Spot van het Jaar 2021 | Stemmen maar!

Escher

Wegverkenner
[size=x-large]Spot van het Jaar 2021![/size]​

[size=small]Onderstaande tekst zal bekend voorkomen, het is afgezien van enkele geactualiseerde punten immers dezelfde als die van voorgaande jaren (met dank aan PeterO)[/size]

Dat er nog vele bijzondere auto's rondrijden op onze wegen bewijst het topic Wat zag jij voor bijzonders vandaag. In dit topic delen autoliefhebbers op meer of minder regelmatige basis hun vondsten met anderen, ook dit jaar leverde dat per week weer bijna een pagina vol met spots en reacties op.

Wat zag jij voor bijzonders in 2021?
Al sinds 2011 is het een traditie om de mooiste spots van het jaar te kiezen en dat leverde ieder jaar weer een arsenaal aan fantastische spots op, het beste van het beste verzameld. Of je nu drie of drie miljoen auto's hebt gespot in 2021, doe vooral mee!

Dit zijn de winnaars van de afgelopen jaren:

Spot van het Jaar 2011: XBXG - Volkswagen Scirocco (1975)

Spot van het Jaar 2012: Niels. - Saab 900 Safari (1981)

Spot van het Jaar 2013: Niels. - Opel Rekord E1 Caravan 21D (1978)

Spot van het Jaar 2014: Baur - DAF 750 (1963)

Spot van het Jaar 2015: D-C - Hansa 1100 Coupé (1960)

Spot van het Jaar 2016: Pjötr - Talbot 1510 1.6 GLS (1982)

Spot van het Jaar 2017: Astrawez - Datsun Laurel 200L (1978)

Spot van het jaar 2018: MWH - Fiat 131 Mirafiori S 1300 (1977)

Spot van het jaar 2019: Astrawez- Simca 1501 Tourist Special

48347344511_e7b559b0af_c.jpg

Spot van het jaar 2020: D oh- Rover 3500 'Estoura' by FLM Panelcraft

50444148118_667a6b6d5c_z.jpg

Iedere forummer mag maximaal TWEE foto's inzenden van zijn of haar mooiste spots. Je kunt de foto's posten onder vermelding van: naam inzender, type auto, het bouwjaar, en eventueel de plaats waar je hem gespot hebt. Daarnaast krijg je ca. 50 woorden om jouw spot aan te prijzen, door bijvoorbeeld te zeggen dat de auto van de koning was, van de eerste eigenaar, geheel origineel is of juist geheel verpest (bijvoorbeeld door foute tuning o.i.d.).

Inzenden kan tot en met zaterdag 8 januari 2022, 20:00 uur. Daarna kan men tot en met woensdag 12 januari 2022, 20:00 uur stemmen door een top 5 te posten. De eerste plaats krijgt 5 punten, de tweede plaats 4, de derde 3 punten, de vierde 2 punten en de vijfde plaats 1 punt. Zo zal er uiteindelijk een lijst ontstaan met bovenaan De Spot(ter) van het Jaar! Je kan dus als topspotter twee keer in de top vijf belanden.

Verder kun je je stem motiveren, dit is niet verplicht, maar wordt ongetwijfeld gewaardeerd. Verder kun je nog een heleboel eervolle vermeldingen erbij zetten om je schuldgevoel in te lossen voor de spotters die geen punten hebben gekregen, om een wit voetje te halen of gewoon omdat je dit aardig lijkt, maar ook dat is niet verplicht: buiten de top vijf blijft alles puntloos.

Je stem top vijf kan er bijvoorbeeld zo uitzien:

1. Piet - Mitsubishi Outlander PHEV
2. Klaas - Volkswagen Golf
3. Maria - Fiat Panda
4. Hein - Lamborghini Diablo
5. Frans - Yue Loong Feeling

Ik interpreteer dan dat Piet bij jou op de eerste plaats is beland en de vijf punten krijgt, gelieve dus duidelijk te maken of je het over positie of punten hebt.

Om alle deelnemers aan te moedigen om hun stem uit te brengen, krijgen de stemmende deelnemers aan de competitie 5 bonuspunten bovenop de uitslag! Uiteraard hoef je geen deelnemer te zijn om te kunnen stemmen, dus stem vooral mee!

