpg

niet heel verwonderlijk ontworpen door alec isigonis

Porsche Typ 530 (4-persoons 356)
Image6.jpg

Renault RAG66
[img=https://farm5.static.flickr.com/4043/4446588336_7397941990_z.jpg][/img]

Renault Projet H
4451868388_ed7379af2b_z.jpg

Renault Projet 118 (R6)
4445812211_26a7100abe_z.jpg

Renault Project 115 Coupé
4446585160_e6f74648cb_z.jpg

Als ik die laatste serie Renaults zie, dan vind ik weer jammer en onbegrijpelijk dat Renault geen eigen museum heeft. Die Rag ziet er wel stoer uit, maar iets teveel Citroën.

rzasa zei:
Als ik die laatste serie Renaults zie, dan vind ik weer jammer en onbegrijpelijk dat Renault geen eigen museum heeft. Die Rag ziet er wel stoer uit, maar iets teveel Citroën.

Renault heeft een museum hoor, Museum Renault aan rue des Abondances..

JP2010 zei:
rzasa zei:

Renault heeft een museum hoor, Museum Renault aan rue des Abondances.

Ben ik geweest. Dat stelt helemaal niks voor.

Die Austin Ant heb ik jaren geleden gezien in het BMIHT museum in Gaydon. Prachtig museum met veel bijzondere auto's die ik alleen uit de boeken kende, waaronder de prachtige Jaguar XJ13.

Ik zeg Ferrari 412. De koplampen, de dichte plaat tussen de lampen en dan de grille onder de bumper. En natuurlijk de kleur.

Dat was ook het eerste waar ik aan dacht, net een ferrari neus!
In welke opslag hal zijn die renault foto's gemaakt?

Ik dacht, Hueliez kennende, dan hebben ze het vast ooit tentoon gesteld (je kunt duidelijk zien dat de foto in een opslagloods van Hueliez genomen is namelijk)

en dus:

h5b.jpg

ZX%20Cabriolet%20prototype%20super%20belle.jpg

Jammer dat PSA deze auto niet afgenomen heeft, best een net ding namelijk (maar ik heb dan ook nog steeds een zwak voor de ZX, mijn eerste auto namelijk ;-)

Antigoon zei:
Jammer dat PSA deze auto niet afgenomen heeft, best een net ding namelijk (maar ik heb dan ook nog steeds een zwak voor de ZX, mijn eerste auto namelijk ;-)

Dat had economisch ook best haalbaar geweest omdat PSA ook de 306 cabriolet had. Maar juist dat was misschien ook wel de rede het niet te doen..

@Martin:

Precies, dat is ook het eerste wat ik dacht ! Ze hadden deze ZX-cabrio ook uit kunnen brengen, zonder twijfel (ziet er ook zeer productierijp uit), maar dan had dit model de 306 cabrio teveel in de weg gezeten......

Iemand met vlijtige handen op autoweek ? Zou het wel gaaf vinden als er een 306 cabrio opgeofferd zou worden voor een éénmalige ZX-variant :) Hij ziet er naar mijn idee net zo stijlvol uit als zijn broertje !!

Meike zei:
@Martin:

Precies, dat is ook het eerste wat ik dacht ! Ze hadden deze ZX-cabrio ook uit kunnen brengen, zonder twijfel (ziet er ook zeer productierijp uit), maar dan had dit model de 306 cabrio teveel in de weg gezeten......

Iemand met vlijtige handen op autoweek ? Zou het wel gaaf vinden als er een 306 cabrio opgeofferd zou worden voor een éénmalige ZX-variant :) Hij ziet er naar mijn idee net zo stijlvol uit als zijn broertje !!
Ik denk erover. Dan wordt het wel een diesel, en de deurpartij en en achtertpartij zal niet of nauwelijks aangepast worden. De neus is alleen schroefwerk. Met een Xsara moet het ook kunnen.

Meike zei:
@Martin:

Je hebt wel een heel erg unieke auto als je het voormekaar krijgt! De cabrio proto van de XM staat ook te koop! Ik vrees alleen dat je daar nooit een type goedkeuring voor gaat krijgen. Ik ga het alleen niet doen die ZX cabrio, dan zou ik liever een DS cabrio replica bouwen..

Okee verkeerd gezien, nooit van die ZX gehoord/gezien > ziet er inderdaad best wel leuk uit! (y)

Wel apart die Vauxhall Cavalier, altijd gedacht dat die van de Opel Ascona afgeleid was, maar blijkbaar is het andersom!

929V6 zei:
Wel apart die Vauxhall Cavalier, altijd gedacht dat die van de Opel Ascona afgeleid was, maar blijkbaar is het andersom!

Waar haal je die conclusie vandaan? De Opel Ascona/Manta en Vauxhall Cavalier zijn door GM ontwikkeld voor de europeese markt (door de europeese ontwerkafdelingen) Zowel de Ascona als de Cavalier werden in Antwerpen gebouwd.

Net als de Kadett/Chevette overigens. GM wilde de boel in europa geharmoniseerd hebben en niet langer 2 onafhankelijke fabrikanten met hun eigen modellijn, vandaar dat Opel en Vauxhall "samengevoegd" werden destijds. Dezelfde beweging zag je 10 jaar daarvoor ook bij Ford waar de duitse en engelse afdelingen werden samengesmolten (en de Franse afdeling aan Simca verkocht werd)

In de serie recent geschrapte modellen:

Hyundai Portico

hunpor_09_spy_1_gallery_image_large.jpg

hunpor_09_spy_2_gallery_image_large.jpg

hunpor_09_spy_3_gallery_image_large.jpg

hunpor_09_spy_4_gallery_image_large.jpg

Mercedes-Benz MLK (uiteindelijk heeft Mercedes gekozen voor de veel hoekigere GLK)

16537_1145454131920.jpg

16537_1145454004426.jpg

16537_1145454040353.jpg

16537_1145454057613.jpg

16537_1145454073887.jpg

16537_1145454092278.jpg

16537_1145454111087.jpg

Renault Espace V

DSC03586.JPG

DSC03585.JPG

Roewe 550 hatchback

3399394319.jpg