SsangYong Korando (e-Motion EV v.a. € 39.990)

Durashift

Gebruiker
^^^ nou ja.. mét standaard een warmtepomp én 1500 kg. trekgewicht.
Dat was in 2016 nou nog geen gemeengoed bij de BEV's. :T
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
https://www.youtube.com/watch?v=nh57W1CW71Q
https://www.youtube.com/watch?v=O-zPkAgNVbU

Snelladen met 50 kW volgens AW, 100 kW volgens Autofans.be. Wat is het nu?
 

Carfanatic

Gebruiker
Rutger DC zei:
https://www.youtube.com/watch?v=nh57W1CW71Q
https://www.youtube.com/watch?v=O-zPkAgNVbU

Snelladen met 50 kW volgens AW, 100 kW volgens Autofans.be. Wat is het nu?

Zelfs Ssangyong heeft het over 50kw

https://imgur.com/a/AqTuiYz
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Ik heb sympathie voor de automobiele underdogs, maar dit wordt weer een moeilijk verhaal denk ik. Ruim, van goede kwaliteit, lange garantietermijn, prima rijdend, royaal trekgewicht: ja. De actieradius is nog tot daar aan toe, maar qua laadsnelheden schiet de auto dus tekort en de prijzen zijn onvoldoende concurrerend voor een SsangYong, een merk met een geringe naamsbekendheid. We zien dat de Seres 3 en Aiways U5 een zieltogend bestaan leiden. Waarom zou de Korando het beter doen?
 

Durashift

Gebruiker
^^ Het is Koreaanse kwaliteit. Geen Chinees prul ;)

Traditioneel gelijnd, wellicht goed voor de traditionele koper die wat geld te besteden heeft en vertrouwen heeft in de (weinige) lokale dealers?

Daarnaast is het vooral de vraag in de praktijk hoelang die 50 kW geslurpt wordt door het batterij management systeem.

Van de voertuigen die met grote vermogens laden is toch ook wel bekend dat die grotere vermogens niet heel lang volgehouden wordt bij het laden. Dus, wát heb je daar dan aan?
 

MCW

Actieve Gebruiker
Ik heb sympathie voor de automobiele underdogs

Ik merk het. Hoop posts over deze auto waar niemand wat om geeft :) Het wordt gewoon weer een flop. Doet SY het überhaupt ergens goed buiten Z-Korea om?
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Ik vul slechts het marketingvacuüm (vrij naar Marco B.) dat SsangYong Nederland laat liggen. Ik weet niet of ik nu de 0,75 potentiële koper die dit topic heeft gezien nu enthousiasmeer of afschrik, maar dat doet er niet toe. Er zijn meer ramptoeristen vaste gasten die dit topic weten te vinden.

In België zullen dit jaar ongeveer 1.000 SsangYongs worden verkocht, dus dat is niet slecht. Maar SsangYong heeft toch onvoldoende geïnvesteerd in exportmarkten, dat pakken diverse Chinese autofabrikanten beter aan. Chery exporteert (dus buiten China) dit jaar ongeveer twee keer zoveel auto's als de totale afzet van SsangYong (mondiaal dus inclusief Zuid-Korea).
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Ik zit vast in het Korando-algoritme:
https://www.youtube.com/watch?v=PbtRFOslAJY

Nog een Nederlandse rijtest: https://www.autozine.nl/ssangyong/korando/autotest

29454.jpg


+ Nette prijs
+ Ruim en praktisch
+ Vlot, stil en uitstootvrij

- Traag opladen (DC en AC)
- Niet beschikbaar met vierwielaandrijving
- Onhandige / gevaarlijke locatie laad-aansluiting

Nederlandse prijzen:
Bronze € 39.990,-
Platinum € 42.990,-
Titanium € 46.590,-
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
hyundai-ioniq-5-mg-marvel-r-ssangyong-korando-e-motion-vergleichstest-01.jpg


mg-marvel-hyundai-ioniq-5-ssangyoung-kora-02.jpg


1. Hyundai Ioniq 58 kWh 3165 punten
2. SsangYong Korando e-Motion 3140 punten
3. MG Marvel R 2983 punten

Volgens Autozeitung hebben de Koreanen meer binnenruimte en een betere bouwkwaliteit dan de MG en dringen rijgeluiden minder door in het interieur.

De Korando heeft het meest vertrouwenwekkende rijgedrag en biedt het meeste comfort, de MG het minste.

De motor/versnellingsbak van de Hyundai krijgt de meeste punten, vooral doordat de complexe versnellingsbak van de MG minder natuurlijk aanvoelt/lineair dan die van de Koreanen, anders had de MG daar de meeste punten behaald. De MG is wel het snelst (hoogste topsnelheid), bij de Koreanen is de maximumsnelheid begrensd.

De SsangYong heeft de beste rijdynamiek, die reageert het beste in grenssituaties en heeft de beste remmen.

De Hyundai laadt met afstand het snelst, al stellen de MG (90 kW) en SsangYong (80 kW) niet teleur op het vlak van snelladen met constante laadcurves.

Complete vergelijkingstest: https://www.autozeitung.de/hyundai-ioniq-5-mg-marvel-r-ssang-yong-korando-e-motion-vergleichstest-202582.html

Verrassende uitslag wel. In Nederland is het niet zo'n hardloper: 13 stuks in 2022. :LOL: Dat moet toch (veel) beter kunnen.
 

Durashift

Gebruiker
Als ze voorraad hebben.. dan nu de slag slaan met de aanstaande opening van de subsidiepot, denk ik ook.
Maar ja.. wáár zitten de dealers? Ik zie ze niet in het straatbeeld, eerlijk gezegd.
 

Wouter82

Moderator

Ik vind 13 stuks nog best veel. Zijn dat ook echt particuliere aankopen of zijn het dealerdemo's e.d.?
 

Durashift

Gebruiker
Misschien helpt dadelijk de nieuwe naam voor SsangYong de verkopen?

Als de aandeelhouders tijdens de vergadering in maart a.s. hun akkoord geven, dan gaat SsangYong voortaan KG (mobility) heten.. :confused: :p

Automotive-online.nl zei:
(..)
Het Koreaanse automerk Ssangyong wordt omgedoopt tot KG Mobility, in lijn met de nieuwe eigenaar KG Group. “De naam Ssangyong Motor heeft veel goede herinneringen maar heeft ook een pijnlijk imago”, aldus ceo Kwak Jae-Sun van KG Group tijdens een event voor de Koreaanse auto-industrie in Seoul.

“Van nu af aan zullen alle Ssangyong auto’s in de wereld onder de naam KG komen. Maar ook met die naamsverandering verandert de geschiedenis van Ssangyong Motor niet en zal de autofabrikant dezelfde condities hebben”, aldus de ceo die sprak van ‘een buitengewoon moeilijke beslissing’. Hij moet echter wel wachten op de aandeelhoudersvergadering van de KG Group in maart die de naamswijziging formeel moet goedkeuren. (..)

https://www.automotive-online.nl/kennisbank/brancherapporten/kb-internationaal/2023/01/06/ssangyong-krijgt-om-pijnlijk-imago-nieuwe-naam/
 
Bovenaan