De regels:
- de foto is in 2021 gemaakt
- maximaal TWEE foto's per forummer.*

- maximale grootte van de foto: 800*600 pixels
- het moet een foto zijn die je ZELF gemaakt hebt!
- de gefotografeerde auto moet in Nederland of België (uitgezonderd de parkeerplaats van het circuit van Spa-Francorchamps) gespot zijn. Dat is niet altijd te controleren maar moet tenminste wel aannemelijk zijn.
- de auto mag niet zijn gefotografeerd bij een handelaar of op een evenement, tenzij op de parkeerplaats.
- je kunt niet op jezelf stemmen

Wat valt er dan eigenlijk te winnen, naast de eeuwige roem?
-Je mag als winnaar een heel jaar "spotter van 2021" achter je nickname plaatsen maar dat is niet verplicht!
-De tweede prijs is een spot naar keuze die je op je eigen kleurenprinter mag uitprinten.
-De derde prijs is 'een enorm gevoel van opluchting dat je net geen vierde bent geworden.

Alle prijzen zijn echter niet inwisselbaar in geld, knikkers, diensten of wat dan ook.

Succes allemaal!

[size=x-small]Nogmaals dank aan Astrawez voor de spelregels[/size] :)

Ik zal eens aftrappen.

1. Wanderer W24 1938 - 17 april 2021

Volgens de RDW het enige exemplaar van dit type op Nederlands kenteken, maar ook andere modellen van dit merk kom je zelfs op evenementen (voor zover nog georganiseerd, maar ook voorheen niet) zelden tegen in ons land.

2. Ford Corsair 1968 - 5 september 2021

De eerste zondag van september was een mooie dag om een lange fietstocht te maken. Nét voorbij de Belgische grens spotte ik deze zeldzame (in Engeland gebouwde, en in dit geval ook rechtsgestuurde) Ford Corsair, een model dat ik nog nooit "in het wild" gezien had.

2021 is alweer bijna voorbij. Ondanks dat ik niet veel met mijn spiegelreflexcamera op pad ben geweest, heb ik toch weer aardig wat vast kunnen leggen. De meeste spots heb ik echter gedaan tijdens mijn werk als vrachtwagenchauffeur met mijn compactcamera.

Voor mijn eerste inzending heb ik gekozen voor een niet alledaagse verschijning. Zelfs toen hij nieuw was zag je ze nauwelijks.
Het is een Sunbeam Sceptre uit 1975. De huidige eigenaar stuurt er al sinds 1992 in en houdt hem zo te zien keurig bij. Dat is nog eens duurzaamheid!

Ik had voor mijn tweede inzending al meerdere auto's geselecteerd, totdat ik deze zag. Toen wist ik het zeker. Het gaat om een Opel Kadett E1 GT uit 1986.
Op een dag reed ik vanuit de zwemles van mn zoontje terug naar huis. Op de A2 zag ik hem in de verte al rijden. Hij reed niet hard, dus ik was er zo bij. Toen ik er eenmaal naast reed zag ik een man op leeftijd (78 jaar) achter het stuur zitten. Ik claxonneerde even en stak m'n duim omhoog als blijk van waardering. Toen ik even verderop de afslag nam, zag ik dat hij een stukje achter mij dezelfde afslag nam. Toen hij bij de twee daarop volgende stoplichten ook nog eens dezelfde kant als ik op ging, besloot ik bij de eerstvolgende rotonde een extra rondje te maken en er even achteraan te rijden. De rit stopte bij een rij garageboxen op circa 2 kilometer van mijn huis. Eenmaal daar sprak ik de man aan en complimenteerde hem met zijn prachtige Kadett. Tijdens de rit had ik stiekem al even het kenteken nagetrokken en zag zodoende dat de auto nog van de eerste eigenaar is! Het klopte inderdaad, de man had de auto in '86 nieuw gekocht! Ik heb ruim een uur met de man over zijn (en mijn) auto('s) gepraat, en we hebben zelfs telefoonnummers uitgewisseld. En hij is nu zelfs vrienden met me op Facebook. Hoe leuk! Met de foto's die ik had gemaakt was hij ook erg blij. Enfin, genoeg gekletst, hier de foto. :)

Mijn inzendingen. Een mager jaar qua spots, maar zeker nog twee leuke inzendingen gevonden.

1. Subaru Mini Jumbo
Hallo Mini Jumbo! Wat een geweldig leuk karretje! Hopelijk krijgt hij nog wat aandacht de komende tijd, dat verdient hij. Het is de oudste Mini Jumbo van Nederland met een geldige APK.

Subaru Mini Jumbo de Luxe
(achterkant: https://flic.kr/p/2mFyV2A)

2. Daf 66 coupé

Niet super zeldzaam, maar ik werd spontaan verliefd op deze stoere Daf op zijn stalen wielen. Zonder overbodige opsmuk, gewoon een (h)eerlijk ding.

