Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Spyker NV, het bedrijf dat jarenlang luxe sportwagens bouwde, is failliet. Van de afgelopen herfst met veel bombarie aangekondigde plannen om de autobouwer uit de as te laten herrijzen, is voorlopig niets terechtgekomen.
Het faillissement van Spyker NV is de derde in een reeks van bankroete vennootschappen rond de ooit beruchte sportwagenbouwer van ondernemer Victor Muller. Eerder gingen dochterbedrijven Spyker Events en Spyker Services al failliet.
Toekomstplannen
Met het nieuwste bankroet komt er niet per se een einde aan het bestaan van het bedrijf. Muller liet eerder tegenover RTL Z weten dat de activiteiten zijn overgeheveld naar een Engelse vennootschap. Daarmee zou de onderneming uit de as kunnen herrijzen. In augustus kondigde Muller aan dat Spyker dankzij de investering van tientallen miljoenen van Russische investeerders opnieuw sportwagens kon gaan bouwen. Daarbij werd zelfs gesproken van een showroom in Monaco en een eigen raceteam.
Geen geld
Vooralsnog blijkt daarvan helemaal niets terecht te zijn gekomen. Muller laat telefonisch weten dat Spyker de destijds toegezegde miljoenen toch niet heeft ontvangen.
"Dat geld is niet gekomen. Het is niet gelopen zoals ik had afgesproken. Anders hadden we nu een leuker gesprek gevoerd." De ondernemer bevestigt eveneens dat als gevolg van het geldgebrek alle activiteiten stilliggen.
Faillissement
Door het uitblijven van de miljoeneninvesteringen wist Muller zelfs niet de 52.000 euro op te hoesten, die hij zou betalen aan curator Willem Jan van Andel van de failliete dochter Spyker Events. Na jarenlang met beloftes van Muller aan het lijntje te zijn gehouden, vroeg Van Andel uiteindelijk het faillissement aan van Spyker NV.
Dat nieuwe faillissement moet worden afgewikkeld door curator Dennis Steffens, die geen onbekende van de autobouwer is. Steffens is ook curator van Spyker Services, dat begin vorig jaar op de fles ging. Ook in dat faillissement deed Muller talloze beloftes om schuldeisers schadeloos te stellen.
Niet voorbij
In zijn toelichting benadrukt Muller dat het failliete Spyker NV een 'lege huls' is, maar het faillissement desalniettemin te betreuren.
"Ik had enorm gehoopt dit te kunnen afwenden. Het is het allerlaatste dat ik wilde. Maar curator Van Andel had geen geduld meer. Dat kan ik me ook wel voorstellen. Aan de andere kant; hij heeft al twee jaar gewacht. Ik zie dus niet in waarom hij niet nog een week extra kon wachten."
Hoewel de aangekondigde miljoenenfinanciering niet rondkwam en de activiteiten van Spyker stilliggen, zegt de immer optimistische Muller niet op te geven. "Ik laat me hierdoor niet uit het veld slaan. Ik acht de kans dat er alsnog een investering in Spyker komt heel groot. It ain’t over till the fat lady sings."
Moderator
https://www.ad.nl/auto/merkrechten-spyker-te-koop-na-faillissement~aea6a6ac/Merkrechten Spyker te koop na faillissement
Het net lijkt zich nu echt te sluiten rondom de op sterven na dode ondernemingen van Victor Muller. De topman komt niet meer met geld over de brug en dus wordt de verkoop van de merkrechten van Spyker voorbereid.
RTL Nieuws zei:Vriend van Poetin blaast raceautomerk Spyker nieuw leven in
Het begin dit jaar failliet verklaarde luxesportwagenmerk Spyker maakt alsnog een doorstart. De Russische miljardair Boris Rotenberg, een goede bekende van de Russische president Vladimir Poetin, en zijn zakenpartner Michail Pessis hebben daarover een akkoord bereikt met Spyker-baas Victor Muller.
[...]
Curator Spyker: topman Muller blijft beloven, maar betaalt niet
Er komt maar geen einde aan de klucht rond het bankroet van sportwagenbouwer Spyker. Topman Victor Muller belooft al jaren schuldeisers van de failliete Spyker-bedrijven schadeloos te stellen, maar heeft dat nog steeds niet gedaan.
Dat blijkt uit het nieuwste faillissementsverslag van Spyker NV. Daarin schrijft curator Dennis Steffens dat hij de toegezegde anderhalf miljoen euro nog steeds niet heeft ontvangen.
Geen betaling
"Sinds januari heeft de curator de Spyker vennootschappen en de heer Muller herhaaldelijk verzocht om de voor de akkoorden benodigde en overeengekomen bedragen op de derdengeldenrekening te storten", aldus het verslag.