Daf 66 coupé
(achterkant: https://flic.kr/p/2miA9C3)

Och, ik spot eigenlijk niet tot nauwelijks. Mijn Spot van het Jaar is dan ook al snel deze origineel Nederlands geleverde '79 Lancer.

1. Mitsubishi Lancer 1979 (gespot: 12 december 2021)
P1055794.jpg

En omdat twee foto's zijn toegestaan mag de eveneens nieuw in ons land geleverde Honda Civic ('77), die ernaast stond, ook meedoen.

2. Honda Civic 1977 (gespot: 12 december 2021)
P1055795.jpg

Mijn spot van het jaar is deze ONK Lancia Beta Montecarlo uit 1978 die ik spotte in Voorburg. Ik had ca 10 foto's gemaakt met 2 verschillende telefoons, en deze was mijn favoriet (onverwacht, omdat de foto van de schaduwzijde is), omdat hij zo wat langgerekter en platter oogt dan hij werkelijk is en de kleur mooi uitkomt.

Mijn tweede is deze Volkswagen 14D kampeerwagen uit 1983 die ik spotte in Sassenheim, gewoon omdat het zo'n bizarre creatie is.

Dit wordt weer leuk, wat een bijzondere voertuigen rijden er toch nog rond. Ik zal net als D'oh nog een samenvatting van mijn jaar in het WZJVBV-topic plaatsen, maar ik heb eerst gefilterd tot ik er twee over hield:

Deze Viva HC Estate stond ineens in mijn straat toen ik thuis kwam na werk. Reden om direct met mijn camera weer naar buiten te lopen. Extra leuk: De Dinitrol-sticker op de ruit die waarschijnlijk de reden aangeeft dat dit exemplaar nog bestaat.

Vauxhall Viva HC 1256cc estate 1974 (04-AR-89) by MilanWH, on Flickr

Een persoonlijke favoriet, een Franse besteller in zeldzame vorm, namelijk niet af-fabriek gemaakt maar wel bekend. De 205 Multi. Dit exemplaar is van een bestuurslid van de 205-club kwam ik later achter, die werkt op hetzelfde bedrijventerrein als ik.

Peugeot 205 Multi 1.1 XA 1987 (BV-74-NJ) by MilanWH, on Flickr

Dat wordt straks weer lastig kiezen, je ziet ook dat we allemaal een beetje dezelfde type auto's leuk vinden.

Dit jaar heb ik in kwantitatief opzicht veel meer gespot dan vorig jaar, gevoelsmatig valt het in kwalitatief opzicht allemaal wel weer mee (of tegen). Maar dat is misschien omdat het gras al gauw groener lijkt bij de buren. Of omdat ik de lat minder hoog leg dan anderen, waardoor de mindere spots het zicht vertroebelen. :)

1. Austin A60 Cambridge (1964)
Ik zag dit jaar in twee maanden tijd een Austin Cambridge en Westminster, waar ik nooit eerder een van de BMC Farina's in het wild had gespot. De Cambridge vond ik erg leuk, want origineel Nederlands, in hartje Leiden en met een ladder op het dak. Dat doet de indruk wekken dat de auto zo uit een beeldbankfoto van begin jaren zeventig is weggereden.

2. Mazda T3500 (1986)
Mijn tweede inzending is van een geheel andere orde. Een inmiddels knap zeldzame zware bestelauto/lichte vrachtauto, want dit soort auto's zullen veelal zijn geëxporteerd. De auto was op moment van fotograferen nog van de eerste eigenaar, kraanverhuurbedrijf van Marwijk. Op de website lees ik dat het om een familiebedrijf gaat, dat sinds 1941 bestaat en sinds 1960 in de autoberging zit. Ik zag 'm voor de deur van het bedrijf.

Ik ga dit jaar voor twee '70s-klassiekers, telkens gespot in slecht (regen)weer op een locatie waar ik ze zeker niet verwachtte.

Fiat 130 Coupé

svhj20211.png

Deze strak gelijnde Italiaan zag ik helemaal in het begin van 2021. Schemer, regen en een koele industriële achtergrond geven misschien niet de mooiste sfeer, maar het model zelf maakt m.i. veel goed.

---
Mitsubishi Galant Sigma

svhj20212.png

Afgelopen november stond deze schitterende '70s Mitsubishi op de parking van de lokale Aldi-supermarkt. Opnieuw geen ideale foto-omstandigheden of achtergrond, maar wel mijn eigen favoriet van het jaar.

Je hebt gelijk en eigenlijk weet ik dat ook donders goed. Op één of andere manier zat Galant in mijn hoofd, gisteravond.

929V6 zei:
De eerste zondag van september was een mooie dag om een lange fietstocht te maken. Nét voorbij de Belgische grens spotte ik deze zeldzame (in Engeland gebouwde, en in dit geval ook rechtsgestuurde) Ford Corsair, een model dat ik nog nooit "in het wild" gezien had.
Kijk nou eens :)
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/ford/m1789743660-ford-corsair-1-7-v4-deluxe-1966-apk-vrij-wegenbel-vrij

Matra M530A
Tussen de miezerbuien door op een woensdagmiddag in januari verwacht ik veel, maar deze origineel Nederlandse Matra bij een galerijflat voor de deur verraste mij. Zelden heb ik na een rondje om een auto nog steeds de RDW nodig om zeker te weten wat het is.

Dacia 1300
Vanuit de auto meende ik begin april een roestige R12 te zien, hartstikke leuk! Toen de kentekencheck zei dat het niet dat was, maar een van de twee stuks Dacia 1300 in het land, besloot ik nog dezelfde week even twintig kilometer op en neer te fietsen voor een foto.

Mijn inzendingen:

1. Lancia Gamma van 1982.

In April even uit te toeren geweest en een kijkje genomen in Hindeloopen, daar kwam ik deze auto tegen, van een afstandje dacht ik eerst een Citroen CX te zien, maar toen ik dichterbij kwam bleek het een auto te zijn die veel bijzonderder en zeldzamer is, een Lancia Gamma van 1982:

2. Seat Malaga van 1987.

Deze auto in mei in Sneek gespot, kon me niet herinneren wanneer ik er 1 voor het laatst gezien had, een Seat Malaga van 1987:

Mijn eerste inzending voor dit jaar is een echte politie-Porsche. Geen replica o.i.d., want dit was 'm in de jaren '80 (klik).

Mijn tweede inzending is een auto die zó zeldzaam is, dat ik er nog nooit een in het echt had gezien: de Fiat Argenta. En dan blijkt het ook nog eens een origineel Nederlands exemplaar te zijn.

Deze zomer spotte ik een ONK BMW Z8. De foto is jammer genoeg van matige kwaliteit, gekiekt door een vies autoraam. Maar omdat ik het een enorm gaaf model vind, is dit toch mijn spot van het jaar :cool:

2IM1Igu.jpeg

Wat een geweldige inzendingen alweer! Dat wordt moeilijk kiezen straks.

hier mijn twee inzendingen allebei van auto's die vroeger heel normaal waren maar nu onvindbaar;

Een Fiat 127 4-deurs (eigenlijk een Seat 127, je ziet het kleine, zwarte Seat embleem nog op de linker voordeur onderaan)

53-MA-51 by CitroenAZU, on Flickr

De tweede is een Toyota Corolla uit 1981, nog steeds bij de eerste eigenaar en dat vond ik ook wel bijzonder.
Zeker omdat al deze modellen vrijwel allemaal al gesloopt of geëxporteerd zijn.

GS-10-LB by CitroenAZU, on Flickr

Daar waar ik vorige jaren een aantal foto's moest wegstrepen, was ik er dit keer redelijk vlot uit. En beide voertuigen behoren tot de zeldzame carrosserie-variant "Landaulet".

Maybach 62S Landaulet
Op 12 oktober was ik op pad van Leiden naar Rotterdam. En nu zie ik wel vaker een Maybach, maar ééntje met een stoffen dak? Het is me niet helemaal duidelijk hoeveel er nu geproduceerd zijn, maar er is er maar één nieuw verkocht in NL. En die is nog immer bij dezelfde eigenaar.
51582101980_1534bd5424_c.jpg

Cadillac 75 Landaulet Limousine
Nog geen twee weken geleden zakte ik weer af van Zwolle naar huis. Op de A73 zie ik in de schemer iets wat een paardentrailer lijkt te zijn, maar dan wel gigantisch. Eenmaal dichterbij zie ik pas dat dit een lel van een auto is. Met een "origineel" Nederlands kenteken nog wel. Achter het stuur een oudere man, welke nogal fragiel afsteekt tegenover de wagen welke hij bestuurt.
51759999895_e2e7b7851f_c.jpg

Gr Jeroen

Het valt me trouwens op dat alle foto's in de startpost Flickr-links zijn behalve de laatste 2. Die zijn dus niet klikbaar, terwijl ze wel op Flickr staan. Als dat niet opzettelijk is gedaan, wellicht kunnen die vervangen worden door de links? Deze links dus:

https://flic.kr/p/2gEhM8n

https://flic.kr/p/2jRzrMG

Mijn eerste inzending is deze Bristol Brigand (Type 603 S3) die ik na een fietstochtje in juli vlakbij huis plotseling tegenkwam. Het merk Bristol kende ik wel maar dit model totaal niet. Wat ik begreep is dat de Brigand een 'snellere' versie is van de Bristol Brittania.