"Hoewel steeds toezeggingen worden gedaan, heeft geen enkele betaling plaatsgevonden. De curator is dan ook doende de verkoop van de merkenrechten zo spoedig mogelijk op te starten."
Geen wedergeboorte
Na het faillissement van Spyker NV begin vorig jaar, sloot curator Steffens een akkoord met oprichter Victor Muller over de schadeloosstelling van de schuldeisers van het bedrijf. Maar Muller kwam niet over de brug.
Afgelopen jaar kondigde Steffens vaker aan de merkrechten en de intellectuele eigendomsrechten van Spyker te verkopen, als alternatieve manier om geld voor de schuldeisers te genereren. Tot dusverre bleef de verkoop echter uit, omdat oprichter Muller steeds nieuwe beloftes deed.
Eind vorig jaar kondigde de ondernemer zelfs voor de tweede keer een wedergeboorte van de sportwagenbouwer aan, met hulp van een paar puissant rijke Russen. Van die plannen werd evenmin meer iets vernomen.
Aan het lijntje
Ook in het faillissementen van de marketing- en onderhoudsdochters Spyker Events en Spyker Services, die failliet gingen in respectievelijk 2014 en 2020, werden de curatoren jarenlang door Muller aan het lijntje gehouden.
Dat leidde ertoe dat curator Willem Jan van Andel van Spyker Events uiteindelijk het faillissement van Spyker NV aanvroeg. Afgelopen maart schreef Van Andel in zijn laatste faillissementsverslag dat hij nog steeds in afwachting is van een uitkering.
Wouter82 zei:Wat een vreselijke kleuter is die Muller toch.
Dat lijkt me, gelet op bepaalde recente ontwikkelingen, niet zo verrassend...RTL Nieuws zei:Eind vorig jaar kondigde de ondernemer zelfs voor de tweede keer een wedergeboorte van de sportwagenbouwer aan, met hulp van een paar puissant rijke Russen. Van die plannen werd evenmin meer iets vernomen.
RTL Nieuws zei:Curator verkoopt nu merkrechten
Wanbetaling bij failliete sportwagenbouwer Spyker blijft voortduren
Aangepast: 18 oktober 2022 16:10
De Spyker-saga blijft voortduren. Ondanks talloze toezeggingen van Spyker-topman Victor Muller om 1,5 miljoen euro aan schuldeisers te betalen, zit curator Dennis Steffens van de failliete sportwagenbouwer nog steeds te wachten op de centen. "De grens is bereikt."
[...]
Dakloos zei:Jammer dat het zo is verlopen. Het gaat niet eens om een extreem groot bedrag.
Mooi nieuws voor Saab-fans en voor de mensen in Trollhättan. Daar waar ooit Saabs van de band liepen, zal waarschijnlijk binnenkort weer een auto gebouwd worden die nog deels voortkomt uit de erfenis van het Zweedse merk. De veelbelovende elektrische Emily GT gaat mogelijk toch in productie.
DE REÏNCARNATIE VAN SAAB: 'INVESTEERDER ZWENGELT PRODUCTIE AAN'![]()
Afgelopen voorjaar maakten we virtueel kennis met de NEVS Emily GT. Een auto die we omschreven als een 'doodgeboren Saab-kindje', omdat het een creatie van het uit de resten van Saab ontstane merk NEVS is. Dat niet alleen; de Emily GT heeft zelfs wat uiterlijke Saab-trekjes en zou je met een beetje fantasie kunnen zien als een moderne opvolger van Saabs laatste geheel nieuwe productiemodel, de 9-5 NG. De Emily GT is een vierdeurs EV met een minstens 490 pk sterke aandrijflijn en een 170-kWh accupakket, goed voor 1.000 km rijbereik.
Net als National Electric Vehicle Sweden (NEVS) zelf leek de Emily GT nooit veel verder te komen dan een interessant idee. NEVS' moederbedrijf is het Chinese Evergrande en zoals je misschien wel weet heeft dat bedrijf betere tijden gekend. Dat niet alleen; NEVS zit nu in wat het zelf een 'winterslaap' noemt, in de hoop dat er een investeerder opstaat die er verder mee wil. Dat is nu het geval, zo meldt de Zweedse tak van Auto, Motor und Sport.
Het is nog niet duidelijk wie de investeerder is, maar er is een intentieverklaring getekend en het doel zou zijn om in Trollhättan weer auto's te gaan bouwen. De Emily GT is het gedoodverfde eerste model dat er dan van de band kan gaan rollen, al is nog wel even de vraag onder welke merk- en modelnaam. Het gaat om een Europese investeerder, zo meldt Auto, Motor und Sport. Ook het PONS geheten (conceptuele) autodeelprogramma van NEVS is door die investeerder overgenomen. In 2020 toonde NEVS al een autonoom studiemodel voor PONS.