De volgende auto kwam ik eind maart tegen in Zandvoort. Nee, geen Opel maar een linksgestuurde Vauxhall! Ik had er tot die tijd nog nooit een weten te spotten en begreep dat de Vauxhall-versie redelijk zeldzaam is. In ieder geval veel zeldzamer dan het Opel-broertje.

Ik ben eigenlijk helemaal niet actief geweest in het WZJVBV-topic dit jaar. Echter, met spotten ben ik wel gewoon doorgegaan. Hierbij 2 van mijn favorieten van het afgelopen jaar.

1 - Wat als Citroen in de jaren '80 met een nieuwe Mehari zou komen? Camperbouwer Teilhol durfde het wel aan en kwam met de Tagora, sterk leunend op Citroen techniek.

1987 Teilhol Tangara

2- Vroeger waarschijnlijk een stuk minder zeldzaam maar daarom juist zo leuk dat hij nu nog bestaat en wordt gebruikt! Want wanneer zag jij voor het laatst een 323 estate van deze generatie?

1979 Mazda 323 Estate

Er zijn al een heleboel prachtige inzendingen binnen, maar laat dit je er niet van weerhouden om zelf deel te nemen! Dit kan nog tot morgenavond (8/1), 20u!

Ik was Spot van het Jaar bijna vergeten, gelukkig attendeerde Rutger me. Leuke inzendingen al!

Spot 1:

Honda Accord 3deurs, uit 1983. Ik heb deze foto in maart gemaakt, tijdens een zondagswandeling. Destijds was ie nog bij de eigenaar die deze auto had sinds 1987. Half mei is de auto van eigenaar verwisseld.

Spot 2:

Renault 18 GTD uit 1981. En van de weinige keren dat er een event was, nouja een rommelmarkt. Het is dan altijd traditie om dan om na 12uur (want dan is het afgelopen) te lunchen bij de snackbar in Oosterwolde. Op dit plekje heb ik eens een andere Renault gezien, dus sindsdien rij ik stapvoets, gelukkig heeft de Getz ABS en zo zag ik ineens deze R18. Misschien niet in de meest mooie staat, maar een R18... Lang geleden dat ik er eentje zag!

1. Deze prachtige Toyota Crown 2600 De Luxe uit 1978:

51624236277_519653327b_c.jpg

2. Een andere bijzondere grote Aziaat, maar wat moderner. Hyundai Centennial VS450, aangetroffen in Amersfoort:

51219017345_ec0cc46ac2_c.jpg

Gewoon Dirk zei:
Camperbouwer Teilhol durfde het wel aan en kwam met de Tagora, sterk leunend op Citroen techniek.

Tangara, de Tagora is van die andere Franse fabrikant beginnende met een T:T

Mijn top 5 was erg moeilijk kiezen met zoveel topspots, maar ik kwam uiteindelijk uit op het volgende:

1. D oh - Bristol Brigand (5 punten)
2. Escher - Mitsubishi Galant (4 punten)
3. JFR - Lancia Gamma (3 punten)
4. Elco - Mitsubishi Lancer (2 punten)
5. D Elzinga - Toyota Crown (1 punt)

Wat een mooie inzendingen weer, en dan is het weer moeilijk kiezen...

1. Baur - Cadillac 75 Landaulet Limousine: deze steekt er voor mij toch wel letterlijk met kop en schouders bovenuit. Toch al een bizarre auto om zomaar op de snelweg te zien rijden, en dan ook nog in deze schemerachtige omstandigheden én origineel Nederlands geeft de foto bijna iets magisch.
2. XBXG - Fiat Argenta: een auto die ik me nog goed herinner uit mijn jeugd maar die ik volgens mij deze eeuw niet meer heb gezien.
3. RutgerDC - Mazda T3500: heel mooie spot die je ook helemaal terug in de tijd brengt.
4. Astrawez - Sunbeam Sceptre: ik kan me niet heugen er in Nederland zelf ooit eentje gespot te hebben of überhaupt een van de andere Arrow-varianten.
5. Gewoon Dirk - Mazda 323 Estate: ik ken dit exemplaar, maar erg leuk om hem in het wild te spotten en goed op de foto gezet!

Eervolle vermeldingen (en daarmee doe ik de onvermelden wellicht tekort, alle spots zijn mooi en bijzonder!):
Astrawez - Opel Kadett GT: erg leuk verhaal en leuk dat je er zo weer een contact in de Opel-liefhebberswereld bij hebt! (y)
rzasa - Subaru Mini Jumbo: heb deze al regelmatig voorbij zien komen op Facebook, ik hoop ook dat hij nu goed terechtkomt. Het is niet alleen de oudste Mini Jumbo maar volgens mij ook de enige pre-facelift (met de ronde koplampen).
Elco - Mitsubishi Lancer: zeldzaam model en leuk om er nog eentje helemaal origineel te zien. Meestal gaat er al gauw op zijn minst een set sportvelgen onder of zo.
louisz - VW Caddy Camper: leuke en bijzondere camper! Volgens mij een Bischofberger.
MWH - Vauxhall Viva Estate: kan me ze nog een beetje herinneren van toen je ze in de jaren 80 nog af en toe zag, wat een rare auto vond ik dat met die gekke verhoudingen en enorme glaspartij van de zijkant. Heel leuk om er weer eentje te zien!
Escher - Mitsubishi Galant Sigma: altijd leuk om te zien, want die hadden wij vroeger thuis! De onze was blauwmetallic met een vinyldak en aan de vorige eigenaar geleverd met een paar foute extra's zoals bronskleurige honingraatvelgen en spiegels op de voorschermen (die laatste zijn er bij ons snel af gegaan).
afentoe - Matra 530: bekende auto van een mede-Elk Merk Waardig-lid. De verbogen kentekenplaat zou wel eens het gevolg kunnen zijn van een rit die ik eerder voor EMW heb uitgezet...
JFR - De Lancia Gamma is een prachtige auto, geweldig om die te spotten. De Malaga is inmiddels niet minder bijzonder.
citroenAZU - Beide fijne spots! Jammer van de staat van de Fiat. De Corolla Liftback van die generatie vind ik een van de leukste Corolla's ooit, geweldig dat de eerste eigenaar er nog mee rondrijdt.
D'oh: Vauxhall Cavalier Sportshatch: Vauxhalls uit de laatste vijf jaar dat ze in ons land verkocht zijn, zijn toch al dun gezaaid maar een Cavalier Sportshatch is volgens mij wel een unicum in ons land! Gave spot.
Peter O: Zo te zien een erg mooi exemplaar van een inmiddels zeldzame generatie van de Honda Accord. En een R18 GTD, wow. Ik spotte er vorig jaar eentje op een trailer maar daar zat geen kenteken meer op en die leek ook niet meer de weg op te komen.
D. Elzinga: Prachtige Crown, oude grote Japanners doen het bij mij altijd goed! De Centennial is alweer een bekende van Elk Merk Waardig, leuk dat je hem gespot hebt.:)

929V6 zei:
afentoe - Matra 530: bekende auto van een mede-Elk Merk Waardig-lid. De verbogen kentekenplaat zou wel eens het gevolg kunnen zijn van een rit die ik eerder voor EMW heb uitgezet...

Oh echt? Dat wist ik niet. Hij woont hier niet in de buurt toch? Heb die Matra nooit eerder en nooit weer gezien.

De spot van het jaar! Wat kijk ik daar stiekem elk jaar weer naar uit.... en ja check het maar: ik ben er elk jaar bij om mijn punten uit te delen hoor!

Dus hieronder mijn Belgische punten maar niet zonder eerst Escher te bedanken voor de organisatie en alle spotters te bedanken voor de leuke inzendingen.

Dus hier mijn punten:

1 Gewoon Dirk: Mazda 323 estate 5ptn
2 Escher: Mitsubishi Galant 4 ptn
3 Loiusz: Lancia Beta Monte Carlo . 3 ptn
4 Elco: Mitsubishi Lancer: 2 ptn
5 D'Oh: Vauxhall: 1 pt

Voor de mensen die dit jaar geen punten kregen, wie weet volgend jaar en aan iedereen heel veel succes!!!

Toch altijd een erg leuk deel van het forum om te volgen echt prachtig allemaal
Doel voor 2022 om ook eens wat op de foto te zetten en te plaatsen

Natuurlijk wel even stemmen
1) Astrawez // Opel Kadett GT
Zeer goede herinneringen eraan, verschillende exemplaren stonden bij mijn ouders in de straat

2) Baur // Maybach 62S Landaulet
Prachtig exemplaar en mijn inziens ook super bijzonder

3) Gewoon Dirk // Mazda 323 estate
Wanneer zag je überhaupt een gewone 323 uit deze serie en nu dan nog een estate, echt top

4) citroenAZU // Toyota Corolla
Ook weer een super gaaf exemplaar die ikzelf ook wel zou willen hebben

5) MWH // Peugeot 205 Multi
Blijft toch altijd speciaal als je een bijzondere 205 ziet

Leuk topic en geweldige spots!(y) Een top 5 kiezen is lastig omdat ik daarmee andere pareltjes te kort doe.

1 Gewoon Dirk // Mazda 323 estate
2 MWH // Vauxhall Viva HC 1256cc estate 1974
3 Escher // Mitsubishi Galant Sigma
4 citroenAZU //Toyota Corolla liftback
5 citroenAZU // Fiat 127 4-deurs

Moeilijk om een keuze te maken, allemaal topspots!(y)

Dit is mijn top 5:

1. Gewoon Dirk: Mazda 323 Estate. 5 punten.

2. XBXG: Fiat Argenta. 4 punten.

3. Louisz: Lancia Beta Monte Carlo. 3 punten.

4. D oh: Vauxhall Cavalier. 2 punten.

5.citroenAZU. Toyota Corolla Liftback. 1 punt.

1. Elco - Mitsubishi Lancer
2. Gewoon Dirk - Mazda 323 Estate
3. XBXG - Fiat Argenta
4. Rutger DC -Austin A60 Cambridge
5. D oh: Vauxhall Cavalier

Eigenlijk verdienen alle inzendingen punten...

Erg leuke wagens weer!

1. GewoonDirk: Mazda 323 Estate
2. XBXG: Fiat Argenta
3. AstraWez: Opel Kadett
4. JFR: Seat Malaga
5. MilanWH: Peugeot 205 Multi

Lastig.

1e plaats: Rutger- Austin A60. Geweldig! De auto sowieso al, maar de ladder bovenop wint je een paar extra punten.
2e plaats: Elco- Mitsubishi Lancer. Net niet helemaal strak, aardige compositie, hele mooie spot!
3e plaats: JFR- Lancia Gamma. Zó mooi en zó net, dat is punten waard, zeker voor een auto die helemaal nog niet belastingvrij is.
4e plaats: XBXG- Fiat Argenta. Jaren '80 Fiats zie je zo nu en dan nog wel eens, maar van deze had ik nog nooit gehoord. Heel gaaf!
5e plaats: D Elzinga- Toyota Crown. Een Crown is sowieso cool, een oude al helemaal, en origineel Nederlands is wel heel bizar. De kleur en staat maken hem af

Er is weer veel moois gespot in 2021! Hulde aan alle deelnemers. (y)
Dit is uiteindelijk mijn lijstje geworden:

1. Mitsubishi Lancer (van Elco)
2. Fiat 130 Coupé (van Escher)
3. Toyota Crown (van D Elzinga)
4. Austin A60 Cambridge (van Rutger DC)
5. Renault 18 GTD (van Peter O)

Mooie inzendingen weer allemaal. Het is inderdaad jammer dat je slechts 5 spots punten toe kan kennen en een heleboel andere spots die zeer zeker de moeite waard zijn vervolgens niets. Misschien bij een volgende SVHJ-verkiezing een Top 10 laten plaatsen? Dat is iets meer telwerk maar zou het misschien wel spannender kunnen maken? Afijn, dit werkt verder ook prima. ;)

Dan nu mijn punten:

1. Gewoon Dirk - Mazda 323 Estate (5 punten).
2. XBXG - Fiat Argenta. (4 punten).
3. Elco - Mitsubishi Lancer (3 punten).
4. citroenAZU - Toyota Corolla (2 punten).
5. JFR - Lancia Gamma (1 punt).

Wat een toffe inzendingen. Tof, toffer, tofst: hier mijn lijstje:

1) Vauxhall Viva HC estate / MHW
2) Sunbeam Sceptre / Astrawez
3) Matra M530A / afentoe
4) Fiat Argenta / XBXG
5) Bristol Brigand 603 S3 / D oh

Goed 2022!

Mark.

wat een geweldige inzendingen, moeilijk kiezen!

1. Vauxhall Viva estate MWH
2. Mazda 323 estate Dirk
3. Fiat Argenta Wouter
4. Sunbeam Sceptre Astrawez
5. Vauxhall Cavelier Doh

D Elzinga zei:
Gewoon Dirk zei:
Camperbouwer Teilhol durfde het wel aan en kwam met de Tagora, sterk leunend op Citroen techniek.

Tangara, de Tagora is van die andere Franse fabrikant beginnende met een T:T

Je hebt helemaal gelijk, ik heb het overigens elders (o.a. op Flickr) wel goed genoteerd.

Dan het moeilijkste, mijn top 5. Man wat een mooie spots weer en ik ga een hoop inzendingen te kort doen maar ook ik mar er maar 5 aanwijzen.

1 - CitroenAZU - Toyota Corolla. Sowieso zie je deze generatie Corolla nooit meer. Een onk exemplaar van de eerste eigenaar tikt gewoon alle boxen aan voor mij.
2 - D'oh - Bristol Brigand. Wat zou ik graag een keer een Bristol spotten en jij doet het gewoon, top!
3 - XBXG - Fiat Argenta. Behoeft geen uitleg. Topspot
4 - Escher - Fiat 130. Wanneer kom je die nou in het wild tegen?
5 - Rutger DC - Austin A60 Cambridge. Geweldig plaatje zo, maakt de spot net wat leuker.

Eervolle vermelding voor de Wanderer van 929V6 en de Caddy camper van louisz. Ook de Crown van D.Elzinga is geweldig. (en ook hiermee doe ik weer een aantal spots te kort, ik kijk nu al uit naar de svhj2022 verkiezing.)

Hier dan mijn top 5:

1. Austin A60 Cambridge - Rutger DC
Mijn opa had er vroeger ook één van de zaak (weet ik van de foto's) als mede directeur van Hoek Loos. Ik heb dit altijd machtige auto's gevonden.
Daarbij is het een originele Nederlander, en de foto is gewoon erg goed.

2. Vauxhall Cavalier 2000 GLS - D oh
Jaloersmakende spot. Als Opelliefhebber in hart en nieren kan ik niet anders dan dit een echte topper vinden. Zeker in deze originele staat echt een unicum in ons land. Dat ie dan ook nog eens origineel Nederlands is, is natuurlijk extra bijzonder.

3. Lancia Beta Montecarlo - Louisz
Deze auto staat hoog op mijn lijstje met auto's die ik graag nog eens voor de lens zou willen. Sowieso is dit echt een enorme zeldzaamheid, op origineel Nederlands kenteken heb ik er nog nooit één gezien. Ook niet op de plaatjes.

4. Mazda 323 Estate - Gewoon Dirk
Zeldzame auto, en een hele mooie foto. Uiteraard is het een pluspunt voor mij dat het een Estate uitvoering is, daar heb ik toch wel een zwak voor.

5. Mitsubishi Lancer - Elco
Ik kan me niet herinneren er ooit één gezien te hebben. En dat ie dan ook zomaar in het wild gespot is maakt het extra bijzonder.

Veel moois en unieks gespot dit jaar; hoe moet een mens hier nu eenmaal aan beginnen???
Gewoon even de leukste en verrassendste spots op basis van het directe buikgevoel oplijsten en dan t.o.v. mekaar afwegen en in de juiste volgorde neerzetten.
Dit geeft volgend lijstje:

1. afentoe - Matra
2. MWH - Viva Estate
3. Escher - Fiat 130 coupé
4. louisz - Lancia Montecarlo
5. Baur - Maybach Landaulet

1. D'oh - Bristol Brigand
2. Astrawez - Sunbeam Sceptre
3. Rutger DC - Austin A60 Cambridge 1600
4. Baur - Cadillac 75 Landaulet Limousine
5. CitroenAZU - Seat 127

En eervolle vermeldingen wegens veel twijfels voor de Fiat Argenta van XBXG, de Subaru Mini Jumbo van rzasa en de Lancer van Elco. Veel anderen zijn ook heel bijzonder en leuk, maar een stukje persoonlijke voorkeur en eigen achtergrond speelt natuurlijk altijd een rol bij verkiezingen. :)

Ook even een top 5 samen gesteld. Wat rijdt er nog een hoop bijzonders op de Nederlandse wegen. Kom zelf niet veel verder dan naar een rechthoekig scherm kijken met thuis werken.

1. Rutger DC - Austin A60 Cambridge (1964)
2. citroenAZU – Fiat 127
3. Baur - Cadillac 75 Landaulet Limousine
4. Afentoe – Matra M530A
5. Gewoon Dirk - 1979 Mazda 323 Estate

1. Astrawez - Opel Kadett GT
2. D oh - Bristol Brigand
3. Baur - Cadillac 75 Landaulet Limousine
4. RutgerDC - Mazda T3500
5. Rzasa - Subaru Mini Jumbo

Terug
Bovenaan